Bleker geeft paardenhouders nog een allerlaatste kans

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:40

maXcomX schreef:
het fokken of sporten is je bron van inkomsten.

Het ging mij even om dit zinnetje, Superwoman.
Wij hebben ook sportpaarden staan, maar dat is hobbymatig, al hoewel het voor die mensen een enorme passie is.
Maar het kost alleen maar geld, ze verdienen er echt niet hun salaris mee. ;)
Die mensen zijn het hele jaar gericht bezig voor hun sport.

Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik iemand met een paard die 1x in de 6 weken een wedstrijdje doet en verder voornamelijk recreatief rijdt met hier en daar een lesje, tja, ik vind dat nou niet echt een 'sportpaard', nee. :P

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 12:57

Twiggy2008 schreef:
maXcomX schreef:
het fokken of sporten is je bron van inkomsten.

Het ging mij even om dit zinnetje, Superwoman.
Wij hebben ook sportpaarden staan, maar dat is hobbymatig, al hoewel het voor die mensen een enorme passie is.
Maar het kost alleen maar geld, ze verdienen er echt niet hun salaris mee. ;)
Die mensen zijn het hele jaar gericht bezig voor hun sport.

Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik iemand met een paard die 1x in de 6 weken een wedstrijdje doet en verder voornamelijk recreatief rijdt met hier en daar een lesje, tja, ik vind dat nou niet echt een 'sportpaard', nee. :P

Volgens mij zit het sportpaard van binnen.. Een paard wat duidelijk potentie heeft voor de sport én daar ook daadwerkelijk plezier in heeft.
Als je een sportpaard uit de sport haalt ivm een blessure bijv, wil het toch niet zeggen dat het geen sportpaard is?

Ik ben het wel met je eens dat sommige mensen met hun hoofd in de wolken lopen als het om hun paarden en passie gaat, haha :Y)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:20

En voor mij is een paard een paard, sportpaard of niet (dat is iets wat mensen 'maken'), ze hebben allemaal dezelfde (natuurlijke) behoeftes, zoals beweging hebben in vrijheid, fourageren en veel sociaal contact kunnen hebben. ;)

UrbanL

Re: Bleker geeft paardenhouders nog een allerlaatste kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:24

Mhh na dit gaan we dan de honden, katten, konijnen en ook voornamelijk de koeien aanpakken?.

Oja de kippen enz...

Mhh misschien beter om alle dieren op te ruimen dan zijn ze ook niet zielig meer. Dan leer ik mijn kids wel wat een dier is uit een boekje ipv in het weiland en door aaien enz..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:42

Twiggy2008 schreef:
En voor mij is een paard een paard, sportpaard of niet (dat is iets wat mensen 'maken'), ze hebben allemaal dezelfde (natuurlijke) behoeftes, zoals beweging hebben in vrijheid, fourageren en veel sociaal contact kunnen hebben. ;)

Voor mij is een paard ook een paard, maar onderling zijn er wel (veel) verschillen.
Zowel door het fokken, waardoor het eene paard beter tegen de seizoenen bestand is,of een paard heet gefokt is en zich eerder snel open zal halen doordat hij sneller in paniek raakt.
Maar ook door de karakterverschillen waarbij de 1 voorkeur geeft aan buitenritten en de ander juist in de ring zich helemaal geeft.
Imo is het het ook 'dierenmishandeling' om iets van een paard te verlangen wat deze niet aan kan en dus ook niet leuk vind.
Zo heb ik 1 van mijn paarden bewust verkocht aan iemand die haar (bijna) 24-7 buiten laat staan (wat ik niet kan bieden) en zet ik 1 van mijn paarden bij regen al relatief snel binnen. Beide overgens KWPN-ers.

Eigenlijk net als mensen, waarbij de 1 graag op kantoor werkt met voornamelijk zijn hersens en de ander in de buitenlucht lichamelijk werk verricht.

Daardoor zijn er voor mij moeilijk strikte regels te maken.
Ik ben het met je eens dat er in natuurlijke behoeftes moet worden voorzien (natuurlijk!), maar dat je er geen klok op kan zetten.
Ik denk iig niet zwart-wit, net als met rijden trouwens geloof ik niet in 1 manier. (behalve dat deze vriendelijk moet zijn en gericht moet zijn op het zo goed mogelijk relatief veilig kunnen dragen van de ruiter)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:21

superwoman schreef:
Voor mij is een paard ook een paard, maar onderling zijn er wel (veel) verschillen.
Zowel door het fokken, waardoor het eene paard beter tegen de seizoenen bestand is,of een paard heet gefokt is en zich eerder snel open zal halen doordat hij sneller in paniek raakt.
Maar ook door de karakterverschillen waarbij de 1 voorkeur geeft aan buitenritten en de ander juist in de ring zich helemaal geeft.
Imo is het het ook 'dierenmishandeling' om iets van een paard te verlangen wat deze niet aan kan en dus ook niet leuk vind.
Zo heb ik 1 van mijn paarden bewust verkocht aan iemand die haar (bijna) 24-7 buiten laat staan (wat ik niet kan bieden) en zet ik 1 van mijn paarden bij regen al relatief snel binnen. Beide overgens KWPN-ers.

Eigenlijk net als mensen, waarbij de 1 graag op kantoor werkt met voornamelijk zijn hersens en de ander in de buitenlucht lichamelijk werk verricht.

Daardoor zijn er voor mij moeilijk strikte regels te maken.
Ik ben het met je eens dat er in natuurlijke behoeftes moet worden voorzien (natuurlijk!), maar dat je er geen klok op kan zetten.
Ik denk iig niet zwart-wit, net als met rijden trouwens geloof ik niet in 1 manier. (behalve dat deze vriendelijk moet zijn en gericht moet zijn op het zo goed mogelijk relatief veilig kunnen dragen van de ruiter)

Ik ben met je eens dat elk paard een ander individu is en dat ze allemaal hun eigen 'dingetjes' hebben, maar ik vind dat veel mensen ook een hoop dingen aan hun paard hangen, omdat ze dat zelf zo graag zo zien (of bv. status). ;)
De sportpaarden bij ons zijn dolblij buiten bijvoorbeeld (staan in de zomer een aantal uren op het land in koppels). Ze rennen, groomen en eten samen en laten zich vaak niet eens vangen, als ze weer naar binnen moeten. :+
Tenzij hun maatje hen voorgegaan is, dan staan ze wel bij het hek, want alleen is ook ineens maar zo alleen. Blijkbaar. ;)

Ben ook met je eens dat het rijden vooral gericht moet zijn op een respectvolle, vriendelijke manier in combinatie met het goede gebruik van het lichaam van zowel ruiter als paard. En dan kan je heel veel kanten op, natuurlijk. Ik denk ook helemaal niet zo zwart/wit, alleen denk ik vaak eerder aan het welzijn van het paard dan aan het gemak van de ruiter. En helaas zie ik het vaak andersom en daar heb ik absoluut wat tegen, dus daar zal ik vast heel zwart/wit in zijn. ;)

fojoeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:05

superwoman schreef:
Maar je hebt het dan wel over kuddes waar niet ieder jaar nieuwe veulens bij komen en de oudere jonge hengsten worden verstoten... In de échte natuur gaat het er heel anders aan toe.
Nu ben ik zeker geen expert hoor, maar in een documantaire waarbij men een wild paard ging vangen en bij deze voldoende vertrouwen winnen om deze te aaien, viel de persoon op hoe erg de huid van dit paard onder de littekens zat. Niks geen zachte paardenhuid.

die littekens hoeven toch niet van onderlinge gevechten te komen?

als ik mijn vrijgezellengroepje bekijk (3 ruinen van 3, 12 en 19 jaar) zijn er nooit, maar dan ook echt nooit meningsverschillen waar raak getrapt of gebeten wordt, ook niet in de periode dat ze pas bij elkaar stonden.
dreigen is altijd genoeg om je standpunt duidelijk te maken.
waar ze wél wondes en littekens aan overhouden, is hun speelgedrag ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:53

En dan begin ik nog maar niet eens over de wondjes en littekens die mijn eigen buitenpaard op heeft gelopen door zijn gewals dwars door riet en struiken heen (hij staat regelmatig met zijn hoofd in de struiken/het riet, omdat daar blijkbaar lekkers te vinden is........ :+
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het bij de rest niet zo zie, omdat ik daar nauwelijks op let bij de andere paarden.

Mij valt juist op hoe saamhorig zo'n vaste kudde is, het is echt aandoenlijk om te zien. Kan er uren naar kijken, wat ik straks ook zeker weer ga doen als het weer mooier weer is. :D

Hengsten onderling, dat is idd een ander verhaal. Die kunnen heftig vechten. Maar wat heeft dat te maken met onze eigen paarden dan? Het blijft een feit dat een paard gemaakt is om te bewegen, om te kunnen fourageren en om veel sociaal contact te hebben. Dat geldt ook voor sportgefokte paarden, hoor. ;)
En zeker die vier minimale uurtjes, kom op, zeg, waar gaat het over????

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 18:47

maXcomX schreef:
Maar goed, ik heb niet het idee dat je weet wat het kost om top paarden te fokken, te trainen en te huisvesten.

Je mag nu stoppen met zo irritant persoonlijk te worden, je kent me niet.. on-topic aub.
Nu ja, we zijn uitgepraat, je begrijpt m'n stelling niet.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 18:52

Bandida schreef:
maXcomX schreef:
Maar goed, ik heb niet het idee dat je weet wat het kost om top paarden te fokken, te trainen en te huisvesten.

Je mag nu stoppen met zo irritant persoonlijk te worden, je kent me niet.. on-topic aub.
Nu ja, we zijn uitgepraat, je begrijpt m'n stelling niet.

Met alle respect, ik zie niets persoonlijks staan, ze schrijft haar mening.

En dat ze volgens jou jouw stelling niet begrijpt ligt niet aan de toehoorder/lezer maar aan de verteller/schrijver... jij wilt iets duidelijk maken maar dat standpunt is schijnbaar niet duidelijk omschreven...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 18:53

maXcomX schreef:
Hoe denk je dat hiërarchie tussen paarden opgelost wordt? Met eindeloze discussies, een aangeboren rangordelijst of democratie?

Dus jij vindt dat je je als mens aan de onderlinge paardenethiek moet houden?
Ik vind persoonlijk dat wij daar boven staan omdat we slimmer zijn. Geef mij maar mensenethiek. Bovendien zou ik het nooit willen riskeren dat een paard het omgekeerde bedenkt, en die mens ook eens met paardengedrag gaat benaderen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 18:54

Alane schreef:
Met alle respect, ik zie niets persoonlijks staan, ze schrijft haar mening.

Ik wel, dat kan ze even goed zonder al twee keer naar mij te verwijzen. Beetje beleefdheid..

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 18:59

Twiggy2008 schreef:
Hengsten onderling, dat is idd een ander verhaal. Die kunnen heftig vechten.

Dat doen ze hier al 5 jaar samen zonder ook maar één keer een dierenarts te moeten bellen. Ja heftig, maar nee, niet gek, het zijn sociale dieren, en 50 % zijn mannelijk, er zijn echt wel ingebakken omgangsregels die zorgen dat niet iedere ontmoeting een bloedbad wordt. Voorwaarden zijn wel dat ze sociaal opgevoed zijn, er geen ruinen en merries tussen lopen en ze plaats hebben om uit te kuren (voor iemand nu ineens zijn drie hengsten eens samen gooit in de binnenbak ;) )

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:27

Bandida, ken ook plekken hier in de buurt, waar hengsten samen staan, waar ook niet continu een DA hoeft langs te komen. ;)
Maar ze kunnen heftig vechten, zeker in het wild, ja..... Maar ook hengsten kun je wel het e.e.a. bijbrengen, ja. :j

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:50

fojoe schreef:

als ik mijn vrijgezellengroepje bekijk (3 ruinen van 3, 12 en 19 jaar) zijn er nooit, maar dan ook echt nooit meningsverschillen waar raak getrapt of gebeten wordt, ook niet in de periode dat ze pas bij elkaar stonden.

was wel duidelijk dat het wel kwam door onderlinge gevechten...
Daarbij is het geen vergelijking met jouw vrijgezellen groepje, omdat ze bij jouw niet hoeven te vechten voor het dekken van de merries. ;)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 19:51

Moderatoropmerking:
Graag op een respectvolle manier en met argumenten op de inhoud van een bericht reageren en niet op de persoon. Alvast bedankt.

fojoeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:20

superwoman schreef:
fojoe schreef:

was wel duidelijk dat het wel kwam door onderlinge gevechten...
Daarbij is het geen vergelijking met jouw vrijgezellen groepje, omdat ze bij jouw niet hoeven te vechten voor het dekken van de merries. ;)

ik quote nog even:
superwoman schreef:
Maar je hebt het dan wel over kuddes waar niet ieder jaar nieuwe veulens bij komen en de oudere jonge hengsten worden verstoten... In de échte natuur gaat het er heel anders aan toe.
Nu ben ik zeker geen expert hoor, maar in een documantaire waarbij men een wild paard ging vangen en bij deze voldoende vertrouwen winnen om deze te aaien, viel de persoon op hoe erg de huid van dit paard onder de littekens zat. Niks geen zachte paardenhuid.

en hoe wist die persoon dan waardoor de littekens veroorzaakt werden? ;)

ja, hengsten kunnen heftig vechten, maar dat zal enkel gebeuren om een gegronde reden (als om merries) en bij hengsten die ongeveer even dominant zijn.
een gewond paard is in de natuur een gemakkelijke prooi voor roofdieren.
echte vechtersbazen worden door natuurlijke selectie geëlimineerd en zullen dus ook veel minder kans krijgen om hun agressieve genen door te geven.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:56

fojoe schreef:
en hoe wist die persoon dan waardoor de littekens veroorzaakt werden? ;) .

Het is niet zo moeilijk om te bedenken/zien waar de meeste littekens ontstaan bij het vechten ondering. Zo kun je ook makkelijk aan de vormen van de littekens zien of ze van het vechten komen...

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 00:47

Als je nu eens op u-tube kijkt, daar staan veel filmpjes op over (ook wilde)paarden die aan het vechten zijn.
En als je de hengsten met name goed observeert, dan zie je dat ze stuk voor stuk onder de littekens zitten.
Hoe ouder hoe meer.
In een kudde zijn trouwens altijd underdogs te vinden, die krijgen als laatste eten, water etc. en vaak een pak slaag toe. De meeste verwondingen (bijten, dik geschopte ledematen, verstuikingen en wat al niet meer) die ik hier behandel komen voort uit vechtpartijtjes of spelen (ook dat kan soms uit de hand lopen).
bij de longstayers gaat om die reden het hoefbeslag af, uit voorzorg. Het introduceren van steeds nieuwe paarden is al een dagtaak op zich. Soms lukt het goed, soms ook niet.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 01:27

Twiggy2008 schreef:
De echte Alpha hoeft vaak al niet eens te trappen trouwens. Die hoeft alleen maar te kijken of hooguit zijn kont te keren. :D
Tenzij 'ie een heel brutaal paard tegen komt. ;)

En verder denk ik dat sommigen nooit hebben gezien hoe diep een band tussen paarden onderling in een groep kan zijn. :)
Niks gemeen, valt allemaal reuze mee. Maar dan moet je eens goed kijken naar paarden die al jaren samen staan en waar de rangorde gewoon duidelijk en bepaald is. Maar wie heeft dat hier op bokt eigenlijk nog?

Hier stonden 5 paarden al een jaar of 4 bij elkaar was inderdaad enorm duidelijk wat de rangorde was. Toen er twee weg gingen waren er een paar schrammen en een deuk (echt letterlijk een deuk :? ) en toen was het weer duidelijk. Maar ook bij kuddes waar wat meer gewisseld word valt het over het algemeen wel mee volgens mij, duurt vaak maar een week of wat en dan is het duidelijk wat ieders plek is en gaat het leven weer verder. In een wilde kudde valt er immers ook regelmatig wat weg, vind dat ze zich snel herstellen.

EDIT: het is voor hengsten in het wild nog best een risico om te vechten hoor, het blijven prooidieren, zo gewond dat je niet meer kan rennen is bijna altijd heel gauw dood. Dus paarden vechten ook zelfde tot er echte verwondingen ontstaan omdat je tegen die tijd ongetwijfeld een paar knallen terug hebt gehad.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 02:03

Het grootste probleem is ook niet dat er paarden de kudde verlaten, maar het introduceren van nieuwe paarden in de kudde. En soms gaat dat gewoon niet. Dan heb je nog het probleem met ruinen. Dat is een categorie die in het wild ook niet voorkomt, en dat leidt soms tot eigenaardige taferelen in een kudde.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 02:18

Van erbij heb ik ook nog geen gewonden meegemaakt. Ik kan me dat nog voorstellen als er bijv weinig ruimte is, maar een van de groepen die ik ken daar komt regelmatig wat bij, maar dat betekend gewoon dat de nieuweling eerst een dagje mag rennen en zo af en toe er een of twee klappen vallen. Als ze elkaar niet uit de weg kunnen zullen dat wel meer klappen zijn. Maar daar heb je ook wel echt veel ruimte voor nodig ik ken maar weinig weien die echt zo groot zijn.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 05:49

De grootte maakt niets uit. De nieuwkomer wil erbij horen, maar als dat niet gewaardeerd wordt, dan wordt het vechten. Aan het neus contact lees je vaak wel af hoe de vlag er voor staat.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 10:30

liedje89 schreef:
Van erbij heb ik ook nog geen gewonden meegemaakt. Ik kan me dat nog voorstellen als er bijv weinig ruimte is, maar een van de groepen die ik ken daar komt regelmatig wat bij, maar dat betekend gewoon dat de nieuweling eerst een dagje mag rennen en zo af en toe er een of twee klappen vallen. Als ze elkaar niet uit de weg kunnen zullen dat wel meer klappen zijn. Maar daar heb je ook wel echt veel ruimte voor nodig ik ken maar weinig weien die echt zo groot zijn.

De grootte maakt wel uit. Wij hebben een enorm stuk land (idd ken ik weinig stallingen waar ze dat hebben, laat staan met een vaste kudde er op), waar we (lees: stalbazen) bij onze vaste kudde ooit eens 4 paarden van een andere kudde hebben gezet. Gevolg: er leefden twee kuddes op een tijdje lang. Ze hebben het nooit gered om het tot 1 kudde te maken onderling, omdat die 4 andere paarden weer terug gezet zijn. Was een interessant proces trouwens, duurde een weekje of twee, geloof ik......

Mijn paard en nog een vriendje van 'm, een dominante draver, joeg de nieuwkomers weg. Verder geen fysiek geweld, hoor. Geen wonden. Nee, dat ging op afstand al prima. En de vier nieuwkomers dropen af en bleven op afstand bij elkaar. Het is ook een stuk land, waar ze elkaar niet eens hoefden te zien (natuurgebied met struiken/riet e.d.).

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:20

maXcomX schreef:
Dat is maar ten dele waar. Van renpaarden is bekend dat 80% (geschat) aan een maagzweer lijdt.
Van sportpaarden wordt veel gevraagd, maar dat geldt ook voor topsporters (die zijn ook niet zo gezond als je denkt hoor) .
Natuurlijk zijn er excessen, maar die zijn er in de hobbysfeer minstens net zo veel, zo niet, nog meer.
Ik werk zelf met polopaarden, en daar gaat het vaak om blessures van lichamelijke aard. Omdat het een ruige sport is (ook voor de berijders). Of het zielig is? Nee, dat denk ik niet. Paarden onderling zijn ook niet bepaald zachtzinnig, sterker de meeste blessures die ik hier behandel zijn kwetsuren die paarden onderling hebben toegebracht. Of dat de paarden dan niet sporen, is iets wat jij denk ik niet kan beoordelen. Wat ik wel weet is dat wilde paarden minstens net zo bot met elkaar omgaan, soms tot de dood er op volgt. De paarden die ik hier aangeleverd krijg hebben vaak nooit mensen gezien (op 3 jaar), ga er maar tussen staan. Paarden zijn van nature niet lief, of denk je dat dat natuurlijk gedrag is, als ze dat wel zijn? Respect en aardig zijn, dat ze een voetje geven. laten borstelen etc. is aangeleerd menselijk gedrag, dat hebben paarden niet bedacht.

Dat van die renpaarden is inderdaad maar geschat.
Er zijn verschillende renstallen geweest die na deze bekendmaking zijn gaan controleren op maagzweren en werd niets gevonden bij geen ene.