'Paardenslagers zijn soms net begrafenisondernemers'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kepo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 20:52

Mijn paard wa op 20 augustus naar Nijkerk gegaan vanwege erge blessure wat nooit meer goed kwam |(
Donderdag avond had mijn vriend met zijn vader haar naar van Veen gebracht ze mocht daar naast zijn paard staan 's-nachts en kreeg lekker eten van hem , de volgende morgen werd ze in zijn trailer gezet .
Mijn schoonvader mocht erbij zijn ( ook met het schot) omdat ik dat heel graag wou dat ze echt dood zou zijn en ik was bang dat dat ze gek werd omdat ze heel schuw aan haar hoofd is.
Daar binnen gekomen was ze zo ontspannen en ze was heel vredig gegaan en het ging zo snel en het was zo schoon er binnen dat ze er niets van gemerkt heeft alsof ze in een kliniek kwam.
Ik kreeg een compliment van de slager dat ik mijn paard goed had verzorgt :)
Ik heb er tevreden mee ik weet dat ze ontpannen was en ze was niet bang bij haar hoofd.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 06:52

Renske_ schreef:
ThreeFingers schreef:
Ben het helemaal met liljebo eens. Denk dat voor de dieren de "weg" naar de slacht de ergste is. En dat allemaal vanwege een paar rotcenten........

Onzin!

Zelf gebracht, eigen trailer dus heel vertrouwd en de centjes naar Brooke hospital...

Pas geleden mn andere paard, die is door mn liefste vriendinnetje&haar vriend weggebracht dat geld heb ik gebruikt voor training & DA kosten van mn andere 2 paarden...maar al kreeg ik er niets voor dan nog zou ik voor slachten kiezen ipv inslapen!
Dat inslapen geld kost en slacht geld oplevert heeft bij mij totaal níet meegespeeld in het maken van deze loodzware beslissing!!

Door het quoten van een deel is mijn stelling beetje uit het verband gerukt en ik denk bovenstaand commentaar ook.

Het ellendige transport naar de slacht waar ik het over heb, is het transport naar het buitenland onder erbarmelijke omstandigheden, wat plaats vindt omdat handelaars (en helaas ook sommige eigenaars) er dan meer geld aan verdienen dan wanneer ze de slacht in eigen land laten uitvoeren.

Hier is strenge controle op vervoer en de meeste goedwillende eigenaren brengen hun paard zelf weg en daar is absoluut niets mis mee. Ik heb zelf een eigen paard ook naar de slacht gebracht en er was geen sprake van stress.
Maar dat is dus wel anders voor een paard wat naar Italie wordt vervoerd om daar in de vleesindustrie te belanden.

ThreeFingers

Re: 'Paardenslagers zijn soms net begrafenisondernemers'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 08:51

Inderdaad Liljebo, Ik doelde op de paarden en pony`s die naar het buitenland gaan.............

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 09:33

Hele andere discussie idd, maar daar is ook al wel heel veel in verbeterd hoor..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:36

Petulan schreef:
Hele andere discussie idd, maar daar is ook al wel heel veel in verbeterd hoor..

Niet in de (soms illegale) transporten die van hieruit naar italie en hongarijen worden gedaan. Helaas

Rowan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:33

Wij hebben vandaag op school paarden benen ontleed.
Deze kwamen ook van deze slager vandaan.
We gaan binnenkort waarschijnlijk ook nog op excursie naar deze slachter, omdat deze man zo diervriendelijk (en mensvriendelijk) slacht.
Hoor echt altijd goede verhalen over de slager uit Nijkerk ;)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:30

Ook Jan brengt paarden naar het buitenland. Daar kunnen de eigenaren zelf voor kiezen.
Bij hem : +- 200 euro slachtprijs
Of hij brengt ze naar het buitenland : +- 600 euro
Dan gaan ze dus levend naar Belgie of Frankrijk.

Keus is aan de eigenaar.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:19

Jolliegirl schreef:
Ook Jan brengt paarden naar het buitenland. Daar kunnen de eigenaren zelf voor kiezen.

Keus is aan de eigenaar.

Zo heel erg begaan is hij dan dus ook weer niet met het lot van de dieren.
Of brengt hij ze persoonlijk naar het buitenlandse slachthuis?

Als hij het slachten zo promoot als de meest vriendelijke manier waarom werkt hij dan mee aan de slachttransporten?

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:23

Hij laat het in ieder geval weten! Er zijn zat slachters die de paarden gewoon door de achterdeur laten verdwijnen, en dan weet je al helemaal niet meer waar hij terecht komt!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:23

easygoing schreef:
Jolliegirl schreef:

Keus is aan de eigenaar.

Zo heel erg begaan is hij dan dus ook weer niet met het lot van de dieren.
Of brengt hij ze persoonlijk naar het buitenlandse slachthuis?

Als hij het slachten zo promoot als de meest vriendelijke manier waarom werkt hij dan mee aan de slachttransporten?

Misschien eerst deze vraag stellen voor je een conclussie trekt.
Ze worden idd via zijn slachterij gebracht. En dus daadwerkelijk naar het slachthuis en dood.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:32

@Eddy-Rocks daar heb je dan weer wel gelijk in.

@jolliegirl Misschien wel maar als jij het er al bij had geschreven had ik geen conclusie hoeven trekken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:33

Afbeelding

Het stond er al.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:35

Er stond idd brengt ze naar het buitenland maar ik zie nergens staan dat hij dat persoonlijk doet en ze begeleid tot het einde.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:37

Het is dus maar net, of de eigenaar bij Van Veen genoegen neemt met die 200, of gaat voor 600.

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:38

Ik zou het dus helemaal schandalig vinden als je je paard voor het geld de ellende in stuurt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:38

Uit het woord 'Jan' haal ik toch dat hij het zelf doet.
@Bijdehandje1 Bij Van Veen kan je er gewoon zelf naast staan als er geschoten word, beter bewijs heb je niet dat paard niet naar italië gaat.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:39

Asyaa schreef:
@Bijdehandje1 Bij Van Veen kan je er gewoon zelf naast staan als er geschoten word, beter bewijs heb je niet dat paard niet naar italië gaat.

Waarom zeg je dat tegen mij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:41

bijdehandje1 schreef:
Asyaa schreef:

Waarom zeg je dat tegen mij?

Ik las of van veen genoegen neemt met 200, en dacht dat je bedoelde dat van veen ze doorscheepte naar Italië. Sorry :)

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:51

O, zo. Nee, zo bedoelde ik het niet :o

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:55

Asyaa schreef:

Als je dat zomaar even aan neemt vanuit een onduidelijk stukje tekst waarin het niet specifiek gezegd word dat hij dat doet dan zou je zomaar eens aan iets mee werken waar je absoluut niet aan mee wil werken en je je paard dus onbedoeld mee stuurt op die ellendige transporten mocht je bij een kwaadwillende slager terecht komen.

Omdat er alleen de naam "Jan" kan je het op verschillende manieren opvatten en zou de beste man daar dus heel makkelijk mensen mee kunnen bedonderen als hij dat zijn intenties uberhaupt zou zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 18:59

@easygoing
Ik neem aan dat duidelijk word uitgelegd dat het om de transporten naar Italië gaat. Als dit niet het geval is ben ik het volledig met je eens.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 19:01

Ze gaan niet op slachttransport maar op privetransport. Keuze is aan de eigenaar.
Niets gruewelijk transport naar italie. ze gaan gewoon naar Belgie ;) Jan doet niet mee aan dierenmishandeling.

Tevens gaat wel al het vlees naar het buitenland :)

Easygoing, lijkt me wel duidelijk nu he ;)
Volgende keer niet gelijk een conclussie trekken. Deze beste man bedonderd geen mensen, dit doet hij uit liefde voor de paarden.
Hij is nu zelfs al op zoek naar een opvolger voor als hij ermee moet stoppen. Als er geen opvolger komt, stopt zijn slachterij ook.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 19:07

Jolliegirl schreef:
Ze gaan niet op slachttransport maar op privetransport. Keuze is aan de eigenaar.
Niets gruewelijk transport naar italie. ze gaan gewoon naar Belgie ;) Jan doet niet mee aan dierenmishandeling.

Tevens gaat wel al het vlees naar het buitenland :)

Easygoing, lijkt me wel duidelijk nu he ;)
Volgende keer niet gelijk een conclussie trekken. Deze beste man bedonderd geen mensen, dit doet hij uit liefde voor de paarden.
Hij is nu zelfs al op zoek naar een opvolger voor als hij ermee moet stoppen. Als er geen opvolger komt, stopt zijn slachterij ook.

Voor de goede orde probeer ik hem ook niet te betichten van bedonderen maar waar ik mijn laatste post op doelde is meer "mocht een kwaadwillende slager dat willen dan stink je er zo makkelijk in"
Het is voor mij nu duidelijk dat hij het onder eigen beheer doet en dat is wat mij betreft super.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 19:09

Ik begrijp je :j
Helaas zijn er zat slagers die dit wel doen, of waar ze gewoon doorverkocht worden.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 19:12

Jolliegirl schreef:
Ik begrijp je :j
Helaas zijn er zat slagers die dit wel doen, of waar ze gewoon doorverkocht worden.

precies :j