oji schreef:Ik heb nu al een aantal van de LDR/Rollkur discussies op Bokt gevolgd als meelezer. Ik vind het nog steeds moeilijk om er voor mijzelf een mening over te vormen. Als ik de foto’s zie, natuurlijk is de eerste gedachte dan “dat dit niet goed kan zijn”. Aan de andere kant zag ik gisteren een documentaire over Sven Kramer op de tv en zie dan hem ook dingen doen in zijn training waarvan alles in mijn lijf AU zou schreeuwen en waarvan waarschijnlijk al mijn spieren af zouden scheuren. Het verschil is dat zijn lijf dat van een top atleet is, en mijn lijf dat van een gemiddelde sporter. Daarom kan ik mij wel iets voorstellen bij dat de topatleten die de paarden van onze Grand Prix ruiters toch zijn, wel een andere training aan zouden kunnen dan onze “gewone sporters” basispaarden. Wat ik zonder verdere kennis absoluut afkeur is dat basisruiters deze methode nadoen en deze extreme training op basispaarden loslaten. Dat lijkt me zonder verdere discussie pure dierenmishandeling!
Maar goed, mede waarom ik er niet uit kom, is dat het mij absoluut niet duidelijk is wat het toevoegt. Bij die trainingen van Sven zie je duidelijk dat alles ertoe bijdraagt dat hij kracht en controle opbouwt. Bij hyperflexie zie je vnl altijd foto’s van de hoofd/halshouding. Deze houding is volgens de klassieke dressuur absoluut onwenselijk en ook bij het rijden van een proef/kür wordt deze houding afgestraft. Mijn eigen paard had toen ik hem 2.5 jaar geleden begon te rijden heel erg de neiging om te diep te lopen, opgekropt en hierbij helemaal geen rug en achterhand te gebruiken. Ik heb er lang en hard aan gewerkt om hem op lengte, van achteruit en over de rug te krijgen. Het opgekropt lopen is er zo goed als uit, behalve dat ik merk dat bij nieuwe/moeilijke oefeningen, hij het nog probeert te gebruiken om er onderuit te komen. Vanuit deze denkwijze kan ik mij dus geen voordelen van het bewust achter de loodlijn laten lopen als training voorstellen. Puur op de foto’s van de hoofd/hals houding uitgaande kan ik mij daarbij geen goed ruggebruik en een dragend achterbeen bij voorstellen. Daarvan uitgaande kan ik mij dus ook niet voorstellen dat deze trainingsmethode de juiste spieren zou trainen. Misschien dat dit bij de topatleten wel het geval is, vandaar mijn vraag, kan iemand mij uitleggen wat de ‘extra’ toegevoegde waarde van deze trainingsmethoden voor toppaarden dan zou zijn?
Ja ok ik begrijp wat je wil aanhalen, maar dat is ook wat er vaak misgaat bij topics over dit thema. Het best kan je filmpjes bekijken en gewapend met je kennis de bewegingen nagaan en zien wat er gebeurt, waarom er iets gebeurt en waar het toe leidt. Eerder dan bvb kijken naar prentjes van vnl een hoofd-halshouding, want rollkur is complexer dan dat.