KiWiKo schreef:ik ga met sieppus mee............
Waar gaan we naar toe dan???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
kazary schreef:Maar wat ik me dan af vraag, verdien je in de paarden dan echt zo vaak onder het min. loon?
Er zijn meer beroepen die erg zwaar zijn voor je lijf en helaas ook nog steeds min. loon betalen. Maar er in ieder geval niet eronder.
Is het dan vaak dat het om jonge mensen gaat die te over donderen zijn kwa loon eisen? Bang dat ze anders geen werk meer hebben of zoiets?
Want CAO of niet, zover ik begrepen heb blijft het min. loon voor iedereen gelden.
dunja74 schreef:is denk ik geen maatstaf of je een papiertje heb. alleen voor het uitoefenen van somige taken verwacht de verzekering dat dit gebeurt door iemand met een papiertje. iemand met ervaring op bepaalde gebieden is natuurlijk zeer bruikbaar in je bedrijf.
dunja74 schreef:van lesgevers verwachten bijna alle verzekeringen dat deze persoon ook gediplomeerd is.
Sieppus schreef:kazary schreef:Maar wat ik me dan af vraag, verdien je in de paarden dan echt zo vaak onder het min. loon?
Er zijn meer beroepen die erg zwaar zijn voor je lijf en helaas ook nog steeds min. loon betalen. Maar er in ieder geval niet eronder.
Is het dan vaak dat het om jonge mensen gaat die te over donderen zijn kwa loon eisen? Bang dat ze anders geen werk meer hebben of zoiets?
Want CAO of niet, zover ik begrepen heb blijft het min. loon voor iedereen gelden.
Ja, het is vaak voor het minimum loon werken. Maar dat mensen onder hun minimum loon laten gebruiken is in mijn ogen hun eigen schuld. Er bestaat zoiets als WETTELIJK minimum. Een baas moet je dit loon aanbieden, gaat hij hier onder zitten dan is dit niet volgens de regels en kan je dit wel aankaarten. Je hebt recht op het minimum, dus dat moet je gewoon krijgen.
Laat als je in de paardenwerled wilt werken alles goed in je contract vast leggen en val hier op terug.
Laat je je gewoon gebruiken omdat je een kippetje bent en graag met paarden wilt werken, tja, dan heb je aan veel mensen in deze wereld een goeie, die gebruiken je tot je knapt en nemen dan een nieuw kippetje!!!
muiltje schreef:Ik ben zelf 12 jaar geleden begonnen aan mijn opleiding aan het NHB in deurne. Toen moest je nog een aantal weken vooraf stage lopen en een selectie dag op school zelf lopen. Niet dat die erg zwaar was, maar bij die stage voor stage, kon je al een beetje proeven of het iets voor je was. Je liep toen dus in je vakantie stage, de eigenaar van die stal(die aangesloten was bij het nhb) gaf school een beoordeling en met die selectie dag werd je wel of niet toegelaten.
Nu word alles toegelaten, op zich is dat nog niet zo erg, want e moet natuurlijk alles nog leren. Maar zo kun je misschien de echte penny meisjes al een beetje uit selecteren.
Ik heb zelf een africhting en dressuurstal inmiddels, hard werken ind, vol teleurstelllingen en vol meest fantastische momenten. Bijna al je tijd gaan in de paarden, zonder dat je erg in hebt, ga je ipv op stap, naar een hengstenshow, naar wedstrijd waar je fit moet verschijnen.( en dus de avond van te voren niet zat of te laat thuis kunt komen) Op zondeg bbq met je vrienden is een heel geregel wan tje moet de paarden tussendoor eten geven... Die mooie mini cooper kun je niet rijden want je hebt een grote auto met trekhaak nodig, make up en oorbellen en ringen, tja die hoef je ook niet aan te schaffen want die kun je toch niet op stal dragen, je haar zit poedersuiker omdat je die cap de hele dag op moet, als je thuis komt, stink je naar poep en hooi, je handen zitten onder het eelt van het vegen en mesten. En dat patatje met 2 frikandellen laat die maar zitten, je komt 5cent te kort en je wil eigenlijk niets liever dan lekker op de bank... uit rusten.....
Leuk joh die paarden![]()
[size=18]Maar DAAR ACHTER HET GORDIJN VERSCHIJND AL LACHEND MIJN GEZICHT WANT....... [/size]mijn paardje ging zo fijn vandaag, hij liep eindelijk over de rug, mijn lichte toer beestje begreep eindelijk de galop series, mijn jonge paard was zo verbaasd van het zadel wat hij op zijn rug kreeg, de andere baby was zo braaf bij de hoefsmid voor het eerst, mijn hond heeft zo lief getongt met mijn pissige hengstige merrie, de stallen ruiken zo heerlijk naar vers hooi en stro, en ik heb zolang op mijn crackje gezeten dat ik vergeten was dat het al 21.00u was, en dat terwijl vanochtend de wekker om 6.30 af ging!
PPf wat een heerlijke dag![]()
Tja ik vertel mijn stagiaires altijd het eerste verhaal aan het begin van de dag! En weet je, er word een verkeerd beeld gegeven, maar aan de andere kant, als je gelukkig bent met het feit dat je die paar centen kunt verdienen, en als je heel goed bent, die zak met centen kunt verdienen, en je hebt lol en plezier in wat je doet, en als dat nu net KEI HARD WERKEN IS... laat je lekker gaan...
Ik heb veel leuek stage bedrijven zelf gehad, maar daar ben je zelf voor bij, en prima als je uit moet mesten en moet vegen op dag 1, en als je dan kei hard hebt gewerkt en goed je best hebt gedaan en dag 2 krijg je niets terug, dan ga je toch naar je stage begeleider en dan geef je toch aaan dat je 7u kei hard wilt werken maar zo graag 1 uurtje longe les wil, of rijles of toileteerles..... Wedden dat hij of zij je helpt...... En ga bij wat kleinere stallen lopen, ga, voordat je je contractje gaat tekenen een dag mee lopen op het betreffende bedrijf, kun je meteen zien, of het klikt en of het ana je verwachtingen voldoet..
Wel denk ik dat scholen moeten beseffen dat 1dag per wk te weinig is en blokstages beter zijn in het eerste jaar zodat leerlingen snel uit kunnen vinden of het was is, en alsnog tijdig een andere opleiding kunnen volgen....
Pff het is alweer veel langer dan ik dacht maar zo denk ik erover. ...
Vudress schreef:Wat je als stalmedewerker verdient?
Dat is per stal verschillend, er zijn stallen die alleen maar met stagiares werken. Die hebben dan 1 vaste medewerker in dienst die alle stagaires begeleidt. De stagaires zitten er dan vaak op basis van kost en inwoning en evt. een paard en lessen.
Een veel gebruikte manier is om iemand 20 uur op de loonlijst te zetten, in sommige gevallen zit er dan nog een paard/kost/inwoning bij. Ik ken maar weinig stallen waar je dan ook 20 uur werkt, er wordt verwacht dat je dan volledig meewerkt.
Maar er zijn ook stallen waar je voor 40 uur op de loonlijst staat en er meer werkt, je hebt plekken waar je niet meer werkt dan 40 uur. Stalling/kost/inwoning/lessen liggen dan helemaal aan het bedrijf.
Ik ken maar een enkel bedrijf wat alle uren die je maakt daadwerkelijk uitbetaald.
Pletje123 schreef:Vanmorgen heb ik hier de vraag gesteld wat het loon is waar we het hier over hebben.. Tot op heden heb ik daar nog geen antwoord op gehad.
Dames die het concreet weten: breng het eens naar buiten. Dat wekt verheldering
Vudress schreef:Vudress schreef:Wat je als stalmedewerker verdient?
Dat is per stal verschillend, er zijn stallen die alleen maar met stagiares werken. Die hebben dan 1 vaste medewerker in dienst die alle stagaires begeleidt. De stagaires zitten er dan vaak op basis van kost en inwoning en evt. een paard en lessen.
Een veel gebruikte manier is om iemand 20 uur op de loonlijst te zetten, in sommige gevallen zit er dan nog een paard/kost/inwoning bij. Ik ken maar weinig stallen waar je dan ook 20 uur werkt, er wordt verwacht dat je dan volledig meewerkt.
Maar er zijn ook stallen waar je voor 40 uur op de loonlijst staat en er meer werkt, je hebt plekken waar je niet meer werkt dan 40 uur. Stalling/kost/inwoning/lessen liggen dan helemaal aan het bedrijf.
Ik ken maar een enkel bedrijf wat alle uren die je maakt daadwerkelijk uitbetaald.
Stond er al, Pletje. Ga maar bij je berekeningen uit van de minimumjeugdlonen.