Ernstig geval van verwaarlozing in Friesland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie1

Re: Ernstig geval van verwaarlozing in Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 02:02

We hebben het hier niet over een paard met een paar slechte hoeven, we hebben het over tig paarden, die ondanks dat de IJslander een sober ras is die van zichzelf wel wat speklaag en een dikke vacht heeft waar je de botten, zie heup en ruggegraat, gewoon ziet liggen, om over het dier met de grote wond op de rug maar niet te spreken. Wie bedoel je met iemand die niets van paarden afweet, jezelf? neem aan niet de mensen die de fotos gemaakt hebben, die hebben meer verstand van paarden als jij en ik en heel het forum hier bij elkaar. En jij denkt dat de AID er elke dag komt met veeartsen omdat het zo goed gaat met deze dieren? Als je dit nog met eigen ogen moet zien om te geloven dat er niet wordt overdreven, moet je het vooral niet laten, besef alleen waar je mee bezig bent en dat je deze dieren wel degelijk in gevaar brengt.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 02:15

Die foto's die ik gezien heb zijn van een verslaggever.
En idd slechte hoeven.. die foto had ik niet gezien, maar is wel een graadmeter voor verzorging. Hadden ze daar aar foto's van genomen. Dan krijg je tenminste een total beeld. Maar die foto's zo half mistig, onscherp en zo te zien haastig gemaakt.... Ik weet niet hoor, maar daar zie ik geen kennis in.
Hoe vaak lees je hier niet op Bokt dat er mensen zijn die problemen hebben dat hun paard zo graatmager wordt of slecht eet? Die worden toch ook niet meteen aangegeven, mag ik hopen?
Als de instanties er zich mee bezig houden, dan snap ik helemaal de ophef niet.
En hoezo gevaar, ik lees van buurtbewoners die op hun kosten bij willen voeren etc. Ik geloof niet zo in droomscenario's. Tutoyeren is ook niet netjes als je niet weet wie of wat ik ben. En overdrijven of meedoen aan hysterie is ook niet echt gezond. Dat is nu precies de reden dat ik vindt dat Bokt hier heel zorgvuldig mee om wil gaan. Ik zie inderdaad graag alles eerst met eigen ogen voordat ik ergens in mee ga.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 02:28

maXcomX schreef:
En idd slechte hoeven.. die foto had ik niet gezien, maar is wel een graadmeter voor verzorging. Hadden ze daar aar foto's van genomen. Dan krijg je tenminste een total beeld. Maar die foto's zo half mistig, onscherp en zo te zien haastig gemaakt.... Ik weet niet hoor, maar daar zie ik geen kennis in.
Hoe vaak lees je hier niet op Bokt dat er mensen zijn die problemen hebben dat hun paard zo graatmager wordt of slecht eet? Die worden toch ook niet meteen aangegeven, mag ik hopen?
En hoezo gevaar, ik lees van buurtbewoners die op hun kosten bij willen voeren etc. Ik geloof niet zo in droomscenario's. Tutoyeren is ook niet netjes als je niet weet wie of wat ik ben. En overdrijven of meedoen aan hysterie is ook niet echt gezond. Dat is nu precies de reden dat ik vindt dat Bokt hier heel zorgvuldig mee om wil gaan. Ik zie inderdaad graag alles eerst met eigen ogen voordat ik ergens in mee ga.

Sorry je stukje over tutoyeren vat ik even totaal niet dus dat gooi ik maar even aan de kant. Het laatste wat ik er over zeg is dat het hier niet over een enkel paard gaat zoals ik net ook al reeds verteld heb en mocht je betere fotos genomen door mensen met paardenverstand willen zien verwijs ik je naar deze linkhttp://poetsplaats.nu/viewtopic.php ... 45&start=0 . Verder weet elk nadenkend mens dat nu gaan voeren helemaal niet handig is omdat de AID dan geen helder beeld krijgt maar dat spreekt voor zich lijkt me.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 03:13

Nou, als de conditie zo slecht is, dan voeder je dit niet in een paar dagen bij.
En zo'n onderzoek duurt heus geen weken.
Ik denk dat de inspectie haar werk wel goed zal doen, en dan zijn de paarden daar zo weg.
Rust en objectiviteit is een goede eigenschap, zeker bij paarden.
En over tutoyeren bedoel ik: dat je respect hebt voor iemands mening zonder daar een beeld bij te vormen die "je", "jou" en veronderstelde kennis rechtvaardigt. Het belang is die van de paarden en niet wat je van een ander denkt. Anders kom je nog nergens. Ik snapje bezorgdheid, maar geduld is een schone zaak :(:)

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 03:58

MaXcomX: Ik denk dat je de zaak behoorlijk onderschat en volgens mij heb je maar een paar berichten gelezen? Dat hier ophef over gemaakt wordt, is omdat dit al jaren duurt en door goodwill van mensen, het AID telkens niets kan doen. Als je echt wilt weten hoe de vork in de steel zit, zou ik maar eens goed naar de foto's kijken die op poetsplaats.nu staan. Die zijn niet vaag of mistig of onduidelijk en zijn gemaakt door de mensen die hiermee bezig zijn.
Daar kun je zien en lezen hoe deze dieren er aan toe zijn en hoe lang het al duurt.
Om dit nu te bagateliseren, vind ik echt schandalig! Je weet duidelijk niet waar je over praat!

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 08:09

De AID is complete dagen in de weer met de paarden. Ze doen ontzettend goed werk op dit moment, er is een boel aansporing geweest. Maar nu zetten ze werkelijk alles op alles om ons te helpen.

Ik ben deze hele heisa begonnen, anderen hebben gebuffeld om maar verder te zwoegen. Nadeel is dat ik van de eigenaresse een heleboel over mij heen krijg, tot aan het bedreigende toe. Ze fietst door het dorp om mij te zoeken. Hoe meer mensen langskomen, hoe meer ze over haar toeren gaat. En aangezien ze door haar (bewezen) psychische toestand niet in te schatten is...

Ik wil ook iedereen vragen niet langs te komen in De Falom. De AID is goed bezig en alle paarden zijn de afgelopen dagen door de handen geweest en medisch onderzocht. Bijvoeren is geen optie, want de eigenaar kan verklaren dat het voer van hem komt. Terwijl híj juist niet in de basisbehoeftes kan voorzien, en de AID kan niets beginnen als het overkomt dat de eigenaars dit wel doen.

Verder, mensen die het willen bekijken. Prima, maar er is zóveel commotie in dit kleine boerendorpje. En het zal alleen maar toenemen. Het valt op dat er hier zeker 4 dubbel zoveel auto's rondrijden dagelijks en de eigenaars van deze paardjes worden ook door grote groepen onbekenden vervelend benadert. Nou wil ik niet spreken over dat ze het verdient hebben, maar als het goed is is de AID bezig met een grote doorbraak en verandering in deze situatie. Dus voor alle mensen die zo géweldig meeleven, meedenken en de mensen die denken dat 'de paardjes er niet zo erg aan toe zijn'.

Het gaat goedkomen, teminste ik kijk er positief tegenaan nu ik het hier allemaal live mee kan maken. Het paardje met de wond is gister meegenomen en met de rest zijn ze nog druk bezig. Ze zijn er de komende dagen nog elke dag om de paarden te beoordelen en een strijdplan te trekken. Ze doen er alles aan.

Ik hoop dat mensen dit begrijpen en even gedult willen hebben. De pers en wij zitten er bovenop!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 09:40

@ MaXcomX:

https://picasaweb.google.com/wiekkie/Zielig?authkey=Gv1sRgCLibo8Wdh-u1yQE#

Wat zeg je?

@ Aaf... je moest eens weten hoe blij ik ben... heb een gat in de lucht gesprongen gisteravond...

Super... het begin is er... Sita en Aaf... grandioos werk.

@ Bokt... DIT zijn de echte paardenmensen in mijn ogen... de grote helden... Want deze 2 meiden vechten als tijgers...

Groetjes, [***]

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 10:20

@MaXcomX: Je weet niet wat je zegt, als je de situatie niet kent, de moeite niet neemt om het hele topic te lezen wat slechts 11 pagina's is, reageer dan niet.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 10:33

Het kan altijd gebeuren dat iemands niet aansluit op de jouwe, maar dat wil nog niet zeggen dat iemand daarom niet mag reageren op een nieuwsartikel. Verschillende personen hebben verschillende meningen en dat hoor je te respecteren, hoe afwijkend die mening misschien ook mag zijn. Het zou jammer zijn wanneer dit topic om deze redenen ook op slot gaat, want er is al diverse keren een modopmerking hierover langs gekomen :)

Ik las dat de paarden inmiddels zijn verplaatst? Waar zijn ze nu gebleven? :)
Ik hoop dat er al wat meer vooruitgang is!

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 10:53

Fijn te horen dat er schot in de zaak zit!

Verder ben ik het eens met @Cayenne wat een lange tenen en waarom? Iedereen heeft wel goeie punten, laten we voorop stellen dat dit topic niet een discussietopic is maar puur om t nieuws uit te brengen zodat meer mensen er vanaf weten en er wat gedaan kan worden. ik denk dat iedereen hier t beste voor heeft voor de desbetreffende paardjes.

En dit topic mag niet op slot want ik wil wel op de hoogte blijven zoals wel meer hier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 11:15

@ Jankawijnsma,

Als je echt 'op de hoogte gehouden' wilt worden: http://poetsplaats.nu/viewtopic.php?f=53&t=1145. Altijd het laatste nieuws en foto's worden zonder censuur gewoon geplaatst.

Het spijt me echt, maar Bokt is er naar mijn mening niet gezelliger op geworden... en ik loop al mee vanaf 2001...

Groetjes, [***]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 11:17

maXcomX schreef:
Nou, ik heb een aantal foto's de revue zien passeren, en op een enkele na, kan ik er niet goed vanaf zien dat ze mishandeld of slecht verzorgt worden.

Komop, je zegt nu zelf dat je van een foto oordeelt. Foto's zijn momentopnames, en op deze foto's is niet te zien of de mensen wel/niet de dieren voeren en of ze wel/geen medische zorg dragen voor de dieren. De AID is niet voor niets in actie gekomen!

Citaat:
Troosteloze omgeving? Precies de reden dat ik nooit in de Noordelijke provincies zou willen wonen.

Wat wil je hier mee zeggen? Dat wij hier in het noorden (met overigens veel mooie natuur) een troosteloze omgeving hebben? 8)7

Citaat:
Dan blijft over de gezondheid van de paarden. Nou dat is lastig aflezen op een foto van iemand die niets van paarden af weet en wat ie daarvoor moet laten zien. Ik zou de instanties afwachten en er gewoon op vertrouwen dat die hun werk naar behoren doen. Dus, ik kan me goed voorstellen dat er mensen zijn die eerst met eigen ogen en paardenkennis willen zien wat er aan de hand is.

Zoals ik al zei; de AID is niet voor niets in actie gekomen, dan kun je er wel vanuit gaan dat er meer aan de hand is dan een paar paarden met een verregende vacht in een blubberweide. En dus is het onnodig om met eigen ogen te aanschouwen hoe die arme beestjes er bij lopen.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 12:22

Even bijgelezen op poetsplaats. Ik ben zo blij dat de paarden inmiddels geholpen worden en het dier met de grote wond weggehaald is en medische hulp krijgt!

Zo te lezen is het de eigenaar dus boven het hoofd gestegen.

Is er eigenlijk bekend wat ze nu met de paarden gaan doen?
Wat gaat de inspectiedienst doen om dit probleem op te lossen?
Gaan ze de eigenaar helpen om zaken weer op orde te stellen, nemen ze paarden in beslag, worden er paarden verkocht?

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 12:57

Heb me ook even bij gelezen op Poetsplaats.
En nu hier ook. Fijn dat het er nu wat wordt gedaan ten goede van de paarden.

Nogmaals voor iedereen daar, Petje af!! En veel succes en hopelijk kan er een punt achter deze soap worden gezet te goede van deze paarden en dat de mensen ook maar mogen worden geholpen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 14:43

Wat fijn dat het paard met de grote wond inmiddels verzorgd wordt. Denk dat zo ook wel andere dingen aan het licht zullen komen, ik kan me voorstellen dat de veterinairen die hem behandelen zouden merken hoe zijn toestand is qua body scoring, wormen en hoeven om maar eens wat te noemen. Dit is nu het eerste paard... hopelijk kunnen de anderen ook gauw naar een betere omgeving maar dat dit paard nu gered is vind ik erg hoopgevend :)

Kaulitzbaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 16:23

Die wond ziet er echt ziekelijk vies uit!.
Zielig dat sommige mensen zo met hun paarden of dieren etc. omgaan!

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 16:58

Fijn om te horen dat er inmiddels meer actie is ondernomen :)

RoeanneT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:02

maXcomX schreef:

De foto's van Wieke spreken toch wel voor zich.
Men hoeft geen paardendeskundige te zijn om te beseffen dat een paard met zo'n wond behandeld moet worden,
ook weten de meeste mensen met enige kennis van IJslanders dat een IJslander sneller te dik wordt dan te dun en als er dan foto's opduiken van paarden die zonder wintervacht al mager zouden zijn(en de wintervacht is minstens 5 cm) dan is het mijns inziens geen kwestie van een verontsteld gebrek aan kennis, noch is het overdrijving of hysterie aangezien dit al lange tijd aan de gang is en men nu eindelijk dicht bij een oplossing komt.
En natuurlijk worden mensen die hulp vragen bij een probleem niet aangegeven, die mensen proberen wat aan de situatie te doen, dat is het grote verschil tussen de twee situaties. Ook gaat het daar vaak om 1 paard en hier om +/- 35 paarden.
:D

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:06

Citaat:
De eigenaar heeft tot volgende week woensdag de tijd gekregen om de paarden zelf te verkopen. Niet aan de eerste de beste handelaar maar aan adressen die ook gaan worden nagetrokken door de VWA en ook nacontroles gaan krijgen.
Tot op de dag van vandaag gelooft hij er zelf nog in, dat alles met een sisser zal gaan aflopen, maar dat gaat niet gebeuren. Volgende week woensdag is de absolute deadline en dan worden ze, mits hij ze van te voren niet weet te verkopen aan de juiste mensen, in beslag genomen en gaan naar een opslaghouder. Hier zullen ze dan worden opgeknapt en worden na verloop van tijd door de VWA verkocht.
De eigenaar mag sowieso geen enkel paard houden.

Dit is het, voor nu.

RoeanneT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:09

@Liezel1: Top, er is dus een deadline gestelt! :D
*\o/*

Ik denk dat het er op neerkomt dat de meeste paarden in worden genomen, aangezien er niet (Denk ik) niet veel mensen staan te springen om 1 van deze paarden te kopen.
Arme stakkers.. :(:)

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:11

Mensen die deze paarden willen kopen moeten zich 1 ding realiseren: het zijn paarden waarvoor betaalt moet worden. Daarnaast zul je de goedkeuring van de VWA moeten kunnen wegdragen.
Je moet akkoord zijn om de VWA meermaals jouw stal te laten zien en te laten inspecteren.
Daarnaast hebben deze dieren medische verzorging nodig, moeten ze minimaal een jaar bijkomen en is er geen enkele garantie dat ze een lang en gelukkig leven zullen leiden....

RoeanneT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:13

@Liezel1: Precies en je kunt ze natuurlijk niet zomaar in je kudde of bij de andere paarden gooien, in verband met eventuele ziektes. Het zal veel tijd, moeite (,geld) en liefde kosten om deze paarden er bovenop te helpen.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:13

Fantastisch nieuws!!! Ik wil alle mensen bedanken die het op konden brengen om niet te gaan voeren hoe moeilijk het ook was, de mensen die zoveel werk hebben verricht,de AID en alle mensen die zo intens mee hebben geleefd. Ook poetsplaats.nu die de ruimte gaf voor foto s nieuwtjes laatste nieuwtjes etc. en zich ook hard heeft gemaakt, allemaal bedankt!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:16

De VWA gaat tot aankomende woensdag elke dag de paarden controleren. Het verzoek is daarom nog steeds om niet bij te voeren. Indien blijkt dat de eigenaar nalatig is en nog steeds niet (correct) voert en de paarden de zorg bieden die ze nodig hebben, zullen de paarden eerder dan de genoemde deadline in beslag worden genomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 18:08

Sita en Aaf... _/-\o_

Poetsplaats.nu rocks!!!