Gerd Heuschmann flink in opspraak door LDR-foto's op clinic

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 09:24

sanne83 schreef:
:= hoe kan je serieus denken dat die man bezig is met de aanleuning?

Ik bedoel, ik vind het ook verre van de juiste manier, maar het is bijna hilarisch om te horen wat mensen denken dat hij aan het doen is. Deze plaatjes hebben echt niets met aanleuning of LDR te maken :n Dit noemen we op de rem trappen :+

Die man zelf denkt dat hij op deze manier met de aanleuning bezig is..

Feria

Re: Gerd Heuschmann flink in opspraak door LDR-foto's op clinic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 10:35

gedver noem je dit rijden?! wat goed dat ie nu zijn goede naam kwijt is want die verdiende hij toch niet!

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 11:09

Alles gelezen hebbend, was ik wel zo nieuwsgierig naar de foto's. Dat moest toch wel verschrikkelijk zijn.(gezien de reacties)
En wat zien we nu eigenlijk: een situatie die elke dag wel ergens te zien is. Op maneges, dressuurstallen, prive thuis, springterrein, kortom overal waar met paarden gewerkt wordt.
Een hoge hand , een stevig ingebogen hals, nou nou, gut gut. Is dat het nou, kom op zeg. Wees allemaal eens heel heel erg eerlijk naar jezelf. Er zijn er maar weinig die nooit, maar dan ook nooit, eens hebben gestoeid met hun paard, op een manier die ook zulke plaatjes op kan leveren.
Maarja, thuis en veilig anoniem op Bokt, gaan we er eens goed voor zitten om onze vlijmscherpe analyses de wereld in te sturen. Wel of niet gehinderd door enige kennis van zaken.
Het was weer erg vermakelijk, dank jullie voor een plezierige leesochtend op Bokt. nl

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 11:29

Charley T: je mist finaal waar het om gaat..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 11:52

horseyfries schreef:
Traag en lui staat niet gelijk aan niet voorwaarts?? Het wordt hier steeds mooier....

Paard kan nogsteeds lopen hoor terwijl ie traag en lui is, en dan kannie gewoon door de teugelhulpen heen lopen en krijg je zulke plaatjes.

Goh en traag en lui hoe zou dat nou komen... tja als een paard niet reageert op beenhulpen is een paard moeilijker goed voorwaarts te krijgen.

Amaretto27 schreef:
sanne83 schreef:
:= hoe kan je serieus denken dat die man bezig is met de aanleuning?

Ik bedoel, ik vind het ook verre van de juiste manier, maar het is bijna hilarisch om te horen wat mensen denken dat hij aan het doen is. Deze plaatjes hebben echt niets met aanleuning of LDR te maken :n Dit noemen we op de rem trappen :+

Die man zelf denkt dat hij op deze manier met de aanleuning bezig is..

Goh zijn we nu ook al zijn hersens? :+ Ja hoor met een paard wat niet reageert op teugelhulpen en beenhulpen willie met de aanleuning bezig gaan :j
Als hij dit paard in de krul wou hebben haddie er heel anders op gezeten.

kamsel schreef:

Nee hoor, genoeg mensen hier op bokt die het allemaal zo goed weten maar wanneer ze thuis zijn dan lopen te plukken en zagen of met een lage vasthoudende hand hun paard aan het dwingen zijn om in de krul te gaan. Oja en hoe wordt dat dan genoemd? Nageven, leuk misbruik van het woord.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 11:59

Inderdaad het gaat om het feit dat Gerd tegen dwang is. Dit is de achterkant van zijn boek:

Een paard dat vol vertrouwen en vreugde samenwerkt met zijn ruiter en diens hulp volledig accepteert: dat is het bewijs van rijkunst van de hoogste orde. Helaas zien we in onze dressuurpistes en maneges vaak hele andere beelden. Daar wordt onder het motto 'Het hoofd moet naar beneden'gerukt en getrokken; al op jonge leeftijd worden paarden door verkeerd gerichte ambitie of uit simpele onwetendheid in houdingen gedwongen die hun gezondheid blijvende schade kunnen berokkenen.

En daarbij komt dat als iemand zulke foto's van mij zou schieten dan zou ik me behoorlijk schuldig voelen... En hij zegt dat hij niks fout gedaan heeft ;)

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 13:26

En dat is misschien nog wel het meest jammere, saskiakefie. Ik vind de foto's heel naar om te zien, maar als ik kijk naar het tijdsbestek kan het heel goed zijn dat de vreselijke opkrulfoto's niet meer zijn dan desbetreffend paard even op de rem zetten. Dat zou hij -als het zo zou zijn- best even uit kunnen leggen toch?

Verder ben ik het met jannepauli eens, die man heeft op papier veel goeds gedaan voor heel veel paarden, dat is nog steeds een belangrijk punt. Hij heeft een discussie aangewakkerd over een manier van trainen waar over gediscussieerd moest, en moet, worden. Los van prestaties of rijkunst kan iedere ruiter zich afvragen waarom hij iets doet, toch?

Maar hij zet zichzelf absoluut voor paal zo....

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 14:55

Helaas wittepit is het niet eenmalig.
Al in mei (na meerdere gesprekken met het bestuur) heeft hij zijn functie bij Xenophon neergelegd. Dit naar aanleiding van zijn rijden. Deze foto's zijn van latere datum dus kan het niet eenmalig zijn geweest. Hij heeft geen fouten gemaakt en gaat onveranderd door met z'n werk.
Als ik het goed begrijp staat zijn adviserende rol bij de FEI ook ter discussie (maar dat kan aan mijn Duits liggen).

En x_marr, ik rij ook écht niet de sterren van de hemel, maar ik ben a geen dierenarts en neem b vanuit die positie ook niet openbaar zo enorm stelling tegen een bepaalde (succesvolle) trainingsmethode.
Nou rijdt hij hier geen LDR, maar geforceerd met de kop tegen de borst is hier wel van toepassing. Ongeacht of dit nou nodig was of niet.

Oja wittepit, ben wel benieuwd naar het boek, mag ik hem lenen? (je bent toch niet aan het werk?)

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 15:03

kamsel schreef:

Nou nee hoor, mis helemaal niks. Internetverhalen staan nogal eens ver buiten de realiteit, mede door het anonieme van dit medium.
Laat ik het zo zeggen, je komt wel eens ergens waar paarden gereden worden. Zou ik een paar maanden mijn camera meenemen en aan de slag gaan met foto's maken van alles en iedereen, dan krijg je de realiteit te zien. En die is nu eenmaal iets anders dan de theoretische waarheid/kunde/kennis hier op Bokt.
Da's geen probleem hoor, zolang je het maar onderkent.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 15:25

CharleyT schreef:
Alles gelezen hebbend, was ik wel zo nieuwsgierig naar de foto's. Dat moest toch wel verschrikkelijk zijn.(gezien de reacties)
En wat zien we nu eigenlijk: een situatie die elke dag wel ergens te zien is. Op maneges, dressuurstallen, prive thuis, springterrein, kortom overal waar met paarden gewerkt wordt.
Een hoge hand , een stevig ingebogen hals, nou nou, gut gut. Is dat het nou, kom op zeg. Wees allemaal eens heel heel erg eerlijk naar jezelf. Er zijn er maar weinig die nooit, maar dan ook nooit, eens hebben gestoeid met hun paard, op een manier die ook zulke plaatjes op kan leveren.
Maarja, thuis en veilig anoniem op Bokt, gaan we er eens goed voor zitten om onze vlijmscherpe analyses de wereld in te sturen. Wel of niet gehinderd door enige kennis van zaken.
Het was weer erg vermakelijk, dank jullie voor een plezierige leesochtend op Bokt. nl

Ik vind het ook erg vermakelijk vermakelijk om te lezen dat jij er niks van snapt.

Het gaat er niet om hoe heftig de foto's zijn, het gaat erom dat hij in zijn boekje beweerd te weten hoe het moet hij heeft commentaar op winnaars van olympische spelen, EK's en WK's

Als je zo'n grote bek hebt moet je op zijn minst zelf een leuk stukje kunnen sturen zo niet zorg dan dat het nog diervriendelijk is.

Deze foto's zien er punt 1 niet uit echt waardeloos!!
Ten 2e komt het niet in de buurt van diervriendelijk. Dat het geen LDR is wil nog niet zeggen dat het goed is.

Wat een huigelaar!!!

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 16:15

En wat gebeurd er hier dan op Bokt.nl: juist ja, gehuichel al om. Al die venijnig commentaar leverende amazones/ruiters hier hebben zeker Wel allemaal ervaring, kunde etc van een dusdanig nivo dat zij wel gerechtigd zijn om commentaar te geven.
En voor de duidelijkheid: ik zie heus het punt wel waar men zich zo druk om maakt. Verbeter de wereld, begin bij jezelf, zou voor meneer Gerd Heuschman wel een mooi credo zijn.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 16:20

Ik zie op 16.50 een paard dat zich nog redelijk draagt, en op 17.00 al niet meer. Mijn mening is dus dat wat hij ook aan het proberen is?? hij het er niet beter op maakt.

x_Marr schreef:
Traag en lui staat niet gelijk aan niet voorwaarts en niet door de teugelhulpen heenlopen.

Beweer je nou dat een erg lui paard voorwaarts is? In dat geval is het paard toch niet meer lui?

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:36

begrijpend lezen blijft moeilijk....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:39

oh my goodness....
Ken nog een hoop voorstanders van dat boek ja, uit een toenmalig discussietopic 'tegen' dressuur.....

Wat zet die man zich ontiegelijk voor schut zeg!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 21:21

VivaLaVida schreef:
oh my goodness....
Ken nog een hoop voorstanders van dat boek ja, uit een toenmalig discussietopic 'tegen' dressuur.....

Prima dat je tegen de man zelf bent maar het gaat hier nu niet om zijn boek.
Zijn 2 opzichzelf staande dingen.

Omdat Anky LDR en Rollkurr rijdt zeg ik toch ook niet direct dat alles wat zij op paardengebied zegt of doet fout is?
Hou toch op over het boek en open anders een discussie over het boek ipv. dat hier te doen.

Pikeur: Paard draagt zich nergens. Kan ook niet als het paard niet aan been of teugelhulpen staat.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 21:31

CharleyT, hij is op dat moment een clinic aan het geven en vertelt daar dus aan mensen hoe ze zo'n probleem op moeten lossen. We zijn allemaal mensen, maken allemaal fouten en ik denk dat de meesten van ons wel een keer in een situatie terecht zijn gekomen dat we uiteindelijk met het paard in gevecht waren. Maar het verschil is dat wij mensen niet tijdens een clinic vertellen dat dit de manier is om problemen op te lossen.

Het probleem wordt in dit geval nog eens groter omdat hij in theorie zegt dat dit niet de manier is om problemen op te lossen, maar dat het tijdens een praktijkclinic het opeens wel de manier is. En dan krijg je dus wel een geloofwaardigheidsprobleem, vooral omdat hij vindt dat hij niks fout gedaan heeft.

Was het tijdens een training in zijn achtertuin gebeurd en had hij gezegd "ja, ik heb bij het oplossen van dit probleem foute keuzes gemaakt en ben daarom in deze situatie terecht gekomen, maar dat was nou net niet de bedoeling. Misschien dom, maar ik ben ook een mens en ik maak ook fouten". Dan was het een ander verhaal geweest.

Het verhaal is nu dat hij in de praktijk niet leert wat hij in theorie verkondigt en dat ook nog eens geen probleem vindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 21:38

x_Marr schreef:
VivaLaVida schreef:
oh my goodness....

Prima dat je tegen de man zelf bent maar het gaat hier nu niet om zijn boek.
Zijn 2 opzichzelf staande dingen.

Omdat Anky LDR en Rollkurr rijdt zeg ik toch ook niet direct dat alles wat zij op paardengebied zegt of doet fout is?
Hou toch op over het boek en open anders een discussie over het boek ipv. dat hier te doen.

Pikeur: Paard draagt zich nergens. Kan ook niet als het paard niet aan been of teugelhulpen staat.

Ken die hele vent niet, weet alleen dat hij dat boek heeft geschreven en dat hij voor schut staat met deze vertoning ;)
Ik open geen ander topic, dit gaat over deze man en deze foto's en daar reageer ik dus op, wether you like it or not :)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 23:51

Pikeur schreef:
Ik zie op 16.50 een paard dat zich nog redelijk draagt, en op 17.00 al niet meer. Mijn mening is dus dat wat hij ook aan het proberen is?? hij het er niet beter op maakt.

x_Marr schreef:
Traag en lui staat niet gelijk aan niet voorwaarts en niet door de teugelhulpen heenlopen.

Beweer je nou dat een erg lui paard voorwaarts is? In dat geval is het paard toch niet meer lui?

Tsja, ik stelde eerder al een soortgelijke vraag maar de definities van x_Marr zijn op zijn zachtst gezegd opmerkelijk....

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 23:56

horseyfries schreef:
Tsja, ik stelde eerder al een soortgelijke vraag maar de definities van x_Marr zijn op zijn zachtst gezegd opmerkelijk....

Dankjewel voor je zo inhoudelijke post _/-\o_

Een paard wat loopt is voorwaarts, hij loopt immers. Dattie dan graag voorwaartser gezien zou worden is een ander verhaal.
Niet voorwaarts klopt dus niet en het lijkt mij ook niet handig om woorden te gaan verdraaien.
Laatst bijgewerkt door Air op 07-08-10 23:57, in het totaal 1 keer bewerkt

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 23:57

Mijn post heb je in ieder geval nog eens verduidelijkt, bedankt daarvoor ;)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 00:04

Moderatoropmerking:
Letten we er op dat we op de inhoud van de post blijven reageren en niet op de persoon gaan spelen. Dan blijft het voor iedereen leuk om te discussieren. Vanaf hier worden persoonlijke aanvallen zonder waarschuwing verwijderd.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 00:06

Daar heb ik dus altijd mijn twijfels bij, hoe KAN je in godsnaam goed les geven als je niet weet hoe iets voelt? Dat vind ik op zich al hypocriet en een geval van: de beste stuurlui staan aan wal. [/quote]

Werp dan ees een blik op nicole werner die edward gal traint ;)
zij heeft zelf nog niooit grand prix gereden...
maar traint edward gal wel ;)
een klein bewijsje van dat het dus wel kan :P
maar dat was ff off topic ;)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 00:12

x_Marr schreef:
horseyfries schreef:
Als hij al lui en niet voorwaarts is, waarom zou je dan in vredesnaam op de rem willen trappen?

Mensen hij is niet bezig me aaanleuning of het dier laten nageven... dat is toch ook wel te zien?!
Dat bedoel ik dus met de subjectieve openingspost.

Waar is hij dan wel mee bezig? Als het paard niet wegloopt en niet voorwaarts is en niet aan de teugelhulpen staat? Dus eigenlijk aan geen enkele hulp is? Wat is de befaamde criticus van alles wat goed presteert op hoog nivo nou zelf aan het doen? Tja.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 00:58

M_D_H schreef:
Werp dan ees een blik op nicole werner die edward gal traint ;)
zij heeft zelf nog niooit grand prix gereden...
maar traint edward gal wel ;)
een klein bewijsje van dat het dus wel kan :P
maar dat was ff off topic ;)

Wat een vergelijk!

Nicole is wel degelijk een professionele amazone. Ze heeft alleen niet het talent wat Edward wel heeft en heeft er daarom voor gekozen om zich meer te richten op het stalmanagement en het lesgeven. Maar als ik mij niet vergis heeft Nicole op zijn minst paarden t/m LT afgericht.

En dat laatste kan ik mij van die stumpert op die Fries niet voorstellen........

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 01:24

Heeft iemand ooit de uitdrukking "De Krant brengt de leugens in het land" gehoord?
Er worden hier foto's gepresenteerd in samenhang met een tekst die bol staat van 'foei! roepen' en waarvan alle GP-ruitertjes van Bokt mee-oordelen dat het een schande is. Misschien was de goede man hier echter wel bezig om te demonstreren hoe het NIET moet aangezien velen nog steeds niet zonder aanschouwelijk onderricht kunnen. Maar zo ver reiken de fantasievolle geesten blijkbaar niet! Niemand van het geëerde lezerspubliek was er bij en de beelden worden niet begeleid door gesproken (en hoorbare) tekst van meneer H. Wie weet zei hij wel tijdens deze demo..... "kijk dames en heren, zó moet het dus niet!!"

Oh, meneer Balkenhol heeft gezegd dat het anders was en 't dus de waarheid is zoals het hier gepresenteerd wordt ? Och, diezelfde meneer Balkenhol heeft als Xenophon-lid ook gezegd dat de Van Grunsven-Jansen trainingsmethode een schande is. Is dat dan ook waar?

I rest my case! :D