Paarden schrikken van overvliegende Apache-helicopter

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Martina67

Re: Paarden schrikken van overvliegende Apache-helicopter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 18:30

Jaaa, dat ding vloog EN bleef hangen aan de maas bij Lith. Boos! 10 tot 15 minuten lang zelfs.
Het ding maakt een (SORRY) klere herrie. Boos!
Wij hadden er ook last van! Had er niet aan moeten denken dat ik net met 't jong spul aan 't werken was, die zouden aanmerkelijk heftiger gereageerd hebben als de oudere.
We staan er niet op te wachten dat 't nog meer gaat gebeuren.
Ik heb ze wel al vaker in de buurt gezien.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 18:33

Tja, ik was dus met 'm'n' 4 jarige fries aan het werk, vond hij niet echt grappig Nagelbijten / Gniffelen
Officieel horen ze uit de buurt te blijven van boeren en maneges (één en al hier in de polder Tong uitsteken) maar blijkbaar heeft onze stal hele aantrekkelijke weilanden om op oefenen Nagelbijten / Gniffelen

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 18:34

Ja, zo laag vliegen is meen ik geoorloofd.
Dit thema is aan de orde geweest toen zo'n Apache-helikopter tegen de hoogspanningsmast in de Bommerlerwaard bij Kerkdriel in de buurt vloog. (december 2007) Daar viel toen de stroom ineens uit voor meerdere dagen. Ook toen geluk gehad met een jonge rijpaardruin die ik net binnen deed samen met een kennis.
Volgens defensie moeten de piloten boven bewoon gebied oefenen.

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 18:51

Ik kan me niet voorstellen dat het geoorloofd is om zo laag te mogen vliegen.
Kun je je voorstellen wat er gebeurd als er een kudde paarden en/of koeien beginnen te rennen Stoom uit je oren
Ze kunnen zich al rot schrikken van een luchtballon die laag overkomt of die wilt gaan landen.

SuzannedG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 18:59

Dat is niet zo handig bij een manege zeg!
Ze vliegen ook regelmatig door mijn achtertuin.. om boven de rivier te oefenen. Zou ook echt niet weten hoe mijn paard daarop zou reageren. Die staat een stuk verderop..
De luchtmacht zal toch moeten trainen, maar dan misschien op een andere plek.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 19:02

Die helicopter op die foto's zit wel heel erg laag ja. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat dat mag zonder toestemming van de eigenaar van die grond. Maar juist daarom zal het vast wel mogen. Lang leve de nederlandse wetgeving.
Ik woon zelf ook dichtbij een militaire basis en er vliegen hier ook verschrikkelijk veel f-16's over en op alle tijdstippen van de dag. De paarden bij ons op stal kijken er niet eens naar. En dan kan je zeggen "die zijn het gewend" maar, als er wedstrijden zijn er er een hoop "vreemde" paarden lopen gebeurt er ook niets. Dus misschien heeft het ook wel te maken met opvoeden?
En zoals algemeen bekend moet je de verhalen in een krant met een korrel zout nemen.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 19:04

Zóóó, da's pas echt laag.
Je krijgt gewoon de neiging om te bukken.
Wat een idioten.
Iedereen schrikt daar toch van als dat ineens naast je komt.
Laat staan dieren.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 19:06

Zo laag zou ik het zelf ook eng vinden Bloos
Ik zou als eigenaar van het land/paard op stal wel willen weten hoe de vork in de steel zit in zo'n geval.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 19:10

aangezien wij pal naast het militair oeffenterrein staan..vliegen die dingen hier met regelmaat over soms met zn 4en tegelijk...
onze paarden geven er geen donder om.ook de nieuwkomers reageren er amper op....
tanks en dergelijke zijn ook geen enkel probleem..en langs de schietbaan rijden terwijl er alleen maar geknalt wordt,maakt ook allemaal niks uit...
je zult versteld staan hoe snel paarden daar aan wennen hoor!

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 19:11

Mirr84 schreef:
Is dat wel geoorloofd, zo laag vliegen? Boven iemand z'n land?? Boven land van defensie kan ik nog begrijpen maar dit is gewoon van een stal of boer denk ik?

het land is eerder van defensie als van een boer ik ga zelf bij de luchtmacht en voor oefeningen mogen ze overal laag vliegen

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 19:13

Olympus_ schreef:
Voor degene die foto's wilde zien Knipoog
Het gele achteraan is inderdaad onze buitenbak..

dit is puur een oefening dat weet ik zeker heb ik vaker mee gemaakt en kan het zo nog na vragfen ook op het werk bij ons
Laatst bijgewerkt door delerium op 26-08-08 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto's uit de quote verwijderd

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 19:14

Olympus_ schreef:
Voor degene die foto's wilde zien Knipoog

Het gele achteraan is inderdaad onze buitenbak..

jee ik zou met rot schrikken!!!!!!! (als mens al)
Laat staan een paard.

Als ze vaker overkomen wennen ze er vast wel aan dat geloof ik wel maar toch zo'n 1e keer,.. straks rent je paard door de draad,.. NIET fijn,..
Laatst bijgewerkt door delerium op 26-08-08 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto's uit de quote verwijderd

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 19:19

ik zou me ook rot schrikken, mar dat is inderdaad omdat we het niet gewend zijn. Laatst kwam hier ook een trauma heli heel laag pal voor de deur en mijn honden vonden het ook eng. Maar als je dit vaker zou hebben went het.....ben blij dat ik er niet aan hoef te wennen die herrie

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 19:21

Zo laag vliegen is dus NIET geoorloofd. Dit is naar schatting een metertje of 10.
Je kunt eea gewoon nalezen op de website van de koninklijke luchtmacht.

De Bommelerwaard (en breder, het hele Land van Maas en Waal) is laagvlieggebied voor propellorlesvliegtuigen (en sowieso dus niet voor heli's) met een minimumhoogte van 75 meter. Heli's mogen een minimum hoogte van 30 meter hebben, maar níet boven de Bommelerwaard. Wel bv waar ik woon, de Veluwe.

Zie de volgende links:
http://www.luchtmacht.nl/main/veilighei ... ieden.html

http://www.luchtmacht.nl/main/veilighei ... ogten.html

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 19:24

Bojangles schreef:
Van de week kwam er een Chinook aanzetten richting mijn stal en ging ook over mijn stal....
Paarden keken niet op of om, maar weet niet of die minder herrie maken als een Apache.

Een Chinook heeft twee grote propellers en een Apache maar één. Dus ja, denk het wel. Knipoog
In ieder geval maken Chinooks wel een mooier geluid. Haha!

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 19:25

Ibbel schreef:
Zo laag vliegen is dus NIET geoorloofd. Dit is naar schatting een metertje of 10.
Je kunt eea gewoon nalezen op de website van de koninklijke luchtmacht.

De Bommelerwaard (en breder, het hele Land van Maas en Waal) is laagvlieggebied voor propellorlesvliegtuigen (en sowieso dus niet voor heli's) met een minimumhoogte van 75 meter. Heli's mogen een minimum hoogte van 30 meter hebben, maar níet boven de Bommelerwaard. Wel bv waar ik woon, de Veluwe.

Zie de volgende links:
http://www.luchtmacht.nl/main/veilighei ... ieden.html

http://www.luchtmacht.nl/main/veilighei ... ogten.html

daar heb je gelijk dit is inderdaad niet geoorloofd maar gewoon laag vliegen voor een oefening wel. ook boven maneges maar dit vind ik zelf ook als beginnend luchtmachter wel heel gevaalrijk. had veel meer kunnen gebeuren als dit.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 19:33

Ook voor een oefening waren ze nogal uit de normale route. Bommelerwaard is geen laagvliegoefengebied voor heli's.

Ik ben wel eens, rijdend over de Ermelose hei, me het schompus geschrokken omdat er vanuit de bosjes naast me een Chinook opdook op 10 meter hoogte (en ook horizontaal was-ie niet verder weg dan 10 meter). Maar dát mag dus wel, en dáár mag het wel. Ermelose Hei is militair terrein (maar vrij toegankelijk). Paard schrok zich ook een hoedje, maar dat calculeer je in, als je daar gaat rijden. Zo laag had ik zo'n ding ook nog nooit gezien trouwens. Net of er een touringcarbus naast je in de lucht hangt. Gaaf hoor.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 19:38

Ibbel schreef:
Ook voor een oefening waren ze nogal uit de normale route. Bommelerwaard is geen laagvliegoefengebied voor heli's.

Ik ben wel eens, rijdend over de Ermelose hei, me het schompus geschrokken omdat er vanuit de bosjes naast me een Chinook opdook op 10 meter hoogte (en ook horizontaal was-ie niet verder weg dan 10 meter). Maar dát mag dus wel, en dáár mag het wel. Ermelose Hei is militair terrein (maar vrij toegankelijk). Paard schrok zich ook een hoedje, maar dat calculeer je in, als je daar gaat rijden. Zo laag had ik zo'n ding ook nog nooit gezien trouwens. Net of er een touringcarbus naast je in de lucht hangt. Gaaf hoor.

dit zo bij een mange vind ik zelf wel echt gevaarlijk en ik ben helemaal gek van die dingen dus vind het wel gaaf haha ga er niet voor niets werken maar ik snap best dat veel bokkers hier zeggen vind dit niet normaal. en ik raad dan ook aan om een mail te sturen naar defensie. maar er kan ook een technische fout zijn geweest.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 19:39

en jij denkt echt dat defensie daar iets aan doet??

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 19:39

Ik wilde eerst zeggen van, nou wennen ze maar aan.. Goede schriktraining.. Mijn paarden hebben regelmatig te maken met de traumaheli's die overvliegen en F16's..
Maar toen ik de foto's zag had ik zoiets van oke, zelfs het braafste paard schrikt hier van, en schrikt het paard niet dan krijgt de ruiter wel een hartverzakking.. Vraag me af, word je dan niet bijna van je paard geblazen, want dr zit me daar een kracht achter die wieken? Nagelbijten / Gniffelen

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 19:41

Sita_ schreef:
Ik wilde eerst zeggen van, nou wennen ze maar aan.. Goede schriktraining.. Mijn paarden hebben regelmatig te maken met de traumaheli's die overvliegen en F16's..
Maar toen ik de foto's zag had ik zoiets van oke, zelfs het braafste paard schrikt hier van, en schrikt het paard niet dan krijgt de ruiter wel een hartverzakking.. Vraag me af, word je dan niet bijna van je paard geblazen, want dr zit me daar een kracht achter die wieken? Nagelbijten / Gniffelen

de kracht achter die propellors valt wel mee alleen alks je er echt naast staat voel je het maar van zo`n eindje niet maar van die herrie wel. en ja goede schrik training haha

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 19:41

Dat is idd laag.... daar zou niet alleen mijn paard van schrikken hoor.

Idd in samenwerking met de luchtmacht een schriktraininge organiseren.
Zij op jullie paarden en jullie rondje heli... Haha!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 19:44

lique schreef:
en jij denkt echt dat defensie daar iets aan doet??

Ja daar doet defensie iets mee. Weet ik uit eigen ervaring.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 19:45

@mando, en dan de heli's laten crashen onder het mom van opgeruimt staat netjes.
Probleem opgelost!! Haha!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 19:46

Jeetje op die foto's id wel heel laag!!!
Mijn paard is behoorlijk bom proof. Vliegtuigen die laag overvliegen is ze ook gewend, want de afgelopen 2 jaar stond ze in een wei precies onder de aanvliegroute van Schiphol.
Maar toen er vorig jaar een trauma helicopter landde op 50 meter afstand van onze stal was er toch wel paniek.
Ik vind dat ze er in boerengebied toch wel een beetje rekening mee mogen houden. iemand die in het bos rijdt heeft neem ik aan wel ervaring genoeg om hiermee om te gaan. Maar als er op een manege een beginnersles is kan ik me voorstellen dat men niet blij is.