Drie paarden dood tijdens Canadees rodeo-evenement

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Noah

Re: Drie paarden dood tijdens Canadees rodeo-evenement

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 21:16

Vind ik ook Cassidy en het is gewoon een netjes gebleven discussie zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 22:20

Fijne discussie verder.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 23:04

trouwens, na de openingsact op het CHIO in aken gisteren is ook een paard zo in elkaar gezakt en overleden aan hartstilstand.
paardje van een jeugdruiter, die erop zat. erg triest.

moeten we nu het CHIO ook maar gaan afschaffen dan?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 23:34

Dat heb ik gemist QH, dat is idd schrikken en heel triest voor de jeugdruiter.

Dit soort sterfgevallen kun je nooit helemaal voorkomen, al kun je je nog zoveel vragen gaan stellen hoe de situtie daar te plekke is geweest, en hoe het zover heeft kunnen komen, en als er echt fouten zijn gemaakt en situaties zijn ontstaan die niet zo mooi zijn, proberen deze fouten in het vervolg niet meer te maken...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 23:47

Vinden jullie dit echt een fijne discussie?
Het wordt bijna een schande om kritisch te kijken naar de rodeo en er vragen bij te hebben, want wij snappen het toch niet, weten niet hoe het eraan toegaat, halen alles over 1 kam etc.
En als je dan extra uitleg vraagt omdat je denkt dat je het misschien daadwerkelijk niet snapt krijg je reacties als 'moeten we nou echt elk onderdeel apart bespreken'.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 00:03

De sfeer in een topic wordt gezet door de eerste reacties na de openingspost. Dat is niet alleen in dit topic zo, dat is in alle topics op Bokt en andere internetfora zo. Plaats een mooie foto en iedereen roept oeh, en aah, maar een kritische noot een kritische opmerking, en het hele topic slaat om. Waarom vervolgens iedereen achter degene aanhobbelt die met een kritisch oog (wel of niet terecht kritisch) naar dingen kijkt. Omgekeerd komt helaas minder vaak voor.

Er is niets mis met kritisch kijken en vragen stellen, misstanden aan de kaak stellen. Daardoor kunnen dingen die echt niet meer kunnen veel eerder aangepakt worden. Alleen moet je een ding niet vergeten: wij zitten hier aan de andere kant van de grote plas, hebben de situatie ter plekke over het algemeen niet meegemaakt, en moeten het hebben van al dan niet gekleurde berichtgeving en informatie op het internet (en dan weer, is deze betrouwbaar, gedateerd en helemaal correct? Daar heb ik ook weleens mijn twijfels over).

Je valt in je bericht over het feit dat ik de onderdelen stuk voor stuk besproken wil hebben. Jawel, dat wil ik, omdat "rodeo" te algemeen is, en je ongewild een beeld creeert wat je denkt dat rodeo is. Al is het maar in je eigen hoofd. Ik heb al eerder aangekaart dat je alleen een zinnige discussie kunt voeren als je precies weet wat het inhoudt. En ik zie hier teveel reacties van medebokkers die NIET weten wat het inhoudt, wat de economische en sociale impact is van een dergelijk evenement als het doorgaat, en wat een drama het is voor de locale bevolking als een beperkte groep van achter zijn PC voor hen gaat beslissen wat mag, wat hoort en wat wij graag willen dat ZIJ gaan doen of laten, het liefst een dergelijk evenement helemaal geschrapt willen zien en daar misschien nog in slagen ook...
Verlies dan ook even niet uit het oog dat er ter plekke ook toezicht is, dat er vragen worden gesteld een regels worden verscherpt om misstanden tegen te gaan. Deze organisaties staan er met hun neus bovenop, en hebben er meer zicht op dan wij dat hebben van achter onze PC, met internet en youtube. Dat er dan ook nog aan deze organisaties getwijfeld wordt, vind ik een kwalijke zaak.

Er worden vergelijkingen gemaakt met stierengevechten, en daar wordt niets van gezegd. Er worden er voorbeelden aangehaald uit een tak van de sport waar meer mensen in Nederland ervaring mee hebben dan de Rodeo, maar dat wordt wegggeschoven als "niet ter zake doende". Dat neemt niet weg dat vergelijkigsmateriaal en ervaringen van mensen uit een andere tak van de sport dan de rodeo heel waardevol kunnen zijn, en zeer zeker kunnen worden geprojecteerd op een andere tak van de sport.

Er is niets mis met vragen stellen. Ik ben gerust bereid om daar op te antwoorden. Maar er zijn ook medebokkers die denken dat ze het weten, mee gaan discussieren en waar later in de discussie blijkt dat men er NIETS van af weet.
Dus als je het zo bekijkt: het meest kwalijke vind ik dan toch dat men denkt mee te moeten en te kunnen discussieren zonder precies te weten waar we het nu uiteindelijk over hebben. Dan is het misschien handig om het wel in detail door te spreken. Generaliseren is namelijk het meest verkeerde wat je kunt doen.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 15-07-10 00:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 00:25

Cassidy schreef:
De sfeer in een topic wordt gezet door de eerste reacties na de openingspost. Dat is niet alleen in dit topic zo, dat is in alle topics op Bokt en andere internetfora zo. Plaats een mooie foto en iedereen roept oeh, en aah, maar een kritische noot een kritische opmerking, en het hele topic slaat om. Waarom vervolgens iedereen achter degene aanhobbelt die met een kritisch oog (wel of niet terecht kritisch) naar dingen kijkt. Omgekeerd komt helaas minder vaak voor.

Er is niets mis met kritisch kijken en vragen stellen, misstanden aan de kaak stellen. Daardoor kunnen dingen die echt niet meer kunnen veel eerder aangepakt worden. Alleen moet je een ding niet vergeten: wij zitten hier aan de andere kant van de grote plas, hebben de situatie ter plekke over het algemeen niet meegemaakt, en moeten het hebben van al dan niet gekleurde berichtgeving en informatie op het internet (en dan weer, is deze betrouwbaar, gedateerd en helemaal correct? Daar heb ik ook weleens mijn twijfels over).

Je valt in je bericht over het feit dat ik de onderdelen stuk voor stuk besproken wil hebben. Jawel, dat wil ik, omdat "rodeo" te algemeen is, en je ongewild een beeld creeert wat je denkt dat rodeo is. Ik heb al eerder aangekaart dat je alleen een zinnige discussie kunt voeren als je precies weet wat het inhoudt. En ik zie hier teveel reacties van medebokkers die NIET weten wat het inhoudt, wat de economische en sociale impact is van een dergelijk evenement als het doorgaat, en wat een drama het is voor de locale bevolking als een beperkte groep van achter zijn PC voor hen gaat beslissen wat mag, wat hoort en wat wij graag willen dat ZIJ gaan doen of laten, en het liefst een dergelijk evenement helemaal geschrapt willen zien...

Er worden vergelijkingen gemaakt met stierengevechten, wat in mijn ogen toch een heel andere categorie is. Maar het meest kwalijke vind ik dan toch dat men denkt mee te moeten en te kunnen discussieren zonder precies te weten waar we het nu uiteindelijk over hebben.
Er is niets mis met vragen stellen. Ik ben gerust bereid om daar op te antwoorden. Maar er zijn ook medebokkers die denken dat ze het weten, mee gaan discussieren en waar later in de discussie blijkt dat men er NIETS van af weet.

Op wie doel je daar mee precies? Ik stelde een simpele vraag, dat werd nogal een hetze. Er werd nog net niet gezegd dat ik stond te liegen over geluid op mijn laptop. Maar tussen de zinnen door was het prima te lezen.

Volgens mij is er helemaal niet zoveel geroepen dat de gehele rodeo afgeschaft moet worden, maar dat bepaalde takken best eens onder de loep mogen worden genomen.

Stierenvechten heb ik aangeboord, omdat dit ook altijd een soort van sociaal evenement was. Maar dat door het dierenwelzijn er kritisch naar gekeken wordt en er meer antipathie voor ontstaat, mensen worden zich hier steeds bewuster van dierenleed op dergelijke evenementen, evenals bij rodeos. Er hangen niet voor niet een hoop dierenrechten organisaties om heen. Waar rook is, is vuur.

Je kunt hier idd niet met bokt beslissingen nemen voor de rodeos, dat snapt een ieder zelf ook wel. Ik vind ook niet dat dierenleed nodig is voor succesvolle sociale en economische evenementen.

Maar laten we wel wezen, kritisch vragen stellen en misstanden aan de kaak stellen, gaat hier niet bijster goed in dit topic.

En sorry QH, met jouw reacties schiet de discussie ook niets op.

Nou ga ik echt weg hier :evaw:

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 00:35

Ik dacht dat je al weg was. :D

En nu doe je het weer. Stierenvechten en rodeo's in een zin noemen. In mijn ogen heb je dan toch twee verschillende categorien te pakken. Stierengevechten is het profileren van de bloeddorst, het matchogedrag van de matador en de stier heeft geen enkele kans om te winnen. Wat hij mag is een eervolle dood sterven.

Een rodeo is een competitie van mannen onderling, een testen van hun kunde in omgang met het vee. Of deze kennis actueeo is, is een tweede. De bucking Bronco en de Stier hebben kans om te winnen. Ze worden ervoor gefokt, ze worden er voor opgeleid, het is hun werk. Als ze hun werk goed doen, leiden ze een lang en vol leven. Ze genieten van de aandacht en mogen aansluitend rentieren. Komt geen bloed bij kijken, en ze hoeven niet dood...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 00:44

Ik haal het aan, omdat jij het in een post daarboven noemde.

Ik was degene die het stierenvechten had genoemd en wilde even uitleg geven, waarom ik dat had gedaan, dat was alles.

Trouwens het staat niet in een zin genoemd, verder heb ik het in die alinea over evenementen, want dat zijn beide immers.

Ik bekijk het vanuit het oogpunt van dierenleed en niet vanuit de motieven van de mens. Bij beiden komt dierenleed voor, zoals bijvoorbeeld bij calf roping, waar ze inderdaad de dood nog wel eens vinden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 08:11

En toch vind ik niet dat hier de sterfgevallen 'weggewuifd" worden.. dat is echt een overstatement ..

Overigens wel verschrikkelijk, van dat paard met die jeugdruiter :n

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 10:34

Ik heb geloof ik hier meerdere malen aangekaart dat ik calf roping niet fijn vindt. En niet alleen om het feit dat ze de dood vinden, maar ook dat er hoorns breken en oren door de scherpe lasso's worden afgerukt. Ook wild horse races vind ik niet nodig.
Ik ben het daarin helemaal met je eens, dat valt in mijn ogen ook onder onnodig dierenleed. Maar ik ben realistisch genoeg om dit als detail te bekijken, het zijn waarde toe te kennen, en daardoor niet het hele evenement, overkoepelende organisatie en controlerende instanties aan te vallen of van partijdigheid te beschuldien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 10:51

Cassidy schreef:
Ik heb geloof ik hier meerdere malen aangekaart dat ik calf roping niet fijn vindt. En niet alleen om het feit dat ze de dood vinden, maar ook dat er hoorns breken en oren door de scherpe lasso's worden afgerukt. Ook wild horse races vind ik niet nodig.
Ik ben het daarin helemaal met je eens, dat valt in mijn ogen ook onder onnodig dierenleed. Maar ik ben realistisch genoeg om dit als detail te bekijken, het zijn waarde toe te kennen, en daardoor niet het hele evenement, overkoepelende organisatie en controlerende instanties aan te vallen of van partijdigheid te beschuldien.

Zijn we het eigenlijk toch wel eens hoor Cassidy.
Van mij hoeven ze echt het hele evenement niet te stoppen hoor, ik snap heel goed dat een rodeo meer is dan alleen dit. Dat het een uitstap is voor de hele familie en een sociaal iets waar prachtige dingen te zien zijn. Het zou alleen mooi zijn als het dierenleed tot een minimum beperkt zou kunnen worden. Ik kan het niet als detail zien en het daar waarde naar erkennen. Daar verschillen we dan in.

Wanneer calf roping afgeschaft zou worden, zou dat veel afbreuk doen aan het sociale van het evenement? Dit bedoel ik niet als aanval of iets maar gewoon uit nieuwsgierigheid.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 10:58

Nou nee, dat denk ik niet... het zal wel op verzet stuiten, maar ja.. we leven wel in 2010 :+

Ik weet ook niet hoever Canada gaat in bescherming tegen dierenleed?

Dieren zijn in veel (de meeste, ook hier) landen persoonlijk eigendom en gelijk aan bijv. een koelkast. Maw je mag ermee doen wat je wilt.
Geen idee wat de heersende mening over calfroping is eigenlijk..

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 11:17

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 11:30

Er is dus al een rodeo die de 4 onderdelen geschrapt heeft.
Ik ben pro schrappen van deze onderdelen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 12:29

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 13:00

Cassidy schreef:

En die sfeer was goed. Zeker jij Cassidy en nog een andere kon tenminste duidelijk uitleggen hoe en wat en dat vond ik leuk. Want idd, als ik aan rodeo dacht, dacht ik aan puur vermaak voor de mens, het dier komt op de allerlaatste plaats. Dat kan je me niet kwalijk nemen, als er berichten over rodeo de plas overgewaaid komen zijn dat negatieve berichten, en ja rond die berichten probeer je een mening te vormen. Het was daarom juist fijn om de andere kant belicht te zien. Om te horen dat er wel degelijk controles zijn en dat niet alles kwelling en leed is (buiten die onderdelen daargelaten die daadwerkelijk dieronvriendelijk zijn).

Maar als je dan verder leest in het topic krijg je reacties van bokkers die ons penny's noemt, dat we onze mond moeten houden omdat we er toch niets vanaf weten enz. Verbaast het je dan dat ik ook in mijn harnas schiet, dat mijn open geest zich ietsje meer sluit. Want waarom roepen en bijten als er niets aan de hand is, als rodeo toch niet zo erg is als het lijkt voor een leek. Als iemand meteen in de aanval gaat, denk je, oei, toch iets te verbergen.
Maar goed, die desbetreffende personen hebben zich ook alweer uit dit topic teruggetrokken dus waarschijnlijk hadden die als bedoeling een relletje te schoppen.

Citaat:
Je valt in je bericht over het feit dat ik de onderdelen stuk voor stuk besproken wil hebben. Jawel, dat wil ik, omdat "rodeo" te algemeen is, en je ongewild een beeld creeert wat je denkt dat rodeo is. Al is het maar in je eigen hoofd. Ik heb al eerder aangekaart dat je alleen een zinnige discussie kunt voeren als je precies weet wat het inhoudt.

Nee nee, daar heb je me verkeerd begrepen. Ik wil juist graag dat alles zo goed mogelijk besproken wordt, juist om die mistoestanden te vermijden. Niets is zo dom als discussiëren over een onderwerp waar je niets vanaf weet.
Zo ben ik even verward met het feit dat jij onderdelen als reining en cutting onder het kopje rodeo plaatst, terwijl dat toch western riding is? Of is western riding een onderdeel van rodeo, en reining etc. daar weer een subcategorie van?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 13:07

Reining is een proef die elementen heeft uit het werken met koeien, maar dan "droog". Een rollback, spin en een sliding stop moet een paard dat met een koe werkt beheersen. Reining is ontstaan door de drang van de cowboys om zich en hun paard aan anderen te meten, in een periode waar er niet zo heel veel werk met de koeien was.
Cutting, Team Penning, Working Cowhorse, zijn onderdelen waar een koe bij komt kijken. Deze onderdelen zul je op een rodeo weleens tegenkomen.
Western Horsemanship, Trail, Pleasure, daar komt geen koe aan te pas. Je ziet, onder het hoofdstuk Western, heb je heel veel rijklasses zitten....

Working Cowhorse, Calgary Stampede 2007 , De proef bestaat voor de helft uit werken met de koe, uit de helft uit een reining proef.

Werken met de koe:

http://www.youtube.com/watch?v=TT-tPneaPuc

Reining onderdeel:

http://www.youtube.com/watch?v=oUdqX3v5 ... re=related
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 15-07-10 13:13, in het totaal 3 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 13:08

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 13:34

Dan is nog de vraag of een hartaanval van een paard tijdens een evenement nog onder de noemer dierenmishandeling valt.
Wat dat doen de dierenbeschermers....

Het voelt alsof ik mijn eigen paard mishandeld hebt.... hij is afgemaakt wegens een gebroken been die hij heeft opgelopen in het weiland.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 14:06

ik vind het heel erg dat er weer een paard is komen te overlijden, maar of dit echt toe te schrijven is aan het evenement is nog helemaal niet zeker.
net zoals het paard dat ingeslapen is door een botbreuk.....
ik zie liever dat het leed bespaart word door het dier in te laten slapen dan dat er mee gesleept gaat worden om het thuis te krijgen (over het algemeen rijden ze daar 3 keer nederland op en neer voor een evenement).

daarnaast staat er heel duidelijk in het verhaal dat ze naar ieder ongeluk en dood kijken om er voor te zorgen dat het voorkomen kan worden. zo zijn bij oa de karrenraces al naar een baan verplaats dan over de weg (waar dus al een keer 9 paarden zijn verdronken omdat ze in het water terrecht kwamen), worden de wedstrijden afgelast als de bodem niet geschikt is.
ooit komen ze in die takken tot het punt dat het zo niet verder kan. (misschien is dat voor sommige onder ons niet snel genoeg, maarja wij leven aan de andere kant van de plas. het enige wat wij kunnen doen is ze een mailtje sturen of de canadese dierenbescherming steunen).

het is goed dat de britsche overheid het bekend maakt, maar ik vind ook dat ze in canada (en VS) zelf tot het besef moeten komen dat sommige dingen niet meer kunnen. anders gebeurt het als nog ergens achteraf waar niemand het controleert en dat vind ik erger, dan onder de omstandigheden zoals ze nu zijn. het is alleen maar mooi om te lezen dat een aantal evenementen er al mee gestopt zijn, dat is een begin.

het is ook heel sneu dat het paard van een young rider is om gekomen op aken. (statisch gezien (wat eigenlijk not don is) hebben ze daar al meer doden dan in op de stampede, maar daar ontstaat minder ophef over (staat niet op de hoofdpagina). eigenlijk wel raar)

cassidy goed gesproken en uitgelegt.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 15:27

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 15:40

yarrah schreef:

Ik vind het een schitterend gezicht om die kleintjes te zien gaan, maar het maakt het er niet minder gevaarlijk op door met mini's te gaan racen...

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 15:54

is zeker mooi om te zien, maar denk ook niet dat het er minder gevaarlijk van word.
het aantal in de baan verminderen kan wel meer veiligheid brengen. nu racen ze met 4 4-spannen door de baan, welke eerst allemaal een 8 moeten draaien om hun eigen barrels.
alleen snap ik niet helemaal waarom er hier meer ongelukken gebeuren dan in het 4-spanrijden (marathon). de marathon is langer, maar ook daar gaan ze hard door een hindernis heen en zeker bij indoor worden er snelle tijden en rondjes gereden. het enige wat ik echt kan bedenken is dat ze tegen elkaar in rennen (maar dat is simpel te verhelpen) en dat ze een gebrek aan training/conditie hebben wat ik me eigenlijk niet kan voorstellen, met de competitie die ze hebben.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 16:05

Op elkaar botsen of te dicht bij elkaar rijden tijdens de Chuckwagon races wordt met serieuze geldboetes bestraft. De deelnemers kijken wel uit...