Voor 1 mei duidelijkheid over welzijnsplan voor paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 08:37

Kim14 schreef:
Pfff echt Nederland weer hoor. Hebben die lui dan echt niks beters te doen dan emotiegetrouw te gaan oordelen in plaats van op basis van feiten? Sommige punten zijn echt te grappig..

Welke punten vind jij grappig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:38

Romytjuuh schreef:
Goed plan maar sommige punten zullen nooit uitvoerbaar zijn.
Zoals de boxafmetingen, die zijn gewoon standaard.
En denk dat de sporteigenaren onderons het wel prettig vinden om netjes voor de dag te komen met hun paardje zonder pluimen :Y)

Daar zeg je iets heel interessants, namelijk dat het belang van het paard eigenlijk moet wijken voor het oog van de mens.
Die haren zitten daar niet voor niets :Y). Ik begrijp dat het netter staat voor het oog, maar het heeft absoluut niets te maken met het welzijn van het paard.
Ik zeg hulde voor de makers, en hopelijk kunnen zij het zo goed doorvoeren dat straks een hele hoop paarden er veel beter bij zullen staan.
Het is in mijn ogen verbijsterend hoe laconiek sommigen hier reageren en hoe zelfs sommigen beweren dat er een hoop overdreven wordt in deze regels. Alleen maar omdat wij gewend zijn om iets al jaren te doen (neem bijvoorbeeld de stalafmetingen.. een paard van 180 in een box van 3x3) betekend niet dat dit niet beter zou kunnen voor de paarden.
Sommigen lijken wel te zijn vergeten dat WIJ de paarden hebben voor ONS plezier. En dat WIJ de paarden fokken voor ONS plezier. Als je dan kiest voor een dier, dan zul je je ook moeten aanpassen in de "needs" van het dier.
Natuurlijk zal het voor een hele hoop mensen, een hele hoop werk worden om alles aan te passen e.d., maar je HOEFT geen paarden te houden.. :)*

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 19:51

[***] schreef:
Romytjuuh schreef:
En denk dat de sporteigenaren onderons het wel prettig vinden om netjes voor de dag te komen met hun paardje zonder pluimen :Y)

Daar zeg je iets heel interessants, namelijk dat het belang van het paard eigenlijk moet wijken voor het oog van de mens.
Die haren zitten daar niet voor niets :Y). Ik begrijp dat het netter staat voor het oog, maar het heeft absoluut niets te maken met het welzijn van het paard.
Ik zeg hulde voor de makers, en hopelijk kunnen zij het zo goed doorvoeren dat straks een hele hoop paarden er veel beter bij zullen staan.
Het is in mijn ogen verbijsterend hoe laconiek sommigen hier reageren en hoe zelfs sommigen beweren dat er een hoop overdreven wordt in deze regels. Alleen maar omdat wij gewend zijn om iets al jaren te doen (neem bijvoorbeeld de stalafmetingen.. een paard van 180 in een box van 3x3) betekend niet dat dit niet beter zou kunnen voor de paarden.
Sommigen lijken wel te zijn vergeten dat WIJ de paarden hebben voor ONS plezier. En dat WIJ de paarden fokken voor ONS plezier. Als je dan kiest voor een dier, dan zul je je ook moeten aanpassen in de "needs" van het dier.
Natuurlijk zal het voor een hele hoop mensen, een hele hoop werk worden om alles aan te passen e.d., maar je HOEFT geen paarden te houden.. :)*

Ik vind het vervelend dat het zo zwart-wit is met die regels. Dat is het probleem.
Liever een iets kleinere box waar een paard alleen met slecht weer 's nachts in staat, dan een grote box waar een paard 20 uur per dag in door moet brengen... dan kunnen ze wel een minimum maat nemen, maar mijn merrie van 1,65 staat best ruim in een box van 2,90 bij 3,50... en voor de keren dat ze in de box opgesloten staat, is het vervelend dat je daar zoveel ruimte voor vrij moet houden terwijl je die ruimte niet mag bijbouwen omdat gemeenten allemaal maar zo'n beperkt aantal m2 bebouwd oppervlak hanteren.
Dan heb je 3,5 ha grond, en danmag je met woonbestemming maar 100m2 bebouwen, en dankzij de grootte van ons perceel en huis mogen we dan tot 1,5 x ons huis oppervlak met maximum van 200m2... Dat is woekeren met de ruimte! Niet omdat je teveel paarden op te weinig grond wilt houden, maar omdat je niet voldoende groot mag bouwen om een garage en een fatsoenlijke paardenstal met voldoende aantal en grootte boxen, poetsplaats, zadelkamer en opslag neer te zetten...

En dat terwijl die agrarische bedrijven megastallen bouwen!

Mensen willen vaak wel, maar worden klem gezet tussen allerlei regelgeving.
*aan de ene kant beschutting moeten regelen voor je dieren, aan de andere kant geen bomen mogen planten en geen schuilstal mogen bouwen.
*aan de ene kant je paard niet in de modder mogen laten lopen, aan de andere kant niet mogen bestraten in je weiland en de grond niet keren of er een zandpaddock op aan laten leggen...
*aan de ene kant je paard naar buiten moeten zetten, aan de andere kant commentaar als de paarden in de regen of sneeuw buiten lopen en er uit zien als verzopen katjes

Overheden die klagen over "verpaarding", die liever koeien in de wei willen zien dan paarden, maar het ondertussen de boeren zo moeilijk maken met mestwet en andere regelgeving dat die de koeien liever binnen houden omdat dat minder bewerkelijk is en eenvoudiger in de administratie en met melken...

En ondertussen kunnen ze nog niet eens de meer ernstige uitwassen van dierenleed aanpakken vanwege mankementen in de wetgeving, en dan wel allerlei regeltjes willen bedenken die nog moeilijker te handhaven zijn...

Goed hoor, dat de sectorraad met concrete richtlijnen moet komen. Dan kunnen ze beginnen bij het aanpassen, waar nodig, van hun eigen bedrijfsvoering binnen de verschillende bedrijfstakken. Hebben ze dat in orde, kun je weer verder uitbreiden... En ondertussen veel voorlichting geven, kennis beschikbaar stellen en de jonge garde meer paardgericht leren denken en handelen...
En als de overheid dan wat doet met de wetgeving wat betreft dierenmishandeling en verwaarlozing en betere mogelijkheden creëert voor mensen om hun paardenperceel netjes in orde te maken...

Utopie?

ringelberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:25

Amen _/-\o_

aslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 12:00

[***] schreef:
Romytjuuh schreef:

Het feit dat ik in een woonhuis woon met een woonoppervlakte van 150m2 wil niet zeggen dat het niet beter zou kunnen voor mijzelf.......ik heb er immers (net als een paard) ook niet om gevraagd om op deze wereld gezet te worden, echter de situatie laat het op dit moment niet toe dat ik groter ga wonen terwijl ik zeker weet dat het een stuk beter voor mijn eigen welzijn zou zijn. Je moet de zaken natuurlijk wel even helder blijven zien. Sterker nog......wanneer ik mijn paarden weg zou doen zou ik de grootte van mijn eigen leefruimte vermoedelijk kunnen verdubbelen.

Stel jezelf eens de vraag: Wat gebeurt er met al die paarden als die niet gekocht kunnen worden door mensen die geen paarden "HOEVEN" te houden, en net niet genoeg middelen hebben om een riante stalling te bekostigen??? Slacht mag je hopen......als ze niet terecht komen in een handelstraject waarin ze verdwijnen naar landen waar men helemaal niets geeft om het welzijn van dieren. Is het paard dan beter af?

Dan moet je consequent zijn en het fokken bij wet gaan reguleren zodat je alleen een paard mag fokken wanneer je reeds beschikt over voldoende ruimte en mogelijkheden om het welzijn van het dier te garanderen tot aan zijn dood. Lijkt me wel een beetje onmogelijk, toch?

Nimue

Re: Voor 1 mei duidelijkheid over welzijnsplan voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:11

Ja, een woonhuis van 150m2 is echt hélemaal hetzelfde als een box van 9m2... Thanks dat je ons daar even op wijst, nu gaan we de zaken pas helder zien. :D

Joyce, goeie post! Ik ben het helemaal met je eens dat de maat van een box ook maar relatief is - beter een wat kleinere box met goeie omstandigheden (lekker veel schoon stro, contact met soortgenoten, veel vrije beweging) dan een wat grotere box in een donker hoekje waar het paard 23 uur per dag geïsoleerd in de stront staat.

Ik denk dat sommige dingen gewoon heel moeilijk te meten zijn. Feit is echter wel dat er m.i. veel paarden gewoon niet goed gehuisvest en verzorgd worden - en als dit soort regels dan een discussie op gang brengen en mensen er weer eens over laten nadenken, dan juich ik dat alleen maar toe. Net wat Sabrina zegt, veel mensen verliezen uit het oog dat paarden houden iets is waar je voor kiest, dat het voor ons plezier is, en dat het dan wel zo fair is om ook na te denken over het welzijn van die dieren.

aslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:56

Beste Nimue.....als je nou helemaal niets begrijpt van wat ik schrijf, reageer dan gewoon niet! Of lees het nog een keer tot het kwartje wel valt. Dat is in de 1e plaats beter voor het forum en in de 2e plaats beter voor je eigen ontwikkeling.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:24

Als ál deze regels door gaan kan ik stoppen met de opvang.
Vandaag gebelt door de gemeente,mag géén schuilstal of afdak bouwen.
Ook het bestemmingsplan kan niet gewijzigd worden,er mag nooit iets gebouwd worden.
Het land is agrarische bestemming en kan nooit veranderd worden in andere bestemming.
Fijn als je dat te horen krijgt v.d. gemeente.
En de DB mailde mij,met elke gemeente valt te praten,er is altijd een oplossing.
Ik heb terug gemailt dat hún dan maar eens met deze gemeente moet praten.
Ze mogen wél burgers aanpakken maar niet de gemeente's aanpakken.
De DB VERPLICHT,de Gemeente VERBIED.
Je staat machteloos en bent kansloos.

AriebrenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:44

Doet mij denken aan het probleem waar de horeca meezit.
Van de arbo moet je een stroeve vloer in de keuken hebben, tegen uitglijden.
Van de warenwet moet je een gladde vloer hebben voor de hygiëne.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:58

Ariebren schreef:
Doet mij denken aan het probleem waar de horeca meezit.
Van de arbo moet je een stroeve vloer in de keuken hebben, tegen uitglijden.
Van de warenwet moet je een gladde vloer hebben voor de hygiëne.

Dat is idd. precies hetzelfde ja.
Ach waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

AriebrenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 19:39

We gaan door alle regeltjes steeds verder achteruit.
Vooral als diverse instanties zich ermee gaan bemoeien.
De een zegt dit, de andere instantie verbied het ??

Wat een heerlijke tijd was het vroeger zonder al die regeltjes.

En ik ga nog steeds mijn eigen gang, met mijn eigen regels.

De DB gaat maar achter de hondjes en katjes aan, maar ze zullen mijn paarden met rust laten.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 12:04

gohya schreef:

Helemaal eens, bah! :(

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 11:40

gohya schreef:
Als ál deze regels door gaan kan ik stoppen met de opvang.

Ik denk niet dat je je daar al te druk over moet maken. De regels worden een handreiking, ik kan me niet voorstellen dat ze ze echt tot op de letter gaan naleven. Dan kunnen ze alle paarden van 1.51 en hoger in een box van 3x3 in beslag nemen, dat gaat 'em niet worden.

Ik vermoed dat de regels eerder bedoeld zijn om een discussie los te maken over dierenwelzijn, om mensen eens aan het denken te zetten of ze hun paard eigenlijk wel het leven geven dat het dier verdient.

Als jij jouw ponies goed verzorgt, ze staan er lekker bij, hebben er geen last van dat ze geen stalletje hebben (bijv. doordat ze dekens ophebben, of omdat er bosjes staan in het weiland), dan denk ik niet dat je bang hoeft te zijn dat je problemen krijgt.

Dit besluit lijkt mij meer gericht op mensen die paarden een beetje beschouwen als een auto die je lekker in garage parkeert, en alleen eruit haalt als je hem nodig hebt. Die zijn er jammer genoeg ook nogal wat in Nederland, en daarom vind ik het wel goed dat daarnaar gekeken wordt. Maar als jij je uiterste best doet om alles zo goed mogelijk te doen voor je beestjes, denk ik niet dat je je zorgen hoeft te maken.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 12:02

@Nimue
Ik maak me helaas wél zorgen,mijn pony's worden goed verzorgd,dat is het probleem niet.Ze hebben veel bomen als beschutting,maar in de herfst en winter zijn die kaal en dus geen beschutting meer.
Ik ben al volop aan het mailen met de DB.
Als die regel er komt,geen schuilstal,dan geen paarden meer mogen houden,dan kan ik er echt mee stoppen.De gemeente hier is niet bepaald dier vriendelijk en er valt niet mee te praten.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:37

Ik maak me al zorgen om de hele eerste zin van dat besluit:

''Het houden van paarden is verboden, tenzij"

Stel; ze rammen het doorheen...

Wat willen ze gaan doen? AL die paarden die daar niet aan voldoen (dat zijn er best een hoop, geen schuilstal, stallen groter dan 3x3, 4 uur per dag naar buiten etc)

Ze mogen wel een ENORME paardenopvang gaan maken. Hele oostvaardersplassen en dan dood laten hongeren ofzo *-)

Joyce B, amen!!! Goed gezegt. Laat ze eerst maar eens een wet maken dat ze bij mishandeling/slechte verzorging de paarden in beslag mogen nemen en die mensen een verbod krijgen op bezit. Haal je al een hoop paardenleed mee weg.

gohya schreef:

Precies.

En die oorharen afknippen, kom op zeg. Laten we het over ECHTE dierwelzijns problemen hebben en niet over een paar lange plukken afknippen waar alleen maar vuil aan blijft hangen. Ik kan je verzekeren dat mijn pony niet minder gelukkig of gezond is als ik dat afknip.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:38

gohya schreef:
@Nimue
Ik maak me helaas wél zorgen,mijn pony's worden goed verzorgd,dat is het probleem niet.Ze hebben veel bomen als beschutting,maar in de herfst en winter zijn die kaal en dus geen beschutting meer.

Maar is een goede winterdeken dan niet afdoende??

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:49

Ik vind wel dat er voor sommige gevallen een uitkomst moet komen.
Maar je kan niet de gemeente verplichten toestemming te geven om overal maar te pas en te onpas stallen te laten bouwen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 22:11

Brainless schreef:
Ik vind wel dat er voor sommige gevallen een uitkomst moet komen.
Maar je kan niet de gemeente verplichten toestemming te geven om overal maar te pas en te onpas stallen te laten bouwen.

Maar als de gemeente je eerst toestemming geeft om wél een afdak te mogen bouwen [na navraag van het bouw kadaster of zoiets] en dan een week later belt,ow nee het mag toch niet.En dan zeggen het is agrarische grond waar je gewassen op mag verbouwen,en ja paarden mogen er ook lopen.Is dat niet een beetje tegenstrijdig dan?Het is grond om op te verbouwen,dus dan is het geen weiland zou je denken,en mogen er geen paarden op lopen.Ze weten nu opeens te zeggen dat er NOOIT iets gebouwd mag worden en dat het bestemmingsplan NOOIT gewijzigd zal kunnen worden.Geloof je het zelf?de gemeente wilde die grond graag kopen en dan verkopen als bouwgrond,zoals met alle andere weilanden daar is gebeurt.De luxe huizen,villa's en woonboerderijen rijzen de grond uit.Dán zal het bestemmingsplan echt wel gewijzigd worden hoor.De gemeente hier speelt met bepaalde mensen onder 1 hoedje!
Bij de volkstuinen [is ook agrarische grond] staan ik weet niet hoeveel schuurtjes en tuinhuisjes gebouwd.Niemand die daar iets van zegt,dat mag dan zomaar,en geloof me die hebben niet eens een vergunning daarvoor aan gevraagd.
Maar ik ben met de DB in gesprek en ik hoop dat we eruit kunnen komen.
Plus ik laat het er niet bij zitten!en vecht door tot het eind.

@Amalarab
Nee dekens tellen niet als beschutting,je MOET een afdak of schuilstal hebben.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 22:34

IS de grond waar volkstuintjes op staan echt agrarische grond? Ik dacht altijd van niet....

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 23:12

Ja dat is agrarische grond,je mag er niet op bouwen.
Iemand die er zelf ook een tuintje heeft gehad zei me hetzelfde.
En toen ik tegen een man zei [die in het bestuur zat van dat tuinen complex] dat alle schuurtjes daar illegaal stonden,dat het niet mag,zei die man dat ik me er niet mee mocht bemoeien.Het ging mij nix aan wat daar gebouwd werd.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 10:15

Als de tuintjes binnen de bebouwde kom liggen, is dit officieel niet agrarisch.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 11:34

Brainless schreef:
Als de tuintjes binnen de bebouwde kom liggen, is dit officieel niet agrarisch.

Mijn weiland ligt er pal naast en dit is ook geen bouwgrond.
Ik denk dat je dat tuinen complex wel kent,het is van Veldwijk.
Ligt in dat kleine stukje 'bos'.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 11:40

Maar als iets geen bouwgrond is, is het niet automatisch agrarisch.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 11:43

Wat voor grond heb je nog meer dan?toch bouwgrond en agrarische grond?
Een weiland is weidegrond?hier is een weiland agrarische grond [weiland in Horst].

Phine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 13:38

En paarden horen ook niet in de wei, maar op de steppe! Dus 24/7 wei is ook niet goed, slecht voor de hoeven en te veel voedingswaarde. Gaan we nu steppe maken?