Ongelukken tijdens gevaarlijke race in Engeland *Foto's*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kazary

Re: Ongelukken tijdens gevaarlijke race in Engeland *Foto's*

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:13

Waar heeft een kamikaze piloot dan mee te maken? :D

Die snelheid, dan zitten passen voor de sprong er niet meer bij. Ook de paarden kunnen dat in zulk tempo niet meer. Pas vergroten kan niet meer, alleen maar pas verkorten, maar dan is er nog maar weinig over om passend over een sprong t komen.
Dat is meer een kwestie van geluk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:14

Ik wel, als ik in Engeland woonde en een bijzondere Volbloedhengst of merrie zou hebben mét de capaciteit om de GN met goed gevolg uit te lopen, dan zou ik er zeker een topjockey opzetten om het dier naar een zo hoog mogelijke plaatsing te rijden in de Grand National. Moet je wel een steeplepaard hebben en geen gewone vlakkebaanrenner. Maar stel dat je in de top drie eindigt, dan zijn de nakomelingen voor de fok duizenden en duizenden ponden duurder.
Verder is het het beroep van deze jockeys, die zeker geen zelfmoordneigingen hebben. Het zijn geen paardenrughobbelaars zoals wij. Het zijn beroeps. Zeg maar gerust professionals. En deze mensen doen het uit vrije keus maar wel om hun schoorsteen er mee te laten branden.
De één wordt timmerman, een ander dokter, weer een ander jockey.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:19

Dus dan gaat het alleen maar om het geld, niet om het paard.
Dat vind ik een verkeerd uitgangspunt.
Het zullen vast profs zijn, daar twijfel ik ook niet aan, maar dan vind ik ze nog steeds gestoord en niet aan het dier denken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:20

kazary schreef:
Waar heeft een kamikaze piloot dan mee te maken? :D

Die snelheid, dan zitten passen voor de sprong er niet meer bij. Ook de paarden kunnen dat in zulk tempo niet meer. Pas vergroten kan niet meer, alleen maar pas verkorten, maar dan is er nog maar weinig over om passend over een sprong t komen.
Dat is meer een kwestie van geluk.

echt wel. Kijk maar eens goed naar het rijden van de jockeys, die rijden wel degelijk voor een - redelijk - passende afstand, en die moet je dus al ver van tevoren zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:22

Tuurlijk gaat het wel om het paard, je werkt ernaar toe met zo'n dier, afgepaste training, voeding etcetera. Kom op, je kan niet elk paard zomaar starten in een dergelijke wedstrijd, evenmin als dat je met een Belgisch Trekpaard GP gaat rijden....
Maar er wordt vergeten dat in landen als Engeland de racesport een belangrijke bron van inkomsten is waar menigeen zijn brood mee verdient.

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:24

Lielle schreef:
Charica schreef:
Ik snap niet waarom iemand hiermee vrijwillig aan mee doet?
Das toch ook retarted?
Eer en roem is zooo overrated.

en wat voeg je daarmee aan deze discussie toe? Jij mag het overrated vinden, dat hoeft niet voor iemand anders te gelden. Daarnaast neem je al aan dat het alleen maar voor eer en roem is.

Sorry ik dacht dat ik hier wel mocht posten wat ik vindt.
Dat ik het anders verwoord dan iemand anders... Tsja.
En van dat eer en roem had ik ergens anders gelezen in dit topic.
En komt niet van mij.
Wat voeg jij toe in deze discussie? :P

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:25

Redelijk passend is niet passend op die hoogtes en breedtes.
Verruimen kan ook niet meer, het enige wat de jockey dan kan doen is inhouden. Met paarden die zo met hun alle ook vollop willen gaan.

Ik denk dat jij in een cross toch wel beter wilt zitten in de afstand dan redelijk goed.? :) En ook de ene keer verruimt en de andere keer vergroot.

Suleilitha, je zegt zelf al, nakomelingen leveren zoveel meer ponden op.
Geld dus.
En met een auto trainen zit ook gepaste training en autocorreurs vinden ook dat ze liefde met hun auto hebben. Zo zie ik dat in die race ook.
Ik heb met mijn paard dan toch een andere vorm van liefde. Dat is duidelijk.
Laatst bijgewerkt door kazary op 06-04-09 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:26

suleilitha schreef:
Een paard is geen kind, SFLJ.

Mijn paard is dat wél. En wat ik met m'n kinderen niet zou doen, doe ik m'n paard ook niet aan, nee.
Op het land in Groningen lopen ze iedere dag, Lielle ;) en wat dat starten betreft; ik zei al geen topsport te (willen) ambiëeren, ben me er erg van bewust wat ik met ze doe maar zou een kind bijv. ook meenemen voor een wandeling in het bos, zolang ik niet het idee heb dat ze dat met heel veel tegenzin doen en ze nooit dwingen tot meer of blootstellen aan dergelijke risico's.
Natuurlijk lopen ze die al op het moment dat je ze in de trailer zet en de weg op gaat maar ook daar ben ik me erg van bewust een hou daar dus rekening mee.
Een beetje hobby-basissport vind ik over het algemeen, en met de juiste voorbereiding en verzorging, geen probleem maar wanneer het geld en of eer, roem belangrijker wordt, komt het beest op de 2e plaats.
Waar iedereen z'n grens legt, moet ie zelf weten maar wanneer er beesten dood gaan voor de lol van de mens is in mijn ogen die grens overschreden.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:30

kazary schreef:
Dus dan gaat het alleen maar om het geld, niet om het paard.

Ja uiteraard, volbloeden zijn wegwerp. Wat goed genoeg is om doorgetraind te worden is het topje van de ijsberg, en wat daaruit goed genoeg is voor de fok of nog omschoolbaar is na 5 jaar racen is nog een kleinere groep. Maar goed, het blijft op vlak van de productie van paardenvlees een beter leven dan dat van een vleesrund of een slachtvarken.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:32

Charica, persoonlijke aanvallen zijn nog altijd niet de bedoeling op Bokt.
Daarnaast is het fijner als je je inleest in een discussie en dan een gefundeerde mening plaats ipv zo een losse flodder in het topic lost te laten.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:33

Charica schreef:
En komt niet van mij.

lees mijn reacties maar door, dan weet je het meteen ;)

Mening is leuk, maar als je in een discussie wil meedoen, heb je meer aan argumenten voor die mening, dan kun je nl verder praten.

@kazary, redelijk goed is echt goed genoeg op een haag, het komt niet op 20 cm aan, ook niet in de cross.

@sflj, ze lopen wel op het land, maar je doet er dus ook andere dingen mee. Jij vindt dat de grens voor ethisch met je paard omgaan ligt bij een beetje hobby endurance en wat trailerritten, maar ook dan kan eer en roem op de 1e plaats komen, en ik zie helaas ook genoeg voorbeelden van mensen die helemaal geen wedstrijden rijden maar nog steeds het welzijn van hun paard ondergeschikt maken. Als je sport niet ethisch vindt, heb je maar een keuze en dat is je paard alleen maar paard laten zijn en dus Groningen kopen. In alle andere gevallen sluit je altijd een compromis, like it or not. Ook met buitenritten (en met endurance) vallen er doden onder paarden.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 06-04-09 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:36

Met die breedtes en ook met die greppels? Dan lijkt me dat juist wel eens het verschil tussen over de kop vliegen of niet.

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:38

Citaat:
lees mijn reacties maar door, dan weet je het meteen

Menign is leuk, maar als je in een discussie wil meedoen, heb je meer aan argumenten voor die mening, dan kun je nl verder praten.

Haha nou misschien in de middag, als ik tijd heb :P
Ik ben van mening dat ik niet genoeg afweet van het wereldje waar het over gaat, en daardoor niet zozeer actief mee kan deelnemen aan deze discussie. Echter schrok ik wel van de afbeeldingen. Zo stelde ik eigenlijk meer een vraag. Misschien een beetje raar verwoord, maar dat soort dingen doe ik wel vaker :P *D :P :o

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:39

Even over Engeland: het racen zit daar veel meer in het bloed bij mensen (en bij paarden).

Behalve de 'flatraces' zoals wij die kennen heb je daar ook vooral in de winter 'jumpraces'. Jumpraces zijn (zoals de naam het al zegt) vooral over hordes heen. Als je voor de tv gezeten hebt afgelopen zaterdag dan heb je gezien dat de eerdere races die dag over hordes gingen. De steeplechase is nog weer een extremere vorm van jumpracen (waarbij de point-to-point de 'laagste klasse' is).

Jumpracers worden niet afgeschreven na hun carriere, maar vaak verkocht als hunter. Jumpracers beginnen hun carriere ook vaak op 4/5 jarige leeftijd. Dat is niet te vergelijken met de flatracers die op 2 jarige leeftijd racen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:42

Ik probeer de afmetingen te vinden, maar dat lukt nog niet zo snel. Maar echte steeple sprongen (en dan zijn dit) zijn juist geschikt voor het hoge tempo en komen niet op 20 cm aan in de afzet.

Wat ik dus raar vind, was een haag met een greppel erachter, dat snap ik niet.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:43

Was dat niet een haag met een sloot erachter?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:44

De hagen komen inderdaad niet op 20 cm, dan vegen ze er maar anders doorheen.
Als het ook alleen maar om hagen zou gaan zou ik er ook anders op reageren. :)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:44

Apple schreef:
Even over Engeland: het racen zit daar veel meer in het bloed bij mensen (en bij paarden).

Voornamelijk het gokken ;-)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:45

kazary schreef:
De hagen komen inderdaad niet op 20 cm, dan vegen ze er maar anders doorheen.
Als het ook alleen maar om hagen zou gaan zou ik er ook anders op reageren. :)

ook met die greppels is dat niet zo'n probleem (dwz als je niet in de greppel afzet natuurlijk ;) )

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:45

Apple schreef:
Was dat niet een haag met een sloot erachter?

klopt, maar zelfde principe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:46

Kijk we kunnen allemaal wel schijnheilig lopen doen dat het not done is om geld te verdienen met juist ja, paarden maar als er geen geld in het geding was, was onze KWPNer ook nooit uitgegroeid tot Neerlands duurste exportprodukt, want dat is het toevallig wel. Alleen is het gros hier niet zo belezen dat men dat weet, geloof ik. Bovendien is het een kleinschalig exportprodukt maar de stuksprijs is dusdanig hoog dat men al jaren spreekt van het duurste produkt wat wij exporteren.
En dóór de opbrengsten kan men investeren binnen de fokkerij. Had dit onze fokkers nooit een kwartje opgeleverd dan hadden we dus niet onze kwalitatief hoge paardenstapel gehad maar was ons sportpaard niet meer dan een hobbymatig middenmootbeestje.....

Niet alleen het gokken Bandida, men verdient ook geld met het fokken. Ik weet, het scheelt maar 1 letter maar de Britten hebben meer kaas gegeten van het fokken van Volbloeds dan wij ;)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:49

Wat een nare toon in je bericht, alleen het gross is niet zo belezen.
Het gross heeft gewoon een andere mening. Lijkt me toch wel gewoon toegestaan?

Geld verdienen is niet erg, maar niet ten koste van een paard. Dat is wel het verschil.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:50

Lielle schreef:
Charica schreef:
En komt niet van mij.

lees mijn reacties maar door, dan weet je het meteen ;)

Menign is leuk, maar als je in een discussie wil meedoen, heb je meer aan argumenten voor die mening, dan kun je nl verder praten.

@kazary, redelijk goed is echt goed genoeg op een haag, het komt niet op 20 cm aan, ook niet in de cross.

@sflj, ze lopen wel op het land, maar je dioet er dus ook andere dingen mee. Jij vindt dat de grens voor etisch met je paard omgaan ligt bij een beetje hobby endurance en wat trailerritten, nmaar ook dan kan eer en roem op de 1e plaats komen, en ik zie helaas ook genoeg voorbeelden van mensen die helemaal geen wedstrijden rijden maar nog steeds het welzijn van hun paard ondergeschikt maken. Als je sport niet ethisch vindt, heb je maar een keuze en dat is je paard alleen maar paard laten zijn en dus Groningen kopen. In alle andere gevallen sluit je altijd een compromis, like it or not. Ook met buitenritten (en met endurance) vallen er doden onder paarden.

Waarom zo zwart wit?
Zoals ik al zei hebben mijn paarden de beschikking over een stukje Groningen maar je hebt gelijk als je bedoelt dat ik ze ook voor mijn plezier heb. Ik heb in de endurance nog geen dode paarden meegemaakt en op de manier waarop ik het doe, is die kans niet groter dan dat het kind van de buren dood neer valt tijdens het voetballen. ;) nogmaals, het zijn over het algemeen gebruiksdieren en zolang iedereen zich steeds goed bewust is van wat ie ermee doet, geen probleem. Maar dit, of 160km achterelkaar galopperen door de woestijn, ;) zet ik vraagtekens bij, ja.
Het lijkt mij voor het welzijn niet verkeerd als iedereen dat deed.
Als ik sommige/veel reacties hier lees, vraag ik me af wat veel mensen belangrijker vinden...

baby-smurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:52

arme beesies

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:53

Is het niet zo dat elke sport met paarden die je op het absolute topniveau beoefend een zeker risico inhoudt? Of dat nu een cross op het hoogste niveau, endurance 160km, dressuur a la Anky, springen of (jump)racen?

In de lagere klassen van welke tak van paardensport dan ook zijn de risico's nog wel te overzien, maar als het echt topsport wordt dan kom je onherroepelijk ook bij meer risico terecht.