Discussie over natuurlijk bekappen vs traditioneel beslaan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kim_Peters

Re: Discussie over natuurlijk bekappen vs traditioneel beslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:02

Normaal gesproken kijkt een TB'er ook naar het gebruiksdoel van een paard. Een paard wat voornamelijk in de wei loopt en af en toe een bosritje maakt wordt alleen maar bekapt en een eventingpaard wordt beslagen met lichte ijzers en schroefgaten. Ik denk niet dat daar zozeer het verschil zit. Mijns inziens zit het verschil in het draagvlak en de afwikkeling bij een pas van de voet. Als ik het goed begrijp wordt bij NB de gehele zool belast en ligt het rolpunt bij een pas verder naar achteren. Bij TB wordt de draagwand van de voet belast en ligt het rolpunt van de voet bij een pas verder naar voren.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:16

Kim_Peters schreef:
Als ik het goed begrijp wordt bij NB de gehele zool belast en ligt het rolpunt bij een pas verder naar achteren. Bij TB wordt de draagwand van de voet belast en ligt het rolpunt van de voet bij een pas verder naar voren.

Volgens mij is dat idd het grootste verschil :j

Kim_Peters

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:21

Hoe kan een paard waarbij het afrolpunt van de voet verder naar achteren ligt gemakkelijk naar voren bewegen? Lijkt het je niet handiger om het afrolpunt verder naar voren te hebben net als bij TB zodat een paard zijn pas sneller af kan wikkelen en dus gemakkelijker voort kan bewegen?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:22

Kim_Peters schreef:
Dan zou ik toch graag willen weten waarom Rob en Anton zoveel paarden krijgen aangeboden die door het Natuurlijk Bekappen niet meer kunnen lopen...

Volgens mij heeft hij één geval opgelapt.

Als het er echt meer waren had hij dat heus wel breed uitgemeten op zijn website, zijn ego kennende :7

Hij heeft het veel drukker met het oplappen van TB en ijzergevallen, als je kijkt naar zijn website, barst het ervan.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:25

Kim_Peters schreef:
Hoe kan een paard waarbij het afrolpunt van de voet verder naar achteren ligt gemakkelijk naar voren bewegen? Lijkt het je niet handiger om het afrolpunt verder naar voren te hebben net als bij TB zodat een paard zijn pas sneller af kan wikkelen en dus gemakkelijker voort kan bewegen?

Dat gebeurt met beslaan ook regelmatig. Alleen noemen ze het daar geen natural. Ik ken dat systeem al heel lang. Kijk maar eens op www.hoofcare.nl en klik dan op breakover-beslag. Ik heb echt superervaringen met de makers van deze site, èchte vaklui!

Kim_Peters

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:26

Hier ben ik het ook volledig mee eens:

Als mijn zoontje van 6 geplaagd wordt zegt hij altijd: “wat je zegt ben je zelf!” Een waarheid die wel erg vaak opgaat. De natuurlijk bekapbeweging heeft mijns inziens zelf de oogkleppen op! Als zij bij een been en/of hoef probleem komen kunnen zij deze enkel behandelen door middel van het Natuurlijk Bekappen. Het is zelfs zo kort door de bocht dat de manier van bekappen bij een gezonde hoef en/of been hetzelfde is als bij eentje die een probleem heeft. Zij zullen nooit en te nimmer naar de voetas kijken daar deze in hun filosofie niet bestaat.

Deze website krijgt ook vaak de kritiek, uit de natuurlijke hoek, dat hij kortzichtig is en niet open staat voor andere methodes. Weer een grove fout van de aanhangers van Hoefnatuurlijk.nl. Op deze website staan ook publicaties geschreven door aanhangers van het natuurlijk bekappen. Wij laten deze mensen aan het woord en uitpraten. We weten dat er theorieën bij zijn die raakvlak hebben met onzen. Daarentegen als je de website van hoefnatuurlijk grondig doorleest zul je nergens een traditioneel hoefsmid aan het woord horen laat staan dat ze deze man uit zouden laten praten. Wederom heeft mijn zoontje van 6 gelijk!

Bron: http://www.hoeftnietnatuurlijk.nl

Kim_Peters

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:27

@ CaPrIoLe`79 Ik doelde inderdaad op het Break Over beslag van Hoofcare ;) Hierbij ligt het afrolpunt juist ver naar voren in tegenstelling tot het natuurlijk bekappen van de voet :)

Kim_Peters

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:29

@ Arabesk: Niet iedereen is bereid of durft het aan om zijn/haar negatieve verhalen op internet te plaatsen. Zoals je willicht wel zult weten is ook de persoon op http://www.hoofcare.nl dusdanig bedreigd dat ze de politie in heeft geschakeld... En daarnaast zou de website van Rob dan wel erg vol komen te staan...

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:30

Kim_Peters schreef:
@ CaPrIoLe`79 Ik doelde inderdaad op het Break Over beslag van Hoofcare ;) Hierbij ligt het afrolpunt juist ver naar voren in tegenstelling tot het natuurlijk bekappen van de voet :)

Het heeft juist een dubbel opzet, waardoor hij wat meer naar achter ligt. De voet begint dus al snel af te rollen. Maar ondertussen blijft het ijzer wel de hele hoefwand ondersteunen en daar ging het natural balance ijzer in de fout.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:32

Nee het afwikkelpunt ligt bij de teen, maar het landen gebeurd op de hielen (als ik het goed heb hoor, ik ben geen expert).

Dus het paard landt op de achterkant en wikkelt af met de voorkant. Bij NB worden de tenen kort gehouden (gelijk aan de zool) en er wordt een mustangrol gemaakt (teen wordt rond gevijlt). Hierdoor is er een snellere afwikkeling.

Bij TB landt het paard (volgens mijn informatie) op de toon en zijn de tenen doorgaans langer (langer dan de vorm van de zool). Hierdoor zou de afwikkeling trager gaan.

NB: dit is wat ik mij kan herinneren qua verschillen, echter ik ben geen vakkenner van beide methodes.

Kim_Peters

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:33

Sorry foutje van mij, ik bedoelde hetzelfde maar zei het anders ;). Het bevordert de afwikkeling van de voet doordat het break over punt meer onder de voet ligt waardoor de voet sneller afwikkelt.

Kim_Peters

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:34

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:36

Kim_Peters schreef:
@ Arabesk: Niet iedereen is bereid of durft het aan om zijn/haar negatieve verhalen op internet te plaatsen. Zoals je willicht wel zult weten is ook de persoon op http://www.hoofcare.nl dusdanig bedreigd dat ze de politie in heeft geschakeld... En daarnaast zou de website van Rob dan wel erg vol komen te staan...

Sinds http://www.hoofcare.nl als internetprovider optreedt voor fantasievolle websites is het verhaal nog eens extra aangedikt met een cowboyverhaal over bedreigingen en aangifte bij de politie.

Bij navraag bij de politie kon de "aangifte" nooit worden bevestigd: wel kon men ons verzekeren dat als er echt aangifte zou zijn gedaan van iets dat strafbaar is, de betrokkenen er beslist van zouden hebben gehoord.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:37

PS: Ik vind het nu (tussen mij en Kim) een erg leuke en leerzame discussie/informatie overdracht.

Ik wil van haar leren en zij van mij (tenminste dat denk ik ;-))

Zo kan het dus ook. Diegene die te hard schreeuwen hebben dat al genoeg gedaan...in 40 topics....

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:37

Bij NB draagt niet de hele zool. De buitenste rand van de zool draagt wel mee, en de straal passief. De mustangrol begint net buiten de witte lijn. Dus helemaal niet ver naar achter.
De meeste traditioneel bekapte paarden hebben helemaal geen afrolpunt. Daarom vijlde ik altijd zelf de randjes rond. Scheelt ook een hoop brokkels.

Kim_Peters

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:39

@ Arabesk: Ik denk dat Rob het wel aan zijn stand verplicht is om waarheidsgetrouwe artikelen te plaatsen op zijn website. Het lijkt mij daarom zeer onwaarschijnlijk dat het verhaal niet zou kloppen...

Kim_Peters

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:41

@ Laetitia: Vind ik ook :)

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:43

laetitia schreef:
Bij TB landt het paard (volgens mijn informatie) op de toon en zijn de tenen doorgaans langer (langer dan de vorm van de zool). Hierdoor zou de afwikkeling trager gaan.

Bij bekappen alleen (dus daarna geen ijzers eronder) worden de voeten ook bij TB vrij kort gehouden, anders krijg je zeker scheuren. Doordat er hier allerlei rassen staan die eigenlijk niet in dit land en op deze bodem thuishoren kun je het probleem hebben dat de zool te dun wordt en ze gevoelig gaan lopen. TB-ers bevelen dan een ijzertje aan en NB-ers bevelen dan hoefschoenen aan.

Hephaistos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:47

Het kost wat tijd om de zoveelste welles-nietes-discussie over NB contra TB te lezen.

Arabesk: op het moment dat jij 10% van de kennis over hoeven van de gebroeders Nassau bezit heb je het recht om commentaar op ze te leveren. Zou voor jou misschien verstandig zijn om daar een weekje mee te lopen, bel ze eens, je bent vast van harte welkom. En je bent erg kundig in het ontwijken van vragen over of jij wel gecertificeerd bent om bekap-cursussen te geven. Ik geloof dat jij en Arno ook niet verder zijn gekomen dan zo'n eendaagse cursus? En verder veel boekenwijsheid die door een bepaalde bril bezien wordt?

Overigens zijn hier op Bokt wel meer verhalen geschreven door mensen die niet tevreden waren met NB, maar of die berichten worden gelijk op een dusdanige agressieve wijze de kop ingedrukt of die mensen worden volledig genegeerd. En in de enorme brij van berichten hier zijn die berichten moeilijk terug te vinden. Misschien zou ik een topic moeten openen met de vraag of mensen zich zouden willen melden?

Een goed TB-er en een goede NB-er zullen elkaar niet veel ontlopen in hun manier van bekappen. Ik heb geleerd om niet veel straal weg te nemen, aangezien dit het tweede hart van het paard is en het dier de straal nodig heeft om gezonde hoeven te creeëren. Ook haal ik niet veel zool weg, alleen wat oude zool om te bepalen tot hoever ik de hoefwand af kan nemen. De hoefwand afronden doe ik ook al jaren. Niks nieuws dus dat NB. Ik laat wel een randje hoefwand staan, dit dient als een 'natuurlijk' ijzer. Als het 'moet' sla ik een ijzer onder, maar liever niet.

Aan de andere kant: zet 1 paard neer, daar omheen 10 hoefsmeden en 10 NB-ers en ze zullen allemaal een andere mening hebben en hoogstwaarschijnlijk hun concullega's bekritiseren. Ik ben werk van TB-ers en van NB-ers tegen gekomen waar ik echt van janken kon. Maar voornamelijk kom ik paarden tegen die te lang niet bekapt waren en daar kun je moeilijk de bekappers de schuld van geven.

Ik denk dat over het algemeen mensen met paarden die zich bezig houden met NB zich meer bewust zijn van de hoeven van hun paard en de mensen die een TB-er hebben de hoeven meer aan hun smid overlaten. Ik vind het altijd leuk om mijn klanten wat te leren en heb dus al menige vijl bij de klant achter gelaten en ze uitgelegd wat zij zelf konden doen aan de hoeven van hun paard(en). Persoonlijk denk ik dat zij daar meer van leren dan van een dure eendagscursus hakken op dode hoeven. Commercieel gezien misschien niet handig van mij, scheelt vaak zeker één keer komen per jaar. Maar zie dan wel een paard die netjes op de hoeven staat, zonder flaires en brokkels. En dat is het belangrijkste!

Ik kijk naar het gebruiksdoel van het paard en hoe hij gehouden wordt. Helaas ligt het niet in mijn macht om mijn klanten op te voeden wat sommige dingen betreft. Kan dan alleen mijn best doen voor het paard om hem weer goed op de hoeven te zetten. Kan nu eenmaal niet mijn klanten verplichten om hun paarden dit en dit voer te geven, hun paarden 24 uur per dag buiten te zetten en om de 6 weken de smid te bellen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:48

Kim_Peters schreef:
@ Arabesk: Ik denk dat Rob het wel aan zijn stand verplicht is om waarheidsgetrouwe artikelen te plaatsen op zijn website. Het lijkt mij daarom zeer onwaarschijnlijk dat het verhaal niet zou kloppen...

Feit is dat er bij de politie niets bekend is over een aangifte.

Maar we raken offtopic, bovendien vind ik het zeer oninteressant wat die twee blaaskaken op hun website zetten

Ze hebben nu hun pijlen gericht op cytek en roepen daar ook over dat ze bedreigd zijn door cytek. :Z

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:53

Heb alles gelezen over breakover beslag en dat verschilt inderdaad niet veel van NB bekappen (behalve dan dat zij met ijzertje werken).

Maar het idee achter de afwikkeling en het dragen van de hoef en de afrol aan de teen is hetzelfde!

(jammer he fanatiekelingen dat we nu eindelijk nader tot elkaar komen!!)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:55

Hephaistos +:)+

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 23:01

Moderatoropmerking:
Voordat jullie overgaan op offtopic gepraat wil ik jullie toch vragen terug ontopic te gaan.

Verder een compliment voor de verloop van deze discussie. Ik ga erin mee dat dit leerzaam is, voor beide kanten. +:)+

Hephaistos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 23:02

Arabesk schreef:
Maar we raken offtopic, bovendien vind ik het zeer oninteressant wat die twee blaaskaken op hun website zetten

Behalve als het wel in je straatje past, dan gebruik je opeens graag quotes van hun website :?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 23:52

Hephaistos schreef:
En je bent erg kundig in het ontwijken van vragen over of jij wel gecertificeerd bent om bekap-cursussen te geven. Ik geloof dat jij en Arno ook niet verder zijn gekomen dan zo'n eendaagse cursus?

Arabesk, de vraag of jij al dan niet gecertificeerd bent en hoe jij aan je wijsheid/deskundigheid komt is je meerdere keren gesteld. Kun je er eens antwoord op geven?