Stichting doet aangifte tegen Staatsbosbeheer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 12:51

2 pakken is ook niet voldoene, dat kan een ieder toch wel op zijn / haar vingers natellen toch? :P
Het zal echt meer moeten zijn, en ook verdeeld over een ruim gebied ;) , er komt meer bij kijken (mij wel bekend)

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:15

Kan er geen petitie worden gestart? Ik dacht dat zoiets te regelen is via internet, weet iemand dat? Dan kan dat meegenomen worden naar Den Haag woensdag?

Deebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:49

Ik heb contact gezocht met iemand van de groep dierenleed oostvaardersplassen, hij stuurde mij de volgende mail:

Heel erg bedankt voor uw reactie.
Het is geweldig te zien dat meer mensen zich druk willen maken voor dit probleem.
Ik zou u ook graag willen vragen om zowel de site, www.oostvaardersplassen-sterfte.nl als het filmfragment http://www.youtube.com/watch?v=xi85x1VuNhI naar zoveel mogelijk media instanties en bekenden te sturen als mogelijk.
Dit zodat Nederland het ware gezicht te zien krijgt van dit belachelijke ecologische experiment.

Ook zou ik u graag willen vragen om foto's en/of videomateriaal te maken, zodat wij de internetsite up to date kunnen houden met nieuw materiaal.
Dit ook omdat wij van verschillende bronnen te horen krijgen dat het beheer in de OVP enorm aan het ruimen is gegaan na aanleiding van de uitzending van 1 vandaag.
Deze uitzending is gemaakt met onze hulp en is te zien op: www.eenvandaag.nl (uitzending van donderdag 11 maart 2010)

Materiaal is op te sturen naar:

dierenleed.ovp@gmail.com of oostvaardersplassen-sterfte@live.nl

Heel erg bedankt voor uw hulp!

Met vriendelijke groet,

Groep dierenleed oostvaardersplassen

Aan iedereen die wat wil doen: maak gebruik van deze mail en stuur het door!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:26

Karl66 schreef:
Er worden hier een paar denkfouten gemaakt.

Ja dat roep je in dat andere topic ook maar steeds.
Maar wie bepaalt hier eigenlijk wat een denk"fout" is?
Jij??? :?

Deebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 14:29

Appie schreef:
Kan er geen petitie worden gestart? Ik dacht dat zoiets te regelen is via internet, weet iemand dat? Dan kan dat meegenomen worden naar Den Haag woensdag?

Heb deze gedachte even doorgemaild naar de groep dierenleed oostvaardersplassen. Mocht ik er antwoord op krijgen, dan zal ik deze hier ook plaatsen.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:05

@Ezanden

Ik ben het helemaal eens met wat jij in het andere topic zegt, dit is gewoon een ethische kwestie. Kiest men ervoor om de kuddes te beheersen door (jonge) gezonde dieren eruit te halen (afschieten/slachten/vangen en verkopen) voor de winter of kiest men ervoor om jaarlijks een gedeelte de hongersnood te laten sterven.

Dit is ongeveer net zoiets als de paus die geboortebeperking bij mensen niet nodig vindt omdat de natuur hiervoor oplossingen heeft (aids, andere ziektes, hongersnood, rampen, oorlogen, enz.). Dat is een mening maar niet de menig van iedereen. Ik vind dat de paus een denkfout maakt als hij tegen de pil/condooms is en de paus zal vinden dat ik een denkfout maak als ik ervoor ben.

Zoals ik eerder al zei is het uitgangspunt van het huidige beleid voor de OVP mede bepaald omdat er gezegd wordt dat we in Nederland vinden dat het proactief afmaken/weghalen van gezonde dieren voordat de winter begint (zoals het in de meeste grote natuurgebieden in het buitenland gebeurt) niet de keuze van de Nederlandse bevolking zou zijn. Volgens mij is deze vraag niet echt aan de bevolking gesteld en moet er maar eens worden duidelijk gemaakt wat de keuzes zijn als je een natuurgebied met grote grazers wilt onderhouden. Als ik hier de reacties lees dan krijg ik toch sterk de indruk dat de meeste mensen niet vinden dat jaarlijks uithongeren van de kuddes de beste oplossing is. Ook betwijfel ik echt zeer sterk of de Nederlandse bevolking dit echt wil, maar helaas zijn er wel veel mensen in Nederland die alles goedpraten als er maar het etiketje NATUUR aan hangt. Ook op bokt heb ik kunnen constateren dat bokkers die aan de ene kant zeggen dat iemand die een bit in de mond van zijn paard hangt een dierenbeul is aan de andere kant dit soort jaarlijkse uithongertaferelen wel goedpraten. Dit soort misplaatst natuurdenken heeft veel invloed op de besluiten.

Het is werkelijk ontroerend dat een groot aantal bokkers hooi wil gaan brengen, maar het zal niets uithalen. Het zal verwijderd worden en bovendien zal er niets veranderen aan het beleid. Maar dat idee om het in het buitenland onder de aandacht te brengen is zo slecht nog niet. Ik weet wel dat er bijvoorbeeld in Engeland gekeken is naar deze manier van beheer, want overal wil men natuurlijk graag dat natuurgebieden zo min mogelijk menselijke inmenging nodig hebben en overal loopt men tegen problemen met dierenpopulaties aan. Het oordeel was toen snel en duidelijk, dit soort dierenleed zou volstrekt onacceptabel zijn voor de Britse bevolking, dus niet aan beginnen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:11

Misschien dat de naderende verkiezingen nog een positieve bijdrage kunnen leveren inzake dit beleid. Als blijkt dat veel mensen hier niet achter staan, er dus onvoldoende draagvlak is voor de wijze van beheer, ziet de politiek er misschien brood in.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:30

Ben echt helemaal in shock na het zien van het filmpje en ik kan toch echt wel wat hebben maar dit...nee dit gaat mij echt te ver.

Uithongeren is echt een vreselijke dood. Dat in Afrika dit soort dingen voorkomen weet ik maar daar worden de zwakste opgegeten en worden zo eigenlijk behoed op een vreselijke dood. Maar dat hebben we hier in ned. niet.

Dat we dit beleid voeren in nederland? Man ik schaam me op dit moment om nederlander te zijn.
Ik krijg beelden voor me van uitgehongerde mensen in de 2e wereld oorlog weet niet wat nou erger is?

Ik heb op dit moment geen werk dus zou me wel nuttig willen maken door een dagje oostvaardersplassen om materiaal bij elkaar te verzamelen. Gaan er nog meer mensen heen uit NH?

Canter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:31

Er is in ieder geval officieel aangifte gedaan door de Stichting Dierenleed Fonds, zie http://www.dierenleedfonds.nl. Dit betekent dat het voor de rechter zal komen. Het standpunt van de stichting is dat je, zodra je dieren achter een hek stopt, je een zorgplicht hebt. Wanneer de rechter het hier mee eens blijkt te zijn dan zal er definitief wat moeten veranderen.

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:34

Deebee schreef:
Appie schreef:

Heb deze gedachte even doorgemaild naar de groep dierenleed oostvaardersplassen. Mocht ik er antwoord op krijgen, dan zal ik deze hier ook plaatsen.

Bedankt Deebee, goed idee. Ik hoop dat het eventueel kan helpen.

easygoing

Re: Stichting doet aangifte tegen Staatsbosbeheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 15:42

Zover ik weet ben je als Nederlandse burger verplicht om hulp te bieden aan noodlijden de dieren dus waarom zouden deze dieren niet geholpen worden door een stichting die er juist speciaal is om de natuur goed te onderhouden.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:06

omdat dit "wilde" dieren zijn,die van niemand meer zijn,dus niemand is verantwoordelijk 8)7

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:08

Iemand zou eens het wetboek er op na moeten slaan maar volgens mij ben je als burger wel verplicht een dier in nood hulp te bieden ;).

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:18

josie schreef:
2 pakken is ook niet voldoene, dat kan een ieder toch wel op zijn / haar vingers natellen toch? :P
Het zal echt meer moeten zijn, en ook verdeeld over een ruim gebied ;) , er komt meer bij kijken (mij wel bekend)

Je hebt aan 2 balen hooi niet genoeg nee, denk eerder aan een stuk of 20 :j

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:19

Het zou natuurlijk wel een mooie stunt zijn én goed voor de publiciteit als er daadwerkelijk mensen / bokkers daar van het weekend heen gaan met bijvoeding! Uiteraard ''toevallig'' met fotocamera om deze goede actie vast te leggen! Als een soort tegenwoord voor SBB.

Ik heb zelf helaas geen middelen noch tijd, maar mochten mensen zich geroepen voelen!..

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:21

Ik woon in Friesland, dus het is wel een heel eind rijden.
Al hoewel vriendlief & ik er wel voor in zijn hoor :j

Maar met 2 baaltjes hooi red je het niet :n Dat word knokkerij ! Zou zeker een baal of 20 meenemen. Als er iemand een trailer heeft die gewoon volladen, als we allemaal wat geld doneren voor die stakkers, komen we denk ik wel een heel eind!

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:22

parouscha schreef:
Ik woon in Friesland, dus het is wel een heel eind rijden.
Al hoewel vriendlief & ik er wel voor in zijn hoor :j

Maar met 2 baaltjes hooi red je het niet :n Dat word knokkerij ! Zou zeker een baal of 20 meenemen. Als er iemand een trailer heeft die gewoon volladen, als we allemaal wat geld doneren voor die stakkers, komen we denk ik wel een heel eind!

20 baaltjes is ook niet veel voor 4000 dieren ben ik bang, als je wil gaan bijvoeren dan zou je het echt groots aan moeten pakken ben ik bang.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:24

20 ook niet hoor,ook de runderen en hertjes hebben honger,die moeten ook eten,20 baaltjes hooi voor 4000 dieren ,gaat hem niet worden denk ik....

je mag wel met een kar met 400 hooirollen komen,om die dieren eten te geven....

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:26

Hmm ja en kuilbalen is weer te vet in 1 keer denk ik ?

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:33

Canter schreef:
Er is in ieder geval officieel aangifte gedaan door de Stichting Dierenleed Fonds, zie http://www.dierenleedfonds.nl. Dit betekent dat het voor de rechter zal komen. Het standpunt van de stichting is dat je, zodra je dieren achter een hek stopt, je een zorgplicht hebt. Wanneer de rechter het hier mee eens blijkt te zijn dan zal er definitief wat moeten veranderen.

Ik zou maar niet teveel hoop hebben dat de rechter hier iets aan kan doen. In 2006 heeft de dierenbescherming een dergelijke zaak verloren van Staatsbosbeheer. Het is heel simpel Frans Vera heeft er eerst voor gezorgd in zijn tijd bij het ministerie van landbouw dat dit het beleid is voor natuurgebieden van een bepaalde omvang (en dan tellen ze rustig al dat water mee in de Oostvaardersplassen) en nu voert hij bij Staatsbosbeheer dit beleid uit. Hij zei het toch al in de uitzending van gisteravond: "dan moet de wet eerst veranderd worden". Het kan wel anders maar hij wil het niet anders en hij is de grote opperwolf die hierover gaat en wettelijk heeft hij ervoor gezorgd dat het goed geregeld is allemaal.

Grappig detail is dat er wel twee piloten rondlopen met een strafblad omdat ze over dit gebied zijn gevlogen en dieren zouden hebben verstoord. Er aangifte is gedaan wegens dit verstoren van de dieren. Ze hadden zich wel aan de gangbare vliegvoorschriften gehouden en waren zich van geen kwaad bewust maar zijn toch veroordeeld door de rechter wegens verstoring van het wild.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:35

Bijvoeren is natuurlijk een goed idee.
Maar dan is mijn vraag, hoelang kunnen ze daar van eten?
Ik heb hier al 1 baal nodig voor 1 dag, voor 2 pony's.
Laat staan voor 4000 dieren.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:45

precies,dus denk elke week een baaltje of 400 zal wel genoeg zijn....

is gewoon niet te doen,die dieren bij gaan voeren,is nu een druppel op een gloeiende plaat..

ik hoop dat met het spoeddebat beslissingen genomen gaan worden in het voordeel van de dieren...

snap niet hoe mensen hier gewetenloos naar kunnen kijken...het doodhongeren van dieren,onder het mom van,tis de natuur...

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:49

Maar zou wel een mooi statement zijn als het uitvoerbaar zou zijn.

Deebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:50

Bericht dat ik kreeg van de WSPA:
Hartelijk dank voor uw bericht en uw welwillendheid om actie te ondernemen. We hebben inmiddels begrepen dat er aanstaande dinsdag al een petitie wordt aangeboden aan de Kamerleden over de Oostvaardersplassen. Diverse Kamerleden zijn zelf ook naar het gebied geweest – of gaan dat nog doen – dus de urgentie van de kwestie lijkt bij hen gelukkig wel aanwezig.

Die petitie schijnt dus te bestaan, ik zal eens kijken of ik het kan vinden...
Jammer dat het aanstaande bezoek van de kamerleden (al dan niet begeleid door staatbosbeheer zelf?) in openbaarheid is gebracht. Het geeft Staatsbosbeheer alle tijd om eens flink te gaan (op)ruimen...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:51

:D ja,maar wie wil er elke week 400 rondballen hooi doneren??

en dat lijkt veel maar dat is nog 1 rondbal op 10 dieren...das in 2 a 3 dagen echt helemaal op...

en hoe kom je dat gebied in met trekker en 400 rondballen hooi ,gaat niet lukken denk ik...

er gaan nog vele dieren sterven van de honger de komende weken/maanden....