Dierenbescherming: 200.000 paarden verpieteren in Nederland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:18

Lovely schreef:
Ninx, waar zie jij dan de kennis en kunde van de DB? Het is mij namelijk nog niet helemaal helder waar ze nu zo deskundig in zijn.

In dat geval zou ik solliciteren...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:19

Ik vind het best als de DB op de dam komt, maar aub wel mensen die weten wat een paard is en niet iemand die nog maar net weet waar zijn hoofd en staart zit.

hennyvanamon

hoi djuulsie,, alle paarden-eigenaren,, krijgen een oproep,,om zich te bewijzen of ze goed bezig zijn,,,ben benieuwd hoe dat in de praktijk werkt,,

Talsha

hennyvanamon schreef:
helemaal mee eens ik las net ook dat de paarden-eigenaren gekeurdt, worden eer dat ze een paard kopen,,van mij mag het hoor er is zoveel leed, en meestal onkunde van de eigenaar, een cursus is mooi op zijn plaats. en al die andere dingen ben ik het ook mee eens,,,

Paarden worden vaak via een particulier verkocht. Hoe willen ze in hemels naam iedereen controleren?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:22

Talsha schreef:
hennyvanamon schreef:
helemaal mee eens ik las net ook dat de paarden-eigenaren gekeurdt, worden eer dat ze een paard kopen,,van mij mag het hoor er is zoveel leed, en meestal onkunde van de eigenaar, een cursus is mooi op zijn plaats. en al die andere dingen ben ik het ook mee eens,,,

Paarden worden vaak via een particulier verkocht. Hoe willen ze in hemels naam iedereen controleren?

Ik ben niet te beroerd om de klikspaan uit te hangen. Ik heb al heel wat keren melding gemaakt bij de DB, en meerdere malen mensen zelf aangesproken.
Soms heeft het geen nut, maar een aantal keren heeft het erin geresulteerd dat die dieren weer eens wat buitenlucht konden opsnuiven!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:22

Maar hoe willen ze in vredes naam een algemene regel opstellen wat dan geldt voor alle paarden?
Zoveel mensen zoveel paarden die op verschillende manieren gehouden worden.

Op Bokt zijn de meningen daar al over (soms zeer) verdeeld.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:23

IndianLady schreef:
Citaat:
Dat schat de Dierenbescherming, die daarom vandaag een campagne start om de edele viervoeter via wetgeving te beschermen. "Wij willen een verbod op het houden van paarden, tenzij de houder een diploma heeft, het paard niet solitair komt te staan en het dagelijks minimaal vier uur lekker kan rondrennen", zegt directeur Frank Dales.

"Het is pappen en nathouden. Bovendien trekken hobbyisten zich niets aan van die sectorraad, waarin vooral fokkerij, maneges en sportbond zijn vertegenwoordigd."

Paardenmarkten, zweepjes bij de draf- en rensport en het vastbinden van paarden aan hun bit moet van de Dierenbescherming worden verboden. Ook wil Dales minimale boxmaten en een verplichte identificatie en registratie voor als er ooit een vreselijke dierziekte opduikt. Dales: "Wie nu prima bezig is, hoeft volgens onze normen echt geen gekke dingen te doen."

Diploma? :+

Ik trek me idd niks aan van fokkerij, maneges en sportbonden. Wat heb ik daar te zoeken? Zijn totaal mijn ambities niet :n

Van alles wat je kan noemen, noemen ze zweepjes in de draf en rensport _O-
Vastbinden van paarden aan hun bit? Wie doen dat dan?

Waar het bit ineens vandaan komt geen idee. In de OP staat aan het hoofd....

Brainless

@Ninx
Zonder goede regels kun jij niet jouw mening opdringen aan een ander.

Ninx

Brainless schreef:
Maar hoe willen ze in vredes naam een algemene regel opstellen wat dan geldt voor alle paarden?
Zoveel mensen zoveel paarden die op verschillende manieren gehouden worden.

Op Bokt zijn de meningen daar al over (soms zeer) verdeeld.

Daarom moet je je niet tegen dit soort zaken verzetten, maar als sector fungeren als denktank.
Met elkaar de sector reguleren, met de DB en overheid als waakhond.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:24

Als ze een diploma verplicht willen stellen mogen ze eerst zelf wel eens iets aan de inhoud van hun cursus doen. Die is werkelijk belabberd. Het idee er achter vind ik wel heel erg goed. Er is een hoop te verbeteren in paardenland. Dat mag wel eens landelijk beginnen! Wat dat betreft steun ik de actie zeker.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:25

Brainless schreef:
@Ninx

Nee... een meestal richt het dan ook niets uit, maar ik heb mijn geweten geschoond door er wel iets van te zeggen.
Evengoed heeft het soms wel degelijk effect gehad, en daar was ik (en het paard nog meer) erg blij mee!
Je kunt je ogen overal voor sluiten, maar het voelt verdomde goed in de bres te springen voor dieren die het niet erg getroffen hebben!

Ninx

Malenka schreef:
Als ze een diploma verplicht willen stellen mogen ze eerst zelf wel eens iets aan de inhoud van hun cursus doen. Die is werkelijk belabberd. Het idee er achter vind ik wel heel erg goed. Er is een hoop te verbeteren in paardenland. Dat mag wel eens landelijk beginnen! Wat dat betreft steun ik de actie zeker.

Kun je de cursus al ergens inzien dan?

Anoniem

Ninx schreef:
Talsha schreef:

Ik ben niet te beroerd om de klikspaan uit te hangen. Ik heb al heel wat keren melding gemaakt bij de DB, en meerdere malen mensen zelf aangesproken.
Soms heeft het geen nut, maar een aantal keren heeft het erin geresulteerd dat die dieren weer eens wat buitenlucht konden opsnuiven!

Meid, dat jij nog geen standbeeld hebt.

De DB doet deze communicatie alleen maar omdat het weer tijd is voor de jaarlijkse donatie incasso ronde :)* .

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:26

@Malenka
Ok en dan hebben ze een cursus wat aan alle verwachtingen voldoet.
Dan moet mijn opa (85 jaar) die al zijn hele leven paarden heeft die cursus gaan doen.

Wat als je zakt? Moet je dan je paarden verkopen?

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:27

Kunnen ze trouwens gelijk bijna alle sportstallen en maneges op doeken :+

In mijn omgeving ken ik er geen één waar ze in de winter met een ander paard samen buiten komen. Soms is de weidegang in de zomer beperkt. Hier in Houten is er zelfs een stal waar ze in de zomer max 2 uur buiten mogen, alleen en je moet er bij blijven want o wee als hij gaat rennen en het land kapot trapt :=

Talsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:27

Ninx schreef:
Talsha schreef:

Ik ook niet, maar het valt *in mijn ogen* gewoon niet te controleren. Er zijn genoeg handelaren/particulieren die hun paard willen verkopen, waarbij het alleen maar om het geld gaat. Het maakt die mensen echt niet uit of de mensen aan wie ze het dier verkopen een papiertje hebben of niet. Hetzelfde geldt bij de import van paarden. De mensen die zo'n dier verkopen zullen echt niet (allemaal) om een papiertje gaan vragen. Als ze al weten dat de nederlandse paardenbezitters in het bezit moeten zijn van een diploma.

Ik ben er nog niet helemaal over uit wat ik nou precies vind van dit idee van de DB, maar het lijkt me gewoon niet controleerbaar.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:28

Brainless schreef:
@Malenka
Ok en dan hebben ze een cursus wat aan alle verwachtingen voldoet.
Dan moet mijn opa (85 jaar) die al zijn hele leven paarden heeft die cursus gaan doen.

Wat als je zakt? Moet je dan je paarden verkopen?

Precies ja := en waar stel je de grens, wanneer moet je een cursus doen, als je al een paard hebt of als je er al eentje wil kopen?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:28

Lovely schreef:

De DB doet deze communicatie alleen maar omdat het weer tijd is voor de jaarlijkse donatie incasso ronde :)* .

Ze werken eraan.... hopelijk is er nog een plekje op de Dam.

Een iets optimistischer levensvisie en vertrouwen in de goedwillendheid van derden is best lekker hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:29

Calanddra schreef:

In mijn omgeving ken ik er geen één waar ze in de winter met een ander paard samen buiten komen. Soms is de weidegang in de zomer beperkt. Hier in Houten is er zelfs een stal waar ze in de zomer max 2 uur buiten mogen, alleen en je moet er bij blijven want o wee als hij gaat rennen en het land kapot trapt :=

Heb je al eens aangebeld en de eigenaar/bedrijfsleider verteld dat wat hij doet, echt niet kan volgens jou?

Brainless

Ninx schreef:
Brainless schreef:
@Ninx

Nee... een meestal richt het dan ook niets uit, maar ik heb mijn geweten geschoond door er wel iets van te zeggen.
Evengoed heeft het soms wel degelijk effect gehad, en daar was ik (en het paard nog meer) erg blij mee!
Je kunt je ogen overal voor sluiten, maar het voelt verdomde goed in de bres te springen voor dieren die het niet erg getroffen hebben!

Maar wat jij verkeerd vindt, hoeft in pricipe niet verkeerd te zijn.
In welke situaties heb jij dan zoal gezegd dat het anders zou moeten??

Thorn2006

Soms heeft het geen nut, maar een aantal keren heeft het erin geresulteerd dat die dieren weer eens wat buitenlucht konden opsnuiven![/quote]

De DB doet deze communicatie alleen maar omdat het weer tijd is voor de jaarlijkse donatie incasso ronde :)* .[/quote]

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:30

Aha! }>
Dus waarschijnlijk willen ze ook bedingen dat paardenland de diploma's bij de DB gaan halen? :P :+
Kunnen ze echt de kas spekken...
Lovely schreef:
.

Ninx

Calanddra schreef:

Dat zou idd mooi zijn, dat ze die tenten opdoeken....
Een alternatief voor opdoeken is uiteraard dat men investeert in betere voorzieningen voor paarden.
Mijn paard staat op veen/ moerasgrond. De staleigenaar heeft die grond echter opgehoogd, en nu kunnen 365 dagen pj op het land.

manic

Ze mogen mijn diploma komen brengen hoor, ik maak me eigenlijk nergens zorgen over.

Kan de DB voor de kerst ook even de gehele bioindustrie & broodfok aanpakken, een honden eigenaren diploma invoeren, alsmede diploma voor katten, goudvissen, reptielen, pluimvee en knaagdierhouders invoeren? Wel met gelijke mate meten natuurlijk....

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:31

Lovely schreef:
Calanddra schreef:

Heb je al eens aangebeld en de eigenaar/bedrijfsleider verteld dat wat hij doet, echt niet kan volgens jou?

Ik niet maar anderen wel, doet er echt niks mee hoor :n