"Aanbod paarden beperken door fokquota op te leggen"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Re: "Aanbod paarden beperken door fokquota op te leggen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 20:24

Een onbruikbaar paard is geen sportpaard, dat is een totaal verkeerde omschrijving.
Je noemt een invalide man met een dwarslaesie toch ook geen atleet

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 20:28

Ze bedoelt een sportpaard dat door een blessure onbruikbaar is geworden. Niet iedereen kan zich even correct uitdrukken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 20:30

Lusitana schreef:
Ze bedoelt een sportpaard dat door een blessure onbruikbaar is geworden. Niet iedereen kan zich even correct uitdrukken.

Ze suggereerde dat het aan die sportpaarden ligt dat die onbruikbaar zijn, ik nodig haar uit om her en der eens naar de manier te kijken waarop goede jonge paarden verpest worden.
Een paard is wel of niet geschikt voor de sport, de rest ligt aan de gebruiker.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 20:39

Ik zie alleen dat ze zegt dat recreatie paarden ouder worden omdat sportpaarden nu eenmaal op dit moment idd eerder uitgeschakeld zijn door blessures.
Dat het een feit is dat paarden die correct beleerd en gebruikt worden niet vroeg uitgeschakeld hoeven te zijn, zelfs niet bij top sport bedrijving, heb ik al paginas eerder ook genoemd, maar dat neemt niet weg dat het op het moment wel het trieste feit is dat er genoeg ruiters zijn die te vroeg te veel vragen en dan gaat het met name om geld en eigen glorie.

Dit staat niet geheel los van fokkers die vaak een ruiter in dienst hebben die 3 jarige (of jongere!)klaarstomen voor verkoop met het koppie in een krulletje en/of een meter springende.

(En competities vanuit stamboeken voor 3 jarigen is gewoon belachelijk. In opzet hoeven ze niks te tonen, maar onderling willen de ruiters ondertussen wel het beste voor de dag komen)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 20:54

sarabande schreef:
savath schreef:
Zolang er een afzet is en vooral een goede thuis is het toch goed.

Daar gaat dit topic nu juist over er is geen afzet meer voor gewone paarden

?

Als je onder gewone paarden het gemiddelde rijpaard bedoelt wat geen bijzondere prestaties neer zet, maar wel ongecompliceerd is omdat het minder hoog in het bloed staat, waag ik dat te betwijfelen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 20:55

Die competities voor 3 jarigen zijn in Nederland niet vanuit het stamboek, die beginnen pas op 4 jarige leeftijd. De meeste fokkers hebben geen ruiters in huis, de meeste fokkers in Nederland zijn te kleinschalig, dus dat is allemaal bulll

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 20:56

liljebo schreef:
Als je onder gewone paarden het gemiddelde rijpaard bedoelt wat geen bijzondere prestaties neer zet, maar wel ongecompliceerd is omdat het minder hoog in het bloed staat, waag ik dat te betwijfelen.

Nee ik bedoel, en dat is ook de realiteit, gewone paarden zonder iets extra's. Een ongecompliceerd rijpaard heeft dat als extra.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 21:00

Lusitana schreef:
Dit staat niet geheel los van fokkers die vaak een ruiter in dienst hebben die 3 jarige (of jongere!)klaarstomen voor verkoop met het koppie in een krulletje en/of een meter springende.

)

Dat is wat ik eerder ook probeerde duidelijk te maken met de geplaatste filmpjes; drie jarige die voor de koper in alle gangen worden getoond met kinnetje op de borst.
Zo worden bij menig handelaar paarden gepromoot als toekomstige sportpaarden.
Je kunt op je vingers uittellen op welke leeftijd die paarden dan zijn ingereden en 'hoeveel' tijd ze hebben gekregen om zich te ontwikkelen.
Los springen gebeurt al op tweejarige leeftijd, als ik de advertenties napluis, waarbij toekomstige sportpaarden worden aangeboden.

Zonder meer mee eens dat de serieuze fokker dit niet zal doen. Maar het merendeel van de advertenties heeft betrekking op paarden die eerder genoemde achtergrond achter de kiezen hebben en daarop zijn de vroege blessures/onbruikbaarheid op gebaseerd.
Helaas is het geen uitzondering dat menig sportpaard op jonge leeftijd dan al uitgeschakeld is.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 13:27

Ze gaan niet dood uit hun eigen he...
Doodsoorzaak , of ze nu een spuitje krijgen of een kogel door de kop, het gaat erom dat ze onbruikbaar zijn en opgeruimd worden om het cru uit te drukken maar in verstaanbare taal voor sommige.

In deze maatschappij moet iedereen al genoeg regels volgen,en terecht.
Maar je kan niet iemand dwingen om een bepaald type te fokken en of te gaan houden,ik wil geen kwpn en al zekers geen bwp,dus waarom zou ik mijn smaak niet mogen doorfokken,ik rijdt bv western,heb dus wel quarter en paint.
Maar mijn half arabs zijn net zo leuk.
En genoeg mislukte fok zowel in ras als kruisingpaarden.
Stel je fokt een bwp veulen uit een gemiddelde moeder met een middelmatige presteerder vader.
Dan heb je een veulen dat vaal de onkost niet opbrengt,krijg dan nog een ocd op de foto en je kan ze al weggeven,als iemand ze dan nog wil.
Fok je een braaf goed karakter en leuk paardje van 1.55,wedden dat deze in de aankoop minder duur is omdat de hele fok al minder kost.
Welk paard krijgt dan vaak de meeste liefde,de middelmatige kwpn die bv niet mee kan,of het recreatie paard dat niet teveel bloed heeft en braaf zijn ritjes buiten doet ...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 19:42

sarabande schreef:
Die competities voor 3 jarigen zijn in Nederland niet vanuit het stamboek

Herstel: rasgerichtte competities als Europbottle cup bv.

Het gaat om het principe, niet om wie ze organiseerd. Een 3 jarige hoort niet in competitie thuis.

Ik weet niet bij welke fokkers jij komt, maar ik ken vele fokkers die paarden echt wel ingereden verkopen. Met name de "sport"paarden.
Je kunt toch niet ontkennen dat 3 jarige bereden op de markt komen? Maakt niet uit wie ze ingereden heeft, of dat nou thuis bij de fokker is of op een trainingsstal, feit is dat ze veel te jong klaargestoomd worden voor de verkoop.
Daarbij, als de fokkerij dan zogenaamd werkelijk zo kleinschalig is, wat heeft een fokquota dan voor zin? Bij een particulier met twee paarden zeggen dat hij maar 1 veulen in de 3 jaar mag produceren ofzo?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 19:48

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 19:56

Nee, want in Nederland is alleen een KWPN een sportpaard?

Citaat:
De Eurobottle Cup is in het leven geroepen daar de 3-jarige Friese paarden sinds 2005 niet meer mee mogen doen aan de wedstrijd van "Friese paarden met dressuuraanleg" voor uitzending naar de CK.
Er wordt dus ook geen 3-jarige met de beste dressuuraanleg meer verkozen.

De jury zal zich vooral richten op de aanleg als toekomstig sportpaard.

Daarbij is het ras verder niet van belang, waar het om gaat is dat een hele serie paarden vroeg is uitgeschakeld doordat ze te vroeg te intensief gebruikt zijn. Deze paarden komen dan weer als "recreatie paarden" op de markt, waardoor de markt dichtslibt met paarden die eigenlijk niet op de markt thuishoren...

Dat was het punt waar het om ging.
En er zijn competities die dat te jonge te intensieve gebruik in de hand werken, was een van de punten die ik in dat verband aanhaalde.

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 16:08

En wie zijn schuld is het nou dat deze paarden op jonge leeftijd al zo verreden zijn? (als je al van schuld kunt spreken)
De fokker die aanbied of de koper die vraagt?
De particulier die een enter of twenter koopt (is vaak wat goedkoper in aanschaf) en opvoeding en aanrijden toch tegenvalt omdat deze snel, snel, snel wil?
De ruiter die een recreatiepaard koopt, maar na het rijden van 1 of 2 wedstrijden toch de smaak te pakken krijgt en verder wil en daarom zijn paard overvraagt?
De ruiter die een sportpaard koopt en hier zelf wat aan knutselt en met de hete koppies en fragile lichaampjes het nodige aan verpest?
Zowel KPWN als Friezen zijn enorm populair in binnen - en buitenland en hoe meer vraag, hoe kleiner het aanbod, hoe hoger de prijs en andersom.
Dat heet marktwerking.
Reguleren middels I&R, quota, alsmede paspoort als eigendomsbewijs............klinkt niet verkeerd......
Vanaf 4 jaar pas in de basiswedstrijdsport en competities, klinkt goed
Wie neemt de stap????????????

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:25

Ik denk niet dat het overschot ontstaat door de kwpn-gefokte paarden die verkeerd worden aangereden. Dat is wel een probleem, maar kwantitatief valt het denk ik wel mee, daarvoor is het dekgeld gewoon te hoog. Een groter probleem zijn de wild-gefokte paarden, met de (gratis) hengst van de buurman. Daar paal en perk aan stellen is veel moeilijker. Laten we dus niet de goed-geregistreerde paarden de dupe laten worden van deze 'wilde fokkerij'. Als de hoeveelheid kwpn-ers kleiner wordt, zal de andere kant misschien alleen maar meer gaan groeien, omdat die markt volledig vrij is: je kunt fokken en importeren wat je wilt omdat controle vrijwel onmogelijk is.

Ik denk trouwens dat de meeste kwpn-ers ook nog steeds prima geschikt zijn als recreatiepaard (whatever that may be), wel vind ik dat mensen paardrijden steeds meer gaan onderschatten. Het blijft een dier en je zult er dus altijd tijd en energie in moeten steken om hem/haar geschikt te maken voor wat je in gedachten had, ook (en misschien vooral) als je alleen maar door het bos wilt rijden.

Verder denk ik dat er nog steeds vrij veel paarden rondlopen die eigenlijk (zoals al eerder is gezegd) gewoon naar de slager moeten - als steeds minder mensen het lef hebben op een goede manier een eind te maken aan het leven van hun paard, wordt het circuit van dat soort handelspaarden erg groot. Omdat er een grote groep is die blijkbaar niet goed kan zien dat er iets met een paard aan de hand is of zich om laat praten door een handelaar of het zielige verhaal van een vorige eigenaar, is ook daar wildgroei.

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 13:45

Ik kan mij, wat dat betreft, goed bij je verhaal aansluiten Kendra nu de rest nog....
En idd een afgekeurd sportpaard aanbieden als recreatiepaard?
Ik vind dat tekort doen aan de goede eigenschappen die een recratiepaard dient te bezitten.
Alsof alle (sport)afdankertjes dan maar recreatiepaard moeten zijn en zo minderwaardig (tenminste dat lijkt zo vind ik en dat is absoluut niet waar!) overkomen.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 19:37

Heel soms, als ik op bokt aan het rondlezen ben, denk ik wel eens, ben ik hier wel op een forum met gelijkgestemden? Met mensen die van paarden houden? Hebben we wel dezelfde passie?

Ik verbaas mij over het gemak waarmee soms gezegd wordt dat paarden naar de slager moeten. Als onomstotelijk blijkt dat je paard niet zonder pijn kan leven, zal je die keus wel moeten maken (een spuitje van de dierenarts is dan ook nog een optie), maar verder?

Ik hou van mijn paarden en omdat zij mij niet uitgekozen hebben, maar ik hen wel, ben ik verantwoordelijk voor hen. Het zijn mijn vriendjes, die zal ik nooit laten inslapen omdat ik er niet meer op kan rijden. Dan maar niet rijden. Ik zit toch echt niet meer in de Penny leeftijd, maar ik ben hoop ik niet de enige die er zo over denkt.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 20:01

Sammyoo schreef:
Ik verbaas mij over het gemak waarmee soms gezegd wordt dat paarden naar de slager moeten. Als onomstotelijk blijkt dat je paard niet zonder pijn kan leven, zal je die keus wel moeten maken (een spuitje van de dierenarts is dan ook nog een optie), maar verder?
....
Ik hou van mijn paarden en omdat zij mij niet uitgekozen hebben, maar ik hen wel, ben ik verantwoordelijk voor hen.

Ander onderwerp, maar toch nog maar even: je redenering is dik in orde, probleem is dat veel mensen niet de verantwoordelijkheid 'tot het eind' dragen, maar op een gegeven moment hun oude paard verkopen omdat ze een jonge willen. Als de wedstrijdsport je passie is en je 300 euro pensiongeld p/m betaalt, kan ik me daar iets bij voorstellen. Maar er zijn niet zo heel veel 'goede tehuizen', die markt is echt verzadigd - en dus komt paardlief, zonder dat de oude eigenaar het weet (of wil weten...) in de handel aan de onderkant terecht. En dan durf ik wel te beweren dat je, als je echt van je paard af wilt, er soms beter aan doet het beest naar de slager te brengen dan dit risico te lopen.

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:46

Als je van je paard houdt, weet je ook wannneer je er afscheid van moet nemen. Daarbij ben ik wél nuchter!
Wij hebben godzijdank 10 hectare land en boxen van 3x6 tot onze beschikking. Mijn oude pony's mochten hier tot hun dood blijven (ze werden 33, 32 en 30).
Maar het houdt wel een keer op. Ik kan niet alles houden, hou graag ik ook zou willen.
De friese stermerrie van 20 met vocht in de benen die al twee jaar gust was kon met medicatie nog heus een jaartje of twee pensioen hier houden, maar is dat realistisch en humaan? Ik vond van niet. In 'het wild' had ze allang het loodje gelegd en ze kan niet praten dus ik wist niet of ze pijn had of niet.
Gezien haar conditie vermoedde ik dat wel, maar zeker weten? Tja en de dierenarts is er ook voor zijn broodwinning dus deze heeft er baat bij als ik wél m'n paard laat staan. Ik heb haar daarom in laten slapen met pijn in het hart, maar met de wetenschap dat ze hier 15 fantastische jaren heeft gehad.
Is het 'humaner' om je paard af te staan aan een pension en daar laten te verpieteren?
Ik had haar ook met een verhaaltje kunnen verkopen aan mensen die dit zielig vinden (zoals Kendra ook schetst) met alle gevolgen van dien.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:51

Lusitana schreef:
Daarbij is het ras verder niet van belang, waar het om gaat is dat een hele serie paarden vroeg is uitgeschakeld doordat ze te vroeg te intensief gebruikt zijn. Deze paarden komen dan weer als "recreatie paarden" op de markt, waardoor de markt dichtslibt met paarden die eigenlijk niet op de markt thuishoren...

Dat was het punt waar het om ging.
En er zijn competities die dat te jonge te intensieve gebruik in de hand werken, was een van de punten die ik in dat verband aanhaalde.

Nee je had het over sportpaarden. Dat het Friese stamboek hun paarden graag sportpaarden noemt, betekent nog niet dat dat de lading dekt. Zet maar eens een advertentie in Nederland voor een sportpaard, je zal weinig Friezen aangeboden krijgen.
Waarmee jouw stelling dat sportpaarden in Nederland zich al op 3 jarige leeftijd in competitieverband door het stamboek moeten bewijzen niet waar is. Dus dat dat als reden waarom ze zo vroeg onbruikbaar worden geschrapt kan worden.
Het lijkt me voor iedere fokker belangrijk dat hij/zij alleen maar een veulen fokt als hij/zij er zeker van is dat er vraag naar is, en dat is niet tot oktober voor een weggeefprijs op Marktplaats mee leuren.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:14

Je haalt dingen totaal uit zijn verband en ga daar dus verder niet op in. Ik heb al eerder gezegd dat het voor een discussie handiger is om naar de inhoud, de boodschap van de posts te kijken en niet gaan zitten turen of je misschien ene foutje kunt ontdekken.
De boodschap is, dat paarden gewoon veel te jong (ja echt wel al 3 jarige) de competitie in gaan en daardoor te vroeg aan slijtage onderhevig zijn die er niet geweest had hoeven zijn en daarom later als recreatie paard worden aangeboden omdat ze niet meer in de sport verder kunnen.
Daarnaast zijn er nog tig andere factoren die zorgen dat de markt dichtslibt en de hobbyfokker die maar wat doet is denk ik zo al op pagina 1 genoemd en vele malen herhaald.
Maar dat wil niet zeggen dat de proffokkers daarmee maar onschuldig zijn. Die maken ook fouten door bv op een markt te richten die heel klein is of paarden te gebruiken van slecht karakter of met andere fouten.
Mensen die met paarden gaan fokken die nergens anders meer goed voor zijn, zijn ook schuldig.
Mensen die een paard dat eigenlijk naar de slacht zou moeten, op de markt brengen, zijn ook schuldig.
Etc etc, alle factoren zijn wel voorbij gekomen.
Het is ontzettend moeilijk om met 1 maatregel te komen voor 1 groep die dan zogenaamd het hele probleem opheft.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 02:48

Wat is in jouw ogen dan een "slecht character"?
Is dat het paard dat niet al te makkelijk is, die je moet uitdagen maar als je hem eenmaal weet te prikkelen, voor je door het vuur gaat?
Is dat een paard dat niet door iedere manegeruiter met amper 10 lessen gereden kan worden?
Schort het niet ook aan de opleiding van de ruiters?
En krijg je dan ook niet te maken met het ego van een ruiter die van mening is, dat als hij niet met een paard overweg kan, niemand dat kan?
Maar dat doodmaken ook weer zoveel geld kost, dus misschien tuint iemand erin en kun je allicht nog wat geld voor krijgen?

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 02:53

sarabande haalt het helemaal niet uit het verband. Ik als gebruiker wil graag betalen voor een goed paard, en de maand van het jaar maakt mij niet uit. Echter zijn er niet zoveel paarden die de kwaliteit waarborgen waar ik voor wil betalen. En ik vind 5000 euro voor een goed veulen een schijntje...............voor de info.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 10:06

Cassidy schreef:
Wat is in jouw ogen dan een "slecht character"?

Een paard als Wall Street Banker? 397 nakomelingen, waarvan hoeveel de top bereiken? Zijn karakter zie je terug in zijn nakomelingen, is bekend. Een fractie maakt iets in de sport. De rest gaat voor een belangrijk de deur uit als... eh... recreatiepaard :7
Goed... het is een voorbeeld uit de draverswereld, maar uiteindelijk zijn dravers zeer zeker sportpaarden en speelt de fok een belangrijk deel mee in het overschot aan paarden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 15:51

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 21:42

Johanna59 schreef:
Ze moeten gewoon een verbod leggen op het fokken met papierloze paarden. Dan ben je al een eind op weg. Verder niet vermeerderen, maar alleen fokken om te verbeteren.
En dan de term recreatie-paard. Wat is dat dan? Een paard, dat niet iedere dag getraind hoeft te worden, dat veel buiten kan staan, rustig is, bomproef of hij nu jong of oud is, super braaf. Neem dan geen warmbloedpaard. Recreanten neem een Tinker, of een Fjord, een Haflinger etc. Warmbloedpaarden worden gefokt voor de sport. Is daar eentje bij, die niet aan de verwachting voldoet, dan is hij wellicht een goede keus voor de wat gevorderde recreant. Maar dat recreanten alleen maar afgedankte sportpaarden kunnen krijgen, is kolder.

Mijn voormalig Z1 dressuur KWPN sportmerrie van Flemmingh is trouwens een prima paard voor een recreant.
Heel erg lief karakter naar mensen, verkeersmak, makkelijk te laden, braaf op vreemd terrein en braaf met andere paarden in een groep te rijden. zowel voor, midden als achter in de groep (alleen op buitenrit is ze wel onzeker/kijkerig, maar samen met een ander paard of in een groep is ze door een tiener prima te rijden) Na half jaar niet rijden vanwege zwangerschap is het opstappen en wegstappen. Na lange tijd niet rijden wegens blessure paard ook. Helaas is zij dan nu flink geblesseerd, maar dat is ze niet altijd geweest en heb er heerlijk ontspannen mee kunnen rijden en veel leuke dingen mee gedaan.

Toch kon ze met dressuurtraining/les wel flink heet worden gereden en kijkerig op van alles worden van opgebouwde energie of spanning.

Zo zijn er veel meer warmbloeden die met hun niet-super-ervaren sport/recreatieve ruiters mee gaan op buitenrit, naar het strand, naar het bos, naar een oefenparcours of een SGW-training, naar clubles, naar (onderlinge) wedstrijden etc. Ik denk dat het vooral uit maakt hoe je een paard houdt en voert en hoeveel een paard gewend is. Mensen moeten gewoon veel meer doen/ondernemen met hun paarden!

Een paard dat vol krachtvoer, 22 uur per dag in een stal staat en als het gereden wordt fel moet reageren en voornamelijk in een binnenbak gereden wordt en zelden ergens komt, zal inderdaad een cultuurschok krijgen en misschien flippen als die ineens met lang teugeltje "ontspannen" op buitenrit moet, of onvoldoende aan het werk wordt gezet in een kijkerige omgeving als een buitenbak.
Tuurlijk speelt karakter een rol, maar er speelt zoveel mee mee bij het vormen van dat karakter van jongs af aan en het opleiden van een paard tot een leuk sport- `en recreatiepaard!

Fokken zonder papier is nog niet het grootste probleem, fokken met ongezonde en blessure gevoelige paarden met allerlei gebreken wel...