Ruiter ernstig gewond, paard overleden bij paardenprocessie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

S_uus

Re: Ruiter ernstig gewond, paard overleden bij paardenprocessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 20:13

Ninia, je hebt slechte en goede ruiters.
Ruiters die denken dat zij hun paard onder controle hebben, maar dit niet zo is , en mensen die wel inzien dat zij het dier niet onder controle hebben ..

Denk dat dit onderwerp toch een mening blijft.

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 20:15

Er zijn zeikerige paarden eigenaren en niet zeikerige eigenaren ;-)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 20:38

Voor wie is het gevaarlijk dat er alleen een lint is? Dat is bij sgw heel normaal bv. Een en ander heeft meer te maken met respect voor de paarden en opvoeden van je kinderen dan met veiligheidsmaatregelen. Dranghekken zijn gevaarlijk voor paarden en lijkt mij geen goed idee. Kinderen hebben er ook nog eens een handje van om daar juist over te leunen en op te klimmen
Paarden gaan niet zomaar een menigte in en mensen kunnen ook nog wel achteruit deinzen als er een paard in de buurt raar doet.

Zonder cap is niet zo verstandig, maar dat maakt het evenement op zich niet onveiliger, alleen verhoogt het 't risico op hoofdletsel als men zou vallen. Ik vind wel dat mensen hier op gewezen moet worden op het evenement, maar dit gezegd kun je een westernruiter bv kwalijk een cap verplichten.

Geruk in de mond komt ook in dagelijkse situaties voor, dat is niet altijd helemaal te vermijden. Dat er mensen zijn die zo hun paard in moeten houden (of erger zich in evenwicht moeten houden) is jammer, maar dat wil niet zeggen dat het hele evenement op zich onveilig of dieronvriendelijk is.
Het enige wat je kunt zeggen is dat er ruiters bij zitten die onveilig en op bepaalde momenten minder diervriendelijk bezig zijn. Maar als je op een willekeurige manege gaat kijken of bij een strandrit of op een concours, zal dat niet anders zijn. Ruiters zijn niet perfect en paarden geen machines. Je moet inspelen op situaties zoals ze ontstaan en soms is dat met handen hoog houden (om bokken te voorkomen bv).
Iedereen die wel eens op een paard dat er flink van tussen heeft gezeten, kan beamen dat je op zo'n moment niet echt denkt aan netjes rijden, maar aan zelfbehoud en rekening houden met de mensen om je heen, en dat gaat dan grover dan normaal. Dat er controle is , is belangrijker dan hoe, op dat moment. Je hebt het over een minuutje of wat of zelfs maar seconden.
De paarden zijn ook niet zenuwachtig als in angstig, maar opgewonden als in "joepie". Dat is heel wat anders! En ruiters kunnen hun paarden gewoon geruststellen.

Hier in Portugal worden zoveel evenementen gehouden waarbij grote groepen paarden samen komen, waarvan het grootse deel ook nog hengst is. Dat het altijd goed gaat heeft vooral te maken met de nuchterheid van de ruiters en het respect voor paarden van de omstanders. Dit heeft dus te maken met de ruitercultuur en opvoeding/respect en niet met evenementen op zich. Ik zou het triester vinden als er dranghekken nodig zouden moeten zijn.

Als je alleen maar bezig bent met negatieve dingen zul je ook precies dat treffen, want dat breng je over op je paard, dus het is idd beter dat je er dan niet aan mee gaat doen. Die keuze is er gelukkig ook gewoon.

Larisske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 20:51

Ik hoop nogmaals een goede afloop voor de amazone :)
Hopelijk houdt ze er geen ernstige rugproblemen.

Nogmaals wil ik zeggen dat dit een ongelukkig ongeluk was voor onze jaarlijkse processie.
Ik heb een filmpje hier van 2 jaar geleden waar alles rustig eraan toe gaat. Zoals je ook aan ziet loopt elk paard hoe hij wilt, zoals op het einde het boerenpaard zelfs in draf gaat.
http://www.youtube.com/watch?v=iNfB1LawssM&feature=related

Wat de cap betreft, dit is waar maar op de site van het evenment staat ook dat een cap gevraagd wordt. Maar om dit te controleren is gekkenwerk. Je kan moeilijk alle ruiters die dit niet doen even wegsturen..

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 21:29

nou op die boerenpaarden zitten no niet echt goede ruiters.. jeetje eentje hobbelt wel heel erg mee handen heel hoog.. die beesten zijn niet gemaakt om 5 rondes te galoperen.. je ziet al die trekpaarden meteen al in draf vallen..

een paard loopt zonder ruiter mee..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 21:33

Drie rondjes zijn het, hoor. En ze passen toch aan bij die trekpaarden? Die laten ze toch gewoon in draf gaan? En het enige wat dat ruiterloze ponietje bewijst is dat ze het zelf leuk vinden om mee tegaan in zo'n kudde.
Wat is je punt?

twijtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 22:54

het is toch gewoon gezellig om aan zo'n traditie mee te doen, al stapt er iemand mee op een shet , daar gaat het toch niet om. vind het wel een mooi gezicht, paarden en ruiters hebben er duidelijk plezier in, dat er een man op een paard zit die zijn benen te ver terug legt en wat meer hobbelt.... tjah het is ook geen toernooi welk paard het beste kan lopen en er zijn geen punten te vergeven om een stapje hoger te komen....
wel vind ik dat een cap verplicht moet worden, zie je nu wel aan deze amazone. er is ongetwijfeld een startlijn, aan de start komen zonder cap, rechtsomkeer naar huis, en in ider geval niet de baan op, moet toch niet zo moeilijk zijn.... maar daar zullen nu een hele hoop mensen zich wel van bewust zijn voor volgende jaren.

waar ik het wel mee eens ben is dat een ruiterloze pony ook voor een enorme chaos zou KUNNEN zorgen, daar zou ik niet blij mee zijn als ik mee zou doen, stel dat hij s jes gaat lopen voor jouw paard,of achteruit mept, of tegen de richting in gaat lopen....daar vind ik wel wat voor te zeggen eigelijk.( al weet ik niet welke je bedoeld, paar keer teruggekeken maar heb geen idee)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 23:27

Races tonen aan dat ruiterloze paarden gewoon tussen de paarden via de kortste route, dus langs de binnenkant, hun rondjes doen en geen problemen veroorzaken. Het is het meest logische (want veiligste voor het paard) in een kudde om gewoon mee te gaan en niet te gaan slingeren of tegen de richting in te gaan. (Dan maak je in de natuur je nl te opvallend voor prooidieren).
Dat gebeurt soms wel als men de baan op gaat om zo'n dier te vangen, waarbij men zichzelf ook in gevaar brengt. Het is dus handiger om ze gewoon mee te laten rennen tot het afgelopen is.
Er rijden ook nog stewards (en behendige ruiters) mee die best zo'n paardje zouden kunnen vastpakken (met een pony vanaf een paard wel lastig, uiteraard, maar met een paard goed mogelijk) of er naast kunnen blijven om het de tegen de binnenrand te houden bv.
Verder is het gewoon altijd belangrijk om enige controle over je eigen paard te hebben, dan kun je zo'n ruiterloos dier best uit de weg gaan...

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 23:34

Ik denk dat we de fikse ererondes ook maar aflassen die paarden zijn veel te opgefokt.

falconer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 03:48

Langs deze weg zou ik de vrouw veel beterschap willen wensen. Zowel lichamelijk als geestelijk moet dit een hel zijn voor haar. Indien er dan zulke boodschappen geplaatst worden van mensen die je zouden moeten steunen in zulke harde tijden. Daar moet je kotsmisselijk van worden. Er zijn topsporters die bijna dagelijks gecontroleerd worden die ook een hartaderbreuk krijgen. Dus waarom zou dat niet kunnen gebeuren met een paard. Ik persoonlijk heb liever dat een paard sterft wanneer het zich kan uitleven dan een paard dat sterft in zijn stal. Ja en sorry zulke zijn er veel meer hoor. Als ik het aantal paarden bekijk die NOOIT buiten mogen en NOOIT bereden worden. Indien iedereen eens in zijn eigen omgeving kijkt zal je dat kunnen beamen.
Als je uw volgende topic schrijft denk dan dat dit een media is dat IEDEREEN kan lezen. (Slachtoffer, vrienden slachtoffer, manege, ............. en TEGENSTANDERS VAN DE PAARDENSPORT). Dus vind je dit paardenleed, kijk dan effe eerst in uw eigen manege of stal en begin daar. Maar dat doet niemand omdat je dan niet anoniem bent en bang bent om niet meer geliefd te zijn. (ja zo zijn er veel hoor)

Voila dit moest even van mijn hart en wens de amazone nog veel BETERSCHAP.

Mvg,
Peter

Jaaackiiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 06:23

Paard was 21 jaar en de vrouw 55jaar!

Ik liep gans vanvoor met mijn paard en ik beeldde 1 van de drie vrome maagden uit. Vrouw is voor ons ogen weggevoerd met de ambulance en de processie is met een halfuur vertraging gewoon weer verder gegaan! De eigenaar van de stal waar mijn paard staat is het overleden paard aan de kant gaan zetten, voor één van deze dagen het paard te late komen ophalen..
Zo'n processie is zowiezo een risico, maar het is ieder op zijn eigen verantwoordelijkheid éh ! En de galop tja, ik wil er ook al lang met meedoen en ik ga het zeker is doen, zowiezo op mijn verantwoordelijkheid! Mijn vriendje deed ook mee ( die zie je in het ganse begin met die 6 paarden de openingstoer meedoen), en daarna heeft die nog 1 toertje gereden en daarna is ie gestopt, omwille van het stof...

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 08:33

Jackie heb je het nou over deze processie waar een ruiter overleden is?

Vind het een beetje warrig getypt :)

Jaaackiiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:44

S_uus schreef:
Jackie heb je het nou over deze processie waar een ruiter overleden is?

Vind het een beetje warrig getypt :)

Ja heb het over de processie van Hakendover.. waar het paard overleden is maar niet de ruiter eh

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:24

paardenfreak schreef:
nou op die boerenpaarden zitten no niet echt goede ruiters.. jeetje eentje hobbelt wel heel erg mee handen heel hoog.. die beesten zijn niet gemaakt om 5 rondes te galoperen.. je ziet al die trekpaarden meteen al in draf vallen..

Laat dat nou net de charme van dit evenement zijn. De dressuurmuts met haar BWP'er, een tienjarige penny met haar witte crosspony, een boer die niet kan paardrijden op zijn dikke werkpaard, allemaal samen, allemaal dezelfde passie.

Citaat:
een paard loopt zonder ruiter mee..

Ja, er was een meisje van haar pony gevallen, zonder veel erg. Maar goed dat vallen buiten dit evenement noooooit gebeurd. ;)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:47

Moderatoropmerking:
Dames en heren, willen jullie ophouden met het speculeren over het paard en de ruiter en het gewoon bij het onderwerp houden. Aan "stel dat" en "wat als" reacties heeft niemand iets. Ik ga een aantal offtopic reacties verwijderen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 11:37

Zo, de speculatıes zıjn weer ten top.. En gelukkıg ook weer keıhard de grond ın geslagen!! Heel veel sterkte!

Oona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 13:39

Titsia schreef:
Ook ik ken het paard in kwestie en de eigenaar (dus niet de amazone!), zoals evih al zei, het paard liep nog regelmatig dagtochten etc mee, dus was zeker NIET ongetraind! Osca was een BWP merrie en als ik nog goed kan tellen zou ze dan zelfs maar 20 geweest zijn. Ik heb nog met dit paard op stal gestaan en weet dus wat ze qua conditie wel of niet aankon.
Carl moest je hier mee lezen enorm veel sterkte met het verlies van Osca en trek je niets aan van al die berichten hier!

Inderdaad, ik ken de ruiter in kwestie ook en haar paard was haar soulmate en zeker niet ongetraind. Osca was ook niet mager. Dus ik zou die fot wel eens willen zien !
De ruiter is een ervaren en verantwoordelijke ruiter die ook een cap droeg.
Ze maakt het redelijk goed, maar zal zowel lichamelijk als emotioneel nog heel wat te verwerken hebben !
Het kan iedereen overkomen, ook als je niet aan zo'n processie deelneemt, dus een beetje medeleven mag wel, het kan morgen jouw beurt zijn !

DeMolenhoek, uw vriendin die zulke verkeerde roddels verspreidt, moest zich doodschamen !

RomyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 13:48

ook raar dat je heel veel mensen Zonder cap zie rijden.

ladolcevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 17:08

die benen van dat paard.... kreeg hij geen epilepsie aanval?????? dat maaien met zijn benen in de lucht is toch heel raar te noemen. Ik wens de amazone veel sterkte. Dit kan gewoon gebeuren met levende have en daar hoeft geen wijzend vingertje bij.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 17:38

Voor die het topic niet helemaal door willen lezen zal ik maar herhalen:
Het maaien van de benen zijn stuiptrekkingen die paarden doen als ze al dood zijn.
Als je ooit een paard in moet laten slapen, wees hier dan op voorbereid.
De een doet het erger dan de ander. Ze doen het soms ook onder narcose. Dit paard was in volle galop toen het neerging, dus de spieren waren nog flink "geprogrammeerd" voor beweging en dat moet er nog uit. Paard heeft hier totaal geen weet meer van, die is dan al op weg naar de hemel.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 17:38

gelukkig gaat het beter met de amazone, moet schrikken zijn...het zal een tijd nodig hebben om dit te verwerken.
Wie haar ook kent of ziet, wens haar veel sterkte!!!

falconer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 12:29

Hallo,

Weet iemand meer hoe het met de ruitster nu is???

Groeten
Peter

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 12:38

Amazone ligt nog steeds in het ZH, laatste scan bleken 2wervels gebroken, maar komt normaal gezien 100% terug in orde

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 17:17

WAt een geluk heeft ze dan nog gehad! Sterkte voor haar...

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 17:28

Larisske schreef:
Ik hoop nogmaals een goede afloop voor de amazone :)
Hopelijk houdt ze er geen ernstige rugproblemen.

Nogmaals wil ik zeggen dat dit een ongelukkig ongeluk was voor onze jaarlijkse processie.
Ik heb een filmpje hier van 2 jaar geleden waar alles rustig eraan toe gaat. Zoals je ook aan ziet loopt elk paard hoe hij wilt, zoals op het einde het boerenpaard zelfs in draf gaat.
http://www.youtube.com/watch?v=iNfB1LawssM&feature=related

Wat de cap betreft, dit is waar maar op de site van het evenment staat ook dat een cap gevraagd wordt. Maar om dit te controleren is gekkenwerk. Je kan moeilijk alle ruiters die dit niet doen even wegsturen..

het spijt me zeer maar mijn vraag aan jou, aangezien ik meen te leiden uit jou bericht dat je mee in de organisatie ofzo zit?, waar is de ruiter gebleven op de haflinger die 2rondes zonder ruiter mee rent, inderdaad heel rustig en braaf de rest volgt, in de 2e ronde zie ik een man die probeert die pony te pakken te krijgen wat niet erg lukt.
waar is die ruiter gebleven? zei die na het eerste rondje, ik stap af, paard loop jij maar alleen mee, ik zie je na 3 rondes terug bij de finish?

verder ziet het er inderdaad rustig uit, en zijn het geen op hol geslagen kuddes paarden, de traditie is mooi, maar er zijn toch wel heel wat verbeter punten imo.

@Titsia: ik hoop vanuit de grond van mijn hart dat de amazone weer hersteld. ik las je post nu pas voor mijn commentaar hierboven. beterschap en sterkte met het verlies voor de eigenaar en de amazone!