Loslopende pony veroorzaakt zwaar verkeersongeval

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Alabama

Re: Loslopende pony veroorzaakt zwaar verkeersongeval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 14:10

wat vreselijk.. Boos!
Ben ook al es een op hol geslagen paard tegenkomen die vlak naast onze auto voorbij galoppeerde; wat een gruwelijk zicht :s

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 14:15

_Sigrid_ schreef:
En ja HC, we weten je standpunt nu wel... Maar helaas zijn ongelukken niet te voorkomen, daarom zijn het ook ongelukken!!!

Veel ongelukken zijn het gevolg van nalatigheid.
Ruiter valt van paard, paard rent door verkeer naar huis. Dat wordt normaal gevonden maar ís dat niet.
Kijk verder om je heen hoe paarden heel vaak in de wei staan. Is een lintje op 70. cm hoge paaltjes ´deugdelijk´?
´Een paard is nu eenmaal een vluchtdier´. Als dat zo is hoort de samenleving er tegen beschermd te worden. Dan zijn incidenten geen ´ongeluk´ maar voorspelbaar.

De eigenaar is en blijft verantwoordelijk. De zwaarste verantwoordelijkheid daarbij is wat een andere door joúw paard zou kunnen overkomen.
Ik vind het eenvoudigweg héél triest dat de meerderheid van de reacties in deze topics aangeeft dat die schrijvers het niet op hun netvlies hebben.
Triest voor de rest van de wereld wlke hierdoor aan risicos blootgesteld is. Triest voor de rest van de ruiterij welke ook geconfronteerd zal worden met de maatregelen die op deze manier vanzelf komen.

hc

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 14:26

ja hoor daar gaan we weer!!
HC, waarom ga je nooit in op de reacties maar kom je altijd met hetzelfde l*lverhaal aanzetten? ondeugdelijk hekwerk e.d., helemaal met je eens dat dat niet zou moeten kunnen. Maar als je paard (zoals in het A28 verhaal) achter keurige afrastering staat en er zijn debielen die dit vernielen (en als ze dat willen, knippen ze desnoods 3 zware hangsloten door hoor!), wat vind je daar dan van? Het blijft je eigen paard, dus ben je aansprakelijk. Maar in zo'n geval als ik net schetste vind ik niet dat je verantwoordelijk bent voor wat er gebeurd is! Wel aansprakelijk dus en dat is totaal wat anders.

Ik krijg juist de indruk dat ook een aanzienlijk deel van de loslopende paarden/vee veroorzaakt is door vandalisme. En dan kan het erg kwetsend zijn dat je spreekt over verantwoordelijkheid! En ik vind het in zo'n geval dan ook volledig onterecht!

In dit geval weten we gewoon niet precies wat er is gebeurd dus houd ik mn mond over verantwoordelijkheid/aansprakelijkheid e.d.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 14:50

Inn schreef:
Gebeurd niet alleen met paarden/pony's hier lopen regelmatig loslopende koeien.

Ach ja, zo stond er hier laatst een politiewagen met zijn zwaailichten in de berm langs een 100 km/u weg: stond er een varken die blijkbaar uit zijn stal was ontsnapt. En dan niet zo'n klein varkentje nee gewoon zo'n enorme vleesvarken Clown

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 15:07

Ach ik stond vroeger in een wei met een heel degelijke hoge omheining (nu is die ook wel degelijk maar sta ik ergens anders Clown ). Bijna geen enkel paard uitgebroken. Bijna, want wel eens 1 lolbroek gehad die er doodleuk overheen sprong.
Om mijn omheining nu 2 meter hoog af te maken voor het geval dat ik er ooit nog eentje ga hebben die het op een zonnige lentedag in zijn hoofd haalt om voor olympisch springpaard te repeteren vind ik dan weer een beetje overdreven... 3 alarminstallaties, 24 camera's, een waakhond en een bewaker aannemen om mijn wei 24 uur in de gaten te houden zodat er geen vandaal stiekem draadjes kan doorknippen zie ik ook niet zitten..

Als er daadwerkelijk een slechte omheining lag dan is het een trieste schuld van de eigenaar. Maar dat kan je echt niet weten, zoiets kan ook een stom ongeluk zijn.
Daarnaast ken ik buiten loslopende paarden vééééél meer automobilsten die een echt levensgevaar op de weg zijn en een te groot risico vormen voor de maatschappij Haha! .

E_sther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 15:16

Huertecilla schreef:
´Een paard is nu eenmaal een vluchtdier´. Als dat zo is hoort de samenleving er tegen beschermd te worden.

hc

Het spijt me wel hoor, maar als jij dit zegt, waarom heb jij je paard dan zelf ook los onder een rit? ik wil echt niet teveel zeggen hoor maar dan kan ie net zo goed ergens van schrikken en weet ik het hoe ver weg rennen naar een weg toe dus dat vind ik niet helemaal juist dat je dit zegt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 17:22

Vreselijk. @ King_Lover_ ; ben het met je eens.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 17:50

Afschuwelijk zeg
Dat lijkt me inderdaad niet echt prettig wakker worden zeg.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 17:55

Huertecilla schreef:
_Sigrid_ schreef:
En ja HC, we weten je standpunt nu wel... Maar helaas zijn ongelukken niet te voorkomen, daarom zijn het ook ongelukken!!!

Ruiter valt van paard, paard rent door verkeer naar huis. Dat wordt normaal gevonden maar ís dat niet.
Kijk verder om je heen hoe paarden heel vaak in de wei staan. Is een lintje op 70. cm hoge paaltjes ´deugdelijk´?
´Een paard is nu eenmaal een vluchtdier´. Als dat zo is hoort de samenleving er tegen beschermd te worden. Dan zijn incidenten geen ´ongeluk´ maar voorspelbaar.

De eigenaar is en blijft verantwoordelijk. De zwaarste verantwoordelijkheid daarbij is wat een andere door joúw paard zou kunnen overkomen.
Ik vind het eenvoudigweg héél triest dat de meerderheid van de reacties in deze topics aangeeft dat die schrijvers het niet op hun netvlies hebben.
Triest voor de rest van de wereld wlke hierdoor aan risicos blootgesteld is. Triest voor de rest van de ruiterij welke ook geconfronteerd zal worden met de maatregelen die op deze manier vanzelf komen.

hc

Jaaaa HC we weten het onderhand wel. Slapen

Ik geloof niet dat je je doel op deze manier bereikt. Ik neem tenminste aan dat je doel is dat mensen hier over na gaan denken. Ik heb zo het vage vermoeden dat je mensen alleen maar irriteert en van je vervreemd op deze manier.

Het is een vreselijk bericht, en voor we de ins and outs weten is er gewoon niet veel van te zeggen. Ik voel in ieder geval mee met de paardeigenaar en de chauffeur.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 18:08

Inderdaad ja, ervaringen met opzettelijk loslaten van pony's hebben we hier in de gemeente ook!
Jongelui met rotgeintjes, maar ook ex-echtgenoten danwel familie die Goede omheiningen openknippen.
dan heb je dus geluk dat iemand ze vind voor er ongelukken gebeuren des's-nachts, en ze een nachtje in de tuin parkeerd. Nog steeds blij om trouwens!

Ik hoop het nooit meer mee te maken evenals mijn vriendin! echte horor!! Extreme duivel

Doei!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 18:42

HC, niet weer. Je bedoelingen zijn goed en je standpunt ook wel, maar de manier waarop begint te iriteren langzamherhand.

Weer terug ontopic, enorm veel sterkte voor de betrokkenen Ach gut

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 19:50

In dit geval stond het ook bij ons in de krant.
De eigenaar van het beestje was nog niet gevonden.
Afgelopen dinsdag stond er een soortgelijk verhaal in de krant.... hierbij ging het om een bruin paard. Waarbij dus stond vermeld dat het paard een zwarte staart had.... Haha!
Blijkbaar dus een schrijver die geen kennis van kleuren bij paarden heeft.
Zo vind ik dus dat je op grond van een bericht absoluut niet kunt oordelen over de situatie.

Voor de chauffeur is het al erg genoeg dat hij/zij een dier aanrijdt die aan de gevolgen van deze aanrijding overlijdt. Dat is nooit met opzet, onder welke omstandigheden het ongeval dan ook is gebeurd.
Ook de eigenaar van het paard zal misschien niet zijn paard op een weide gezet hebben met het idee wat kan mij het schelen of dit beest onder een auto komt of om het even welk ongeluk overkomt.

Waarmee ik niet wil zeggen dat men zonder veiligheidsoverwegingen maar kan doen waar men zin in heeft. (in de zin van pleur maar neer wat kan mij het schelen, of met grove snelheidsovertredingen op straat racen).

Maar om nou een beschuldigende vinger uit te steken naar deze en gene vind ik ook ietsjes teveel, zonder meer informatie.

edit: nog even iets nuanceren.
Laatst bijgewerkt door Tjinta op 23-08-08 20:32, in het totaal 2 keer bewerkt

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 20:06

Nikka schreef:
Huertecilla schreef:
Inderdaad, wat is dat toch met loplopende paarden in het verkeer???

Ongeacht de reden/oorzaak: de samenleving loopt er potentieel levensbedreigende risicos door. Is dat acceptabel?

hc

Ach HC, je denkt: ik ga het hier maar weer eens proberen Haha!

Ja zon gevoel kreeg ik hier ook.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 20:31

dubbel! Haha!

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 22:19

Als je niet weet HOE het paard op de weg terecht is gekomen, kan je ook niet beoordelen wie er verantwoordelijk voor is... Het is toch schandalig dat je je paard niet in de wei kan zetten door vandalisme? :S

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 22:29

Wat het doorknippen van sloten betreft: voor mijn scooter en die van mijn man heb ik niet zomaar door elke grapjas door te knippen sloten, van speciaal gehard staal. Alleen met een slijptol zou het eventueel met wat moeite kunnen, (moet je electriciteit bij de hand hebben), en de brandweer zou het wel kunnen doorknippen. Onze scooters zijn nog nooit gestolen, waar we ze ook neerzetten. Wel is er ooit een brommer beschadigd, door een gefrustreerde brommerdief.

Waarmee ik maar wil zeggen dat er wel degelijk goede hangsloten bestaan. Maar ja, dat kost geld en je vind ze waarschijnlijk niet in de aanbieding bij de Prijsbokser...
En nee, niet elke ontsnapping is te voorkomen, maar als je toch weet dat je eerdere hangsloten werden doorgeknipt alsof het plakbandjes waren, dan hoor je jezelf toch achter de oortjes te krabbelen, voor je weer eenzelfde slot ophangt. Lijkt mij tenminste.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 22:41

Hoi, HC (zoals iedereen je noemt kennelijk), ik ken je niet, kom ook niet zo heel vaak op bokt. Ik ben het met je eens, dat omheiningen veilig moeten zijn, maar zoals wel meer mensen hier zeggen...hoe botter je dingen zegt, hoe minder ze aankomen.

Ja een mens is een vluchtdier...ja een kat doet zijn behoefte in andermans tuinen, een hond springt tegen je op met vieze poten, mensen met auto's rijden 120 waar je 60 mag, meisjes worden lastiggevallen etc etc. Het is heel vervelend allemaal en je mag het niet onderschatten, maar het gebeurt wel. Een omheining moet aan eisen voldoen, maar dan nog kan er zoveel mis gaan...wij hebben hier sloten, maar een paard (of schaap of koe) kan er inspringen en aan de andere kant uitklimmen. Als iemand van zijn paard afvalt of op de weg zijn paard loslaat dan kan dat paard losbreken. Is vervelend, zou niet mogen, is een enorm risico, maar wij zijn mensen, zij zijn dieren, het zal blijven gebeuren. Net als bedrijfsongevallen. Ook domme dingen gebeuren. Ik vind de doelbewuste acties toch erger. Paarden loslaten en opjagen. Soms ook weer gewoon menselijke domheid helaas. Niet realiseren wat er gebeurt...allemaal vervelend. HC, ik ben het met je standpunt eens, maar echt, je bereikt meer met goede voorbeelden en een beetje politiek dan botheid op bokt hoor Knipoog

Ik hoop dat de chauffeur snel over de schrik heenkomt. Echt vervelend. Ook hoop ik dat de eigenaar(esse) snel wordt gevonden, bah!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 10:11

Getver niet weer Huilen Het zal je maar overkomen dat je een dier raakt op de weg of nog erger gewond raakt. Dat beeld raak je nooit meer kwijt. Hoop dat de eigenaar snel gevonden word. Lijkt mij dat als je pony niet meer in de wei staat dit je wel op moet vallen en je direct de politie belt....

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 19:06

Huertecilla schreef:
_Sigrid_ schreef:

hc

heb jij je paard soms 24/7 in een klein hokkie opgesloten ofzo? (als je uberhaupt een paard hebt) zodat die niet kan ontsnappen, bedoel, is sommige gevallen kan je er werkelijk niks aan doen dat je paard op de weg/snelweg rond loopt, hoeft niet altijd aan de afrastering te liggen...

maargoed wederom weer triest dit... sterkte aan de chauffeur en eigenaar van het paard.. hopenlijk word die gevonden!

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 21:32

@ HC: zo, is je ban weer voorbij, ellendezaaier? Boos!
Knap dat je je gelijk weer zo ergerlijk profileert.
Jij moet je kapot schamen dat je de eigenaar nalatigheid in de schoenen schuift! Hamer
Er is verder nog niets bekend over het hoe en wat en jij weet alweer wat er is gebeurd en wie de schuldige is.
Ik zie in dit ongeluk alleen maar slachtoffers...

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 11:48

Idd sommige paarden staan ook in een wei met een omheining van lik me vessie. Maar er zijn ook heeel veel mensen die alles goed voorelkaar hebben, goede omheining noem het maar op.
En dan komen er een paar van die zielepoten langs, en slopen je omheining zodat de paardjes een stukkie kunnen wandelen.
Ik vind het echt belachelijk, hun moeten gewoon met hun poten van iemand anders paarden en omheining afblijven.
Het is een ongeluk, een heel erg ongeluk.
Maar het hoeft niet altijd aan de eigenaar te liggen.
Als hc zich nou bezig houdt met die vandalen te heropvoeden.
Zou het in dit topic al een stuk beter er aan toegaan.

MarvanRom, ben het volledig met je eens

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 11:49

Sorry ik bedoel MarvanTom

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 13:51

MarvanTom schreef:
@ HC: zo, is je ban weer voorbij, ellendezaaier? Boos!
Knap dat je je gelijk weer zo ergerlijk profileert.
Jij moet je kapot schamen dat je de eigenaar nalatigheid in de schoenen schuift! Hamer
Er is verder nog niets bekend over het hoe en wat en jij weet alweer wat er is gebeurd en wie de schuldige is.
Ik zie in dit ongeluk alleen maar slachtoffers...

???

Tussen schuld en verantwoordelijkheid zit een wereld van verschil.

Een paard is een groot beest en in combinatie met diens natuurlijke gedrag potentieel gevaarlijk in de openbare ruimte.
De eigenaar is hiervoor wettelijk verantwoordelijk.

hc

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 14:02

Zucht.... Gaaaap

Kun je ook TEMMEN voor het oeverloos herhalen van dezelfde argumenten? Frusty

Kom eens met oplossingen in plaats van analyses/constateringen HC. Dat doen ze in Den Haag wel voor je (al zal jij daar in Espana weinig last van hebben)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 14:13

Hoe het met de wet zit in Nederland weet ik niet.
Kan heel goed zijn dat je WETTELIJK verantwoordelijk bent wanneer je paard uitbreekt. Ookal is je omheining perfect inorde en heb je gewoon een lolbroek die er nog overheen geraakt. Ook als je van je paard valt en je paard gaat er vandoor, kan ik me voorstellen dat je wettelijk verantwoordelijk blijft wanneer je paard een ongeval krijgt-je nam immers zelf het risico het paard buiten een veilige omheining te brengen-. En als je paard dus schade aanbrengt dat je de schade moet vergoeden. Zal wel onder het risico vallen van een paard houden. Al vraag ik me af hoe het zit als het paard zou losgelaten zijn door derden. Eigenlijk zou die wet dan best krom zijn, want als ik een gigantische ruzie zou hebben met iemand die een paard bezit, zou ik gewoon het paard kunnen loslaten, een ongeval laten veroorzaken, en dan is diegene haar paard kwijt plus kan ze nog een opdokken voor de andere kosten...mooie wraakactie om te onthouden(nee niet heus Tong uitsteken ) .

Maar dat het te voorkomen is, is iets anders. Bijna geen enkele afsluiting biedt zekerheid dat een paard niet op stap gaat.-als het dan al niet door derden is veroorzaakt-