Steeds meer paardenleed in Nederland door verwaarlozing

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rani007

Re: Steeds meer paardenleed in Nederland door verwaarlozing

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:12

Ik heb de uitzending bekeken: walgelijk wat je daar ziet, die pony met vergroeide hoeven en die met zomerexceem.
Dit soort eigenaren horen geen paard of pony te kopen! Zelf pleit ik ervoor dat mensen die een (rij(dier) wensen aan te schaffen eerst kunnen aantonen dat zij verstand van dierenverzorging hebben. En anders laat de DB deze verwaarloosde dieren maar afpakken van de eigenaars en een flinke boete uitdelen. Mijn zegen hebben ze! Maar voorkomen is beter dan genezen.

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:26

Onwetendheid is waarschijnlijk de boosdoener. Misschien moeten alle pony- of paardenhouders verplicht worden aan te
sluiten bij een rij- of menvereniging, want daar is en sociale controle en een hele hoop kennis aanwezig.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 13:39

Ik denk ook inderdaad onwetentheid de grote boosdoener is. Helaas vaak ook dessinterresse. Hier in de buurt is het grootste probleem dat de mensen nog wel vragen hoe ze voor de pony moeten zorgen, maar vaak aan de mensen die er ook geen verstand van hebben maar net iets langer een pony hebben. En vooral iedere zondag in de zelfde kerk zitten. En het mag ook niks kosten, het moet immers een goedkope oppas blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 14:28

Maartje1990 schreef:
Inoterry schreef:
Zonder ijzers in volle galop over het asfalt. En niet 1 keer, dagelijks.

beter zonder ijzers dan met.. niet dat ik het goed vind dat je in volle galop dagelijks over het asfalt galloppeert hoor

@ yamcha: ze had het over gallopperen op asfalt zonder ijzers Knipoog

Die kids moeten helemaal niet galopperen, zolang ze niet kunnen rijden.

Niet met ijzers, en ook niet zonder.

Ik ben wel geneigd het eens te zijn met Inoterry dat ik het zonder ijzers helemaal slecht vindt.
Maar goed, ik zou zelf nooit gaan galopperen op het harde, hoogstens een drafje Lachen

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:15

Tja paarden is een grote verantwoordelijkheid, maar ja dat is elk dier en daarbij paarden houden en onderhouden is duur. De landelijke inspectie zou er goed aan doen om mensen die vrijwillig opgeleid zijn om mensen die voor het eerst een paard kopen te helpen en leren wat er allemaal bij komt kijken. Een gratis lezing hierover waar je mensen uitnodigd die overwegen een paard te kopen eens voor te rekenen. Ik was hier persoonlijk ook altijd bang voor de kosten. Maar tot nu teo omdat ik heel goed wist wat ik deed komt mijn beestje nergens iets te kort of teveel want dat kan ook.

Zoals alles wat leeft wij kiezen voor dieren dierne niet voor ons.

Dingess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:31

Kostolany schreef:
Tja paarden is een grote verantwoordelijkheid, maar ja dat is elk dier en daarbij paarden houden en onderhouden is duur. De landelijke inspectie zou er goed aan doen om mensen die vrijwillig opgeleid zijn om mensen die voor het eerst een paard kopen te helpen en leren wat er allemaal bij komt kijken. Een gratis lezing hierover waar je mensen uitnodigd die overwegen een paard te kopen eens voor te rekenen. Ik was hier persoonlijk ook altijd bang voor de kosten. Maar tot nu teo omdat ik heel goed wist wat ik deed komt mijn beestje nergens iets te kort of teveel want dat kan ook.

Zoals alles wat leeft wij kiezen voor dieren dierne niet voor ons.

Helemaal mee eens !

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 15:59

Ik denk dat 't niet erger is als vroeger. Veel mensen hebben geen verstand meer van dieren in het algemeen. Bovendien denk ik dat veel dieren (dus ook paarden en pony's) teveel vermenselijkt worden.
mijn pony's staan vrijwel altijd buiten. Ze zijn een stuk relaxter als vroeger toen ik ze nog veel opsloot in stallen. minder snel verkouden en van de 10 keer dat ze uit eigen vrije wil naar binnen kunnen blijven ze 9 keer buiten.
op de shetlandeilanden lopen ze ook buiten en zoeken ze hoogstens onder bomen of struiken beschutting.

Een veel groter probleem is de onkunde van voeding en medische verzorging (vooral bij mensen die impulsief een dier kopen), de toch wel erg hoge rekeningen die dierenartsen tegenwoordig schrijven (25 euro alleen voorrijkosten of consult!, hebben ze nog niks gedaan!!) Dat was 10 á 15 jaar geleden toch echt iets minder! Bekappen van een pony als je veel geluk hebt tref je nog een hoefsmid die 15 euro vraagt (eigenlijk ook al veel..) de meeste vragen echter al tussen 20 en 25 euro voor bekappen, heb ik 't niet over beslaan!!!! Het is allemaal veel geld en er wordt niet genoeg bij stil gestaan door mensen die de dieren aanschaffen maar ook niet door de veeartsen enzo dat 't misschien wel eens wat minder mag.... Geld, geld! Ja
Overigens de veearts heeft bij mij gewoon een abonnement hoor. (voor elk wissewasje bijna)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 16:23

Ik zie meer in een infostand op paardenmarkten, net zoals drugsvoorlichting op houseparty's Haha!.
Mensen kunnen ook gewoon een boek over paardenhouden kopen. Daar staan ook de basisdingen wel in. Maar dat doen ze niet dus ik ben bang dat ze ook niet naar een lezing zullen komen...

Ik wil nog wel ff iets kwijt over die pony met zomereczeem. Het is natuurlijk erg dat die pony het heeft, maar er werd een beetje de indruk gewekt dat als hij maar beter verzorgd zou worden, dat hij het dan niet zou hebben. Zomereczeem is op zich geen teken van verwaarlozing zoals bijvoorbeeld die lange hoef. Hoewel het natuurlijk wel prettig zou zijn als die pony er beter tegen beschermd zou worden.
Ik vond trouwens dat die twee ponies er best lekker bij liepen. Veel paarden zouden jaloers zijn op zo'n leventje. En die bemoeikoei van een buurvrouw: als je íets niet moet doen is het lekkere dingetjes geven aan een paard met zomereczeem! Echt een stadsmens met haar voorgesneden appeltjes... Misselijk

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 20:18

Ik denk dat infostands ook niet helpt. Bij de mensen hier in de buurt in ieder geval niet, die luisteren veel liever naar een ander persoon die er net zo min verstand van heeft. Volgens mij weten ze al dat als ze aan mij iets vragen dat ik een antwoord ga geven wat geld kost zoals DA er bij halen, les nemen of fatsoenlijk tuig kopen.

@LindyH. Dat van die appeltjes viel mij ook al op, ze zagen er echt niet uit dat ze eten tekort kwamen. En inderdaad, appeltjes bij een ecxeempaard is ook niet verstandig. Dat zijn alleen niet persee stadsmensen hoor, hier op het dorp zie je dat soort dingen ook voortdurend, ik heb wat mensen met brood, appeltjes en dergelijke weggestuurd bij mijn paard toen hij nog op de dijk stond.

Wat ben ik blij dat mijn paard helemaal niet meer in deze buurt staat.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 22:14

Inoterry schreef:

oh dat doe ik ook, maar dat is weer een hele andere discussie of dat wel of niet kan Koe

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 22:15

Arabesk schreef:
Inoterry schreef:

oh dat doe ik ook, maar dat is weer een hele andere discussie of dat wel of niet kan Koe

Nee arabesk dat kan niet dagelijks dan sloop je de hoeven compleet

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 22:25

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 22:27

Inoterry schreef:
Dat zijn alleen niet persee stadsmensen hoor,

Nee, maar ik weet zo gauw geen andere naam voor dat type. Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 22:28

Volwassen Penny's Extreme duivel

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 22:51

Arabesk schreef:
Volwassen Penny's Extreme duivel

ROFL .

Maar ik weet wel zeker dat jij goed op de voeding van de paarden let, dat je ook de voeten dagelijks controleert en dat je het geen half uur aan een stuk doet omdat galop nu eenmaal de leukste gang is om te "rijden".

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 22:52

Inoterry schreef:
De smid mag wel komen maar dan wel de goedkoopste van het hele stel, dus de voeten zien er na het kappen nog niet uit. Dat soort dingen zijn hier in de buurt heel normaal Gestoord .

dat soort dinge ken ik ook maar al te goed..
mensen schaffen te makelijk een paard aan , en denken er te makelijk over.
jammer genoeg moet vaak welzijn van dier het ontgelde...

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 23:07

dravergekkie schreef:
Inoterry schreef:
De smid mag wel komen maar dan wel de goedkoopste van het hele stel, dus de voeten zien er na het kappen nog niet uit. Dat soort dingen zijn hier in de buurt heel normaal Gestoord .

dat soort dinge ken ik ook maar al te goed..
mensen schaffen te makelijk een paard aan , en denken er te makelijk over.
jammer genoeg moet vaak welzijn van dier het ontgelde...

Inderdaad. En dan heb je er een tussen die dan wedstrijd mag rijden, dus paardje moet op ijzers en ze mag zowaar af en toe lessen. En dan heeft ze les, pony kreupel. Heeft die lekker goedkope smid het ijzer schuin over de straal geslagen Frusty .