Rechtszaak over anti-rollkür tapes van start gegaan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Rechtszaak over anti-rollkür tapes van start gegaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 00:07

Ik weet het niet, ik word er iig niet nieuwsgieriger naar, lijkt me zo'n "12 in een dozijn" video... :o

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 00:19

12 in een dozijn? Dat heb je goed begrepen!

Of je nu voor- of tegenstander van Hyperflexie bent, het lijkt me hoe dan ook raadzaam om er kennis van te nemen. Dan leer je nog 's wat en weet je tenminste waarover je spreekt - iets bij voorbaat afwijzen omdat het wellicht niet in je straatje past vind ik gewoon niet slim.
Ik denk dat je met goede argumenten moet komen om op wetenschappelijke basis de stellingen van Heuschmann weg te blazen. Maar wie ze heeft ( die argumenten) mag ze roepen. Ik vind het zeer opmerkelijk dat de eerder genoemde contra-bewijzen zich niet begeven op het pad van het fysieke welzijn van de paarden maar slechts door middel van bloedonderzoek ( verhoogde levels van allerlei stofjes) beweren dat er "dus"niks aan de hand is. Alsof je welzijn alleen maar aan een bloedbeeld kunt aflezen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 00:21

"met rollkur win je goud, en DUS is het geen probleem"

Ik zie de drogredeneringen alweer voorbij komen.

Met doping win je ook eerder de tour de france, maar of dat dan DUS het bewijs is dat doping voor een mens niet schadelijk is..?

Na het zien van de dvd is het heel heel moeilijk om de rollkur nog onderbouwd te verdedigen als geschikte diervriendelijke trainingsmethode :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 06:04

Mensen lees het topic eens een keer...
Eerst topic lezen, dan niet kwakeloos je mening neer dumpen.
Dit is niet over rollkur of dierenwelzijn, ga daar maar mee ergens anders naar toe.
Dit is over of je in het geheim iemand mag filmen en dat filmmateriaal mag gebruiken.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 06:39

Jannepauli schreef:
Laatste nieuws! Het oordeel is uitgekomen op de volgende schikking:

Vergleich Rechtsstreit Max-Theurer gegen Wu-Wei Verlag eK

1. Festgehalten wird, dass von der streitgegenständlichen DVD Die Stimmen der
Pferde noch etwa 6.000 Stück bei der beklagten Partei vorhanden sind, die in
unveränderter Form verkauft werden können.

2. Isabella Sonntag verpflichtet sich bei zukünftigen Auflagen dieser DVD oder
ähnlich gestalteten Filmen ein Pferd der Klägerin nur abwärts des Körpers des
Pferdes zu zeigen
, wobei die Beine des Pferdes inklusive der Bandagen
einheitlich schwarz sein müssen.

3. Isabella Sonntag wollte mit der Verwendung der Filmszene in der DVD
Stimmen der Pferde Frau Viktoria Max-Theurer nicht unterstellen, dass sie ihr
Pferd Falcao falsch trainiert oder ausgebildet und dessen Trabbewegung
zerstört hat. Demgemäß kann sie nicht beurteilen, ob der trabtypische runde
Fussungsbogen sowie die Parallelität des schwebenden Beinpaares in allen
trabartigen Bewegungen zerstört wurde.

4. Die Parteien verpflichten sich die Punkte 1.) bis 4.) dieses Vergleiches auf
ihren websites http://www.max-theurer.com bzw http://www.Stimmen-der-Pferde.de für
die Dauer von 30 Tagen ab Rechtswirksamkeit dieses Vergleiches abrufbar
zuhalten und diesen mit einem Hinweis "Vergleich Rechtsstreit Max-Theurer
gegen Wu-Wei Verlag eK" auf der Startseite anzukündigen.

We mogen de Rechtbank dankbaar zijn voor deze uitspraak. ALle partijen kunnen er winst uithalen, zodat de discussie op Bokt nog even door kan gaan. Gelukkig maar, het wordt weer een interessant weekend:):):)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 08:15

Heldere uitspraak en volgens verwachting.

Jammer is dat de rechter de herkenbaarheid erg ver doorvoert.

Wellicht omdat deze ruiter geen ´publieke persoon´ is.

Maakt verder alleen voor commerciële publicaties wat uit, want het is nog heel wat anders om door een toeschouwer gemaakte beelden op youtube te verbieden.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 08:23

Asyaa schreef:
Dit is over of je in het geheim iemand mag filmen en dat filmmateriaal mag gebruiken.

Hoho, ´geheim´ staat nergens. Gewoon met een camera buiten de bak.
Het punt is ´zonder toestemming´.
Dat is een heikel punt want uiteraard geven mensen die iets onoorbaars doen op beelden voor publicatie geen toestemming.
Ook ondergaaft dit het recht op vrije nieuwsgaring.
Neem de beelden van de aanslag tijdens Koninginnendag; de pleger van de aanslag zou toestemming moeten geven, evenals de toeschouwers?

In het geval van het ts is het perspectief een stuk inhoudelijke kritiek los van de afgebeelde persoon welke ook nog eens geen publieke figuur is en het onderwerp, nog, geen strafbaar feit betreft.

hc

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 08:31

Bandida schreef:
sporter schreef:
Dat jij het dierenmishandeling vind wil niet zeggen dat dit een feit is!

Via dit soort films kan het publiek daar over beslissen in plaats van de ruiters en eigenaars die er voornamelijk belang bij hebben dat het paard wat wint ;)

Nee nee, je moet het anders formuleren: Op die manier worden onwetende, of toch al bevooroordeelde mensen op een eenzijdige manier geïnformeerd.
En ik blijf de mening toegedaan dat het niet zo'n slecht effect kan hebben, anders laten paarden het niet zo lang toe en bereiken ze niet zo'n hoog niveau.
Of die rollkür nou goed of slecht is laat ik nog buiten beschouwing, er zijn vele zaken die niet goed zijn voor een paard en die toch dagelijks door vele ruiters worden gedaan: hoge hindernissen nemen is verre van bevorderlijk voor een paard, enkel uit de stal komen om de verplichte dressuurrondjes te gaan rijden in een binnenbak is verre van optimaal voor een paard, paarden laten hardrennen op de leeftijd van 2 jaar is niet goed voor een nog niet volgroeid lichaam, het gebruik van sporen door ruiters die er niet mee om weten te gaan is slecht voor de flanken van het paard, etc...
Ik vind het trouwens al een hele tijd niet kunnen dat overal op het net foto's/video's verschijnen om eender wat aan te klagen, zonder ook maar de minste toestemming van de gefilmde/gefotografeerde ruiter. Dat er mag gefilmd worden op een publiek evenement, daar kan ik mij nog bij neerleggen. Maar er bestaat ook zoiets als "portretrecht".
Ik hoop dan ook van harte dat Max-Theurer deze rechtzaak wint.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 08:42

Voltigeur schreef:
Of die rollkür nou goed of slecht is laat ik nog buiten beschouwing, er zijn vele zaken die niet goed zijn voor een paard en die toch dagelijks door vele ruiters worden gedaan: hoge hindernissen nemen is verre van bevorderlijk voor een paard, enkel uit de stal komen om de verplichte dressuurrondjes te gaan rijden in een binnenbak is verre van optimaal voor een paard, paarden laten hardrennen op de leeftijd van 2 jaar is niet goed voor een nog niet volgroeid lichaam, het gebruik van sporen door ruiters die er niet mee om weten te gaan is slecht voor de flanken van het paard, etc...

...en dat is geen reden om een bepaald element níet te adresseren, maar een reden om het allemáál aan de kaak te stellen :)*

Over het ts is een uitspraak.

hc

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 08:47

Ik vind de toelichting daarop van VMT zeer verhelderend.

Het ging nl niet zozeer om het beeldmateriaal an sich, maar om het gegeven commentaar bij het beeldmateriaal.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 09:10

Arabesk schreef:
Laatste nieuws! Het oordeel is uitgekomen op de volgende schikking:

Vergleich Rechtsstreit Max-Theurer gegen Wu-Wei Verlag eK

1. Festgehalten wird, dass von der streitgegenständlichen DVD Die Stimmen der
Pferde noch etwa 6.000 Stück bei der beklagten Partei vorhanden sind, die in
unveränderter Form verkauft werden können.

Vastgehouden wordt, dat van de bestreden DVD Die Stimmen der Pferde nog ongeveer 6000 stuk op voorraad liggen bij de tegenpartij, die in ongecensureerde vorm verkocht mogen worden.

Citaat:
2. Isabella Sonntag verpflichtet sich bei zukünftigen Auflagen dieser DVD oder
ähnlich gestalteten Filmen ein Pferd der Klägerin nur abwärts des Körpers des
Pferdes zu zeigen
, wobei die Beine des Pferdes inklusive der Bandagen
einheitlich schwarz sein müssen.

Isabella Sonntag is verplicht bij de toekomstige uitgave van deze DVD of eender gemaakte DVD's een paard van de klaagster alleen vanaf het lichaam neerwaarts te tonen, waarbij de benen van het paard incl bandages een eenkleurig zwart gemaakt moeten zijn.

Citaat:
zerstört hat. Demgemäß kann sie nicht beurteilen, ob der trabtypische runde
trabartigen Bewegungen zerstört wurde.

Isabella Sonntag wilde met de getoonde beelden in de DVD Stimmen der Pferde mevr. VTM niet beschuldigen, dat zij haar paard Falco verkeerd trainde of opgeleid hat en de drafbeweging stuk gemaakt/verstoord heeft.

Citaat:
4. Die Parteien verpflichten sich die Punkte 1.) bis 4.) dieses Vergleiches auf
ihren websites http://www.max-theurer.com bzw http://www.Stimmen-der-Pferde.de für
die Dauer von 30 Tagen ab Rechtswirksamkeit dieses Vergleiches abrufbar
zuhalten und diesen mit einem Hinweis "Vergleich Rechtsstreit Max-Theurer
gegen Wu-Wei Verlag eK" auf der Startseite anzukündigen.

De partijen verplichten zich de punten 1 t/m 4 op hun homepage, startpagina, te vermelden

Wie kan het even vertalen, ik kom er maar deels uit?[/quote]

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 09:39

De vertaling stond er al. Ik zag dat ik een zinnetje in punt 3 overgeslagen had - als iemand mij kan vertellen wat "Fussungsbogen"
is, kan ik het completeren.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 09:40

Huertecilla schreef:
Maakt verder alleen voor commerciële publicaties wat uit, want het is nog heel wat anders om door een toeschouwer gemaakte beelden op youtube te verbieden.

hc

Precies ;-)

Heeft iemand nog enig idee waarom die zwarte bandages zijn :?

Ik moet nog steeds ff de dvd kijken om te zien in hoeverre de amazone herkenbaar in beeld kwam.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 09:43

Er heeft al iemand voor je gekeken, je hoeft het niet nog eens helemaal over te gaan doen Arabesk.
Die zwarte bandages zijn balkjes, je weet wel die je over ogen of een hoofd moet doen om de ander onherkenbaar te laten zijn.
Aan de bandages kun je blijkbaar nogal wat herkennen.

Nou blijf ik toch met de uitspraak van begin september ziten, ik heb sterk de indruk dat zit een tijdelijke uitspraak is. Via kort geding ofzo afgedwongen tijdelijke uitspraak, maar ik weet te weinig van het Duitse rechtssysteem.

Wie ?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 09:46

Meeste bandages zijn wit, lijkt me dat zadeldekjes herkenbaarder zijn, of oranje biesjes van iemands rijjasje. :?

Maar iemand onherkenbaar in beeld brengen mag dus zelfs voor een commercieel product.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 09:53

Jannepauli schreef:
De vertaling stond er al.

Ja maar niet compleet en met fouten :)

Zadeldek mag niet getoond worden, vanaf het paardenlichaam neerwaarts mag getoond worden.
en bandages zijn bandages, en been incl bandages moeten eenkleurig zwart gemaakt worden, zodat het paard niet aan aftekeningen en/of bandages herkend kan worden.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 09:55

Jannepauli schreef:
- als iemand mij kan vertellen wat "Fussungsbogen" is

De weg die de voorbenen afleggen in de beweging, noemt men Fussungsboden.
Zijn dus niet het aantal meters.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 10:02

Ja, de aftekeningen? Maar daar zitten toch juist die bandages zou je denken...
Staan er op de bandages op internationale competitie, dit was in Aken meen ik, geen landsvlaggetjes?

Toch is het een lastige materie.
Wordt dit een Europese regelgeving of nationaal.

Het fenomeen op zich kun je namelijk niet tekenen, maar de beelden moeten voor zich spreken. Dan heb je beelden nodig.

Overigens mijn dank aan diegenen die het Duits wat begrijpelijker hebben gemaakt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 11:07

@ Alane: welke fouten? En jij was evenmin compleet - ook jij vertaalde het éne zinnetje niet. Er staat trouwens Fussungsbogen, en niet Fussungsboden zoals jij schrijft. Het betreft dus de beweging van het been in de draf maar om daar nou een net nederlands woord voor te vinden, weet ik even niet. En de strekking is dat gesteld wordt dat Mw Sontag dat niet kan beoordelen.
Nou ja never mind...

@ Paardentango Oh.. zijn bandages 'zwarte balkjes'? Haha, kun je nagaan - ik denk alleen in paardentermen. Toch hou ik mijn twijfels, want wat heeft het voor nut om een paard "abwärts" te filmen en dan de paardenbenen, inclusief de bandages, zwart te maken. Lijkt me een merkwaardig gezicht.

Wat de uitspraak-datum betreft: ja, dat weet ik ook niet hoor - het kan een schikking zijn, een kort-gedinguitspraak.

Waar het 'zadeldekje' in beeld komt is mij een raadsel - dat wordt in de overeenkomst niet vermeld. Op de 'grote'wedstrijden rijdt niemand met een 'eigen'dekje.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 11:20

is het paard in kwestie het tweede paard dat hier in beeld komt?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 11:22

Ja holalala, ik roep ook maar wat hoor... :+ pin me er ajb niet op vast.

Ben geen jurist. Dus roep ik wat mij het meest logisch lijkt. beetje terugdenkend aan mijn 24 jr loopbaan bij Justitie. Vond die stukken altijd wel boeiend, de afwegingen en uiteindelijk de uitspraak van de rechter.

Op zich vind ik dit wel erg boeiend. Je komt op normen en waarden en privacy. (Uche, internet)

Er zijn denk ik wel paardenmensen die volgens mij alles inderdaad 'geregeld' hebben. Zoals géén enkele foto of film publiceren of op andere wijze openbaar maken. Volgens mij is Klaus Hempfling ook zo iemand die dat 'geregeld' heeft. Jansen en van Grunsven denk ik ook wel.
Het voordeel is dat je blunders, en je maakt mij niet wijs dat hij bv die ook niet heeft, niet in beeld komen.

Maar hoe zit het dan met bladen als de roddelpers, hebben die budget voor de woordendraaiers, ofwel de advocatuur?

LEUK Arabesk, is dit het stukje?
Daar zou ik als rechter denk ik wel om grinniken. Niet erg schokkend in beeld toch?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 11:31

lijkt me sterk dat Janssen alles heeft dichtgetimmerd, Nevzorov schijnt ook beelden te hebben van anky waar hij haar dierenbeul noemt :+

Ulrieke Thiel heeft ook dvd's over rollkur waarin beelden van anky te zien zijn. Verder als je zoekt op youtube op rollkur kom je heel veel anky tegen.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 11:34

laat maar :P

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 11:41

Jannepauli schreef:
@ Alane: welke fouten? En jij was evenmin compleet - ook jij vertaalde het éne zinnetje niet. Er staat trouwens Fussungsbogen, en niet Fussungsboden zoals jij schrijft. Het betreft dus de beweging van het been in de draf maar om daar nou een net nederlands woord voor te vinden, weet ik even niet. En de strekking is dat gesteld wordt dat Mw Sontag dat niet kan beoordelen.
Nou ja never mind...

Dat abwärts niet achterkant betekend bijv.
En de schrijffout maakt niets uit voor de betekenis, het is de bewegingsafloop dat het paadenbeen beschrijft...
En er zijn meer duitse woorden waar geen 1 woordsvertaling voor is :)

Jannepauli schreef:
@ Paardentango Oh.. zijn bandages 'zwarte balkjes'? Haha, kun je nagaan - ik denk alleen in paardentermen. Toch hou ik mijn twijfels, want wat heeft het voor nut om een paard "abwärts" te filmen en dan de paardenbenen, inclusief de bandages, zwart te maken. Lijkt me een merkwaardig gezicht.

Nope bandagen zijn bandages, zwarte balken zijn in het duits: Augenbalken

Jannepauli schreef:
Waar het 'zadeldekje' in beeld komt is mij een raadsel - dat wordt in de overeenkomst niet vermeld. Op de 'grote'wedstrijden rijdt niemand met een 'eigen'dekje.

Omdat er niet juist vertaald is, gaat men verder op aannames...

dan de vertaling van
Citaat:
zerstört hat.Demgemäß kann sie nicht beurteilen, ob der trabtypische runde
trabartigen Bewegungen zerstört wurde

Isabell Sonntag wilde met de getoonde filmscene in de DVD Stimme der Pferde mevr. VTM niet beschuldigen, dat zij haar paard Falco verkeerd getraind of opgeleid heeft en de drafbeweging stuk gemkaat/verstoord heeft.
Daaraan afgeleidt kan zij (mevr Sontag) niet beoordelen, of de draftypische ronde bewegingsafloop alsook de parallelliteit van het zwevende beenpaar in alle drafachtige bewegingen vernietigd/kapot gemaakt zijn.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 11:42

[quote="Sammie"]http://www.horses.nl/ http://www.depaardenkrant.nl

De rechtszaak tussen Victoria Max-Theurer tegen Wu-Wei-Verlag is dinsdag van start gegaan. De Oostenrijkse amazone spande een rechtszaak aan tegen de uitgeverij, nadat zij met haar Oldenburger paard Falcao in een anti-rollkur-video van dr. Gerd Heuschmann te zien was. Bij de beelden van Max-Theurer luidde het commentaar: een verschrikkelijk voorbeeld.

Max-Theurer was er niet van op de hoogte dat ze tijdens het losrijden op de WEG in Aken in 2006 werd gefilmd. Ze werd daarvan ook niet op de hoogte gebracht toen de beelden in de film te zien waren en deze werd gepubliceerd.

,,Niet alleen is de video zonder mijn weten gepubliceerd, maar er kwamen ook feitelijke onjuistheden voor in het commentaar van de video”, zegt Max-Theurer. ,,Ik hoop dat ik door deze vervelende rechtstrijd andere ruiters kan helpen en voorkomen dat ze ook door dit soort situaties in een kwaad daglicht worden gesteld.”

In de eerste week van september wordt de uitspraak verwacht.[/quote]
PaardenTango.

Mij lijkt dit dan ook voorlopig?

Ook iedereen bedankt voor het vertalen.