Meningen over Plan van Aanpak paardenwelzijn verdeeld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Beeeeeeeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:04

Ik kan me wel vinden in het plan van aanpak. Eigenlijk is er helemaal niet bekend wat minimaal aanwezig moet zijn voor het welzijn van paarden (omvang box, aantal uur weidegang). Het enige wat de DB en andere groepen doen is speculeren zonder een goede onderbouwing. Ook het paard is de afgelopen eeuwen verder geevolueerd.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:05

En dan nog moet het praktisch gezien haalbaar zijn!

Niet rot bedoeld, maar de DB en de PVDD willen bv op humane wijze het aantal zwijnen hier doen verminderen.

Praktisch gezien gaat eht dus voor geen meter, dit soort jacht mag niet, dat mag niet blabla; maar ze staan veels te veel van de praktijk af.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:06

KiWiKo schreef:
mag niet het weideland dat er is in de randstad is OF recreatie/natuurgebied OF agrarische grond.......... en op beide krijg je geen vergunning voor paddocs, schuilstallen of zelfs afrasteringen

En daar moet bij een nieuwe wet verandering in komen.Dat een paardenbedrijf daar dus wel vergunning voor krijgt.Alleen vraag ik me af wat er dan bij veel van die bedrijven voor een smoesje komt om het toch niet te doen.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:07

KiWiKo schreef:
Ik ben sceptisch, maar ik ben wel voorstander van zoveel mogelijk buiten :) laat dat even voorop staan ;)

Ik denk dat wij heel dicht bij elkaar liggen qua mening. Maar ik ben het met bovenstaande van Lovely eens. Ook ik vind dat paarden lekker frisse lucht moeten hebben en de moglijkheid moeten hebben om buiten te staan. Ik denk alleen ook dat er veel ergere ellende wat betreft dierenleed gewoon geaccepteerd is, en dat vind ik kwalijker.
Ik geef erg veel om dieren en ik vind een (door Lovely al genoemd) bio varken wat dan inderdaad wel in groepshuisvesting staat, maar te zwaar is om op zijn pootjes te staan eigenlijk net zo zielig. En dat noemen we dan biologisch. Of varkentjes die hun hele leven niks anders doen dan biggetjes poepen. En hoe vriendelijk is het eigenlijk om pasgeboren kalfjes bij hun moeders weg te halen? Nee, maar veulens moeten wel minstens 6 maanden bij hun moeder.

Ik vind dat er nogal met 2 maten gemeten wordt in deze.

Overigens ben ik er niet op tegen. Zou graag zien dat mijn beesten nog maar naar buiten konden.

detour

Beeeeeeeeh schreef:
Ik kan me wel vinden in het plan van aanpak. Eigenlijk is er helemaal niet bekend wat minimaal aanwezig moet zijn voor het welzijn van paarden (omvang box, aantal uur weidegang). Het enige wat de DB en andere groepen doen is speculeren zonder een goede onderbouwing. Ook het paard is de afgelopen eeuwen verder geevolueerd.

Dat vraag ik me af. :o
Volgens gedragsdeskundigen blijven paarden dezelfde gedragscodes hanteren; ze zijn echter enorm adaptief. daardoor kunnen wij met ze "sollen"en ze naar onze hand zetten met alle gevolgen van dien.

Stereotypide gedrag komt in het wild niet voor. ;)

KiWiKo

kazary schreef:
KiWiKo schreef:
mag niet het weideland dat er is in de randstad is OF recreatie/natuurgebied OF agrarische grond.......... en op beide krijg je geen vergunning voor paddocs, schuilstallen of zelfs afrasteringen

En daar moet bij een nieuwe wet verandering in komen.Dat een paardenbedrijf daar dus wel vergunning voor krijgt.Alleen vraag ik me af wat er dan bij veel van die bedrijven voor een smoesje komt om het toch niet te doen.

nee hoor als het vergunningtechnisch voor elkaar is, en een boer mag dat bouwen............. echt stappen ze massaal over op paardenhouden :) veel minder werk, veel meer inkomen :)

kazary

Re: Meningen over Plan van Aanpak paardenwelzijn verdeeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:09

Jij hebt het over een boer,ik bedoelde een al bestaand paardenbedrijf.Maar minder werk?Koetjes lopen zelf naar binnen en buiten,paarden wil je toch graag een voor een aan de hand buiten hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:10

De PvdD is naast Pim Fortuin toch wel de grootste politieke aanfluiting van de afgelopen jaren.

Manic, eens :). Al die missstanden uit de vleesfokkerij blijven bestaan omdat de mensen niet willen weten hoe dat stukje dier onder het cellofaan ooit zover gekomen is. Honden- en knaagdierenfokkerij idem dito, het mag niks kosten.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:11

Overigens barst het hier in de omgeving van de lege weilanden. Alleen een verdwaald schaap schijnt 's winters buiten te mogen staan.

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:12

Ik sta bijv op een stal waar koeien in een stal staan, wel met zn alle hoor.. en los maar wij moeten ons mest wat wij uit de stal hebben gehaald wel bij hun gooien.. Ze staan dus op een grote pot stal, in hun eigen mest en die van 30 paarden..

Zelf woon ik dicht bij Amsterdam, en op mijn stal staan de paarden dus wel een groot deel van de dag buiten.(paddock's) alleen wel zonder schuilstal. Maar dan wel met hooiruif(die binnen 2 uur leeg is..)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:13

Koetjes worden enit zomaar zonder toezicht verplaatst hoor!
En als je paarden groepsgewijs zou houden, kun je ze op dezelfde manier "vervoeren". Ik heb dat wel eens gezien in opfokbedrijven bijvoorbeeld.

Die zijn er nl ook nog; ben benieuwd wat men bij de DB daarvan vindt.
Soms staan veulies hutje mutje in in oppotstal en komen in de winter amper buiten.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:15

Kirstjuhh schreef:
Ik sta bijv op een stal waar koeien in een stal staan, wel met zn alle hoor.. en los maar wij moeten ons mest wat wij uit de stal hebben gehaald wel bij hun gooien.. Ze staan dus op een grote pot stal, in hun eigen mest en die van 30 paarden..

Zelf woon ik dicht bij Amsterdam, en op mijn stal staan de paarden dus wel een groot deel van de dag buiten.(paddock's) alleen wel zonder schuilstal. Maar dan wel met hooiruif(die binnen 2 uur leeg is..)

Wat bizar! :+
Arme koetjes.

Eigenlijk weten we gewoon wel eel erg weinig van het wel en wee der andere dieren.
Zo is de nertsenfokkerij hier vlakbij nog steeds actief; mesthopen tot de hokken, minimale ruimte, neurotisch gedrag..

Zolang we als consument niets boycotten mbt varkens-, koeien en kippenhouderij e.d., zal er sowieso weinig veranderen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:17

kazary schreef:
Jij hebt het over een boer,ik bedoelde een al bestaand paardenbedrijf.Maar minder werk?Koetjes lopen zelf naar binnen en buiten,paarden wil je toch graag een voor een aan de hand buiten hebben.

paarden hoeven niet 2 keer per dag gemolken te worden :) :) :) om maar mee te beginnen :)

en bij veel paarden is het ook alleen maar een kwestie van hok/hek opengooien

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:19

detour : deze koeien + kalferen zitten hier om dik te worden en vervolgends naar de slager te gaan. Ik kan het nooit over mn hart verkrijgen! Want de eigenaar heeft veel land, zijn 80 schapen mogen wel naar buiten.. maar omdat hij slacht koeien heeft.. vind hij het denk ik niet nodig ofzo...

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:20

KiWiKo schreef:
kazary schreef:

paarden hoeven niet 2 keer per dag gemolken te worden :) :) :) om maar mee te beginnen :)

Ja maar melken gebeurt tegenwoordig ook niet meer met de hand.. ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:20

maverick schreef:
Ik weet eigenkijk niet zo goed wat ik van al die voorstellen moet denken.Alle paarden worden worden hier over een kam geschoren.Ik denk toch echt dat per paard heel verschillend is en het dan ook per "individu" gekeken moet worden.Ik heb bijvoorbeeld een merrie staan en als die in openstal(tussen trailies) staat,slaat ze heel dr been kapot van nijt.Buiten met een ander paard op de wei is geen probleem.Maar op stal is een echte merrie.Moet je zo'n paard dan verplichten om een open stal te staan? Dan heeft ze zo ontzettent veel stress,dat is zielig.In een dichte box (staat wel een paard er tegen over ) is op haar gemak en is er niets aan de hand.En 4 uur per dag buiten,mee eens,maar wat met extreme vorst(harde bodem,Zal niet de eerste zijn die een been breekt) of van de zomer stik heet geen beschutting lekker in de volle zon en opgeeten worden door de dazen? Ik geloof dat een paard daar geen plezier mee doet.

In het plan van aanpak staat ook dat bij open stallen er gezocht moet worden naar geschikte combinaties om onrust te voorkomen. Dat vraagt dus inzicht, kennis van de paarden en ervaring van stalhouders of eigenaren om zulke goede combinaties te maken bij de stalindeling.
En dan bijvoorbeeld per 2 boxen open ertussen en dan een dichte zijwand, of grotendeels dichte zijwand, met een klein deel open zodat ze via die opening contact kunnen maken met elkaar (en dan niet zo'n mini-snuffelluikje zoals je wel ziet :P) Maar goed, dat is inrichting.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:23

Kirstjuhh schreef:
KiWiKo schreef:

Ja maar melken gebeurt tegenwoordig ook niet meer met de hand.. ;)

gebeurd al heel lang niet meer met de hand :) :) :) maar is nog steeds wel heel veel werk :)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:23

Kirstjuhh schreef:
detour : deze koeien + kalferen zitten hier om dik te worden en vervolgends naar de slager te gaan. Ik kan het nooit over mn hart verkrijgen! Want de eigenaar heeft veel land, zijn 80 schapen mogen wel naar buiten.. maar omdat hij slacht koeien heeft.. vind hij het denk ik niet nodig ofzo...

En zo denken velen.
Koeien krijgen hormomen in het voer, ze groeien harder, kosten relatief minder en brengen sneller geld op.

Maar hoe zit het eigenlijk met de paardencultuur in NL?

Ik heb dan gewoond in Ierland en Schotland waar veel meer ruimte is voor de dieren (paarden dus) en mijn Ierse vriendin was best geshockt hoe de dieren er hier hutje mutje bij stonden in de randstad.

In hoeverre draait het om ons welzijn en komt het fenomeen paard dan op twee?..

Puur hypthetisch: Als blijkt dat paarden depressief zijn door onze manier van houden, wie verkoopt dan zijn paard naar een betere plek of staat het af aan de wet?

Beslist de consument nog steeds niet hoe of wat?

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:25

Bij ons op stal staan er zeg maar blokjes met stallen, maar je hebt ook een rijtje waar dan op de hoek ook nog een stal staat. Dus als je paard/pony in het midden daarvan staat, staat er een pony rechts van dr, links en voor dr.. Dat heeft die van mij dus. En ik heb een echte merrie, en dan staat ze ook nog tussen 4 ruinen (1 de stal links naast dr staat een Fjord met een shet, die shet is dr maatje :P ) maar met eten wordt ze h e l emaal gek! Ook niet echt de bedoeling neem ik aan.. zo staat ze niet lekker op dr gemakkie te eten maar met stress..

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:26

KiWiKo schreef:

'Mijn' boer is massaal paddocks aan het aanleggen... zal wel illegaal zijn dan :?

manic schreef:
Overigens barst het hier in de omgeving van de lege weilanden. Alleen een verdwaald schaap schijnt 's winters buiten te mogen staan.

Ze trappen het gewoon echt stuk.... Ik heb 2 winters geprobeerd de paarden buiten te laten staan maar hetw erkt echt niet, tenzij je de wei betegelt.

manic schreef:
Ik vind dat er nogal met 2 maten gemeten wordt in deze.

Dat vind ik ook maar ik denk dat de hoofdoorzaak geld is. Regelgeving bij paarden levert uiteindelijk geld op (belasting heffen bijv.) terwijl regelgeving bij fokdieren geld kost

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:26

Ja idd.. geloof dat er ook wel is te veel koeien en kalveren in hebben gestaan.. erg zielig vind ik het.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:28

Nicolletje, geen idee hoeveel land je hebt, maar hebj e dan niet zoiets van:"Oke, dat ene landje mogen ze desnoods slopen in de winter, als de rest maar heel blijft?"

Dat hanteren wij dan. En ja, er is blub. Maar er is ook een droog stukje, en een schuilstal met tegels en rubberen matten.

Wij vinden de bak te klein om in te staan voro de jaarlingen. En ruwvoer geven op het zand durven wij niet ivm zandkoliek.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:30

macke schreef:
Ja leuk!! Krijgen we misschien wel een paardenmelkerij, veeeel meer paardenvlees te eten, want 80% kan zijn/haar paard niet meer verkopen aan de liefhebbers want wat je niet kan betalen mag je niet hebben madamX. Straks gaan we naar de dierentuin om paardjes te bekijken ( FOUT FOUT is dan ook niet meer toegestaan). Oma en opa's vertellen aan hun kleinkinderen dat ze ooit op een PAARD hebben gezeten ( zoiets als een dinosaurus in hun ogen)
Gelukkig weet de db en pvdd precies wat we moeten doen!!
ondertussen eten ze een broodje met gemanipuleerd mais lopen op leren schoen gemaakt in China en nemen een plakje cake gemaakt met legbaterij eieren, plakken ze een postzegel op de brief, van gemanipuleerd zetmeel en pakken ze hun biobrandstof autootje waar verschillende materialen inzitten die nog slechter zijn dan hun zelf. Zo en gooi nu alles maar naar buiten zoals in derde wereld landen waar alle dieren los lopen en geen omheining bestaat, wordt er veel doodgereden oeps kan niet natuurlijk er waren al geen paarden meer................. :z

Beetje erg drasties allemaal he...

Het gaat hier om het wel zijn van het paard te verbeteren. En ja in somige gevallen zul je dan keuzes moeten maken. Wat wel degelijk zo is dat als je het niet kan betalen, je geen paard moet willen hebben. Niemand zegt dat je het niet mag hebben. Je mag het wel hebben mits je aan wat ijsen kan voldoen. Die je in mijn ogen gewoon zo goed als in het individulele geval kan moet benaderen. Maar denk dat die regels vooral een stok achter de deur is om iemand te kunnen berechten die het helemaal fout doet. Lees verwaarlozing en mishandeling.

Ik hoop dat we het met het onderstaande allemaal eens zijn

Het blijft een feit dat een paard weiden gang MOET hebben. Kan dat helemaal niet. Zelfs niet in de zin van een padock of een uurtje of een paar uurtjes buitenbak lekker vrij zijn. In dat geval kan je geen paard houden. Als je eerlijk bent tegen over je paard.

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:30

Maar als er weer blub is, dan kan ie toch alleen maar last krijgen van mok.. en al dat soort dingen?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:33

Maar kan er dan geen droog plekje worden geregeld, Kirstjuh?
Misschien een stukje betegelen? of zou dat op agrarische grond ok al niet mogen? Dat hebben wij nl ook, en dat bevalt best goed!