Politie treedt op tegen paardenhoudster uit Den Haag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:39

_rosita_ schreef:
Lous schreef:
Leuk als het dan gaat vriezen. Allemaal bevroren klodders modder aan de benen, das leuk. De modder wat ijs is geworden lopen ze wel weer kapot, maar voor de rest lijkt het me niet goed voor de hoeven.

Bevroren hooi, ook een succes. :+

:D
O o ik ga me ook bergen voor de DB. Ik heb een trekpaard met megasokken. In de winter is het stuk voor de drinkensbak ook bagger en tsja... met de -10 die er ineens bovenop zat was de grond nog niet snel bevroren en liep mijn Trekpaard ook met klontjes water/modder/ijs aan haar sokken... heeft ze niets van gekregen hoor ;)
Net als van hooi wat buitenligt bij -15 :D

Nou ja als een paard niet de hele dag in de bagger staat moet het niet kwaad kunnen toch? Mijn shetten staan in de winter ook wel een een gedeelte van de dag in de bagger.
En ons hooi ligt ook buiten in de vrieskou, maar is niet helemaal nat geregend.
Maar dat zal bij de desbetreffende paarden van deze mevrouw wel anders zijn.

Jericho91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:56

Oké, niet dat het ter zake doet... Zelf ben ik nu 40 jaar actief met paarden/sport/training enz. bezig. Ben in bezit van een KWPN-er van 18 jaar, als veulentje gekocht. Hij loopt de hele dag buiten, dus ook vaak in de blubber. Totdat hij voor t eerst een zadel op zn rug kreeg (4,5 jaar), liep hij altijd buiten en 's zomers op de hengstenwei in Tiel. Momenteel staat hij overdag altijd buiten en voor de nacht in een droge/schone stal. Hij staat normaal in het werk (dagelijks) en krijgt 2x per dag krachtvoer en 2x per dag kuil (ff hoor, dit is geen 'veevoer', maar goed), en is niet aan de 'dikke kant'. Er is alleen een buitenbak en rijden dus in weer en wind buiten.
Wat wil je nog meer weten???? Oh ja, of ik bekwaam genoeg ben om te oordelen. Denk t wel, toch?
Deze paarden staan al geruime tijd onder toezicht van de overheid. Dagelijks loop ik met mijn honden en zie daar mevr. de Kok met de paarden door de slecht onderhouden ruiterpaden crossen. Daarbij komt nog dat ik op loopafstand woon van de 'plaats des onheils'.

Misschien nog een klein detail: mevr. de Kok heeft er sinds gisteren weer een hond bij!

Nou HC, wil je nog meer weten dan hoor ik t wel!

_rosita_

Re: Politie treedt op tegen paardenhoudster uit Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 19:03

Dat was niet Hc die erom vroeg, maar ik ;)
Ik vroeg me af in hoeverre je zelf met paarden te maken had en welke kennis je daarvan hebt, dus bedankt voor het antwoorden.
De kennis zou je dus idd moeten hebben, over voer en huisvesting...
Dat ze over slecht onderhouden ruitepaden crosst zegt me allemaal niets, net als hooi gevoerd krijgen.. dat kan niet beter imo.
Maar idd, die ondergrond verbeteren, of in ieder geval een deel ervan en de stal lijkt me een kleine moeite

Jericho91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 20:13

Oke, dacht dat t HC was.... En de kennis zou ik niet moeten hebben, maar die heb ik! Vandaar deze actie... Je zou toch beter moeten weten!
Ik ben echt geen 'muts' met mijn paarden, maar dit slaat alles!

Jericho91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 20:14

Nog even dit: alleen hooi voeren moet in principe geen probleem zijn. Echter wel als het natgeregend is (dagen) en het dan nog zou bevriezen...

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 20:27

Ik vind het maar vaag, eerst is mevr de kok niet te vinden bij de paarden om te voeren enz. en dan crosst ze dagelijks door de slecht onderhouden ruiterpaden :?

Jericho91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 20:31

Hoezo vaag?? Dit is helaas de realiteit. Mevr. de Kok is zich van geen kwaad bewust en gaat al jaren zo door met het 'houden van dieren'.

Jericho91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 20:34

Bedoel hiermee te zeggen, dat als mevr. de Kok nattigheid ruikt van één of andere actie dan komt ze gewoon niet naar haar paarden om te voeren e.d. De rest van de dagen krijgt ze het voor elkaar om de dieren te verhuren voor 'Endurance-ritten'. Heb zelfs een keer een kindje van ca. 6 jaar in de groep gezien. Erg verantwoord....

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 20:46

Kijk diep in de ogen van het paard, maar schrik niet van de waarheid die je verteld wordt! ...
Wat zou ik graag in de ogen van die zieltjes aan de Loolaan willen kijken...

Wat betreft hooi, hooi gaat rotten als het lang in de regen ligt. Daarbij beste HC, er bestaat hier zoiets als 1e, 2e en 3e snee ( en dit jaar zelf 4e!) De eerste snee is eiwitrijk, maar de 2e en 3e is buitengewoon goed paardenvoer. Evenals de voordroogbalen die wij hebben. ( oa ook tweede snee) Om dus maar te roepen dat al het hooi maar met stro moet worden gemengd zouden bepaalde personen op hele slechte gedachten brengen.

Daarbij blijf ik van mening dat paarden absoluut lekker buiten moeten kunnen lopen, maar wel op een DROGE ondergrond.(Natte plekken in de wei? Prima hoor, als ze maar wel ergens droog kunnen liggen/staan.) Kan iemand dat niet realiseren heeft de DB voor mij een dikke winstpunt gekregen door de dieren weg te halen en hun een onderdak/ weide te geven wat ze verdienen. Ik blijf het werkelijk onbegrijpelijk vinden dat mensen dit goedkeuren, geen enkel paard gaat in die zooi liggen, en daar hebben ze zeker als ze hard moeten werken behoefde aan. En dan de discussie of ze mager zijn of niet, moeten we eerst wachten tot ze brandmager zijn?
Ik kan zo`n diep respect voor die paarden krijgen, ik zou willen dat ze het besef zouden hebben dat diegene die ze zo`n slechte verzorging geven bij de eerste hoek van de straat er af zouden fl*kkeren en nooit meer terug zouden lopen naar de ontbering waar ze nu in staan.

Jericho91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 21:08

Halleluhaj! Dit verwoordt nou precies wat ik aan iederen uit probeer te leggen! Dank Femiaans. Word zo moe van alle discussies over wel/geen hooi, wel/geen krachtvoer, t valt wel mee enz.enz. Maar... ik ben de aso die mevr. de Kok een grote mond gaf en haar bedreigde, hahaha! Zelf sla ik nog geen vlieg dood, jammergenoeg was ik al boos op haar en na het horen van een valse verklaring aan TV-West barstte bij mij de bom. Maar nu nog het volgende probleem: de honden! Ik zal je zeggen: we blijven doorknokken voor het welzijn van al die dieren van mevr. de Kok.

Jericho91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 21:09

Foutje: Hallelujah... moet het zijn!

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 21:50

Meid, ik heb jaren in Den Haag rondgereden, en ik weet hoe de meeste zijn. Grote mond, maar een of zo klein hartje. Je uitbarsting pas misschien niet in het protocol , maar is zo verklaarbaar. Als je elke dag moet zien hoe dieren op de grens van een paard/ hond waardig bestaan moeten leven, vind ik je "gesprek" nog héél netjes! Zeker als je ziet hoe haar reaktie was, OostIndisch doof heet zoiets. Bloedonderjenagels vandaan trekkende blikken.. Nee hoor, het was misschien niet netjes, maar wel uit je hart!

Daarbij nog even, ik heb respect voor een ieder die naar zijn goeddunken zijn paard(en) onderhoudt, maar in alles bestaat een grens. En dan bedoel ik niet alleen de mensen die hun dieren maar ik de zooi laten bekommeren, maar ook de mensen die hun paarden pamperen en ze zo ook een paardwaardig bestaan misgunnen. Allebei de uiterste worden hier telkens vernoemd als weerwoord. (Ja, maar als ze niet in de prut staan, staan ze wel 23 uur binnen in een 3x3 hok) Maar het gros van de weldenkende mensen zit in de middenmoot en dan de balans naar twee kanten uit laten slaan. Laten we asjeblieft eerlijk zijn, en toegeven dat in dit geval de grens van het ontoelaatbare echt bereikt is!

Jericho91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 22:06

Nogmaals, ben erg blij met je!!!! HC, mevr. de Kok en nog wat anderen schijnen dezelfde opvattingen te hebben m.b.t. het houden van paarden/honden en noem maar op. Word er zo moe van om alles 20x uit te leggen, foto's te sturen en mezelf te verantwoorden. Bij deze stop ik daar ook mee, ik (en met mij vele dierenKENNERS, liefhebbers, bezitters) blijven door vechten voor het welzijn van, in ieder geval, deze dieren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 22:30

Een klein testje. Mijn paddock is bij erge regen voor de helft modderig en nat met plassen. De paarden staan altijd op het droge stuk, nooit in de modder of de plassen. Is dat iets wat ze zelf uitzoeken?? Misschien instinctief toch wel..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 22:35

Jericho91 schreef:
Nogmaals, ben erg blij met je!!!! HC, mevr. de Kok en nog wat anderen schijnen dezelfde opvattingen te hebben m.b.t. het houden van paarden/honden en noem maar op. Word er zo moe van om alles 20x uit te leggen, foto's te sturen en mezelf te verantwoorden. Bij deze stop ik daar ook mee, ik (en met mij vele dierenKENNERS, liefhebbers, bezitters) blijven door vechten voor het welzijn van, in ieder geval, deze dieren!

waar heeft ze al die honden dan?
Ik ben blij dat jij je hiervoor inzet....je kunt op z'on klein oppervlak met zoveel bagger geen paarden houden..

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 22:36

russel schreef:
Een klein testje. Mijn paddock is bij erge regen voor de helft modderig en nat met plassen. De paarden staan altijd op het droge stuk, nooit in de modder of de plassen. Is dat iets wat ze zelf uitzoeken?? Misschien instinctief toch wel..

Mijn shet haalt altijd droge pootjes, gaat om de plassen heen en loopt in een omweg naar het hooi..stel je voor dat je bagger aan je tenen krijgt. Mijn Trekpaard staat áltijd in de bagger, ligt ook het liefst in een dikke laag blub, lekker met dr oren en kaken erdoorheen en klonten aan dr buik waar je 'u' tegen zegt en mijn kwpn-oudje loopt ook het liefst het pad wat door de blub loopt.
Al met al zegt een instinct volgens mij helemaal niets. De één heeft meer last van natte pootjes dan de ander

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 22:48

waar op hyves kan je het vinden dan?

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 23:12

Even over het voer:
De ijslander en de haflinger is een sober ras!
Mensen die niet met deze rassen van doen hebben kunnen raar van het voerschema opkijken!
Waaronder mijn opa die 40 jaar dravers bezit, de stal waar ik nu sta (en ze toch steeds stiekem een schep biks naar binnen gooien :( )...
En ik kan hun rare gezichten wel begrijpen want hun paarden krijgen een kilo of 2 tot 6 per dag!

Een te malse weide of te rijk hooi kan tot hoefbevangenheid leiden bij deze paarden!
Daarentegen houden ze erg van knagen en willen ze het liefst de hele dag door knabbelen,
Juist onbeperkt niet te rijk hooi is een uitkomst voor deze dieren en hier kunnen zij goed op vertoefen! Dat het hooi nat is kan absoluut geen kwaad zo krijgen de paarden meteen minder stof binnen...

Wat ik hier nu uit een boek oppik "Haflingers" door Ulrich Wulf:
Paarden die in de wei lopen of in de loopstal hebben veel minder nodig dan die in de box. Het loopstal- en weidepaard zorgt door rollen, schuren en wrijven voor een belangrijk deel zelf voor de verzorging van zijn lichaam. Een modder- of stofbad is voor deze paarden een weldaad, waar ze zeer van genieten. De haflinger in de box daarentegen heeft de mens met een borstel nodig voor de dagelijkse verzorging van de dierenhuid en om hem in het voorjaar van zijn loszittende haar af te helpen. Een bepaalde basisverzorging is voor alle paarden noodzakelijk. Zo moeten bijvoorbeeld de hoeven regelmatig gecontroleerd, gereinigd en bekapt worden, en inspecteert men het paard dagelijks op beschadigingen van de huis.

@Jericho
Ik snap dat het er in jou ogen heel erg uitziet! Jij bent een kwp-ner gewend, meer klasse qua huisvesting en zal ook best wel verstand van paarden hebben.
Dat je je hier heel erg link over maakt kan ik ook in komen. Jullie hebben je immers al eerder hier voor ingezet en wil het niet goedschriks dan moet het maar kwaad.
Ik ben toch van mening dat het minder erg is als dat het lijkt (ik ben onpartijdig en heb hier nuchter naar gekeken), het kan opgeruimder, netter en fatsoenlijker erbij worden gezet...
Laatst bijgewerkt door doei op 13-11-09 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Jericho91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 23:23

Alves, hetgeen in jou boek staat zal best waar zijn. Helaas heb ik deze paarden nog nooit tot hun oren met modder gezien, dus niet gerold! Sterker, ze kunnen niet want ze staan tot boven het pijpbeen in die troep. Schuren en wrijven kunnen ze tegen/met los zittende ijzeren pijpen, nog gevaarlijk ook! Wat wil je nu eigenlijk zeggen met het boekverhaal?

Jericho91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 23:28

Geerke, de honden zitten (dit jaar) in een kennel van 1 x 2 m. Er staat een grote emmer brokken en een emmer water. De brokken worden ververst als ze op zijn (brrrr.... maagtorsie). Vorig jaar liepen ze overal rond en hadden een paar hondenhuisjes die vol met regenwater stonden en 'sliepen' ze dus OP het hok. Ook is er ééntje doodgereden door de trein, die vlak langs loopt. Geen enkel toezicht of wat dan ook! Een tijdje terug had ze een zwarte X-labrador, in eerste instantie een hele stoere hond. Echter liep deze hond op het stuk modder tussen de 3 paarden. Aantal weken terug heb ik hem voor het laatst gezien en was hij sterk vermagerd en had kale 'ligplekken'.... had ik m toen maar meegenomen want nu is hij dood! Onze volgende stap is dus ook om te zorgen dat ze niet alleen GEEN paarden maar zeer zeker ook GEEN honden meer mag houden!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 23:35

Het boekverhaal:
Daar mag iedereen zijn eigen kijk op hebben.
Ik weet wel dat mijn haf de eerste de beste grote blubberige zooi uitkiest die hij tegenkomt en hier languit in gaat liggen.

Dat wil niet zeggen dat ik het er niet mee eens ben dat er gewoon ook een hard stuk ondergrond moet komen! Bijvoorbeeld de schuilstal en een deel van de uitloop daarvan, dan heeft het paard een keuze!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 23:43

Alves schreef:
Het boekverhaal:
Daar mag iedereen zijn eigen kijk op hebben.
Ik weet wel dat mijn haf de eerste de beste grote blubberige zooi uitkiest die hij tegenkomt en hier languit in gaat liggen.

Dat wil niet zeggen dat ik het er niet mee eens ben dat er gewoon ook een hard stuk ondergrond moet komen! Bijvoorbeeld de schuilstal en een deel van de uitloop daarvan, dan heeft het paard een keuze!

hehe, daar gaat het toch ook om :Y)

Het gaat niet zozeer om het eten (wellicht alleen dat het niet ververst wordt (water ook niet) en dat er niet naar gekeken wordt of het uberhaupt nog wel eetbaar is!), maar het gaat het meeste om de huisvesting!

Mijn pony rolt ook in de blubber, ze vind dat heerlijk (ik iets minder :P) maar dat wil niet zeggen dat je ze dan maar altijd in zo'n blubberzooi moet zetten ofwel! Een KWPN'er met tig kilo brok zet je zo niet neer, maar ook een haflinger zonder brok zet je zo niet neer :n (toch grappig dat er zulke mooie tegenstellingen worden gebruikt)

Citaat:
Ik snap dat het er in jou ogen heel erg uitziet! Jij bent een kwp-ner gewend, meer klasse qua huisvesting en zal ook best wel verstand van paarden hebben.

Hier moet ik toch wel om lachen hoor :P, terwijl het eigenlijk niet om te lachen is. Wat maakt het uit wat voor een paard je gewend ben? Elk dier verdient toch zeker wel dezelfde basisbehoefte, kwpn'er of haflinger. Elk paard heeft een droge plek nodig om op te kunnen liggen.

Sorry dat ik het zeg, maar mensen die dit normaal vinden, hebben een heel groot bord voor hun kop :j

hanneke65

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 00:20

Alves schreef:
Even over het voer:
De ijslander en de haflinger is een sober ras!
Mensen die niet met deze rassen van doen hebben kunnen raar van het voerschema opkijken!
Waaronder mijn opa die 40 jaar dravers bezit, de stal waar ik nu sta (en ze toch steeds stiekem een schep biks naar binnen gooien :( )...
En ik kan hun rare gezichten wel begrijpen want hun paarden krijgen een kilo of 2 tot 6 per dag!

Een te malse weide of te rijk hooi kan tot hoefbevangenheid leiden bij deze paarden!
Daarentegen houden ze erg van knagen en willen ze het liefst de hele dag door knabbelen,
Juist onbeperkt niet te rijk hooi is een uitkomst voor deze dieren en hier kunnen zij goed op vertoefen! Dat het hooi nat is kan absoluut geen kwaad zo krijgen de paarden meteen minder stof binnen...

Wat ik hier nu uit een boek oppik "Haflingers" door Ulrich Wulf:
Paarden die in de wei lopen of in de loopstal hebben veel minder nodig dan die in de box. Het loopstal- en weidepaard zorgt door rollen, schuren en wrijven voor een belangrijk deel zelf voor de verzorging van zijn lichaam. Een modder- of stofbad is voor deze paarden een weldaad, waar ze zeer van genieten. De haflinger in de box daarentegen heeft de mens met een borstel nodig voor de dagelijkse verzorging van de dierenhuid en om hem in het voorjaar van zijn loszittende haar af te helpen. Een bepaalde basisverzorging is voor alle paarden noodzakelijk. Zo moeten bijvoorbeeld de hoeven regelmatig gecontroleerd, gereinigd en bekapt worden, en inspecteert men het paard dagelijks op beschadigingen van de huis.

@Jericho
Dat je je hier heel erg link over maakt kan ik ook in komen. Jullie hebben je immers al eerder hier voor ingezet en wil het niet goedschriks dan moet het maar kwaad.
Ik ben toch van mening dat het minder erg is als dat het lijkt (ik ben onpartijdig en heb hier nuchter naar gekeken), het kan opgeruimder, netter en fatsoenlijker erbij worden gezet...

Dank je wel, Alves
Zo is het maar net. Laten we de paarden vooral 'paarden' laten.
En buurvrouw 'Jericho': hoe is het toch mogelijk dat je precies weet dat Quirine haar paarden en honden de hele week niet voert, terwijl je zelf ook paarden hebt. Zit je dan echt de hele dag te kijken wat er gebeurt? Wat een onzin!!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 00:26

hanneke65 schreef:
Zo is het maar net. Laten we de paarden vooral 'paarden' laten.

Nou inderdaad!

Als paarden er zo bijstaan zijn ze inderdaad vooral 'paard' |(

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 00:38

@ Zap
Het is een dubbel verhaal!
Een verhard stuk is geen overbodige luxe, maar alle ophef is wel heel heftig.
En ik denk dat dit allemaal geen zin heeft, omdat er geen sterk punt wordt gemaakt. Dit vaker is gebeurd en Quirine waarschijnlijk haar paarden gewoon weer terug gaat krijgen.

Ook zie ik paarden er liever anders bij staan, alhoewel ze er niet slecht uitzien (ondervoed, schuw etc. Punten waarin de eigenaresse dus erg sterk staat).
Ik ben aan het mailen met een betrokkene, de huisvesting kan beter en ik hoop dat mijn aangeboden hulp wordt aangenomen. Of dat Quirine op een andere manier stappen neemt om dit boeltje op te knappen. Al denkt/ dacht ze dat de paarden er zo prima bij staan. Na alle commotie, ophef en meningen van andere hoop ik dat haar mening is bijgeschaaft en zij het zekere voor het onzekere neemt. Misschien kiest het paard er alsnog voor om in de blub te gaan staan en misschien gaat hij op het harde staan! Dan heeft hij een keus, hebben treinpassagiers een fijner uitzicht, heeft de buurt geen last van hun geweten tegenover de paarden en voelt iedereen zich beter!

"Ik snap dat het er in jou ogen heel erg uitziet! Jij bent een kwp-ner gewend, meer klasse qua huisvesting en zal ook best wel verstand van paarden hebben"
Ik bedoel niet dat een kwpner niet zo kan staan en een haflinger (wel met het oog op onbeperkt hooi) wel! Maar dat bv. Jericho dit niet gewend is om een paard zo te houden en een andere manier en kijk hierop heeft. Wat ik ook begrijp.