Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Lusitana schreef:Ze bedoelt een sportpaard dat door een blessure onbruikbaar is geworden. Niet iedereen kan zich even correct uitdrukken.
sarabande schreef:savath schreef:Zolang er een afzet is en vooral een goede thuis is het toch goed.
Daar gaat dit topic nu juist over er is geen afzet meer voor gewone paarden
?
liljebo schreef:Als je onder gewone paarden het gemiddelde rijpaard bedoelt wat geen bijzondere prestaties neer zet, maar wel ongecompliceerd is omdat het minder hoog in het bloed staat, waag ik dat te betwijfelen.
Lusitana schreef:Dit staat niet geheel los van fokkers die vaak een ruiter in dienst hebben die 3 jarige (of jongere!)klaarstomen voor verkoop met het koppie in een krulletje en/of een meter springende.
)
sarabande schreef:Die competities voor 3 jarigen zijn in Nederland niet vanuit het stamboek
Citaat:De Eurobottle Cup is in het leven geroepen daar de 3-jarige Friese paarden sinds 2005 niet meer mee mogen doen aan de wedstrijd van "Friese paarden met dressuuraanleg" voor uitzending naar de CK.
Er wordt dus ook geen 3-jarige met de beste dressuuraanleg meer verkozen.
De jury zal zich vooral richten op de aanleg als toekomstig sportpaard.
Sammyoo schreef:Ik verbaas mij over het gemak waarmee soms gezegd wordt dat paarden naar de slager moeten. Als onomstotelijk blijkt dat je paard niet zonder pijn kan leven, zal je die keus wel moeten maken (een spuitje van de dierenarts is dan ook nog een optie), maar verder?
....
Ik hou van mijn paarden en omdat zij mij niet uitgekozen hebben, maar ik hen wel, ben ik verantwoordelijk voor hen.
Lusitana schreef:Daarbij is het ras verder niet van belang, waar het om gaat is dat een hele serie paarden vroeg is uitgeschakeld doordat ze te vroeg te intensief gebruikt zijn. Deze paarden komen dan weer als "recreatie paarden" op de markt, waardoor de markt dichtslibt met paarden die eigenlijk niet op de markt thuishoren...
Dat was het punt waar het om ging.
En er zijn competities die dat te jonge te intensieve gebruik in de hand werken, was een van de punten die ik in dat verband aanhaalde.
Cassidy schreef:Wat is in jouw ogen dan een "slecht character"?
Johanna59 schreef:Ze moeten gewoon een verbod leggen op het fokken met papierloze paarden. Dan ben je al een eind op weg. Verder niet vermeerderen, maar alleen fokken om te verbeteren.
En dan de term recreatie-paard. Wat is dat dan? Een paard, dat niet iedere dag getraind hoeft te worden, dat veel buiten kan staan, rustig is, bomproef of hij nu jong of oud is, super braaf. Neem dan geen warmbloedpaard. Recreanten neem een Tinker, of een Fjord, een Haflinger etc. Warmbloedpaarden worden gefokt voor de sport. Is daar eentje bij, die niet aan de verwachting voldoet, dan is hij wellicht een goede keus voor de wat gevorderde recreant. Maar dat recreanten alleen maar afgedankte sportpaarden kunnen krijgen, is kolder.