Ik dacht ook dat gevallen van crematoria, het paard op werd gehaald. (en dan heb ik het niet over de "crematoria" van de Rendac

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Anya schreef:Alane schreef:En een paard is nog steeds geen gezelschapsdier... ook al doet de defenitie anders vermoeden...
dieren die in of bij het huis worden gehouden voor gezelschap, sport of liefhebberij met uitzondering van paarden en hobbydieren....
En dat klopt dus niet, met de keuze om een paard aan te geven als slachtdier (productiedier) of als gezelschapdier (niet voor menselijke consumptie verplicht is ook de term gezelschapsdier van toepassen. Maar goed: de definitie doet er niet toe. Want het ging om of er meerdere mogelijkheden waren om je paard te vervoeren als het dood is. En die zijn erCitaat:Vanaf 2007 is ieder paard ouder dan 7 maanden in Nederland verplicht gechipt. Elke dier (paard, pony, ezel) moet daar ook een paardenpaspoort bij hebben. Indien uw paard door u niet als mogelijk slachtdier wordt gezien kan dat in het paspoort worden vastgelegd. Deze keus is echter onomkeerbaar.Als een paard gezelschapsdier is geworden hebben wij als behandelend dierenarts voldoende mogelijkheden om de best passende medicamenten toe te passen. Dit is voor paarden die ook nog bestemd zijn voor humane consumptie regelmatig een probleem.Citaat:Met de invoering van het nieuwe Diergeneesmiddelenbesluit is er behoorlijk wat veranderd. De nieuwe regels hebben belangrijke gevolgen voor het gebruik van diergeneesmiddelen bij paarden. Dankzij het paardenpaspoort kunnen paarden nu worden uitgesloten van humane consumptie en vallen daarbij niet meer onder de categorie van productiedieren.
Anya schreef:Alane dat schrijf ik!!! Echt even net iets beter lezen i.p.v. cursus snellezen.
Anya schreef:De destructiewet is afgeschaft.
Het valt nu onder de gezondheids- en welzijnswet voor dieren.
http://www.st-ab.nl/wetten/0095_Gezondh ... n_Gwwd.htm (zoek op de term verwerking i.p.v. destructie).
Ik schrijf heel kort dat paarden een rare positie hebben. Ze waren/zijn opgenomen in de lijst productiedier (maar dat zijn konijnen of cavia's ook). Wetgeving over gezelschapsdieren (en een uitputtende lijst is er niet, er is alleen een honden- en kattenbesluit). Maar ze hebben een heel andere status dan geitjes, hangbuikzwijntjes e.d. gekregen. Hobbydieren is tot nog toe geen juridische term (al willen ze die wel gaan toevoegen).
Anya schreef:De uitzonderingspositie van paarden uit zich onder andere in drie zaken heel specifiek:
1. je kunt kiezen of je paard voor menselijke consumptie geschikt is of niet. Afhankelijk daarvan mogen bepaalde medicijnen wel of niet extra worden toegediend. Volgens het besluit diergeneesmiddelen vallen ze daarmee materieel onder 'gezelschapsdieren' als die verklaring is ingevuld.
2. je mag ze cremeren (destructie via de Rendec is dus niet verplicht).
3. je mag een kadaver buiten de Rendec om laten vervoeren (mits daartoe vergunning is verstrekt).
Anya schreef:Ik mag niet meer antwoorden van Alette
Anya schreef:On topic: de KNHS mag -los van al het bovenstaande- mijn eigendomsrechten niet op deze wijze aan de kant zetten. Voor dopingcontrole is een voorliggende voorziening (bloed bij levende paarden tappen). 3 paarden per jaar leveren geen statistische informatie op. En bij vermoeden van dopinggebruik/misdrijf kan aangifte bij politie plaatsvinden die vervolgens wel sectie kunnen vorderen. De verwachting van de juristen die ik hierover heb gevraagd is dat ze de eis tot verplichting van sectier verrichten niet juridisch hard kunnen maken. Deze zal nietig worden verklaard (net als die bordjes 'wij zijn niet aansprakelijk voor... ' ook nietig zijn.
Maar de tijd zal het leren.
Anya schreef:Aangifte doen bij de politie van wederrechtelijk toeeigenen. Bij twijfel zal de politie altijd de officier van justitie bellen, en die zal bij twijfel altijd de wet erop naslaan. En wet gaat voor regels.
Anya schreef:Oh ja, ik denk dat ze zich in allerlei bochten wringen om aan te kunnen tonen dat de paardensport op nette en diervriendelijke manier gebeurt.
Maar dan weet ik er nog wel een paar:
- doping onderzoek op levende dieren (buisje bloed) en desnoods tijdens trainingsomstandigheden
- echte controle op het inrij terrein en heel heftige sancties op ongeoorloofd gedrag
- echt goede voorlichting over hoe paarden gehouden moeten worden, i.p.v. de sectorraad die elkaar de hand boven het hoofd houdt en paarden 24/7 op stal houden toestaat, omdat je anders de helft van de paarden bedrijven zou moeten sluiten.
Kijk dan doen ze wat. Dit soort sectieregeltjes zijn kulmaatregelen om later tegen het grote publiek te kunnen zeggen dat ze er echt wat aan hebben gedaan en al die paarden een keurige dood zijn gestorven door ongeluk of harstilstand die nu eenmaal bij mensen ook voorkomt. Dat heet straatje schoonvegen.
En aangezien dat dan over de rug van de eigenaar moet gebeuren... Lekker makkelijk.
Anya schreef:KNHS is een groot deel van de sectorraad natuurlijk.. De FNRS zit bijvoorbeeld -horizontaal ingestroomd- in het bestuur van de KNHS. Het zelfde geldt voor de DRHA (reiners).
Naald in paard kun je ook weigeren als eigenaar.. maar dan mag je niet starten en wordt je permanent van starten uitgesloten. Meer dan dat kunnen ze er niet aan doen. Maar je blijft eigenaar en beslissing bevoegd.
Anya schreef:Wat in ieder geval het verschil is, is dat ze je paard niet wederrechtelijk toeeigenen. Bij sectie wel. Ze voeren het zelfs weg naar een lokatie van hun keuze. Tenslotte is een naald een weer te genezen ingreep en een sectie is niet terug te draaien.
Anya schreef:Precies,en die eigenaar hoeft bijv. het crematorium personeel niet toe te laten...Het terrein is niet van de KNHS, maar van degene die het terrein beschikbaar stelt.
Anya schreef:Lid blijven: er is zoiets als wilsovereenstemming. Geen lid willen zijn betekent einde wilsovereenstemming. Dat ze dan de rest van je geld niet willen terugstorten is een administratieve handeling. Geen juridische
Anya schreef:Als mijn paard een been breekt en nog te vervoeren is, gaat het naar Hochmoor in Duitsland. Omdat ik wel vertrouwen in die kliniek heb, en maar weinig in andere klinieken in mijn regio. Dus dat wens ik toch wel even zelf te besluiten.
Anya schreef:Als mijn paard spontaan dood neervalt zal ik niet snel sectie verrichten. Je krijgt er je paard niet mee terug en ik heb geen warme gevoelens bij sectie. Ook niet bij mensen.
Maar als anderen er anders over denken, is dat toch prima
Ik heb er problemen mee.
En ik kan me ook omstandigheden voorstellen waarbij ik bereid zou zijn sectie te laten verrichten (bijvoorbeeld al die polo-ponies die allemaal tegelijk stierven). Maar dan kunnen ze het me vragen.
Anya schreef:Echter sectie op een paard dat duidelijk misspingt en met de benen tegen een hindernis knalt en zijn been breekt.. daar hoef ik echt geen sectie voor te laten verrichten.