Tineke Bartels in welzijnsdebat met Partij voor de Dieren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:49

ART_UMA schreef:Als we zijne kijkerigheid himself, Jazz, als voorbeeld nemen, die is door Tineke toch een stuk verbeterd. Bij de hengsencompetitie (waaraan ze verplicht moeten meedoen) na z'n goedkeuring bij het KWPN, was hij bijna staatsgevaarlijk en na training tot op GP nivo goed hanteerbaar en blijkbaar ook nog goed na rijdbaar.

Dit lees ik toch duidelijk of niet??????

Dat LDR ruiters het FEI ideaal nastreven is natuurlijk niet waar, zij rijden met absolute oprichting in de proef, met doorgetrokken stang, dan weet u niet wat het regelement voorschrijft, het probleem is dat LDR het reglement steeds probeert aan te passen, wat proefmatig al een paar keer is gelukt.

En dat u mij steeds wil doen geloven dat ik een religie nastreef, dan kan ik dat precies zo reflekteren naar uw zijde.
LDR is bijna een religie een Black Magic show, omdat er steeds geschreven wordt alleen bepaalde ruiters kunnen zo rijden en zoals ik al eerder schreef het is niet nieuws het is primitief rijden en omgaan met een paard.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 22:59

Ik vind het nogal een stelling dat paarden die met LDR getraind worden vaak psychofarmica (= doping) krijgen. Als je zoiets stelt, dan moet je dat ook met feiten onderbouwen en anders kan je het beter niet stellen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 23:01

Professor schreef:
En dat u mij steeds wil doen geloven dat ik een religie nastreef, dan kan ik dat precies zo reflekteren naar uw zijde.
]

maak je niet druk, Galilei werd verketterd omdat hij met de waarheid kwam, feiten die lijnrecht tegenover de heersende opvattinge voortkomend uit traditie en geloof stonden ;-)

Tegenstanders die hij probeerde te overtuigen van het feit dat de aarde om de zon draait en niet andersom, weigerden gewoonweg om in de telescoop te kijken.

Dat zie je hier nu ook gebeuren, tegenstanders weigeren te kijken naar de feiten en doen jouw feiten af als 'religie' of 'extremisme'

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 23:09

Arabesk, dat is nou net het probleem. De feitelijke onderzoeken, die een peer to peer review kunnen doorstaan geven allemaal aan dat correcte toepassing geen fysieke of psychische schade geven. Maar zulke onderzoeken zoals die van Utrecht en Zurich worden als niet relevant afgedaan.
Daarentegen worden onderzoeken die op geen enkele manier een peer to peer review kunnen doorstaan, of die helemaal geen relatie met LDR hebben als bewijs aangedragen dat het wel schadelijk is.

Het omgekeerde is dus eerder het geval, op basis van het idee dat alles vroeger beter was en dat ze vroeger veel meer verstand van paardrijden hadden, wordt alle nieuwe kennis als onwaar en dieronvriendelijk over boord gegooid.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 06:37

Professor schreef:
ART_UMA schreef:Als we zijne kijkerigheid himself, Jazz, als voorbeeld nemen, die is door Tineke toch een stuk verbeterd. Bij de hengsencompetitie (waaraan ze verplicht moeten meedoen) na z'n goedkeuring bij het KWPN, was hij bijna staatsgevaarlijk en na training tot op GP nivo goed hanteerbaar en blijkbaar ook nog goed na rijdbaar.

Dit lees ik toch duidelijk of niet??????

EHM nee...
Art_Uma schrijft enkel en alleen wanneer een hengst goedgekeurd is bij het KWPN ook verplicht mee moet doen aan de henstencompetitie, en tijdens die competitie bleek dat het paard bijna staatsgevaarlijk was door zijn kijkerigheid....
en er staat NIET dat het dier staatsgevaarlijk is geworden na goedkeuring.
En daarbij voldoet een normaal lettertype ook wel..... ipv schreeuwerig te schrijven, daar win je geen zieltjes mee...

@Arabesk: Wat jij nu doet is de wetenschappers verketteren, door te weigeren de resultaten te lezen (= door de stetoscoop
te kijken.)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 06:38

Karl66 schreef:
Arabesk, dat is nou net het probleem. De feitelijke onderzoeken, die een peer to peer review kunnen doorstaan geven allemaal aan dat correcte toepassing geen fysieke of psychische schade geven. Maar zulke onderzoeken zoals die van Utrecht en Zurich worden als niet relevant afgedaan.
Daarentegen worden onderzoeken die op geen enkele manier een peer to peer review kunnen doorstaan, of die helemaal geen relatie met LDR hebben als bewijs aangedragen dat het wel schadelijk is.

Het omgekeerde is dus eerder het geval, op basis van het idee dat alles vroeger beter was en dat ze vroeger veel meer verstand van paardrijden hadden, wordt alle nieuwe kennis als onwaar en dieronvriendelijk over boord gegooid.

Vroeger was niet alles beter, maar men hadt wel meer respekt.
De onderzoeken die gedaan zijn, mijnheer Karl66 , zijn geheel niet relevant.
Die van Utrecht was een lachertje, wat ik al geschreven heb, heb ik getuigen gesproken die mij dat duidelijk gezegd hebben.
En met die pshychofarmica´s kan ik u zeggen dat het geen vermoeden zijn.
En waar zijn de bloedproeven van Zürich en Utrecht om te onderzoeken of de paarden onder Stress staan?
Waar zijn de raporten??
En wie heeft de opdracht gegeven voor het onderzoekje in Utrecht???
Het is alemaal wis was.
Bewezen is, dat de paarden niets meer zien waar heen gaan, dat het strottenhoofd wordt ingeklemd en de halsrugband wordt uitgerekt. De paarden zweten enorm dus stress.
Dat is schijnbaar niet erg als je dat korte tijd doet, maar Anky rijdt daar rustig een uur zo mee, en dat is in testen niet zo gedaan.
Daar werd schijnheilig alleen over korte perioden extreem gereden.
Daarom deugen de test niet.
De stress kun je meten door bloedproefjes, maar dat is natuurlijk vergeten.
Allemaal ten koste van de paarden, en in het belang van het geld.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 07:13

aannames beste professor, aannames...
getuigen gesproken, en wetenschappers onderuit halen maar niet wetenschappers die vermoeden dat geloven op hun woord...
lees de tekst van Arabesk eens door....

Het is niet dat die test niet deugen, je wilt niet dat die deugen omdat het bewijst dat tegenstanders ongelijk hebben....

Als het zo verschrikkelijk slecht is, waarom is een Bonfire dan nog niet kapot?

Kom dan eens met bewijzen dat het zo slecht is... in al die jaar dat het toegepast wordt door topruiters, zou je toch verwachten dat er topruiters zijn die zeggen dat ze verkeerd bezig waren, of om het onder het tapijt te keren een andere methode/manier van rijden zijn gaan gebruiken..
Zouden er toch grooms van topruiters moeten zijn die een boekje open doen?
Zouden er toch paardeneigenaren moeten zijn die naar buiten treden dt hun paard naar z'n grootje is gereden door de manier van trainen.....

en doofpotaffaire en bangmakerij....
de praktijk wijst schijnbaar anders uit dan dat de tegenstanders theoretisch proberen wijs te maken....

kohtje

Re: Tineke Bartels in welzijnsdebat met Partij voor de Dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 07:32

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of Professor of HC (die volgens mij alleen maar boshobbeld en veel leest) wel eens op een paard hebben gereden die LDR getraind is of die ze zelf wat dieper hebben ingesteld? Ik zou wel eens een foto of film willen zien van jullie rijkunst.
Ik ben een dag bij Tineke geweest en les gehad maar denk maar niet dat ik ook maar een klein beetje mocht inbuigen. Ze gaan daar zo netjes met hun paarden om.
Alle paarden staan happy op stal en in de wei. De inrichting van het terrein is wijds en open. In mijn ogen (en ik denk in vele) hebben paarden het daar goed .
Een paard zonder ruggebruik rijden is volgens mij erger dan LDR.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 07:38

Alane schreef:
Het is niet dat die test niet deugen, je wilt niet dat die deugen omdat het bewijst dat tegenstanders ongelijk hebben....
.

Heaas kom ik dit in mijn werk, waar ik ook veel met 'wetenschappers' te maken heb, veel tegen. Wetenschap is en blijft subjectief. verschillende stromingen zullen altijd blijven bestaan, waar je ook kijkt. Iemand van de aanhangers van de klassieke dressuur bekend met het boek Ruiters en rechters? Daarin valt te lezen dat modern klassiek en klassiek klassiek helemaal niet ver uit elkaar liggen, basis blijft t zelfde. Maar goed, men leest wat men wil lezen......
Laatst bijgewerkt door nomorebokt op 25-08-09 07:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 07:44

Als ik dan zie dat de FEI die eigenlijk negatief lijkt te zijn over LDR, een onderzoek laat doen, en dat het resultaat van dat onderzoek laat zien dat het niet schadelijk is... dit dan af te doen als geen onderzoek... dan vraag ik me af waarom die felle tegenstanders die boeken schrijven, websites vol schrijven en dvd op de markt brengen, geen onafhankelijk onderzoek laten doen... waarbij ik alleen als antwoord kan bedenken dat ze dat wel hebben laten doen maar het resultaat anders was dan ze hadden verwacht/gehoopt.... nl niet schadelijk.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 07:46

:j :j

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 07:51

dan is dit interview, met dank aan HC, ook wel handig met weer eens omhoog te schoppen:
http://www.cavallo.de/know-how/-unser-k ... 233219.htm
Onderzoek in hoeverre de klassieke dressuur zoals beschreven in de boeken nog toepasbaar is op het huidige moderne paard

Citaat:
Die Analyse steht im Vordergrund, die Praxis soll aber nicht zu kurz kommen. Wir nehmen uns den Wissensschatz vor, werten historische Schriften aus. Dann schauen wir, wie sich das in tatsächlicher Reiterei umsetzen lässt. Alle reden von Klassik, die wenigsten aber haben die Originale gelesen, geschweige denn verstanden.

De analyse staat op de voorgrond, de praktijk zal echter niets te kort komen. Wij bekijken de kennisschat en analyseren historische stukken. Dan kijken we hoe het zich in werkelijke ruiterij laat omzetten. Iedereen praat over Klassiek, er zijn echter maar weinig mensen die de originelen gelezen hebben, nog maar te zwijgen over hen die het begrepen hebben....

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 08:04

Vooral dat laatste gedeelte is heel sprekend.....naar mijn mening althans

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 09:19

Professor schreef:
Wel weten wij daarvan dat het de paarden knecht en onderdrukt, ze pshygisch kapot maakt, en dat ze vaak pshychopharmika krijgen.
Dus allemaal niet in het welzijn van de paarden.

Ik reageer eigenlijk uit principe niet meer in dit soort discussies, maar van deze opmerking lag ik bijna onder m'n bureau van het lachen. Omdat er bij een paard van Isabell Werth een medicijn tegen kramperigheid (!!) is gevonden worden is nu de algemen conclusie geworden dat alle paarden die LDR getraind worden psychopharmica bijgevoerd omdat ze mentaal onderdrukt worden :))

Het voordeel van goed en correct diep trainen moet je meer onder "cross-training" scharen zoals humane sporters dat doen. Je traint je lichaam op een bepaalde manier om op een ander moment een andere uitvoering beter te kunnen laten zien. Van Salinero is jarenlang geroepen dat hij met de hakken naar de staart piaffeerde en dat dat kwam vanwege het diep rijden van Anky. Dat Salinero op z'n 9e die proeven liep, en dus nog lang niet uitgezwaard was als GP-paard (net als Totilas nu) werd niet meegenomen in die discussie. Inmiddels piaffeert Salinero in de verste verte niet meer met z'n hakken richting de staart, maar "men" schreeuwt het nog steeds.

De opmerking over religie en kliekjesvorming omdat LDR rijden alleen voor een bepaalde groep is weggelegd vind ik ook misplaatst. Als er iemand veel tijd en energie heeft gestoken in uitleggen wat en waarom zij doen zijn het Anky en Tineke wel. Je moet met je paard al op een bepaald punt in je africhting zijn voor het zin heeft en een aanvulling kan zijn in je training. Tegen die tijd ben je de basis wel redelijk door dus ja, de gemiddelde bokker heeft er niet zoveel aan. Maar de gemiddelde bokker trekt z'n paard toch wel op de kop, of hij nou een filmpje van Anky gezien heeft of niet.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 09:42

Professor schreef:
Lovely schreef:
In dat artikel gaat het in de eerste alinea's ook over welzijn. Dat is inmiddels 16 jaar geleden en het is nog steeds zo dat de paarden van na-apers er vooral van te lijden hebben en niet de toppaarden zelf.
Ik werd trouwens op het idee gebracht door de diverse posts over Ahlerich, Amon en deze Rembrandt, die waren ook niet erg van toepassing op dit onderwerp of wel?

Waarom niet, daar ben ik niet mee begonnen, maar heb de draad weer naar paardenwelzijn gevoerd.
Of heeft u dat niet gelezen???
Er is niemand maar ook niemand die kan beweren dat LDR geen schade aan een paard aanbrengt.
Er is in Utrecht eens een onderzoek geweest, maar daar heb ik getuigen van gesproken, en dat was geen onderzoek, als men weet hoe dat onderzocht werd.
In Zürich is ook een klein onderzoekje geweest, wat ook geen resultaat heeft opgebracht.
Wel weten wij daarvan dat het de paarden knecht en onderdrukt, ze pshygisch kapot maakt, en dat ze vaak pshychopharmika krijgen.
Dus allemaal niet in het welzijn van de paarden.

Ik durf dit best te beweren :D Ik heb namelijk nog steeds geen goed onderzoek gelezen wat het tegendeel bewezen heefd. En het feit dat de beste professor zegt dat het onderzoek niks waard is zegt mij helemaal niks Het valt me mee dat die zweedse onderzoeken er niet bij geroepen worden :+
Het 2e dik gedrukte is gewoon een hoop geroep waar geen enkel bewijs voor is. :Z

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 09:46

Alane schreef:
Als ik dan zie dat de FEI die eigenlijk negatief lijkt te zijn over LDR, een onderzoek laat doen, en dat het resultaat van dat onderzoek laat zien dat het niet schadelijk is... dit dan af te doen als geen onderzoek... dan vraag ik me af waarom die felle tegenstanders die boeken schrijven, websites vol schrijven en dvd op de markt brengen, geen onafhankelijk onderzoek laten doen... waarbij ik alleen als antwoord kan bedenken dat ze dat wel hebben laten doen maar het resultaat anders was dan ze hadden verwacht/gehoopt.... nl niet schadelijk.

Ik denk dat ik daar wel een antwoord op weet omdat de tegenstanders op deze manier bakken met geld binnen slepen, van de onnozele zielen die al dat geroep geloven zonder enig bewijs.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 16:50

Alane schreef:
Onderzoek in hoeverre de klassieke dressuur zoals beschreven in de boeken nog toepasbaar is op het huidige moderne paard
En analoog hieraan, staat er ook iets over trainen in relatie tot het soort paard in het boek van Steinbrecht. (mijn vrije interpretatie:) "De oude meesters gebruikten een kaptoom en hingen daar met tig man aan om de zware paarden van toen een beetje lenigheid bij te brengen". Waarop Steinbrecht verder nog aangeeft wat het voordeel van een kaptoom is (het zit aan een vast gedeelte en niet aan de makkelijk bewegende onderkaak) en dat het met die op trekpaarden gelijkende paarden haast niet anders kon.

Als iets wel duidelijk is is dat paardrijden in de tijd gezien een tal van veranderingen heeft doorgemaakt, aan de ene kant door het veranderde doel, aan de andere kant door het veranderde paard.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 16:58

Professor schreef:
Dat LDR ruiters het FEI ideaal nastreven is natuurlijk niet waar, zij rijden met absolute oprichting in de proef, met doorgetrokken stang, dan weet u niet wat het regelement voorschrijft, het probleem is dat LDR het reglement steeds probeert aan te passen, wat proefmatig al een paar keer is gelukt.
Tja, ze proberen toch ook te scoren op wedstrijden en aangezien de jury het FEI reglement hanteert, lijkt het me voor de hand te liggen dat ze ook proberen daar goed uit te komen. Als iets LDR kenmerkt is het wat mij betreft lenigheid, veel reactie op weinig hulpen en dat past toch???

Professor schreef:
LDR is bijna een religie een Black Magic show, omdat er steeds geschreven wordt alleen bepaalde ruiters kunnen zo rijden en zoals ik al eerder schreef het is niet nieuws het is primitief rijden en omgaan met een paard.

Tja, en dan rijdt ik feitelijk niet eens LDR. Ik stel m'n paard best wel eens wat ronder in, maar verre niet zo extreem als Anky of zo. Aan de andere kant zijn er kenmerken van LDR waar ik het van harte mee eens ben, en dat gaat dan om de manier van hulpen geven en losheid boven druk.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 17:10

Ach over manier waarop een paard in de klassieke dressuur de levade, piaffe, courbette ed leert is ook het nodige te zeggen. Vastbonden tussen twee palen en dan bij tikken van achter. Paard kan maar 1 ding en dat is naar boven.....Het is niet mijn ding......

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:31

Exact.

Daar bedoel ik niet de belhamel okhanes mee, maar de bovenstaand berichten die de indruk geven dat de schrijvers te weten wat paardrijdenen trainen zou moeten inhouden.
Grisone gebruikte egels om zijn paarden te laten bewegen, sprogen boven de aarde geven onze toppertjes schijterij en gilkannonades, neu, ze hoeven alleen maar op de letter dingetjes te doen. Waren dat goede middelen?
Nee, de laatste jaren blijft men op de aarde.
Hoge school is iets anders dan deze ruiterij. Dit is van letter naar letter. Geen sprong geen extra bewegingen, nee GEHOORZAAM als een diender, een slaaf.
Waren het maar sprongen, dat was nog eens spektakel dan. Da's nog eens rijden en zitten.
Dus dit zijn dan de gewenste traimingsmethoden die passen in de ideeën over hoe wij tegenwoordig naar paarden kijken? Het algemeen welbevinden van een paard.
Er zoveel kennis, en kunde op de wereld.

Nee, zo is niemand ook maar één stap verder gekomen. Klaarblijkelijk snapt niemand de aard van het paard, want alleen met stevige dwang kunnen we die dieren berijden.

Chapeau heren, en dames, wat hebben we toch een trotse paarden in 2009 met van die fraai gebogen hoofdjes.

Equimotion schreef:
Als er iemand veel tijd en energie heeft gestoken in uitleggen wat en waarom zij doen zijn het Anky en Tineke wel.

en dat is vermoedelijk met een reden nietwaar? Misschien zijn er mensen kritischer naar dieren toe?

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:43

Paardentango schreef:
Exact.

Daar bedoel ik niet de belhamel okhanes mee, maar de bovenstaand berichten die de indruk geven dat de schrijvers te weten wat paardrijdenen trainen zou moeten inhouden.
Grisone gebruikte egels om zijn paarden te laten bewegen, sprogen boven de aarde geven onze toppertjes schijterij en gilkannonades, neu, ze hoeven alleen maar op de letter dingetjes te doen. Waren dat goede middelen?
Nee, de laatste jaren blijft men op de aarde.
Hoge school is iets anders dan deze ruiterij. Dit is van letter naar letter. Geen sprong geen extra bewegingen, nee GEHOORZAAM als een diender, een slaaf.
Waren het maar sprongen, dat was nog eens spektakel dan. Da's nog eens rijden en zitten.
Dus dit zijn dan de gewenste traimingsmethoden die passen in de ideeën over hoe wij tegenwoordig naar paarden kijken? Het algemeen welbevinden van een paard.
Er zoveel kennis, en kunde op de wereld.
Nee, zo is niemand ook maar één stap verder gekomen. Klaarblijkelijk snapt niemand de aard van het paard, want alleen met stevige dwang kunnen we die dieren berijden.
¨

Ik een belhamel? _O- _O- _O- lachen gieren brullen. Behandel me niet als een klein kind. Doe ik namelijk ook niet. Ik heb een universitaire studie achter de rug en weet wetenschap zeker op zijn waarde te beoordelen. Dit soort reacties is precies wat eerder is bedoeld.....Succes verder. Je kent me niet en zal me nooit kennen PT....Lees ook eens andere reacties ipv gelijk terug te slaan en dan zie je dat ik je op punten zeker steun! En volgens mij heb ik ook recht een mening...dat deze niet binnen jullie filosofie past...tja......

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:55

Sorry, maar dit bericht was bedoeld als reactie op eerdere berichten.
Dat was het enige wat ik wilde verduidelijken.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 22:00

Dan vraag ik em af waarom je dan even tussen neus en lippen door het woord belhamel voor mijn naam plakt......

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 23:09

neem de spaanse rijschool als voorbeeld, die doen oefeningen ook op die plek, op dat moment... Dat men vroeger (meende ooit gelezen te hebben dat de letters gebruikt in de dressuur kwam uit het militair, die begonnen zijn met wedstrijddressur, de letters waren op de barakken waar ze sliepen of de stalgebouwen maar dat zouden er dan wel veel geweest moeten zijn) geen gehoorzaamheid nastreefde is nonsens... immers zouden volgens de klassieke meesters van weleer de paarden getraind worden voor op het strijdveld, en daar moet een vraag direct beantwoord worden....

De grandprix eindigd vlak voor de oefeningen boven de grond, wat dan een vervolg zou kunnen zijn op de hedendaagse dressuur zoals ze worden toegepast...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 08:02

euh op de plekken waar nu letter staan gebruikten ze vroeger afgehakte hoofden om op te oefenen om ze te raken :\

heb er een plaatje van zal ik wel een keer uploaden

Citaat:
De grandprix eindigd vlak voor de oefeningen boven de grond, wat dan een vervolg zou kunnen zijn op de hedendaagse dressuur zoals ze worden toegepast...

ik vraag me nog steeds af waarom de moderne westrijddressuur die sprongen niet kent, dát zou pas spektakel zijn; Anky in levade en courbette