ESSA wil brandmerken van paarden graag behouden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Binau

Re: ESSA wil brandmerken van paarden graag behouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 16:36

Persoonlijk vind ik een ongebrandmerkt paard mooier.

Ik vind het verbieden van brandmerken niet nodig, maar dan moet er natuurlijk wel verdooft worden!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 16:38

KiWiKo schreef:
nou hebben we het over branden zonder pijnbestrijding en dat dit vandaag de dag niet meer zou moeten mogen............

en weet je, ik heb liever dat mijn paard een paar dagen pijn heeft (en dat mag ergen pijn zijn, want ik verzorg hem dan wel en koester en troost hem dan wel) dan dat mijn dier, die totaal ongeschikt is voor onder het zadel, maar nooit een pas kreupel zal lopen........ de handel in gaat als goedkope met een goed papier en evenzo bewegingen rijpaard, en zo jaren pijn heeft.........

Eens :j

Ook vind ik de manier van brandmerken bij Lippizaners erg mooi. Daar kan je precies aan aflezen in welk jaar het dier geboren is, uit welke stam het komt en wat de ouders zijn. En dan ook nog eens de stoeterij waar het dier weg komt.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 16:59

Ik vind brandmerken op een afgekeurd paard minder erg en kan ik me ook wel in vinden. Ik denk ook dat je veel problemen voor het paard bespaard.
Brandmerken voor de mooi vind ik wel grootste onzin.
Laatst bijgewerkt door Lauura op 03-01-10 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:02

sinds de A is afgeschaft is de handel in totilosse paarden enorm toegenomen..............

lang leve de dierenbescherming!!!

toen het paardenslachten in amerika werd verboden, begon de ellende pas echt voor paarden....... lang leven de dierenrechtenactivisten.........

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:05

S__L schreef:
Ik vind brandmerken op een afgekeurd paard minder erg. Ik denk ook dat je veel problemen voor het paard bespaard.

Bij de Lippizaners is het niet voor de mooi, maar voor de functioneel :) Die paarden lopen in enorme groepen op de weides, door die brandmerken kan je heel makkelijk zien met welk paard je te maken hebt.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:06

Ja je kon niet meer zien dat het om Totalosse paarden ging (sorry Jan en Anna, dit gaat niet over jullie fokprodukt)
De Amerikanen zetten ze nu op transport naar mexico en ze komen als vlees weer terug. Ik zeg bijna yyeeehaaa!
Ernstig.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:10

precies ernstig......... die paarden maken nu ritten van 4000 kilometer naar Mexico............ hollaadiaaeeeehollaadioooo, om daar geslacht te worden in 5derangs slachtfabrieken...... holladieeholladioooo

lang leve de dierenactivisten............

bah, bah, bah!!!!!

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:21

_San87_ schreef:
S__L schreef:
Ik vind brandmerken op een afgekeurd paard minder erg. Ik denk ook dat je veel problemen voor het paard bespaard.

Bij de Lippizaners is het niet voor de mooi, maar voor de functioneel :) Die paarden lopen in enorme groepen op de weides, door die brandmerken kan je heel makkelijk zien met welk paard je te maken hebt.

En waar leven die paarden?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 17:27

S__L schreef:
_San87_ schreef:

En waar leven die paarden?

Op de verschillende staatsstoeterijen in Oostenrijk, Tjechoslowakije, Hongarije, Roemenië en Joegoslavië.

Ieder paard krijgt een brandmerk van de stoeterij waar het weg komt, een brandmerk van welke hengst het dier afstamt in de vaderlijn en de moederlijn, en in de hals het registratienummer.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:01

Oke, maar dat is toch wat anders dan hier in Europa. Hier wordt het dan toch echt voor de sier gedaan... En niet omdat ze in grote kuddes lopen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:04

Het principe is hetzelfde..
Branden is branden.
Of denk je dat ze al die paarden in de kudde ook verdoven voor het branden?

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:12

Natuurlijk, branden is branden. En ik zeg ook niet dat er een andere betere manier of voor die paarden daar want dat weet ik gewoon niet.
Maar branden voor de mooi (en verder geen functie) en branden omdat het functioneel is vind ik toch net even wat anders.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:15

Tsja, dt vind ik dan weer onzin.
Branden om aan te geven dat een paard bij een bep stamboek hoort vind ik ook functioneel.
Daarbij, alle gegevens die in dat brandmerk komen zijn ook via de chip geregistreerd.
Daarbij, wordt nogal een plakkaat met al die gegevens, daar is een stamboekbrandmerkje heilig bij.....

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:19

Citaat:
Op de verschillende staatsstoeterijen in Oostenrijk, Tjechoslowakije, Hongarije, Roemenië en Joegoslavië.

Ligt dit niet in Europa dan :D

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:22

ooh hahaha ja dom, sorry!

Kayleewonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:06

superwoman schreef:
Zack schreef:
een brandmerk amper voelen?
Geloof me dat je het wel voelt hoor!

Tuurlijk voel je dat wel maar de andere optie is de chip en die voel je ook!

het zal vast wel ergens goed voor zijn!

Maar toch !

Een paard voelt het toch ook

Wil jij soms zo een heet ding op je lichaam ? !
Laatst bijgewerkt door Alet74 op 04-01-10 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: typografie aangepast

Kayleewonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:08

S__L schreef:
_San87_ schreef:

trouwens wat maakt het uit of een paard is afgekeurd, het blijft een paard.

Ga jyj jezelf dan ook een brandmerk geven omdat je het mooi vind?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:20

En we proberen iig juist te quoten. De opmerking over de Lippizaners kwam van mij, niet van S__L.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:22

Idd, de quotes zijn omgedraaid. Verder ga ik er niet eens op in.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:23

Brandmerken is echt niet pijnloos, zoals sommigen hier beweren.

Ook heb ik wel eens een brandmerk gezien dat is gaan ontsteken, dat deed iig heel erg veel pijn, paard was er gewoon ziek van. Zal misschien niet correct gebrand zijn, daar was ik niet bij, maar de behandelende DA verklaarde dat het wel eens vaker voor kwam (aan de verbaasde eigenaar, want dat kon toch helemaal geen kwaad). Ging wel weer over, maar het was geen mooi brandmerk meer (in eerste instantie wel). En ik heb toch vaker paarden met erg lelijke brandmerken gezien (en sindsdien denk ik dus te weten hoe dat komt).

Ook een meisje gekend waarvan de pony werd afgekeurd op een aandoening aan het been. A in de hals gekregen, binnen een halfjaar al verdwenen, zo een schuif je dus zo de handel weer in.

Zelf vind ik brandmerken erg lelijk, heb ooit een KWPN-er gehad en ik bleef me er aan storen. Denk niet dat ik er ooit nog een met een brandmerk aan zal schaffen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:27

heee, ik heb paarden benen zien breken in de weide, ik heb paarden dood neer zien vallen van een antibioticaprik, en ik heb paarden heftig ziek zien worden van een wormenkuur.........

doe mij maar gewoon die A op de schouder van mijn paard

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:29

Nog even. En we slaan mekaar met de brandijzers in de nek :D

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:32

Maar een brandmerk is ook praktisch niet te voelen toch, tenminste bij mijn haf kan ik voelen wat ik wil, maar ik voel t niet :n Die is uit 1994, dus gok dat ze dan in '97 is gebrandmerkt want toen is ze voor keuring opgeweest. Nu bijna 13 jaar geleden dus, maar je ziet het alleen wanneer de zon er juist op staat of wanneer ze in zomervacht zit.
Zo'n A zal dan niet zo gek veel anders zijn neem ik aan waardoor ze idd zo de handel weer in kunnen. Weinig mensen die op de hals zullen gaan voelen of ze iets kunnen merken van een eventuele A.
Daarmee bedoel ik niet dat ik het dus onzin vind, want ik ben er nog steeds voor, maar hoe zou je zo iets kunnen voorkomen?
Net als dat vriesbranden, zou je die haren weer kunnen verven zodat je helemaal niets ziet van dat brandmerk? Of is dat pigmentloze haar helemaal niet meer te verven?

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:35

Hier ook een paardje op stal die is nu denk ik een jaar of 12, en die heeft ook een brandmerk. Zie je alleen als je heeeeeeel goed kijkt. In de winter helemaal niet te zien. Je voelt hem ook niet meer.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:40

Haha! Een vriesmerk verven :D
Dat werkt niet lang. ik dacht toch dat eigenlijk elk paard verhaart 2x p.j.