TV: Vanavond de "Nieuwe Paardenwet" bij Uitgesproken WNL

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:35

Alane schreef:
Niet haalbaar omdat eigenaar geen houder hoeft te zijn en de houder geen eigenaar, daarnaast als de overheid land inneemt tbv huizenbouw mogen ze niet zegen, helaas land weg dus ook pensionstal opdoeken...

Daarnaast is die controle nog veel kostbaarder, omdat je niet weet wie hoeveel paarden waar heeft staan.

Heel makkelijk uitvoerbaar want omgekeerde bewijslast bij de ´houder´.
Zie je een paard? De eigenaar van de grond staat geregistreerd en die toont maar aan en anders díe de boete.
Is het allemaal heel snel geregeld.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:37

ceasario schreef:
mika11 schreef:
Mocht de wet veranderen kan die manege wel sluiten want ze hebben helemaal geen ruimte om paarden buiten te zetten.

Sluiten !!!!!! Zulke grapjassen verzieken het aanzien van de paardenhouderij 2011-2020.
Dit zijn geen ondernemers maar nemers. en kunnen hoogstens steun krijgen van de VVD met steun van het CDA.

De Veluwe is bekend dat ze het niet zo nauw nemen met dieren welzijn. (Mestkalveren-Kippen) maar ook zij hebben eieren voor hun geld moeten kiezen.

De manege zelf kun je het in feite niet kwalijk nemen.
Zij bieden pensionstalling aan.
Ze dwingen niemand om een paard bij hun te stallen.
Het zijn de eigenaren van de paarden die zorgen dat alle stallen van de manege vol zijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:38

Cer schreef:
Wat gaan ze doen met de bedrijven en de daar gehuisveste paarden, die niet aan de eis kunnen voldoen?
Hebben ze daar iets over gezegd?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:38

ceasario schreef:
laetitia schreef:
Ik vind dit zo triest om te zien.

Dan zet je er voor € 40,- toch een "shetje" bij. :(:)

Lijkt me een goed plan, inzamelingsactie ;) ?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:43

mika11 schreef:
[De manege zelf kun je het in feite niet kwalijk nemen.
Het zijn de eigenaren van de paarden die zorgen dat alle stallen van de manege vol zijn.

Je lijkt wel een Wietteler. :(:)

Alane

Huertecilla schreef:
Alane schreef:
Niet haalbaar omdat eigenaar geen houder hoeft te zijn en de houder geen eigenaar, daarnaast als de overheid land inneemt tbv huizenbouw mogen ze niet zegen, helaas land weg dus ook pensionstal opdoeken...

Daarnaast is die controle nog veel kostbaarder, omdat je niet weet wie hoeveel paarden waar heeft staan.

Heel makkelijk uitvoerbaar want omgekeerde bewijslast bij de ´houder´.
Zie je een paard? De eigenaar van de grond staat geregistreerd en die toont maar aan en anders díe de boete.
Is het allemaal heel snel geregeld.

Nogmaals is niet haalbaar...
De gebruiker van de grond zegt dat het paard niet van hem is, en volgens de wet hoeft hij dan niets... is nl niet na te gaan, immers er wordt geen eigenaar geregistreerd en ook geen houder, zou wel moeten....
Zo gebeurd het nu ook nog steeds... ziek paard in de weide, handelaar zegt dat iemand dat dier bij hem in de weide heeft gezet.

En volens jouw redenatie is de kans aannemelijk dat dat dan nog meer gaat gebeuren bij die mensen die niets om paarden geven tenzij ze geld opbrengen... paard ziek hups bij de buren in de weide en hoe moeten die bewijzen dat het dier niet van hen is????

ceasario

laetitia schreef:
[Lijkt me een goed plan, inzamelingsactie ;) ?

Verdien je zo weinig. :D

_lautje_

Re: TV: Vanavond de "Nieuwe Paardenwet" bij Uitgesproken WNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:47

Maximaal 60km reizen met de trailer? Wat zijn mijn paardjes dan zielig dat ik zomaar met ze naar de Ardennen rijdt ala 280km voor een oh horror eventingwedstrijd.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:48

Alane schreef:
De gebruiker van de grond zegt dat het paard niet van hem is, en volgens de wet hoeft hij dan niets... is nl niet na te gaan, immers er wordt geen eigenaar geregistreerd en ook geen houder, zou wel moeten....
Zo gebeurd het nu ook nog steeds... ziek paard in de weide, handelaar zegt dat iemand dat dier bij hem in de weide heeft gezet.

En volens jouw redenatie is de kans aannemelijk dat dat dan nog meer gaat gebeuren bij die mensen die niets om paarden geven tenzij ze geld opbrengen... paard ziek hups bij de buren in de weide en hoe moeten die bewijzen dat het dier niet van hen is????

Volgens de wet is de houder degene die verantwoordelijk is voor het perceel waarop het dier zoch bevind, dat hoeft niet de eigenaar te zijn. En dit plan spreekt duidelijk over de houder als verantwoordelijke voor het zich houden aan de nieuwe richtlijnen. Niet zo moeilijk dus, gezien elk perceel op een naam geregistreerd staat. Zelfs als zijn neefje uit timboektoe even op het huis komt passen..

EDIT: het lijkt me toch dat als ik zie dat de buurman zijn paarden bij mij dumpt, ik daar wel wat aan doe. En mocht het zo zijn dat ik eenj overeenkomst heb met de buurman, is het inderdaad mijn verantwoordelijkheid dat ik ervoor zorg dat zijn paarden de minimale richtlijnen genieten.
Laatst bijgewerkt door Kitsolu op 13-01-11 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:48

ceasario schreef:
mika11 schreef:
[De manege zelf kun je het in feite niet kwalijk nemen.

Je lijkt wel een Wietteler. :(:)

Een Wiet teler?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:06

mika11 schreef:
[Een Wiet teler?

Ja die redeneert ook zo. En wordt voor zijn mistanden ook gedoogd.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:08

Shahazai schreef:
Alane schreef:

Volgens de wet is de houder degene die verantwoordelijk is voor het perceel waarop het dier zoch bevind, dat hoeft niet de eigenaar te zijn. En dit plan spreekt duidelijk over de houder als verantwoordelijke voor het zich houden aan de nieuwe richtlijnen. Niet zo moeilijk dus, gezien elk perceel op een naam geregistreerd staat. Zelfs als zijn neefje uit timboektoe even op het huis komt passen..

EDIT: het lijkt me toch dat als ik zie dat de buurman zijn paarden bij mij dumpt, ik daar wel wat aan doe. En mocht het zo zijn dat ik eenj overeenkomst heb met de buurman, is het inderdaad mijn verantwoordelijkheid dat ik ervoor zorg dat zijn paarden de minimale richtlijnen genieten.

HC heeft het over omgekeerde bewijslast, normaal is: wie eist bewijst... wat hij wil is bewijs jij maar het tegendeel van wat ik eis...
Is al niet haalbaar.... maar goed.
Stel: jij hebt paarden en ergens aangrenzend aan een perceel van jou heeft een slechte houder zijn paarden staan... Hij zet het s'nachts op jouw perceel (en bedenk dan even dat niet alle grondeigenaren en grondgebruikers vrij zicht hebben op hun percelen) de DB komt voorbij en zegt paard wordt niet goed gehouden, en belt bij jou aan... Hoe wil je dan bewijzen dat het dier niet van jou is?
vertellen dat je niet het paspoort van het dier hebt? die slechte houder beschuldigen dat het zijn paard moet zijn?
Gaat toch niet lukken?

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:14

Over paarden buiten hebben staan:
Ik vind dat paarden die naar buiten willen idd wel de mogelijkheid moeten krijgen om een aantal uur buiten te staan.
maar echter zijn er bijv bij ons op stal paarden die niet graag buiten staan en dus gerust naar binnen komen als wij ze niet komen halen. Deze paarden gaan plusminus 20 min per dag buiten.
En dan worden ze nog bijna elke dag getraindt/krijgen ze beweging.... zowel onder de man als los in de bak..

Dat er regels gaan komen vindt ik ergens wel goed, maar waar trek je de lijn?

Ik ben bijv wel van mening dat niet iedereen zomaar een paard mag/moet gaan aanschaffen zonder dat ze van de vezorging/huisvesting/voeding/gezondheid afweten.
En hiermee bedoel ik oa de beginnende paardeneigenaar...
Daar zouden ze dan bijv een soort van cursus moeten verplichten ...
Hoe vaak er wel niet paarden/pony's worden aangeschaft voor de "heb"....

En ja er zijn zat stallingen waar de dieren niet elke dag buitenkomen maar dat ze dieren wel goed gezond zijn...
Hier in nederland wordt steeds meer grond afgepakt van de boeren.. Dus waar moeten de mensen dan de paarden buitenzetten?

En als de mensen een stukje land hebben, dan mogen ze er niet eens een schuilstal op plaatsen...
Maar ze willen wel dat de dieren kunnen schuilen?

Raar volk hoor de regering en de mensen daaromheen...
Ik denk dat ze maar eens het land in moeten gaan en met paardeneigenaren/manege's etc moeten gaan praten...

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:15

Huertecilla schreef:
Veulen84 schreef:
Ik ben voor het feit dat er dingen moeten wijzigen in de paardenhouderij. Absoluut en meteen. Maar toch, zodra de dierenbescherming z'n mond open doet ben ik lichtelijk allergisch. 200.000 paarden. Ze weten niet dat het er zoveel zijn. Ze schatten dit aantal.

Dat is niet helemaal waar.
Onder de beleidnota dierenwelzijn op basis waarvan de sectorraad 10 jaar geleden een concret opdracht kreeg, lag een wetenschacppelijk onderzochte probleemstelling ten grondslag mbt massaal stereotype gedrag.
De 200.000 is heel realistisch en dan nog op basis van voor de paardhouderij echt héél voordelig gelegde criteria mbt de minimale leefcondities.

Het grote probleem is dat de paardenwereld massaal de minimale leefcondities helemaal niet kent.
Uit mensenbelang wordt bewust of onbewust géén kennis over de welzijnseisen aan de leefomstandigheden van de diiersoort gedomesticeerd paard opgedaan.

Ik heb ze gevraagd waar ze dit cijfer vandaan hebben. Ze zeggen zelf dat ze het geschat hebben.
Er zijn heus wetenschappelijke onderzoeken waarbij stereotype gedrag is gemeten. Maar dat zijn onderzoeken waarbij hooguit een paar 1000 paarden zijn getest. Een factor vermeerdering van 100 maken de cijfers een stuk onbetrouwbaarder. Willen we dit soort uitspraken doen, dan moeten we echt gaan meten.

Ik ben het wel met je eens dat we wat betreft dieren (en dus ook paarden) maar een rare maatstaaf hebben. Maar ik blijf bij het feit dat een deel onkunde is wat oplosbaar is met educatie. De rest komt voort uit gemakzucht. En inventiviteit om dat soort luiheidsproblemen op te lossen komen pas wanneer mensen beseffen dat er problemen zijn om opgelost te worden.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:19

Alane, dat zou dus geen probleem moeten zijn, als hij zijn paard s'nachts bij jou buiten op het land zet, heeft je paard vrije beweging. Een van de richtlijnen. En mocht het paard in een dusdanige conditie zijn dat hij als "mishandeld" beschouwd kan worden, had jij of een ander al lang de dierenbescherming kunnen bellen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:02

Shahazai schreef:
Alane, dat zou dus geen probleem moeten zijn, als hij zijn paard s'nachts bij jou buiten op het land zet, heeft je paard vrije beweging. Een van de richtlijnen. En mocht het paard in een dusdanige conditie zijn dat hij als "mishandeld" beschouwd kan worden, had jij of een ander al lang de dierenbescherming kunnen bellen.

Allereerst ben ik er niet van gediend dat anderen paarden bij in de weide zetten zonder te vragen... lijkt me ook niet dat dat de bedoelding is.. zelf geen weide zet maar bij de buren neer.

het ging om dat HC een omgekeerde bewijslast wil, daar reageerde ik op.

En nu is het paard broodmager, heeft omgekrulde tenen,lang haar en is op stervens na dood.... en DB komt voorbij en mag jij even bewijzen dat het dier niet van jou is...
hoe wil jij dan bewijzen dat een paard niet van jou is, als iemand hem op je weide heeft gezet?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:35

Alane schreef:
En nu is het paard broodmager, heeft omgekrulde tenen,lang haar en is op stervens na dood.... en DB komt voorbij en mag jij even bewijzen dat het dier niet van jou is...
hoe wil jij dan bewijzen dat een paard niet van jou is, als iemand hem op je weide heeft gezet?

En je hebt toen je de volgende dag bij je paarden kwam niet meteen de politie gebeld ivm vinden onbekend paard in je wei?

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:40

ceasario schreef:
mika11 schreef:
[Een Wiet teler?

Maar het plantje op zijn grond wordt wel degelijk gezien als van hem (grondeigenaar)

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:40

Er zijn zat boeren en bedrijven die weide ver van huis hebben. En die daar misschien maar een keer in de week komen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:50

tamary schreef:
Alane schreef:

En je hebt toen je de volgende dag bij je paarden kwam niet meteen de politie gebeld ivm vinden onbekend paard in je wei?

Misschien handig om even alles te lezen :)
dat was een voorbeeld nav een voorstel van HC dat datzelfde voorstel niet haalbaar is.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:57

ceasario schreef:
mika11 schreef:
[Een Wiet teler?

Maar het plantje op zijn grond wordt wel degelijk gezien als van hem (grondeigenaar)[/quote]

Maar toch is het wel waar volgens mij. Een gebruiker van wiet is toch ook niet goed bezig.

De manege houder zonder weidegang (er is 1 losgooi paddock) heeft voldoende pensionklanten vanwege de mooie ligging bij het bos.
Maar de manege houder is maar 1 persoon, tegen 20 pensionklanten die de weidegang voor hun paarden dus ook niet missen.
Dat maakt het wel veel moeilijker om het daar ten goede te veranderen. (door de bosligging is er ook geen weiland in de buurt)
De manege houder kan gewoon doorgaan zoals het nu gaat omdat er genoeg mensen zijn die hun paard daar willen stallen.
Wie is er dan schuldiger: de manege houder of de pensionklant?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:01

Ik denk dat de manegeeigenaar eigenlijk toch de eindverantwoordelijke is..
als hij zijn stal wil houden en onderhouden zou hij toch de mogelijkheid minstens
aan moet kunnen bieden. Of de pensiongasten daar nou wel of niet gebruik van
maken...

En voor de pensiongasten net zo, als zij gebruik van de faciliteiten willen maken
en die stal heeft ze niet zullen ze hun paard moeten pakken en verder reizen...

Er zijn in mijn omgeving 5 maneges.. wel meer overigens.. en ik sta nog het meest
weg van die allemaal :) Puur omdat mijn paard daar beter staat.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:05

Maar als je een eigen paard hebt waar je een stalling voor zoekt, ben je toch zelf verantwoordelijk waar hij terecht komt.

svdijk: nou precies, dat is wat ik bedoelde.
De manege houder biedt iets aan maar je bent zelf verantwoordelijk of je dat wil voor je paard.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 13-01-11 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:06

Alane schreef:
dat was een voorbeeld nav een voorstel van HC dat datzelfde voorstel niet haalbaar is.

[/quote]

Voor het voorstel van HC moet je op pagina 6 zijn.

Als het aan HC lag dan ging deze wet nog veel verder dan dat de dierenbescherming wil gaan.
In dat geval zou paardenhouden in Nederland iets uit het verleden worden.

Bij het lezen van het bericht van HC op pagina 6 dacht ik meteen.
OOH nog meer regeltjes en nog meer bureaucratie met vergunningen alsof we al niet genoeg regeltjes in Nederland hebben.
Straks moet je nog een vergunning hebben om op je fiets te stappen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:20

Daarbij woont HC in het zuiden (van Europa, niet Nederland :P) dus altijd makkelijk om dan voor anderen te bedenken en te beslissen. Hij hoeft hier niet meer te wonen en leven met al die domme en dure regeltjes...

Geloof dat we in Nederland ons geld beter kunnen besteden aan de controles op uitwassen die door vrijwel iedereen geaccepteerd worden als verwaarlozing en mishandeling , dan nog meer willen controleren over dingen die veel minder erg zijn. Nederland moet prioriteiten stellen in de regelgeving en handhaving...

Ik vind een stal van 2,5 bij 2,5 met een gezond paard dat voldoende beweging krijgt, veel minder erg dan rellende en vernielende jongeren die andermans spullen kapot maken en mensen bedreigen en er dan mee wegkomen omdat er te weinig politie en ME-kracht beschikbaar is...

Laten we ons niet meer werk op de hals halen, laten we het werk wat er is goed doen en de bestaande problemen oplossen en uitbannen!