"Paarden met dit weer 's nachts buiten laten onverantwoord"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Re: "Paarden met dit weer 's nachts buiten laten onverantwoord"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:42

anneliesdj schreef:
Dan moeten ze wel verdraaid goede argumenten hebben Tong uitsteken
Ik zal eens kijken.

Citaat:
snel ijsblokjes wil maken kan het beste warm water gebruiken. Het lijkt waanzin, maar toch is het waar. Koud water vormt tijdens het bevriezen namelijk een ijslaagje langs de wand van het bakje waar het in zit. Dit werkt als een isolator, dat verder afkoelen van het water sterk afremt. Bij warm water gebeurt dit niet. Daarin zitten namelijk minder gassen opgelost dan in koud water. Deze gasbelletjes zijn het beginpunt voor ijskristallen. Als die belletjes er niet of nauwelijks zijn, bevriest water pas bij temperaturen onder de nul graden Celsius. Warm water blijft bij afkoelen dus vloeibaar tot een paar graden onder nul. Dan bevriest het geheel ‘opeens’, zonder dat er eerst een isolerend laagje ontstaat. Hierdoor bevriest warm water sneller dan koud water.

en:
http://www.kennislink.nl/web/show?id=93591

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:42

anneliesdj schreef:
piezze schreef:
"Onze paarden op de wei hebben wel enorm dorst en daar zorgen wij met zijn 2e wel voor elke dag nieuw vers water erin enz.. en warm water ook zodat het lauw word.. ze hebben de hele dag door beschikking tot hooi en de meeste paarden bij ons in de wei (zijn er 5) zouden de stal afbreken, deur eruit tillen of hebben nog nooit op stal gestaan.. Dus dan doe je er ze geen plezier mee"

Ik wou even ingaan op het stukje dat iemand paarden warm water geeft. Ik heb altijd begrepen dat lauw water sneller bevriest dan koud water dus ik denk dat je dat beter kan laten Haha!

Wat een onzin, denk nu eens na? Waarom zou lauw water sneller bevriezen dan koud?
Water moet afkoelen tot onder nul om te bevriezen en water van 4 graden is eerder bij nul dan water van 20 graden.

Iets wat warm is koelt sneller af dan iets wat koud is.

Net als wanneer je van een flat springt steeds harder naar beneden gaat (rare vergelijking, maar 't is zo)

MSophie

Re: "Paarden met dit weer 's nachts buiten laten onverantwoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:43

Ninx schreef:
MSophie schreef:
Even over de dieren bescherming ik las ergens, die mensen zullen er toch wel verstand van hebben..

Zou je mooie wolkje even doen vervagen..
mensen van de dieren bescherming zijn gewoon vrijwilligers die een rijbewijs hebben of soms niet eens.
ze melden zich aan ze leggen aantal testjes af die nergens op slaan en je bent aangenomen om even debiel tedoen.. zelfs een met IQ van 60 kan dat nog..

dit weet ik omdat mijn oom en tante bij de dieren bescherming zitten.. Zij weten echter geen ene fiets van dieren af..
Ze moesten laatste fretten weghalen kreeg ik een telefoontje over wat ze ermee moesten doen jaa goede dierenbescherming ! NOT

Daar zijn het ook vrijwilligers voor... die geef je niet al teveel bevoegdheden.
Onze overheid geeft de DB weinig rechten en ze beschikken over weinig middelen.
Wees blij dat je tante en oom (met een iq van 60) nog iets doen..... hun nichtje zit op haar kont achter haar computer te zeuren terwijl ze met al haar kennis over 'hoe het beter' moet beter nu de deur uit kan stappen en over kan gaan tot actie...

Wat een zeurdozen zijn jullie soms.... godsamme, soms vraag ik me af waar al die verzuurde gedachten toch allemaal vandaan komen.
En niet alleen jij... maar zoveel mensen.
Wel zeuren, maar niks doen en alleen maar een reet gaan zitten kweken met een pak koekjes achter de computer.....

Zo, dat lucht op zeg! Haha!

tjow doe ff normaal ofz mafkees..

Ik fiets anders iedere dag naar mijn paarden heeft nog niet eens allemaal mijn paarden.. doe ze hooi en water en ga met ze rijden..
Ik ben niet de mafkees die voor de dierenbescherming gaat werken zoek wel andere baan..
OOk al heb ik WEL kennis van dieren..
ik vind gewoon slechte zaak dat ze daar mensen laten werken die totaal geen ene fuck verstand hebben van dieren maar ze moeten wel gaan vertellen aan iemand anders dat beter is voor hun paard ja daag daar ben je bij mij op het verkeerde adres..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:48

cp112 schreef:
anneliesdj schreef:
Dan moeten ze wel verdraaid goede argumenten hebben Tong uitsteken
Ik zal eens kijken.

Citaat:
snel ijsblokjes wil maken kan het beste warm water gebruiken. Het lijkt waanzin, maar toch is het waar. Koud water vormt tijdens het bevriezen namelijk een ijslaagje langs de wand van het bakje waar het in zit. Dit werkt als een isolator, dat verder afkoelen van het water sterk afremt. Bij warm water gebeurt dit niet. Daarin zitten namelijk minder gassen opgelost dan in koud water. Deze gasbelletjes zijn het beginpunt voor ijskristallen. Als die belletjes er niet of nauwelijks zijn, bevriest water pas bij temperaturen onder de nul graden Celsius. Warm water blijft bij afkoelen dus vloeibaar tot een paar graden onder nul. Dan bevriest het geheel ‘opeens’, zonder dat er eerst een isolerend laagje ontstaat. Hierdoor bevriest warm water sneller dan koud water.

en:
http://www.kennislink.nl/web/show?id=93591

Maar als warm water afkoelt wordt het toch koud?

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:48

Tja.. ik heb containerstallen en die zijn toch echt net zo koud binnen als buiten. Maar mijn paarden kunnen zelf kiezen. De staldeuren staan open. Ze hebben alle dagen vers en vloeibaar water tot hun beschikking en krijgen 3x per dag een bult hooi,indien mogelijk 4x. Verder hebben ze echt een warme deken op en ook nog zelf een redelijk teddyvachtje aangemaakt. Vraag me af of iemand daar dan ook de dierenbescherming voor gaat bellen? Moet wel zeggen, als je al die spookverhalen lees, dan ga je wel twijfelen of het goed is wat je doet, maar als ik zelf zie dat de paarden vaker buiten staan, dan binnen als ik kom, denk ik toch dat ze er zelf niet zoveel moeite mee hebben.

aberou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:55

Heerlijk om te lezen van al die mensen die zeggen 'vroeger was dat ook zo'. Ik ga ervanuit dat deze mensen vannacht lekker in de schuur gaan liggen met een kampvuurtje want dat was vroeger ook zo! oja, volgens mij waren de dieren ook binnen om de mensen warmte te geven!
Ik ga vannacht lekker in huis slapen en de dieren ook (in de stal!)

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:57

Bij mij staan ze ook buiten (staan beschut) met een dikke deken op en zelfs eentje met een halsdeken van 370 gram en het is net een kacheltje eronder! shet staat zo buiten maar die heeft een vacht dat wil je niet weten (komt elk voorjaar een halve pony vanaf Haha! ) alleen Donna staat binnen 's nachts met deken omdat die nog te weinig bij te zetten heeft...maar die staat 's morgens te popelen om de sneeuw in te mogen. Ze worden flink gevoerd met paardenkuil en krijgen 's morgens slobber en smiddags musli. Water hou ik bij en dat gaat goed...ik zou niet weten waarom ze nu naar binnen zouden moeten, je zou die van mij er eerder mee straffen denk ik!

bezelbub

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:11

Ik vind het onzin, zolang paarden er aan gewend zijn, een fijne wintervacht hebben, lekker in het vlees zitten, tjee wat een onzin zeg.
Onze 1,2 en 3 jarige lopen gewoon buiten in de opfok, er staat wel een schuilsstal maar daar gaan ze echt nooit in, hooguit om het stro op te eten.

Ze kunnen zich beter druk maken over echte problemen.
Met koeien kan het wel anders liggen, heb begrepen dat die niet zo goed tegen de kou kunnen, maar ik weet daar niet genoeg van om daar iets zinnigs over te zeggen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:12

twee van die van ons staan ook buiten, heb ze nog niet horen klagen. De drie die we echter binnen halen zijn allemaal even jollig met die sneeuw! De merrie werd helemaal gek toen ze al dat wit zag...

Zo erg vinden paarden dit volgens mij helemaal niet Ach gut

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:17

Ik heb niet alle 11 pagina's doorgeworsteld, maar is het al ter sprake gekomen dat paarden zichzelf op een andere manier warm houden dan mensen? Bij paarden komt er direct warmte vrij bij het eten van ruwvoer. Zolang het paard dat heeft kan hij het eigenlijk nooit echt koud krijgen. Er moet dus wel hooi bijgevoerd worden bij sneeuw en bij onvoldoende gras, zeker met zulke lage temperaturen. En het moet vooral ook 's nachts beschikbaar zijn, want dan is het het koudst. Als je dus je paard overdag hooi geeft en dat heeft hij 's avonds al op, dan gaat hij het in de loop van de nacht koud kijgen. En dat is nou net het koudste moment van de dag.

Wat mij betreft kunnen paarden prima buiten staan met dit weer, mits ze onbeperkt ruwvoer hebben, en dan écht onbeperkt. Dat betekent dus dat als je 's ochtends komt om nieuw hooi te geven, dat het vorige dan nog niet op is.

Een schuilstal lijkt me met dit weer minder belangrijk. Daar heeft een paard meer aan bij storm en regen. In de schuilstal is het nu bijna even koud als buiten de schuilstal. Niet dat ik een schuilstal niet belangrijk vind, maar met dit weer is het gewoon minder belangrijk dan onbeperkt hooi.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:19

Nou, volgens mij is het nogal onmogelijk om te zorgen dat je paard continu drinkwater tot beschikking heeft staan, ik ken niet veel mensen die vrijwillig 's nachts naar buiten gaan om wat water neer te zetten dat binnen een paar minuten toch bevriest?

Die van ons staan gewoon lekker buiten, wel met een schuilstal en ze hebben gewoon een heerlijk dikke wintervacht ontwikkeld. Volgens mij hebben ze het zo slecht niet hoor. Ik denk dat ze het erger vinden om 's avonds op stal te gaan, zoveel warmer is het daar echt niet Nagelbijten / Gniffelen

bovendien zorgen we ervoor dat ze meer als genoeg hooi in de wei hebben liggen, en 's ochtends ligt er altijd nog wel wat. Dus denk dat het bij ons wel goed zit Ja

bezelbub

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:21

Hoi LindyH dat wist ik niet dus weer iets geleerd, de opfokpaardjes hebben wij ons altijd hooi voorradig, we plaatsen altijd ronde balen hooi op het land, er staat evengoed wel gras maar dat is nu niet voedzaam genoeg, zo kunnen ze eten wanneer ze willen en dat heft eigenlijk nog nooit problemen gegeven.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:23

Mijn paard gaat nooit naar binnen ik heb zo ie geen stal,maar dan nog hij heeft het prima naar zijn zin hoor met zijn weide maatjes.

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:23

Tayga schreef:
Ik neem aan dat z'n persbericht niet door een willekeurig persoon van de dierenbescherming wordt gemaakt. Ik neem aan dat bovenin de organisatie van de dierenbescherming wel wat mensen met verstand van zaken zitten?

een belgische DB , het BLID, riep een aantal winters geleden nog dat het verboden zou moeten zijn een paard op de weide te houden in de winter Clown ze wouden een regel invoeren dat het verplicht werd paarden op stal te houden in de winter.
(als ik het mij nog goed herinner, hier kwam het iig op neer)

dus zo zeker is het niet dat er mensen met verstand van zaken in de organisatie zitten Nagelbijten / Gniffelen

bezelbub

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:24

aberou schreef:
Heerlijk om te lezen van al die mensen die zeggen 'vroeger was dat ook zo'. Ik ga ervanuit dat deze mensen vannacht lekker in de schuur gaan liggen met een kampvuurtje want dat was vroeger ook zo! oja, volgens mij waren de dieren ook binnen om de mensen warmte te geven!
Ik ga vannacht lekker in huis slapen en de dieren ook (in de stal!)

Vind ik wel grappig hoe je het verteld, Haha! met vroeger was het ook zo bedoelen ze denk ik dat paarden er beter tegen kunnen dan wij denken, maar als iemand liever zijn dier op stal heeft moet het ook kunnen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:35

als het -15 is en het waait er ook nog bij is de gevoelstemperatuur al snel -30(dauwpunt...)
kunnen koeien daar tegen?
die van mij staan lekker binnen s'nachts,met deken op in een droge windvrije stal.....ik moet er niet aan denken dat mijn bejaarde paard van 20 op de bevroren grond moet slapen....

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:42

merel staat ook gewoon 24/7 buiten.
ze heeft geen schuilstal, staat samen buiten met een maatje.
ze heeft wel een hals deken op en een dikke vacht eronder.
ze komt op mij over als lekker relaxt
iets wat je van merel op stal niet kan zeggen.
sinds ze sinds een jaar 24/7 staat is het een compleet ander paard geworden. van klein nerveus racemonster naar heerlijk relaxt paard waar ik tegenwoordig nog leuk mee kan rijden ook.
en dat voor een volbloedje

stiek aan de andere kant kon er absoluut niet tegen.. die hebben we sinds deze maand naar stal gehaald en hij reageerd daar zoveel beter op.

enne over die kou in een schuur slapen.. kan ik net zo goed doen ja aangezien mijn huis geeneens verwarming heeft!
heb alleen een moederhaard in de woonkamer die ik al 3 jaar niet meer heb aangezet omdat ik gaskachels niet vertrouw.
in alle andere kamers is geen verwarming en kan je zeggen dat het flink koud is op dit moment!!

ik slaap dan ook met sokken, sloffen, dubbele trui en me pyjama.
dan nog een dik dekbed en een warme kruik.

doe ik al jaren en ben niet anders gewend.. dus dan zou deze kou ook ineens slecht zijn voor je paarden?? ik ben zelden ziek of verkouden en mijn vriend evenmin.

mijn schoonouders die hun huis heetstoven tot ze gebraden kippetjes zijn zijn tig keer per jaar verkouden en kunnen niet zonder verwarming of ze hebben het al koud..

je moet gewoon naar je paard zijn gedrag kijken. daar herken je heel veel aan. stiek draait zijn kont in de wind/regen, merel gaat door sneeuw, regen en wind en heeft er stukken minder moeite mee.
ze slaapt zelfs in plassen als het haar zo uitkomt, stiek stond tijdens de regendagen alleen maar op zijn pleintje om droge voeten te houden.. die houd absoluut niet van modder en nattigheid.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:47

geerke schreef:
als het -15 is en het waait er ook nog bij is de gevoelstemperatuur al snel -30(dauwpunt...)
kunnen koeien daar tegen?

Dat is afhankelijk van het type koe.
Galloways en hooglanders, die vaak worden ingezet voor begrazing, zijn ingesteld op deze koude temperaturen.

Ik denk dat paarden prima buiten kunnen blijven met deze temperaturen, mits de dieren voldoende aangepast zijn (vacht) en voldoende ruwvoer krijgen om zichzelf warm te houden.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 17:12

het is maar net wat ze gewend zijn... mijn veulen van 8 maanden staat ook al lang dag en nacht buiten, hij ziet er niet uit met z n dikke wintervacht maar moet ik dat beest dan binnen zetten (een veulen?!?!) hij heeft een schuil stal, 4 andere vriendjes en een grote baal hooi en water en nog 2 x pd brok.
Ze staan zelfs nooit in die schuilstal!! daar poepen ze alleen en gaan ze er weer uit ( Stoom uit je oren )
wat moet ik dan met mijn veulen??? op stal zetten? of zelfs een deken op doen?? nee hoor laat hem maar lekker dag en nacht buiten staan als hij het koud heeft gaat ie maar in die stal tegen z n vriendjes aan staan..

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 17:15

gekke_koei schreef:
enne over die kou in een schuur slapen.. kan ik net zo goed doen ja aangezien mijn huis geeneens verwarming heeft!
heb alleen een moederhaard in de woonkamer die ik al 3 jaar niet meer heb aangezet omdat ik gaskachels niet vertrouw.
in alle andere kamers is geen verwarming en kan je zeggen dat het flink koud is op dit moment!!

ik slaap dan ook met sokken, sloffen, dubbele trui en me pyjama.
dan nog een dik dekbed en een warme kruik.

doe ik al jaren en ben niet anders gewend.. dus dan zou deze kou ook ineens slecht zijn voor je paarden?? ik ben zelden ziek of verkouden en mijn vriend evenmin.

mijn schoonouders die hun huis heetstoven tot ze gebraden kippetjes zijn zijn tig keer per jaar verkouden en kunnen niet zonder verwarming of ze hebben het al koud..

je moet gewoon naar je paard zijn gedrag kijken. daar herken je heel veel aan. stiek draait zijn kont in de wind/regen, merel gaat door sneeuw, regen en wind en heeft er stukken minder moeite mee.
ze slaapt zelfs in plassen als het haar zo uitkomt, stiek stond tijdens de regendagen alleen maar op zijn pleintje om droge voeten te houden.. die houd absoluut niet van modder en nattigheid.

haha had ik nog niet gelezen!!! maar vind het een leuk antwoord!! Haha! en vooral dat je nooit ziek bent!! al die watjes van een paarden tegenwoordig die soms met dit weer wel 5 (!!!!!!) dekens op krijgen...:S hmz denk niet dat je paard DAAR blijer van word, als een michelin mannetje behandeld worden hihi

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 17:31

wat een onzin zeg! mijn anderhalf jarige hengst staat ook gewoon 24/7 buiten. hij heeft wel een schuilhok en onbeperkt hooi en het water word minstens 3 keer per dag gecontroleerd en desnoods het ijs eruit gehaald en hij vermaakt zich prima en hij ziet er nog supergoed en blij uit. als ik hem 1 nacht op stal zet dan gaat hij de volgende ochtend als een idioot door de wei rennen en dan glijd hij straks nog uit met de sneeuw en dat is dan zeker niet erg.

hij staat het hele jaar door buiten dus die vacht past zich gewoon aan aan de temp van nu.. ik vind het echt onzin. mijn 7 jarige merrie staat trouwens wel in stal en die elektrische waterbak van haar bevriest ook dus wat willen ze daar nou mee zeggen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 17:37

Carolalisa, heb je er een speciale reden voor dat je merrie op stal staat?

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 17:47

Mijn paarden staan ook buiten...
Laat die maar lekker staan,Elgouna,gaat raar doen op stal zoals stampen en bijten naar sommige mensen,en Friponne 'kwijnt' gewoon weg. Die staat in een hoekje,te staan,bijna niet eten of niets...
Nou,je moet ze eens zien lopen in de sneeuw,allebei blij.

Mijn moeder heeft gisteren gebeld naar BLID in België omdat hier ook paarden zonder stal staan in de buurt. Zij kreeg als antwoord: "In Vlaanderen is een schuilstal of dergelijke niet verplicht,Wallonië wel."
Nou,dat is toch ook dikke zever!

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 17:48

ik heb haar op stal staan omdat zei zich helemaal lam vreet en heel snel dik word. en waar zei staat worden de paarden nu helemaal niet naar buiten gedaan omdat ze allemaal vallen in de wei. ze staan nu overdag met een paar in de bak dat word afgewisseld om toch even hun energie kwijt te kunnen (niet dat mijn merrie uit zichzelf zo actief is:+). mijn hengst staat gewoon op een weitje met een jonge muilezel omdat ik vind dat een jong paard lekker de benen moet kunnen strekken. ik zou mijn merrie liever ook lekker in de wei zien staan maar ik wil ook niet dat ze valt ze staat namelijk ook op ijzers.

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 17:54

Auky schreef:
Wat een onzin. Dat ze de mogelijkheid moeten hebben om uit de wind te kunnen staan, mee eens. Maar een gezond paard met een goede wintervacht kan gemakkelijk met deze temperaturen in de wei blijven. Wel moet er natuurlijk voor voldoende ruwvoer gezorgd worden, zodat ze hun kacheltje draaiende kunnen houden.

Ja daar ben ik het helemaal mee eens