Meisje valt van paard; eigen schuld of die van eigenaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:27

Kostolany schreef:
Malibu: Uiteraard kan het 2 kanten op werk..dat is de issu niet. Verzekeren ga maar eens naar je eigen verzekeringen kijken wat er ineens niet in valt als je iets met paraden gebeurd. Heel weinig maar want je moet het wel specifiek gemeld hebben. Nu ik een eigen paard heb weet ik ook wat de staleigenaar zijn probleem is dat hij dat niet had. Heb je ooit mijn premies voor mijn eigenpaard kwa aansprakkelijkheid weleens gezien. laat staan dat jij dat voor al je manegepaarden hebt. Dan is er geen geld meer te verdienen in die tak en stoppen morgen alle maneges nog als ze alle regels moeten volgen...want dan kunnen ze zelf niet meer bestaan. En dan krijg je pas ellende want waar gaan die kinderen dan rijden? Particulier dat zie je zo vaak. Maar deze manege eigenaar was wel verzeker tegen aansprakelijkheid..las ik in het begin..dus dat was het rechterproblleem niet..wel wie nu schuldig was aan wat wel...daar komen verzekeringen dan niet uit..dus voorkomen dan maar. Want ja na zn val. Schuld pony of omdat de ruiter van mij part in zijn ogen prikte? enz...

Daarom ook rechter..ben niet tegen regels maar wel tegen het overdreven veel regels maken hierdoor. De wet is al weet ik veel hoeveel boeken en weet niet iedereen alles. En zijn er nog veel mazen in d ewetten.

Ik ben me er heel erg van bewust dat een dergelijke verzekering gerust wel een hoop geld kost. Maar jij zegt dus dat een manegehouder helemaal niet verzekerd hoeft te zijn tegen ongevallen op zijn terrein?

Maar mijn vriend is zzp'er en is VERPLICHT om een WA verzekering af te sluiten speciaal voor zijn bedrijf & werkzaamheden. Hier moet hij in verhouding ook veel geld voor betalen, maar als hij dit niet doet kan hij een fikse boete riskeren.

Ik vraag me dan af waarom dit voor een manegehouder anders zou zijn... Hebben deze dan andere rechten?

Volgens mij is de rijvereniging waar ik bij aangesloten ben ook verzekerd voor ongevallen op hun terrein. Lijkt me een heel normale iets...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:29

Kostolany schreef:
een paard is en blijft een vluchtdier

Nee.
Een paard is een dier. Punt.
Een dier met reflexen en gedrag.
Schik = reflex.
Vluchten = gedrag, slechts één situationeel afhankelijke keuzemogelijkheid.
Een paard kan ook besluiten zich te verdedigen of aan te vallen. Is ook gedrag. Zo kan een paard ook bijten of schoppen, zowel met voor- als achterpoten. Allemaal natuurlijk gedrag van het paard en daar is de eigenaar verantwoordelijk voor.

Net als bijten en schoppen hoort vluchten tot het gedrag wat door dressuur onder beheersing van de ruiter gebracht wordt. Voor het gecontroleerde, gestuurde, gedrag is de bestuurder verantwoordelijk; díe stuurt het.

Voor een paard wat in een schrikreflex opzij stap is de eigenaar verantwoordelijk.
Voor een paard wat op de weg gedrááíd wordt is de bestuurder verantwoordelijk.

WilmaNora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:34

Volgens mij kan je het bij het zadelmakmaken tegen betaling gooien op een overeenkomst, waarbij de persoon die zadelmak maakt zich als zodanig verhuurt aan degene die een "zadelmakmaker" nodig heeft en zit het dus juridisch nogal anders in elkaar dan het onderhavige verhaal over het meisje die van het paard valt.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 17:54

Jagoed,
je moet weten dat het altijd eigen risico is.
Een paard is een levend dier en kan dus de ene keer super braaf zijn en de andere keer wat minder.

Ik vind 50/50
Meisje heeft er zelf voor gekozen ondanks alles zonder nadenken, dus voordat je op een paard stapt er altijd mogelijkheden aan vast kunnen zitten en daarbij is het wel ook aan de eigenaar van het paard vast te stellen.

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:10

wat een onzin

k ben door een paard een topje van me vinger kwijt geraakt , nou ga k de eigenaar van die stal echt nie voor aanklagen , die kon toch niet weten dat het paard zou schrikken waardoor mijn vinger vast kwam te zitten

paardrijden is nu eenmaal met risico's mensen vergeten dat een paard nog altijd een dier is net zoals een hond , die kan 8 jaar niet bijten en ineens doet ie t wel.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:16

Wilgje2003 schreef:
wat een onzin

k ben door een paard een topje van me vinger kwijt geraakt , nou ga k de eigenaar van die stal echt nie voor aanklagen , die kon toch niet weten dat het paard zou schrikken waardoor mijn vinger vast kwam te zitten

paardrijden is nu eenmaal met risico's mensen vergeten dat een paard nog altijd een dier is net zoals een hond , die kan 8 jaar niet bijten en ineens doet ie t wel.

Topje van je vinger of hersenletsel..... het is nogal een vergelijking!

Ik vind de uitspraak dus wel terecht. En dat de ouders procederen is logisch.... Er zal maar in de toekomst blijken dat het meisje vmbo ipv HBO-niveau heeft overgehouden aan dit ongeval!

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:19

amondi schreef:
Wilgje2003 schreef:
wat een onzin

Ik vind de uitspraak dus wel terecht. En dat de ouders procederen is logisch.... Er zal maar in de toekomst blijken dat het meisje vmbo ipv HBO-niveau heeft overgehouden aan dit ongeval!

Jagoed,
Maar mensen moeten weten dat paardrijden met consequenties zijn en er dus altijd eens iets kan gebeuren.
Dieren weten niet beter en weten niet dat zij een hoofdletsel krijgt.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:24

amondi schreef:
Wilgje2003 schreef:
wat een onzin

Het principe is hetzelfde hoor.... ;)

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:33

Ben ook pas op de hoogte van deze omdat onze staleigenaar mij dat eens uitgelegd heeft en hij het heeft laten uitzoeken ivm het laten leasen van aantal van zijn paarden en ja als diegene die het paard berijdt of de ouders kwaad willen en je aanklagen dan ben je dus als eigenaar van het paard verantwoordelijk.

Dus vanaf het moment dat ik dit wist kwam er dus niemand meer op mijn paard ookal weten ze vantevoren dat het op eigen risico is.
Als bedrijf zijnde kun je je er wel tegen verzekeren.

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:35

Ik vind het wel wat vreemd hoor. Je weet als je aan een sport gaat doen dat er iets kan gebeuren.

Een paard is gwn een vlucht dier of ie je nou 100% vertouwt of niet als het ergens van schrikt gaat het er vandoor.
Ik vind het best dat die ouders protesteren, maar ze weten dat er iets kan gebeurten als je dochter(in dit geval) paardrijd.
En bij het opstappen moet je altijd wel goed onthouden dat er iets kan gebeuren.

Dat het meisje ook nog eens niet verzekerd is, is zeer dom.
Mijn ouders hebben mij wel verzekerd en mijn pony is dat ook.
Ik zou het 50/50 doen. Ik vind het de schuld van de eigenaar die had de paard/pony anders hadden kunnen africhten. Maar het is net zo goed de schuld van het meisje en de ouders die weten net zo goed als iedereen dat er iets kan gebeuren als je op paardrijden gaat.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:36

amondi schreef:
Wilgje2003 schreef:
wat een onzin

HBO en VMBO is een vergelijking van niks; vergelijk dan VMBO T met HAVO. Niemand gaat vanaf de basischool meteen naar het HBO. Ik begrijp wel wat je bedoeld, maar in deze context zou ik zeggen: "stel je voor dat ze niet volledig hersteld".
Met VMBO is niks mis namelijk en een VMBO T leerling kan 'zelfs' nog door naar de HAVO en daarna ook naar het HBO.

Ik vind het een moeilijke situatie en vind paardrijden ook een groot deel eigen risico hoor...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:52

Wilgje2003 schreef:
En wat als je een beroep gehad had waarin je je vingers dagelijk aan klanten moest tonen, bijv. nagelconsulente. Dus dat je inkomsten direkt zijn terug te leiden aan het tonen van je handen.
Reken maar dat je baas jou dan ander werk wil laten doen, of misschien zelfs met geldige reden kan ontslaan.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 19:01

Ik heb even het vonnis gelezen, en ik snap niet hoe iedereen erbij komt dat de eigenaar hier niet voor verzekerd is? Dr staat ongeveer 5x in dat dat wel zo is, maar dit mag geen invloed hebben op het vonnis.
Het voorval is trouwens al in 2006 gebeurt en het meisje is nogsteeds niet hersteld dus je mag wel spreken van een flinke beschadiging. Ik vermoed dat schoolniveaus niet eens aan de orde zijn.
Een erg vervelende situatie maar ik ben het er nog niet mee eens dat de eigenaar aansprakelijk is. Tuurlijk slaan die ouders zich nu wel voor de kop dat ze hun kind ooit op dat paard hebben laten kruipen maar dat soort dingen gebeuren nou eenmaal. Ik zou het een ander verhaal vinden als het meisje op een paard geplaatst zou zijn dat te moeilijk voor haar was, of tegen haar zin op een paard waar ze zich niet gemakkelijk op voelt. Maar komop ze is 13, geen 3. Iemand van 13 kan prima inschatten wat voor risico's er zijn (al denken ze er soms wat lichter over) en prima inschatten of een paard wel of niet bij hun rijkunsten past. Zeker als je al sinds je 8e rijd.

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 19:04

Tsja, dit heb ik ook gehad. Ik had een schedelbasis fractuur, en hiervoor werd de eigenaar van het paard aansprakelijk gesteld. Heel vreemd maar het ging gewoon zo. Een vriendin van mij had een gebroken rug en ook dar werd de eigenaar voor aansprakelijk gesteld. Je kan er niks tegen doen okal wil je wel betalen.

Het is dus ook de reden waarom er geen mensen op mijn paarden komen. Wel heb ik een briefje opgesteld die de mensen die mij komen rijden moeten tekenen voor ze mijn paard beklimmen. Daarmee hoop ik veiliger te zijn. Zijn ontzettend veel mensen die er nog nooit overnagedacht hebben en toch les geven op eigen paard.

DendroFleur

Re: Meisje valt van paard; eigen schuld of die van eigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 19:09

Voor mijn gevoel zal een manegehouder pas aansprakelijk zijn als hij/zij aantoonbaar nalatig is of onverantwoord. Dus paarden tijdens de lessen aanrijden, omheining ondeugelijk, gevaarlijke uitsteeksel langs de bak. Ook ongecertificeerde instructie hoort daarbij. Maar als aan deze dingen is voldaan dan is het het risico van de sport. Met voetbal zou je ook tegen een paal op kunnen lopen.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 19:30

Meestal moet het ophangen in een contract bij de manege wie verantwoordelijk is!
Sommige zeggen: enkel verzekerd mét cap. of het in deze situatie uitmaakt? buh

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 19:53

WilmaNora schreef:
Volgens mij kan je het bij het zadelmakmaken tegen betaling gooien op een overeenkomst, waarbij de persoon die zadelmak maakt zich als zodanig verhuurt aan degene die een "zadelmakmaker" nodig heeft en zit het dus juridisch nogal anders in elkaar dan het onderhavige verhaal over het meisje die van het paard valt.

:n

Zit precies hetzelfde, hoewel ik daar wel iets op gevonden heb, maar dat moet nog bij de rechter getoetst worden. ;)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 19:54

amondi schreef:

Dit is het punt waar het om draait natuurlijk :j .

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 20:03

DendroFleur schreef:
Voor mijn gevoel zal een manegehouder pas aansprakelijk zijn als hij/zij aantoonbaar nalatig is of onverantwoord.

Ik vind zelf ook dat aansprakelijkheid verbonden zou moeten worden aan schuld (dus nalatigheid of opzet) en dat er veel meer ruimte zou moeten zijn voor dingen die niemands schuld zijn maar gewoon een samenloop van omstandigheden, pech, risico van het leven. Maar daar zit een keerzijde aan: dat we die dingen dus als gemeenschap moeten dragen - ook moeten accepteren dat er geld gaat naar veel dingen die 'gewoon zo zijn'. En de trend in de maatschappij is dat het niet meer zo werkt. Dat veel beoordeeld wordt in termen van schuld. Men vindt het belangrijk dat onkosten te verhalen zijn op iets of iemand. (Zelfs ziektenkostenverzekeringen beginnen daar aan mee te doen.)

(En de mensen die dan vanwege een ongeluk hun werk niet meer kunnen doen? Die zouden door onze maatschappij precies zo moeten worden opgevangen als mensen die een ongeluk hebben gehad waar niet een schuldige voor aan te wijzen is. Het maakt m.i. niet uit of je van een paard of een ladder valt, op je eigen of andermans terrein. Ongelukken gebeuren en dat is deel van het leven. Je kunt het niet uitsluiten en het hoeft ook niet allemaal in schuld gegoten te worden.)

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 20:17

beantsje schreef:
CindyUniek schreef:
iedereen is in NL toch verzekerd? je móet toch een zorgverzekering hebben?

daarkomtbij weet je dat als je op paardrijden gaat dat je er af kan kukelen.... vind het raar dat die ouders dan de manege alsnog aanklagen...

toen ik viel en mijn rugwervel brak werd de ambulance (en das duur hee!!!!) toch ook gewoon vergoed door mijn verzekeraar? en mijn gipsenkorset en brace en mijn jas die kapot geknipt was etc
dus dat kan toch ook gewoon bij de verzekering van het meisje zelf?!

Als je even het hele topic doorleest, weet je dat er veel meer schade kan zijn. In dit geval blijft het meisje wsch haar hele leven invalide en loopt ze een carriere met bijbehorend inkomen mis. Bovendien moet mogelijk een van de ouders stoppen met werken om fulltime voor haar te zorgen.

dat had ik niet gelezen aangezien het niet in de beginpost stond wat ze had.... ik ging even uit van een 'gewone' val met hooguit een breuk oid

_Evelien

Re: Meisje valt van paard; eigen schuld of die van eigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 20:21

Ik vind het echt idioot dat die ouders de schuld aan de manege geven.
Bij paardrijden kun je vallen ja dat gebeurt nou eenmaal, dan had je je kind maar niet op paardrijden moeten zetten als je daar bang voor bent. :n

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 21:23

DubbelDun schreef:
Wilgje2003 schreef:
En wat als je een beroep gehad had waarin je je vingers dagelijk aan klanten moest tonen, bijv. nagelconsulente. Dus dat je inkomsten direkt zijn terug te leiden aan het tonen van je handen.
Reken maar dat je baas jou dan ander werk wil laten doen, of misschien zelfs met geldige reden kan ontslaan.

daar mag jij niet zo voor veroordeeld worden , stel je hebt 9 mooie nagels en 1 niet, had ook door een ander ongeluk kunnen gebeuren

ik doe me werk er nu ook nie minder door omda die vinger net niet t toetsenbord haalt.

ok hersenletsel is misschien wel wat anders , maar dan nog ze had ook van dr fiets kunne valle en tege dr stoeprand kunne komen met dr hoofd wie had ze dan aangeklaagd? de gemeente omdat die de stoep daar geplaats hadde of de fietsenwinkel waar de fiets gekocht was?

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 21:30

_Eveien dat vind ik ook idioot dat ze de manege de schuld geven.

paardrijden is en blijft risoco's lopen en al is je paard nog zo lief je rijd nog steeds op een dier.. en anders had ze zich moeten verzekeren.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 23:02

Sky_Britt schreef:
Ik heb even het vonnis gelezen, en ik snap niet hoe iedereen erbij komt dat de eigenaar hier niet voor verzekerd is? Dr staat ongeveer 5x in dat dat wel zo is, maar dit mag geen invloed hebben op het vonnis.
Het voorval is trouwens al in 2006 gebeurt en het meisje is nogsteeds niet hersteld dus je mag wel spreken van een flinke beschadiging. Ik vermoed dat schoolniveaus niet eens aan de orde zijn.
Een erg vervelende situatie maar ik ben het er nog niet mee eens dat de eigenaar aansprakelijk is. Tuurlijk slaan die ouders zich nu wel voor de kop dat ze hun kind ooit op dat paard hebben laten kruipen maar dat soort dingen gebeuren nou eenmaal. Ik zou het een ander verhaal vinden als het meisje op een paard geplaatst zou zijn dat te moeilijk voor haar was, of tegen haar zin op een paard waar ze zich niet gemakkelijk op voelt. Maar komop ze is 13, geen 3. Iemand van 13 kan prima inschatten wat voor risico's er zijn (al denken ze er soms wat lichter over) en prima inschatten of een paard wel of niet bij hun rijkunsten past. Zeker als je al sinds je 8e rijd.

Ik vraag me af of dit meisje het paard zelf uitgekozen heeft. Doorgaans krijg je in manegelessen een paard toegewezen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 23:11

beantsje schreef:
Ik vraag me af of dit meisje het paard zelf uitgekozen heeft. Doorgaans krijg je in manegelessen een paard toegewezen.

Lees het topic maar door. Het staat erin...

De iedereen kregen paarden toegewezen, maar er is onderling gewisseld.