Even over het voer:
De ijslander en de haflinger is een sober ras!
Mensen die niet met deze rassen van doen hebben kunnen raar van het voerschema opkijken!
Waaronder mijn opa die 40 jaar dravers bezit, de stal waar ik nu sta (en ze toch steeds stiekem een schep biks naar binnen gooien

)...
En ik kan hun rare gezichten wel begrijpen want hun paarden krijgen een kilo of 2 tot 6 per dag!
Een te malse weide of te rijk hooi kan tot hoefbevangenheid leiden bij deze paarden!
Daarentegen houden ze erg van knagen en willen ze het liefst de hele dag door knabbelen,
Juist onbeperkt niet te rijk hooi is een uitkomst voor deze dieren en hier kunnen zij goed op vertoefen! Dat het hooi nat is kan absoluut geen kwaad zo krijgen de paarden meteen minder stof binnen...
Wat ik hier nu uit een boek oppik "Haflingers" door Ulrich Wulf:
Paarden die in de wei lopen of in de loopstal hebben veel minder nodig dan die in de box. Het loopstal- en weidepaard zorgt door rollen, schuren en wrijven voor een belangrijk deel zelf voor de verzorging van zijn lichaam. Een modder- of stofbad is voor deze paarden een weldaad, waar ze zeer van genieten. De haflinger in de box daarentegen heeft de mens met een borstel nodig voor de dagelijkse verzorging van de dierenhuid en om hem in het voorjaar van zijn loszittende haar af te helpen. Een bepaalde basisverzorging is voor alle paarden noodzakelijk. Zo moeten bijvoorbeeld de hoeven regelmatig gecontroleerd, gereinigd en bekapt worden, en inspecteert men het paard dagelijks op beschadigingen van de huis.
@Jericho
Ik snap dat het er in jou ogen heel erg uitziet! Jij bent een kwp-ner gewend, meer klasse qua huisvesting en zal ook best wel verstand van paarden hebben.
Dat je je hier heel erg link over maakt kan ik ook in komen. Jullie hebben je immers al eerder hier voor ingezet en wil het niet goedschriks dan moet het maar kwaad.
Ik ben toch van mening dat het minder erg is als dat het lijkt (ik ben onpartijdig en heb hier nuchter naar gekeken), het kan opgeruimder, netter en fatsoenlijker erbij worden gezet...