Rollkur volgens Britse organisatie "volstrekt onacceptabel"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 14:47

_Nann_ schreef:
Dingen zoals hier afgebeeld vind ik gewoon onacceptabel... respectloos naar het dier toe. Ga zelf eens met je kin op je borst een rondje park hardlopen, kijken of je dan nog kunt ademhalen?
Maar idd zoals vele malen eerder gezegd, het blijft een eindeloze en misschien ook wel zinloze discussie.
( sommige mensen beseffen gewoon niet waar ze mee bezig zijn gloof ik ) ;(

En, niet te vergeten, een stang in je mond die bevestigd is doormiddel van een ketting om je hoofd, en iemand die constant met wielsporen in je ribben aan het prikken is! Zo moeten ze maar eens door het park rennen. Lijkt wel een scene uit SAW!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 14:47

MarcelDufour schreef:
bulck schreef:
Marcel dan moet je toch eens beter lezen. Ik zeg nergens dat Anky niet goed was zonder Sjef. Maar hij heeft met haar talent en zijn visie wel de dressuurwereld helemaal verandert en dat in positieve zin. Anky is niet voor niets meervoudig olympisch kampioen geworden, dus begrijp je uitlating volstrekt niet. De combi Anky en Sjef, samen met talentvolle paarden, is gewoon een goede eenheid en heeft ze gemaakt tot wie ze nu zijn. En verder ken ook ik Anky persoonlijk en zullen er vast nog wel zijn die dat doen.

Ik lees dat je schrijft dat Anky pas groot geworden is door Sjef. Ik durf dit helemaal om te draaien. Sjef is groot geworden door Anky.
Anky was als 16-jarige al zo goed, dat de insiders wisten dat het gewoon een kwestie van tijd was dat zij kampioen zou gaan worden. Dat kan jij helemaal niet weten, want jij ziet Anky hooguit de afgelopen 10 jaar rijden. Daarvoor had ze al een heel leven! Ik, daarentegen, heb haar helemaal op zien groeien van een jong meisje tot de geweldige amazone die ze nu is. Met eigen ogen heb ik alles gezien, komt ook omdat ze als jonge meid liever tussen de springruiters vertoefde op concours, dan dat ze met dressuurruiters omging.

Jeetje je lijkt wel gefrustreerd daardoor, zeg ik nu ergens dat Anky een wannabee was, of dat ze geen leven had voor Sjef?! Mijn ouders en dan vnl men moeder kende de pa van Anky heel goed. Alsdusdanig hebben we ook via hem mijn eerste echte springpony gekocht. En als jij ze langer kent is dan enkel goed voor jouw, neemt niet weg dat wij door de jaren ook contact met deze mensen hebben gehouden.

En wie nu wie grootgemaakt is ook het punt niet, samen hebben ze dit gerealiseerd.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 14:49

Ik heb nu al een aantal van de LDR/Rollkur discussies op Bokt gevolgd als meelezer. Ik vind het nog steeds moeilijk om er voor mijzelf een mening over te vormen. Als ik de foto’s zie, natuurlijk is de eerste gedachte dan “dat dit niet goed kan zijn”. Aan de andere kant zag ik gisteren een documentaire over Sven Kramer op de tv en zie dan hem ook dingen doen in zijn training waarvan alles in mijn lijf AU zou schreeuwen en waarvan waarschijnlijk al mijn spieren af zouden scheuren. Het verschil is dat zijn lijf dat van een top atleet is, en mijn lijf dat van een gemiddelde sporter. Daarom kan ik mij wel iets voorstellen bij dat de topatleten die de paarden van onze Grand Prix ruiters toch zijn, wel een andere training aan zouden kunnen dan onze “gewone sporters” basispaarden. Wat ik zonder verdere kennis absoluut afkeur is dat basisruiters deze methode nadoen en deze extreme training op basispaarden loslaten. Dat lijkt me zonder verdere discussie pure dierenmishandeling!
Maar goed, mede waarom ik er niet uit kom, is dat het mij absoluut niet duidelijk is wat het toevoegt. Bij die trainingen van Sven zie je duidelijk dat alles ertoe bijdraagt dat hij kracht en controle opbouwt. Bij hyperflexie zie je vnl altijd foto’s van de hoofd/halshouding. Deze houding is volgens de klassieke dressuur absoluut onwenselijk en ook bij het rijden van een proef/kür wordt deze houding afgestraft. Mijn eigen paard had toen ik hem 2.5 jaar geleden begon te rijden heel erg de neiging om te diep te lopen, opgekropt en hierbij helemaal geen rug en achterhand te gebruiken. Ik heb er lang en hard aan gewerkt om hem op lengte, van achteruit en over de rug te krijgen. Het opgekropt lopen is er zo goed als uit, behalve dat ik merk dat bij nieuwe/moeilijke oefeningen, hij het nog probeert te gebruiken om er onderuit te komen. Vanuit deze denkwijze kan ik mij dus geen voordelen van het bewust achter de loodlijn laten lopen als training voorstellen. Puur op de foto’s van de hoofd/hals houding uitgaande kan ik mij daarbij geen goed ruggebruik en een dragend achterbeen bij voorstellen. Daarvan uitgaande kan ik mij dus ook niet voorstellen dat deze trainingsmethode de juiste spieren zou trainen. Misschien dat dit bij de topatleten wel het geval is, vandaar mijn vraag, kan iemand mij uitleggen wat de ‘extra’ toegevoegde waarde van deze trainingsmethoden voor toppaarden dan zou zijn?

_Nann_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 14:52

Jannepauli schreef:
Citaat:
misschien ook wel zinloze discussie

Een discussie is m.i. nooit zinloos!
Als de discussie er niet geweest was (en is) dan zou de FEI morgen niet rondom de tafel gaan zitten - de roep van de buitenwacht is namelijk toch wel erg luid geworden.

Ik bedoelde meer in de zin van: zinloos omdat sommige mensen het toch nooit leren en een gigantisch bord voor un kop hebben.

maar je hebt gelijk.. als niemand zou discusieren, zou er ook niemand over nadenken. ;)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 14:54

oji schreef:
Ik heb nu al een aantal van de LDR/Rollkur discussies op Bokt gevolgd als meelezer. Ik vind het nog steeds moeilijk om er voor mijzelf een mening over te vormen. Als ik de foto’s zie, natuurlijk is de eerste gedachte dan “dat dit niet goed kan zijn”. Aan de andere kant zag ik gisteren een documentaire over Sven Kramer op de tv en zie dan hem ook dingen doen in zijn training waarvan alles in mijn lijf AU zou schreeuwen en waarvan waarschijnlijk al mijn spieren af zouden scheuren. Het verschil is dat zijn lijf dat van een top atleet is, en mijn lijf dat van een gemiddelde sporter. Daarom kan ik mij wel iets voorstellen bij dat de topatleten die de paarden van onze Grand Prix ruiters toch zijn, wel een andere training aan zouden kunnen dan onze “gewone sporters” basispaarden. Wat ik zonder verdere kennis absoluut afkeur is dat basisruiters deze methode nadoen en deze extreme training op basispaarden loslaten. Dat lijkt me zonder verdere discussie pure dierenmishandeling!
Maar goed, mede waarom ik er niet uit kom, is dat het mij absoluut niet duidelijk is wat het toevoegt. Bij die trainingen van Sven zie je duidelijk dat alles ertoe bijdraagt dat hij kracht en controle opbouwt. Bij hyperflexie zie je vnl altijd foto’s van de hoofd/halshouding. Deze houding is volgens de klassieke dressuur absoluut onwenselijk en ook bij het rijden van een proef/kür wordt deze houding afgestraft. Mijn eigen paard had toen ik hem 2.5 jaar geleden begon te rijden heel erg de neiging om te diep te lopen, opgekropt en hierbij helemaal geen rug en achterhand te gebruiken. Ik heb er lang en hard aan gewerkt om hem op lengte, van achteruit en over de rug te krijgen. Het opgekropt lopen is er zo goed als uit, behalve dat ik merk dat bij nieuwe/moeilijke oefeningen, hij het nog probeert te gebruiken om er onderuit te komen. Vanuit deze denkwijze kan ik mij dus geen voordelen van het bewust achter de loodlijn laten lopen als training voorstellen. Puur op de foto’s van de hoofd/hals houding uitgaande kan ik mij daarbij geen goed ruggebruik en een dragend achterbeen bij voorstellen. Daarvan uitgaande kan ik mij dus ook niet voorstellen dat deze trainingsmethode de juiste spieren zou trainen. Misschien dat dit bij de topatleten wel het geval is, vandaar mijn vraag, kan iemand mij uitleggen wat de ‘extra’ toegevoegde waarde van deze trainingsmethoden voor toppaarden dan zou zijn?

Ja ok ik begrijp wat je wil aanhalen, maar dat is ook wat er vaak misgaat bij topics over dit thema. Het best kan je filmpjes bekijken en gewapend met je kennis de bewegingen nagaan en zien wat er gebeurt, waarom er iets gebeurt en waar het toe leidt. Eerder dan bvb kijken naar prentjes van vnl een hoofd-halshouding, want rollkur is complexer dan dat.

_Nann_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 14:54

MarcelDufour schreef:
_Nann_ schreef:
Dingen zoals hier afgebeeld vind ik gewoon onacceptabel... respectloos naar het dier toe. Ga zelf eens met je kin op je borst een rondje park hardlopen, kijken of je dan nog kunt ademhalen?
Maar idd zoals vele malen eerder gezegd, het blijft een eindeloze en misschien ook wel zinloze discussie.
( sommige mensen beseffen gewoon niet waar ze mee bezig zijn gloof ik ) ;(

En, niet te vergeten, een stang in je mond die bevestigd is doormiddel van een ketting om je hoofd, en iemand die constant met wielsporen in je ribben aan het prikken is! Zo moeten ze maar eens door het park rennen. Lijkt wel een scene uit SAW!

heb je nog meer foute punten idd.
En dan heb je nog verschil daarin, want de een heeft een wielspoor om en raakt z'n paard amper en de ander prikt z'n paard half lek.
( ik schrik af en toe gewoon op wedstrijden , als ik zie hoe ze op "hoger"niveau die beesten "rijden" gewoon ronduit zielig en respectloos, en dna vergeten ze ook opeens even alle dingen die ze als beginnend/ basis ruiter geleerd hebben kwa houding en zit. )

Dan vraag ik me af waar het niveau in de paardensport hier in Ned. naartoe gaat.
Van topsport tot prutser ofzo? :+

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 14:59

bulck schreef:
Jeetje je lijkt wel gefrustreerd daardoor, zeg ik nu ergens dat Anky een wannabee was, of dat ze geen leven had voor Sjef?! Mijn ouders en dan vnl men moeder kende de pa van Anky heel goed. Alsdusdanig hebben we ook via hem mijn eerste echte springpony gekocht. En als jij ze langer kent is dan enkel goed voor jouw, neemt niet weg dat wij door de jaren ook contact met deze mensen hebben gehouden.
En wie nu wie grootgemaakt is ook het punt niet, samen hebben ze dit gerealiseerd.

Nou, dat was waar ik op reageerde in jouw stelling. Jij zei dat Sjef haar groot gemaakt heeft, en dat is het enige dat ik probeerde duidelijk te maken dat dat echt niet zo was. En ik ken haar ook alleen maar van concours, ben gewoon toevallig van dezelfde leeftijd, en zodoende van heel dichtbij getuige geweest van de voortgang van haar carriere. Maar ik ben nog nooit bij haar thuis geweest, of zo. En heb die behoefte ook nooit gehad, want het zijn twee compleet verschillende werelden waar wij in leven. Maar het is gewoon zo dat ik haar al graag mocht vanaf haar jeugd, gewoon omdat ze altijd goedlachs is, humor heeft, en omdat ze altijd tussen de springruiters liep. Dat was al heel apart voor een dressuuramazone. Daarom zal je mij ook nooit en te nimmer iets slechts over haar als persoon zien schrijven, wat niet wil zeggen dat ik alle methodes goed vind. Ze is een schatje, maar geen Moeder Theresa.
maar nu hou ik daarover op, want dit is echt heel offtopic.
Laatst bijgewerkt door Springert op 08-02-10 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

bulck

Re: Rollkur volgens Britse organisatie "volstrekt onacceptabel"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 15:03

Ah ok en dat was moeilijk om gewoon zo neer te zetten ofzo :-)
In elk geval al veel prettiger om te lezen zo'n reactie

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 15:17

het enige waar ik mee aan stoor in deze discussies is de radicale manier van reageren.
Ik rijd paard, doe graag sport en wil ook een combi maken van beiden. Als dat lukt, denk ik niet dat er een sport ter wereld is die mooier is dan de paardensport. Maar juist dat alles maakt het moeilijker dan enig andere sport. Want je hebt te maken met twee levende wezens, de mens en het paard.
En die zijn onderling per soort al zo verschillend en uniek. Dat maakt het moeilijk om gewoon wetenschappelijk te zeggen dat xen y daarom z geven. Of dat er bvb een manier zou zijn om succevol te zijn.
Ik zeg ook niet dat rollkur heiligmakend is, maar dat is geen enkele methode. Paardrijden is voelen, ervaren en evalueren en ook grenzen leren accepteren. Bij sommige mensen of paarden komen deze vroeger? vb mensen die nooit dat echte ruitergevoel zullen ontwikkelen of mss ook niet ambieren, of paarden die niet de capaciteiten hebben. En dat kan op elk niveau zijn. En lange tijd had je ook echt paarden die daar niet toe instaat waren, maar de hedendaagse paarden (ook meer specifiek gefokt) hebben vaak de mogelijkheden wel en ja eens op wedstrijd is het een meting. Wie is de beste? En dat doet mensen dan grijpen naar afwerkingstechnieken om net de puntjes meer op de i te zetten, en dat zeker in een jurysport als dressuur. Dat er extremen zijn dat is een feit en valt ook niet goed te keuren, maar het is en blijft topsport. Dus idd een goede training is een absolute topvereiste vooralleer ook maar ander technieken te willen toepassen.
Maar om daarom ff technieken af te schrijven of te verbieden vind ik een stap te ver. Ik denk vooral dat het woord (mate) belangrijk is en altijd het totale beeld bekeken moet worden.

johanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 15:18

Wat dufour schrijft is juist ze heeft het rijden samen met haar broers vader en jo willems geleerd en dit was veelal op de spring manier lekker los maken van het paard zoals vele springruiters doen nu noemt men dat rolkeur en schiet men graag een foto dus een moment en geeft men hier een oordeel over .
Deze beelden kun je ook van elke topspringruiter maken maar dit zijn momenten en is geen konstante in de krul getrokken houding .
Als deze dissusie zich voortzet komen ook de springruiters in de problemen als ze hun paarden loswerken.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 15:18

@bulck: heb jij links naar zulke filmpjes dan?

En verder ben ik dus heel benieuwd naar de achterliggende theorie achter deze trainingsmethode. Welke spieren wil je op deze wijze versterken/verlengen? Wat kunnen paarden die op deze wijze getraind worden meer dan paarden die op klassieke wijze getraind worden (uitgaande van topatleten). Waar zou de Nederlandse dressuur nu staan in het internationale veld (zelfde ruiters/zelfde paarden) als iedereen klassiek zou trainen. Zouden we dan ook bovenaan staan? Niet omdat dat ik vind dat het doel alle middelen heiligt, maar ik ben gewoon erg benieuwd naar het waarom van deze techniek, daar ik mij er moeilijk wat bij voor kan stellen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 15:21

oji schreef:

Het grote verschil met mensen en paarden is dat mensen zelf bepalen wat zij toelaatbaar en uithoudbaar vinden. Als ze pijn voelen vanwege de training, kunnen ze stoppen, en niemand zal ze dan dwingen met een zweep en sporen om toch door te gaan. Paarden hebben niets te zeggen. Al staat hun lichaam in brand vanwege de verzuring in de spieren, dan nog kunnen ze niet stoppen. Als ze dan wat protesteren, dan wordt dat protest gelijk de kop ingedrukt door sporen, zweep en bit. Een piaff bijvoorbeeld is ongeveer hetzelfde als een bij een auto gas geven (sporen) terwijl je tegelijkertijd de rem (stang) indrukt. De auto zal dan ook gaan stuiteren.
Het is ook heel onnatuurlijk om voorwaartse druk te geven en tegelijkertijd de rem er op te houden. Heeft iemand ooit een paard in de vrije natuur zien piafferen of draven met een knieactie waar een gemiddelde hackney jaloers op is? Daarom kan ik me echt wel vinden in de stelling van Albert Voorn dat de dressuur aan het verworden is tot een circusact. Oorspronkelijk ging het er bij dressuur om om alle natuurlijke gangen van het paard te laten zien, in samenhang met een perfecte controle. Die tijd is al lang achter ons. Uitgestrekte draf, galopwisselingen en halt houden zijn elementen die allen wel voorkomen bij een paard in vrijheid. Maar met de kin tegen de borst zie ik een paard alleen maar doen als er vliegen op zitten. En dan heel kort. Het tegendeel is waar, een paard zal in de natuur alleen maar met opgericht hoofd bewegen. Zodat hij kan overzien wat er om hem heen gebeurt.
Laatst bijgewerkt door Springert op 08-02-10 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

johanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 15:27

Paarden kun je doortrainen en geven wel degelijk aan als ze het moeilijk krijgen als je zoals marcel dufuor zegt door gaat drukken ben je verkeerd bezig. het gaat er om dat je grenzen verlegt en dan niet gedwongen. ik weet dat dat niet zo gebeurd op veel plaatsen maar daar mogen ze ook niet in het rijtje van anky geplaatst worden want geloof me er word flink getraint zoals bij veel topsportters maar hier is echt een zwart wit disscussie bezig .
Ik zou zeggen waar de kennis van de ruiter ophoud beginnen zijn grofheden daar zit het probleem niet bij kunde.

zinates

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 15:29

vind dit nog het beste bericht uit dit topic:

"""" Als we nou ook een naam verzinnen voor diegene die 'bovenin', zonder rug zonder achterbeen, met scherpe sporen en bitten rijden dan kunnen we daar ook een petitie voor op touw zetten!! """

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 15:29

johanus schreef:
Wat dufour schrijft is juist ze heeft het rijden samen met haar broers vader en jo willems geleerd en dit was veelal op de spring manier lekker los maken van het paard zoals vele springruiters doen nu noemt men dat rolkeur en schiet men graag een foto dus een moment en geeft men hier een oordeel over .
Deze beelden kun je ook van elke topspringruiter maken maar dit zijn momenten en is geen konstante in de krul getrokken houding .
Als deze dissusie zich voortzet komen ook de springruiters in de problemen als ze hun paarden loswerken.

En terecht. Want ik pleit hier absoluut niet ervoor dat alleen de dressuur deze manier van rijden zou moeten afschaffen. Wel is het zo dat het voor springruiters een minder moeilijke zaak zal zijn om dit achterwege te laten, want om een goed parcours te rijden is het echt niet nodig om rollkur te trainen. Dat het gedaan wordt is een tweede, maar nodig absoluut niet. Maar dat is ook zichtbaar tijdens de wedstrijden, waar bijna alle springpaarden op de loodlijn lopen of net iets er voor. Zou ook moeilijk anders kunnen, want het help enorm dat de paarden de hindernissen ook echt kunnen zien in plaats van dat ze naar de grond kijken. Doe je kin maar eens tegen je borst en probeer dan maar vooruit te kijken. Onmogelijk en je krijgt er enorme hoofdpijn van.

johanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 15:31

Het gaat om trainen en niet een pacour rijden op die manier zoals dat ook in de dressurring niet gebeurd daar lopen ze ook niet die.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 15:34

zinates schreef:
vind dit nog het beste bericht uit dit topic:

"""" Als we nou ook een naam verzinnen voor diegene die 'bovenin', zonder rug zonder achterbeen, met scherpe sporen en bitten rijden dan kunnen we daar ook een petitie voor op touw zetten!! """

Daar is al heeel lang een naam voor. Dat noemen ze mishandeling.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 15:35

Tja Marcel in vrijheid gaat een paard ook niet over huizen van hindernissen springen, gaan ze ook geen lange afstand lopen (endurance) of opgelegde kilomters afleggen in een bepaalde tijd (draf en rensport) en dan zwijgen we over de western, want ik heb nog nooit een paard uit zichzelf enkele rondjes zien spinnen. Dus ja dat is nu eenmaal de inbreng van de mens.

En dat van die piaffe is volstrekt onwaar. Elke piaffe wordt ook vooruit of met de drang vooruit gereden. Enkel de meer getraindere paarden kan je idd op de plek houden en mss dan ff een krachtmeting laten doen (vb ritmisch sneller laten worden, benen hoger optrekken etc), maar dat is overal terug te vinden en niet enkele op de Rollkur van toepassing

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 15:38

johanus schreef:

Johannes, dit beeld wat je hier ziet is een zeldzaamheid bij het springen, terwijl het in de dressuur gemeengoed is. Iedere dressuurruiter rijdt zijn paard zo los op het voorterrein! Zo heb ik Anky ook nooit zien rijden in de tijd van haar vader! Dus zal ze dat ook niet van hem geleerd hebben.
Afbeelding

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 15:39

MarcelDufour schreef:
johanus schreef:

En terecht. Want ik pleit hier absoluut niet ervoor dat alleen de dressuur deze manier van rijden zou moeten afschaffen. Wel is het zo dat het voor springruiters een minder moeilijke zaak zal zijn om dit achterwege te laten, want om een goed parcours te rijden is het echt niet nodig om rollkur te trainen. Dat het gedaan wordt is een tweede, maar nodig absoluut niet. Maar dat is ook zichtbaar tijdens de wedstrijden, waar bijna alle springpaarden op de loodlijn lopen of net iets er voor. Zou ook moeilijk anders kunnen, want het help enorm dat de paarden de hindernissen ook echt kunnen zien in plaats van dat ze naar de grond kijken. Doe je kin maar eens tegen je borst en probeer dan maar vooruit te kijken. Onmogelijk en je krijgt er enorme hoofdpijn van.

Met ervaring in beide circuits ben ik het hier niet me je eens. Rollkur wordt in de springsport zelfs in de proef toegelaten; of vergeten we de paarden die strak in de hals door een parcours gejaagd worden? En ook dat op alle niveaus, of wat met al die optomingen (stang en trens, combi hackamore en scherp bit of een variant, te strakke martingalen vaak door combi borsttuig waar je ze kan verstellen)

_Nann_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 15:39

krijg spontaan kramp in m'n nek als ik alleen al naar die foto hierboven kijk zeg ;(

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 15:40

MarcelDufour schreef:
johanus schreef:

Johannes, dit beeld wat je hier ziet is een zeldzaamheid bij het springen, terwijl het in de dressuur gemeengoed is. Iedere dressuurruiter rijdt zijn paard zo los op het voorterrein! Zo heb ik Anky ook nooit zien rijden in de tijd van haar vader! Dus zal ze dat ook niet van hem geleerd hebben.
http://www.sustainabledressage.com/roll ... 6_6704.jpg

euhm excuseer, ga eens kijken bij het springen en zie eerst al eens wie er zonder slof aan gewandeld komt. En dan hoeveel paarden er te diep gereden worden. Daar is het zeker de gewoonste zaak
Laatst bijgewerkt door Winged op 08-02-10 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto uit quote verwijderd

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 15:43

Citaat:
Marcel dan moet je toch eens beter lezen. Ik zeg nergens dat Anky niet goed was zonder Sjef. Maar hij heeft met haar talent en zijn visie wel de dressuurwereld helemaal verandert en dat in positieve zin. Anky is niet voor niets meervoudig olympisch kampioen geworden, dus begrijp je uitlating volstrekt niet. De combi Anky en Sjef, samen met talentvolle paarden, is gewoon een goede eenheid en heeft ze gemaakt tot wie ze nu zijn. En verder ken ook ik Anky persoonlijk en zullen er vast nog wel zijn die dat doen.

Ik heb nog regelmatig mijn twijfels of anky's succes wel zo goed is geweest voor de paardensport.
Tuurlijk het is bekender geworden en brengt het meer geld in het laadje dan in de tijd van Annemarie Sanders Keyzers met Amon(mijn tijd) maar zie ondertussen zoveel leed omdat ze allemaal een 2e anky willen worden.

Citaat:
Het grote verschil met mensen en paarden is dat mensen zelf bepalen wat zij toelaatbaar en uithoudbaar vinden.

Dat geld dan ook alleen voor volwassenen
Als je een sterke maag heb: http://www.youtube.com/watch?v=CiVMcCMx4P0

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 15:43

@MarcelDufour: maar dat heeft volgens mij allemaal niets met LDR/Rollkur te maken. Dat heeft gewoon te maken met het feit dat wij mensen paarden voor de sport willen inzetten. Ik zie ook absoluut niet een paard in de vrije natuur een parcours van 1.50 springen, met hindernissen in moeilijke combinaties terwijl ie er net zo makkelijk langs kan. Ook hierbij komt het aan op training, opbouwen van kracht, souplessen en vertrouwen dat het paard voor jou iets gaat doen wat hij fysiek aan kan en wat hij voor jou wil doen, ondanks dat dit tegen zijn natuur in is. Zo zie ik ook de dressuursport. Door kracht, souplesse en vertrouwen te kweken, doet het paard voor jou oefeningen, die moeilijk zijn en die het in de natuur nooit zou doen. De piaffe, passage, pirouettes etc zie ik puur als een demonstratie van de kracht, souplesse en gehoorzaamheid aan de hulpen die in de training is opgebouwd. Ongeacht de wijze van training. Voordat ik de basis van de dressuur begreep, vond ik een kur ook maar circuskunstjes. Nu ik begrijp hoeveel daar bij komt kijken en hoe knap het is dat paarden dat doen, ben ik er anders naar gaan kijken. Maar goed, dat betreft rijden in het algemeen, los van trainingswijze. Een paard loopt in de natuur met zijn hoofd omhoog ja, maar hoeft ook geen mens te dragen. Om een mens te kunnen dragen zonder allerlei blessures op te lopen (rugklachten) zal een paard in een andere houding moeten gaan lopen en zal een paard moeten trainen om dit te kunnen. Dit zal een paard niet uit zichzelf in de vrije natuur doen nee. Maar dit alles is inherent aan het feit dat wij graag op paarden rijden en daar graag (top)sport mee beoefenen. Ik denk dat je als ruiter ALTIJD verantwoordelijk bent voor de opbouw van training. Nooit vragen wat een paard fysiek nog niet aankan, goed je paard monitoren hoe het reageert op de training van de voorgaande dag en daar je plan voor die dag op afstemmen, en bovenal als een paard aangeeft dat het moe is of pijn heeft, niet overvragen. Maar dat neemt niet weg dat je met alles wel eens je paard zult moeten overtuigen van het feit dat het iets kan dat het eerder nog niet gedaan heeft.

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 15:44

wemkelover schreef:
Gaan we weer :roll:

Dit wordt een eindeloze discussie denk ik.

dat dacht ik ook al toen ik het las.. :Z
deze discussies en vaak ook onderzoeken helpen toch niet om de mensen tegen te houden die wel zo rijden..
En zelf ben ik er niet op tegen , dus vind ook dat er zoveel meer dingen rondom het paarden welzijn gebeurt waar daarna is een goed onderzoek moeten worde gedaan of onder een loep moet worden gelegd :n
Waarom dit kleine probleem pakken als er veel ergere en grotere problemen zijn?
kunnen ze beter eerst die aanpakken..