Grote impasse rond het zeldzame Gelders Paard

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pandabeertje

Re: Grote impasse rond het zeldzame Gelders Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 16:25

NatasjavE schreef:
Ilegra schreef:
We hoeven niet bang te zijn voor inteelt want als het stamboek nu eens hengsten zou gaan erkennen als James Bont (IHW), Zorro (IHW), Onno's (GRP), Gerlinus (GRP) etc.
Als ze destijds ook Amor hebben kunnen toe laten waarom zou dat nu niet meer kunnen bij een van bovengenoemde hengsten.

Maar ja wie ben ik Bloos

Ik vind Gerlinus niet echt in het Gelderse type staan en James Bont vindt ik veel te tuigtypisch.Zorro en Onno ken ik niet maar de afstamming van Onno doet mij vermoeden dat hij er niet heel Gelders uit zal zien.
We moeten niet proberen een heel zwaar en/of een hackney vrij tuigpaard te fokken. Het paard moet voldoen aan de typeomschrijving van het KWPN

En ik zou ook niet graag zien dat de voskleur word verdreven Bloos (jaja ik weet het kleur is geen selectiecriterium)

Maar goed dat is allemaal mijn smaak

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=26826
James bont is anders wel een volle gelder qua bloedopbouw. (als je erg verweg in de merrielijn een rijpaard/volbloed even niet mee rekend)
Eerder noemde jij geloof ik Amor, maar dat is maar een erkende hengst geweest vanuit het buitenland (vereldelaar) die je weer moet mengen met origineel gelders bloed.
Ahoy is ook een volle gelder.
Dan kan jij ze van type minder vinden, maar die hengsten moeten toch de basis vormen voor het gelds type, anders kan je het gelders type net zo goed gelijk opdoeken.
Laat ze eens een klassieke hengst uit een ander stamboek pakken, volbloed vrij, minimaal hackney bloed. IHW of gronings of iets vergelijkbaars.

citaat: Het paard moet voldoen aan de typeomschrijving van het KWPN
(dat wil het kwpn ja, de gelderse fokkers denk ik niet. als ik een gelder voor me zie, zie ik een paard als bazuin/laurenz/ahoy/james bont enz. robuuste paarden die een sprongetje kunnen maken, een proefje kunnen lopen en voor de kar kunnen en dat met een super uitstraling. Het moet geen kwpn rijpaard worden daar is al een andere fokrichting voor aanwezig bij het kwpn)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 16:47

pandabeertje schreef:
dat wil het kwpn ja, de gelderse fokkers denk ik niet. als ik een gelder voor me zie, zie ik een paard als bazuin/laurenz/ahoy/james bont enz. robuuste paarden die een sprongetje kunnen maken, een proefje kunnen lopen en voor de kar kunnen en dat met een super uitstraling. Het moet geen kwpn rijpaard worden daar is al een andere fokrichting voor aanwezig bij het kwpn

Amen. Je gaat ook geen super luxe shet fokken, omdat je dat mooier vindt. Dan verkoop je die worstjes en koop je een nmrps coctail prikketje.

Nogmaals, ik heb niets tegen het verbeteren van het RP (op het gebied van karakter en gezondheid) met een GP maar dat mag NOOIT ten koste gaan van het originele gelderse type.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 17:19

als je het over Bazuin en Laurentz hebt, die waren gewoon kwpn-goedgekeurd. De eerste is dood en de laatste leeft nog, vraag me af hoeveel hij er dit jaar gedekt heeft. Van Nickson toch ook een echt Gelders Paard en kwpn-goedgekeurd, weet ik dat hij helemaal geen belangstelling heeft gehad, dus blijkbaar zijn de Gelderse fokkers niet zo enthousiast. Wat James Bont betreft zou ik zeggen, bied hem eens op de keuring aan, als hij goed genoeg is, komt hij er misschien wel door. Je kunt overigens van de buitenkant niet zien hoe het er van binnen uitziet en gezondheid ook op de foto vind ik erg belangrijk, ook voor een Gelders Paard

jantina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 17:53

Ik vind een eigen stamboek een beetje eng.
Kijk eens wat er bij de groningers is gebeurd? Veel onenigheid en hoeveel kleine stamboekjes zijn er ondertussen? Twee? Drie?

Je kunt er nadelen in zien, om onder de grote KWPN-noemer te vallen, maar ook voordelen.
Andersom geldt dat namelijk ook Knipoog

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 23:07

Leonora schreef:
als je het over Bazuin en Laurentz hebt, die waren gewoon kwpn-goedgekeurd. De eerste is dood en de laatste leeft nog, vraag me af hoeveel hij er dit jaar gedekt heeft. Van Nickson toch ook een echt Gelders Paard en kwpn-goedgekeurd, weet ik dat hij helemaal geen belangstelling heeft gehad, dus blijkbaar zijn de Gelderse fokkers niet zo enthousiast. Wat James Bont betreft zou ik zeggen, bied hem eens op de keuring aan, als hij goed genoeg is, komt hij er misschien wel door. Je kunt overigens van de buitenkant niet zien hoe het er van binnen uitziet en gezondheid ook op de foto vind ik erg belangrijk, ook voor een Gelders Paard

Ik hoor ook nooit niemand over Galant op dit forum, toch ook klassiek Gelders. Er word heel vaak geroepen wat het KWPN allemaal niet heeft goedgekeurd. Nooit wat ze wel allemaal hebben goedgekeurd. Daar zijn ze bij de rijpaarden overigens ook sterren in, maar dat is weer een ander verhaal.
Natuurlijk heeft het KWPN er wel eens een laten staan...iedereen maakt fouten.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 08:50

NatasjavE schreef:
Leonora schreef:

Ik hoor ook nooit niemand over Galant op dit forum, toch ook klassiek Gelders. Er word heel vaak geroepen wat het KWPN allemaal niet heeft goedgekeurd. Nooit wat ze wel allemaal hebben goedgekeurd. Daar zijn ze bij de rijpaarden overigens ook sterren in, maar dat is weer een ander verhaal.
Natuurlijk heeft het KWPN er wel eens een laten staan...iedereen maakt fouten.

Galant is een zeer mooi paard, ik heb een merrie staan die als 2 druppels water op hem lijkt.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 21:28

tja wat moeten we hier aan toevoegen , heb zelf een merrie gelders type nl ahoy x alegro een plaatje van een zwartje al zeg ik t zelf , en zij is gedekt door een rijpaard hengst , nl omdat de enige gelderse die qua bloed en type paste upperville zou zijn en upperville is verkocht ...
jammer toch een van de weinige gelderse met vreemder bloed en die vertrekt wegens gebrek aan belangstelling waarschijnlijk ..
niks tegen de andere hengsten hoor , maar de oudere hengsten zijn nou niet bepaald van het verkoopbare type ,
en ja , idd draait ook om de centen , kan nou eenmaal niet alles houden ..
Maar denk wel dat er vlot genoeg wat leuk passend qua bloed aan hengsten ggk moet worden de hengsten stapel is zeer zeer dun . met diverse echt oude hengsten die misschien volgende week wel omvallen , en wat moeten we dan dekken perse met een van de jonkies zodat we over 3 jaar alleen maar kleine zethar,s etc, hebben lopen .
blijft gewoon te weinig keus en geef niet kwpn de schuld die selecteerd gewoon streng , een eigen gelders stamboekje lijkt me ook niet alles omdat je dan zoals de man ze omschrijft erg zware paarden gaat krijgen en die kunnen niet mee in de sport en elk gezond paard moet toch n M of Z proefje kunnen lopen ..
ook een gelderse , die zeker omdat ze veel relaxter zijn en ook minder makkelijk gebleseerd raken ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 09:51

NatasjavE schreef:
[paard] schreef:
We hoeven niet bang te zijn voor inteelt want als het stamboek nu eens hengsten zou gaan erkennen als James Bont (IHW), Zorro (IHW), Onno's (GRP), Gerlinus (GRP) etc.
Als ze destijds ook Amor hebben kunnen toe laten waarom zou dat nu niet meer kunnen bij een van bovengenoemde hengsten.

Maar ja wie ben ik Bloos

Ik vind Gerlinus niet echt in het Gelderse type staan en James Bont vindt ik veel te tuigtypisch.Zorro en Onno ken ik niet maar de afstamming van Onno doet mij vermoeden dat hij er niet heel Gelders uit zal zien.
We moeten niet proberen een heel zwaar en/of een hackney vrij tuigpaard te fokken. Het paard moet voldoen aan de typeomschrijving van het KWPN

En ik zou ook niet graag zien dat de voskleur word verdreven Bloos (jaja ik weet het kleur is geen selectiecriterium)

Maar goed dat is allemaal mijn smaak

Speciaal voor jou hier een filmpje van Onno S.
http://nl.youtube.com/watch?v=YGRlPOAWheY&feature=related
Op het filmpje 18 jaar oud.

Ik begrijp best dat veel bang zijn omdat de Geldersen meteen heel zwaar zouden worden bij het gebruiken van een Groninger hengst bij een Gelderse merrie maar dat is een kwestie van het op de juist manier selecteren.
Je gaat niet op een merrie die al vrij klassiek is en al massa heeft zo'n hengst gebruiken, maar juist de merries die eigenlijk al vrij fijn zijn en wel massa kunnen gebruiken.

Zo was er in Hengelo een merrie uit Parcival die een Groninger moeder had.
http://www.feelfreefoto.nl/view.asp?serieid=85&serieindex=19
Helemaal niet extreem zwaar zoals de meesten meteen denken.

Zelf heb ik mijn Gelderse merrie ook bij een Groninger gehad en ik moet zeggen, ik ben zeer te spreken over het resultaat (in mijn profiel staan foto's).
Ik persoonlijk vind het gebruiken van een hengst die qua bloedvoering dichter bij de Gelderse staat beter dan wanneer je voor rijpaard hengst kiest die helemaal niet aan sluit.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 10:18

inderdaad een hele mooie merrie, maar wel duidelijk een met een Parcival-opdruk

Parcival geeft sterk zijn type door en er is niet zoveel Gronings meer in te herkennen

Over Onno S kan ik kort zijn, alleen zijn kleur is leuk (sorry, flauw), zijn hals is ook prachtig, maar met zijn lange rug, hoge kruis en bijbehorende AB-gebruik
zou ik hem never nooit durven gebruiken. Ook met achttien jaar moet hij er beter uitzien, dat doen Elegant en Ahoy wel en de eerste van die twee heeft ook nog eens heel wat werk in de benen.

Voor zo'n kleine populatie merries zijn er eigenlijk genoeg Gelderse hengsten, maar de meeste fokkers vinden deze hengsten te zwaar, te klassiek, te ouderwets of te weinig kwaliteitsvol om ze te gebruiken. In de eerste drie argumenten schuilt natuurlijk het meeste gevaar, want je hebt het bloed van Galant, Elegant, Laurentz, Nickson, Sirius en zo kan ik er nog wel een paar noemen, nodig om het gewenste type in stand te houden.

Maar niet alleen paarden veranderen, mensen ook
bijna alle Gelderse paard-fokkers kijken om zich heen en zien zulke bloedmooie rijpaarden
op de rijvereniging en op de wedstrijd, dat het verschil tussen klassiek gelders en die paarden steeds groter lijkt
dan maken ze makkelijker een uitstapje naar een rijpaardhengst.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 12:07

Leonora schreef:
Over Onno S kan ik kort zijn, alleen zijn kleur is leuk (sorry, flauw), zijn hals is ook prachtig, maar met zijn lange rug, hoge kruis en bijbehorende AB-gebruik
zou ik hem never nooit durven gebruiken. Ook met achttien jaar moet hij er beter uitzien, dat doen Elegant en Ahoy wel en de eerste van die twee heeft ook nog eens heel wat werk in de benen.

Vind juist zijn kleur niet leuk. Haha! Doe mij maar een vrolijke vos of een roodbruine. Vind hem ook niet Gelders genoeg. Elegant en Ahoy zijn klassiek gefokt maar duidelijk luxer dan deze hengst. Dat moeten ze ook bewaren vind ik. Een chique middelzwaar warmbloed. (de rijpaarden van tegenwoordig vind ik echt een licht warmbloed)

Onno S is absoluut een imponerende hengst met een aansprekend front maar mocht van mij een langer voorbeen hebben. Maar wat vind jij niet goedgenoeg voor zijn 18 jaar Leonora? Zijn beenwerk?

Ik was inderdaad onder indruk van de uitstraling van Elegant op de Gelderse hengstenshow in februari...22 lentes jong.