maXcomX schreef:Dat is maar ten dele waar. Van renpaarden is bekend dat 80% (geschat) aan een maagzweer lijdt.
Van sportpaarden wordt veel gevraagd, maar dat geldt ook voor topsporters (die zijn ook niet zo gezond als je denkt hoor) .
Natuurlijk zijn er excessen, maar die zijn er in de hobbysfeer minstens net zo veel, zo niet, nog meer.
Ik werk zelf met polopaarden, en daar gaat het vaak om blessures van lichamelijke aard. Omdat het een ruige sport is (ook voor de berijders). Of het zielig is? Nee, dat denk ik niet. Paarden onderling zijn ook niet bepaald zachtzinnig, sterker de meeste blessures die ik hier behandel zijn kwetsuren die paarden onderling hebben toegebracht. Of dat de paarden dan niet sporen, is iets wat jij denk ik niet kan beoordelen. Wat ik wel weet is dat wilde paarden minstens net zo bot met elkaar omgaan, soms tot de dood er op volgt. De paarden die ik hier aangeleverd krijg hebben vaak nooit mensen gezien (op 3 jaar), ga er maar tussen staan. Paarden zijn van nature niet lief, of denk je dat dat natuurlijk gedrag is, als ze dat wel zijn? Respect en aardig zijn, dat ze een voetje geven. laten borstelen etc. is aangeleerd menselijk gedrag, dat hebben paarden niet bedacht.
Dat van die renpaarden is inderdaad maar geschat.
Er zijn verschillende renstallen geweest die na deze bekendmaking zijn gaan controleren op maagzweren en werd niets gevonden bij geen ene.