FEI Meeting: LDR toegestaan, hyperflexie voortaan verboden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Equimotion

Re: FEI Meeting: LDR toegestaan, hyperflexie voortaan verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 13:02

Waarom reageer je dan steevast in dit soort topics als het je toch niet interesseert?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 13:08

Equimotion schreef:
Waarom reageer je dan steevast in dit soort topics als het je toch niet interesseert?

Dressuur niet, dierenwelzijn wel ;)

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 13:10

Bandida schreef:
Equimotion schreef:

dan moet je naar buiten en niet hele dagen op bokt hangen, hier verbeter je echt niks hoor.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 13:35

owow we gaan de sfeer nu toch niet verbrodden e.
Ik vind het goed dat er nu een nettere dialoog is en minder het kampen. Voor- en tegenstanders zullen er altijd zijn, maar heb de indruk dat er nu meer to the point gediscussieerd wordt en dat vind ik al een goede evolutie.

En dat er wat orde op zaken gezet moest worden ivm sommige praktijken(los van enkel de rollkur bvb), kunnen we als paardensporters denk ik allemaal toejuichen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 13:39

precies, wat je visie ook is...
Richtlijnen die het welzijn van de paarden zouden moeten verbeteren zijn altijd positief.
Je kan natuurlijk wel kritisch blijven :)
Persoonlijk zet ik mijn vraagtekens bij de uitvoerbaarheid :D Maar dat is iets wat de tijd zal leren :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 13:40

Equimotion schreef:
Ben ik nu de enige die het onderscheid wel goed vindt, omdat hiermee volgens mij ook eens een duidelijk signaal wordt afgegeven dat een correct diep gereden paard niet in elkaar getrokken wordt?

Onaardig gezegd: als je er heilig van overtuigd bent dat je hard moet trekken om een paard zo te rijden dan zegt dit imo a. iets over je manier van rijden en b. iets over het soort paarden dat je rijdt :=

Maar het paard is toch in den beginne gelijk? En past zich aan aan de manier van rijden....... Dus persoonlijk zou ik B. weglaten...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 13:43

Equimotion schreef:
Ben ik nu de enige die het onderscheid wel goed vindt, omdat hiermee volgens mij ook eens een duidelijk signaal wordt afgegeven dat een correct diep gereden paard niet in elkaar getrokken wordt?

Onaardig gezegd: als je er heilig van overtuigd bent dat je hard moet trekken om een paard zo te rijden dan zegt dit imo a. iets over je manier van rijden en b. iets over het soort paarden dat je rijdt :=

Nee, je bent vast de enige niet want iedereen zal het idee dat er correct en niet met een in elkaar getrokken paard gereden zou moeten worden, onderschrijven. Maar het beroerde van de huidige uitkomst is dat het veel te onduidelijk is en veel vragen kan oproepen. Wat is tenslotte "correct"? Het standpunt daarover is een door de ruiter/amazone te bepalen iets , en wat jij correct vindt, zou ik wel 's helemaal niet correct kunnen vinden. Denk maar eens terug aan de heisa rondom Christine W. De wijze waarop zij meende haar paard te moeten trainen was in haar ogen volstrekt correct.
Daarbij hebben we dan ook nog eens met individuen te maken - zo horen we het paard immers toch te zien? Natuurlijk roept iedere zichzelf respecterende ruiter dat hij/zij oog heeft voor de noden van een specifiek paard, maar is dat echt zo?

Van wat er op dit moment bekend is, lijkt mij de nieuwe regel veel te vrijblijvend. Als je het aan mensen over laat kan dat nog steeds tot excessen leiden, of op z'n minst het welzijn van het dier compromiteren.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 13:50

Nee, dat is een utopie. Het ene paard zit beter in elkaar (meer kwaliteit) dan het andere, en zal je ook een ander c.q. beter gevoel geven. Wat overigens niet in de weg staat dat je met rijden veel kan verbeteren of verslechteren aan een paard.

Zo lang hele volksstammen nog menen dat je nageeflijkheid verkrijgt door actief te vragen en nadat het paard afbuigt weer los te laten, en die vervolgens dat gevoel vertalen naar wat ze Anky zien doen dan snap ik dat er veel dingen verkeerd begrepen worden.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 13:52

Bandida")
[quote="Equimotion schreef:

Dressuur niet, dierenwelzijn wel ;)[/quote]

dan moet je naar buiten en niet hele dagen op bokt hangen, hier verbeter je echt niks hoor.[/quote]

Ja en die discussie is ook al heel vaak gevoerd met Bandida,FS, HC, Arabesk. Hier trekken ze van leer maar mensen aan gaan spreken, ho maar. Als je dan zo zwaar ergens tegen bent dan ga je er wat aan doen, toch?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 13:53

Equimotion schreef:
Nee, dat is een utopie. Het ene paard zit beter in elkaar (meer kwaliteit) dan het andere, en zal je ook een ander c.q. beter gevoel geven. Wat overigens niet in de weg staat dat je met rijden veel kan verbeteren of verslechteren aan een paard.

Zo lang hele volksstammen nog menen dat je nageeflijkheid verkrijgt door actief te vragen en nadat het paard afbuigt weer los te laten, en die vervolgens dat gevoel vertalen naar wat ze Anky zien doen dan snap ik dat er veel dingen verkeerd begrepen worden.

Natuurlijk, maar een paard dat meteen al hard in de mond is, roept bij mij vraagtekens op...
Zo ken ik ook verhalen van ruiters die niets met een paard konden worden, en zet er een meer ervaren persoon op en het paard loopt als een trein. Dan is er toch iets mis???

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 14:46

Bandida schreef:
Paardentango schreef:
Daar zit onder andere ook het grootste probleem, wat is objectief.

Gewoon een metertje tussen bit en teugel, dat kan prima (die bestaan zelfs). En dan de kilo's op de videowall projecteren :D

Best een goed idee, maar dan wel goed opletten of het paard trekt of de ruiter, want anders weet de steward niet wanneer het paard de gele kaart moet krijgen. :+

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 15:40

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 15:48

Het verhaaltje had ik al gelezen, het filmpje is nieuw. Tja.. een eenduidig standpunt dus: Rollkur/Hyperflexie is agressief, LDR is niet agressief.
Lust je nog peultjes...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 16:08

wat ik altijd zo frappant vind is dat de bokkers het altijd beter weten dan de top of in dit geval de fei...... bijzonder :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 16:39

Haha, die Kiwiko! Laat ik nou toch altijd gedacht hebben dat JIJ een voorstander was van 'zelfdenken' en 'een eigen mening hebben'' .... is het dan niet even frappant dat jij nu kennelijk van mensen verwacht dat men zich zonder morren neerlegt bij uitspraken van "hoge heren"? Dat valt me toch van je tegen!!
Verder even goede vrienden hoor! :+

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 16:41

ik denk dat de insteek van de FEI goed is, ze hebben een signaal vanuit de wereld gekregen en proberen daar nu iets mee te doen. En terrecht. Alleen tja, als je LDR goedkeurt en Rollkur niet, wie gaat het verschil uitleggen aan de standaard ruiter en wie gaat het checken? Dat is volgens mij het moeilijke aan dus LDR wel toestaan in dit geval......beetje grijs gebied blijft het naar mijn mening

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 16:43

Bandida schreef:

Michael1104 schreef:
dan moet je naar buiten en niet hele dagen op bokt hangen, hier verbeter je echt niks hoor.

Met dit weer? Dat is ook zielig om iemand naar buiten te sturen!

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 16:43

Ze hoeven het verschil ook helemaal niet uit te leggen aan de standaard ruiter, het gaat hier om topsport en controle op de uitoefening daarvan op (internationale!) evenementen. De standaard ruiter komt daar alleen maar op de tribune zitten ;)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 16:48

Equimotion schreef:
Ze hoeven het verschil ook helemaal niet uit te leggen aan de standaard ruiter, het gaat hier om topsport en controle op de uitoefening daarvan op (internationale!) evenementen. De standaard ruiter komt daar alleen maar op de tribune zitten ;)

Dit roept bij mij associaties op met ouderwetse opvoedingsmethodes.. kleine kinderen moeten hun kop houden :) Enne.. zien we jou de volgende keer op de tribune, of schaar je je onder de top in de ring?
Tja, Equimotion misschien bedoelde je het niet zo maar ik vind dat iedereen recht heeft op fatsoenlijke uitleg. Al was het alleen maar om misverstanden te voorkomen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 16:53

Bandida schreef:

Zipje schreef:

Citaat:
Ja en die discussie is ook al heel vaak gevoerd met Bandida,FS, HC, Arabesk. Hier trekken ze van leer maar mensen aan gaan spreken, ho maar. Als je dan zo zwaar ergens tegen bent dan ga je er wat aan doen, toch?

Wees maar blij dat ze hier zitten op Bokt. Of zou je liever zien dat ze met een pak foto's van al die rollkur beesten met de kin op de borst, in de winkelstraat stonden om ze uit te delen aan het winkelende publiek, en vragen wat die vinden bij het aangezicht van zulke beelden? En dan vragen ze ook gelijk aan die mensen of dat die het verschil zien tussen de een die het met dwang doet, en de ander die dat niet doet! Ik zeg je nu al dat het publiek dat helemaal niet ziet. Kin op de borst blijft ten alle tijde een naar gezicht, wie of hoe dan ook.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 17:05

Jannepauli schreef:
Haha, die Kiwiko! Laat ik nou toch altijd gedacht hebben dat JIJ een voorstander was van 'zelfdenken' en 'een eigen mening hebben'' .... is het dan niet even frappant dat jij nu kennelijk van mensen verwacht dat men zich zonder morren neerlegt bij uitspraken van "hoge heren"? Dat valt me toch van je tegen!!

Bovendien heeft de geschiedenis ons wel geleerd dat als je je klakkeloos neerlegt bij de mening van de hoge heren, dat dat zelfs kan leiden tot de uitroeiing van hele volksstammen!
orsini schreef:
ik denk dat de insteek van de FEI goed is, ze hebben een signaal vanuit de wereld gekregen en proberen daar nu iets mee te doen. En terrecht. Alleen tja, als je LDR goedkeurt en Rollkur niet, wie gaat het verschil uitleggen aan de standaard ruiter en wie gaat het checken? Dat is volgens mij het moeilijke aan dus LDR wel toestaan in dit geval......beetje grijs gebied blijft het naar mijn mening

De allerbelangrijkste les die wij hier weer uit kunnen trekken, dat als we maar met velen hard genoeg schreeuwen, zelfs een log, ouwerwets orgaan als de FEI in beweging komt. Want het is echt een clubje van ouwe mensen, met ouwe ideeen. En de voorzitster, Haya van Jordanie, hoe die aan die baan gekomen is, geen flauw benul. Ik ken haar nog wel uit de tijd dat ze hier in Nederland stond bij Henk Nooren. Als er iemand een kwellerij is voor het paard, dan is zij het wel, terwijl ze het met de beste bedoeling doet. Dat wel! Ze wil niet slecht zijn, maar ze kan zo slecht rijden, dat ze het automatisch is. En die wordt voorzitster van ons hoogste orgaan? Begrijp jij het nog? Ze komt uit een cultuur waar het absoluut not-done is om een man tegen te spreken, en zou dat in de vergaderingen ineens anders zijn? Echt niet! Ze hadden een ja-knikker nodig, en die hebben ze met haar gekregen.
Laatst bijgewerkt door Springert op 10-02-10 17:12, in het totaal 2 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 17:06

Jannepauli schreef:

ik leg me nergens bij neer, heb er ook geen mening over in die zin dat ik niet ga staan te jubelen of ga staan huilen bij een beslissing van de FEI :) Ik vind dit zowizo een grote poppenkast :D

maar ik vind wel dat jantje op de hoek, voordat die een mening geeft over Cruijf, zich eerst mag gaan verdiepen in wat buitenspel nu eigenlijk is :)

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 17:07

Jannepauli schreef:
Dit roept bij mij associaties op met ouderwetse opvoedingsmethodes.. kleine kinderen moeten hun kop houden :) Enne.. zien we jou de volgende keer op de tribune, of schaar je je onder de top in de ring?
Tja, Equimotion misschien bedoelde je het niet zo maar ik vind dat iedereen recht heeft op fatsoenlijke uitleg. Al was het alleen maar om misverstanden te voorkomen.

Nu haal je m.i. een aantal zaken door elkaar. De FEI is namelijk een organisatie die zich bezig houdt met topsport. De FEI vindt dus iets van topsport, niet van basissport. Daarvoor moet je bij de landelijke bonden zijn. Het is niet de verantwoordelijkheid van de FEI om zich met de standaard ruiter bezig te houden.

Uitleg is er al verschrikkelijk veel gegeven, een goed recent voorbeeld:
http://www.youtube.com/watch?v=N5vkFc9piX0 (deel 1)
http://www.youtube.com/watch?v=rtASmj2vmGs (deel 2)
http://www.youtube.com/watch?v=mzBJKwnFAjQ (deel 3)

Daarnaast heb je in Nederland verschrikkelijk veel mogelijkheid om goed les te krijgen van diverse trainers, en heb je altijd nog de mogelijkheid om eens een paar jaar van je leven te spenderen aan een paardenopleiding waarbij je intern kunt gaan werken bij een goede trainer en van dichtbij kunt zien, leren en voelen wat dressuur-top-sport inhoudt.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 17:21

Citaat:
Wees maar blij dat ze hier zitten op Bokt. Of zou je liever zien dat ze met een pak foto's van al die rollkur beesten met de kin op de borst, in de winkelstraat stonden om ze uit te delen aan het winkelende publiek

Eén goeie degelijke docu bespaart je dat allemaal ;)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 17:22

Als die docu objectief zou zijn zou dat heel goed zijn, maar ik vrees dat je dat niet bedoelt....