'Vuile spelletjes' rond Belgische Peter Spahn en Anders 451

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chevax

Re: 'Vuile spelletjes' rond Belgische Peter Spahn en Anders 451

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 12:56

Hoe zou de discussie nu zijn als Peter Spahn geen Fries had gereden, maar er gewoon "paard"had gestaan? Jammer voor Peter Spahn, maar als er een betere combi is en die is gekozen, wat heeft dat dan met het ras te maken? En als de combi's min of meer gelijkwaardig zijn en er is toch voor een ander gekozen, so be it.

vanRijnwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 12:59

Ik vind de discussie over het ras er ook totaal niet toe doen, dus of er paard of koe of ezel staat: zal me worst wezen!
Beste moet gaan: punt uit.

Mijn uitstapje richting Friezen heb ik gedaan om andere redenen
Laatst bijgewerkt door vanRijnwoude op 19-09-10 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 13:00

_San87_ schreef:
Chaos schreef:

Op Gran Prix niveau is het misschien nog moeilijk, maar die tijd komt er wel.
De Friezen worden contstant beter, mooier, en fijner!

In de klassen B t/m Prix st. Georges ken ik heel wat Friezen die de KWPNers er regelmatig uitrijden.
Friezen worden nu eenmaal steeds beter..

Ik ken ook heel wat KWPN'ers die de Friezen meer dan regelmatig het nakijken geven. Dus dat is niet helemaal een fair argument :)

Oja. Dan mag jij mij eens uitleggen waarom niet? Het bewijs dat Friezen contstant beter worden kun je nakijken bij de sportresultaten. Er zijn een aantal hengsten die altijd meedingen voor de prijzen, op hoog niveau -tegen de KWPNers. Dat het andersom ook voorkomt lijkt me logisch maar daar gaat het niet om. Het feit dat de Friezen al steeds vaker de jury's zo weten te imponeren met hun voorkomen en gereden proef dat ze boven de KWPNers of andere "rijpaarden" worden geplaatst geven de groei die het Friese Sportpaard doormaakt heel goed weer.

Een aantal van jullie zijn, zoals ik al eerder zei zo gigantisch zwart/wit. Of je hebt een bord voor je kop, dat kan natuurlijk ook. Iedereen mag zijn mening hebben over de Friezen, maar alleen omdat iemand een mening heeft wil het niet zeggen dat de Fries ook daadwerkelijk niet goed is.

Er lopen er een paar denderend in het Prix saint Georges, daar kun je niet omheen. En ik denk dat het inderdaad niet lang meer duurt voordat er meerdere in het Gran Prix mee zullen wandelen, die het nog goed zullen doen ook.

En nu jij San.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 13:02

Deze discussie ging in eerste instantie ook niet om het ras, maar die discussie is er nu van gemaakt.

IMO gaat de discussie er over dat de Belgische bond naar mijn mening niet eerlijk gehandelt heeft. Dat de betere meemag, natuurlijk. Maar de manier waarop klinkt niet fair.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 13:04

Als de Fries inderdaad zo aan zijn opmars bezig is, komt het toch helemaal goed? Dan is het een kwestie van geduld. Het gaat toch om de prestaties en niet om het type paard? En dan kun je dat er koste van eht kost van willen maken, maar helaas... Vorig jaar heb ik Peter Spahn ook zien rijden en ik vind het echt geweldig, op zijn Fries. Maar hij kwam wel tekort tov de anderen. En dat was geen kwestie van jureren. Als hij nu een ander paard had wat nog niet zover was, was het dan ook zo moeilijk geweest?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 13:11

Chaos schreef:
_San87_ schreef:

Ik ken ook heel wat KWPN'ers die de Friezen meer dan regelmatig het nakijken geven. Dus dat is niet helemaal een fair argument :)

Oja. Dan mag jij mij eens uitleggen waarom niet? Het bewijs dat Friezen contstant beter worden kun je nakijken bij de sportresultaten. Er zijn een aantal hengsten die altijd meedingen voor de prijzen, op hoog niveau -tegen de KWPNers. Dat het andersom ook voorkomt lijkt me logisch maar daar gaat het niet om. Het feit dat de Friezen al steeds vaker de jury's zo weten te imponeren met hun voorkomen en gereden proef dat ze boven de KWPNers of andere "rijpaarden" worden geplaatst geven de groei die het Friese Sportpaard doormaakt heel goed weer.

Ze worden inderdaad wel beter, maar waarom is het wanneer het andersom is niet relevant? Waarom mag ik niet ook aangeven dat ik genoeg KWPN'ers zie die hoog boven Friezen eindigen? Waarom is dat voor jou wel een argument, maar is het wanneer ik het zeg niet relevant? Dat is imo meten met twee maten. Ja, Friezen worden beter, maar om nu alleen naar de resultaten te kijken waar ze boven KWPN'ers eindigen... Andersom is het namelijk net zo vaak, zo niet vaker, het geval.

Chaos schreef:
Een aantal van jullie zijn, zoals ik al eerder zei zo gigantisch zwart/wit. Of je hebt een bord voor je kop, dat kan natuurlijk ook. Iedereen mag zijn mening hebben over de Friezen, maar alleen omdat iemand een mening heeft wil het niet zeggen dat de Fries ook daadwerkelijk niet goed is.

Waar heb jij mij horen zeggen dat Friezen niet goed zijn? Ik geloof inderdaad niet dat de Friezen populatie heel gezond is, maar ik heb volgens mij nergens gezegd dat Friezen niet kunnen presteren in de sport.

Chaos schreef:
Er lopen er een paar denderend in het Prix saint Georges, daar kun je niet omheen. En ik denk dat het inderdaad niet lang meer duurt voordat er meerdere in het Gran Prix mee zullen wandelen, die het nog goed zullen doen ook.

En nu jij San.

De tijd zal het leren. Het KFPS staat niet stil, maar het KWPN ook niet. Het KWPN heeft een gigantische genenpool waar ze top sportpaarden uit kunnen fokken.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 13:14

Ik meet niet met 2 maatstaven, je gaat het hebben over 2 totaal verschillende dingen.

Dat de KWPNers top zijn, dat weet ik! Dat wij gigantisch goede hengsten hebben, dat weet ik ook.

Maar wat ik óok weet, is dat er HEEL VEEL MEER KWPNers in de dressuursport lopen dan dat er Friezen lopen.. Dus weeg dat is tegen elkaar af? Dan denk ik idd dat Friezen hard op weg zijn zichzelf op de kaart te zetten wat betrefd topsport.

Want er zit ook ongelooflijk veel driet tussen de KWPNers.. Misschien nog wel meer als bij de Friezen. Ook weer omdat de aantallen anders liggen. ;)

Ik heb het over een aantal van jullie, dus ik zeg nergens dat JIJ gezegd hebt dat Friezen niet goed zijn.. :)

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 13:20

Waar komen ineens al die Belgen hier vandaan :D ?

Raar verhaal, als er ook maar iets van waar is is het al vreemd. Toch zou het mij niet verbazen als het hier in NL ook niet altijd netjes gaat hoor.
Als ik Peter Spahn was ging ik lekker voor een of ander tjippytjappy-land rijden waar ze al bijna geen ruiters hebben. Belgie slaat sowieso ook geen deuk in een pakje boter wat hun team betreft, helaas, dus wat dat aangaat maakt het niet uit.

Een Fries op dit nivo vind ik knap hoor en ook mooi om te zien, zeker de pi-pa-tour.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 13:26

Chaos schreef:
Ik meet niet met 2 maatstaven, je gaat het hebben over 2 totaal verschillende dingen.

Dat de KWPNers top zijn, dat weet ik! Dat wij gigantisch goede hengsten hebben, dat weet ik ook.

Maar wat ik óok weet, is dat er HEEL VEEL MEER KWPNers in de dressuursport lopen dan dat er Friezen lopen.. Dus weeg dat is tegen elkaar af? Dan denk ik idd dat Friezen hard op weg zijn zichzelf op de kaart te zetten wat betrefd topsport.

Want er zit ook ongelooflijk veel driet tussen de KWPNers.. Misschien nog wel meer als bij de Friezen. Ook weer omdat de aantallen anders liggen. ;)

Ik heb het over een aantal van jullie, dus ik zeg nergens dat JIJ gezegd hebt dat Friezen niet goed zijn.. :)

Dat komt omdat er door dit hele topic de vergelijking Fries - andersoortig warmbloed (KWPN) wordt gemaakt, je maakte hem zelf nog door te zeggen dat je Friezen regelmatig boven KWPN'ers ziet eindigen :). Daarom geef ik aan dat ik het persoonlijk geen fair argument vind. Dat Friezen goed presteren in de sport is gewoon zo, daar kan niemand omheen, maar om dat nu te staven aan de aantallen keren dat ze boven KWPN'ers (zijn het wel allemaal KWPN'ers?) eindigen is raar, want 1e worden met 56% is ook eerste worden, maar heel goed is het niet :)

En ik betrok je uitspraak op mij, omdat je mij quote ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 13:35

Ik heb het nu ook niet over Friezen die contstant winnen zonder punten te rijden. Maar kijk eens naar een Cas, Esther Liano heeft geloof ik nog wat goede paarden, Judith Pietersen start ZEER verdiendstelijk met Kop Jansen Nobby, Kop Jansen Daniel en Kop Jansen Tsjabring. En zo heb je er nog veel meer.. :)

In dat opzicht is het misschien geen fair argument, maar eerder eindigden Friezen zelden boven de KWPNers, terwijl het nu al veel meer voorkomt. In alle klassen. Dus vond ik dat ik het zo wel kon plaatsen.. :P

Ik rij met mijn Friese merrie in de basisklassen, maar heb bijna al mijn proeven tot dusver gewonnen, mét winstpunten.. En dat zie je in het Z en hoger dus ook meer en meer!

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 13:42

Hoe vaak zie je een Fries in de ZZ-licht t/m Grand Prix een score van 70% of meer realiseren? Ik zie het zelden gebeuren..

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 13:48

Degene die nu gaat is dus in de ogen van velen een goede keuze en ze zou beter zijn. Goed.

Wat ik dan niet snap is de FEI Wereldranglijst waar Peter hoger staat dan degene die nu als nummer 4 mee gaat.
Kan iemand mij uitleggen hoe dan de FEI Wereldranglijst werkt?

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 13:51

Blz 10 onderaan

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 13:52

Dat is een paar pagina's geleden uitgelegd. Neem daarnaast Nederland als voorbeeld. Anky staat met Painted Black hoger op de FEI lijst dan Hans-Peter met Nadine. Toch heeft de bondscoach de beslissing genomen om voor Hans-Peter te kiezen, wegens constantere resultaten over de laatste periode.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 13:54

Bomba schreef:
Hoe vaak zie je een Fries in de ZZ-licht t/m Grand Prix een score van 70% of meer realiseren? Ik zie het zelden gebeuren..

70% wordt nog niet heel vaak gereden, maar het komt zeker voor. Daarom zeg ik ook, de Friezen zijn nog aan het groeien binnen de sport!
Overigens zijn er zat ruiters met KWPNers die het ook verzuimen om 70% te rijden. Daarom zeg ik, wees nou eens niet zo zwart/wit. Trek eens 1 lijn.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 14:09

maar wat is hier nu eigenlijk het probleem????
Peter rijdt al een jaar GP, Claudia 6 maanden. Dus Peter heeft al meer wedstrijden gereden dan Claudia, ( vandaar ook zijn hogere ranking) Maar die keren dat ze samen gestart zijn op dezeflde concours, stond Claudia 3 van de 4 keer boven hem.
Dus wie is dan de beste....... in mijn ogen toch Claudia dan?

En altijd dat gemekker over de discriminatie van Friezen, jeetje, het is precies altijd een excuus om je erachter weg te stoppen. " We hebben niet veel punten gekregen want we reden met een Fries,...."
Indien Peter beter was geweest dan Claudia, dan zou hij zeker mogen gaan, of dat het nu met een Fries, cavia, of koe was geweest. Punt.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 14:12

sympie schreef:
maar wat is hier nu eigenlijk het probleem????
Peter rijdt al een jaar GP, Claudia 6 maanden. Dus Peter heeft al meer wedstrijden gereden dan Claudia, ( vandaar ook zijn hogere ranking) Maar die keren dat ze samen gestart zijn op dezeflde concours, stond Claudia 3 van de 4 keer boven hem.
Dus wie is dan de beste....... in mijn ogen toch Claudia dan?

En altijd dat gemekker over de discriminatie van Friezen, jeetje, het is precies altijd een excuus om je erachter weg te stoppen. " We hebben niet veel punten gekregen want we reden met een Fries,...."
Indien Peter beter was geweest dan Claudia, dan zou hij zeker mogen gaan, of dat het nu met een Fries, cavia, of koe was geweest. Punt.

Amen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 14:17

Bomba schreef:
Wees nou toch eens reëel, ze hadden toch geen schijn van kans gehad tussen het enorm goede deelnemersveld. Dat niveau is onhaalbaar voor deze combinatie.

Misschien is de olympische gedacht ook hier van toepassing?
Meedoen is belangrijker dan winnen?

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 14:25

Als men alleen voor het meedoen rijdt, wat is dan nog het doel van dressuur?

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 14:27

Iedereen die een beetje kennis van de dressuursport heeft weet tussen welke landen en ruiters/amazones de strijd gestreden zal worden.
Moeten die andere landen, ruiters/amazones dan maar thuis blijven?

jolliefieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 14:29

Hilda79 schreef:
Iedereen die een beetje kennis van de dressuursport heeft weet tussen welke landen en ruiters/amazones de strijd gestreden zal worden.
Moeten die andere landen, ruiters/amazones dan maar thuis blijven?

Wat bedoel je daarmee?

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 14:30

Niet meer en minder dan ik schrijf.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 14:40

Maar je doet toch hopelijk niet mee voor alleen het meedoen? Anders kan iedereen net zo goed stoppen.. Als je meedoet, doe je mee voor het winnen en doe je je uiterste best daarvoor.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 14:59

Doe jij dan altijd mee voor de winst ook als je echt al weet dat je nooit beter zult klasseren dan de middenmoot of zelfs de laatste groep van een klassement?

Ik haak in op de opmerking "meedoen is belangrijker dan winnen" waarop jij zegt "Als men alleen voor het meedoen rijdt, wat is dan nog het doel van dressuur?".

Als je dus alleen maar rijdt als je winnen kunt dan ben je bezig met de winst en niet met de dressuur ansich.

Meedoen is belangrijker dan winnen.

In de basissport rijdt men mee voor winstpunten, ervaringen en als daar dan eens een prijs bij zit is dat een extra stimulans.
Als je de top bereikt hebt, in dit geval de GP, dan is het lijkt mij voor sommige ruiters/amazones belangrijker om mee te mogen doen aan een bepaald concours dan het winnen aangezien we allemaal weten dat bij dit soort wedstrijden al vooraf bekend is wie er voor de prijzen zullen rijden en wie voor de ervaring, eer om er te mogen rijden.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 15:10

Hilda79 schreef:
Doe jij dan altijd mee voor de winst ook als je echt al weet dat je nooit beter zult klasseren dan de middenmoot of zelfs de laatste groep van een klassement?

Ik haak in op de opmerking "meedoen is belangrijker dan winnen" waarop jij zegt "Als men alleen voor het meedoen rijdt, wat is dan nog het doel van dressuur?".

Als je dus alleen maar rijdt als je winnen kunt dan ben je bezig met de winst en niet met de dressuur ansich.

Meedoen is belangrijker dan winnen.

In de basissport rijdt men mee voor winstpunten, ervaringen en als daar dan eens een prijs bij zit is dat een extra stimulans.
Als je de top bereikt hebt, in dit geval de GP, dan is het lijkt mij voor sommige ruiters/amazones belangrijker om mee te mogen doen aan een bepaald concours dan het winnen aangezien we allemaal weten dat bij dit soort wedstrijden al vooraf bekend is wie er voor de prijzen zullen rijden en wie voor de ervaring, eer om er te mogen rijden.

:))