Anky wil ook Western starten tijdens Wereldruiterspelen 2010

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Liiesjjj

Re: Anky wil ook Western starten tijdens Wereldruiterspelen 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 11:45

IrisLove schreef:
De hele wijze van rijden is anders bij westernrijden. Zelf heb ik ook een aantal westernlessen gehad en toen werd mij duidelijk verteld dat als je verder wilt je groeien, dat je dan echt een keus moet maken! En ik geloof niet dat dat alleen maar met talent te maken heeft.

En van Anky kan ik helaas niet genieten... Wat voor tak van paardensport ze ook kiest!

a) Ik vind haar niet sympathiek
b) Haar manier van trainen staat me niet aan, maar we mogen er nu wel allemaal voor gaan boeten!

En nee, deze mening ben ik niet toegedaan omdat ze nou toevallig goed presteert in de sport!

Ik ben het echt helemaal met je eens Ja

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:15

Jeetjemina, wat een gedoe weer. Iemand die nu toevallig Anky van Grunven heet, zegt dat ze naast de dressuur ook een andere discipline wil beoefenen. En huppetee, we komen weer allemaal met adviezen. Laat dat mens toch lekker rijden! Hartstikke knap dat je dat durft, want zoals we hier al merken, er zal met argusogen naar haar worden gekeken.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:25

chevax schreef:
Jeetjemina, wat een gedoe weer. Iemand die nu toevallig Anky van Grunven heet, zegt dat ze naast de dressuur ook een andere discipline wil beoefenen. En huppetee, we komen weer allemaal met adviezen. Laat dat mens toch lekker rijden! Hartstikke knap dat je dat durft, want zoals we hier al merken, er zal met argusogen naar haar worden gekeken.

Ah nee joh, valt wel mee, het gros vind het hartstikke leuk maar je hebt nu eenmaal een cluppie hokjescultuurdiehards (leuk woord voor scrabble Haha! ) die achterdochtig is wanneer mensen verder kijken dan hun "stroming".

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:32

IrisLove schreef:
b) Haar manier van trainen staat me niet aan, maar we mogen er nu wel allemaal voor gaan boeten!

Verklaar je nader.
Ik heb niet het idee dat ik ergens voor aan het boeten ben??
Of ben ik nu naief?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:33

IrisLove schreef:
De hele wijze van rijden is anders bij westernrijden. Zelf heb ik ook een aantal westernlessen gehad en toen werd mij duidelijk verteld dat als je verder wilt je groeien, dat je dan echt een keus moet maken! En ik geloof niet dat dat alleen maar met talent te maken heeft.
*knip*
*knip*

Niet specifiek naar jou Iris, maar toch grappig hoeveel mensen er ineens 'verstand' van western hebben, na een keer op een westernzadel gezeten te hebben, maar dat terzijde.
Western en Engels kan héél best gecombineerd worden hoor, géén probleem. Zijn ook verschillende ruiters die góed presteren die dit dagelijks doen. In basis is het nou eenmaal allemaal niet zo heel verschillend, alleen het uiteindelijke doel verschilt.

Wat trainingstechnieken van Ankie, daar ben ik het helemaal met je eens. Daarom is deze overstap ook positief vind ik... Ankie zal hier zeker dingen van leren die ook bij haar dressuurtraining van pas komen (hoeveel engelse mensen op de pensionstal waar ik stond, ik niet mijn buig- en gymnastiseer oefeningen heb zien na doen na een tijdje, omdat die toch wel érg goed blijken te werken om je paard soepel te maken en op z'n eigen benen te zetten) en zal geheid dingen oppikken 'hoe het ook kan'...
Wat ik dan weer niet snap is jouw maar we mogen er nu wel allemaal voor gaan boeten!
Waarom? Wie moet er boeten voor Anky's trainingsmethodes? OH... degenen die haar na apen bedoel je? Tja.. voor zover ik weet ben je altijd nog zelf verantwoordelijk voor je eigen daden... Als ik een westerntrainer aan een correctional zie rukken om iets van z'n paard gedaan te krijgen, wil dat nog niet zeggen dat ik dat ook moet doen toch? Ik heb zelf verstand in m'n kop, kan zelf bedenken of iets wel of niet een paardvriendelijke training is of eventueel schadelijke gevolgen kan hebben. Beetje gezond verstand gebruiken kan iedereen toch wel. Dus om te zeggen dat 'iedereen' moet boeten om iets wat Anky doet... sorry, gaat er bij mij niet in...

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:41

Of je haar nu graag mag of niet, het is een groot risico dat ze neemt. Alle ogen zullen op haar gericht zijn! Je moet maar durven. En misschien doet ze het daar wel voor. Zoals ze zelf aangeeft, zonder wedstrijden zou ze het misschien maar saai vinden. Ze zoekt een nieuwe uitdaging en die heeft ze gevonden.
De meeste westernruiters van tegenwoordig zijn ooit begonnen als "engelse" ruiters. Iedereen weet dat het dan moeilijker is om over te schakelen, om bepaald gewoontes en hulpen opnieuw aan te leren. Er zijn verschillende zaken die overeenkomen, maar soms is het ook verwarrend. Maar die bakken kennis en ervaring, die zullen haar goed van pas komen.
Trouwens als je dat filmpje met Monty Roberts bekijkt, zie je goed genoeg dat het niet haar eerste keer is dat ze een westernpaard berijdt. Ook al rijdt ze hem in een "krul" (tja die gewoontes). In het artikel laat ze ook duidelijk uitschijnen dat ze al een geruime tijd bij Rieky Young gaat lessen en dat ze dus weet waar ze over praat.
Ik denk dus dat ze het meent en dat ze er ook voor gaat!

Het zal in ieder geval een goede reclame voor western zijn. Al die dressuurruiters zullen nu wel volop aan het googelen zijn om te ontdekken wat "western" rijden inhoudt Haha! . Of zoals iemand (dressuurruiter dus) onlangs tegen me zei: "Gij rijdt gelijk de cowboys, zoals in de films". Binnenkort zal het dan zijn: "Gij rijdt gelijk Anky. Da's wel interessan hoor". Ik vind dat toch een iets groter compliment. Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:56

Humor, leuk dat ze er voor open staat! Wie weet gaat er wel een nieuwe wereld voor haar open, en petje af dat ze graag direct benaderd wil worden.

Kan me niet voorstellen dat ze hoog gaat scoren maar het initiatief vind ik prima.

Misschien wordt ze uiteindelijk wel NH!

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 14:20

Ik denk dat IrisLove bedoelt dat je niet beide disciplines op 1 paard kunt rijden en niet dat je niet als persoon en dressuur een western kunt rijden. Ik heb overigens wel mijn twijfels of je als ruiter beide disciplines naast elkaar op wereld top niveau kunt rijden. Ik neem aan dat er net zo veel tijd en werk in een goed getraint dressuur paard gestoken moet worden als dat je dat in een reiner doet.
In beide disciplines op de WEG verschijnen gaat dus op zijn lichtst gezegt een uitdaging worden....

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 14:54

Nergens staat toch dat ze beide disciplines met hetzelfde paard wil gaan doen?

Een uitdaging wordt het zeker. Maar zoals al vaker gezegd: ik kan me voorstellen dat je op zoek bent naar een nieuwe uitdaging als je in een bepaalde discipline al meerdere malen het hoogst haalbare hebt gehaald.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 15:00

Kymalin schreef:
chevax schreef:

Ah nee joh, valt wel mee, het gros vind het hartstikke leuk maar je hebt nu eenmaal een cluppie hokjescultuurdiehards (leuk woord voor scrabble Haha! ) die achterdochtig is wanneer mensen verder kijken dan hun "stroming".

Dat woord ga ik eens proberen te leggen en dan 3x de woordwaarde!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 15:20

Karin schreef:
Nergens staat toch dat ze beide disciplines met hetzelfde paard wil gaan doen?

Nee, er staat zelfs dat ze dat NIET gaat doen, ze is al paarden bij Ricky aan't testen en gaat dus een Quarter kopen...
Dus als Iris dat bedoelt heeft ze niet goed gelezen.

En ja... ik denk dus wel dat dat kan.. beide onderdelen op top niveau. Er zijn ook ruiters die én een Pleasure paard én een Reiningpaard op tot niveau kunnen showen. En er zijn ook mensen die SGW op topniveau rijden en da's ook 'springen en dressuur'. Dus kan dressuur en western ook... Want het enige wat bepaalt of dat kan naast talent (en volgens mij kunnen we er van uit gaan dat Anky talent heeft voor paardrijden.. western of engels is in haar geval een kwestie van omschakelen en dat is goed te doen), is tijd om twee paarden naar topniveau te trainen en geld om een toppaard te kopen en super instructie aan te trekken. En tijd en geld, daar heeft Anky dan weer zat van. Voor iemand die zo gedreven is moet het dus wel kunnen volgens mij.
En zo niet... gut, dan heeft ze toch lol en het in ieder geval geprobeerd. Da's meer dan wat de meesten kunnen zeggen.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 15:24

alleen snap ik iets niet.... begrijp mij niet verkeerd hoor ik vind het heel leuk dat ze nu ook western gaat rijden,maar voor de OS gaf ze aan te willen stoppen omdat ze meer tijd met haar kinderen wilde gaan door brengen,en nu wil ze echt serieus gaan rijden op dressuur en western,lijkt mij dat je dan nog meer tijd kwijt bent aan de paarden,en nog minder voor de kinderen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 15:31

Ja, belachelijk hé, dat ze zich weer bedenkt... 't is ook net een echt mens, die Anky... Clown
Laatst bijgewerkt door Francis op 09-10-08 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 15:36

hartstikke leuk hoor!
maar dan moet ze toch wel erg hard gaan trainen voor de Wereldruiterspelen..
want mensen die daar meerijden zitten (meestal) al wel wat langer in de westernsport.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 16:43

Francis schreef:
Ja, belachelijk hé, dat ze zich weer bedenkt... 't is ook net een echt mens, die Anky... Clown

nee hoor vind het niet belachelijk,vind het gewoon een beetje tegenstrijdig.
maar misschien komt dat omdat ik zelf moeder ben Knipoog
en ben ik allang blij dat ik 3 keer in de week mijn paard kan rijden Haha! Clown

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 16:44

Anky rijdt al heel lang en heeft al heel veel les gehad van Ricky. Als zij nu intensief door Ricky begeleid wordt en daar een goed passend paard koopt, zal het wel sneller gaan dan bij de gemiddelde ruiter die het niet zo kan aanpakken.

Daarnaast kan het dan wel heel veel mensen niet aanstaan hoe ze rijdt, maar ik vind ook heel veel mensen hartstikke rot rijden, alleen die zijn niet zo bekend! ( of soms ook wel...)

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 16:48

amazone77 schreef:
alleen snap ik iets niet.... begrijp mij niet verkeerd hoor ik vind het heel leuk dat ze nu ook western gaat rijden,maar voor de OS gaf ze aan te willen stoppen omdat ze meer tijd met haar kinderen wilde gaan door brengen,en nu wil ze echt serieus gaan rijden op dressuur en western,lijkt mij dat je dan nog meer tijd kwijt bent aan de paarden,en nog minder voor de kinderen.

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan... Iemand die zo in de paarden zit? Neen, die stopt niet zomaar. Wat zij met haar tijd doet, en hoe dat ze dan zowel dressuur als western gaat rijden. Da's vooral haar probleem.

Valena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 17:22

Wat ik bedoel met dat wij allemaal mogen boeten voor Anky haar trainingsmethoden, zal ik nader toelichten. Ik zeg er wel meteen bij dat dit geheel buiten de discussie gaat over het westernrijden dat ze wil gaan doen!

Naar aanleiding van o.a. Anky haar trainingswijze zijn er kamervragen gesteld, die tot een nota dierenwelzijn hebben geleid. De KNHS moet nu een heel nieuw beleid op dit vlak gaan opstellen. Onlangs ben ik bij een besloten discussiebijeenkomst hierover geweest en daaruit kan ik alleen maar concluderen dat ALS alles wordt doorgezet zoals daar besproken is, dat we de paardensport met z`n allen naar de ** helpen! En de rol van de KNHS is daarin al helemaal schijnhelig, omdat zij hun "voorbeelden" als Anky en Coby gewoon hun gang laten gaan, ondanks de kritiek. Maar de basisruiter wordt wel "aangepakt". Het is toch te zot voor woorden dat er straks wetgeving komt over hulpteugels en trainingsmethoden???

Maar goed, dit gaat helemaal off topic! Clown

En als Anky wil gaan westernrijden, dan mag ze dat van mij, hoor! Geen probleem, alleen vind ik het jammer dat ze meteen hoge ambities stelt... Dan vraag ik me af of je het werkelijk voor je plezier doet!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 17:44

@Irislove, ik vind dat echt niet zo erg, want Jan en Alleman hangt maar bijzets aan zijn of haar paard en doet maar wat ie wil, wat bepaald niet altijd even vrolijk is voor paard/pony. Dat komt echt niet alleen door Anky, maar door mensen die zomaar een paard/pony kopen en vooral de jeugd maar wat laat doen. En natuurlijk zijn er ook volwassenen en zelfs foute trainers die niet zo aardig zijn, maar hun gang kunnen gaan..........

Dat is ook in de western zo.............

Mar zoals ze zelf zegt durft Ricky haar flink aan te pakken en zal ze toch echt moeten luisteren wil ze ergens komen. Dan heeft zij nu wel de beste mogelijkheden en dan haalt ze geen goud, ook goed. Ze mag het wel proberen.....En ze zal echt niet zomaar ergens starten als ze zeker af zal gaan........

Het is verder haar werk en ik denk dat ze het prima kan combineren zo thuis met haar kids. Andere moeders die buitenshuis werken van 9 tot 5 moeten denk ik meer regelen om te kunnen trainen naast de kids en het gezin. Misschien doet ze andere paarden minder? Kan toch..........

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 17:53

Grappig dat er geroepen wordt dat western en dressuur niet de combineren zijn en niet te vergelijken is.

Bij beide heb je een soepel paard nodig, wat goed aan de hulpen staat en goed door zijn lijf gereden kan worden, waarbij de rug goed gebruikt wordt.

Ook ik verlang nageeflijkheid van mijn paard. Ja, bij western rijdt je met lange(re) teugels. Maar een goede dressuurruiter heeft de teugels ook niet constant nodig, want je rijd toch met je benen en zit? Pling

Ik zie het haar wel doen Ja

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 18:46

.. Als ze nou country zingt tijdens d'r "cowboykur" dan ga ik zeker kijken, country met een zachte "g" klinkt vast cjewl! Cool

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 20:27

IrisLove schreef:
....Maar de basisruiter wordt wel "aangepakt". Het is toch te zot voor woorden dat er straks wetgeving komt over hulpteugels en trainingsmethoden???

Blijf ik er nog bij dat we dus niet met z'n allen hoeven te boeten... een goeie ruiter heeft die hulpteugels en foute trainingsmethoden toch helemaal niet nodig! Als je je gedupeerd voelt door dat soort regels, gebruik je blijkbaar de methoden waartegen die regels zijn en zijn die regels dus blijkbaar niet voor niets... want die methoden en hulpmiddelen zou je helemaal niet moeten willen gebruiken. Hoe ging'ie ook weer? "Waar de rijkunst op houdt beginnen de hulpmiddelen."
Ik heb echt geen last van dat soort regels hoor, voel me dus ook niet gedupeerd. Gebruik geen hulpteugels, rij geen rollkür of hoe dat helemaal mag heten... Heb überhaupt niks met de KNHS (wat ik toch al lang een hypocriete club vond maar dat terzijde) te maken.

Pling en dáárom gaat Anky western rijden... om het zonder die methoden en middelen te leren óf om onder de KNHS uit te kunnen (zolang ze geen federatiewedstrijden gaat rijden, anders hangt ze alsnog) Tong uitsteken Clown

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 06:47

@francis.. Reining valt wel onder de KNHS op dat niveau Knipoog

Valena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 09:36

Beetje kort door de bocht, Francis!

En nee, ik ben geen ruiter die z`n paard met van alles en nog wat in elkaar rukt en plukt. Maar we hoeven ook niet met z`n allen de paardensport te betuttelen! Het is de bedoeling dat juryleden in de toekomst lagere cijfers gaan geven als een paard met de oren in z`n nek loopt, want dan is hij niet "happy". Sorry hoor, maar waar gaan we dan heen??
Als we in het belang van het paardenwelzijn willen handelen, moeten we alle paarden de wei in gooien en er vooral nooit meer op gaan zitten! Oh nee, dat is ook zielig, want dan staan ze in de regen en in de kou... (snap je wat ik bedoel?)

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 14:35

detour schreef:
.. Als ze nou country zingt tijdens d'r "cowboykur" dan ga ik zeker kijken, country met een zachte "g" klinkt vast cjewl! Cool

Hé, we gaan toch niet katten hè? Nors opkijken *LOL*

Ik was vandaag bij Rieky op stal om een zadel te kopen aangezien de mijne gejat is (hele stal leeg gehaald, 16 zadels + de nodige toebehoren) en wie liep ik daar tegen het lijf???? Anky, die had schijnbaar net les gehad of ging juist lessen. Ik heb haar even gedag gezegd en ben toen verder gegaan, had een beetje haast...

Oh ennuh...Het is Rieky, niet Ricky...Kan ik me zo aan ergeren Frusty