Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
tamary schreef:Volgens mij was het denhaag al wel duidelijk dat ruimen geen optie is bij een besmettelijke paardenziekte. Maar men is wel fout aan het denken. Als er ergens in NL paardenpest geconstateerd wordt en vaccin en in leven blijven duidelijk gemaakt is als behandelmethode staan de paardeneigenaren uit de regio onmiddelijk bij hun DA. En de paar die dat niet doen worden wel aangegeven door de buren. Het hele I&R verhaal lost in zo'n geval echt zichzelf wel op.
Enige wat denhaag dan moet doen is voor vaccin zorgen en een radio TV spotje uitzenden over wat er met een paard gebeurt wat de ziekte krijgt. De paardeneigenaren doen heus de rest wel.
orsini schreef:trouwens als je gaat enten op tijdstip van uitbraak ben je voglens mij al te laat. Het lichaam heeft tijd nodig om antistoffen te maken. Indien je dus een potentieel besmet paard ent (zonder dat je weet dat t besmet is) maak je t probleem alleen maar groter lijkt mij. Maarja we shall see. Laten we maar hopen dat t niet uitbreekt
vinos schreef:wat zijn de symptomen van de ziekte??
orsini schreef:weet je wat ik dus zo dom vind altijd, net als bij die andere dierenziektes roeien ze alles in een straal van weet ik veel hoeveel KM uit om verspreiding te voorkomen. Ok, maar dan wordt er dus NOOIT een mogelijke resistentie voor opgebouwd en zal dit probleem dus altijd blijven bestaan. Echter als de dieren die er doorheen komen wel kunnen blijven leven (en wie zegt dat elk paard besmet kan raken) komt er een genetisch voordeel waardoor het infectie risico in latere generaties af kan nemen.
Met BSE enzo begrijp ik dat landen hun export van vlees willen beschermen, maar aangezien paarden toch meer hobby dieren zijn kan dit niet een reden zijn mbt paardenpest.
Ik snap dus echt niet waarom alles geruimd moet worden en ze het niet gewoon kunnen isoleren en uitzitten. Ja een mug brengt t over maar dan....hoe lang leeft n mug nou en hoe ver vliegt die? En dan ook nog eens moet hij toevallig eerst op een besmet paard landen, zelf besmet worden en vervolgens een ander paard zoeken en opnieuw besmetten.........beetje overdreven denk ik hoe er altijd zo makkelijk wordt gesproken over t ruimen van dieren.
Als de pest onder mensen weer uitbreekt gaan we toch ook niet een stad uitroeien om verspreiding te voorkomen????
Nikka schreef:orsini schreef:weet je wat ik dus zo dom vind altijd, net als bij die andere dierenziektes roeien ze alles in een straal van weet ik veel hoeveel KM uit om verspreiding te voorkomen. Ok, maar dan wordt er dus NOOIT een mogelijke resistentie voor opgebouwd en zal dit probleem dus altijd blijven bestaan. Echter als de dieren die er doorheen komen wel kunnen blijven leven (en wie zegt dat elk paard besmet kan raken) komt er een genetisch voordeel waardoor het infectie risico in latere generaties af kan nemen.
Met BSE enzo begrijp ik dat landen hun export van vlees willen beschermen, maar aangezien paarden toch meer hobby dieren zijn kan dit niet een reden zijn mbt paardenpest.
Ik snap dus echt niet waarom alles geruimd moet worden en ze het niet gewoon kunnen isoleren en uitzitten. Ja een mug brengt t over maar dan....hoe lang leeft n mug nou en hoe ver vliegt die? En dan ook nog eens moet hij toevallig eerst op een besmet paard landen, zelf besmet worden en vervolgens een ander paard zoeken en opnieuw besmetten.........beetje overdreven denk ik hoe er altijd zo makkelijk wordt gesproken over t ruimen van dieren.
Als de pest onder mensen weer uitbreekt gaan we toch ook niet een stad uitroeien om verspreiding te voorkomen????
95% van de zieke dieren sterft een verschrikkelijke dood. Als een van mij het zou hebben, zou ik hem, bij wijze van spreken, zelf afspuiten. Afwachten is geen optie. Overigens wordt niet alles geruimd in een bepaalde straal. Ik geloof wel dat er een vervoersverbod komt en een verplichte vaccinatie binnen een bepaalde straal. Ik dacht, maar weet niet zeker, dat wel de paarden op dezelfde stal geruimd worden. Ik ga dat even nakijken......
SusanW schreef:solina schreef:maar voor dat vliegje die de paardenpest verspreid naar hier komt,dan moet het denk ik eerst wel wat tropischer worden hier.
Laat ik je uit de droom helpen... Het wordt verspreid door dezelfde knut als die de blauwtong hier gebracht heeft, dus de mugjes die het (over)brengen zijn hier al!
Paardenpest is niet overdraagbaar van paard naar paard, maar alleen via die mugjes of bijv. teken. Dus het kan zowieso geen kwaad als de mensen eerst eens goed zorgen dat hun dieren (paarden) niet gestoken worden, door het gebruik van een goed insectenwerend middel. Dat is nu je beste preventie!
Een inenting is leuk, maar voorkomen dat het dier geinfecteerd raakt is nog beter. Je gaat tenslotte ook geen malariapillen slikken en je vervolgens lek laten steken door muggen! Ieder normaal denkend mens zal zich evengoed goed insmeren met een antimuggenmiddel.
Mist schreef:Dat draaiboek bestaat al langere tijd, heb het 2 jr geleden al gedownload.
En in mijn opinie is het belachelijk dat een hele stal geruimd moet worden als 1 paard ziek is, omdat het onderling niet besmettelijk is, alleen door muggesteken.
Sommige paarden worden platgestoken (net als mensen) en sommige niet. Het is helemaal niet gezegd dat alle paarden op 1 stal de ziekte zullen krijgen !
Doodspuiten moeten ze over mijn lijk