Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Arabesk schreef:
KiWiKo schreef:piezze schreef:Wat ik me even afvraag is of je het paard zonder sporen kan trainen en op Z niveau kan komen?
Dat je ze normaal om hebt en een keer niet doet, kan ik inkomen dat het paard niet gelijk anders gaat reageren.
voor de finetuning heb je wel een spoortje nodig....... maar als het eenmaal gefinetuned is....... dan kan je ze aan de wilgen hangen
horseyfries schreef:Hangt er helemaal vanaf wat voor paard je hebt. Ik heb bijv. een supersensibele Fries (ja, ze bestaan!) die ik absoluut zonder sporen had kunnen opleiden tot Z niveau en hoger, ook een arabier gereden voor mensen, altijd zonder spoor, die alle Z oefeningen en series wissels kon.
Maar je hebt natuurlijk ook de wat ongevoeligere typjes en dan is een spoor soms echt wel noodzaak voor de finetuning idd, daarna kun je dan wel weer zonder. Dit zijn ook de types paarden die rustig op de wei onder de vliegen of dazen zitten terwijl de sensibelen bij de eerste al op hol slaan....
sanne83 schreef:Als je een flinke ruk geeft, is het toch altijd P+? maakt toch niet uit waarmee je dat doet? je hoeft niet eens een flinke ruk te geven, ook een klein irritant rukje is gewoon P+.
Je zegt: voor R- is de sidepull niet gemaakt, maar volgens mij werken alle optomingen op druk op R- of P+ (ligt aan de ruiter) en constante aanleuning heeft daar niet veel mee te maken. Dat is een constante en zou dus nul druk moeten zijn.
JoviBan schreef:Arabesk schreef:zowee ik keek net even het filmpje van dat arabiertje met dat slecht passende springzadel, paard gooit steeds zijn hoofd omhoog *auw auw zere rug*
Daar heb ik geen slowmotion voor nodig. Het was met het blote oog al zeer pijnlijk om te zien.
amondi schreef:en niet te vergeten, zonder ruiter... de ultieme dressuur!!!!