Mishandeld paard krijgt een tweede kans

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:09

vorame schreef:
Na gisteren door een ander topic hier uit gekomen en vluchtig door gelezen.
Ik ben het zeker eens dat er veel paardenleed is, ook in Nederland en dat er door onkunde en haastigheid en vooral snelle winst veel paarden de dupe worden van onnodig leed.

Ik denk dat er juist minder paarden de dupe worden van snel winst maken, maar meer van onkundige ruiters die minder willen besteden.. (weinig-geen of slechte begeleiding - goedkoop en slecht passend tuig, bezuinigen op dierenarts-tandarts-hoefsmid)

Jitske_

Re: Mishandeld paard krijgt een tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:28

@Annemarie, ik vind het onzinnig om te denken dat je misstanden alleen maar aan de kaak kunt stellen door zelf ook paarden die van alles meegemaakt hebben, mee te slepen de stress in. Iets waar zij zelf op geen enkel vlak mee gebaat zijn.

Ik vind het ook wat onzinnig om te denken dat mensen anders niet zouden weten dat paarden geslagen worden om de trailer in te krijgen etc. Denk je nou echt dat je die mensen, die zich daar schuldig aan maken, kunt veranderen door dit voor de ja-knikkende en bewonderende menigte op HE te vertellen?

Ik vind dat je misstanden misbruikt als excuus om goede sier te maken op een groot evenement. Zolang de Monty Roberts methode gebruikt maakt van gestresste paarden en dezemet een stok met linten eraan in het rond jaagt in een groot rond hekwerk in een grote arena vol mensen, ben je wat mij betreft niet veel beters aan het doen.

Bovendien durf ik ook nog wel te betwijfelen wat erger is: eens een paar keer een tik krijgen om de trailer op te gaan (begrjip me goed, dat keur ik absoluut af) of als mishandeld paard wat net wat in de rust is, als circusattractie te moeten dienen voor 35.000 man publiek.

Ik trek me bij deze terug uit de discussie. Alles wat gezegd is, is wel gezegd.
Ik vraag echt of mensen die er net zo over denken als mij: dit alsjeblieft willen laten weten aan de organisaties. Zie dit topic voor de mailadressen [PP] Voor wie moeite heeft met de mishandelde Javi op Horse-Event

Ik hoop echt dat de mentaliteit in Nederland veranderd over wat we met dieren aan het doen zijn. Het onnodige, stressvolle gesleep, uitgebuit ter meerdere eer en glorie van de eigenaar of de trainer. Bah, het maakt me kotsmisselijk.

En voordat dat argument komt: Paarden die lekker in hun vel zitten, goed behandeld worden, stapsgewijs zijn getraind om steeds 'moeilijkere' dingen aan te kunnen en die aangeven het best leuk te vinden op te treden of op wedstrijd te gaan, heb ik geen enkele moeite mee.

Ik heb mijn punt ook voorgelegd bij de Sectorraad en hoop dat zij, in het kader van het plan van aanpak tav welzijn, hier een standpunt over willen innemen.

Contigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:41

@Jitske
Ik vind wel dat je hier heel erg in doordraaft hoor.
Maar goed dat is mijn mening als je het echt zo erg vind moet je misschien maar een stichting oid opzetten vanwege de misstande op HE. Want zeg nou zelf het is voor elk paard daar een stressvolle situatie met zoveel mensen erom heen.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:47

Moderatoropmerking:
We hebben nu al berichten moeten verwijderen uit dit topic, geen bemoedigende herstart van dit topic. Ik verwijs graag nog een keer naar de opmerkingen in deze twee posts.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:47

Waarom Wopkelover.
Ik vind juist dat Jitske het netjes verwoord heeft. In een discussie hoeven echt niet alle neuzen dezelfde kant op te staan. Juist niet...anders was het geen discussie.
Mijn persoonlijke mening is dat men een dier niet uit moet buiten op een event. En zeker al niet door er zelf beter van te worden.
En hierbij laat ik deze discussie voor wat het is. :evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:48

en degene die het meest loopt te stoken laat je staan???????

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:48

Waarom mogen de tegenstanders niet in het topic reageren en de medestanders wel?

Ik vind dat Jitske het heel goed verwoord.
Dit paard meenemen naar een groot evenement is niets anders dan zelf mee doen aan misstanden.

En ik denk daarbij ook nog dat de helft van de mensen denkt. oh een paard uit Roemenie.
Dat gebeurd hier niet en slaan vervolgens hun eigen paard op de trailer omdat die bang is geworden van de rijkunsten van de chauffeur.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:49

Ik zie dat mijn post ook verwijderd is waarin ik te kennen geef het met Jitske eens te zijn.
Jitske, goed verwoord hoor.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:49

nou ik ben een medestander en wordt verwijderd de tegen stander blijft staan
en nu niet weer mijn berichten verwijderen

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:52

dus op opmerkingen die jitske maakt mogen wel maar erop reageren mag niet wat is bokt weer krom zeg

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 11:56

wopkelover schreef:
dus op opmerkingen die jitske maakt mogen wel maar erop reageren mag niet wat is bokt weer krom zeg

Zou het niet de manier waarop zijn waarom het verwijderd is?

Maar dat is niet erg ontopic hier.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:04

maarja maakt allemaal niet uit
ik ben het helemaal eens met de eigenaar en annemarie en alle andere mesnen die het hier ook mee eens zijn en ik zal zeker oo de eerste rand zitten om te kijken oe dit allemaal gaat gebeuren
(naast jullie)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:06

haha hand in hand wopke??

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:06

Niet naast mij.
Ik ga namelijk niet. :D

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:08

met (naast jullie ) doelde ik op de tegen standers haha
maar met jou hand in hand zitten doe ik ook wel hoor
haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:09

ik bedoelde hand in hand met de tegenstanders... }>

en goed vast houden voordat ze weglopen met het schaamrood op de kaken :o

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:11

hhah inderdaad ik kijk er nu meer naar uit dan anders

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:16

Ik snap dat 'men' de mistoestanden van overal willen tonen aan het publiek van HE, maar kan dat niet met een ander paard die een ander probleem heeft?
Het is alsof Javi de enige is die de mensen kan wakkermaken voor wat er gebeurd in de wereld, maar net Javi is zo gigantisch bang voor mensen (want daar komt de agresiviteit toch vandaan neem ik aan).

Ik vind het dan ook raar dat men de vorige probleempaarden als een voorbode ziet dat Javi het ook geen stress zal hebben. Net ieder probleempaard en probleem is anders en zal anders reageren op zo'n situatie lijkt mij.

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:17

Ik vind het ook tegen vallen van Annemarie dat ze zo'n paard meesleept naar Horse-Event !! In mijn ogen doet het zich alleen voor als een kans om reclame te maken voor zichzelf...
Jammer... Ik zou er zelf voor kiezen om zo'n dier thuis te laten staan.
Zeker als eigenaresse van dit dier.. Ik snap niet dat je dit doet..

Nee het spijt me.. Maar ik vind dit niet kunnen...
Heel nederland staat op zn kop voor het dier en welzijn... Maar ondertussen moet zo'n dier wel meegesleept worden naar HE...
Waar vervolgens iedereen naar zo'n dier gaat zitten kijken..

Waar zijn we mee bezig mensen??

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:18

Ik mag aannemen dat ik net als ieder paardenliefhebber het beste voor heb met het psychisch en fysieke welzijn van IEDER paard.
Toch blijf ik bij mijn standpunt dat dit paard niet op een Horse Event thuishoort. De reden waarom is dat ieder zichzelf respecterend paardenmens paarden bewust en goed voorbereid op dit soort grote evenementen. Dwz een gedegen training vooraf waarbij het paard op de ruiter/trainer/omgeving heeft leren te vertrouwen en zodoende stress situaties beter het hoofd kan bieden.

Dat het paard in kwestie net zoveel stress zal onder vinden dan het gem. paard op het Horse Event gaat dus wat mij betreft mank.
De meeste paarden die daar zullen verschijnen zijn ervaren doorgewinterde wedstrijd/showpaarden. Misschien enkele in het rassendefilé uitgezonderd. Maar die hebben dan meestal weer een goede band met hun eigenaar/rasliefhebber.

In geval van dit paard kan men niet spreken over een gedegen voorbereiding of vertrouwensband. Het dier is straks volledig aan zichzelf, zijn frustraties, zijn angsten en wantrouwen overgeleverd. Ofschoon het uiteindelijke doel bewonderingswaardig is, is wat mij betreft de manier waarop (cold turkey) not done!

Desondanks wens ik Annemarie veel wijsheid en succes toe! En het paard in kwestie veel MOED!

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:19

ja maar dan krijg je weer de discussie omdat er een ander paard naar he gaat
BraveSpots schreef:
Ik snap dat 'men' de mistoestanden van overal willen tonen aan het publiek van HE, maar kan dat niet met een ander paard die een ander probleem heeft?
Het is alsof Javi de enige is die de mensen kan wakkermaken voor wat er gebeurd in de wereld, maar net Javi is zo gigantisch bang voor mensen (want daar komt de agresiviteit toch vandaan neem ik aan).

Ik vind het dan ook raar dat men de vorige probleempaarden als een voorbode ziet dat Javi het ook geen stress zal hebben. Net ieder probleempaard en probleem is anders en zal anders reageren op zo'n situatie lijkt mij.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:22

wopkelover schreef:
ja maar dan krijg je weer de discussie omdat er een ander paard naar he gaat

Is dat zo? Was er vorig jaar dan ook zo'n probleem met de paarden die gingen (heb geen idee daarover :) )? Want persoonlijk denk ik dat er wel probleempaarden bestaan die geschikt(er) zijn voor een show op zo'n evenement, en ik denk zelfs dat vele 'tegenstanders' het hiermee met mij eens zouden zijn.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:22

Genoeg paarden die zoveel minder hebben meegemaakt, waar ze genoeg mee kan laten zien dat je dingen met geduld op kunt lossen.

En ze kan thuis, met een simpel klein cameraatje ook haar voerderingen opnemen en die online zetten.
Dat geeft meer reclame en vooral meer respect naar de persoon toe.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:25

@zoetjes
De eigenaar is gedurende alle HE dagen en ook bij Javi in de ring aanwezig.

@BraveSpots
Ja, ook de vorige jaren waren daar discussies over.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:26

Brainless schreef:
@zoetjes
De eigenaar is gedurende alle HE dagen en ook bij Javi in de ring aanwezig.

@BraveSpots
Ja, ook de vorige jaren waren daar discussies over.

inderdaad maarja laten we alle standpunten die er zijn gezegt nu allemaal niet weet gaan herhalen en iet s anders zeggen ik wordt er een beejte moe van om steeds het zelfde te moeten lezen en te beantwoorden