Prinses Haya vreest voor Olympische toekomst paardensport

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Insider

Re: Prinses Haya vreest voor Olympische toekomst paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 14:27

Citaat:
Ik denk het, jij zegt het... Lekkere reclame maakt ze trouwens ook voor de sport die ze behoort te vertegenwoordigen.

Het gaat er hier om dat dit de feiten zijn waar Haya mee te maken heeft in haar functie. Ze spreekt haar zorgen uit!! Het zijn de geluiden die zij te horen krijgt met de punten die als argument worden gebruikt om de paardensport te schrappen. Daar heeft zij dus mee te maken. Verder is ze een uitstekende vertegenwoordigster en weet heel goed waar ze het over heeft. Het gaat er ook niet om dat paardensport in Engeland wel leeft. Het gaat er om dat mensen overal uit de wereld naar de Spelen komen om hun mensen te zien rijden. Dat Chinezen gratis kaartjes moeten krijgen om de tribunes vol te krijgen komt ook omdat er veel te weinig buitenlanders zijn geweest. Wees eerlijk, wie van jullie zijn er allemaal geweest?? En nu verwacht ik een 300-400 reacties!! Alleen van Nederlanders, anders kan het dus niet uit. Dus hoeveel gaan er straks ook echt naar London? Die TV is ohh ohh zo makkelijk en ja geeft ook nog heel mooi weer wat er allemaal gebeurd in zo'n wedstrijd maar daar hebben ze dus geen publiek op de tribunes mee!!!
De ruiters doen het zelf ook door die dopingschandalen. Het IOC staat voor doping vrije sport!! Dat heeft een hogere prioriteit bij hen dan wij met z'n alle denken. En als sommige sporters dat nu nog niet snappen dan vliegt dus hen sport eruit Vork

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 14:37

@ Insider, het is makkelijker en goedkoper om naar London te gaan dan naar Bejing.

Ik zou het jammer vinden als de paardensport verdwijnt van de olympische spelen.

Nico1949

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 14:50

Ergens heeft Prinses Haya wel gelijk met de drama's van de jurering, maar dit blijft bestaan zolang dressuur afhankelijk blijft van jury's en dit is natuurlijk niet alleen bij de OS maar dit speelt bij alle dressuur wedstrijden van WK tot b-dressuur. Dit kan nooit objectief en eerlijk beoordeeld worden en dit is bij elke sport waarbij het resultaat beoordeeld wordt door mensen. Mensen kunnen niet objectief beoordelen, zij hebben altijd een bepaalde voorkeur, bij dressuur al bijv. de kleur van het paard, de afkomst welk land etc. Bij turnen, kustschaatsen etc. is dit net zo. Dit is een bepaald gegeven en daar moeten we mee leren leven. Ik weet ook geen oplossing om dressuur anders te beoordelen zonder dat er een jury beoordeelt.
Laatst bijgewerkt door Nico1949 op 31-08-08 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 15:07

Iris82 schreef:
En bovendien in Engeland leeft de paardensport veel veel meer. Dat is een van de grootste eventinglanden. Ze kunnen het gewoon niet maken om er nu mee te stoppen.

Precies! Juist in Engeland zou er heel veel animo zijn voor de dressuur en de eventing...

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 15:23

Het gaat niet zozeer om Engeland.
Het gaat erom dat Paardensport een olympisch sport moet blijven...maar door alle omstandigheden e.d. zijn daar nu grote twijfels over ontstaan.

Al mag ik toch niet hopen dat onze machtige sport als olympische sport laten vervallen... Scheve mond

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 15:29

Lekker dan.. Scheve mond

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 16:50

Ik denk dat ook meespeelt dat er in Engeland wel veel paardensportliefhebbers zijn, maar dat zijn geen dressuurliefhebbers...

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 17:31

Dit zou niet al te best zijn, beter laten ze eventing en dressuur erin!

SHALALA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 18:02

xx_Horsiex schreef:
Cayenne schreef:
De Chinezen vielen in slaap tijdens de dressuur en liepen weg bij andere onderdelen.
Maar om daar nou gelijk de complete toekomst op te gaan baseren Verward

Inderdaad, iedereen weet toch wel dat China gewoon een land is dat veel meer met atletiek heeft? Die mensen rijden daar bijna nooit tot weinig paard. Vind ik niet zo gek dat ze dan zo iets hebben van. Ja de dressuur is saai, die zijn paardenrennen gewend.

Als er zo weinig animo voor dressuur is snap ik niet waarom die dan zo leeft in Europa en Amerika enzo.

Dat zag je ook bij de Chinese dressuuramazone, hoe goed zij presteerde(n). Haha!

jantjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 18:32

Nou ik wou eigenlijk wel gaan kijken in londen dus moet doorgaan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 18:51

Lekker negatief zeg Verward En dat voor iemand die het vertegenwoordigt...

Eigelijk vind ik de argumenten die ze geeft ook nergens op slaan...

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 19:48

Zal allemaal wel meevallen joh. Ik geloof er niet in.
Ten eerste omdat er alleen sporten bijkomen, en nooit geschrapt worden. Ten tweede omdat Engeland paardenland is haha. Ten derde er wordt echt wel meer naar de paardensport gekeken dan naar een of andere taaie sport als uuh schermen ofzo, en dat wordt ook niet afgeschaft.

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 20:26

Ik denk ook dat het een publiciteitstunt is om de engelsen wakker te schudden voor de paardensport, en hoe zit het met de Reining dan? Die zou in Londen voor het eerst als sport meedoen.... Verward

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 20:56

Wat een onzinnig bericht. De locatie van de paardensport in London is al bekend en er schijnen reeds voorbereidende werkzaamheden te worden verricht. Bovendien is bij mijn weten de datum verstreken waarop een sport geschrapt kan worden.
Dit bericht wordt elke keer na de Spelen naar voren gebracht in verband met de enorme kosten van de paardensport.

Insider schreef:
Dat Chinezen gratis kaartjes moeten krijgen om de tribunes vol te krijgen komt ook omdat er veel te weinig buitenlanders zijn geweest. Wees eerlijk, wie van jullie zijn er allemaal geweest?? En nu verwacht ik een 300-400 reacties!! Alleen van Nederlanders, anders kan het dus niet uit. Dus hoeveel gaan er straks ook echt naar London? Die TV is ohh ohh zo makkelijk en ja geeft ook nog heel mooi weer wat er allemaal gebeurd in zo'n wedstrijd maar daar hebben ze dus geen publiek op de tribunes mee!!!

Insider, je hebt geen idee waar je het over hebt en verkondigt derhalve onzin.
Chinezen hebben geen gratis kaarten móeten krijgen. China heeft vóór aanvang van de kaartverkoop 75 % van de entreekaarten aan Chinezen weg gegeven. Daarna pas is de verkoop over de rest van de wereld begonnen. Als reden werd opgegeven dat ze de tribunes vol wilden hebben, het omgekeerde bleek echter waar. Chinezen zijn helemaal geen sportliefhebbers en komen dus alleen hun landgenoten aanmoedigen. Ze komen niet voor de sport en dus waren de tribunes leeg als er geen Chinezen meededen en/of als de sport niet spectaculair genoeg was. Vanuit de hele wereld is een mega run geweest op entreekaarten, maar er waren veel te weinig beschikbaar. Heel veel mensen zijn niet naar Beijing/Hong Kong afgereist omdat ze geen kaarten hadden kunnen bemachtigen. Had China éérst proberen de kaarten te verkopen en dan pas als noodplan de kaarten weggegeven aan Chinezen, waren de tribunes minstens twee keer zo vol geweest.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 20:59

Eva_ schreef:
Zal allemaal wel meevallen joh. Ik geloof er niet in.
Ten eerste omdat er alleen sporten bijkomen, en nooit geschrapt worden. Ten tweede omdat Engeland paardenland is haha. Ten derde er wordt echt wel meer naar de paardensport gekeken dan naar een of andere taaie sport als uuh schermen ofzo, en dat wordt ook niet afgeschaft.

Eerst even jezelf beter informeren voordat je zulke berichten plaatst.
Elke Spelen weer worden er sporten geschrapt om ruim baan te maken voor andere sporten.
In London zal er bijvoorbeeld geen Honkbal en Softbal meer bij zijn. Als je de sluitingsceremonie had gekeken, had je kunnen zien dat een aantal sporters daarom "softbal 2016" op hun armen hadden geschreven. Ze willen de sport natuurlijk weer Olympisch hebben over 8 jaar.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 21:02

Aimee, bij andere sporten hebben ze echt schoolklassen etc op de tribunes gezet, o.a. bij het roeien.

Deze kwestie speelt al 20 jaar omdat het idd een heel duur onderdeel is en relatief weinig rendabel. Na de Spelen van Athene waren het de doping en de zware blessures door de bodem, Barcelona was financieel gierend uit de klauwen gelopen, Atlanta leverde ook een dood paard op en zo vinden ze elke vier jaar wel een reden om de paardensport te kunnen schrappen. Ik denk dat in 2016 wellicht idd geen paard olympische kuntjes hoeft te vertonen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 21:18

daniella74 schreef:
Aimee, bij andere sporten hebben ze echt schoolklassen etc op de tribunes gezet, o.a. bij het roeien.

Was je er zelf bij?
Ik weet dondersgoed wat ze hebben uitgespookt om publiek op de tribunes te hebben. Of was het gewoon een kunstje om buitenlanders weg te houden uit China en er de Chinese Spelen van te maken? Knipoog
'Opvul-Chinezen' werden ze in Beijing genoemd. Het meest bizarre dat ik heb meegemaakt: finale kleiduifschieten... er waren twee tribunes, waarvan eentje met zicht op de finale en eentje met zicht op de baan waar eerder voorrondes werden geschoten. Daar was tijdens de finale dus helemaal niets te zien, maar de opvul-Chinezen waren braaf op komen draven, de tribune waar niets te zien was, was afgeladen met Chinezen die aan het juichen waren volgens de regeltjes.... voor niets.
Of wielrennen, de tijdrit. Aan buitenlanders werd verteld dat je niet bij de finish kon komen. Op Chinese websites stond echter in het Chinees informatie hoe je daar wel kon komen. Wat bleek? Ze hadden een hoop Chinezen op krukjes langs de route gezet, in ruil voor gratis eten. Hele maaltijden waren uitgedeeld, maar dan moesten ze wel elke keer opstaan en juichen als er gefloten werd..... Dan kwam er dus een wielrenner langs.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 21:28

Nee, ik was er niet zelf bij maar er zijn nederlandse commentatoren die zulke dingen melden aan de kijkbuiskindertjes die niet in de gelegenheid waren om zelf naar China te gaan Knipoog. Daarom hoef je niet zo fel uit te halen, het is bekend dat jij daar wel was.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 21:39

daniella74 schreef:
Nee, ik was er niet zelf bij maar er zijn nederlandse commentatoren die zulke dingen melden aan de kijkbuiskindertjes die niet in de gelegenheid waren om zelf naar China te gaan Knipoog. Daarom hoef je niet zo fel uit te halen, het is bekend dat jij daar wel was.

Die Nederlandse commentatoren zijn echter het mediapark niet uitgeweest.
Direct na de Spelen arriveerden er journalisten in ons hostel die nog een vakantie aan hun verblijf in Beijing vast plakten. Ze hadden totaal andere Spelen meegemaakt dan wij. Waarom? Omdat de Chinese organisatie de voorzieningen voor geaccrediteerden wel in orde had, zij moesten de Spelen positief naar buiten brengen. Zij kwamen dus alleen in aanraking met vrijwilligers die wel verstand van zaken hadden en engels spraken, zij werden wel voorzien van voedsel en schone wc's. Zij zaten niet tussen de oproep-Chinezen op de tribune. Er zit nogal een verschil tussen mediaberichtgeving en wat ergens werkelijk gebeurd (wat overigens niet alleen voor de Spelen geldt).

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 21:46

Lijkt mij dat als ze dat melden dat het ergens op gebaseerd is ookal hebben ze zelf goed sanitair en eten.

De journalisten die het binneland introkken voor reportages over het echte China werden behoorlijk hard aangepakt en geintimideerd om vooral niet de werkelijkheid van het chinese dagelijks leven wereldwijd bekend te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 22:00

Het is de Chinezen dus wel gelukt om de Olympische gedachte ook op het publiek toe te passen: meedoen is belangrijker dan winnen Lachen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 22:39

daniella74 schreef:
Lijkt mij dat als ze dat melden dat het ergens op gebaseerd is ookal hebben ze zelf goed sanitair en eten.

De journalisten die het binneland introkken voor reportages over het echte China werden behoorlijk hard aangepakt en geintimideerd om vooral niet de werkelijkheid van het chinese dagelijks leven wereldwijd bekend te krijgen.

Dat wil echter niet zeggen dat de informatie waar zij zich op baseren correct is Knipoog

Precies.... En ook tijdens de Spelen zelf was het niet de bedoeling om de werkelijkheid bekend te maken. Ik vind het zelf wel grappig omdat het zo typerend is voor China Bloos

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 08:09

Maar goed, dat is niet on topic....
Is dressuur geschikt te maken als publieks sport?

Alle cijfers direct in beeld, lijkt me al een goede start. Als er dan idd een jury tussen zat die Isabell nog een 4 gaf voor de Phiaff, dan kan iedereen dat meteen zien.

Maak van de landen wedstrijd gewoon een voorronde, die zijn bij geen enkele sport interessant voor het publiek, dus dan hoef je je er ook niet aan te ergeren...

Doe 2 keer een kür op muziek, 1 keer volgens de strenge regels( geen zang etc, verplichte oefeningen) en een vrije kur, waarbij iemand dan een zelf uit bedachte oefening kan laten zien.

Net zoals bij die andere jury sport, turnen, nieuwe elementen verzinnen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 09:44

Met de invoering van de kür is van dressuur een publiekssport gemaakt. Zelfs de Chinezen vonden het mooi Knipoog

Alle cijfers waren tijdens de Special al in beeld. Voor de kür is dat veel lastiger omdat er geen vast programma wordt afgewerkt.

De landenwedstrijd was al een voorronde. Ditmaal golden alleen de Special en de kür voor de individuele medailles.

In de kür laten de ruiters al zelf bedachte oefeningen zien. Neem bijvoorbeeld de dubbele pirouette, de piaffe-pirouette, de appuyementen in passage.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 10:00

Gewoon een publiciteitsstunt! Om alleen te kijken naar de mensen die op de tribune zitten en daar je conclusies uit te trekken is ook niet helemaal juist! Als ze de mensen erbij trekt die het allemaal via de tv en de pc volgen kan ze deze uitspraken gauw intrekken volgens mij!

Aan de andere kant heeft ze ook wel weer een punt als ze zegt dat paardensport niet echt een hele geweldige kijksport is! Dan bedoel ik dat op deze OS! Neem de landenwestrijd! (ik weet niet hoe het precies zit met dat nieuwe systeem maar de gedachte erachter was dat minder gevorderede landen in de dresssuursport ook mee konden doen aan de os) dat vind ik zoiezo al een hele slechte. Heb het een poosje via de pc zitten volgen en dan zag ik combinaties in de ring dat ik echt dat van joh wat doe je hier! Volgens mij als ze wat minder combinaties aan de start laten komen en je laat gewoon echt de 'goeie' komen word het veel spannender!

Maar de paardensport blijft gewoon op de os! Daar gaan we voor!