IndianLady schreef:Op de opleiding heb ik filmpjes met eigen verhalen gezien over mensen met ernstige brandwonden. Hun HELE leven lang blijven zij er last van hebben. Afhankelijk van waar de brandwond is en hoe groot het oppervlakte is.
De huid trekt en moet constant ingesmeerd worden, nooit meer in de zon zitten, overal littekens waar de brandwonden zitten maar ook de plaatsen waar de huid vandaan is gehaald om te transplanteren (billen, onderrug, bovenbenen) Het constant trekken van de huid want de rek is er immers uit, niet meer hun warmte kwijt kunnen omdat de huid zo verwoest was dat alle lagen kapot zijn, het snel koud hebben omdat ze niks vasthouden. Voorzichtig zijn met kleding, douchen, stoten. Idem voor de plaatsen waar ze dus huid vandaan hebben gehaald, omdat dit vaak grote oppervlakken zijn, maar het zijn uiteindelijk wel littekens en rekken dus ook niet zo meer mee.
Waarom denk je dat er zoveel operaties nodig zijn? Om de huid die tijdelijk de 'gaten' weer opnieuw aan te vullen omdat de rek eruit is.
Heb zelf maar eens een wondje op een knokkel of andere zeer buigzame plaats. Dat doet toch ook zeer, iedere keer als je buigt en strekt voel je het. Nou doe dit eens verdelen over je complete lichaam, bukken, stilstaan, traplopen, fietsen, lopen, iets pakken, iets vastpakken, iets loslaten enz enz
Mensen met 70% verbrandingen gaan heel vaak dood. Blaren zijn gevuld met vocht (eiwit) doordat zij over hun hele lichaam 70% verbrand zijn verliezen ze teveel vocht en raken in shock (definitie van shock: te groot vochtverlies, of dat nou bloed of eiwitten zijn maakt niet uit)
Doordat de blaren niet heel blijven hebben ze open wonden waardoor ze die oh zo belangrijke eiwitten verliezen en dus heel erg zwak zijn.
Ja nu is het paard misschien aan de betere hand, maar het blijft zijn leven lang lasthouden van allerlei kwaaltjes (zie boven)
De vraag is: is dit dan paardwaardig?
Ik quote even, omdat ik vindt dat iedereen de post even zou moeten lezen. Zo zit het met brandwonden.
Mijn paard zou ik dat niet aandoen, houden van is ook loslaten.