Zeer ernstig verbrand paard na twee jaar weer hersteld

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 16:11

Ten eerste: Paarden zijn geen mensen. ;)
Ze denken ook niet als mensen, begrijpen niks van hun situatie en kunnen zelf geen enkele beslissing nemen over de situatie, hebben geen enkele inspraak in de behandeling, hun verdere leven of wat dan ook.

Ten tweede: Een mens mag niet zomaar uit zijn leiden verlost worden, ook al zou die het willen.

geerke

Re: Zeer ernstig verbrand paard na twee jaar weer hersteld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 16:13

paarden zijn geen mensen maar brandwonden zijn net zo pijnlijk.....bij paarden of mensen,dat maakt niets uit....ik had een andere keus gemaakt,uit liefde voor mijn paard.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 16:15

svdijk86 schreef:
Mensen die ternauwernood een brand overleven en maanden in coma worden gehouden
door hun familie etc. omdat ze zwaar verbrand zijn of juist niet in coma zijn maar er ook
mee moeten leren leven en 80 operaties ondergaan geven we toch ook niet een spuitje?

Je kunt het egoistisch noemen.. ik weet ook niet precies wat ik er van vind.. maar het feit dat
de eigenaar er zo verdomde veel geld in gestoken heeft om dat beestje op te knappen moet
ook wel wat zeggen..

Wat zou JIJ voor je kind doen? Zou jij je kind een kogel door de kop jagen als het zo verbrand is?
Voor mij is mijn paard mijn kind namelijk.. Heb mijn vorige paard "overleeft" en ik ben nog steeds
zwaar aan het rouwen. Ik heb hem laten gaan omdat ik geen geld had om hem met allerlei
dingen in te laten spuiten en te hopen dat ik hem nog een paar jaar kon rekken.

Die mensen worden ook in coma gehouden vanwege de pijn.
Ik heb vroeger eens een filmpje gezien van iemand met serieuse brandwonden, die zat onder de morfine maar gilde het uit bij de dagelijkse verband wissels.
Brandwond patient zijn is een echte hel!

Vergelijking met kinderen slaat werkelijk nergens op. Mijn paarden zijn mijn 'kindjes' maar dit zal ik ze echt besparen.

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 16:16

Knap dat ze dat tegenwoordig allemaal kunnen, maar als het mijn paard was geweest had ik haar toch laten gaan.
Hoe moeilijk dat ook zal zijn, ik zou zelf ook niet meer willen leven als ik zo erg verbrand was.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 16:18

Splendesco schreef:
Knap dat ze dat tegenwoordig allemaal kunnen, maar als het mijn paard was geweest had ik haar toch laten gaan.
Hoe moeilijk dat ook zal zijn, ik zou zelf ook niet meer willen leven als ik zo erg verbrand was.

Dit wilde ik ook zeggen.

kimmekuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 16:28

svdijk86 schreef:
Mensen die ternauwernood een brand overleven en maanden in coma worden gehouden
door hun familie etc. omdat ze zwaar verbrand zijn of juist niet in coma zijn maar er ook
mee moeten leren leven en 80 operaties ondergaan geven we toch ook niet een spuitje?

Je kunt het egoistisch noemen.. ik weet ook niet precies wat ik er van vind.. maar het feit dat
de eigenaar er zo verdomde veel geld in gestoken heeft om dat beestje op te knappen moet
ook wel wat zeggen..

Wat zou JIJ voor je kind doen? Zou jij je kind een kogel door de kop jagen als het zo verbrand is?
Voor mij is mijn paard mijn kind namelijk.. Heb mijn vorige paard "overleeft" en ik ben nog steeds
zwaar aan het rouwen. Ik heb hem laten gaan omdat ik geen geld had om hem met allerlei
dingen in te laten spuiten en te hopen dat ik hem nog een paar jaar kon rekken.

Daar heb je gelijk in, maar wat je nu zegt is vanuit het ogg van de nabestaanden (ouders/eigenaar). Je moest is weten hoeveel brandwonden slachtoffers na hun ongeluk/herstelperiode nog zeggen, ik had liever dood willen zijn. Zenuwen liggen na dergelijke verbranding letterlijk bloot.

Bij mensen is een spuitje geven of kogel door de kopjagen geen optie omdat men niet weet waar men de grens kan/moet leggen, wanneer is iemand zodanig 'beschadigd' dat hij een spuitje mag krijgen? Dat verschilt per persoon omdat mensen een zelfbewustzijn hebben. Voor dieren ligt dit anders zij moeten kunnen doen waarvoor ze op de aarbol zijn en zonder al teveel pijn, in de natuur zouden zij het ook niet overleven.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 16:31

Mooi dat het paard weer hersteld is. Toch zou ik haar hebben laten inslapen. Die foto's, vreselijk gewoon! Vooral die foto van het hoofd...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 16:39

u_nnamed schreef:
dus omdat paarden dat niet kunnen wil jij ze de kans niet geven ookal hebben ze een goede kans op herstel?

Meid, als je 70% verbrand bent geweest is er geen kans op herstel. Verbetering, zeer zeker, maar geen herstel. Dit paard gaat de rest van zijn leven last hebben.
Verder mag je dieren niet vergelijken met mensen, hoe graag je ook dieren ziet. Een paard met een gebroken been wordt afgemaakt, een mens gelukkig niet. Een konijn met een verlamde achterhand wordt afgemaakt, een mens gelukkig niet.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 16:39

Ik trek me uit dit topic terug.
Ik kan het gewoon niet gelóven dat er mensen zijn die dit niet erg vinden, die dit precies zo gedaan zouden hebben. Die hun dier bewust 2 jaar zouden hebben laten lijden. Met lullige redenen die hier genoemd worden, alleen aan zichzelf, de mens, denkend. Die dom schrijven alsof een dier na kan denken als de mens, wat ze niet kunnen. Wat ongelofelijk egoistisch, wat ongelofelijk triest zijn die mensen, wat ongelofelijk... nou ja, ik hou maar op. Als ik hier schrijf wat ik werkelijk van deze mensen vind, dan wordt ik zeker weten van het forum afgeschopt.

Gelukkig komt zoiets maar zelden voor (afkloppen). Ik wil niet weten hoe deze bepaalde mensen hier met hun dier omgaan. Afschuwelijk.

:evaw:

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 16:41

Vind de leuze laten leven is egoïsme en inslapen doe je uit liefde zo vreselijk overtrokken hier op bokt. Zodra er wat aan de hand is, is het direct "in laten slapen, anders ben je een egoïst". Er wordt niet eens overna gedacht lijkt het wel. Je hebt het hier wel over een leven.

Tuurlijk zijn er situaties waar je een paard gewoon uit z'n lijden verlost omdat je het amper levend kunt noemen. Maar jullie kennen de context van deze gebeurtenis helemaal niet; enkel een paar vreselijke foto's. Waarschijnlijk was de wil om te leven van dit paard zo groot, dat ze hem die kans hebben gegeven.

Bonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 16:44

pff ik vind het zo egoistisch van die eigenaar, ook al heeft een paard met zulke wonden een kans op herstel.. had ik het paard toch laten afmaken met al die pijn ;( arm beest!

tenslotte kan een paard niet laten zien wat voor pijn die heeft, maar we weten toch allemaal uit ervaringen van mensen met zulke brandwonden dat het afschruwelijk veel pijn moet hebben gedaan!

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 16:45

GamblersCup schreef:
Ik trek me uit dit topic terug.
Ik kan het gewoon niet gelóven dat er mensen zijn die dit niet erg vinden, die dit precies zo gedaan zouden hebben. Die hun dier bewust 2 jaar zouden hebben laten lijden. Met lullige redenen die hier genoemd worden, alleen aan zichzelf, de mens, denkend. Die dom schrijven alsof een dier na kan denken als de mens, wat ze niet kunnen. Wat ongelofelijk egoistisch, wat ongelofelijk triest zijn die mensen, wat ongelofelijk... nou ja, ik hou maar op. Als ik hier schrijf wat ik werkelijk van deze mensen vind, dan wordt ik zeker weten van het forum afgeschopt.

Gelukkig komt zoiets maar zelden voor (afkloppen). Ik wil niet weten hoe deze bepaalde mensen hier met hun dier omgaan. Afschuwelijk.

:evaw:

Respecteer gewoon ieders mening. Ik denk dat er mensen zijn die niet begrijpen dat bijvoorbeeld jij er niet voor wil gaan en er direct een einde aan wil maken. Ik denk dat die mensen precies zo over jou denken zoals jij nu over hun. Het is hier al een paar keer aangehaald, je bent er niet bij geweest, weet de beweegredenen van de eigenaren niet dus kan je eigenlijk niet oordelen. Een eigen mening hebben mag uiteraard wel.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 16:45

Gruwelijk in 1 woord echt.

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 16:49

Vreselijk, dit doe je je paard toch niet aan! Nee, ik kan hier niks geen respect voor het paard in terug vinden.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 16:56

Ik hou ontzettend veel van mijn paarden( en kinderen) en vind dat een paard recht heeft een soort van paarden -leven -kwaliteit. Een paard 2 jaar lang laten pijn lijden voor mij omdat ik hem/haar wil redden?
Dat zou ik mijn man en kinderen niet eens aandoen. Ik heb met branwond patienten gewerkt, moest het verband verschonen en hun tranen en gillen horen en zien. Nee dat gun ik geen enkel mens of dier.
Liefde is soms kunnen loslaten.

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 17:05

Heel knap hoe dat paard herstelt is en hoe ze het dier hebben weten op te knappen! Echt respect voor!

Voor mensen die mijn mening vreselijk vinden, bij de brand in Volendam was daar een gruwelijke brand waar al die jongeren waren verbrand en ook een aantal van waren overleden, deze mensen zeiden ook dat het eerst heel pijnlijk was in het begin en het behandelen ervan in het begin, met het zalfen om de huid soepel te houden, het verband e.d. maar na een tijdje zag de wond er alleen vreselijk uit, maar deed het geen pijn meer. Hoe kunnen wij oordelen hoeveel pijn het het dier doet? Het lijkt mij dat die eigenaren e.d. toch het dier beter kennen dan wij. Zij kunnen beter oordelen.. Helemaal mensen waarvan het dier niet is, maar toch betrokken zijn (geweest) bij het dier. Deze hebben niet ook nog eens die extreem zware emotionele last.
Het dier zal absoluut pijn hebben gehad de eerste maand(en) maar is dit niet met bijna alle grotere verwondingen?! Deze herstellen zijn meestal pijnlijk en duren lang. Van deze verwonding duurt het herstel nog langer, omdat de huid zo extreem beschadigd is, maar na een korte tijd heeft het dier er amper last van, in ieder geval niet pijnlijk. Waarschijnlijk wel last van al het gedoe om het te behandelen en in te smeren met creme e.d. maar verder weinig.

Verder, om iets dat ik eerder las hier.. paarden met een gebroken been worden lang niet allemaal afgemaakt. Het herstel duurt zeer lang en al met al kost het bakken met geld en wat je uiteindelijk aan het paard hebt, is vaak onzeker (hersteld het dier genoeg om ooit te rijden of wordt het een weidedier).. Bijna iedereen wil dit risico niet voor MAAR een dier (zie ik niet zo, mijn dier is mijn alles, daar niet van) maar daarom worden ook vaak paarden afgemaakt vanwege breuken in benen (oid)..

Ik zeg niet dat ik het fijn vind dat paarden met pijn moeten leven. Helemaal niet aangezien wij toch diegene zijn die voor het paard beslissen. Ik vind ook dat een dier niet verder mag leven, als hij een leven tegemoed ziet met pijn, maar als er een goede kans is van herstel, of sowiezo je ervoor wil vechten, tijd hebt, geld hebt en ook het paard heeft kans om zonder pijn verder te leven, kun je er toch altijd voor vechten?! Zolang je eerlijk blijft tegenover je paard. Het is en blijft een dier, dus je moet altijd jezelf afvragen of het leven nog wel paardwaardig is en blijft. Dat is erg belangrijk. Een paard is namelijk geen mens.

Deze mensen zagen mogelijkheden van goed herstel in dit paard en ze zijn er helemaal voor gegaan. Dan moeten wij dat niet staan afkraken en zeggen wat wij zouden doen, maar moeten dit respecteren. Tuurlijk zijn er hier weer een heleboel bokkers die dit nooit zouden doen, maar dat betekend niet dat het minder is. Dat het niet bewonderingswaardig is.. Wie zijn wij om deze mensen af te kraken en te beoordelen voor wat zij hebben gedaan (een paard een kans gegeven om pijnloos en vrolijk verder te leven)? Wij hebben helemaal geen ervaring met deze situaties dus weten we niet hoe we handelen op dat moment! Op zo'n moment sta je onder zo'n enorme emotionele druk en daarnaast moet je DAN METEEN beslissen of je je maatje laat gaan of samen ervoor gaat vechten.. Ik vind dat we dit niet zo moeten afsnauwen, maar gewoon knap moeten vinden!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 17:11

De huid op zijn hoofd is nog super net herstelt zeg. Denk toch wel dat een paardenhuid toch iets anders in elkaar zit; bij mensen groeit er echt geen haar meer op na flinke brandwonden (spreek uit ervaring) en bij die Pascha was ook al te zien dat er haar terug kwam...

Toch mooi om te zien dat er ook dieren eigenaren zijn die niet terug deinzen voor een grote koste post... Als ik zie dat ze hier honden laten inslapen omdat de veterinaire verzekering afliep en het dier elke maand medicijnen moest. Diertje had zeker nog langer een normaal en pijnloos honden leven kunnen hebben; maar nee; dokken er voor...? *-)

Dat het egoistisch is, mja, lekker makkelijk lullen achter een pc scherm.
a. wij hebben geen idee hoeveel pijn een paard precies heeft. Is toch echt niet te meten, we kunnen alleen gissen en wie weet, zitten we er gigantisch naast.
b. we kennen de hele situatie niet. Stel dat paard heeft heel duidelijk aangegeven NIET dood te willen en dan schiet jij hem door zn kop? Sommige dieren (en mensen!!) hebben gewoon soms bovennatuurlijk krachten om te overleven en sommige geven ontzettend snel op. We kennen het paard niet en we weten niet hoe ze hem daar aantroffen.

Ik vind zelf wel, als ik 1 van mijn dieren aantref met (veelste) veel pijn en geen uitzicht op echt weer herstel binnen een aanzienlijke tijd en het dier ook geen enkele signalen geeft dat ie nog trek heeft... Laat ik ze gaan. Maar deze vrouw een egoist noemen; daar weten we te weinig voor.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 17:59

IndianLady schreef:
Op de opleiding heb ik filmpjes met eigen verhalen gezien over mensen met ernstige brandwonden. Hun HELE leven lang blijven zij er last van hebben. Afhankelijk van waar de brandwond is en hoe groot het oppervlakte is.

De huid trekt en moet constant ingesmeerd worden, nooit meer in de zon zitten, overal littekens waar de brandwonden zitten maar ook de plaatsen waar de huid vandaan is gehaald om te transplanteren (billen, onderrug, bovenbenen) Het constant trekken van de huid want de rek is er immers uit, niet meer hun warmte kwijt kunnen omdat de huid zo verwoest was dat alle lagen kapot zijn, het snel koud hebben omdat ze niks vasthouden. Voorzichtig zijn met kleding, douchen, stoten. Idem voor de plaatsen waar ze dus huid vandaan hebben gehaald, omdat dit vaak grote oppervlakken zijn, maar het zijn uiteindelijk wel littekens en rekken dus ook niet zo meer mee.
Waarom denk je dat er zoveel operaties nodig zijn? Om de huid die tijdelijk de 'gaten' weer opnieuw aan te vullen omdat de rek eruit is.
Heb zelf maar eens een wondje op een knokkel of andere zeer buigzame plaats. Dat doet toch ook zeer, iedere keer als je buigt en strekt voel je het. Nou doe dit eens verdelen over je complete lichaam, bukken, stilstaan, traplopen, fietsen, lopen, iets pakken, iets vastpakken, iets loslaten enz enz

Mensen met 70% verbrandingen gaan heel vaak dood. Blaren zijn gevuld met vocht (eiwit) doordat zij over hun hele lichaam 70% verbrand zijn verliezen ze teveel vocht en raken in shock (definitie van shock: te groot vochtverlies, of dat nou bloed of eiwitten zijn maakt niet uit)
Doordat de blaren niet heel blijven hebben ze open wonden waardoor ze die oh zo belangrijke eiwitten verliezen en dus heel erg zwak zijn.

Ja nu is het paard misschien aan de betere hand, maar het blijft zijn leven lang lasthouden van allerlei kwaaltjes (zie boven)
De vraag is: is dit dan paardwaardig?

Ik quote even, omdat ik vindt dat iedereen de post even zou moeten lezen. Zo zit het met brandwonden.
Mijn paard zou ik dat niet aandoen, houden van is ook loslaten.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 18:00

Toydoll: Wat jij denkt moet jij weten, maar ik geloof sowieso al niet in bovennatuurlijke krachten, en ga daar dus niks op baseren.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 18:03

En dat iedereen valt over de pijn die wel of niet in grote mate aanwezig is.
Het staat in de OP!! 2jaar lang heel pijnlijke behandelmethoden, huidtransplantaties ed.

Duidelijker kan niet.

Yinnar: ieder zijn mening, offcourse.
Maar jij schrijft dat wij eigenlijk niet kunnen oordelen, wij kennen de beweegredenen niet van de eigenaresse. Prima, jouw mening. Maar ik ben van mening dat welke reden dan ook misselijkmakend is.

Komeet_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 18:14

moet ik de foto's kijken of niet??
ze lijken me eng...

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 18:17

Lante schreef:
En de vraag is nu of je een TOP eigenaar bent of een egoïst... Ik neig toch iets naar het laatste als ik heel eerlijk ben.......

dit is ook mijn gedachte. ik moest meteen denken aan dat verhaal van dat paard wat ook een stalbrand heeft overleefd en nu nog leeft. ik zou hier absoluut niet voor kiezen. jarenlang operatie na operatie met de nodige medicatie en pijn en de vraag is nog maar of zo een dier ook echt wel pijnvrij is nu. nee absoluut niet mijn keuze dit :n

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 18:19

Komeet:
Ik vindt het meevallen, geen bloed, alleen verbrande huid.
Het is misschien wel goed om eens dergelijke foto's te kijken, ook om een mening te vormen. :j

Edit: Je bent 11, ik weet niet of dit schokkend is voor een 11jarige?? :+
Ik kon vroeger al overal tegen, maar zag dan ook genoeg.

Tesssie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 18:25

wat erg |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 18:32

Lijkt me toch dat ernstige pijn gedragsverandering met zich mee brengt. Dan kan je als eigenaar (als je je paard goed kent) hieruit toch wel enigszins opmaken of de pijn al dan niet verdraagbaar is voor het paard, en of verder gaan eventueel een optie is?
(even simpel gezegd)