Konikpaard dood bij oversteek ijs van Oostvaardersplassen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:58

Merrietje er is gewoon uberhaupt niks meer te vreten.
Maar dan even een gewoon persbericht van staatsbosbeheer:

http://www.veluwshert.nl/cms/index.php? ... Itemid=282

Citaat:
LELYSTAD - Een recordaantal van 1.200 heckrunderen, konikpaarden en edelherten in de Oostvaardersplassen gaat de komende maand dood. Dat verwacht Staatsbosbeheer.

Het ging begin 2009 om 1200 dieren in één maand in alleen de Oostvaardersplassen.

Verder kan ik iedereen dit boekje aanraden
http://www.gradientbv.nl/index.php?id=237

Boekje is niet voor of tegen, maar schetst wat er gebeurt en wat je kunt verwachten

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:59

merrietje schreef:
Het ingrijpen, en dus uitdunnen van de kuddes zal er dus op uitdraaien, dat er zomers gezonde dieren worden afgeschoten. Gezonde dieren, die niet de kans hebben om de winter te overleven, maar worden afgeschoten omdat ze misschien dood zullen gaan. Persoonlijk vind ik dat minder humaan.

je mag van me aannemen dat afschot een stuk minder lang duurt en een stuk minder pijnlijk is dan een hongerdood sterven.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:07

Anya schreef:

Boekje is niet voor of tegen, maar schetst wat er gebeurt en wat je kunt verwachten

Ik heb het boekje in de kast staan, maar kan het er absoluut niet mee eens zijn ;)
Er staan behoorlijk wat onwaarheden in en geeft imo geen goed overzicht van begrazing.

En wat betreft afschot, dat is inderdaad humaner dan de hongerdood. Daarom schiet SBB ook de dieren af die niet meer met de groep mee kunnen, om onnodig lijden te voorkomen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:07

Anya schreef:
Het ging begin 2009 om 1200 dieren in één maand in alleen de Oostvaardersplassen.
Dat is veel, dat is sneu voor de dieren die het betreft, maar wat ik kan zien is het op geen enkele wijze extreem of onhoudbaar. De percntages zijn niet zo hoog dat ze het voortbestaan van de soorten in gevaar brengen. En het is ook niet opmerkelijk veel hoger dan in andere, wildere, natuurgebieden waar de dieren ook met gebrek aan voedsel te maken hebben. En de kuddes zijn er nog.

Het is vooral ons idee dat het niet goed is om dieren te laten sterven door honger (en wel door te slachten, af te schieten, gedood te laten worden door een roofdier of zelfs verwond om dan langzaam te sterven.) Maar hoe triest en sneu ook, honger is een heel belangrijk deel van het leven voor grote grazers en dus helemaal niet automatisch 'onnatuurlijk'.

(Toevoeging: Maar, natuur heeft dan ook niets liefs of respectvols..)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:10

Zag het net op het nieuws. Vond de dieren er niet ontzettend mager of 'zielig' uit zien. Gewoon gezonde paarden. Kun je zeggen 'ja maar dat is wintervacht'. Ook met een wintervacht zie je wel of een paard écht mager is. En dat waren de dieren niet die ik heb gezien.

Toch vreemd dat in 'normale' bossen, waar dieren niet bij worden gevoerd en de zwaksten dus ook sterven, je niemand hoort?
Interen is normaal, dieren vreten zich vol en vet in de zomer en het najaar en gaan daarmee de winter in. Eten is er nog wel, ze moeten er alleen wat meer moeite voor doen.

Let wel! Ik ben níet voor het onnodig laten lijden van dieren. Maar ik denk ook dat er voor gewaakt moet worden om ons HTKpaard wat onder een Ankydeken in een halve meter stro staat te vergelijken met deze dieren. Zolang er oppervlakte genoeg is, en er dus rondgetrokken kan worden voor voedsel én de dieren goed vet de zomer uit komen..

KiWiKo

Anya, het is hard........... maar zo werkt het gewoon. Het is heel hard, maar dat is de natuur.

de zwakste gaan dood, aan honger, dorst of kou....... zo doet moeder natuur dat.

JewEmm

Anya schreef:
je mag van me aannemen dat afschot een stuk minder lang duurt en een stuk minder pijnlijk is dan een hongerdood sterven.

Maar bij afschot is er ook geen echte goede genetische selectie meer.
Als ze komende maand 1200 doden verwachten door de kou, dan noem ik dat ook natuurlijk. Natuurlijk vind ik het niet prettig om te weten dat deze dieren lijden en ben blij dat ze worden afgeschoten als ze niet met de kudde mee kunnen, maar ik bekijk het vanuit een ecologisch standpunt. Het idee is niet prettig, maar niet alleen hier, maar onder alle dieren die nu een heftige winter meemaken zal een fors hoger sterfte cijfer zijn.

Terug komend op de heck runderen. Ik denk dat je zelf beter weet wat dat betreft. Ik had over het afschaffen nooit gehoord.

xxnienke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:11

toch blijft het voor mij een droefig verhaal,
een paard afschieten |(
het was vast het best voor hem anders was hij toch overleden !

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:14

JewEmm schreef:
Maar bij afschot is er ook geen echte goede genetische selectie meer.

Als ze er nou eens gewoon met pijl en boog achteraan gaan. :)*

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:15

Tja, het is en blijft geen natuur. Het is en blijft een goedkopere methode van onderhoud, toegepast om financiële redenen. Niet omdat we die runderen bij de overheid of als natuurbeheerder zo prachtig vinden, of zo graag soorten terug willen hebben. Nee.. het ging en gaat om geld.

En als er dan 1200 dieren in een maand doodgaan omdat we dat met zijn allen goedkoper vinden, dan moet dat maar. Dat heeft nog steeds niets met natuur te maken.

En het hoeft ook niet. Er worden in steeds meer gebieden (ook steden) schapen ingezet als goedkopere vorm van onderhoud (bijvoorbeeld bij JKK bestrijding). Maar die dieren krijgen gewoon te eten, kuddes worden verplaatst naar waar ze nodig zijn.

Het is kortom een keuze om deze dieren te verhongeren. En als we er dan een stikker 'natuur' op plakken mag het ook nog eens een keer. Ik vind dat triest.

Niet eens dat die dieren verrotten. Maar dat we met zijn allen ons een loer laten draaien onder het motto van natuur. Want nogmaals ze worden ingezet om geld te besparen. Dat is triest.

Ik hou het voor gezien. Ik heb wel zo'n beetje gezegd wat ik wilde zeggen. En de discussie herhaalt zichzelf.

Veel discussieplezier nog verder!

JewEmm

Re: Konikpaard dood bij oversteek ijs van Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:17

Inderdaad Anya, de discussie herhaalt zich... Volgens mij zouden wij het ook niet helemaal met elkaar eens zijn. Ik heb eignelijk in het begin alles al gezegd, en toen werd het al eens herhaald..
Ik ga ook verder met mn werk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:18

Anya schreef:
Tja, het is en blijft geen natuur. Het is en blijft een goedkopere methode van onderhoud, toegepast om financiële redenen. Niet omdat we die runderen bij de overheid of als natuurbeheerder zo prachtig vinden, of zo graag soorten terug willen hebben. Nee.. het ging en gaat om geld.

Met alle respect, maar dat geloof ik niet. Als het om geld zou gaan was die boel wel ingepolderd, Vinexwijkje erop en klaar. (Of nog beter, paar grondspeculanten.) Het ligt dicht genoeg bij Almere om interessant te zijn.

cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:27

Ik hoor net op de tv dat de paarden die dus die plas overgestoken zijn weer terug moeten naar hun oude plek. Ze gaan nu bekijken hoe dat moet, lekker natuurlijk. Niet dus. Mogen dus maar op een bepaalde plek in de OVP blijven. Sbb
gaat hier dus weer in de zgn natuur ingrijpen als ze niet uit zichzelf teruggaan.

merrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:29

Anya schreef:
Merrietje er is gewoon uberhaupt niks meer te vreten.
Maar dan even een gewoon persbericht van staatsbosbeheer:

http://www.veluwshert.nl/cms/index.php? ... Itemid=282

Citaat:
LELYSTAD - Een recordaantal van 1.200 heckrunderen, konikpaarden en edelherten in de Oostvaardersplassen gaat de komende maand dood. Dat verwacht Staatsbosbeheer.

Ik zou je erop willen wijzen dat de eerste link niet van staatsbosbeheer is. Ten tweede is het neit waar dat er 1200 dieren in één maand zijn gestorven, of zouden sterven. Staatsbosbeheer had aangegeven dat een sterftepercentage van 30% zou kunnen voorkomen, gedurende de gehele winter. Ik ben opzoek gegaan naar concrete cijfers en stuitte op het volgende document:

http://www.minlnv.nl/cdlpub/servlet/CDL ... e_id=35365 sterfte 2009 grote grazers oostvaardersplassen

Geachte Voorzitter,

De vaste commissie voor Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit heeft mij verzocht om
een reactie over de sterfte onder dieren in de Oostvaardersplassen. In het verzoek wordt
gesteld dat er 1200 van de 3600 dieren zouden zijn gestorven. Dit is niet het geval. Tot
1 maart 2009 zijn 325 dieren gestorven. Ik geef hierop een toelichting.
In een seizoensbericht (winter 2009, januari) heeft Staatsbosbeheer aangegeven dat in
deze winterperiode circa 30% sterfte kán optreden van de populatie edelherten, heckrunderen
en konikpaarden in de Oostvaardersplassen. Vóór de winter liepen er ongeveer
570 heckrunderen, 1140 konikpaarden en 2320 edelherten.

Door de vroege en strenge vorstperiode zijn de grote grazers al vroeg een moeilijke
periode ingegaan. Boswachters zijn dagelijks in het veld om de dieren goed in de gaten
te houden. Dieren die door slechte conditie (ten gevolge van het verbruiken van hun
vetreserves), door verwonding of ziekte in een situatie van uitzichtloos lijden zijn
gekomen, worden gedood.

Het welzijn van de dieren staat hierbij voorop. Er wordt zorgvuldig bepaald op welk
moment ingegrepen wordt en wanneer tot afschot wordt overgegaan. Daarvoor heeft
Staatsbosbeheer een procedure vastgesteld voor het omgaan met afschot van bepaalde
dieren. Dit gebeurt aan de hand van een beslisboom en vastgestelde afschotcriteria. Kern
van de procedure en het beleid is: reactief beheer. Reactief beheer betekent dat alleen als
duidelijk is dat het dier toch sterft, afschot kan plaatsvinden om het dier onnodig lijden te
besparen.

Het aantal uitgevallen grazers in de Oostvaardersplassen in de periode van 1 januari tot en
met 1 maart 2009 wordt in bovenstaand tabel weergegeven. Tot dusver zijn er 325 dieren
gestorven. Dat is tot op heden beneden het verwachte percentage. Afhankelijk van weersinvloeden
vallen er meer of minder dieren uit. Staatsbosbeheer houdt mij in deze periode
op de hoogte van het aantal dieren dat sterft.

Getekent door minister Verburg.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:32

Dan heb je niet goed geluisterd cas. De paarden zouden terug wíllen naar hun oude plek, maar over het ijs is niet heel verstandig. Vandaar dat SBB gaat kijken wat voor mogelijkheden er zijn.

bolerotjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:38

Het is een beetje tegenstrijdig,
goed dat ze het paardje af hebben gemaakt beter dan pijn lijden.
Maar als er teveel worden dan moeten ze de hengstjes gewoon castreren en terug zetten en 1tje laten lopen dan heb je van alle veulens 1 en de zelfde vader en dan de veulens maar verkopen ofzo? schenken aan dierentuinen of weet ik veel wat en als de merries te oud worden om veulens te krijgen de nieuwe groep laten lopen.. dan blijft het fok ritme er wel in.

denk k zo??

cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:38

wie zegt dat de paarden terug willen naar hun oude plek, hebben ze dat aan hen gevraagd?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:42

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:43

Dat zagen ze aan de trekbeweging van de groep. Terug willen of terug 'gestuurd' worden, daar zit in ieder geval een heel verschil in. Het ene impliceert dat de paarden een beweging maken terug naar de vorige plek, het andere impliceert dat de dieren gedwongen worden terug te keren, om het ijs heen.

cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:45

@Berdien, dat zouden ze dan ook de paarden zelf moeten laten uitzoeken als ze het natuurlijk willen doen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:48

Dat willen ze ook ;) Maar als ze nóg een keer over het ijs gaan en er weer door heen zakken met één of meer dode paarden tot gevolg.. Nederland (nah, Bokt) staat nou al op zijn achterste benen omdat er ééntje dood is gegaan. En dat zal nog een keer gebeuren? Zit SBB vast ook niet op te wachten.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:51

Tja laten we vooral niet wachten met dieren die lijden uit hun lijden te verlossen, erg humaan allemaal maar ik kan me niet aan het idee ontrekken dat in Nederland zo natuurlijk mogelijk leven niet van toepassing is.
Paarden in de vrije natuur hebben een zeer groot fourage gebied, in Nederland is het aanpassen, leuk experiment, maar totaal misgegrepen.
Niemand in Nederland zal au roepen als je het huisje bij het schuurtje laat en ze uitzet maar ze wel helpt waar nodig is, deze dieren aan hun lot overlaten omwille van subsidie, jakkes.
Wie zal dit uitgedacht hebben, mhhhh vast niet iemand met hart voor paarden want die zou wel beter weten?
Ze zullen vast wel trots op zichzelf zijn achteraf denk ik maar er is niets om trots op te zijn, zelfs dieren in het wild hebben in deze wereld hulp nodig, iedereen weet dat,daar dwars tege in gaan verteld mij alleen dat je echt niet van deze wereld bent, schande echt schande.
Niemand hier in Nederland zit te wachten op experimenten met dieren.
Laatst bijgewerkt door eppie38 op 10-01-10 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:52

cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:54

Ik denk dat NL (nah, Bokt) niet op zijn achterste benen staat omdat er eentje is doodgegaan, maar meer omdat SBB de OVP
als natuur heeft bezegeld en dat er niet mag worden ingegrepen
bij calamiteiten zoals het sterven van dieren door voedselgebrek
omdat de OVP niet echte natuur is maar een door mensen ingericht stukje land van NL met door mensen uitgezette dieren die oorspronkelijk niet daar geleefd hebben en door grenzen in een te klein gebied moeten leven en de rest kan je hierboven lezen.

cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 22:00

@ Eppie, je zal misschien wel gelijk hebben over die subsidie, waarschijnlijk levert het zogenaamd zeer natuurlijk houden van de OVP een flinke subsidie op, dat kunnen de heren van SBB wel goed gebruiken in hun dure verwarmde kantoren.