Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:26

Citaat:
Paarden staan binnen omdat mensen dat gemakkelijker vinden. En dat is schandalig

was dat maar waar, dan had ik een keuze.
De mijne staat niet binnen omdat ik dat makkelijker vind hoor maar omdat het niet anders kan.
Nog een maandje meestal gaan ze in april weer naar buiten *\o/* tot ong okt-nov

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:26

Cyrina schreef:
Knuten is het Nederlandse woord, mietsjes is het woord uit jullie streektaal, hier hebben ze er ook een ander woord voor (woon 70 km vanaf jouw, overijssel is best groot) maar die ben ik even vergeten.

Pipo, waarom zou je een paard wat zomers 24/7 buiten staat ( s'winters begrijp ik nog wel een beetje) niet op concours mee kunnen nemen??!

By the way, volgens mij zijn het knutten :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:27

Cyrina schreef:
[

Pipo, waarom zou je een paard wat zomers 24/7 buiten staat ( s'winters begrijp ik nog wel een beetje) niet op concours mee kunnen nemen??!

Oh dat zal best kunnen hoor, maar ik wil het niet!

Een sporter zit ook niet de hele dag aan de slagroomtaart.

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:29

Paarden worden hier zeker niet binnen gehouden om het de mensen makkelijker te maken.
De eigenaren zouden zelfs blij zijn als ze naar buiten konden omdat ze het dan gemakkelijker hebben met uitmesten en het zomers een hoop in kosten kan schelen. Omdat ze dan geen hooi en stro hoeven te kopen, omdat ze op een wei kunnen.
En mijn paarden zijn nu even blij dan toen ze niet naar buiten konden in de winter. Ik heb echt geen verschil gemerkt.
Nu staan ze zelfs negen van de tien keer als ik aan kom in hun stalletje te wachten en staan ze nog geeneens buiten, terwijl ze dat wel kunnen.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:31

Pipo schreef:
Cyrina schreef:
[

sorry hoor maar dit slaat natuurlijk echt helemaal nergens op!
Alsof het slecht is voor een paard om buiten te lopen!!!
Jij draait het wel helemaal om zeg!

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:32

tita schreef:
Ik ken veel mensen die hun paard niet op de weide hebben of dagdelen in de paddock zij zullen hier echter niet reageren, waarom zouden ze.
Worden toch enkel "uitgescholden" omdat ze het niet goed doen.

Ik ken vele stallen in Dord, Zwijndrecht,Rotterdam,Amsterdam en zelfs enkele in het gooi waar geen weidegang is.
Ik veroordeel niemand en zeg niet tegen die mensen jullie mogen geen eigen paard hebben want jullie voldoen niet aan de eisen.

Ik heb van de zomer een paard hier gekregen die op zo'n stal stond, zou alleen op vakantie komen hier en dat was hoog nodig!!!!
Dat paard was helemaal in zichzelf gekeerd, had nergens zin in, wilde geen stap meer lopen, zijn vacht was helemaal dof en hij beet zichzelf helemaal open en had overal jeuk van de stress.

Je wilt niet weten hoe hij hier na 2 weken al was opgeknapt van wat buitenlucht en contact met soortgenoten!!!! Gelukkig besefte zijn baasje dit ook en heeft hem aan mij verkocht.
Hij ziet nu de wereld weer, heeft weer plezier in het werk, geen enkele vorm van jeuk meer en zijn vacht glanst je tegemoed!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:33

vincentlover schreef:
[

sorry hoor maar dit slaat natuurlijk echt helemaal nergens op!
Alsof het slecht is voor een paard om buiten te lopen!!!
Jij draait het wel helemaal om zeg!

Zucht: Lees aub het hele topic.
Er is al diverse malen gezegd dat de paarden gewoon buiten lopen maar dat ik ze niet 24/7 buiten wil hebben en dan wordt er gevraagd om een reden en dan geef ik deze.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:34

Wat iedereen met zijn eigen paard doet moet ie zelf weten..
Maar ik zou geen paard hebben als ik niet de mogelijkheid had hem elke dag weidegang te bieden..

Je neemt ook geen hond als je er niet mee kan gaan wandelen...

Ik merk aan mijn eigen paardje dat hij heel veel relaxter is in de zomer als hij 24/7 buiten staat..
Maar ik snap het ook wel als je volop in de sport zit dat je je paard wat meer op stal houdt.. toch vind ik
dat ze er elke dag minimaal een uur of 8 uit moeten..

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:35

Pipo schreef:
Zucht: Lees aub het hele topic.
Er is al diverse malen gezegd dat de paarden gewoon buiten lopen maar dat ik ze niet 24/7 buiten wil hebben en dan wordt er gevraagd om een reden en dan geef ik deze.

sorry, ik heb alleen de laatste bladzijdes gelezen, deze opmerking kwam gewoon een beetje vreemd over bij mij

Liann.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:36

Goed van ze en net wat wat Fitz zegt! ;)
ik had al wat gehoord op de radio! :))

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:38

Pipo schreef:
Cyrina schreef:
[

Als ik dit lees heb ik de indruk dat je bang bent dat hij te dik wordt. Maar dat hoeft niet, ligt maar net aan hoe en wat voor gras je hebt, maar je kan ook een graakorf omdoen, zodat hij zich niet vol kan proppen, of een kaler landje met op heel veel verschillende plekken plukjes hooi.

Maar buiten dat, is een grasbuik bijna alleen water (gras bestaat nu eenmaal bijna allee nuit water) 3 uurtjes voor je wedstrijd binnen halen en het dikke buikje is weggeplast.

Laura_Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:39

Over dof en ellendig en lusteloos zijn: zo erg is het niet bij alle stallen waar geen weidegang is. De paarden bij ons zien er perfect gezond uit. Ik heb er zelf alleen tóch moeite mee dat het dier bij stalling daar dan zó van mij afhankelijk is, dat hij geen beweging kan krijgen als ik niet met hem ga wandelen of rijden. You can't have it all. Zoveel wil ik wel onder ogen zien. Ik kan een paard gewoon onvoldoende bieden nu. En als ik een baan zou hebben met genoeg tijd om dagelijks uren met hem in de weer te zijn, kon ik hem niet betalen.

Om dezelfde reden heb ik overigens geen huisdieren, hoewel ik dat graag zou willen.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:39

Pipo schreef:
Cyrina schreef:
[

paarden lopen zo'n 30km per dag in het land,
mijn paarden langer buitenstaan zijn ze dunner dan toen het zo ontzettend nat waren dat het maar een uurtje per dag konden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:42

Alles kan, ik wil het echter niet.

Maar ik ben erg benieuwd hoe de stallen die geen weidegang het gaan aanpakken met dit voorstel.

edit: is het spotje ergens per pc te beluisteren?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-03-09 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:42

ik hoop van harte dat het helpt!

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:45

Pipo schreef:

Maar ik ben erg benieuwd hoe de stallen die geen weidegang het gaan aanpakken met dit voorstel.

Je wilt het niet..want?? Zet je je er nu niet tegen af, vanwege het afzetten??? Of is er echt een goede reden?

050206051012

Re: Nederlandse paarden krijgen veel te weinig beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:48

Mijn paarden lopen alleen 's zomers op de wei (ongeveer 4 a 5 uur per dag), 's winters moeten ze genoegen nemen met de bak zolang ik bezig ben met uitmesten.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:49

Pipo schreef:

http://paarden.dierenbescherming.nl/radio
Site is ook wel bijzonder trouwens. De 'Tips' zijn af en toe hilarisch....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:53

Cyrina schreef:
[

Je wilt het niet..want?? Zet je je er nu niet tegen af, vanwege het afzetten??? Of is er echt een goede reden?

Redenen:
- Ze groeien dicht, tenminste die van mij wel
- Conditie
- Een is zo gevoelig voor vliegen dat ze de wei sloopt omdat ze eruit wil
- er staan meer paarden die een paar uur naar buiten willen en er is maar 5 hectare beschikbaar

4 tot 5 uur naar buiten vind ik zat. Bij heel mooi weer ( niet te warm) gaan ze savonds na het rijden nog wel een uurtje naar buiten.

Dat vind ik dus altijd het gezeik, mensen die vinden dat ze 24 uur 7 dagen per week in de wei moeten lopen die zetten zich af tegen de sportruiters die dat niet doen. Ik heb begrip dat mensen ze wel dag en nacht buiten hebben lopen, maar verwacht dat ook andersom.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:53

Ik vind het belangrijker dát een paard buiten komt dan niet. En of iemand dat nu wel of niet 24/7 doet maakt dan toch niet veel uit? Dát hij overdag buiten komt lijkt mij veel belangrijker dan gaan lopen miepen over de nacht.

Er zijn tig redenen om een paard overdag buiten te hebben en 's nachts binnen te hebben.

Overigs de vergelijking met slagroomtaart vind ik erg apart... Ik zou gras eerder vergelijken met water... Dat is het beste voor ons, maar op koffie doen we het ook :+

En tja de campagne van de db is ook weer typisch van de db. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:54

Cyrina schreef:
Als ik dit lees heb ik de indruk dat je bang bent dat hij te dik wordt. Maar dat hoeft niet, ligt maar net aan hoe en wat voor gras je hebt, maar je kan ook een graakorf omdoen, zodat hij zich niet vol kan proppen, of een kaler landje met op heel veel verschillende plekken plukjes hooi.

Whahahaha, dit ga je niet menen! Een graaskorf! Dat is dus je paard met zijn tenen in een bord pudding zetten en hem vervolgens beletten ervan te eten.
Sorry hoor, maar dat lijkt mij geen oplossing voor het probleem :n.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:57

Pipo schreef:
Redenen:
- Ze groeien dicht, tenminste die van mij wel
- Conditie
- Een is zo gevoelig voor vliegen dat ze de wei sloopt omdat ze eruit wil
- er staan meer paarden die een paar uur naar buiten willen en er is maar 5 hectare beschikbaar

4 tot 5 uur naar buiten vind ik zat. Bij heel mooi weer ( niet te warm) gaan ze savonds na het rijden nog wel een uurtje naar buiten.

En wat denk je van de dierenmishandeling? Er zijn genoeg gekken die 's nachts halsbrekende toeren uithalen om een paard te verkrachten of met een mes te bewerken, maar dan graag niet de mijne :n

Het is weleens voorgekomen dat mijn paarden een nacht buiten sliepen, maar die zijn nog zeker wel te tellen (heb de ene bijna 9 jaar en de andere 7 jaar).

Lovely; mijn pony gaat in het begin van het seizoen ook met een korf naar buiten, anders eet ie zich hartstikke dood (gras is niet zo onschuldig als sommige mensen doen lijken).

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:57

Ken je de graaskorf wel?? Daar kunnen ze gewoon mee eten hoor, alleen niet met van die enorme snelheden/ hoeveelheden.....Ze gebruiken het ook bij ponys die de neiging hebben zich te overeten.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 18:00

Kendra schreef:
Pipo schreef:

http://paarden.dierenbescherming.nl/radio
Site is ook wel bijzonder trouwens. De 'Tips' zijn af en toe hilarisch....

Hoezo hilarisch? Ik vind het goede tips hoor!

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 18:00

Ik vind de tips op de site nog niet zo gek (al mag ik hopen dat elke paardenbezitter die weet....)

Alleen het stukje voorlichting vind ik niet geweldig...

Een paard kan functioneren tussen de +30 en de - 10...overleven doen ze wel ja.....maar goed voor ze is dat ook weer niet. Daarnaast schrijven ze dat in een wei met gras ze kunnen fourageren, in de winter is gras lange niet genoeg, zit veel te weinig voedingstoffen in en het mineraal gehalte is tegenwoordig ook zo hoog niet meer, ook niet in de zomer.

daarnaast is Nederland nat...veel te nat...
Laatst bijgewerkt door Cyrina op 03-03-09 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt