Twee voor twaalf voor aanpak Afrikaanse Paardenpest

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

HorsesWoman

Re: Twee voor twaalf voor aanpak Afrikaanse Paardenpest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 16:02

Ben ik nu de enige die me ******* zorgen maakt ?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 16:02

Volgens mij was het denhaag al wel duidelijk dat ruimen geen optie is bij een besmettelijke paardenziekte. Maar men is wel fout aan het denken. Als er ergens in NL paardenpest geconstateerd wordt en vaccin en in leven blijven duidelijk gemaakt is als behandelmethode staan de paardeneigenaren uit de regio onmiddelijk bij hun DA. En de paar die dat niet doen worden wel aangegeven door de buren. Het hele I&R verhaal lost in zo'n geval echt zichzelf wel op.
Enige wat denhaag dan moet doen is voor vaccin zorgen en een radio TV spotje uitzenden over wat er met een paard gebeurt wat de ziekte krijgt. De paardeneigenaren doen heus de rest wel.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 16:05

trouwens als je gaat enten op tijdstip van uitbraak ben je voglens mij al te laat. Het lichaam heeft tijd nodig om antistoffen te maken. Indien je dus een potentieel besmet paard ent (zonder dat je weet dat t besmet is) maak je t probleem alleen maar groter lijkt mij. Maarja we shall see. Laten we maar hopen dat t niet uitbreekt

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 16:05

Een vaccin is er inderdaad nog niet in Nederland. En zoals hiervoor wordt aangegeven zal het vast niet zomaar gebruikt mogen worden indien het er wel is. Dat komt omdat het paard nog steeds een slachtdier is voor de wet. Daardoor mag er niet zomaar gevaccineerd worden (net als bij MKZ bij koeien e.d.).

Als er dan een uitbraak plaats vindt worden besmette bedrijven geruimd en vervoersverboden opgesteld. Binnen een ring van 15km wordt wel gevaccineerd en deze dieren worden naderhand alsnog geruimd. Dit alles heeft te maken met (mogelijke) export van vlees en vleesproducten. Men kan namelijk niet achterhalen of een dier gevaccineerd is of daadwerkelijk de ziekte heeft gehad. Tegenwoordig heb je wel zogenaamde marker vaccins, die dat onderscheid wel kunnen maken, maar niet-Eu landen doen daar nog steeds moeilijk over.

Ik denk dat er tegen de tijd dat het virus echt in Nederland is, er wellicht uitzonderingen komen op bovengeschreven situatie voor hobbypaarden (dat is dus vrijwel de gehele paardepopulatie, maar goed Knipoog).

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 16:07

tamary schreef:
Volgens mij was het denhaag al wel duidelijk dat ruimen geen optie is bij een besmettelijke paardenziekte. Maar men is wel fout aan het denken. Als er ergens in NL paardenpest geconstateerd wordt en vaccin en in leven blijven duidelijk gemaakt is als behandelmethode staan de paardeneigenaren uit de regio onmiddelijk bij hun DA. En de paar die dat niet doen worden wel aangegeven door de buren. Het hele I&R verhaal lost in zo'n geval echt zichzelf wel op.
Enige wat denhaag dan moet doen is voor vaccin zorgen en een radio TV spotje uitzenden over wat er met een paard gebeurt wat de ziekte krijgt. De paardeneigenaren doen heus de rest wel.

Dus geen zorgen voor paniek , en als ze verschijnselen krijgen gewoon naar de DA ,
is het zo simpel ?
En hoe snel versprijt zo iets zich dan?
Zijn we dadelijk bijna paardloos in NL , of is de DA gewoon druk een heeft het verder geen gevolgen ?

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 16:09

orsini schreef:
trouwens als je gaat enten op tijdstip van uitbraak ben je voglens mij al te laat. Het lichaam heeft tijd nodig om antistoffen te maken. Indien je dus een potentieel besmet paard ent (zonder dat je weet dat t besmet is) maak je t probleem alleen maar groter lijkt mij. Maarja we shall see. Laten we maar hopen dat t niet uitbreekt

Alleen als het paard al ziekteverschijnselen vertoont. Als je er snel bij bent dan kan dat normaal gesproken wel. Maar ik weet uit mijn hoofd niet wat de incubatietijd (de tijd van besmetting tot ziekteverschijnselen) bij afrikaanse paardenpest is. Als dat heel kort is heeft enten inderdaad geen zin.

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 16:24

wat zijn de symptomen van de ziekte??

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 16:28

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 16:34

Ik snap die overheid echt niet hoor Hamer

Ik weet wel dat ik mijn paarden met hand en tand zal verdedigen, zijn ze nou helemaal besodemieterd!

Jimb0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 16:40

Als het nu als twee voor twaalf is geweest, waarom weten zoveel mensen er dan niks van? Kan de overheid dan zomaar jou paard ruimen, terwijl hij zoiezo nooit geslacht zal worden en voor mensenlijke consumptie is?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 16:50

orsini schreef:
weet je wat ik dus zo dom vind altijd, net als bij die andere dierenziektes roeien ze alles in een straal van weet ik veel hoeveel KM uit om verspreiding te voorkomen. Ok, maar dan wordt er dus NOOIT een mogelijke resistentie voor opgebouwd en zal dit probleem dus altijd blijven bestaan. Echter als de dieren die er doorheen komen wel kunnen blijven leven (en wie zegt dat elk paard besmet kan raken) komt er een genetisch voordeel waardoor het infectie risico in latere generaties af kan nemen.

Met BSE enzo begrijp ik dat landen hun export van vlees willen beschermen, maar aangezien paarden toch meer hobby dieren zijn kan dit niet een reden zijn mbt paardenpest.

Ik snap dus echt niet waarom alles geruimd moet worden en ze het niet gewoon kunnen isoleren en uitzitten. Ja een mug brengt t over maar dan....hoe lang leeft n mug nou en hoe ver vliegt die? En dan ook nog eens moet hij toevallig eerst op een besmet paard landen, zelf besmet worden en vervolgens een ander paard zoeken en opnieuw besmetten.........beetje overdreven denk ik hoe er altijd zo makkelijk wordt gesproken over t ruimen van dieren.

Als de pest onder mensen weer uitbreekt gaan we toch ook niet een stad uitroeien om verspreiding te voorkomen????

95% van de zieke dieren sterft een verschrikkelijke dood. Als een van mij het zou hebben, zou ik hem, bij wijze van spreken, zelf afspuiten. Afwachten is geen optie. Overigens wordt niet alles geruimd in een bepaalde straal. Ik geloof wel dat er een vervoersverbod komt en een verplichte vaccinatie binnen een bepaalde straal. Ik dacht, maar weet niet zeker, dat wel de paarden op dezelfde stal geruimd worden. Ik ga dat even nakijken......

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 16:51

Wat komt dat komt.. Ik maak me er geen zorgen over: er is niets aan te doen mocht het mis gaan, mij zie je pas janken als het kwaad geschied is en ik mijn paarden onder een blauw zeil aan de weg zie liggen. Nee ik lig hier niet wakker van, na mijn idee wordt het nogal opgeblazen en zoals ik al zei: je doet er niks aan dus mocht het ons overkomen dan zij dat zo.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 16:55

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 17:18

Pfft ik mag hopen dat dit niet hier komt.En dat ze vaccins of weet ik wat er tegen uitvinden.De schade zal niet te overzien zijn,en ik wil mijn lieve paardjes ook niet missen.

steffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 17:46

hoe duur is zo een enting mocht je die kunnen krijgen ongeveer?

Damylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 17:57

net als de paardenziekte rhino, zal ik hier ook dagen niet om gaan slapen,,
ben zo bang,,
Huilen

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 18:18

Ze maken er ons ook niet geruster op he...
We wachten maar af..

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 18:30

Nikka schreef:
orsini schreef:
weet je wat ik dus zo dom vind altijd, net als bij die andere dierenziektes roeien ze alles in een straal van weet ik veel hoeveel KM uit om verspreiding te voorkomen. Ok, maar dan wordt er dus NOOIT een mogelijke resistentie voor opgebouwd en zal dit probleem dus altijd blijven bestaan. Echter als de dieren die er doorheen komen wel kunnen blijven leven (en wie zegt dat elk paard besmet kan raken) komt er een genetisch voordeel waardoor het infectie risico in latere generaties af kan nemen.

Met BSE enzo begrijp ik dat landen hun export van vlees willen beschermen, maar aangezien paarden toch meer hobby dieren zijn kan dit niet een reden zijn mbt paardenpest.

Ik snap dus echt niet waarom alles geruimd moet worden en ze het niet gewoon kunnen isoleren en uitzitten. Ja een mug brengt t over maar dan....hoe lang leeft n mug nou en hoe ver vliegt die? En dan ook nog eens moet hij toevallig eerst op een besmet paard landen, zelf besmet worden en vervolgens een ander paard zoeken en opnieuw besmetten.........beetje overdreven denk ik hoe er altijd zo makkelijk wordt gesproken over t ruimen van dieren.

Als de pest onder mensen weer uitbreekt gaan we toch ook niet een stad uitroeien om verspreiding te voorkomen????

95% van de zieke dieren sterft een verschrikkelijke dood. Als een van mij het zou hebben, zou ik hem, bij wijze van spreken, zelf afspuiten. Afwachten is geen optie. Overigens wordt niet alles geruimd in een bepaalde straal. Ik geloof wel dat er een vervoersverbod komt en een verplichte vaccinatie binnen een bepaalde straal. Ik dacht, maar weet niet zeker, dat wel de paarden op dezelfde stal geruimd worden. Ik ga dat even nakijken......

ja je hebt gelijk, alle paarden van de stal met een besmet paard moet worden afgemaakt..

solina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 19:06

SusanW schreef:
solina schreef:
maar voor dat vliegje die de paardenpest verspreid naar hier komt,dan moet het denk ik eerst wel wat tropischer worden hier.

Laat ik je uit de droom helpen... Het wordt verspreid door dezelfde knut als die de blauwtong hier gebracht heeft, dus de mugjes die het (over)brengen zijn hier al!
Paardenpest is niet overdraagbaar van paard naar paard, maar alleen via die mugjes of bijv. teken. Dus het kan zowieso geen kwaad als de mensen eerst eens goed zorgen dat hun dieren (paarden) niet gestoken worden, door het gebruik van een goed insectenwerend middel. Dat is nu je beste preventie!
Een inenting is leuk, maar voorkomen dat het dier geinfecteerd raakt is nog beter. Je gaat tenslotte ook geen malariapillen slikken en je vervolgens lek laten steken door muggen! Ieder normaal denkend mens zal zich evengoed goed insmeren met een antimuggenmiddel.

nee van paard naar paard niet nee word inderdaad door mugje verspreid,veel voorkomend is het hier denk ik nog niet.weet ik ook niet zeker he.
en ik kan er niks aan doen dat de paarden in afrika een jaarlijks vacc krijgen,ook vind ik het niet direct een slecht idee om dat in loop van tijd mischien hier ook te doen.
je kunt van allerlei sprays gebruiken maar of je alle dazen en muggen van je paard weg houd weet ik niet hoor.heb zelf voor mijn pony,s ecxeemdekens dat vind ik wel effectief eigelijk.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 19:13

Ik vind persoonlijk dat je de keuze moet kunnen hebben om je paard te mogen vaccineren ter preventie. Een duur vaccin betaal ik gewoon wel, heeft niemand last van. Het zal wel met de exportregels te maken hebben.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 19:16

Dat draaiboek bestaat al langere tijd, heb het 2 jr geleden al gedownload.

En in mijn opinie is het belachelijk dat een hele stal geruimd moet worden als 1 paard ziek is, omdat het onderling niet besmettelijk is, alleen door muggesteken.

Sommige paarden worden platgestoken (net als mensen) en sommige niet. Het is helemaal niet gezegd dat alle paarden op 1 stal de ziekte zullen krijgen !

Doodspuiten moeten ze over mijn lijk Boos!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 19:18

Mist schreef:
Dat draaiboek bestaat al langere tijd, heb het 2 jr geleden al gedownload.

En in mijn opinie is het belachelijk dat een hele stal geruimd moet worden als 1 paard ziek is, omdat het onderling niet besmettelijk is, alleen door muggesteken.

Sommige paarden worden platgestoken (net als mensen) en sommige niet. Het is helemaal niet gezegd dat alle paarden op 1 stal de ziekte zullen krijgen !

Doodspuiten moeten ze over mijn lijk Boos!

Ook niet als hij besmet is en klachten heeft?

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 19:18

Tja dat zeiden de boeren toen ook, maar hun dieren werden wel geruimd....

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 19:22

Alleen een ziek paard wordt geruimd. De gezonde dieren niet. (Of is het draaiboek sinds vorige week ge-update?)

En paard dat ziek is, wil ik graag af laten maken. Zeer vervelend verloop en paard gaat toch zeer waarschijnlijk dood.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 19:29

Heb het nog even nagekeken en er wordt niet preventief geruimd, wel de besmette dieren en de dieren die symtomen krijgen.