Overleden merrie laat zeer bijzonder nalatenschap achter

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Xena_

Re: Overleden merrie laat zeer bijzonder nalatenschap achter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:06

Wat bijzonder Ja

Wat was die merrie mooi ..

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:26

Lijkt me erg speciaal om 2 gezonde veulens ter wereld kunnen brengen.Hopelijk blijven beide drachtige merrie's gezond en loopt er tijdens de drachtigheid niets mis.
Lijktt me toch wel risicovol..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 15:36

Bijzonder zeg, en wat een mooie merrie!

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 16:01

Het zou je gebeuren je paard dood..
Maar ik hoop dat de veulens gezond en wel geboren worden want er is niets mooier dan een veulen van je eigen paard!

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 16:10

Rijden met een trailer met een paard erin die haar been heeft gebroken..... vlgns mij mag/cq wil je dat al geenneens...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 16:21

pre schreef:
Ik vind het te ver gaan, dit gaat tegen de natuurlijke wetten in.

Mensen die voor ivf gaan om een kind te krijgen, druist dan natuurlijk ook tegen de natuurwetten in, dat vind je dan ook niet oke?.

Citaat:
En dan vind ik dat voor de mensen hun eigen keus, maar die paarden hebben niks te kiezen.. en wat is het nut er dan van?
Dat de eigenaresse dat graag wil, straks lijken die veulen qua karakter en / of uiterlijk helemaal niet op de merrie...

Ze zal vast een goede papa hebben uitgezocht. De veulens krijgen niets van de surrogaatmoeder mee, want het is niet haar eitje, dus het zal altijd ergens kenmerken van de overleden merrie hebben, want het stamt er 50% vanaf, dus die opmerking slaat kant nog wal.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 16:25

vinos schreef:
Rijden met een trailer met een paard erin die haar been heeft gebroken..... vlgns mij mag/cq wil je dat al geenneens...

hoe weet je dat het paard staan is vervoerd?
Wellicht liggend in een vrachtwagen....
ze wisten btw ook niet dat het gebroken was, dat kwam er in de kliniek pas uit toen er foto's gemaakt werden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 16:39

When unexpected losses of a mare or stallion occur, teams co-ordinated by Dr Elaine Carnevale and Jason Bruemmer have been instrumental in salvaging eggs and sperm to preserve bloodlines.
(wanneer onverwacht een merrie of hengst overlijdt, staan teams, gecoordineerd door dokter Elaine Carnevale en Jason Bruemmer klaar om eitjes of sperma te redden, dit om bloedlijnen te bewaren.)

Dit is dus eigenlijk zowat gangbaar in Amerika om de bloedlijnen in stand te houden en zal dus niet een zaak op zich zijn.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 16:47

pre schreef:
Ik vind het te ver gaan, dit gaat tegen de natuurlijke wetten in.

Ik vind het ook veels te ver gaan, wie zijn wij om een merrie het kind van een ander paard te laten krijgen, waar stopt het een keertje.

overigs gebeurd dit al heel lang, dure merries krijgen al lang geen eigen veulens meer daar gebruiken ze al heel lang surrogaat moeders voor, ik vind het allemaal erg onsmakelijk en tegen alle natuurwetten in.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 16:48

Mindim schreef:
When unexpected losses of a mare or stallion occur, teams co-ordinated by Dr Elaine Carnevale and Jason Bruemmer have been instrumental in salvaging eggs and sperm to preserve bloodlines.
(wanneer onverwacht een merrie of hengst overlijdt, staan teams, gecoordineerd door dokter Elaine Carnevale en Jason Bruemmer klaar om eitjes of sperma te redden, dit om bloedlijnen te bewaren.)

Dit is dus eigenlijk zowat gangbaar in Amerika om de bloedlijnen in stand te houden en zal dus niet een zaak op zich zijn.

Niks bloedlijnen in stand houden, gewoon mensen met te veel geld en dure paarden.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 16:50

Dit gebeurd bij koeien toch ook wel eens? Heb hier laatst een hele documentaire van op school gezien. Weet alleen niet meer hoe het heet.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 17:05

vind ik ook niet kunnen!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 17:25

Mijn merrie zou ook 'draagmoeder' worden, in België. Dat is uiteindelijk niet doorgegaan, maar ik weet dus dat het echt niet weer 'die Amerikanen' zijn. Het is ook in Nederland gewoon toegestaan. Hormoonbehandeling is niet fijn, maar natuurlijke hormonen zijn ook geen lieverdjes, kijk maar naar PMS, zwangerschap en de overgang. Daar kan je ook goed ziek van zijn.

Toch heb ik ook niet helemaal een lekker gevoel bij dit filmpje. Ik dacht gelijk al: Ja, dít vinden Amerikanen prachtig! Het is gewoon pure promotie voor die kliniek. Ze moeten er wel belang bij hebben, anders stellen ze niet hun eigen paarden ter beschikking. Of hebben ze gewoon een voorraadje staan voor dit soort gevallen? Dat er straks gewoon op de rekening staat: draagmerrie, 1 stuks à $500,- ? Clown En dan die gipsafdruk en die staart met lintjes er omheen! Misselijk Krijgen alle mensen die hun paard daar laten inslapen dat? Denk het niet. Dat je dat nou als eigenaar doet of vraagt, oke, maar die kliniek heeft dat gewoon 'spontaan' gedaan. Bah.
En ik heb ook zitten denken aan de merrie. Ik weet niet of ze verschrikkelijk veel pijn heeft gehad, maar het zal toch een aantal uur gekost hebben om deze beslissing te nemen, alles te regelen en die eitjes weg te halen. Volgens mij moet de merrie dan nog leven en geen morfine krijgen enzo, want dat is niet goed voor de eitjes. Heeft de merrie niet ontzettend geleden in die laatste uren, ter promotie van die kliniek? Maargoed, misschien viel het mee met de pijn, of misschien konden ze de eitjes weghalen, euthanaseren en daarna alles nog regelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 17:52

berpie schreef:
Mindim schreef:

Niks bloedlijnen in stand houden, gewoon mensen met te veel geld en dure paarden.

Eh dat staat in het artikel.

En surrogaatmoeders (vaak voor behoorlijke prijzen) en ivf , sperma en eitjes worden van mensen ook gevroren en de hele toestand bestaat bij mensen toch ook gewoon, wat vinden jullie daar dan van. Druist dan ook tegen de natuurwetten in.

En zeg dan niet dat een paard niet kan kiezen, want hij heeft als je dat goed bekijkt helemaal niets te kiezen, wij kiezen de hengst, wij kiezen het paard, wij kiezen het zadel en het moment van rijden, waar hij woont en hoe, dus dat vind ik persoonlijk dan een erg onzinnig argument.
@LindyH, dat is speculeren, dat weten we niet en komen we waarschijnlijk ook niet te weten, misschien zijn na de dood eitjes nog enige tijd levensvatbaar. Wederom waarom wordt deze mevrouw nu gelijk als een soort van verschrikkelijk diernmishandelende merrieuitbuitende egoist neergezet door sommige bokkers. Iemand kan toch ook wel eens goede motieven hebben?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:15

LindyH schreef:
Mijn merrie zou ook 'draagmoeder' worden, in België. Dat is uiteindelijk niet doorgegaan, maar ik weet dus dat het echt niet weer 'die Amerikanen' zijn. Het is ook in Nederland gewoon toegestaan. Hormoonbehandeling is niet fijn, maar natuurlijke hormonen zijn ook geen lieverdjes, kijk maar naar PMS, zwangerschap en de overgang. Daar kan je ook goed ziek van zijn.

Toch heb ik ook niet helemaal een lekker gevoel bij dit filmpje. Ik dacht gelijk al: Ja, dít vinden Amerikanen prachtig! Het is gewoon pure promotie voor die kliniek. Ze moeten er wel belang bij hebben, anders stellen ze niet hun eigen paarden ter beschikking. Of hebben ze gewoon een voorraadje staan voor dit soort gevallen? Dat er straks gewoon op de rekening staat: draagmerrie, 1 stuks à $500,- ? Clown En dan die gipsafdruk en die staart met lintjes er omheen! Misselijk Krijgen alle mensen die hun paard daar laten inslapen dat? Denk het niet. Dat je dat nou als eigenaar doet of vraagt, oke, maar die kliniek heeft dat gewoon 'spontaan' gedaan. Bah.
En ik heb ook zitten denken aan de merrie. Ik weet niet of ze verschrikkelijk veel pijn heeft gehad, maar het zal toch een aantal uur gekost hebben om deze beslissing te nemen, alles te regelen en die eitjes weg te halen. Volgens mij moet de merrie dan nog leven en geen morfine krijgen enzo, want dat is niet goed voor de eitjes. Heeft de merrie niet ontzettend geleden in die laatste uren, ter promotie van die kliniek? Maargoed, misschien viel het mee met de pijn, of misschien konden ze de eitjes weghalen, euthanaseren en daarna alles nog regelen.

En de eicellen zijn weggehaald nadat de merrie was ingeslapen. Clown
Ik snap niet waarom er zo moeilijk gedaan wordt!
Paard is gewond, gaat naar een kliniek. Blijkt geen haalbare zaak meer te zijn. Wordt ingeslapen. En eigenaar laat eicellen verwijderen.
Boeiend!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:17

Ik heb even gekeken, eicellen van de mens (dus van paard vast ook niet) kunnen niet worden ingevroren.
Maar ik las ook een stukje over eiceldonatie en dat het eitje ook van uit het buitenland besteld kan worden (voor mensen dan weer), dus het eitje zal wel even levensvatbaar blijven. Dus ze zullen de merrie er vast niet voor in leven hebben gehouden.
Bij ivf worden ook eitjes buiten de baarmoeder bevrucht en als embry's terug geplaatst.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:54

Eh mindim ik denk dat ik nog altijd zelf mag weten wat ik hierop zeg, als jij dat onzinnig vindt is dat heel erg jammer maar wel mijn mening.
Nou eh dat zeg ik dus wel een paard kan niet kiezen, wel dan?
Kun je toch niet vergelijken met mensen, die kiezen er zelf voor en prachtig dat zo iets kan, ik heb zelf ook kinderen en zou het meschien ook doen als ik niet op de natuulijke manier zwanger kon worden.
De motivatie van die mevrouw snap ik wel, althans als het haar niet om geld t doen is, want kun jij zeker weten dat het haar daar niet om gaat?

Alleen er moet gewoon een stop komen aan het misbruiken van dieren, en dit is gewoon misbruik en in mijn ogen verkeerd.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:57

Niets kunnen wij zeker weten. Maar jij ook niet.
Dus aannames kunnen achterwege gelaten worden.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 19:13

Even tegen niemand in het bijzonder: als je erop tegen bent dat dit bij paarden gedaan wordt, dan geldt dat evengoed ook voor mensen. Persoonlijk vind ik draagmoederschap (bij mensen) ook erg ver gaan (als het om een geimplanteerd eitje gaat), omdat het vaak meerlingen oplevert en er dus altijd embryo's in de dop overlijden. Je offert dan in feite het ene eitje aan het andere op. Een tegenargument kan zijn dat je op zo'n moment nog niet echt van een embryo kunt spreken. Tsja, ik vind even niet dat ik daarover kan oordelen, aangezien ik zelf geen moeder ben.

Maar voor mij staat wel vast, als je het bij dieren afkeurt, tsja, dan bij mensen ook!

Ik hoop in elk geval dat de zwangerschappen goed zullen verlopen en er gezonde veulentjes ter wereld zullen komen.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 19:17

even voor de beeldvorming, ik heb wat tegen de sentimentele Disney storylijn in dit verhaal, niet tegen de wetenschap.

Het lijkt mij meer een reclame verhaal voor de kliniek dan een reddingspoging voor de bloedlijn van de merrie.

Dat is het Amerikaanse wat ik graag daar wil houden.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 19:21

Hannah oke dat is jou mening maar je kunt toch niet voor andere mensen gaan denken, voor mij zit het verschil in zelf willen of niets te willen hebben, en dat is mijn mening en jij hebt de jouwe.
Ik heb alleen moeite met mensen die voor mij gaan denken en vinden dat ik een bepaalde reactie niet mag hebben, klinkt als luister ik heb je dit te zeggen en wil verder dat je gewoon lekker je mond houdt, ja sorry maar dan was ik wel bij mijn ex gebleven.

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 19:37

Wat bijzonder zeg.
Ik vind het wel een beetje apart, maar als er twee mooie veulens uit kunnen komen, waarom niet Lachen

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 19:41

berpie, het gaat mij er gewoon om dat men vanalles naar het hoofd van deze vrouw gooit. Zonder ook maar iets meer te weten als wat men zelf! bedenkt nav het artikel/filmpje.
Dat bedoel ik met de aannames. Die overigens door het hele! topic gedaan worden.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 19:46

berpie schreef:
Hannah oke dat is jou mening maar je kunt toch niet voor andere mensen gaan denken, voor mij zit het verschil in zelf willen of niets te willen hebben, en dat is mijn mening en jij hebt de jouwe.
Ik heb alleen moeite met mensen die voor mij gaan denken en vinden dat ik een bepaalde reactie niet mag hebben, klinkt als luister ik heb je dit te zeggen en wil verder dat je gewoon lekker je mond houdt, ja sorry maar dan was ik wel bij mijn ex gebleven.

Tuurlijk mag je je mening hebben. Maar daarover mag ik weer een mening hebben Haha! (daar zijn we hier voor nietwaar?). Dus ik kan gewoon vinden dat als iemand wel onderscheid maakt tussen paard en mens in deze kwesties, ik het dus een inconsequente mening vind. Dat vind ik een soort meten met twee maten. Nou heb je wel je argumenten, die heb je al naar voren gebracht, maar ik vind die op dit moment niet echt relevant. Want als je ervoor kiest dat je merrie zwanger wordt, hetzij gewoon door een hengst, hetzij door K.I., hetzij door een ingeplant eitje, dan is het op beide momenten (meestal) de keuze van de eigenaar, en niet van de merrie.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 20:05

Oke Needje, sorry dacht dat je mij bedoelde, ik heb geen mening over haar, ik ken haar niet en ga niet oordelen klaar.

@ Hannah begrijp me niet verkeerd maar dit gaat voor mij verder als je paard laten dekken, dekken is een natuurlijk iets en omdat er toch niet iedere dag een hengst door de wei komt huppelen doen we dat maar zo.

Embryo bevruchting speelt al veel langer, het is al heel gewoon dat bij duurdere merries, embryoos afgenomen worden en in draagmoeders geplaatst.

En dat is mijn knelpunt, alsof het leven van de draagmoeder ondergeschikt is aan de dure merrie, wie verzint dat, o ja mensen.
Dat kan toch nooit de bedoeling wezen, al het leven is gelijk en niet alleen maar als je toevallig een dure merrie bent, walgelijk waar gaat dit heen en hoeveel veulens produceert de meerie dan en wat houdt dat in voor de mooie zuivere bloedlijn, denk daar dan ook een serieus aan.
Ik vind het te ver gaan, desalniettemin omdat het niet meer teruggedraaid kan worden hoop ik wel dat de 2 veulens gezond zijn maar bovenal dat de 2 merries een voorspoedige bevalling hebben.