Eyes on Animals geschokt over misstanden paardenmarkt Hedel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:04

1 woord: verschrikkelijk |( hoe kunnen mensen zich zo erg gedragen tegen dieren???

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:08

Is het idd niet algemeen bekend dat in Hedel de "troep" staat?

Ik ben 4x in Zuidlaren geweest, natuurlijk is het niet fijn dat de dieren daar 12 uur of meer aangebonden staan en niet/nauwelijks kunnen eten of drinken maar over het algemeen heb ik geen schokkende dingen gezien. Nee mijn dieren zullen daar nooit (meer) heen hoeven maar er staat ook echt wel leuk spul daar. Je moet alleen vaak door een pak haar kijken of juist weer bij een schraal paard het dier voorstellen als het goed in de spieren staat.
De doorsnee paarden in Zuidlaren zagen er prima uit. Er wordt nog altijd niet goed genoeg gecontroleerd maar het is niet meer zoals uit de verhalen dat ze daar mishandelt worden en je paarden ziet met de meest vreselijke aandoeningen. Die komen de markt geeneens op. Niemand is perfect en het kan natuurlijk altijd beter maar om nu gelijk te zeggen dat alle markten slecht zijn? Ik denk ook zeker niet dat alles wat daar staat rijp is voor de slacht.

Ik vind dat er ook wel heel negatief over handelaren en boeren gesproken wordt. Nee ik zal het slaan met de stokken op de konten ook nooit snappen maar over het algemeen zie je geen mishandeling en IS het gewoon een gezellige dag met het ouderwetse handjeklap en een hoop mensen uit heel Europa die gewoon voor een paard zoeken. Heus niet alle handelaren zullen slecht met hun dieren omgaan.

Helaas heb ik er zelf dan wel eentje gekocht bij een vent die mijn veulen anders op zou hangen of in de vriezer zou stoppen maar ik laat me niet als een pennymeisje afschepen en houd me redelijk aan de prijs die ik in gedachten had en als het daarnaast ook nog eens een super leuk en lief dier is waar ik even een paar maanden doorheen moet kijken voor hij mooi is. Ik heb nu al een topic vol met lovende reacties dat ik dit kereltje een kans geef. Gelukkig zijn er genoeg mensen die wel een hart hebben.

soniep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:30

Ben zowel in Hedel als Zuidlaren geweest.
Vond het reuze meevallen in Hedel tuurlijk staan er sneue gevallen tussen maar grotendeels stonden er ook goed verzorgde paarden tussen. Ik heb het naar mijn zin gehad. En tuurlijk zijn bepaalde handelaren niet je van het maar vergeet niet, die beesjes zullen er bij die boer thuis niet veel beter op behandelt worden en zelfs waarschijnlijk wel slechter. Dus ik denk niet dat het aan de paardenmarkten in het algemeen ligt maar meer aan sommige situaties van mensen.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 21:48

soniep schreef:
Ben zowel in Hedel als Zuidlaren geweest.
Vond het reuze meevallen in Hedel tuurlijk staan er sneue gevallen tussen maar grotendeels stonden er ook goed verzorgde paarden tussen. Ik heb het naar mijn zin gehad. En tuurlijk zijn bepaalde handelaren niet je van het maar vergeet niet, die beesjes zullen er bij die boer thuis niet veel beter op behandelt worden en zelfs waarschijnlijk wel slechter. Dus ik denk niet dat het aan de paardenmarkten in het algemeen ligt maar meer aan sommige situaties van mensen.

Waarschijnlijk wel ja helaas.

Annem84

Re: Eyes on Animals geschokt over misstanden paardenmarkt Hedel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:21

het is niet alleen op de markt zelf helaas...
Ik sta op een super gezellige fokstal, en onze veulens gaan dus ook elk jaar via een handelaar naar de paardenmarkt.
Onze veulens zijn dus totaal niet handmak. Dus wij hebben een keer naief als we zijn gevraagd hoe ze die veulens zo braaf daar krijgen.
Nou das dus heel simpel, ze krijgen gewoon 3 dagen geen voer en geen water en dan zijn ze heel makkelijk...

Pff echt niet te geloven. Ik ben zo blij dat ons veulen van dit jaar gewoon bij ons mag blijven.

belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:38

Er word wel gedaan dat de boer en de handelaren de boosdoenders zijn .
Maar als er is word gestopt met dat fokken van al die veulentjes omdat het zo leuk is zo een kleintje.
Laat fokken over aan mensen die weten wat ze aan het doen zijn en niet aan de mensen die het voor de lol fokken .
Dan heb je ook niet zoveel pony"s en paarden die op de markt terecht komen .
En op een gegeven moment moeten ze weg en komen ze terecht op dit soort markten met dit soort dingen .
En waar komen ze helaas terecht worden ze daar voor gefokt ik dacht het niet . :(

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:40

Ik heb niet alle pagina's doorgelezen, maar wel de officiele website van de paardenmarkt Hedel bekeken. En dus ook de fotopagina.
Deze vond ik schrijnend...en die staat er zo tussen
http://www.paardenmarkt.info .... moet je naar foto FEF_3307
Afbeelding 140 van 150, gaan, ik kan de link er hier niet op krijgen. Blijkbaar is deze foto dus ook gemaakt door iemand die echt geen verstand heeft van pony's anders was hij/zij direct naar de DB gegaan...

De pony in kwestie is duidelijk veel te mager, staat helemaal alleen, blijkbaar is hij / zij overgebleven (niemand die zo'n zielepoot wil), beestje kijkt zelfs nog vriendelijk om zich heen. Op achterhand zie je duidelijk dat het niet goed is |(

In en in triest.

Als zo'n pony op de markt staat en er zijn dus inspecties, snap ik niet hoe die inspecties worden uitgevoerd. De eigenaar van een dergelijke pony zou accuut een proces verbaal moeten hebben |(

Tegen een goed georganiseerde paardenmarkt heb ik echt niets, we hebben ook een keer een pony van de Zuidlaardermarkt gehaald, we hebben veel plezier van haar gehad. Maar zo'n dier als hierboven, echt geen woorden voor.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:56

Ik vindt het eerlijk gezegd prachtige foto, en zie er geen heel ernstige gevallen tussenstaan. Er zijn er een aantal die wat meer vet op het lijf mogen enzo, maar geen drama's.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:59

het is toch ook te erg voor woorden als je de openingspost leest. als je goed door de foto's bladert kom je wel meer sneue gevallen tegen, zoals nummer FEF_2943, een schimmel met een bloedende snee op z'n voorhoofd. of FEF_2932, daar zie ik minimaal 11 shetten aan 2 meter touw staan.

jammer dat het in deze tijden op deze manier moet. Ik ga nooit naar de paardenmarkt, juist omdat ik bang ben voor dit soort taferelen. Als ik een leuk dagje uit wil, dan ga ik wel met vrienden naar een pretpark, of met mijn pony lekker een buitenritje maken. veel rustgevender.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 23:03

Tja, die schimmel met een snee.

Trek 2000 paarden van willekeurige stallen in NL en je ziet ook te magere, verkeerde huisvesting, slecht verzorgde hoeven, een paard met een wond.. Je kunt niet alleen maar mooie beesten verwachten.

En zoals ik al zei, tuurlijk staan er mindere gevallen tussen, en zijn er slechtere handelaren, maar niet alles.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 00:21

Ook door jullie wordt die ene arme pony over het hoofd gezien, zo gaat het dan dus ook op zo'n markt of bij een weiland. Iedereen loopt eraan voorbij en denkt, ach die ene pony. Elke pony die ondervoed, mishandeld of verkeerd behandeld wordt is er een. Het gaan mij om de minachting of de respectloosheid ten opzichte van een dier dat duidelijk hulp nodig heeft. Jij als omstander moet hem die hulp geven, dat dier kan niet met z'n touwtje in zijn mond op zoek gaan naar iemand van de DB.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 01:31

ik vind het godgeklaagd dat mensen zich zo durven te gedragen tegen dieren ze moesten ter plekke afgemaakt worden, dat zegt genoeg echt ontzettend. en waarom laksheid geen zin geld dat is allemaal veeeeel belangrijker dan je bekommeren om een dier die niet weet wat er gebeurd en dan nog mishandeld worden ook omdat de gemeent die stakkers gewoon keihard laat barsten. hier nkan ik me zo klote door voelen en wat kan je er aan doen? precies weinig.... |(

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 09:09

Niet alles is slecht en rotzooi.
Mijn eerste pony heb ik van een paardenmarkt, goed papier bij en zag er super goed verzorgd uit.
Nu heb ik ook een veulen op hedel gekocht, KWPN, goed papier en zag er super gezond en goed verzorgd uit.
Er zitten af en toe wel rotte appels tussen, maar niet alles en je kunt er super leuke diertjes krijgen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 09:48

franka75 schreef:
ik vind het godgeklaagd dat mensen zich zo durven te gedragen tegen dieren ze moesten ter plekke afgemaakt worden, dat zegt genoeg echt ontzettend. en waarom laksheid geen zin geld dat is allemaal veeeeel belangrijker dan je bekommeren om een dier die niet weet wat er gebeurd en dan nog mishandeld worden ook omdat de gemeent die stakkers gewoon keihard laat barsten. hier nkan ik me zo klote door voelen en wat kan je er aan doen? precies weinig.... |(

Paarden die ontzettend goed worden verzorgt, bij een particulier thuis,alles wat hun hartje begeert, gezond zijn.... kunnen ook plots koliek krijgen en opeens afgemaakt moeten worden. Een koliek geval is niet gelijk dierenmishandeling. Al weet je uiteraard de oorzaak niet in dit geval.

Genoeg paarden die enkeltje slager gaan van zo'n markt, ook heel sielug. Ondertussen eten we wel gezellig koeienvlees, die ook op de markt kunnen zijn aangeboden :j Al hoop ik dat transport een beetje netjes is geregeld....

Verhalen van veulen rustig krijgen door 3 dagen geen eten / drinken van te voren, dat vind ik echt not done en heel schrijnend. Sneu! Maar lopend op de markt heb ik niet enorm nare gevallen gezien.

Jizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 10:09

het is allemaal puur voor het geld tegenwoordig, en dan nemen ze het paardenwelzijn niet zo nauw meer... ik bedoel wordt ff snel 20 van die miniponys aangevoerd, dat is toch bijna productie werk? En aan het einde van de dag mogen ze allemaal weer mee, op die manier houdt het vast snel op. ik hoop het.

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 10:12

Miriam91 schreef:
Uit wat sommige mensen hier beweren blijkt dat ze nooit op een paardenmarkt zijn geweest. Ik was maandag in Hedel en tuurlijk er waren dingen die zeker beter konden, maar er was genoeg wat goed ging. De meeste paarden hadden genoeg ruimte, behalve vaak de minishetten. De meeste paarden stonden prima vastgebonden, behalve vaak de minishetten. Zowat alle tuigpaardveulens waren ingevlochten. De handelaren zorgen dus dat ze erg goed uitzien. En er stond heus niet allemaal rotzooi tussen. Alle fjorden en haflingers zagen er goed uit, de friezen, de welshjes en de tuigpaarden. Allemaal prima. Tuurlijk stonden er rotte appels tussen. Een paar keer paarden gezien die mager waren maar dat waren er hoogstens 5. Op 2000 paarden vind ik dat nog oké. Vrijwel alle handelaren hadden een wandelstok. Zo kunnen ze de paarden corrigeren als ze gaan etteren en geluid maken zodat ze zich wat beter showen tijdens voorbrengen. Ik heb alleen maar gezien dat paarden gecorrigeerd werden met een schreeuw en een tik op de kont en dat dat genoeg was. Tuurlijk worden er paarden harder geslagen, meegesleurd ed. maar het merendeel wordt gewoon goed behandeld.
De organisatie van Hedel moet volgend jaar zorgen dat er al eerder dierenartsen aanwezig zijn en de handelaren met magere paarden weer naar huis sturen. Ik vond het een prima markt met goede paarden.

Héhé, iemand die het ook ziet, dat niet alles slecht is! _/-\o_

bibi_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 10:14

@VanHuisUit, heb de foto's even bekeken, wij zijn maandag aan het eind van de dag ook even gegaan. Die pony waar jij het over hebt, daar hebben mijn dochtertje en ik wel een half uur bijgestaan, in dubio om hem voor een prikkie te kopen en op te knappen. Er kwam niemand kijken, uiteindelijk een man die er liep aangeschoten met de vraag of hij een idee had hoe oud dat beestje zou zijn. Jaar of 11, 13 schatte hij. Het beestje had een gele snotneus, wonden en was echt broodmager. Ik heb overlegd met mijn man, maar die raadde me af om hem mee te nemen. Ik begon ook angstig te worden voor eventuele achterliggende ziektes en de kosten die dat mee zich mee zouden brengen. We hebben zelf 2 tinkers en 4 shetjes en zat niet te wachten op een zieke groep, zeker qua finanicien niet! Ondertussen was mijn dochtertje aan het huilen, want ze vond hem zo zielig. Er stonden in de buurt een paar shetjes en die kwamen een aantal mensen ophalen. Gevraagd of zij van de pony waren, ze zouden zo bij ons komen, pony bleef helemaal alleen achter. Na ruim een kwartier gewacht te hebben heb ik de knoop doorgehakt en ben ik met een huilend en heel verdrietig kind naar huis gegaan. Ik durfde het niet aan en totaan huis heb ik diverse keren op het punt gestaan om te draaien en te kijken of ze er nog stond. Nog steeds weet ik niet of ik er goed aan heb gedaan, ik twijfel vreselijk!
En inderdaad, ik snap totop nu nog niet dat niemand iets zei van die pony, iedereen zag haar staan, zeker toen ze alleen stond. Ik baal als een stekker dat we geweest zijn en dat ik dat beestje niet van mijn netvlies kan krijgen!!

marianne1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 10:46

_Daniquee schreef:
Miriam91 schreef:
Uit wat sommige mensen hier beweren blijkt dat ze nooit op een paardenmarkt zijn geweest. Ik was maandag in Hedel en tuurlijk er waren dingen die zeker beter konden, maar er was genoeg wat goed ging. De meeste paarden hadden genoeg ruimte, behalve vaak de minishetten. De meeste paarden stonden prima vastgebonden, behalve vaak de minishetten. Zowat alle tuigpaardveulens waren ingevlochten. De handelaren zorgen dus dat ze erg goed uitzien. En er stond heus niet allemaal rotzooi tussen. Alle fjorden en haflingers zagen er goed uit, de friezen, de welshjes en de tuigpaarden. Allemaal prima. Tuurlijk stonden er rotte appels tussen. Een paar keer paarden gezien die mager waren maar dat waren er hoogstens 5. Op 2000 paarden vind ik dat nog oké. Vrijwel alle handelaren hadden een wandelstok. Zo kunnen ze de paarden corrigeren als ze gaan etteren en geluid maken zodat ze zich wat beter showen tijdens voorbrengen. Ik heb alleen maar gezien dat paarden gecorrigeerd werden met een schreeuw en een tik op de kont en dat dat genoeg was. Tuurlijk worden er paarden harder geslagen, meegesleurd ed. maar het merendeel wordt gewoon goed behandeld.
De organisatie van Hedel moet volgend jaar zorgen dat er al eerder dierenartsen aanwezig zijn en de handelaren met magere paarden weer naar huis sturen. Ik vond het een prima markt met goede paarden.

Héhé, iemand die het ook ziet, dat niet alles slecht is! _/-\o_

Inderdaad is niet alles slecht!!! Het is in dit topic al vaker gezegd, sommige paarden en pony's zagen er errug triest uit. Dan mogen ze van mij ook de AID eropaf sturen..
Maar er waren ook zat paarden die er wel goed en netjes uitzagen. Ik vind paardenmarkten niet "niet van deze tijd", je kan moeilijk overal aanbellen om te vragen of ze een paard van je willen kopen. Op een paardenmarkt kan je de paarden in het "echt" bekijken en niet net als op mp van een onduidelijke foto. Al zou ik zelf nooit een paard op de markt kopen (meer omdat ze wel kunnen zeggen dat ze braaf zijn, maar misschien val je je thuis wel te pletter... Liever eerst uitproberen), maar ik vind het over het algemeen niet zielig!

Ik was zelf mee met iemand die wat paarden probeerde te verkopen, maar die stonder er gewoon relaxed bij vanaf het eerste moment dat we aankwamen, ook al stonden we tegenover de kermis!! Niks angstig en bang, eerst ff rondkijken en dan op rust gaan staan..

amillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 11:02

ik ben maandag ook op de paardenmarkt in Hedel voor de eerste keer en
ik heb mijn ogen uitgekeken
te veel bezoekers de paarden in de stres en staan te kort op elkaar
schoppen elkaar en bange pony probeerden over de touwen te springen waar ze aan vast stonden
bij de touwen was er geen water.
;(

vickers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 11:26

Tja als hobby de bobby fokker is zou stoppen met fokken zou dat een hoop leed schelen. Maar nee zo leuk een veulen en dan? Dan kunnen of willen ze het dier niet houden en beland het op de markt. Of de pony is toch wel heel oud weg ermee. Ik vind dat je voor die paar honderd je beest dan nog beter zelf naar het slachthuis kan brengen. Nu gaan ze naar de handelaar en jawel uren op een markt zonder verzorging en hebben ze de hoofdprijs mogen ze nog dagen lang op transport om een salami te worden. Markten zijn 1 ding maar de controle is beneden peil. ik ben twee keer naar een markt en daar heet dat een Fair in Ierland geweest daar staan de dieren op genoeg ruimte of ze maken een paddock op het gras. Daar wordt streng gecontroleerd en ook daar kom je wel is iets verkeerd tegen maar op de gemiddelde handelsstal kan dat ook gebeuren. De behandeling van de boeren/handelaars kan je ook niet over 1 kam scheren want op Zuidlaren heb ik wel degelijk handelaren gezien die hun paarden hooi en water gaven. Maar het probleem zit hem in de fok. Minder paarden is de enige oplossing en een verbod op de markten zou een optie zijn. Maar dan lijden de goede onder de slechte. misschien is het te realiseren dat er controle komt met een puntensysteem. Slechte punten of geen pas? Dan ben je niet meer welkom. Zo zou je het beetje kwaliteit wat er verkocht wordt ook kunnen waarborgen.

vickers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 11:28

Dus dat wordt denk ik toch naar Wilders gaan. Aangezien die op dit de enige is met ballen m.b.t. de Oostervaartplassen. Want ook dat is echt een geweldig voorbeeld. Nederland 2010 kinderen in Afrika moeten we redden maar een natuurgebied managen lukt niet.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 11:59

wij hebben ons dit paardje meegenomen einde van de markt.
paard je viel niet echt op omdat hij wonden aan zijn hoofd had.
het is een 2 jarige ruin.
Afbeelding

maar toen hij uit de grope kwam was het een super leuk paardje om te zien,
het is een ruintje dus niks fokken of wat dan ook.
Afbeelding

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 12:01

Wat een leukerd <3 ziet er redelijk goed uit, ondanks de wonden op zijn hoofd.
maar goed je weet nooit hoe dat gebeurd is mijn paard heeft ookaltijd wonden over zijn hoofd en dat die echt zelf :o

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 12:05

hij heeft de oren geschoren een tijdje terug dat zie je die wonden zijn ook wat ouder,
ik denk zelf dat het daardoor komt.
hij staat nu lekker in de wei bij mijn ander 2.
ik heb hem 1 nacht binnen gehouden en wormenkuur gegeven.
maar het is zo n braaf paard.
we moeten een stuk over de weg maar hij is nergens bang voor.
ook niet schrikachtig.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 12:06

Wat een ontzettend leuk dier Sammy. Heeft hele vriendelijke ogen :) . Veel plezier met hem!