WesseLady schreef:Hier kan ik het echt niet mee eens zijn. Wat is er mis mee om uit je eigen merrie een veulentje te fokken, gewoon omdat je dat leuk vindt. Volgens mij helemaal niks, zolang je ook maar de verantwoordelijkheid draagt voor dat veulen. Wil je het voor jezelf houden, is daar denk ik niks mis mee. Kan je het leuk verkopen ook niet.
Datzelfde is van toepassing op de fokkers met ster- en prokmerries. Zij leveren dan misschien hoogwaardigere producten af, maar hier is ook lang niet altijd markt voor. De prijzen dalen, het zorgvuldig gecreerde veulen wordt niet verkocht, en hoppa, daar staat het hoogwaardige fokproduct op de paardenmarkt. Ik ben het met je eens dat fokken bewust moet gebeuren, maar niet alle veulens zijn dan ook kwalitatief goed genoeg. Die komen net zo goed in de salami terecht, maar is dat dan beter dan iemand die gewoon een leuk veulen wil fokken voor zichzelf?
Ik vind dat je bij fokken altijd de verantwoordelijkheid hebt voor het leven wat je op de wereld gaat zetten. Zie je dat de markt instort, moet je je denk ik afvragen of het handig is om te fokken, hoe goed (of slecht) je merrie ook is. Dat geldt imo voor degenen die vermeerderen met shetjes en tinkers, maar ook voor de zogenaamde 'professionele' fokkers met stermerries.
Ik ben het met Suzanne eens. Wij investeren heel veel in onze merries voordat we die goed genoeg vinden om mee te fokken waarbij de een de lat hoger legt dan de ander, maar ster prok is een ondergrens om een sportpaard te willen fokken. En dat je ze dan niet kwijt raakt is onzin, kwaliteit verkoopt.
Mijn veulens waren verkocht voor ze een maand oud waren en zonder dat ik geadverteerd had.
Dat leuk veulen voor jezelf fokken en daar een merrie voor gebruiken die niet goed genoeg is is een egoïstische daad, want je kan nooit garanderen dat je dat veulentje de rest van zijn/haar leven houdt.
Er kan van alles mis gaan, maar door het veulen zo veel mogelijk mee te geven op gebied van gezondheid, bewezen prestaties en een goed karakter zorgt de fokker ervoor dat dat veulen gewild is en zo goed mogelijk op de toekomst is voor bereid.