Leerlingen hebben verkeerd beeld van werken in paardensector

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:42

KiWiKo schreef:
ik ga met sieppus mee............

Waar gaan we naar toe dan??? :D

dunja74

Re: Leerlingen hebben verkeerd beeld van werken in paardensector

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:45

is denk ik geen maatstaf of je een papiertje heb. alleen voor het uitoefenen van somige taken verwacht de verzekering dat dit gebeurt door iemand met een papiertje. iemand met ervaring op bepaalde gebieden is natuurlijk zeer bruikbaar in je bedrijf.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:48

kazary schreef:
Maar wat ik me dan af vraag, verdien je in de paarden dan echt zo vaak onder het min. loon?
Er zijn meer beroepen die erg zwaar zijn voor je lijf en helaas ook nog steeds min. loon betalen. Maar er in ieder geval niet eronder.
Is het dan vaak dat het om jonge mensen gaat die te over donderen zijn kwa loon eisen? Bang dat ze anders geen werk meer hebben of zoiets?
Want CAO of niet, zover ik begrepen heb blijft het min. loon voor iedereen gelden.

Ja, het is vaak voor het minimum loon werken. Maar dat mensen onder hun minimum loon laten gebruiken is in mijn ogen hun eigen schuld. Er bestaat zoiets als WETTELIJK minimum. Een baas moet je dit loon aanbieden, gaat hij hier onder zitten dan is dit niet volgens de regels en kan je dit wel aankaarten. Je hebt recht op het minimum, dus dat moet je gewoon krijgen.
Laat als je in de paardenwerled wilt werken alles goed in je contract vast leggen en val hier op terug.
Laat je je gewoon gebruiken omdat je een kippetje bent en graag met paarden wilt werken, tja, dan heb je aan veel mensen in deze wereld een goeie, die gebruiken je tot je knapt en nemen dan een nieuw kippetje!!!

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:49

dunja74 schreef:
is denk ik geen maatstaf of je een papiertje heb. alleen voor het uitoefenen van somige taken verwacht de verzekering dat dit gebeurt door iemand met een papiertje. iemand met ervaring op bepaalde gebieden is natuurlijk zeer bruikbaar in je bedrijf.

Nee hoor, de verzekering wil gewoon dat je een ongevallen verzekering hebt. En dat de baas je verzekerd heeft voor het eenen ander. Valt wel mee!

dunja74

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:51

van lesgevers verwachten bijna alle verzekeringen dat deze persoon ook gediplomeerd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:54

hard werken hoort er nu eenmaal bij.
grote kans is dat ik geen diploma heb (krijg :P) en nu werk ik 2 dagen op een rusthuis.
heb wel moeten zoeken maar voel me er goed bij :)

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:55

dunja74 schreef:
van lesgevers verwachten bijna alle verzekeringen dat deze persoon ook gediplomeerd is.

okee, ik ben geen lesgeefster, dat laat ik aan de gediplomeerde mensen over.
Dat zou maar zo kunnen. Ik vind het wel belangrijk dat degene die lesgeeft wel weet waar hij/zij over praat en ook dingen ziet die al dan niet goed zijn.
dus ervaring hebben met het rijden van paarden en het zicht hebben op dit soort dingen. Ook al heeft ze tien papiertjes... Ze heeft ervaring nodig!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:05

ik heb voor het lesgeven de Orun basiscursus gedaan........ had geen toegevoegde waarde behalve het papiertje voor de verzekering.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:06

Sieppus schreef:
kazary schreef:
Maar wat ik me dan af vraag, verdien je in de paarden dan echt zo vaak onder het min. loon?
Er zijn meer beroepen die erg zwaar zijn voor je lijf en helaas ook nog steeds min. loon betalen. Maar er in ieder geval niet eronder.
Is het dan vaak dat het om jonge mensen gaat die te over donderen zijn kwa loon eisen? Bang dat ze anders geen werk meer hebben of zoiets?
Want CAO of niet, zover ik begrepen heb blijft het min. loon voor iedereen gelden.

Ja, het is vaak voor het minimum loon werken. Maar dat mensen onder hun minimum loon laten gebruiken is in mijn ogen hun eigen schuld. Er bestaat zoiets als WETTELIJK minimum. Een baas moet je dit loon aanbieden, gaat hij hier onder zitten dan is dit niet volgens de regels en kan je dit wel aankaarten. Je hebt recht op het minimum, dus dat moet je gewoon krijgen.
Laat als je in de paardenwerled wilt werken alles goed in je contract vast leggen en val hier op terug.
Laat je je gewoon gebruiken omdat je een kippetje bent en graag met paarden wilt werken, tja, dan heb je aan veel mensen in deze wereld een goeie, die gebruiken je tot je knapt en nemen dan een nieuw kippetje!!!

Dat bedoel ik dus met laten overdonderen. Eigen schuld kun je het ook noemen. :)

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:14

Tja, overdonderen..Zo kan je het ook noemen. Je moet gewoon stevig in je schoenen staan. En van te voren weten waar je het over hebt, wat je wensen en je eisen zijn. In overleg is vaak heel veel mogelijk.

xadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 19:08

@sieppus

Je moet dit zeker niet persoonlijk nemen , ik weet zelf maar al te goed dat een paard geen vaste handleiding heeft ,en je zult jezelf wel bewezen hebben , maar dit bedoel ik nu net, velen beginnen op 15 aan een onderbetaalde job , staleigenaar wrijft in zijn handen, en de mensen welke een opleiding volgen ,stage lopen en ook tijdens de vakantie stage lopen , mogen ook voor zo een loontje komen werken en zo worden de lonen kunstmatig laag gehouden
Het gaat me alleen om de bedrijven die profiteren van de mensen die graag tussen de paarden willen werken ,en dit dikwijls zonder kennis van zaken
Ik woon in Belgie en zie hier meisjes van 14 die ponykampen begeleiden en les geven op maneges , een gediplomeerd iemand is daar niet te bekennen , ze geven les voor een aalmoes en dat stoort me enorm
Wat dat papiertje betreft , kan best zijn wat je zegt maar als in iedere sector een ieder zo gaat reageren van ik heb kennis van zaken en heb al zoveel ervaring dan vraag ik me af waar we naar toe gaan
Om een voorbeeld te geven , omdat je goed kan koken wil dit niet zeggen dat je zonder papier chef kok in een sterrenrestaurant kan worden
Je geeft toch ook zelf aan dat bepaalde dingen echt wel door gediplomeerd personeel dienen gedaan te worden , wat spijtig genoeg op veel plaatsen niet gebeurd

muiltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 19:57

Ik ben zelf 12 jaar geleden begonnen aan mijn opleiding aan het NHB in deurne. Toen moest je nog een aantal weken vooraf stage lopen en een selectie dag op school zelf lopen. Niet dat die erg zwaar was, maar bij die stage voor stage, kon je al een beetje proeven of het iets voor je was. Je liep toen dus in je vakantie stage, de eigenaar van die stal(die aangesloten was bij het nhb) gaf school een beoordeling en met die selectie dag werd je wel of niet toegelaten.
Nu word alles toegelaten, op zich is dat nog niet zo erg, want e moet natuurlijk alles nog leren. Maar zo kun je misschien de echte penny meisjes al een beetje uit selecteren.

Ik heb zelf een africhting en dressuurstal inmiddels, hard werken ind, vol teleurstelllingen en vol meest fantastische momenten. Bijna al je tijd gaan in de paarden, zonder dat je erg in hebt, ga je ipv op stap, naar een hengstenshow, naar wedstrijd waar je fit moet verschijnen.( en dus de avond van te voren niet zat of te laat thuis kunt komen) Op zondeg bbq met je vrienden is een heel geregel wan tje moet de paarden tussendoor eten geven... Die mooie mini cooper kun je niet rijden want je hebt een grote auto met trekhaak nodig, make up en oorbellen en ringen, tja die hoef je ook niet aan te schaffen want die kun je toch niet op stal dragen, je haar zit poedersuiker omdat je die cap de hele dag op moet, als je thuis komt, stink je naar poep en hooi, je handen zitten onder het eelt van het vegen en mesten. En dat patatje met 2 frikandellen laat die maar zitten, je komt 5cent te kort en je wil eigenlijk niets liever dan lekker op de bank... uit rusten.....
Leuk joh die paarden :9
[size=18]Maar DAAR ACHTER HET GORDIJN VERSCHIJND AL LACHEND MIJN GEZICHT WANT....... [/size]mijn paardje ging zo fijn vandaag, hij liep eindelijk over de rug, mijn lichte toer beestje begreep eindelijk de galop series, mijn jonge paard was zo verbaasd van het zadel wat hij op zijn rug kreeg, de andere baby was zo braaf bij de hoefsmid voor het eerst, mijn hond heeft zo lief getongt met mijn pissige hengstige merrie, de stallen ruiken zo heerlijk naar vers hooi en stro, en ik heb zolang op mijn crackje gezeten dat ik vergeten was dat het al 21.00u was, en dat terwijl vanochtend de wekker om 6.30 af ging!
PPf wat een heerlijke dag :+

Tja ik vertel mijn stagiaires altijd het eerste verhaal aan het begin van de dag! En weet je, er word een verkeerd beeld gegeven, maar aan de andere kant, als je gelukkig bent met het feit dat je die paar centen kunt verdienen, en als je heel goed bent, die zak met centen kunt verdienen, en je hebt lol en plezier in wat je doet, en als dat nu net KEI HARD WERKEN IS... laat je lekker gaan...

Ik heb veel leuek stage bedrijven zelf gehad, maar daar ben je zelf voor bij, en prima als je uit moet mesten en moet vegen op dag 1, en als je dan kei hard hebt gewerkt en goed je best hebt gedaan en dag 2 krijg je niets terug, dan ga je toch naar je stage begeleider en dan geef je toch aaan dat je 7u kei hard wilt werken maar zo graag 1 uurtje longe les wil, of rijles of toileteerles..... Wedden dat hij of zij je helpt...... En ga bij wat kleinere stallen lopen, ga, voordat je je contractje gaat tekenen een dag mee lopen op het betreffende bedrijf, kun je meteen zien, of het klikt en of het ana je verwachtingen voldoet..

Wel denk ik dat scholen moeten beseffen dat 1dag per wk te weinig is en blokstages beter zijn in het eerste jaar zodat leerlingen snel uit kunnen vinden of het was is, en alsnog tijdig een andere opleiding kunnen volgen....

Pff het is alweer veel langer dan ik dacht maar zo denk ik erover. ...

;)
Laatst bijgewerkt door muiltje op 25-03-09 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:09

Idd eerst een dagje meelopen bij je toekomstige stage adres is heel handig voor beide partijen,
kunnen zij zien of jij bij het team past en jij of je je er ook thuis voelt.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:55

muiltje schreef:
Ik ben zelf 12 jaar geleden begonnen aan mijn opleiding aan het NHB in deurne. Toen moest je nog een aantal weken vooraf stage lopen en een selectie dag op school zelf lopen. Niet dat die erg zwaar was, maar bij die stage voor stage, kon je al een beetje proeven of het iets voor je was. Je liep toen dus in je vakantie stage, de eigenaar van die stal(die aangesloten was bij het nhb) gaf school een beoordeling en met die selectie dag werd je wel of niet toegelaten.
Nu word alles toegelaten, op zich is dat nog niet zo erg, want e moet natuurlijk alles nog leren. Maar zo kun je misschien de echte penny meisjes al een beetje uit selecteren.

Ik heb zelf een africhting en dressuurstal inmiddels, hard werken ind, vol teleurstelllingen en vol meest fantastische momenten. Bijna al je tijd gaan in de paarden, zonder dat je erg in hebt, ga je ipv op stap, naar een hengstenshow, naar wedstrijd waar je fit moet verschijnen.( en dus de avond van te voren niet zat of te laat thuis kunt komen) Op zondeg bbq met je vrienden is een heel geregel wan tje moet de paarden tussendoor eten geven... Die mooie mini cooper kun je niet rijden want je hebt een grote auto met trekhaak nodig, make up en oorbellen en ringen, tja die hoef je ook niet aan te schaffen want die kun je toch niet op stal dragen, je haar zit poedersuiker omdat je die cap de hele dag op moet, als je thuis komt, stink je naar poep en hooi, je handen zitten onder het eelt van het vegen en mesten. En dat patatje met 2 frikandellen laat die maar zitten, je komt 5cent te kort en je wil eigenlijk niets liever dan lekker op de bank... uit rusten.....
Leuk joh die paarden :9
[size=18]Maar DAAR ACHTER HET GORDIJN VERSCHIJND AL LACHEND MIJN GEZICHT WANT....... [/size]mijn paardje ging zo fijn vandaag, hij liep eindelijk over de rug, mijn lichte toer beestje begreep eindelijk de galop series, mijn jonge paard was zo verbaasd van het zadel wat hij op zijn rug kreeg, de andere baby was zo braaf bij de hoefsmid voor het eerst, mijn hond heeft zo lief getongt met mijn pissige hengstige merrie, de stallen ruiken zo heerlijk naar vers hooi en stro, en ik heb zolang op mijn crackje gezeten dat ik vergeten was dat het al 21.00u was, en dat terwijl vanochtend de wekker om 6.30 af ging!
PPf wat een heerlijke dag :+

Tja ik vertel mijn stagiaires altijd het eerste verhaal aan het begin van de dag! En weet je, er word een verkeerd beeld gegeven, maar aan de andere kant, als je gelukkig bent met het feit dat je die paar centen kunt verdienen, en als je heel goed bent, die zak met centen kunt verdienen, en je hebt lol en plezier in wat je doet, en als dat nu net KEI HARD WERKEN IS... laat je lekker gaan...

Ik heb veel leuek stage bedrijven zelf gehad, maar daar ben je zelf voor bij, en prima als je uit moet mesten en moet vegen op dag 1, en als je dan kei hard hebt gewerkt en goed je best hebt gedaan en dag 2 krijg je niets terug, dan ga je toch naar je stage begeleider en dan geef je toch aaan dat je 7u kei hard wilt werken maar zo graag 1 uurtje longe les wil, of rijles of toileteerles..... Wedden dat hij of zij je helpt...... En ga bij wat kleinere stallen lopen, ga, voordat je je contractje gaat tekenen een dag mee lopen op het betreffende bedrijf, kun je meteen zien, of het klikt en of het ana je verwachtingen voldoet..

Wel denk ik dat scholen moeten beseffen dat 1dag per wk te weinig is en blokstages beter zijn in het eerste jaar zodat leerlingen snel uit kunnen vinden of het was is, en alsnog tijdig een andere opleiding kunnen volgen....

Pff het is alweer veel langer dan ik dacht maar zo denk ik erover. ...

;)

Ik ben het hier helemaal mee eens.

Ik vind het heel mooi hoe je het opschrijft. Geeft ook heel goed aan hoe ik zelf denk over werken in de paarden sector.

Maar dat is ook de rede dat ik er nogsteeds sirieus over na zit te denken om een opleiding paardensport te gaan doen.

ik vind het veel te leuk om hard te werken.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 21:23

muiltje, mooi geschreven en zo herkenbaar! :D
Ik zeg ook altijd tegen mn stagiaires; er kan altijd tijd vrij gemaakt worden om iets nieuws te leren of iets goed onder de knie te krijgen, geef het tijdig aan dan werken we iets harder door en gaan we daar mee aan de slag! Heb alleen maar een enkele stagiaire gehad die; dan wilde bandageren en dan wilde longeren en dan mee naar de keuring...
Of je hebt er één die wil het liefst blijven slapen (duidelijk een "echte") of ze komen met helemaal niks... ja, de papieren die je in moet vullen...

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 22:35

Vanmorgen heb ik hier de vraag gesteld wat het loon is waar we het hier over hebben.. Tot op heden heb ik daar nog geen antwoord op gehad.

Dames die het concreet weten: breng het eens naar buiten. Dat wekt verheldering :)

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 22:43

Zal tussen de 1.000 en 1.500 netto zitten zeker.
Maarja, meer verdien je bij de AH achter de kassa ook niet.. minder zelfs.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:03

Vudress schreef:
Wat je als stalmedewerker verdient?

Dat is per stal verschillend, er zijn stallen die alleen maar met stagiares werken. Die hebben dan 1 vaste medewerker in dienst die alle stagaires begeleidt. De stagaires zitten er dan vaak op basis van kost en inwoning en evt. een paard en lessen.

Een veel gebruikte manier is om iemand 20 uur op de loonlijst te zetten, in sommige gevallen zit er dan nog een paard/kost/inwoning bij. Ik ken maar weinig stallen waar je dan ook 20 uur werkt, er wordt verwacht dat je dan volledig meewerkt.
Maar er zijn ook stallen waar je voor 40 uur op de loonlijst staat en er meer werkt, je hebt plekken waar je niet meer werkt dan 40 uur. Stalling/kost/inwoning/lessen liggen dan helemaal aan het bedrijf.
Ik ken maar een enkel bedrijf wat alle uren die je maakt daadwerkelijk uitbetaald.

Stond er al, Pletje. Ga maar bij je berekeningen uit van de minimumjeugdlonen.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 23:57

verdient:
het minimum loon voor je leeftijd. Ik krijg per uur betaald, dat is als ik het zo hoor ook nog niet overal..

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 00:01

heel veel werk in de paarden is ook zwart, denk zelfs het meeste, dan is onder het minimum krijgen niet zo moeilijk hoor

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 08:34

Pletje123 schreef:
Vanmorgen heb ik hier de vraag gesteld wat het loon is waar we het hier over hebben.. Tot op heden heb ik daar nog geen antwoord op gehad.

Dames die het concreet weten: breng het eens naar buiten. Dat wekt verheldering :)

kun je toch opzoeken.
volwassen minimumloon is 7.20 ofzoiets.
maar onder dierenhouderij (CAO paardenhouderij) is t iets van 6 euro
en op heel veel plaatsen wordt je voor een x aantal uren wit betaald en de rest zwart, wat heel vaak neer komt op 4 a 5 euro.

veel buitenlanders die hier werken staan niet op een loonlijst, krijgen gewoon zo 500 euro per maand

banjer146

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:34

Vorig jaar heb ik de opleiding paardenhouderij niv 3 bol afgerond. Ik twijfel nu om niveau 4 bbl nog te doen. Het loon wat je later verdient is wel een nadeel maar aan de andere kant ben je wel gelukkig als je doet wat je echt leuk vind. Ik heb er heel lang over nagedacht en iets anders kiezen vind ik moeilijk omdat ik het zo leuk vind met die paarden om me heen. Dus ik denk dat ik me hart maar volg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:48

Je kan altijd later nog op kantoor gaan werken Banjer. Ik ben ook begonnen in de paarden en heb nu een goedbetaalde baan op kantoor, en de paarden als hobby erbij.

banjer146

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 13:23

Ja dat is ook zo. Als ik het niet meer leuk vind of geen baan kan vinden kan ik altijd nog wat anders proberen. Bedankt voor je reactie. :D

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 14:20

Vudress schreef:
Vudress schreef:
Wat je als stalmedewerker verdient?

Dat is per stal verschillend, er zijn stallen die alleen maar met stagiares werken. Die hebben dan 1 vaste medewerker in dienst die alle stagaires begeleidt. De stagaires zitten er dan vaak op basis van kost en inwoning en evt. een paard en lessen.

Een veel gebruikte manier is om iemand 20 uur op de loonlijst te zetten, in sommige gevallen zit er dan nog een paard/kost/inwoning bij. Ik ken maar weinig stallen waar je dan ook 20 uur werkt, er wordt verwacht dat je dan volledig meewerkt.
Maar er zijn ook stallen waar je voor 40 uur op de loonlijst staat en er meer werkt, je hebt plekken waar je niet meer werkt dan 40 uur. Stalling/kost/inwoning/lessen liggen dan helemaal aan het bedrijf.
Ik ken maar een enkel bedrijf wat alle uren die je maakt daadwerkelijk uitbetaald.

Stond er al, Pletje. Ga maar bij je berekeningen uit van de minimumjeugdlonen.

Er stond nog niks concreets Vudress.. :n