Wat te doen als een paard overlijdt tijdens een wedstrijd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 20:36

Wist niet dat het inmiddels was toegestaan om dode paarden te vervoeren. :=
Ik dacht ook dat gevallen van crematoria, het paard op werd gehaald. (en dan heb ik het niet over de "crematoria" van de Rendac :Y) ) Er is ook een mogelijkheid je paard daar in te laten slapen, dacht ik?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:00

Ja ik heb die crematoria bekeken.. Je kunt je paard levend laten ophalen en daar laten sterven. Of je kunt kiezen voor een andere lokatie en dan het dode dier laten vervoeren (je mag zelfs niet vervoeren als sprake is van teveel leed, dan moet het sterven op de lokatie waar het paard dan is). Ze zeggen er nog bij dat je het vervoer van een dood paard of direct moet laten doen (vervoer voor de lijkstijfheid intreedt) of na 24 uur (als de lijkstijfheid weer weg is). Daarnaast is er ook een bedrijf dat kadavers van zowel kleine huisdieren als paarden ophaalt.

Er wordt bij één site aangegeven dat je ze natuurlijk zelf kunt brengen (het is onduidelijk of het mag of niet sinds de nieuwe wetgeving) maar dat je dan het risico van een boete hebt, of dat je ze kunt laten halen. LNV zegt dat je ze niet mag brengen, maar die schijft ook nog dat alleen de Rendec het mag. Site i.i.g. niet bijgehouden op die pagina ;)

Op de site van de LNV staat nog dat dat voor hobbymatige geitjes en varkentjes niet mag (vervoer of crematie), maar dat kennelijk steeds meer mensen die keus maken. En op een andere pagina staat dat uitzondering is dat je kadavers van paarden wel mag vervoeren als bijvoorbeeld gekozen wordt voor crematie. (die pagina is wel bijgehouden). Er staat weer niets over een vergunning, maar ik ga ervan uit dat die moet worden afgegeven. In de dierenwelzijnswet wordt een deel van de nadere wetgeving rond het vervoer van kadavers gedelegeerd naar gemeenten. Dus kortom: Het is nog niet allemaal duidelijk.

En in alle beleidstukken van dierenbescherming, werkgroepen hobbyhuisdieren e.d. kom ik standaard de tekst tegen dat ze dezelfde mogelijkheden hebben als paarden willen hebben (d.w.z. uitsluiten voor menselijke consumptie, zodat tenminste niet allerlei geneesmiddelen niet mogen worden gebruikt).

Het is in ieder geval volop in beweging.
Laatst bijgewerkt door Anya op 27-05-09 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Re: Wat te doen als een paard overlijdt tijdens een wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:06

Jaa, zoiets dacht ik al! :j

Eigenlijk net als autorijden zonder rijbewijs, het mag wel, maar je riskeert blablabla. En zovele andere regeltjes :Y)

Wist niet dat er zoveel gedaan werd hieraan, valt me weer 100% mee van onze regering. :j

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 21:57

Toen ons paard overleed hebben we het direct door een speciaal bedrijf laten ophalen. Die man vertelde dat er allerlei regels zijn verbonden aan het vervoer van overleden dieren (dus ook honden en katten) omdat je niet weet of ze een besmettelijke ziekte hadden. Dit is vooral ihkv varkenspest en mond- en klauwzeer zo ingevoerd. Zij moesten dus ook na elk transport de trailer helemaal ontsmetten.
Daarnaast moesten wij als eigenaar ook nog een verklaring ondertekenen waarop precies stond van waar naar waar het paard vervoerd moest worden. Dit was nodig mocht hij onderweg aangehouden worden ('eh ja, ik heb een dood paard in m'n trailer...' zie je 't voor je?), maar ook weer ivm eventuele besmettelijke ziekten. Dit zal echt niet anders zijn wanneer een paard plots dood neervalt op een wedstrijdterrein, of zelfs wanneer het paard moet worden afgemaakt. Men is echt als de dood dat er één of andere enge ziekte rondwaart. Jullie weten toch allemaal nog wel hoe dat met de mond- en klauwzeer ging? Ik heb me verder niet in die regels verdiept, dat zal het transportbedrijf wel goed voor elkaar hebben (het vervoer van kadavers was hun hele handel) en daar zullen ze ook wel goed van op de hoogte zijn.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:10

Anya schreef:
Alane schreef:
En een paard is nog steeds geen gezelschapsdier... ook al doet de defenitie anders vermoeden...
dieren die in of bij het huis worden gehouden voor gezelschap, sport of liefhebberij met uitzondering van paarden en hobbydieren....

En dat klopt dus niet, met de keuze om een paard aan te geven als slachtdier (productiedier) of als gezelschapdier (niet voor menselijke consumptie verplicht is ook de term gezelschapsdier van toepassen. Maar goed: de definitie doet er niet toe. Want het ging om of er meerdere mogelijkheden waren om je paard te vervoeren als het dood is. En die zijn er ;)

Citaat:
Vanaf 2007 is ieder paard ouder dan 7 maanden in Nederland verplicht gechipt. Elke dier (paard, pony, ezel) moet daar ook een paardenpaspoort bij hebben. Indien uw paard door u niet als mogelijk slachtdier wordt gezien kan dat in het paspoort worden vastgelegd. Deze keus is echter onomkeerbaar.Als een paard gezelschapsdier is geworden hebben wij als behandelend dierenarts voldoende mogelijkheden om de best passende medicamenten toe te passen. Dit is voor paarden die ook nog bestemd zijn voor humane consumptie regelmatig een probleem.

Citaat:
Met de invoering van het nieuwe Diergeneesmiddelenbesluit is er behoorlijk wat veranderd. De nieuwe regels hebben belangrijke gevolgen voor het gebruik van diergeneesmiddelen bij paarden. Dankzij het paardenpaspoort kunnen paarden nu worden uitgesloten van humane consumptie en vallen daarbij niet meer onder de categorie van productiedieren.

Dat een diereartspraktijk dat schrijft wilnog niet zeggen dat een paard volgens de wet een gezelschapsdier is geworden....
en dat een paard niet onder produktiedieren valt maakt het niet per definitie een gezelschapsdier.... naast produktiedieren en gezelschapsdieren heb je ook nog hobbydieren
en dat maakt het allemaal heel ingewikkeld...
Het is alleen een beetje pruts zoeken en weinig vinden op de sites van AID, minlnv etc...
Weet me nog wel te herrineren, maar of dat nog geheel van deze tijd is... raad van dieraangelegeheden (pin me even niet vast of die benaming correct is) die heeft zich ooit ens gebogen over de termen, en hoe dit aan te kleden in de gehele I&R regeling die weer binnen die welzijnswet valt.. en daar zaten ze dus met die termen, ook omdat Nederland verschillende soorten van dieren houden kende, bijv. het huisvarkentje... varken is varken en dus op te eten... zonder uitzondering. (nogmaals is al weer een poos geleden dat ik me daar in verdiept hebt)

Destructiewet is 100 % zeker af geschaft... heb daar vorig jaar achteraan gebelt nav een vraag waarop geen antwoord te vinden was, nl wat te doen als erfuitgang zich binnen de bebouwde kom bevindt en je peerd is overleden... mag je die dan als particulier, afgedekt uieraard, aan de openbare weg deponeren of af te laten halen door rendac... (maar goed dat vraagstuk heeft zich opgelost doordat we verhuisd zijn :D ) en het infoloket vertelde dus dat de destructiewet in zijn geheel was vervallen, alszijnde wet... en opgegaan was in een andere wet... die dus niet geheel duidelijk is, vind ik.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:12

Misschien zou dat dat een veel mooiere actie van de KNHS zijn: om hier eens duidelijkheid in te krijgen en eventueel een voorstel te doen voor een goede nieuwe regeling :j

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:21

Alane dat schrijf ik!!! Echt even net iets beter lezen i.p.v. cursus snellezen.

De destructiewet is afgeschaft.
Het valt nu onder de gezondheids- en welzijnswet voor dieren.
http://www.st-ab.nl/wetten/0095_Gezondh ... n_Gwwd.htm (zoek op de term verwerking i.p.v. destructie).

Ik schrijf heel kort dat paarden een rare positie hebben. Ze waren/zijn opgenomen in de lijst productiedier (maar dat zijn konijnen of cavia's ook). Wetgeving over gezelschapsdieren (en een uitputtende lijst is er niet, er is alleen een honden- en kattenbesluit). Maar ze hebben een heel andere status dan geitjes, hangbuikzwijntjes e.d. gekregen. Hobbydieren is tot nog toe geen juridische term (al willen ze die wel gaan toevoegen).

De uitzonderingspositie van paarden uit zich onder andere in drie zaken heel specifiek:

1. je kunt kiezen of je paard voor menselijke consumptie geschikt is of niet. Afhankelijk daarvan mogen bepaalde medicijnen wel of niet extra worden toegediend. Volgens het besluit diergeneesmiddelen vallen ze daarmee materieel onder 'gezelschapsdieren' als die verklaring is ingevuld.
2. je mag ze cremeren (destructie via de Rendec is dus niet verplicht).
3. je mag een kadaver buiten de Rendec om laten vervoeren (mits daartoe vergunning is verstrekt).
Laatst bijgewerkt door Anya op 27-05-09 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:24

Dat zou een goed idee zijn Shadow.

En Alane: in welk hokje ze horen maakt niet uit, het ging om de vraag of de Rendec het alleenrecht op vervoer heeft bij paardenkadavers. En dat is niet meer zo.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:27

Moderatoropmerking:
Jullie gaan zo langzamerhand offtopic, hier dus het verzoek terug ontopic te gaan :)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:44

Anya schreef:
Alane dat schrijf ik!!! Echt even net iets beter lezen i.p.v. cursus snellezen.

Was even met 15 dingen tegelijk bezig... en had nog oudere berichten open staan,ben gaan invoegen en dan krijg je dit :D

Anya schreef:
De destructiewet is afgeschaft.
Het valt nu onder de gezondheids- en welzijnswet voor dieren.
http://www.st-ab.nl/wetten/0095_Gezondh ... n_Gwwd.htm (zoek op de term verwerking i.p.v. destructie).

Ik schrijf heel kort dat paarden een rare positie hebben. Ze waren/zijn opgenomen in de lijst productiedier (maar dat zijn konijnen of cavia's ook). Wetgeving over gezelschapsdieren (en een uitputtende lijst is er niet, er is alleen een honden- en kattenbesluit). Maar ze hebben een heel andere status dan geitjes, hangbuikzwijntjes e.d. gekregen. Hobbydieren is tot nog toe geen juridische term (al willen ze die wel gaan toevoegen).

En dat is dus wat ik schrijf/bedoel... hokjes of niet... als je het hebt over wat de KNHS mag, en wat ik als eigenaar mag.. dan is het hokje heel belangrijk... Voor paarden zijn nog steeds niet alle geneesmiddelen teogestaan, dat is een reden erbij waarom het geen gezelschapsdieren zijn voor geen enkele wet... Nu is je paard niet geschikt voor menselijke consumptie, duplicaat paspoort en 6 maand verder wel...

Anya schreef:
De uitzonderingspositie van paarden uit zich onder andere in drie zaken heel specifiek:

1. je kunt kiezen of je paard voor menselijke consumptie geschikt is of niet. Afhankelijk daarvan mogen bepaalde medicijnen wel of niet extra worden toegediend. Volgens het besluit diergeneesmiddelen vallen ze daarmee materieel onder 'gezelschapsdieren' als die verklaring is ingevuld.
2. je mag ze cremeren (destructie via de Rendec is dus niet verplicht).
3. je mag een kadaver buiten de Rendec om laten vervoeren (mits daartoe vergunning is verstrekt).

zie bovenstaand betreffende de I&R regeling die ook onder dezelfde wet valt als dewet diergeneesmiddelen...

maar mag het nu wel of niet?
was al aan het zoeken in de duitse reglementen maar kan even op de sprong niets vinden... en de FEi is me op dit tijdstip even te ingewikkeld... vroeg me nl af of andere sportbonden ook zo'n regeling kennen....

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:56

Ik mag niet meer antwoorden van Alette ;)
On topic: de KNHS mag -los van al het bovenstaande- mijn eigendomsrechten niet op deze wijze aan de kant zetten. Voor dopingcontrole is een voorliggende voorziening (bloed bij levende paarden tappen). 3 paarden per jaar leveren geen statistische informatie op. En bij vermoeden van dopinggebruik/misdrijf kan aangifte bij politie plaatsvinden die vervolgens wel sectie kunnen vorderen. De verwachting van de juristen die ik hierover heb gevraagd is dat ze de eis tot verplichting van sectier verrichten niet juridisch hard kunnen maken. Deze zal nietig worden verklaard (net als die bordjes 'wij zijn niet aansprakelijk voor... ' ook nietig zijn.

Maar de tijd zal het leren.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 14:11

Mooie samenvatting Anya. Vooral het feit dat de politie eigenlijk wel kan verplichten. Dan ben je er tenminste van vrijgesteld als je paard zijn been breekt, bijvoorbeeld... Als het echt verdacht en onverwacht en totaal out of the blue is, denk ik dat je het ook sneller zal willen weten en laten doen op vraag van de politie. Dat zou echt veel minder wrevel wekken. De tijd zal het inderdaad leren..

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 15:46

Anya schreef:
Ik mag niet meer antwoorden van Alette ;)
:(:)

Anya schreef:
On topic: de KNHS mag -los van al het bovenstaande- mijn eigendomsrechten niet op deze wijze aan de kant zetten. Voor dopingcontrole is een voorliggende voorziening (bloed bij levende paarden tappen). 3 paarden per jaar leveren geen statistische informatie op. En bij vermoeden van dopinggebruik/misdrijf kan aangifte bij politie plaatsvinden die vervolgens wel sectie kunnen vorderen. De verwachting van de juristen die ik hierover heb gevraagd is dat ze de eis tot verplichting van sectier verrichten niet juridisch hard kunnen maken. Deze zal nietig worden verklaard (net als die bordjes 'wij zijn niet aansprakelijk voor... ' ook nietig zijn.

Maar de tijd zal het leren.

Ik heb in andere topic al een hersenspinsel van mij geplaatst...

Ik denk dat in dit geval je eigendomsrecht voorbij wordt gegaan door de eu richtlijnen, en dan die die die betrekking hebben op uitbraken van besmettelijke dierziektes....
Ook omdat je vaak te gast bent, als wedstrijdruiter, bij bijv. pensionstal/manege... veehouder etc.
Immers zou een rundveehouder bij een spontane doodomgevallen rund zich ook kunnen beroepen op eigendomsrecht....

beenbreuk = (meestal) in laten slapen, maar waardoor heeft het paard zijn/haar beengebroken? Wat nu als blijkt dat je paard besmet is met een of andere besmetelijke ziekte, waardoor het paard zich verstapt heeft? op een wedstrijd ben je wel op een verzamelplaats van paarden, uit verschillende windrichtingen...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 16:57

Die vlieger gaat volgens mij niet op. Er is op dit moment naar een handjevol paardenziekten waarvan een dierenarts direct melding moet doen. Maar ook dan wordt er geen verplicht sectie verricht.

- rhino is er zo eentje
- en Equine Virale Artritis

dan heb je nog de ziekten die bij ons nog niet voorkomen en als ze er wel zijn gaat er een dermate griezelig noodscenario in werking dat een sectie een lachertje is. Afrikaanse paardenpest is zo'n ziekte.

Maar dit zijn ziektes waarbij paarden wel heel specifieke symptomen vertonen (te beginnen met hoge koorts en bij EVA pink eye en dikke benen met veel vocht, heel stijf en moeizaam lopen). Zo'n paard is vooraf duidelijk heel erg ziek. Dat valt iedere leek op (heb EVA van dichtbij meegemaakt).

De statische correlatie tussen beenbreuk en besmettelijke ziekte is nihil te noemen. En er moet toch echt een aantoonbaar risico op de bekende lijst van besmettelijke ziekten zijn om een dergelijke maatregel in werking te kunnen laten treden. Daarover staat echter niets in de toelichting van de KNHS zelf.
Ze geven gewoon aan dat - ook al is de doodsoorzaak bekend- die sectie toch verplicht moet in Deventer. Ook al overlijdt je paard in een kliniek alsnog en is de oorzaak best bekend of door de kliniek te benoemen.

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 00:54

Mooi dat je juridisch gezien in je recht staat als je geen sectie wilt, maar hoe zou zoiets in de praktijk werken? Moet je op stel en sprong een advocaat laten komen (want de KNHS laat ook op stel en sprong de GD komen) die ter plekke de zaak tegen moet houden? Ik denk niet dat een KNHS-regeltjesuitvoerder onder de indruk is van 'zomaar' een mens dat roept dat 'het niet mag'. Of misschien wel als je heel sterk in je schoenen staat en voet bij stuk houdt, maar ik denk dat het voor een hoop mensen lastig zal zijn om vol te houden...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 08:31

Aangifte doen bij de politie van wederrechtelijk toeeigenen. Bij twijfel zal de politie altijd de officier van justitie bellen, en die zal bij twijfel altijd de wet erop naslaan. En wet gaat voor regels.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 09:38

Wat ik aanhaalde was als voorbeeld om te alten zien waar mijn denkwijze vandaan komt...

zou dit reglement voortgekomen zijn om overtreding van art. 36 uit te sluiten? en zo ook de sport te kunnen behouden?
en dan voorziet de wet wel...

euthanasie of dood neervallen maakt een paard(ook koe of varken) direct ongeschikt voor menselijke consumptie....

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 09:49

Oh ja, ik denk dat ze zich in allerlei bochten wringen om aan te kunnen tonen dat de paardensport op nette en diervriendelijke manier gebeurt.

Maar dan weet ik er nog wel een paar:

- doping onderzoek op levende dieren (buisje bloed) en desnoods tijdens trainingsomstandigheden
- echte controle op het inrij terrein en heel heftige sancties op ongeoorloofd gedrag
- echt goede voorlichting over hoe paarden gehouden moeten worden, i.p.v. de sectorraad die elkaar de hand boven het hoofd houdt en paarden 24/7 op stal houden toestaat, omdat je anders de helft van de paarden bedrijven zou moeten sluiten.

Kijk dan doen ze wat. Dit soort sectieregeltjes zijn kulmaatregelen om later tegen het grote publiek te kunnen zeggen dat ze er echt wat aan hebben gedaan en al die paarden een keurige dood zijn gestorven door ongeluk of harstilstand die nu eenmaal bij mensen ook voorkomt. Dat heet straatje schoonvegen.

En aangezien dat dan over de rug van de eigenaar moet gebeuren... Lekker makkelijk.

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 10:45

Anya schreef:
Aangifte doen bij de politie van wederrechtelijk toeeigenen. Bij twijfel zal de politie altijd de officier van justitie bellen, en die zal bij twijfel altijd de wet erop naslaan. En wet gaat voor regels.

Maar kun je dat allemaal regelen voordat de GD ter plaatse is om je paard op te eisen?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 10:53

Ja hoor.. de politie is er echt net zo snel. En als ik aangeef dat ze mijn eigendom 'jatten' en dat ik geen toestemming geef, dan moet het wel heel gek lopen wil de GD mijn paard meenemen.

Bovendien zal ik altijd bellen naar Bentelo, paardencrematorium. Die zijn er altijd sneller ;)

En verder kun je altijd nog ter plekke je lidmaatschap KNHS opzeggen. Dan zijn de regels terstond niet meer op jou van toepassing. Krijg je hooguit een schorsing, boete of je wordt geroyeerd. Het zij zo ;)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 11:05

Anya schreef:
Oh ja, ik denk dat ze zich in allerlei bochten wringen om aan te kunnen tonen dat de paardensport op nette en diervriendelijke manier gebeurt.

Maar dan weet ik er nog wel een paar:

- doping onderzoek op levende dieren (buisje bloed) en desnoods tijdens trainingsomstandigheden
- echte controle op het inrij terrein en heel heftige sancties op ongeoorloofd gedrag
- echt goede voorlichting over hoe paarden gehouden moeten worden, i.p.v. de sectorraad die elkaar de hand boven het hoofd houdt en paarden 24/7 op stal houden toestaat, omdat je anders de helft van de paarden bedrijven zou moeten sluiten.

Kijk dan doen ze wat. Dit soort sectieregeltjes zijn kulmaatregelen om later tegen het grote publiek te kunnen zeggen dat ze er echt wat aan hebben gedaan en al die paarden een keurige dood zijn gestorven door ongeluk of harstilstand die nu eenmaal bij mensen ook voorkomt. Dat heet straatje schoonvegen.

En aangezien dat dan over de rug van de eigenaar moet gebeuren... Lekker makkelijk.

Sectorraad, versus KNHS.... waar het nu om gaat is of de KNHS daartoe bevoegd is...

Wat is dan het verschil tussen een naald in mijn paard steken (dopingcontrole) en een mes in mijn paard steken (sectie)

Opzeggen lidmaatschapzal niet per direct lukken, zie de regelementen,en daar teken je ook voor... per einde kalander jaar, je kunt wel opzeggen,maar blijft dan toch lid tot het eind van dat jaar... en blijven ook de regels van toepassing.
Daarnaast ben je te gat op een terrein van een ander,die wederom niet iedereen hoeft to te laten... en dan als je dat gedaan hebt met je paard wat je wilt doen, cremeren/opzetten... weer lid worden?

Als mijn paard dusdanig struikeld dat het been gebroken is,moet het al raar zijn dat mijn dochter er zonder blauwe plekken vanaf gekomen is, waar ik me dan het minst druk over maak is,, zijn de regels van de KNHS... en ben ik blij dat men het paard brengt naar een kliniek alwaar verder onderzoek zal uitwijzen of er hoop van leven is of niet... Is die er niet,maak ik me wederom minder druk om de sectie... wilje dan zo graag je paard mee naar huis nemen,om welek reden dan ook,lijkt het me stug dat dat niet te regelen is... en dat kun je navragen...

Valt mijn paard ergens spontaan dood neer.... dan zou ik wel graag willen weten wat de reden is geweest, en dan wederom zie bovenstaand....

Het allerlaatste waar ik me dan druk over zou maken is,politie bellen om dat de KNHS mischien wel een foutief regeltje heeft staan...

Waar ik wel navraag over ga doen, is of die kliniek waar naar verwezen wordt in de reglementen ook mijn vaste DA mag zijn.... Omdat ik wel mijn eigen DA er bij mag halen ...

Maar krijg het gevoel dat het meer een principe kwestie aan het worden is...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 11:16

KNHS is een groot deel van de sectorraad natuurlijk.. De FNRS zit bijvoorbeeld -horizontaal ingestroomd- in het bestuur van de KNHS. Het zelfde geldt voor de DRHA (reiners).

Naald in paard kun je ook weigeren als eigenaar.. maar dan mag je niet starten en wordt je permanent van starten uitgesloten. Meer dan dat kunnen ze er niet aan doen. Maar je blijft eigenaar en beslissing bevoegd.

Wat in ieder geval het verschil is, is dat ze je paard niet wederrechtelijk toeeigenen. Bij sectie wel. Ze voeren het zelfs weg naar een lokatie van hun keuze. Tenslotte is een naald een weer te genezen ingreep en een sectie is niet terug te draaien.

Het terrein is niet van de KNHS, maar van degene die het terrein beschikbaar stelt.

Lid blijven: er is zoiets als wilsovereenstemming. Geen lid willen zijn betekent einde wilsovereenstemming. Dat ze dan de rest van je geld niet willen terugstorten is een administratieve handeling. Geen juridische ;)

Als mijn paard een been breekt en nog te vervoeren is, gaat het naar Hochmoor in Duitsland. Omdat ik wel vertrouwen in die kliniek heb, en maar weinig in andere klinieken in mijn regio. Dus dat wens ik toch wel even zelf te besluiten.

Als mijn paard spontaan dood neervalt zal ik niet snel sectie verrichten. Je krijgt er je paard niet mee terug en ik heb geen warme gevoelens bij sectie. Ook niet bij mensen.

Maar als anderen er anders over denken, is dat toch prima :j
Ik heb er problemen mee.
En ik kan me ook omstandigheden voorstellen waarbij ik bereid zou zijn sectie te laten verrichten (bijvoorbeeld al die polo-ponies die allemaal tegelijk stierven). Maar dan kunnen ze het me vragen.

Echter sectie op een paard dat duidelijk misspingt en met de benen tegen een hindernis knalt en zijn been breekt.. daar hoef ik echt geen sectie voor te laten verrichten.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 12:31

Anya schreef:
KNHS is een groot deel van de sectorraad natuurlijk.. De FNRS zit bijvoorbeeld -horizontaal ingestroomd- in het bestuur van de KNHS. Het zelfde geldt voor de DRHA (reiners).

Naald in paard kun je ook weigeren als eigenaar.. maar dan mag je niet starten en wordt je permanent van starten uitgesloten. Meer dan dat kunnen ze er niet aan doen. Maar je blijft eigenaar en beslissing bevoegd.

Dopingcontrole vindt meestal plaatst na de start.....
Wat voor zin heeft het als ik een paard laat staren als ik me niet kan verenigen met de regels? Met als uitkomst dat ik mischien nooit meer een paard kan laten starten? en de ruiter waarschijnlijk ook niet??

Anya schreef:
Wat in ieder geval het verschil is, is dat ze je paard niet wederrechtelijk toeeigenen. Bij sectie wel. Ze voeren het zelfs weg naar een lokatie van hun keuze. Tenslotte is een naald een weer te genezen ingreep en een sectie is niet terug te draaien.

De reden waarom er sectie wordt verricht,is evenmin onomkeerbaar....

Anya schreef:
Het terrein is niet van de KNHS, maar van degene die het terrein beschikbaar stelt.
Precies,en die eigenaar hoeft bijv. het crematorium personeel niet toe te laten...

Anya schreef:
Lid blijven: er is zoiets als wilsovereenstemming. Geen lid willen zijn betekent einde wilsovereenstemming. Dat ze dan de rest van je geld niet willen terugstorten is een administratieve handeling. Geen juridische ;)

Ik heb het niet over geld... ik heb het over lidmaatschap...
Zou toch simpelzijn dat je dan zo regels kunt uitduiken... kun je beter gelijk alle regels opdoeken.
Ik wil geen lid meer zijn bij A maar wel bij B dus niemand kan mij tegenhouden???

Anya schreef:
Als mijn paard een been breekt en nog te vervoeren is, gaat het naar Hochmoor in Duitsland. Omdat ik wel vertrouwen in die kliniek heb, en maar weinig in andere klinieken in mijn regio. Dus dat wens ik toch wel even zelf te besluiten.

Ojee landgrens overschrijdend... AID erbij en je hebt een probleem... dat grensoverschrijdend oogluikend wordt toegelaten wil niet zeggen dat het ook zomaar mag....
Toen wij vorig jaar naar Germania zijn verhuisd en ik informeerde hoe het een en ander gergeld diende te worden om mijn paarden mee te kunnen nemen + wedstrijden rijden in Nederland en naar les... had ik na 3 regels al gegeten en gedronken :D

Anya schreef:
Als mijn paard spontaan dood neervalt zal ik niet snel sectie verrichten. Je krijgt er je paard niet mee terug en ik heb geen warme gevoelens bij sectie. Ook niet bij mensen.

Maar als anderen er anders over denken, is dat toch prima :j
Ik heb er problemen mee.
En ik kan me ook omstandigheden voorstellen waarbij ik bereid zou zijn sectie te laten verrichten (bijvoorbeeld al die polo-ponies die allemaal tegelijk stierven). Maar dan kunnen ze het me vragen.

En nu valt jou paard dood neer om 10.00 uur... jij doet je ding en neemt je paard mee naar ergensheen... je bent goed en wel vertrokken en om 14.00 uur vallen er nog eens 3 dood om... 2 blijken te zijn overleden op de terug weg naar huis, en 6 overlijden s'avonds.... En jij hebt geen sectie laten doen.... en toch voldoet dit scenario aan je voorbeeld...
maar je dan opdat moment egoistich bent en alleen in het klein denkt..
en ik mischien wel te breed en redenen zoek/vind waardoor iets wel zou moeten kunnen...
(ben nog steeds zoekende in FEI reglementen,en Eu richtlijnen)
Kom tot nu alleen telekens tercht bij artikel 36 en dat is heel ruim op te vattenen te gebruiken.

Sectie op zich heb ik ook niet veel mee, liever niet dat dan wel

Anya schreef:
Echter sectie op een paard dat duidelijk misspingt en met de benen tegen een hindernis knalt en zijn been breekt.. daar hoef ik echt geen sectie voor te laten verrichten.

Ik ben het op zich wel met je eens, maar vindt niet dat je een (maat)regel moet veroordelen op grond van aanwezige uitzonderingen... hoe meer regels hoe meer uitzonderingen hoe meer regels hoe meer ....

Ik hoop het niet mee te maken en heb het gelukkig ook nog niet meegemaakt dat een paard overleed/dusdanig trauma opgelopen heeft dat het ter plekke naar het eeuwige bevorderd werd... niet bij onze paarden maar ook niet bij medestarters op wedstrijden..

Ben ik dan maar gelijk voor die regel?
Nee,maar kan me wel voorstellen waaromer dusdanige regels komen....

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:21

_/-\o_
jij verwoord precies mijn gedachten

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:33

Eh het gaat over 3 paarden per jaar. Niet zes per wedstrijd. Dat is een andere situatie.

Grensoverschrijdend is in de Benulux al toegestaan zonder gezondheidsverklaring en bij leven/doodsituaties kun je wel degelijk een spoedverklaring krijgen. En verder riskeer je hooguit een boete. Het is een overtreding voor een particulier. Geen (economisch) misdrijf o.i.d.

Het verschil blijft dat bloed ten alle tijde getapt mag worden.

Dat je je natuurlijk aan de regels van een organisatie moet houden, maar zeker bij een club met een monopoli-positie gaat dan bij een rechter ook redelijkheid en billijkheid in combinatie met de wet (wet gaat voor regels) een belangrijke rol spelen. Dus eigendom gaat voor regels. En een monopoli-positie mag geen regels stellen die de wet met voeten treden.

Wat je er allemaal van vindt, mag je er van vinden. Maar de juristen die ik het heb gevraagd (en dat waren er een aantal bij ons bedrijf) zeggen allemaal hetzelfde: er zijn voorliggende voorzieningen, bij vermoeden van misdrijf (bijvoorbeeld doping) kan de KNHS aangifte doen en de politie kan dan sectie vorderen.

Een eigenaar van een grondgebied kan mij niet verbieden mijn eigendom op te halen. In dat geval zou je je auto op de oprit van een ander ook niet mogen ophalen als een grondeigenaar besluit dat die auto niet wegmag. En je mag van me aannemen dat dat echt mag.

Ik blijf bij mijn standpunt. De KNHS mag dit niet. De KNHS mag het aan me vragen. En als ze het netjes vragen werk ik misschien mee (bijvoorbeeld als er zes paarden ziek zijn, dood neervallen (dat heb ik eerder al geschreven). Maar het moet wel MIJN keus zijn ;)