"Paardenvlees is het schoonste vlees dat er bestaat"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 12:41

Zinia schreef:
Je bent vegetarier en je eet vegetarisch
Sorry hoor, moest er even uit.. Vind het nog altijd dom als ik het hoor of lees en ik hoor het vaak want ik ben vegetarier en mij wordt vaak gevraagd of ik vegetarisch ben. Ja hoor, ik besta voornamelijk uit plantaardige cellen :+ zucht..

Ik hoorde het ook al, dat er een overschot aan paarden is in Nederland. De goedkopere klasse paarden zijn bijna niets meer waard, wat voor mensen met een minder budget het mogelijk maakt ook een paard aan te schaffen.. er zitten voor en nadelen aan.
Ik zal nooit mijn paard opeten, dat moge duidelijk zijn. Wel ben ik bang dat er straks teveel paarden zijn en er net als bij de koeien, varkens, geiten en kippen; epidemien ontstaan en dan zijn we met z'n allen verder van huis!

Mensen met minder geld een paard aanschaffen??? Ik weet niet of dat zo handig is.
Het gaat namelijk niet om de aanschaf, maar om het onderhoud... Zelfde verhaal met de meeste auto's.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 13:14

True that.. onderhoud moet ook betaalbaar zijn. Maar het is wel zo dat veel mensen het onderhoud wel kunnen betalen, maar de aanschaf is misschien net iets te hoog gegrepen.
Je kunt je idd afvragen of het handig is als iedereen maar paarden heeft, ik denk het niet. Maar er zijn vast een hoop jonge meiden/jongens die graag een paard willen en er ook goed voor kunnen en willen zorgen en die nu makkelijker een paard kunnen kopen.
Er zijn ook genoeg mensen met het geld voor aanschaf, onderhoud en een hoop extra's die minder goed voor hun paard zorgen...

Ik vind niet dat gezonde paarden geslacht moeten worden, omdat er toevallig teveel van zijn. De slachtprijs gaat ook omlaag en dan krijg je ineens veel goedkoop paardenvlees in de winkel. Dat er mensen zijn die paardenvlees eten, dat is hun keuze, maar het paardenvlees moet geen prijspakkers worden. Daar vind ik een paard te edel voor.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 13:57

Zini, waar moeten de paarden dan heen?

Meiden waar jij hebt over hebt kunnen ze niet aan huis kwijt en die hebben echt geen 300/400 euro in de maand over.... en veel meer mensen die dat geld niet kunnen missen om hun paard te onderhouden. En als ze het al kunnen, hoeft er maar iets te gebeuren met het paard en dan hebben ze geld voor de benodigde zorg.
Laatst bijgewerkt door WinBinChes op 06-09-10 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 13:57

Kim ENlinda schreef:
Ik eet zelf ook geen paardenvlees. Dit omdat ik wel vind dat het een edel dier is. Varkens zijn verder nergens goed voor, net als koeien buiten de melk om. Paarden kun je op rijden, gebruiken voor het land enz. Dit wil ik dus niet eten.
_-:(

Wat een DOMME opmerking :(

Ulfeino

Re: "Paardenvlees is het schoonste vlees dat er bestaat"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 14:10

Ik sta ook (nog) niet in de rij om paardenvlees te eten, en ik zal ook niet zo snel mijn paard naar de slager brengen, maar ik ben wel nuchter genoeg om te begrijpen dat wanneer er een overschot is dit het meest logische gevolg is.

En een ieder is vrij om te doen en te eten wat hij wil, wil je geen paardenvlees nou dan eet je het niet, wil je je paard niet naar de slager brengen nou dan doe je het niet en hou je hem gewoon of wanneer het dier wat mankeert laat je hem inslapen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 14:24

Waarom mag paardenvlees geen prijspakker zijn en rundvlees, varkensvlees of kippenvlees wel?

Ik vind dat sommige mensen hier echt iniet met objectieve argumenten komen. O als mijn geliefde diersoort het paard maar niet getroffen wordt. Alsof die dieren er wat van merken als ze dood zijn. Beter hier in NL naar de slacht, dan eerst met tig in een vrachtwagen op transport naar Frankrijk om geslacht te worden, omdat daar wel afzetmarkt ervoor is. En dat er gezonde dieren naar de slacht gaan, tja, jij wil toch ook graag gezond voedsel? Varkens, kippen, geiten, koeien, schapen, etc. Al die dieren worden ook gezond geslacht. Zieke dieren worden door de keuringsdierenartsen op de slachthuizen niet toegelaten tot de slacht. En dat is maar goed ook. Volksgezondheid en voedselveiligheid zijn heel belangrijk.
Ik vind slachten diervriendelijker dan de louche handel insturen. En als je een paard uit de goedkopere prijsklasse hebt, is de kans dat die de louche handel ingaat bij (gedwongen) verkoop erg groot. En voor je het weet staat het dier dan uiteindelijk op transport met een zooi soortgenootjes, naar Frankrijk op Italië. Alsnog naar de slacht.

Ieder moet voor zich beslissen of hij wel of een paardenvlees wil kopen. Maar als men geen paarden zou mogen slachten omdat er te veel zijn, dan moet idd de fokkerij stoppen.

En waarom is een paard edel? Omdat men dat ooit een keer bedacht heeft.
Varkens zijn stukken intelligenter, waarom zijn die dan niet edel? En runderen zijn bij de hindoes edel en zo kun je over elke diersoort wel wat roepen, waarom je die wel of niet zou moeten eten.

De opmerking over varkens van Kim_Enlinda is helemaal uit het niets gegrepen. Pardon zeg, maar wat een ontzettend laagbijdegrondse opmerking over varkens is dat!
Bovendien, varkens zijn de allerbeste truffelzoekers, met hun speurneus en wroetschijf, dus hoezo, zijn ze 'nergens' goed voor?
't Is maar wat je perceptie van de wereld is.
Wat ik al zei, als 'mijn geliefden'maar nikis overkomt. Want dat is zielig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 14:38

Marije_jiplover schreef:
Waarom mag paardenvlees geen prijspakker zijn en rundvlees, varkensvlees of kippenvlees wel?

Zoals je misschien hebt kunnen lezen ben ik vegetarier en vind ik ook niet dat rund, varkens of kippenvlees prijspakkers moeten worden.
Maar dat is weer een andere discussie. Dat men vlees eet, ieder voor zich.. maar ik ben tegen de bio-industrie.

Tja, wat er met het overschot aan paarden moet gebeuren, geen idee.. slachten? tja, als het maar humaan gebeurd denk ik dan.
En niet voor nog lagere prijzen naar Italie en Frankrijk wordt gebracht, van die handel ben ik zeker geen voorstander van.

Ik ben alleen bang voor de ziektes die uit kunnen breken en dat paarden preventief geruimd moeten worden, oke..misschien iets te ver in het voren, maar het behoort wel tot de mogelijkheid als er een overschot aan paarden dreigt te zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 14:43

Zinia schreef:
Ik ben alleen bang voor de ziektes die uit kunnen breken en dat paarden preventief geruimd moeten worden, oke..misschien iets te ver in het voren, maar het behoort wel tot de mogelijkheid als er een overschot aan paarden dreigt te zijn.

Ziektes ontstaan en verspreiden bij intensieve houderij, waar dieren op een kluitje geprakt worden. Dit is bij paarden niet het geval. Met name slachtpaarden worden gewoonlijk op weides gehouden. Dus als scharreldier :+

Saaaash

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 14:47

Toch vraag ik me af, waarom is het erg? Als mensen het willen eten moeten ze het vooral doen. Maar ik eet geen kat, hond, paard, cavia enz. Maar koeien & varkens heb ik eigenlijk niet zo'n baat bij..

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 15:22

Helemaal eens met Marije_Jip!

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 15:31

Ik eet geen paardenvlees, ook bijna geen rundvlees. Zie ik zo'n lief koetje voor me }:0
Bij kippen en varkens heb ik dat niet.. haha :9

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:04

wendyP schreef:
Ik eet geen paardenvlees, ook bijna geen rundvlees. Zie ik zo'n lief koetje voor me }:0
Bij kippen en varkens heb ik dat niet.. haha :9

Dat snap ik nu écht niet he...

Ik zie een stuk vlees op m'n bord liggen.
Hoe anderen daar een paard/koe/varken/kip/gans/konijn noem het maar op van kunnen maken, is mij een raadsel. :\

Mistral_Bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:06

dat staat op de verpakking, en dat speelt met je gedachte maar snap je punt wel!

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:13

Nee, ik bedoel niet dat varkens nergens voor gebruikt worden en ik vind ze niet waardeloos. Sorry dat ik het misschien een beetje verkeerd heb uitgelegd, kan gebeuren. Ik vind gewoon dat er zoveel meer met paarden wordt gedaan dat ik het gewoon niet kan eten. Ook omdat ik zelf een pony heb en me niet voor kan stellen dat die op mijn bord ligt. Dat heb ik minder met een varken, een koe of een kip.

Zo beter uitgelegd??

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:15

KimENlinda schreef:
Nee, ik bedoel niet dat varkens nergens voor gebruikt worden en ik vind ze niet waardeloos. Sorry dat ik het misschien een beetje verkeerd heb uitgelegd, kan gebeuren. Ik vind gewoon dat er zoveel meer met paarden wordt gedaan dat ik het gewoon niet kan eten. Ook omdat ik zelf een pony heb en me niet voor kan stellen dat die op mijn bord ligt. Dat heb ik minder met een varken, een koe of een kip.

Zo beter uitgelegd??

Duidelijk nog steeds niet op internet gezocht naar waar varkens voor worden gebruikt....

Misschien ook een varken, koe en kip aanschaffen...

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:15

Wat is dan het verschil? Er zijn ook veel paarden die nooit iets doen.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:18

hmm. Nog steeds niet duidelijk. Ik vind die beesten niet nergens goed voor, maar ik wil het niet eten omdat een paard veel dichter bij mij staat. Een dier waar ik altijd van zou houden zou ik echt niet op willen eten. En omdat een varken koe of kip niet zo dicht bij mij of de mens staat vind ik het minder erg om te eten. Het is niet dat ik het zielig vind maar gewoon de gedachte erbij dat een dier waar je ook op rijd je op eet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:19

Mij is iig duidelijk dat hier mensen zijn die weinig verstand hebben van dieren, en nooit in hun leven op een boederij zijn gekomen. Dan pas zie je wat voor beesten het eigenlijk zijn. ik vind varkens en koeien net zo goed echt geweldige beesten, maar ik denk niet aan een zielig geslacht koeitje/varken als ik eet. ik denk dat je dan net zo goed over alles na kan gaan denken, tegenwoordig zit er in alles wel iets wat vn dieren gemaakt is of getest is of wat dan ook. vind de reacties hier echt nogal overdreven :n

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:21

ik ben trouwens genoeg op een boerderij geweest. Ik woon in Friesland op het platteland. En waarschijnlijk begrijpt iedereen me verkeerd. Het is ook gewoon erg moeilijk uit te leggen. Het is gewoon het gevoel wat je erbij hebt. En ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om een paard te eten. Niet omdat het zielig is oid.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:21

KimENlinda schreef:
hmm. Nog steeds niet duidelijk. Ik vind die beesten niet nergens goed voor, maar ik wil het niet eten omdat een paard veel dichter bij mij staat. Een dier waar ik altijd van zou houden zou ik echt niet op willen eten. En omdat een varken koe of kip niet zo dicht bij mij of de mens staat vind ik het minder erg om te eten. Het is niet dat ik het zielig vind maar gewoon de gedachte erbij dat een dier waar je ook op rijd je op eet.

Je vindt en denkt te veel, ga eens op zoek naar de feiten???
En kom met feiten die jouw mening kunnen onderbouwen.
En wellicht vorm je op die wijze een geheel andere mening.

Want die beesten zijn voor een heleboel dingen goed. En dat zijn alle beesten!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:23

Kim ENlinda schreef:
Ik eet zelf ook geen paardenvlees. Dit omdat ik wel vind dat het een edel dier is. Varkens zijn verder nergens goed voor, net als koeien buiten de melk om. Paarden kun je op rijden, gebruiken voor het land enz. Dit wil ik dus niet eten.

Nieuwtje: Koeien worden ook voor het land gebruikt, nog steeds. Kijk maar naar China ofzo, daar hebben ze die buffels voor de kar in de rijstvelden ;) Paarden heten edele dieren omdat ze men hebben geholpen tijdens oorlogen, gevechten en wagens trekken etc. Nu doet het paard bijna nooit meer iets in die trand, je ziet zelden nog een paard een veld ploegen, je ziet geen paarden meer in oorlogen (over het algemeen) en zijn in feite onze huisdieren geworden :)

Varkens doen daarbij ook veel voor de mens. Bijvoorbeeld truffels en drugs opsporen! ze hebben een fantastisch reukzintuig! Daarbij zijn het superintiligente wezens. Dus nee, ik vind niet dat je kan zeggen " ik eet het ene wel want dat is niet zielig" ... dat vind ik hypocriet ;)
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 06-09-10 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:24

Varkens leveren ook nog eens hartkleppen :o

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:24

Ik wil hier niks bewijzen en dat hoeft volgens mij ook niet.
Het enige wat ik hier doe is mijn mening vertellen. En ik eet gewoon geen paardenvlees, klaar. Ik vind dat een andere deze mening dan moet respecteren en niet er fel tegenin gaan.

Zoals ik al een paar keer gezegd heb bedoel ik het niet zo dat alle andere beesten nergens goed voor zijn. Dus kunnen we daar nou over ophouden?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:26

bijdehandje1 schreef:
Varkens leveren ook nog eens hartkleppen :o

Alleen die stomme mensen willen geen heel varkenshart, maar zelfs die transplantatie bestaat al.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:26

KimENlinda schreef:
Ik wil hier niks bewijzen en dat hoeft volgens mij ook niet.
Het enige wat ik hier doe is mijn mening vertellen. En ik eet gewoon geen paardenvlees, klaar. Ik vind dat een andere deze mening dan moet respecteren en niet er fel tegenin gaan.

Zoals ik al een paar keer gezegd heb bedoel ik het niet zo dat alle andere beesten nergens goed voor zijn. Dus kunnen we daar nou over ophouden?

Eet je wel bitterballen, kroketten en frikandellen? En frietjes?