Drukte in slachthuizen door grote crisis in paardenwereld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:44

meredith schreef:
zo,n paard is niet geschikt voor wedstrijden anders was het wel "" ik zoek een wedstrijdpaard waarmee ik ook buiten kan rijden en door de bossen kan lopen dus met uithoudings vermogen en gezond om dit alles aan te kunnen" prijs tot????
dan kom je in een prijsklasse rond de 4000 euro. nou op fokken kost al meer als dat, dus waarom zou je als fokker een gezond goed paard voor dit bedag wegdoen.

Niet iedereen heeft wedstrijdambities.
Paard wordt echt niet minder van onder zijn potentieël werken (mits basisgymnastiek onderhouden wordt). Toen ik naar mijn pony op zoek was ben ik ook heel fijne dieren tegengekomen die absoluut sportkaliber waren. Had ik 1 van die dieren gekocht was die nooit meer de sport in gegaan, omdat mijn ambitie daar niet ligt. Kwaliteit pony blijft gelijk, maar "beroep" is dan recreatiepony geworden.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:50

@ meredith ;
"Je ziet zo verschrikkelijk veel normale ( lees slecht) beesten voor 6 a 7 duizend euro."

m.a.w alle paarden onder deze prijsklasse deugen volgens jou niet?

vind dit een beledigende opmerking jegens een heleboel paardeneigenaren.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:50

Rianneke schreef:
Ik heb in de kerk ook nog nooit een pepermuntje gehad :Y) Sorry ik ben te wakker...

Maar weggeven klinkt idd simpel, maar het is lastiger als dat je denkt...

Wakker zijn is je geraden het is nog niet eens acht uur!

En dan zal het pepermuntje wel iets uit het Noorden zijn?? :P

funnyhorses schreef:
Nou merk ik ook dat de levensstijl van veel mensen ook te wensen over laat!
Crisis of niet maar er zijn nog héél veel mensen die 2euro uitgeven terwijl ze misschien maar 50ct hebben!En zulke mensen houden vaak veel dieren,schaffen alles gewoon aan maar logisch nadenken ho maar!!!

Klopt ook als een bus!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 20:30

sarabande schreef:
Zit die bekende te wachten op dat paard, kan die dat onderhouden????

Regel is bij ALLE dieren NOOIT weggeven. Als mensen de aankoopsom al niet hebben hoe moeten ze dan instaan voor het welzijn van dat dier.

Ik heb ook weleens gratis paarden/ponys aangeboden gekregen hoor, en ik heb toch nog altijd de nodige medische kosten voor m'n paarden kunnen betalen.

Waarom zou je geld willen verdienen aan dat dier wat je vriend is geworden? Die geef je niet weg aan de eerste de beste idd, maar als je een goede kennis weet dan hoef je er toch niet aan te verdienen.

rachel_j schreef:
@ meredith ;
"Je ziet zo verschrikkelijk veel normale ( lees slecht) beesten voor 6 a 7 duizend euro."

m.a.w alle paarden onder deze prijsklasse deugen volgens jou niet?

vind dit een beledigende opmerking jegens een heleboel paardeneigenaren.

Euh er staat toch duidelijk 'verschrikkelijk veel', en niet 'allemaal'.

Boefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 20:33

sarabande schreef:
Boefff schreef:
Als ik jou zo zie praten snap ik dat jij niemand hebt om het dier evt aan te kunnen geven en daarom snap ik ook nu jou reactie's

Leg uit???

Dit stuur jij: oftewel als je zo denkt moet je geen dieren nemen.
Ookal stuur je het niet naar mij ik vind het nogal bot.
Al vind ik dat jij vaker bot reageert, dus ik bedoel je zal er geen vrienden mee maken. Maar daar gaat het nu niet om. Het enige wat ik bedoel is dat als ik te maken heb met de cricis en het echt niet meer zou kunnen betalen dat ik eerst kijk of ik iemand anders een plezier kan doen met mijn paard ipv het dier gelijk naar de slager te brengen,dat is toch niet zo ver gezocht?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 20:33

Nessah schreef:
Als je paard Ster is word je uitgenodigd voor de Centrale Keuring. Deze is per provincie. Op de Centrale Keuring kan een merrie Voorlopig Keur worden verklaard. Als de merrie het predikaat IBOP/EPTM heeft behaald of een sportprestatie heeft behaald van minimaal Z1 + 1 dressuur of M + 5 samengestelde wedstrijdsport wordt ze Keur verklaard.

Dat is al een paar jaar Z + 5

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 20:41

sarabande schreef:
Boefff schreef:
Als ik jou zo zie praten snap ik dat jij niemand hebt om het dier evt aan te kunnen geven en daarom snap ik ook nu jou reactie's

Al vind ik dat jij vaker bot reageert, dus ik bedoel je zal er geen vrienden mee maken. Maar daar gaat het nu niet om. Het enige wat ik bedoel is dat als ik te maken heb met de cricis en het echt niet meer zou kunnen betalen dat ik eerst kijk of ik iemand anders een plezier kan doen met mijn paard ipv het dier gelijk naar de slager te brengen,dat is toch niet zo ver gezocht?

Helemaal niet hoor Boeff heb zelf een paardje van mijn moeder aan de bijrijdster verkocht zo een 6jr geleden het paardje is nu zo 17jr met een leuk papier voor €500,00 en ze heeft er nog steeds veel plezier van!
Ze zien hier wel vaker de dingen erg zwart-wit jammer genoeg.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 20:47

Boefff schreef:

Nee je moet je persoonlijke tekst naar mij toe uitleggen, niet een hoop onzin gaan verzinnen of conclusies over mijn privé leven maken

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 20:48

devine schreef:
sarabande schreef:

Helemaal niet hoor Boeff heb zelf een paardje van mijn moeder aan de bijrijdster verkocht zo een 6jr geleden het paardje is nu zo 17jr met een leuk papier voor €500,00 en ze heeft er nog steeds veel plezier van!
Ze zien hier wel vaker de dingen erg zwart-wit jammer genoeg.

wil je even goed quoten, hier staat geen tekst van mij tussen

TeuntjeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 20:51

Moeni11 schreef:
8nnemiek schreef:
Mensen moeten beter nadenken voordat ze een paard aanschaffen of fokken.
Als je een oud paard hebt dat z'n hele leven lang voor je heeft gewerkt dan kun je dat dier toch op zn minst een fijne oude dag in een goedkope wei geven vind ik dan..

Dat zeg je nou wel, maar wat maakt het voor het paard nou uit dat deze geslacht wordt. Daar heeft ie helemaal niets van door. Dood is dood en altijd beter dan het handelcircuit in.

Daar ben ik het mee eens! Door te weinig tijd en weinig geld heb ik vorig jaar mijn paard moeten verkopen!
Met pijn in mijn hart natuurlijk ik had die tijd een dochter van anderhalf en mijn studie liep maar door en ik raakte steeds verder achter.
Maar toen ik bij m'n paard wilde gaan kijken kwam ik erachter dat ik belazerd was ik had mn paard kaal voor 500 verkocht omdat ik hem niet verkocht kreeg heb ik gewoon de prijs laten zakken omdat ik dacht dat hij het goed had.
Ik kwam m'n paard tegen op marktplaats en ben er gelijk achteraan gegaan ik kon hem terug halen. Ondanks ik weinig geld had heb ik de moeite ervoor gedaan dat hij een goed te huis zou krijgen de dag dat ik hem op zou halen was hij naar een handelaar gebracht! Ik ging door een hel! 5 weken lang heb ik hem gezocht en uiteindelijk gevonden en voor 1750 kaal weer terug gekocht. Hij liep op 2 benen kreupel en zag er niet uit! maar toch ondanks ik geen geld had heb ik het in die 5 weken bij elkaar gesprokkeld en een gedeelte moeten lenen van familie. Ik heb hem gelukkig terug en zou hem niet meer kunnen verkopen gewoon om angst heb nog steeds niet veel tijd voor hem maar die 5 weken waren een hel en ik zou het niet nogmaals mee willen maken.

ik wil hiermee zeggen let op als je paard je lief is en je verkoopt hem het lijken van die leuke meiden en ze praten helemaal met je mee maar achteraf word je belazerd en in een half jaar tijd is hij in handen geweest van meerdere handelaren en kapot terug gekomen.. Je hoopt op een goed tehuis maar dat is niet altijd zo!

Maar wilde hier ook mee duidelijk maken is dat in deze tijd mensen weinig geld hebben maar als je ervoor vecht en een beetje extra moeite doet dat het dan soms wel lukt! en over die goedkope wei! in de zomer is dat makkelijk ik ben nu ook al een paar maanden opzoek naar een goedkopere oplossing voor deze winter, het is bijna niet meer mogelijk heir bij mij in de buurt om je paard swinters buiten te laten lopen en goedkoop zit er al helemaal niet in!

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:15

sarabande schreef:
WesseLady schreef:
Hier kan ik het echt niet mee eens zijn. Wat is er mis mee om uit je eigen merrie een veulentje te fokken, gewoon omdat je dat leuk vindt. Volgens mij helemaal niks, zolang je ook maar de verantwoordelijkheid draagt voor dat veulen. Wil je het voor jezelf houden, is daar denk ik niks mis mee. Kan je het leuk verkopen ook niet.

Datzelfde is van toepassing op de fokkers met ster- en prokmerries. Zij leveren dan misschien hoogwaardigere producten af, maar hier is ook lang niet altijd markt voor. De prijzen dalen, het zorgvuldig gecreerde veulen wordt niet verkocht, en hoppa, daar staat het hoogwaardige fokproduct op de paardenmarkt. Ik ben het met je eens dat fokken bewust moet gebeuren, maar niet alle veulens zijn dan ook kwalitatief goed genoeg. Die komen net zo goed in de salami terecht, maar is dat dan beter dan iemand die gewoon een leuk veulen wil fokken voor zichzelf?

Ik vind dat je bij fokken altijd de verantwoordelijkheid hebt voor het leven wat je op de wereld gaat zetten. Zie je dat de markt instort, moet je je denk ik afvragen of het handig is om te fokken, hoe goed (of slecht) je merrie ook is. Dat geldt imo voor degenen die vermeerderen met shetjes en tinkers, maar ook voor de zogenaamde 'professionele' fokkers met stermerries.

Ik ben het met Suzanne eens. Wij investeren heel veel in onze merries voordat we die goed genoeg vinden om mee te fokken waarbij de een de lat hoger legt dan de ander, maar ster prok is een ondergrens om een sportpaard te willen fokken. En dat je ze dan niet kwijt raakt is onzin, kwaliteit verkoopt.
Mijn veulens waren verkocht voor ze een maand oud waren en zonder dat ik geadverteerd had.

Dat leuk veulen voor jezelf fokken en daar een merrie voor gebruiken die niet goed genoeg is is een egoïstische daad, want je kan nooit garanderen dat je dat veulentje de rest van zijn/haar leven houdt.

Er kan van alles mis gaan, maar door het veulen zo veel mogelijk mee te geven op gebied van gezondheid, bewezen prestaties en een goed karakter zorgt de fokker ervoor dat dat veulen gewild is en zo goed mogelijk op de toekomst is voor bereid.

Dan ben jij een bewuste fokker en neem je je verantwoordelijkheid ook voor de producten die je op de wereld zet.
Super dat je ze zo gemakkelijk kwijt komt! :) Er is ook zeker een markt voor kwaliteitvolle paarden, maar dat is niet de enige markt. Niet iedereen heeft sportambities in wil een sportpaard op stal hebben staan. Het lijkt me dan ook wat kortzichtig om met alleen maar ster- en prokmerries te mogen fokken. Je kan het misschien niet geloven, maar er zijn ook echt mensen die van knuffelshetjes/tinkers-met-lange-manen houden! :)) :+

Ik ken bijvoorbeeld ook een stal die fokt op kleur, karakter en beweging. Ze hebben geen enkel predikaat, maar fokken bewust met bepaalde lijnen binnen hun eigen fokkerij. Ze kunnen hun fokproducten geweldig goed kwijt, voornamelijk onder recreatieruiters en manegeruiters die voor het eerst een eigen paard kopen. Dat soort ruiters worden meestal niet gelukkig met de KWPN'ers die tegenwoordig gefokt worden, deze paarden passen vaak veel beter bij deze groep ruiters. Leg mij dan eens uit wat daar mee mis is.

En wat betreft het fokken voor jezelf, ik zie niet helemaal wat daar egoistisch aan is. Een sportfokker fokt een veulen met als doel dat het straks gaat presteren in de fokkerij. Het veulen krijgt precies die eigenschappen die van belang zijn voor zijn toekomst. Stel dat ik een veulen voor mezelf zou fokken, dan doe ik dat om het geweldige karakter van mijn merrie te verankeren in de nakomeling, zodat ik een superfijne opvolger heb. Mijn veulen krijgt dan dus ook precies die eigenschappen die van belang zijn voor de toekomst. Het doel (sport / recreatie) is alleen anders, maar voor beide is markt. Ik spits alleen iets meer toe op mijn eigen wensen (karakter, evt. kleur), maar dat maakt het veulen niet per definitie onverkoopbaar.

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:17

Is het artikel niet een beetje overtrokken en een tikkeltje te laat? De paardenhandel is al ruim een jaar slecht, en trekt nu een beetje weer aan.
En een gezond paard breng je niet zomaar naar de slager. Enkel de paarden die onder de 1000 euro waard zijn. Want zoveel brengt de slager niet op.

Peuk

Re: Drukte in slachthuizen door grote crisis in paardenwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:19

Zijn de paarden goedkoper? Geloof ik niks van hoor.
En het is toch logisch dat er meer aanbieders zijn dan kopers :') Ik vind het een beetje overdreven.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:30

Is het heel erg als ik zeg dat ik m'n voordeel er in zie :o
Wij willen rond November op zoek naar een ander paard en nu de markt in dondert denk ik dat we keus zat hebben om het juiste paard te vinden.
Dat wil niet zeggen dat ik het niet erg vind voor de mensen die noodgedwongen hun paard weg moeten doen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:41

Letizia schreef:
Wij willen rond November op zoek naar een ander paard en nu de markt in dondert denk ik dat we keus zat hebben om het juiste paard te vinden.
Dat wil niet zeggen dat ik het niet erg vind voor de mensen die noodgedwongen hun paard weg moeten doen.

Hmm, kan je wel eens helemaal verkeerd zien...
Een paard met goede kwaliteit (zie hele discussie) is niet in prijs verlaagd... ;)

corbosman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:44

sterker, ik heb het idee dat in sommige segmenten de prijs zelfs gestegen is het afgelopen jaar. eigenlijk tegen de trend in, want je ziet tegelijk dat veel paarden op sporthorses best lang te koop staan. Beetje de huizenmarkt maar dan met paarden. Mensen zitten denk ik emotioneel aan een bepaalde prijs vast.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:48

Zal er de komende tijd nu ook minder gefokt worden? Best sneu als je produkt in de salami verdwijnt.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:49

Janine1990 schreef:
Letizia schreef:

Hmm, kan je wel eens helemaal verkeerd zien...
Een paard met goede kwaliteit (zie hele discussie) is niet in prijs verlaagd... ;)

Misschien wel, maar ik ben niet opzoek naar een standaard KWPNer :)
En wat is kwaliteit, ik hoef geen sport of keurings topper :)

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 22:09

Pellie schreef:
Zal er de komende tijd nu ook minder gefokt worden? Best sneu als je produkt in de salami verdwijnt.

Vast niet, volgens mij wijst iedereen naar een ander :o

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 22:11

Pikeur schreef:
Vast niet, volgens mij wijst iedereen naar een ander :o

Dat lijkt me een rare conclusie

Er zal steeds minder met minder materiaal gefokt worden omdat degenen die dat doen erachter komen dat dat geld kost, en dat is een goede zaak.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 22:20

Ik heb een gedeelte gelezen, dus vergeef me als ik niet helemaal bij ben. Maar ik wil die mensen,die hun paard maar de slacht doen, toch op het hart drukken. Zorg dat je paard niet op transport wordt gezet naar èèn of ander zuidelijk land.En daar wordt geslacht.
Want mensen , dat is een lijdensweg. Breng hem dan zelf naar de slager en vraag bewijs dat jouw paard ook dood is.
Want hoe vaak worden paarden op het laatst nog weer doorverkocht.
ik weet het zelf, heb zelf al een paar bij de slager weggekocht ,die later hele goeie paarden bleken te zijn.
Ik heb nu een paard wat ik heb gekregen, omdat de vorige eigenaren er geen plek meer voor hadden .
Dus zo kan het ook.
En geloof me , een goedkoop paard is net zo goed als een dure. Het is maar wat je er van maakt.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 22:30

Dat klopt. Jáaaaren geleden hadden wij een paard met Rhino, de ataxie variant. Paard kon niet meer staan en we moesten hem van de verzekering toendertijd op transport naar Italie zetten. Met een advocaat hebben we toen geregeld dat we hem gelijk in konden slapen en dat hij dan opgehaald zou worden. Gelukkig. Tegenwoordig gaat het allemaal anders met de verzekeringen, maar die transporten zijn echt verschrikkelijk.

Ik ben overigens heel niet tegen het slachten. Als je er bij bent of het paard wegbrengt zodat je zeker weet dat het ook daadwerkelijk dood is!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 22:35

Precies, als je om je paard geeft moet je m niet verkopen aan vreemden voor 500 euro, het risico is te groot, want dan valt er altijd winst te halen bij doorverkoop.

Chaos: bah die verzekering die geven niks om paarden die willen alleen maar geld zien, hoe durven ze, dat ze willen dat je jouw paard op transport zette naar italie, heel goed dat je dat niet toestond en laat inslapen.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 22:38

Lees het stuk net in het echt, in het krantje :D

Echt bizar, hengsten merries en pony's.

Wat zijn pony's dan.. Onzijdig? En sinds wanneer zijn er geen ruinen meer? :P

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 22:40

Las net op telegraaf.nl dat iemand van paardenveiling.nl beweert dat de kosten voor een paard maandelijks wel op kunnen lopen tot 1000 euro per maand :7 . Ja, als je paard ziek is misschien, maar dan heb je gewoon ontzettende pech natuurlijk. Maar 'gewone' maandelijkse kosten zijn het naar mijn idee niet, hoor. Wie van jullie betaalt dat? Zou het ook niet eens kunnen ophoesten, want ik heb meer zaken te betalen en voor te zorgen (waaronder mijn dochter). :+

Ik hoop dat ik mijn schat nooit hoef te verkopen. Heb al heel wat ellende meegemaakt in mijn leven de laatste jaren, maar mijn paard is er nog steeds en zal er altijd mijn uiterste best voor doen hem te houden. Hij is te mooi, te lief, te krachtig, te jong en te gezond om naar de slacht te brengen (al zal ik dat sowieso niet snel doen, ik ben meer van het inslapen thuis, als het dan toch zou moeten). ;(