Filmpje over mishandelingspraktijken bij gangenpaarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wings_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 19:52

heb er gewoon geen woorden voor. Dat iemand dat kan doen zonder zich schuldig te voelen is echt..ziek, zielig, walgelijk..alle woorden die iets negatiefs uitdrukken kunnen hiervoor gebruikt worden. De mensen die dit doen zijn werkelijk gevoelloos. Laat een paard in zijn waarde en lopen zoals de natuur dat bedacht heeft. Sleutelen aan iets waar niet aan gesleuteld kan en hoort te worden levert nooit iets goeds op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 20:14

Citaat:
Laat een paard in zijn waarde en lopen zoals de natuur dat bedacht heeft.

Echt joh? En dan alle bedrijven binnen de paardensector sluiten, personeel de WW in, en alle paarden de Oostvaardersplassen insturen, waar in no time de hongerdood intreedt? Gaat niet goedkomen... dat doe je je eigen paard ook niet aan ;)

Ragdollcat

Re: Filmpje over mishandelingspraktijken bij gangenpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 21:28

Waar de paarden dan heen moeten als deze sport stopt??? lekker mee doorgaan natuurlijk, maar dan zonder deze foltering en onzin, deze paarden zijn schitterend, niks Mac Donald, daar zijn ze te goed en te mooi voor.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 09:56

Gewin en eer.. dat zijn de motivators en die leiden in mensenhanden maar al te vaak tot misstanden. Ik zei het al eerder, de Mad Scientist moet eraan te pas komen om mensen genetisch om te vormen - als we die 'drive' niet meer zouden hebben, werd het misschien een leuke wereld - ook voor de beestjes. We zijn er allemaal in bepaalde mate mee behept: of je nu een B-proefje rijdt/springt of de GP rijdt.. je wil toch nét dat beetje beter zijn dan je mededingers en sommige mensen zien de weg naar beter op een wat verknipte manier. In het geval van de gangenpaaarden wordt het werkelijk uitvergroot tot Disney-achtige-Donald-Duck-toestanden.

Maar goed, er is één ding wat ik niet snap.. in de US zijn de wetten op mishandeling heel wat strenger dan hier als je Animal Cops mag geloven.. hoe kan het dan toch zo zijn dat dit soort misstanden bestaan?

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 10:05

Jannepauli schreef:
Maar goed, er is één ding wat ik niet snap.. in de US zijn de wetten op mishandeling heel wat strenger dan hier als je Animal Cops mag geloven.. hoe kan het dan toch zo zijn dat dit soort misstanden bestaan?

Dat vind ik een hele goede vraag....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:02

Geloof niet alles wat je leest en hoort..... denk toch niet dat we hier Amerikaanse toestanden moeten willen :n

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:06

........ en daarmee wil je zeggen......????

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:16

Oh my freakin' god!

Dit kan toch gewoon niet? ;(
Ik moet dit niet tegenkomen als ik in de buurt ben.
Ik denk dat die mensen dan zouden wensen dat ze dr zelfs nooit maar aan gedacht zouden hebben!

:( :( :( :(

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 12:24

Gadver, ik zie weer een hele berg dierenleed hier.. Het is echt te verdrietig voor woorden dat het kan..

Amerika is het land waar je de bak ingaat voor mishandeling, tenzij het kennelijk voor entertainment is, dan mag het allemaal wel.. :n

wollewaps

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 21:57

Het filmpje doet het niet, maar weet ook eigenlijk niet of ik het wel wil zien, walgelijk dat mensen zoiets kunnen doen

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 15:26

suleilitha schreef:
Met normaal en correct zweepgebruik is niks mis, Joyfordogs.
Verder is het wel zo dat de meeste tuigpaarden van nature hoog optillen (zijn ze ook op gefokt) natuurlijk maar wat je op de concoursen ziet, ook in Nederland is NOOIT natuurlijk. Ook de Friezen die voor de sjezen lopen op de grote concoursen zijn meestal voorzien van dubbele ijzers en worden ook in de schoenen getraind.

tja, dat is het lastige van schrijven, ik ben niet tegen het gebruik van een zweep hoor, wilde alleen aangeven dat met gewoon goed rijden en wat aanleg, je makkelijk zonder zweep een piaff en passage met een paard kan rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 17:02

Tallie_Ho schreef:
Gadver, ik zie weer een hele berg dierenleed hier.. Het is echt te verdrietig voor woorden dat het kan..

Amerika is het land waar je de bak ingaat voor mishandeling, tenzij het kennelijk voor entertainment is, dan mag het allemaal wel.. :n

En dat is wat ik bedoel, met dat je geen Amerikaanse toestanden moet willen.

Animal Cops is leuk....... maar een druppel op een gloeiende plaat.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 22:53

De link van het filmpje doet het niet?

Pleasuregaits

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 13:58

Zucht...

Laat ik voorop stellen dat Tennessee Walking Horses geweldige dieren zijn. Qua karakter, gang (geen telgang!) en werkwilligheid. Alle negatieve publiciteit over hoefbeslag, soring etc wordt veroorzaakt door de mens, niet door het paard. Het enige verwijt dat je het ras zou mogen toewijzen is dat zij kennelijk zo mensgericht zijn dat ze de mishandeling doorstaan zonder extreem verzet. Een KWPN-er zou gehakt maken van zijn zgn 'trainer'.

Zodra er grof geld of ego mee gepaard gaat, heeft de menselijke verbeelding geen grenzen meer. Dit geldt helaas in alle takken en disciplines van (paarden)sport. Sommigen haalden al voorbeelden aan uit de spring en tuigsport. Wat soring bij Tennessee Walking Horses betreft wordt er zowel in Amerika als in Europa hard gewerkt om een einde te maken aan deze bizarre praktijken. Dit geldt zowel voor 'padded' of 'Big Lick' show horses als voor de soring. Er zijn al geruchten dat het showen van Big Lick TWH's binnen enkele jaren volledig verboden gaat worden. +:)+

Extremen zoals hoge knie aktie of een hoog gedragen staart komen slechts sporadisch van nature voor bij paarden. Ik ben van mening dat dat het enige toelaatbare is. Geen enkel hulpmiddel mag ingezet worden om iets te realiseren wat er van nature niet in zit. Ik zag gemberen en sambal voorbij komen, maar ook zwaar beslag en de meeste zijn bekend met 'elastieken' bij de Hackneys en tuigers.
Ik hoop van ganser harte dat de mens die zich daarmee bezig houdt tot bezinning komt, liever vandaag dan morgen.

Gelukkig zijn er heel veel mensen die op een heel andere en vriendelijkere manier met hun gangenpaard bezig zijn. In Europa maar ook in Amerika. Wil je weten hoe een Walker beweegt zonder beslag en met training zonder hulpmiddelen? Bekijk de video's maar op mn YouTube kanaal: http://www.youtube.com/profile?user=pleasuregaits ook de filmpjes van 'Friends' laten natuurlijk bewegende Walkers zien.

Hopelijk brengt dit wat meer positieve reacties teweeg.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 14:24

Vind het echt sneu, die arme dieren (kan het mishandelfilmpje van startpost niet bekijken), maar :n Vind het echt niet normaal

-

Pleasuregaits: Dat is inderdaad wel heel 'jammer', dat het zulke lieve paarden zijn.
Ze laten alles met zich gebeuren, en laten alles gewoon over zich heen komen :n Ken deze paarden zelf niet irl, maar hoe ze overkomen via verhalen etc. zijn ze gewoon te lief voor de mensen die dit met ze doen :n
Arme dieren :(:)

diam0nd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 14:34

Wie kan mij de link van het filmpje even geven? Ik kan ze namelijk allemaal niet vinden of openen :?

Pleasuregaits

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:32

Citaat:

Het probleem zit hem in het verschil van wetgeving per staat. Onze wetgeving is landelijk, in Amerika gaat dat dus anders.

Een mooie quote van Thomas Paine (14 februari 1776):
"Een ingewortelde gewoonte om iets niet verkeerd te vinden geeft dat iets een kunstmatige glans van juistheid en veroorzaakt in het begin een storm van verontwaardiging ter verdediging van deze gewoonte. Maar het tumult ebt snel weg. Tijd maakt meer bekeringen dan het woord van rede."

Voor ons is Big Lick je reinste dierenmishandeling (volkomen terecht overigens). Maar in de zuidelijke staten van Amerika is het een jarenlange traditie en eerder een gewoonte die 'geaccepteerd' is door een grote groep mensen. Tja, die zijn er als kind mee opgegroeid maar daarmee mag je het nog niet goed praten! Net als stierengevechten in Spanje. Leg een Spanjaard maar eens uit dat dit echt niet kan.

Natuurlijk moeten wij blijven aangeven en volhouden dat het gebruik van hulpmiddelen als pads en soring verboden moet worden. Als we Thomas Paine mogen geloven zullen we uiteindelijk slagen in het bannen van dit soort trainingspraktijken en zal de Tennessee Walker weer zijn oorspronkelijke doel als gebruikspaard krijgen met vlakke, comfortabele gangen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 23:56

@ Pleasuregaits; Bij jouw paarden zie ik geen enkele knieactie, hoe komt het dan dat de paarden in de filmpjes dit wel heel extreem hebben? Ik kan me moeilijk voorstellen dat als je bij een paard met vlakke gangen dikke ijzers en een ketting omknoopt hij ineens zijn knieen optilt tot zijn kin.

En wat vind jij van dit filmpje; http://www.youtube.com/watch?v=M14STLMV ... re=related
Geeft dit een realistisch beeld? Voor zover ik het kan zien heeft het paard geen dikke ijzers oid maar wel flinke knieactie.

Wat me overigens ook opviel in jouw filmpjes is dat jij je paarden erg los laat van voor, als je ze meer oppakt en meer verzameld, krijg je dan ook zo'n galop als die hierboven?

En heb jij soms ook filmpjes van veulens die deze gangen al laten zien?

(trouwens; wat mij vooral opviel aan jouw hengst is zijn fantastische stap, geweldig!)

Pleasuregaits

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 08:16

Zoals eerder gezegd komt natuurlijke knie aktie bij TWH's zelden voor. Alles wat je ziet is gerealiseerd door pads, ijzers, soring en training met hulpmiddelen. Ook de bonte hengst in jouw filmpje is getraind met zware ijzers. Een goed én goed getraind paard is Papa's Royal Delight: http://www.youtube.com/watch?v=unw3fOn8BkQ

Mijn paarden worden idd vrij los gereden. Een sterk verzamelde galop is te trainen maar kost de nodige tijd en geduld als je dit op een eerlijke en correcte manier wilt bereiken.

Ik heb helaas geen filmmateriaal van onze eigen veulens maar dit filmpje is een mooi voorbeeld: http://www.youtube.com/watch?v=XekiNXB6 ... re=channel

Dank je voor je compliment over onze Potter. Dat is precies waar het om gaat bij dit ras!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 22:23

Maar ik bedoelde de normale stap, niet de extra gang ;)
Dat filmpje van het veulen is apart, als ik zo'n veulen had liet ik hem nakijken door de DA :=