Partij voor de Dieren stelt kamervragen over LDR methode

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Re: Partij voor de Dieren stelt kamervragen over LDR methode

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 18:44

Dus ondanks dat je nu toegeeft dat het altijd al zo is geweest is het toch de schuld van Anky?
Rare manier van redeneren heb je....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 18:46

easygoing schreef:
Waarom niet eens de aandacht richten op de basis?
Betere rijscholen, meer educatie behalve dan alleen dat suffe uurtje rondjes tuffen op paarden die de hele dag van alles te verwerken krijgen. Als we die basis nou eens goed voor elkaar hebben kunnen we allemaal weer meepraten met de mensen die daadwerkelijk weten wat ze doen en waar ze mee bezig zijn.

Waarom denk je dat ik een stuk van wat ík basiskennnis vind alweer 4,5 jaar geleden gratis te leringh ende vermaeck ter beschikking heb gesteld via het web?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 18:47

Ik heb van m'n leven nog nooit een manege gezien waar een pony in een juiste aanleuning liep, laat staan kindjes er op die zaten te roppen en te trekken...
:')

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 18:52

horseyfries schreef:
Dus ondanks dat je nu toegeeft dat het altijd al zo is geweest is het toch de schuld van Anky?

Dat schrijf ik geen van beiden.
Het is niet altijd als zo geweest en het Anky-feneomeen is alleen de vlek op de vlek.
Heel begrijpelijk en Dhr.Jansen verdient daarbij alle lof voor het invullen van wat de FEI beloont.
Dat geef ik niet toe, want heb ik allemaal al meermalen op Bokt gescheven.
Blijft dat het (zoals Mr.E.v.Loon schreef) fundamenteel fout is en nú volstrekt ontspoord is. Ook het persoonlijke gedrag van Dhr.Jansen.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 18:55

Huertecilla schreef:
easygoing schreef:
Waarom niet eens de aandacht richten op de basis?
Betere rijscholen, meer educatie behalve dan alleen dat suffe uurtje rondjes tuffen op paarden die de hele dag van alles te verwerken krijgen. Als we die basis nou eens goed voor elkaar hebben kunnen we allemaal weer meepraten met de mensen die daadwerkelijk weten wat ze doen en waar ze mee bezig zijn.

Waarom denk je dat ik een stuk van wat ík basiskennnis vind alweer 4,5 jaar geleden gratis te leringh ende vermaeck ter beschikking heb gesteld via het web?

Waarom maak je je nu dan zo druk over mensen die wel de know how hebben en niet om de basis zoals die geleerd word bij de rijscholen?
Omdat de topruiters een voorbeeldfunctie hebben? Lijkt mij toch dat iedere ruiter zijn eigen verantwoording dient te nemen over zijn gedrag jegens het paard en kindertjes die op manege pony's zitten te rukken en plukken is de verantwoording van de betreffende manege en instructie aldaar.
Denk niet dat er ook maar een greintje verantwoording bij Anky en consorten gelegd zou kunnen worden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 18:56

Janine1990 schreef:
Ik heb van m'n leven nog nooit een manege gezien waar een pony in een juiste aanleuning liep,

Kan jij dat definiëren in jouw eigen woorden, ´correcte aanleuning´?

Ik heb ´het´ verrassend vaak gezien, doch zelden op ´erkende´ rijscholen. dat ben ik met je eens.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 19:07

easygoing schreef:
Waarom maak je je nu dan zo druk over mensen die wel de know how hebben en niet om de basis zoals die geleerd word bij de rijscholen?
Omdat de topruiters een voorbeeldfunctie hebben? Lijkt mij toch dat iedere ruiter zijn eigen verantwoording dient te nemen over zijn gedrag jegens het paard en kindertjes die op manege pony's zitten te rukken en plukken is de verantwoording van de betreffende manege en instructie aldaar.
Denk niet dat er ook maar een greintje verantwoording bij Anky en consorten gelegd zou kunnen worden.

Zo is het ook de eiegn verantwoordelijkheid om een veiligheidsgordel om te doen of op de motorfiets een helm op te zetten en veilig te vrijen.

Wanneer er in de samenleving een frictie bestaat tussen verschillende belangen heeft de overheid een regulerende rol.
Daarbij is de controlemogelijkheid een beslisfactor.
Daarom zijn veligheidsgordel en helm verplicht en is een condoom dat niet.

Met betrekking tot díeren komt daar een rol van de overheid bíj omdat het dier een totaal ongelijkwaardige, afhankelijke partij is.
Het ontspoorde teugeldenken schaadt het welzijnsbelang van in het algemeen paarden en controle op correct gebruik is onmogelijk.
De enige haalbare optie is dan een verbod op alles wat op excessief teugeldenken lijkt. Te beginnen in de sport.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 19:09

http://horsus.nl/nl/?p=videos&i=460&t1=6

Ondanks de zeer symphatieke PR-voorstelling... zie ik een valse knik en ik zie ook rollkur. Ik zie een paard wat zich onttrekt aan de ruiterhand. En ook een paard wat zich onttrekt aan de ruiterhand voelt fijn lichtjes aan.Terug nek strekken zie ik hier als "trucje" aangeleerd, gezien het gebruik van het achterbeen.
Ik zie dat het hoogste punt tussen de 2de en 3de nekwervel ligt, ook als het paard hoog/hoger ingesteld wordt.
Ook weet ik dat fysiotherapeuten de gevolgen van valse knikken, veel werk geven om de paarden in de ring te kunnen houden.
Ook begrijp ik dat de huidig gefokte dieren qua thans zeer gewenste conformatie het meest makkelijk te trainen zijn via die valse knik.
Ook zien we allemaal de wannabe-ankies waar de you-tube's een stuk minder sympathieke gebeurtenissen laten zien.

Schade als gevolg van de valse knikken, zijn niet op rontgens te zien... wel op MRI. Alle linkjes met voorbeelden dat de van-grunsven-methode niet schadelijk zouden zijn ten spijt: toon ons maar MRI als bewijslast!
En paarden in de subtop die onnodige schade oplopen als gevolg van de van-grunsven-methode zijn te talrijk.
En dat laatste is misschien wel dé reden om de van-grunsven-methode af te schaffen.

Kortom, ik heb me echt proberen te verplaatsen in de pro van-grunsven-methode-mensen, maar ik blijf het een te verbieden methode vinden.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 19:10

Huertecilla schreef:
easygoing schreef:

Zo is het ook de eiegn verantwoordelijkheid om een veiligheidsgordel om te doen of op de motorfiets een helm op te zetten en veilig te vrijen.

Wanneer er in de samenleving een frictie bestaat tussen verschillende belangen heeft de overheid een regulerende rol.
Daarbij is de controlemogelijkheid een beslisfactor.
Daarom zijn veligheidsgordel en helm verplicht en is een condoom dat niet.

Met betrekking tot díeren komt daar een rol van de overheid bíj omdat het dier een totaal ongelijkwaardige, afhankelijke partij is.
Het ontspoorde teugeldenken schaadt het welzijnsbelang van in het algemeen paarden en controle op correct gebruik is onmogelijk.
De enige haalbare optie is dan een verbod op alles wat op excessief teugeldenken lijkt. Te beginnen in de sport.

En nu dan even in normaal hollands graag hoe jij de toekomst dan ziet.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 19:12

scoxxxx waar nou zo denigrerend?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 19:15

easygoing schreef:
scoxxxx waar nou zo denigrerend?

Vind je, zo is het helemaal niet bedoeld hoor. Mijn excuses als het zo overkomt.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 19:36

Laten we het advies van Anky ter harte nemen en het laag, rond en diep rijden overlaten aan professionals op het hoogste niveau. Ofwel: op alle andere niveaus en door alle andere ruiters is deze methode om welke reden dan ook niet gewenst ("de oefening is op lager niveau niet nodig, en er is professionaliteit voor nodig om het op de juiste manier uit te voeren"). Dat zijn haar eigen woorden, en daar sluit ik me dan maar bij aan. Dus bij deze aan alle andere LRD-ruiters: deze methode is voorbehouden an Anky ;-)

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 19:57

horseyfries schreef:
Er zijn allerhande onderzoeken geweest, deze zijn beoordeeld door de FEI en daar is een onafhankelijk standpunt van de FEI uitgekomen.
Wat is nu het probleem? Er zijn onderzoeken geweest, zelfs de paarden van Anky zijn op rontgenfoto's gezet, en uit alles blijkt dat LDR rijden niet schadelijk is en eerder nog voor minder stress zorgt bij de paarden.
Dat die discussie telkens opnieuw moet worden gevoerd is blijkbaar omdat er mensen zijn die er belang bij hebben dat LDR verboden wordt, en blijkbaar is dat belang niet het welzijn van het paard, want dan waren ze blij met de uitkomst van de onderzoeken, maar blijkbaar hebben zij een ander belang.

Behoorlijk off topic, maar uit eigen lijf ervaring weet ik dat een perfecte rij ruggewervels etc op de rontgenfoto getoond, niet alles zegt over schade(lees: veel pijn) aan de o zo belanrijke zachte weefsel. Zoals de banden, pezen, zenuwbanen en tussenwervelschijven.
Daar heb je echt een MRI voor nodig.

Alatariel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 20:41

LDR voor alleen de topruiters en niet de Anky wannabees, bovendien is de rollkur in Duitsland uitgevonden dus waarom alleen Anky aanvallen.
Bonfire staat met zn 27 jaar blij in de wei.
Bovendien is dit alles eigenlijk off topic, het ging er toch om dat de PvdD zich ermee gaat bemoeien nou pffff _O- _O- _O- de PvdD sorry maar er zijn belangrijkere zaken (en ja ik vind dierenkwelling , mishandeling en slechte verzorging ook vreselijk) maar weet je wat 1 kamervraag kost??? Daar kunnen heel veel ouderen een keer lekker extra van gewassen worden in de verpleeghuizen.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 20:57

inderdaad Alatariel!

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:01

Alatariel schreef:
LDR voor alleen de topruiters en niet de Anky wannabees, bovendien is de rollkur in Duitsland uitgevonden dus waarom alleen Anky aanvallen.
Bovendien is dit alles eigenlijk off topic, het ging er toch om dat de PvdD zich ermee gaat bemoeien nou pffff _O- _O- _O- de PvdD sorry maar er zijn belangrijkere zaken (en ja ik vind dierenkwelling , mishandeling en slechte verzorging ook vreselijk) maar weet je wat 1 kamervraag kost??? Daar kunnen heel veel ouderen een keer lekker extra van gewassen worden in de verpleeghuizen.

Applaus!
De rollkür komt ook nog eens niet uit de dressuur maar uit de springhoek.
En het geld kan beter worden gebruikt om te voorkomen, dat oudjes verplicht pyamadagen hebben, of niet mogen worden gedoucht omdat dat te duur is.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:06

Alatariel schreef:

Volgens mij was het de Fransman Francois Baucher die het flexen dus de oorsprong van de rollkur heeft "uitgevonden" en al ergens in 18 honderd nog wat.
Laatst bijgewerkt door Schangah op 30-08-10 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:08

Dat klopt, Baucher bedacht de rollkür en daarna ging de rollkür een paar honderd jaar de kast in.
Ergens in de 80er jaren van de vorige eeuw trokken grote Duitse springstallen de methode weer uit de kast.
Alwin Schockemöhle liep daarin voorop.
Laatst bijgewerkt door bijdehandje1 op 30-08-10 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:10

Huertecilla schreef:
Janine1990 schreef:
Ik heb van m'n leven nog nooit een manege gezien waar een pony in een juiste aanleuning liep,

Kan jij dat definiëren in jouw eigen woorden, ´correcte aanleuning´?

Ik heb ´het´ verrassend vaak gezien, doch zelden op ´erkende´ rijscholen. dat ben ik met je eens.

Dat hoef ik jou niet uit te leggen neem ik aan ;)

Op erkende rijscholen heb ik nog nooit een paard/pony gezien dat op een prettige manier liep, allemaal met een strakke rug en de kop door het dak als het een beetje kan. Uitgezonderd enkele topics hier op bokt, waarin ik hele leuke manegepaarden zie. Die komen echter niet uit het Noorden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:17

bijdehandje1 schreef:
Dat klopt, Baucher bedacht de rollkür en daarna ging de rollkür een paar honderd jaar de kast in.

Baucher schreef er nl. een twééde boek over waarin hij uitlegde waarom het in de kast moest :)*

Dat heet nu voortschrijdend inzicht en de man is een heel grote omdat hij én zijn inzicht ontwikkelde én zijn standpunt wat hij nota bene járen met verve verdedigd had durfde te veranderen.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:20

Dan moet je dat boek even naar Schockemöhle sturen. Misschien heeft hij interesse?
Ik denk dat Baucher niet beter of groter is als de hedendaagse top. Zoals je her en der kunt lezen, is de hedendaagse top ook niet voor de rollkür.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:21

Janine1990 schreef:
Dat hoef ik jou niet uit te leggen neem ik aan.

Ik ben heel benieuwd naar de maatstaf waar jij de ponies die je ziet tegen afmeet.

Die ´van mij´ is simpel, generiek van toepassing en derhalve in een supersimpel méétbaar criterium te vertalen.
Tussen aanhalingstekens omdat het eigenlijk Van Loon is, maar dan van twee boeken in een regel gecomprimeerd. Dat moest wel, want anders begrijp ik dat allemaal niet ;)

Alatariel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:22

Citaat:
Volgens mij was het de Fransman Francois Baucher die het flexen dus de oorsprong van de rollkur heeft "uitgevonden" en al ergens in 18 honderd nog wat.

Ja je hebt gelijk maar ja zo oud ben ik dan ook nog weer niet :D

Tja en dan toch daarna weer die gekke duitsers he. Ach zoveel mensen zoveel meningen en ik respecteer de mening van een ieder ( en het zou de wereld zoveel mooier maken als iedereen dat kon :Y) ) vind het alleen zo zonde van de centen voor die domme kamervragen waar eerst een half jaar onderzoek aan vooraf moet gaan omdat eigenlijk niemand het antwoord weet te geven. Want daar ging dit topic toch over ipv over de methode zelf?? of ben ik toch ouder dan ik dacht? :D

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:23

Alatariel schreef:
maar weet je wat 1 kamervraag kost???

Dat is nu eenmaal democratie. De vraagsteller heeft de taak vragen te stellen, en die is eerlijk verkozen.
Al bij al kan je vanop een afstand vast stellen dat dit type van paardensport (dwang aan de teugels, of dat nu dessuur, springen of wat anders is) niet langer ongemerkt voorbij gaat aan de niet-paardenhouders, en ze zich daar terecht welzijnsvragen bij stellen.
Dit is m.i. het begin van discussie met dierenliefhebbers, in plaats van paardenliefhebbers, met het brede publiek, de onbevangen kijkers, en de eerste stap naar een algemeen verbod. Eerst op dwangmiddelen bij de training van paarden, vervolgens hopelijk op professionele paardensport. Pro-sport met dieren is ethisch niet meer van deze tijd (maar dat is volledig een persoonlijke mening, voor zij die nu om feiten zouden willen roepen ;-))

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:24

bijdehandje1 schreef:
Ik denk dat Baucher niet beter of groter is als de hedendaagse top.

Met het detailverschil tussen bedenkers en uitvoerders :)*