NatasjavE schreef:Ilegra schreef:We hoeven niet bang te zijn voor inteelt want als het stamboek nu eens hengsten zou gaan erkennen als James Bont (IHW), Zorro (IHW), Onno's (GRP), Gerlinus (GRP) etc.
Als ze destijds ook Amor hebben kunnen toe laten waarom zou dat nu niet meer kunnen bij een van bovengenoemde hengsten.
Maar ja wie ben ik
Ik vind Gerlinus niet echt in het Gelderse type staan en James Bont vindt ik veel te tuigtypisch.Zorro en Onno ken ik niet maar de afstamming van Onno doet mij vermoeden dat hij er niet heel Gelders uit zal zien.
We moeten niet proberen een heel zwaar en/of een hackney vrij tuigpaard te fokken. Het paard moet voldoen aan de typeomschrijving van het KWPN
En ik zou ook niet graag zien dat de voskleur word verdreven(jaja ik weet het kleur is geen selectiecriterium)
Maar goed dat is allemaal mijn smaak
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=26826
James bont is anders wel een volle gelder qua bloedopbouw. (als je erg verweg in de merrielijn een rijpaard/volbloed even niet mee rekend)
Eerder noemde jij geloof ik Amor, maar dat is maar een erkende hengst geweest vanuit het buitenland (vereldelaar) die je weer moet mengen met origineel gelders bloed.
Ahoy is ook een volle gelder.
Dan kan jij ze van type minder vinden, maar die hengsten moeten toch de basis vormen voor het gelds type, anders kan je het gelders type net zo goed gelijk opdoeken.
Laat ze eens een klassieke hengst uit een ander stamboek pakken, volbloed vrij, minimaal hackney bloed. IHW of gronings of iets vergelijkbaars.
citaat: Het paard moet voldoen aan de typeomschrijving van het KWPN
(dat wil het kwpn ja, de gelderse fokkers denk ik niet. als ik een gelder voor me zie, zie ik een paard als bazuin/laurenz/ahoy/james bont enz. robuuste paarden die een sprongetje kunnen maken, een proefje kunnen lopen en voor de kar kunnen en dat met een super uitstraling. Het moet geen kwpn rijpaard worden daar is al een andere fokrichting voor aanwezig bij het kwpn)