Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
loveshadow schreef:Dat hangt er toch vanaf of dit een dominant of recessief gen is, en of het X-chromosomaal is of niet? Of maak ik nou een hele domme opmerking![]()
Ik heb het afgelopen jaar allemaal moeten leren voor biologie, maar het is alweer lekker weggezakt
Baxter schreef:Ik ben er inmiddels achter gekomen dat mijn appie dus nachtblind is... een voorbeeld van van de week: Hij moest de spuitplaats in, daar was het licht nog uit, hij stapte heel twijfelend op het randje af. Toen het licht ( net bewegingssensor) aanging stapte hij gelijk door wat toen zag hij het weerOok ben ik van de week met em buiten gaan wandelen in het donker. Hij vertrouwt op mij dus loopt braaf mee. Hij is wel een heel stuk rustiger dan als ik overdag met em buiten loop. Je merkt dat hij veel meer probeerd op te letten waar hij loopt in het donker...
Verder heb ik gelezen dat 90% van de few spots in meerdere of mindere maten nachtblind zijn.
Nu heb ik nog een vraag: Mijn appie is 2,5 jaar. Zou zijn nachtblindheid nu stabiel blijven of kan het erger worden?
Woogy schreef:is nachtblindheid niet gewoon iets wat ze hebben? wordt niet erger maar kan wel getraint worden mee om te gaan?
arm baxtertje nou moeten we hem vertellen dat hij hélemaal niet DE man is
Woogy schreef:is nachtblindheid niet gewoon iets wat ze hebben? wordt niet erger maar kan wel getraint worden mee om te gaan?
mirgino schreef:Woogy schreef:is nachtblindheid niet gewoon iets wat ze hebben? wordt niet erger maar kan wel getraint worden mee om te gaan?
bij mijn pony word het wel erger.
de staafjes/kegeltjes sluiten niet meer waardoor ze last heeft van het licht
ze heeft haar oog veel dicht en traant veel
daarom staat ze als er een scherpe lucht is en zon met een masker op.
tijdens rijden ziet ze op het laatste moment ineens iets op de grond liggen waardoor ze zich soms rot schrikt
als ze in de verte iets `ziet`staat ze stil en gaat focussen...meestal komt er dan een zucht en loopt ze verder
mirgino schreef:Woogy schreef:is nachtblindheid niet gewoon iets wat ze hebben? wordt niet erger maar kan wel getraint worden mee om te gaan?
bij mijn pony word het wel erger.
de staafjes/kegeltjes sluiten niet meer waardoor ze last heeft van het licht
ze heeft haar oog veel dicht en traant veel
daarom staat ze als er een scherpe lucht is en zon met een masker op.
tijdens rijden ziet ze op het laatste moment ineens iets op de grond liggen waardoor ze zich soms rot schrikt
als ze in de verte iets `ziet`staat ze stil en gaat focussen...meestal komt er dan een zucht en loopt ze verder
mirgino schreef:ik ben niet in de war, volgens de DA is het nachtblindheid.
bij maanblind zijn er ontstekingen en deze heeft ze gelukkig niet.
en ze word met de tijd blind aan het oog.
Baxter schreef:interessant verhaal... heeft ze het maar aan 1 oog?
Bojangles schreef:Ik heb al eens gereageerd hier, mijn is gewoon nachtblind wordt niet erger of minder en overdag hebben ze nergens last van.
Een appaloosa fokker vertelde mij eens dat hij juist de ervaring had dat het op latere leeftijd verbeterd.
Cassidy schreef:Nooit geweten dat nachtblindheid een veelvoorkomende trek is bij Appaloosa's. Heel interessant artikel!