Vader mishandelt pony na val van kind in Wezep

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

adecuada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 15:44

Jezus! Ik snap dat je schrikt als je kind van een paard afsodemieterd!
Maar hoe haalt die vent het in zn hoofd om dan het paard af te gaan staan beulen?! :\

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 15:59

suleilitha schreef:
Beetje kort door de bocht genomen allemaal, Hermelientje.
Hou je er ook rekening mee dat er paarden bij bepaalde mensen belanden, juist ja, om te worden heropgevoed? En dat die mensen het puin mogen ruimen van wat een ander in het verleden heeft aangericht? Als een paard 1 pk tegen je in de strijd gaat gooien en je daarmee in gevaar brengt, los je dat niet op met kennis uit boekjes.

Dat snap ik best en ik ben het ook met je eens dat er paarden heel erg slecht gedrag kunnen hebben ontwikkeld. Dat vind ik dus heel jammer dat dit zo vaak voorkomt. Ik zei ook dat als een paard vanaf het begin af aan goed en deskundig was opgevoed dat het dan allemaal niet nodig is dat gewelddadige gedoe. Mijn ervaring is toch dat in de meeste gevallen goudeerlijke opvoeders ook goudeerlijke paarden krijgen. Gedragsproblemen corrigeren is wat anders dan gewoon opvoeden, maar toch ken ik mensen die heel goed kunnen corrigeren en toch niet als uitgangspunt hebben dat daarbij geschopt moet worden. Dat het kan gebeuren dat je je paard - meestal toch uit angst (zelfbehoud) of uit frustratie lijkt me - een schop verkoopt ok dat snap ik, maar ik begrijp gewoon niet dat sommige mensen er zo over "opscheppen".
Om op dit specifieke geval terug te komen, tenzij de vader naast het kind liep tijdens de oefenwedstrijd - wat ik niet aannam - dan is hij bij voorbaat al te laat met zijn straf, zelfs als we het er over eens zijn dat het gedrag van de pony bestraft moest worden. Ik ben ook wel eens gevallen maar heb nog nooit het idee gehad dat ik dan kwaad op mijn paard moest worden en zelfs al is het een trucje van een pony dan moet een ruitertje leren hoe ze dat de volgende keer op moet lossen, liefst zonder er af te vallen.

Anoniem

Re: Vader mishandelt pony na val van kind in Wezep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 16:10

Ik denk dat je het woord opscheppen niet helemaal juist gebruikt ;) want wie is er nou trots op een paard een punter met een laars te verkopen? Ik niet in elk geval maar soms moet je gewoon.
Verder geef ik de voorkeur aan paarden die voor hun derde jaar niet meer dan noodzakelijk in de handen zijn geweest, dus alleen weten wat de dierenarts en de hoefsmid is en verder niet zijn "vertrut". Goed, met name bij een hengst moet je dan wel eens een corrigerend tikkie uitdelen maar dat blijft dan ook meestal bij 1 of 2 keer. Verder is het wederom erg kort door de bocht genomen dat je er van uit gaat, dat mensen wel eens een trap uitdelen uit angst of uit frustratie.
En onderschat ponies vooral niet, zeker nog nooit een pony gezien die de hele trucendoos openbaart??? Echt, daar staat menigeen van te kijken. En dat kan een piepjong kind niet zelf oplossen.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 16:23

Joceline schreef:
Het is heel simpel ik straf en keur goed gedrag af.

Ik weet niet wat je precies wilde zeggen maar dit vast niet ;)

Jij hoeft je echt niet aangevallen te voelen door mij, als je paard goed luistert dan doe je het vast heel goed. (Maar dan doe je het toch niet zoals de man waarover dit topic gaat, lijkt mij).
En natuurlijk mag ongewenst gedrag bestraft worden, maar dat hoeft toch niet altijd een stel waarschijnlijk foutief getimede schoppen te zijn zoals waar dit topic over ging. Het belangrijkste is toch om te onthouden dat je met straf je paard niets kunt aanleren, alleen maar iets kunt afleren en dat wordt wel eens vergeten. Het boek wat ik bedoelde is echt erg goed. Anky heeft het voorwoord geschreven en ze schijnt het aan al haar leerlingen kado te doen, het is echt niet geschreven door iemand die nooit eens een tik uitdeelt. Nou ja mocht het je toch interesseren dan zoek ik even de gegevens op.

_Henrieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 16:26

Is dit een informatie topic over een man die zijn paard hard aanpakt, of een discussie forum over wat juist en niet juist is? :=

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 16:26

suleilitha schreef:
En onderschat ponies vooral niet, zeker nog nooit een pony gezien die de hele trucendoos openbaart??? Echt, daar staat menigeen van te kijken. En dat kan een piepjong kind niet zelf oplossen.

Dus moet pa de pony maar aftuigen??

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 16:37

Hermelientje schreef:
Joceline schreef:
Het is heel simpel ik straf en keur goed gedrag af.

Ik weet niet wat je precies wilde zeggen maar dit vast niet ;)

Jij hoeft je echt niet aangevallen te voelen door mij, als je paard goed luistert dan doe je het vast heel goed. (Maar dan doe je het toch niet zoals de man waarover dit topic gaat, lijkt mij).
En natuurlijk mag ongewenst gedrag bestraft worden, maar dat hoeft toch niet altijd een stel waarschijnlijk foutief getimede schoppen te zijn zoals waar dit topic over ging. Het belangrijkste is toch om te onthouden dat je met straf je paard niets kunt aanleren, alleen maar iets kunt afleren en dat wordt wel eens vergeten. Het boek wat ik bedoelde is echt erg goed. Anky heeft het voorwoord geschreven en ze schijnt het aan al haar leerlingen kado te doen, het is echt niet geschreven door iemand die nooit eens een tik uitdeelt. Nou ja mocht het je toch interesseren dan zoek ik even de gegevens op.

Spellingsfout ja, voel me zeker niet aangevallen maar beantwoord jouw posts.. Ik heb zelf ook veel boeken gelezen van haar en andere boeken, is interessant maar ben nu door de geslaagde opvoedperiode probleemloos in het werken en omgaan met paarden. Verder wijkt dit een beetje af van het topic maar de voorgaande posts van jou hadden weinig te maken met het topic maar gewoon over dat het straffen van paarden (zowel vast) als los niks was. Of duidelijker formuleren want dat stond los van het topic. Ontopic maar weer anders wordt het eindeloos.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 16:39

_Henrieke schreef:
Is dit een informatie topic over een man die zijn paard hard aanpakt, of een discussie forum over wat juist en niet juist is? :=

Het was eigenlijk het eerste maar nu is het een beetje allebei geworden (beetje "zendelingenwerk" kan misschien meer van zulke topics voorkomen). ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 16:40

overschat de rijkunsten van een kind van 8 ook niet.....die hebben meestal niet veel nodig om er af te vallen.
dus als de pony een scherpe bocht maakt ligt het kind er al af....en om dan een pony af te ranselen vind ik nergens opslaan.

_Henrieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 16:41

Hermelientje schreef:
_Henrieke schreef:

Het was eigenlijk het eerste maar nu is het een beetje allebei geworden (beetje "zendelingenwerk" kan misschien meer van zulke topics voorkomen). ;)

Zendelingen werk := ?

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 16:48

Nog hier dichtbij ook !

Wat sneu. Arme pony :(:)

westernappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 19:23

...boer,proleet,schandalig

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:04

was maar goed dat ik dit niet heb zien gebeuren, volwassen vent of niet maar ik had me hem toch voor de schenen geschopt en gevraagt waar hij mee bezig denkt te zijn... en dit zeg ik niet uit stoerheid, want hier kan ik echt zooo pissig om worden

marique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:05

Hoe dom kan je zijn
?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:12

Tja wat moet je er van zeggen als je er niet bij was he.
Ik heb vanavond na het eten nog even een lesje gereden, ben bezig een 18-jarige tuigpaardmerrie weer op te pakken onder het zadel en madam is de gemakkelijkste niet en ook niet altijd even eerlijk ;) (vos die noch haar haren noch haar streken is verloren)
Op een gegeven moment hield ik halt en wilde haar een paar seconden laten stilstaan. Ik zie aan haar hele houding en aan het orenspel dat er óf een giga bok aan zat te komen, of een gemene snauw naar een toevallige voorbijganger. Dus tja, ik gaf mevroi een por met het handvat van de zweep.... waarop ze als een ouwe generaal in de houding sprong die het volkslied hoorde. En wat zei de bakrandparade die kritisch toekeek: "Dierenbeul, wat doe je nou, ze doet immers niks!!!" (en nog veel meer maar ja, bokt heeft censuur en dan krijg je allemaal pannekoek, oliebol en paasei woorden te zien)
Ze deed inderdaad nóg niks maar hee, leer mij dat paard kennen..... en wie zegt dat het hier in het geval van die pony niet iets dergelijks kan zijn geweest???

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 21:16

geerke schreef:
overschat de rijkunsten van een kind van 8 ook niet.....die hebben meestal niet veel nodig om er af te vallen.
dus als de pony een scherpe bocht maakt ligt het kind er al af....en om dan een pony af te ranselen vind ik nergens opslaan.

Ik zat als acht-jarige tans al vrij vast in mijn zadel := Ondanks dat mijn rijkunsten niet dat waren wist ik heel goed hoe ik de pony tussen mij en de grond moest houden :=

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 22:23

Sul, als je d'r echt alleen een por met het handvat hebt gegeven zou je vast niet zoveel commentaar krijgen.

Maar zonder gekheid; ik zou willen dat ik al die mensen die hier nu roepen dat ze die kerel hadden aangepakt eens tegen zou komen op concoursen en verenigingslessen.
Ik zie hier toch vaak dingen die eigelijk niet door de beugel kunnen, vaak zijn het van die twijfelgevallen; het is wat te ruw of veel maar paard was idd wel stout en soms is het ook onterecht maar nooit zo erg dat ik me direkt geroepen voel er wat van te zeggen.
Tenslotte weet je nooit wat erachter zit zoals bv in het geval van Suleilitha en ik wil me ook niet overal mee bemoeien omdat het toch een eindeloze discussie is.
Daarbij heb ik het momenteel al druk genoeg om mijn buurman ervan te overtuigen dat hij zijn pony niet 3 maanden kan opsluiten in een box van 1,5 x 2,5 en dat is al moeilijk genoeg.

Overigens zie ik het ook vaak andersom; pony's met de akeligste rotstreken en kindjes die maar stug blijven zitten maar niet mans genoeg zijn hem aan te pakken of pony's die hun stinkende best doen maar ruitertjes hebben die er geen * van bakken maar wel steeds hoger en beter willen. Afgelopen week nog een typisch voorbeeld gezien van dat laatste, 't was niet mijn kind en niet mijn pony maar ik stond toch met trillende knieen te kijken, wedden dat de pony de schuld krijgt als het kind eraf dondert of het hele zaakje in de hindernis beland?
Onverantwoord, allemaal.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 22:25

Tja, die van mij kreeg een fikse lel op haar kont omdat het dat was of achterover klappen (door die mep sprong ze naar voren ipv hoger te gaan.) kreeg ik ook commentaar. Toen ik vroeg of ze me dan liever onder haar uit hadden willen trekken was het van "nee dat ook weer niet". Nou dan, houd dan je mond lekker dicht.... :) Dus ik snap Sul haar reactie wel. Mensen geven echt wel snel commentaar...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 22:28

Ik wou dat het hier ook zo was...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 22:31

Citaat:
Sul, als je d'r echt alleen een por met het handvat hebt gegeven zou je vast niet zoveel commentaar krijgen.

Ook een por met een handvat kan hard aankomen bij mensen die alleen maar aaien zijn gewend, Anneliesdj ;)
Joh ben je wel wijzer, ik ga niet een paard een pak op de donder geven IN de plaatselijke manege......
'k Ben het verder overigens wel met je eens, hoor. Stel dat ik in dit geval op mijn ruin had gezeten, dan had ik hem een aai over de hals gegeven en gezegd: "rustig maar, hij is braafffffffff" maar het ene paard is de andere niet en de merrie in kwestie is gewoon een trut in de ergste zin van het woord en al is ze oud, je moet er mee overweg kunnen en soms even inkomen.....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 22:31

Ik niet. Mensen moeten zich altijd moeien als ik die jongedame aan pak (als ik haar al serieus aanpak, heb ik daar ook echt wel mijn redenen voor want ik zie dat beest doodgraag en dat weten ze goed genoeg) maar als ik hen vraag hoe ze het dan zelf zouden willen oplossen en of ze dat effe willen komen tonen (ben altijd bereid om te leren) dan wel terugtrekken.... Vreemde mensen leg ik het overigens gewoon netjes uit (het ziet er soms idd aardig hard uit en als je het niet weet dan is het je goed recht om er wat van te zeggen!) maar als mensen die mij en de merrie kennen zo gaan doen... Nee daar kan ik slecht tegen....

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 22:35

Ach ja, de beste stuurlui staan aan wal zullen we maar zeggen.
Het is id altijd makkeljk praten als je naast de bak staat en het paard niet kent.

Odieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 22:36

Wat een Idio ot!!!

ze zouden hem een paar klappen terug moeten geven.. dan moet je je kind niet laten paardrijden vallen kan immers altijd .. MIschien een cursus zelfbeheersing voor deze man?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 22:36

Tja Phara, ik snap wat je bedoelt maar echt, je krijgt na je 40ste we; een dikke huid ;)
Het is altijd makkelijk om vanaf de bakrand te schreeuwen dat een paard onverdiend een pak op den donder krijgt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 22:39

Pf, met Ex kon ik het goed hebben maar met Pret... Mensen hebben vaak nog steeds niet door dat je soms toch echt even hard moet zijn om de goede vrede te bewaren :(:)