Paarden verwonden zich op de verplichte ruiterroute

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Verosjaak

Re: Paarden verwonden zich op de verplichte ruiterroute

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 10:13

CounTree schreef:
Teneerste geweldig dat het voorpagina nieuws is geworden!!!

Ja dat over de kloofjes en vervolgens geneuzel dat de grond te hard is als het te lang droog is, kwam bij mij ook erg lachwekkend over. Tja persvrijheid denk ik dan maar, want zo zwart wit zal het echt niet verteld zijn.

De persvrijheid bewijst zich ook, doordat IK volgens de krant hier geciteerd werd. Ja Ik ben Nancy Groenenboom. In werkelijkheid werd een andere actievoerder hier "geciteerd". Al met al heeft Leon er een mooi artikel van gemaakt!!

En tuurlijk zijn we erg blij dat we hier een ruiterroute hebben, gelukkig zijn we niet verplicht om in dit gebied te rijden! Knipoog

Uiteindelijk ben ook IK de boswachter van GZH hier in het Bernisse gebied tegengekomen. In mijn ogen een sympathiek persoon. Ik en mijn mede ruiters werden vriendelijk verzocht om de berm te kiezen. Ik legde hem vriendelijk uit waarom dat zo nu en dan een probleem is. Hij herkende dit probleem en zei dus dat we niet verplicht zijn in dit gebied te rijden...(duuuh, maar heeft de beste man gelijk in). Ook deelde hij mede dat ze ontzettend veel klachten hadden gehad van andere recreanten m.n. over de mestballen op de voet/fietspaden. Logisch lijkt me, .....in het ergste geval rijd je in een rolstoel....need I say more?? Okay okay ....ook die persoon is niet verplicht in dit gebied te zijn... dat heb ik de boswachter maar niet verteld. (immers hij had me ook kunnen bekeuren.... Tong uitsteken )

Deze zelfde boswachter (van GZH!) stond positief tegenover een oplossing en vertelde dat dat niet eenvoudig zou zijn in deze laagliggende polder en dat het dan zeker veel geld zou gaan kosten. En er dan weer een kans zou bestaan dat het gebied vergunningsplichtig zou gaan worden. Ook het feit dat we er inmiddels druk mee bezig waren, vond ie een goed initiatief.

Volgende keer zal ik vragen of de boswachter zich kan legitimeren, dan kunnen we de GZH vertellen met wie we in het veld contact hebben gehad Haha! .

Nadat Annette door de gemeente en de GZH van het kastje naar de muur werd gestuurd, zijn we verder gaan kijken. Vanuit een andere (hippische) hoek werden we gewezen op de KNHS, daar kan je dus terecht over ruiterroutes en hebben ons probleem daar aangekaart. Een meeting met de KNHS volgde spoedig en we worden daardoor inmiddels gesteund.

We kwamen op het idee om een handtekeningen actie op poten te zetten, want op de http://www.hcsimonshaven.hyves.nl kwamen we er al gauw achter dat het een "hot item" bleek te zijn. Daar had Ellen een bericht geopend over het buitenrijden. Er volgde veel berichten. Hierdoor hebben we besloten een eigen hyves pagina op te richten. En die groeide binnen no-time!

Ook het AD kwam onze hyves site tegen en wilde hier meer van weten. Het interview vond j.l. donderdag plaats in jawel....het Bernisse gebied. Annette, Ellen, Marianne en ik waren er allemaal bij.

De GZH is schriftelijk nog niet benaderd, ook niet schriftelijk met concrete plannen, dat klopt helemaal! Maar ja....zo ver waren we ook nog niet!

Nu we mede dankzij het AD zo'n groot publiek hebben gereikt zal e.e.a. nu vast in een stroomversnelling komen.

Tja en je paard heet tegenwoordig Dune Tong uitsteken ik las het stukje gisteren en vind het erg goed. Overigens mag er ook gelijk bij gezegd worden dat die struiken/bomen ook wel iets ingekort mogen worden. Ik moet vaak zat even duiken op Vera omdat het ook een ontzettend smal pad is Knipoog .

Overigens voor de mensen die denken dat we barbiepaardjes hebben. Dat is echt niet zo. Het grootste probleem is namelijk dat wij verplicht zijn op die paden te rijden en niet mogen uitwijken naar het naastgelegen fietspad anders riskeren wij een boete. Leuke keuze dus, of glibberend aan de andere kant van het pad komen of een boete.

bowie_pluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 11:28

Huertecilla schreef:
AaronYve schreef:
Is de gemeente niet verplicht om veilige ruiterpaden aan te leggen?

Nee, je mag ook gewoon op de rijbaan. Een heel verkeersnet waar je eisen aan mag stellen!!!

Het is een éxtra voor ruiters wat uit de algemene middelen betaald wordt. De ruiterij heeft geen récht op ruiterpaden, de samenleving wel recht op geen loslopende paarden....

Let even GOED op: je KRIJGT iets EXTRAS en dan nog gewoon heel prima voor elkaar ook. Dan zéuren over modder, schuin en te hard bij droog weer.
Daar is een heel toepasselijk gezegde over; je moet een gegeven paard niet in de mond kijken

Tel je zegeningen!

hc

Miss_Montana schreef:
Ik vind het ook allemaal gezeur om eerlijk te zijn. Men mag blij zijn dat er uberhaupt een ruiterpad aangelegd is. En een paard moet ook tegen een stootje kunnen hoor, persoonlijk vind ík het nogal logisch dat je buiten ander terrein hebt dan binnen. Door de modder en op ongelijk terrein rijden is absoluut niets nieuws op buitenrit. Als je een netjes aangeharkt zandpad wil moet je lekker in de bak blijven, daar kan je paard ook niet struikelen over een takje. Ik rijd regelmatig in de Ardennen, daar heb je ook geen ruiterpaden, daar ga je gewoon met de paden mee. Niets geen gelijk zwaar zandpad maar steil de heuvels op en af en over grote rotsen heen stappen, niets om je druk over te maken Knipoog

eh... nogmaals: er is GEEN ruiterpad!!! er zijn alleen PAALTJES hier en daar in de bestaande aarde geslagen om een ruiterROUTE aan te geven.
We klagen dus niet over iets dat er IS, maar dat er moet KOMEN omdat we verplicht worden de route te volgen. Een route die niet goed begaanbaar is.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 11:39

Ik denk gewoon en ga het eens navragen dat als een gemeente jou verplicht om een ''ruiterpad'' te volgen, zij verplicht zijn om wel een goed of in ieder geval begaanbaar ruiterpad aan te leggen.
Dat bedoelde ik dus, want het is kiezen tussen bekeuring of dat slechte pad.
Dan vind ik wel dat er ook eisen aan gesteld mogen worden, zodat die paarden er wel fatsoendelijk kunnen lopen.
Komop zeg er worden ook rolstoelpaden aangelegd hier in NL. die maken ze toh ook niet onbegaanbaar.
Gemeente wilden gewoon even snel klaar zijn naar mijn idee.
Hier bij ons op de meinweg is het echt 100x beter geregeld, zijn ook niet allemaal perfecte paden maar je kan er goed rijden en daar gaat het om.
Ik vind het trouwens geen ''gegeven paard'' want je wordt verplicht om daar te rijden.

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 12:47

@ AaronYve ... ik had het niet mooier kunnen formuleren.

De gemeente heeft Annette na tel. contact naar de GZH verwezen.
Destijds waren we nog niet een actie begonnen en toevallig had ik in dezelfde periode t.w. 1 april een mail gestuurd (met leesbevestiging) naar de gemeente om dit aan te kaarten. Inmiddels heb ik deze klacht al 3x gemaild naar ze. Om te voorkomen dat men net als de GZH reageert...."we weten nergens van", heb ik mijn klacht bewust schriftelijk ingediend met leesbevestiging. Tot heden heb ik nog steeds geen antwoord ontvangen op mijn schrijven (behalve dan automatisch reply)!!

Blijkbaar is het erg moeilijk een inwoner van de gemeente (simonshaven ligt in gem. bernisse) schriftelijk te antwoorden.

Sorry hoor, vind ik toch echt schandalig....Dit natuurgebied ligt in de gemeente Bernisse. Lijkt me dan toch een leuk visite kaartje voor de gemeente. Maar die kapot getrapte bermen komt de uitstraling van het Bernisse natuur gebied niet ten goede. Evenmin al die mestballen op de geasfalteerde fiets/wandelpaden. Het is gewoon hartstikke zonde van het gebied. Maar de gemeente maakt zich er schijnbaar niet druk om, dat recreanten elkaar in de weg zitten, met alle risico's van dien!?

@ fotovero Tja Dune of June...hihi en tja die takken....je zou bijna een schoeischaar meenemen. Op mijn vaste route probeer ik het zelf al een tijdje bij te houden, door de takken te paard af te breken met de hand. Kost eerste keer enorm veel tijd. Maar goed...dit is nog de minste ergenis. Kan me voorstellen dat dit voor jou eerder een probleem is. Immers "jouw" Vera is geboren voor dit ploeg werk, als ploeger onder de paarden Knipoog

En weet je wat helemaal zo vreselijk is.....dadelijk als de winter weer komt en alle door ons zelf omgeploegde bermen zijn opgevroren. Een bevroren omgeploegde akker is dan nog heilig. Dan kan er echt nergens meer in de bermen van de ruiterroute gereden worden. Gelukkig zijn de pal ernaast liggende fiets/wandelpaden dan wel vaak gestrooid....maar helaas ook in de winter is dat verboden gebied Duivel .

Op hyves zijn diverse foto's te zien. De paaltjes zie je vaak niet.....die staan veelal tussen de bosjes/bomen.

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 13:56

Miss_Montana schreef:
...En een paard moet ook tegen een stootje kunnen hoor, persoonlijk vind ík het nogal logisch dat je buiten ander terrein hebt dan binnen. Door de modder en op ongelijk terrein rijden is absoluut niets nieuws op buitenrit. Als je een netjes aangeharkt zandpad wil moet je lekker in de bak blijven, daar kan je paard ook niet struikelen over een takje. Ik rijd regelmatig in de Ardennen, daar heb je ook geen ruiterpaden, daar ga je gewoon met de paden mee. Niets geen gelijk zwaar zandpad maar steil de heuvels op en af en over grote rotsen heen stappen, niets om je druk over te maken Knipoog

Tja....moet zeggen dat ik het met je eens ben. Mijn paard heeft door de ongelijke grond en de boomstammen die her en der liggen geleerd om eindelijk eens op te letten waar ze loopt. Ze was echt heel erg....struikelde zelfs over een asfaltrandje, kwam terug in de gladde berm, viel en was 3 maanden uit de running wegens gescheurde broekspier. Dit was trouwens op de openbare weg buiten het bernisse recreatiegebied. Ben daarna bewust een keer gaan rijden toen ze net de bomen hadden gekapt. Sindsdien...heeft ze heel goed geleerd zelf te kijken waar ze loopt. Dijk op dijk af ook dat heeft ze moeten leren, vroeger glibberde ze naar beneden Haha!

In de Ardenne zal men denk ik ook niet speciale asfalt voet/fietspaden hebben aangelegd. Gewoon puur natuur. Kijk en dat zou ik nou ook prima vinden.....weg met die asfalt voet- en fietspaden in een recreatie gebied. Dan kan het water m.n. in deze laagliggende polder overal wegzakken in de grond.
Als je een netjes geasfalteerd fiets/voetpad wil moet je lekker in de bebouwde kom wezen, daar kan je als voetganger/fietser ook niet struikelen over een takje. In de Ardennen, daar heb je ook geen voet/fietspaden, daar ga je gewoon met de paden mee. Niets geen gelijk asfalt maar steil de heuvels op en af en over grote rotsen heen stappen, niets om je druk over te maken Knipoog
Laatst bijgewerkt door CounTree op 23-08-08 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 13:58

CounTree schreef:
Tja, niet iedereen heeft verstand van paarden, soms heb ik wel eens het idee dat men denkt dat ze allemaal 4x4 aandrijving bezitten. Mijn paard heeft nog steeds 2x4 aandrijving, de aandrijving komt nog steeds van achter! Vork Oftewel....kans op slipgevaar bij gevaarlijk wegdek.

Een paard is The Best OffRoad FARxFAR Haha!

Jep, niet iedereen heeft verstand van paarden.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 14:05

CounTree schreef:
Op hyves zijn diverse foto's te zien.

Zulke luxe omstandigheden hebben mijn paarden in hun léven nog niet meegemaakt!

Is dit een paardprobleem of een ruiterprobleem van met dichtgeknepen bilaad het paard op het rechte pad willen houden?
De ts begint met ´verwonding door verplichte ruiterroute´ en sorry hoor dan is er echt wat mis met je referentiekader.

hc

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 14:18

@ Huertecilla. 2x Mee eens!

Evenals de mens die is ook erg goed off road. Toch blijkt dat verantwoordelijke instellingen zich sociaal proberen in te stellen voor m.n. een recreatie gebied. Een rolstoeler kan nu ook het gebied in, die zijn offroad nu eenmaal iets minder. Evenals de menners, maar die passen helaas (nog) niet op de route. De bermen zijn gewoon weg te smal....Zie foto's op de hyves site.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 14:44

CounTree schreef:
In de Ardenne zal men denk ik ook niet speciale asfalt voet/fietspaden hebben aangelegd. Gewoon puur natuur. [/i]

Hier in de bijna-Ardennen (Condroz) zou men eens heel ernstig fronsen bij de vraag om een aangelegd ruiterpad. In het beste geval wil men al eens een paaltje zetten om te herinneren waar dat pad ook weer vertrok. Het ligt hier vol oude rotsige voetpaden, en de meeste mensen vinden het een zegen dat de ruiters die ook gebruiken, want ongebruikt groeien ze dicht en worden ze verploegd. Ze zijn echt alleen te voet of te paard te doen, met de mountainbike moet je al op olympische conditie zitten om daar lol aan te beleven.
Een paard wordt hier inderdaad als een super 4x4 offroad mogelijkheid gezien, en niet als een vierbenige voetganger. Iedereen gaat er anderzijds ook van uit dat je een paard gewoon aan een terras kan neerzetten voor een pintje, dat hij geduldig blijft staan bij een praatje, en dat je er (zoals ik vandaag) mee over de kermis kan als die toevallig in het dorp is neergestreken.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 14:46

CounTree schreef:
Een rolstoeler kan nu ook het gebied in, die zijn offroad nu eenmaal iets minder.

Helemaal waar, en m.i. kan het geld beter naar het toegankelijk maken van wat mooie stukken natuur voor mensen met beperkingen gaan, als naar hetzelfde voor 100 % gezonde paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 15:05

CounTree schreef:
Als je een netjes geasfalteerd fiets/voetpad wil moet je lekker in de bebouwde kom wezen, daar kan je als voetganger/fietser ook niet struikelen over een takje. In de Ardennen, daar heb je ook geen voet/fietspaden, daar ga je gewoon met de paden mee. Niets geen gelijk asfalt maar steil de heuvels op en af en over grote rotsen heen stappen, niets om je druk over te maken Knipoog

Hahaha helemaal gelijk Haha!

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 18:04

Oh sorry ik wilde de rolstoelers niet te kort schieten hoor. Zo bedoelde ik het echt niet....mijn excuses als het zo overkwam.

Ik zal het proberen duidelijker te maken....Een voetpad wordt qua breedte aangepast zodat "voetgangers in een rolstoel" er ook op kunnen. Een ruiterroute is niet alleen bedoelt voor ruiters maar ook voor "ruiters met een kar". (het ging mij dus om wielbasis hihi).
Hier in het recreatie gebied zijn de voetpaden breed genoeg voor rolstoelers, maar de ruiterroute is op heel veel plaatsen niet breed genoeg voor menners. Een menner blokkeert hiermee dan deels weer het naastliggende voet/fietspad. Dit levert voor alle recreanten een minder veilige situatie op. En dat kan nooit de bedoeling zijn geweest van de ruiterroute.

Als je ergens ruiterroute aangekondigd ziet staan, dan mag je als menner aannemen dat de route breed genoeg is. Net als een rolstoeler mag aannemen dat het voetpad breed genoeg is en schoon van paardenvijgen als er pal naast een ruiterroute ligt.

kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 23:34

Hallo, ik zal mij ook maar even voorstellen. Ik ben de vierde persoon uit het krantenbericht, Marianne.
Ik ben gevraagd door de KNHS het probleem van de ruiterroutes op te pakken en hier wat mee te doen. Zo is deze rit ook ontstaan.
Ik ben blij met de positieve reactie's en vind het jammer dat ik toch hier en daar lees dat men denkt dat wij watjes zijn en niet durven te rijden.
Ik denk dat dit niet de problematiek is waar wij last van hebben, maar meer dat we graag zouden zien dat we veilig en verantwoord kunnen rijden op paden die bestempeld zijn als ruiterroutes.
Het probleem van de eiland Voorne en Putten is, dat we hier klei grond hebben, en dat hierin paaltjes zijn geslagen met het etiket "ruiterroutes".
Dit kan je lezen op de site van de gemeente Bernisse:
Ruiterpad Bernisse
In Bernisse en het Brielse Meer vindt u diverse ruiterpaden. U kunt hier volop gebruik van maken. Graag zelfs, want deze paden zijn speciaal hiervoor aangelegd! Wilt u paardrijden langs de kust van Voorne en het aangrenzende duingebied, dan heeft u een vergunning nodig. U kunt hiervoor contact opnemen met Groenservice Zuid-Holland.

Het recreatiegebied wordt steeds aantrekkelijker voor ruiters. De kwaliteit van de paden is goed en er wordt constant gewerkt aan de uitbreiding van het ruiterpadennet over heel Voorne-Putten. Omdat ook veel andere recreanten gebruik maken van het gebied is het gewenst dat alle bezoekers zich houden aan de geldende regels. Deze gelden natuurlijk ook voor ruiters.

Huertacilla, jij vindt dat we niet moeten zeuren, maar ik heb jouw website eens bekeken, en ik denk niet dat je jouw situatie kan vergelijken met die van de Zuid-Hollandse eilanden. Ik zag en las bij jou alleen maar uitgestrektheid, bij ons hebben we dat helaas niet, wij hebben alleen asfalt en chemie. Daarom willen we graag optimaal genieten van een ruiterpad en de meeste in deze regio zijn niet in de gelegenheid te verhuizen naar zo'n mooi gebied als waar jij woont.
Hiervoor is deze actie ook opgezet, ook de mensen hier hebben recht op "lol met je knol".
Wat ook een heleboel mensen niet weten is dat de KNHS meer is dan wedstrijdsport, ze doen ook veel voor de recreatierijder en menner, zij ondersteunen ruiters en menners om te komen tot veilige en betrouwebare routes.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 10:26

kiss schreef:
Huertacilla, jij vindt dat we niet moeten zeuren, maar ik heb jouw website eens bekeken, en ik denk niet dat je jouw situatie kan vergelijken met die van de Zuid-Hollandse eilanden. Ik zag en las bij jou alleen maar uitgestrektheid, bij ons hebben we dat helaas niet, wij hebben alleen asfalt en chemie. Daarom willen we graag optimaal genieten van een ruiterpad en de meeste in deze regio zijn niet in de gelegenheid te verhuizen naar zo'n mooi gebied als waar jij woont.
Hiervoor is deze actie ook opgezet, ook de mensen hier hebben recht op "lol met je knol".

Nederland is een erg mooi land met ook heel veel mogelijkheden om te rijden. Je hoeft alleen je oogkleppen maar af te zettten.
Hoewel dat alweer bijna 10 jaar terug is, reed ik zowat elke zondagmorgen rond zonsopkomst 50-100 kilometer haast alleen offroad met een lichte terreinmotorfiets. Met een paard zou ik VEEL meer mogelijkheden gehad hebben zonder ook maar een méter ruiterpad.

Ik kan mijn ogen niet geloven mbt wat ik hier lees; ruiterpaden moeten ook voor menners toegankelijk zijn en voetpaden voor rolstoelen Gestoord
Geen leuke ruiterpaden meer voor ervaren ruiters en wandelaars omdat iedereen er van moet kunnen genieten. Dat je dit genieten voor de meer vaardigen dan castreert wordt vergeten.
Dan verlies je zowat elke toegevoegde waarde welke een paard onder het zadel te bieden heeft.
Geníet daarvan Pling

Erg grappig is hoe hier de doelstellingen van koers veranderen. De start was verwondingen door gevaarlijke verplichte paden. Nu is het doel de toegankelijkeid voor minder valide menners? Hop, maar een zieligheidsfactor erbij, dan mag niemand meer kritiek hebben wat dat is politiek incorrect.

Nogmaals: tel je zegeningen!

hc

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 14:28

De omgeving waar het hier om gaat bestaat toch uit kleigrond? Als dat zo is kan ik me goed voorstellen dat het onveilig word gevonden. Ik heb met mijn paard 2 jaar op een plek gestaan zonder bak, verplicht buitenrijden dus. Alleen de omgeving hier is klei en bij het minste regenbuitje zijn alle bermen spiegelglad. Ik heb wat glijpartijen met mijn paard gehad. Ik waag me eerlijk gezegd liever aan een rotsig paadje in de Ardennen dan aan een schuinliggend pad op spekgladde klei.
Als ze die ruiterroute verplicht maken vind ik inderdaad ook dat ze het in ieder geval veilig mogen maken. Ik ben pasgeleden nog op de manege in Simonshaven geweest en ik heb de indruk dat er daar in de omgeving heel veel paarden zijn. Als er voor fietsers en voetgangers veilige paden worden gemaakt, waarom dan niet voor de vele paarden daar?

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 14:47

@ huertecilla.....het is maar net hoe je het leest of hoe je het wil lezen.

Wij bedoelen het gewoon simpel POSITIEF! De natuur van het recreatie gebied Bernisse bestond niet maar is geheel aangelegd. Zoals bijna alles hier in de buurt. Eigenlijk lijkt het meer op een flink park. Plassen gegraven, bomen geplant, paden gecreeerd met kilometers asfalt etc etc.
Even weg van de dagelijkse drukte op een steenworp afstand. Super fijn dat het aangelegd is!
Veilig toegankelijk voor zo veel mogelijk recreanten. Lees hoe de gemeente het promoot.
Die doelstelling hebben wij ook nog steeds voor ogen. We leven in een dichtbevolkt gebied.

Wettelijk moet OOK een menner zich op een ruiterroute begeven, zodra die er ligt. Officieel mag er niet vanaf geweken worden, maar de menner past er hier geen eens op!

De huidige situatie/conditie van de ruiterroute blijft achter bij het steeds drukker bezochte recreatie gebied en komt dus ook de veiligheid niet ten goede. Niet elk paard is even braaf, niet elke hond is even braaf. Niet elke voetganger en/of huisdier voelt zich veilig als er een paard pal naast hem loopt op de route. Paarden blijven vluchtdieren en kunnen onverwachts schrikken. Net als honden onverwachts uit de bosjes kunnen rennen in het water kunnen springen of in de aanval kunnen gaan. Niet elk paard blijft dan rustig. Het paard hoeft zijn kont maar opzij te draaien en een andere recreant (voetganger/fietser) kan al geraakt worden. De huidige ruiterroute is op veel plekken zo gesitueerd dat er geen uitwijk ruimte is voor het paard behalve dan het naast gelegen voet/fietspad. Verders is de ruiterroute op veel plekken een uitgesleten hoefslag van vette kleigrond in de berm. Op zich weinig mis mee. Wel zijn sommige plekken vreselijk glad, ongelijk etc. Niet elk paard verwacht dit, cq is dit gewend....bij een glijpartij belanden ruiter en paard gegarandeerd op het naastgelegen asfalt voet/fietspad. Wederom onveilige situatie, niet alleen voor ruiter en paard!

In dit Bernisse recreatie gebied ligt tevens de grootste 4-sterren manege van Zuid-Holland. Een ruiterPAD zou dus ook in die zin zeker tot zijn recht komen. Een grote groep ruiters vraagt om nog meer veiligheid.

Misschien is het niet helemaal duideijk, maar de titel van dit topic hebben wij ook niet gekozen, dat heeft de krant gekozen vet af te drukken. Vanuit het oogpunt van de krant is dat uiteraard logisch, want het klinkt erg heftig en vestigt daardoor eerder de aandacht. Zo werkt media.

Op zich vinden wij dat niet erg, des te meer wordt het besproken en krijgt het extra de aandacht! Dit zal ons vast helpen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 16:55

CounTree schreef:
Wettelijk moet OOK een menner zich op een ruiterroute begeven, zodra die er ligt. Officieel mag er niet vanaf geweken worden, maar de menner past er hier geen eens op!

Als dit zo is, dan is het een doodsteek voor veel ruiterpaden dit te eisen.

Wat jullie willen is een soort van zand´snelwegen´met berm voor paarden dus ook menners. De overgrote meerderheid van ruiterpaden staat deze inrichting niet toe. Afsluiten/opheffen is dan de enige oplossing. Wel zo goedkoop voor de pot algemene middelen.

Sterkte ermee.

hc

bowie_pluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 17:52

Huertecilla schreef:
CounTree schreef:

Als dit zo is, dan is het een doodsteek voor veel ruiterpaden dit te eisen.

Wat jullie willen is een soort van zand´snelwegen´met berm voor paarden dus ook menners. De overgrote meerderheid van ruiterpaden staat deze inrichting niet toe. Afsluiten/opheffen is dan de enige oplossing. Wel zo goedkoop voor de pot algemene middelen.

Sterkte ermee.

hc

Ik geloof dat onze ideeen mijlenver uit elkaar blijven liggen. Jammer!!
Nogmaals, zoals ook Nancy het al zei, bekijk onze aktie positief. Niet iedereen heeft dezelfde mening, dat is altijd zo. Jammer dat je ons idee echt ons als grote onzin afdoet en alles wat we als reactie geven als negatief ziet en ook nog eens een hele andere draai aan het verhaal geeft. Beter is geloof ik dat we van beide kanten hier gewoon over ophouden, het levert niks op.
Jij hebt jouw mening, wij de onze.

Sterkte ermee.

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 21:28

Euh ik moet nog ff wat recht zetten....word net even wakker geschud. Ik heb de wet niet goed begrepen. Menners moeten zich niet op een ruiterroute begeven. Oeps foutje....stom stom stom. Bloos Daar gaat mijn pleidooi Knipoog. Dankzij het KNHS zit ik nu weer op het rechte pad Clown (tja we worden ook niet voor niets geholpen en gesteund!)

Huertecilla heeft gelijk....de goedkoopste oplossing: De paaltjes uit de grond rukken en het gebied voor paarden verbieden. Dan worden de bermen ook weer netjes en niet vertrapt.

Dit is de kortste weg, wij gaan toch liever voor die lange weg ..........

De boswachter (van de GZH) die ik destijds in "het veld" tegen kwam stond ook open voor ideeen. Stond positief tegenover het feit dat we er met (toen nog) een aantal over bezig waren.

Volgens het artikel wacht Claudia Wiers van de GZH ons voorstel af. We zien dat ook als positief. En het voorstel gaat er uiteraard ook komen. Wie A zegt moet ook B zeggen.

Lukt het niet dan hebben we pech, maar niet geschoten is altijd mis.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 10:39

CounTree schreef:

Wel geschoten soms in je eigen voet of die van een ander.

Jullie verkeren in een onwaarschijnlijk luxe situatie: bij de inrichting van een recreatiegebied is de ruiterij in het plan opgenomen en er zijn prima paden voor jullie aangelegd.

Zonder kennis van zaken gaan jullie met onzinnge argumenten eisen stellen.Dat is als in het wilde weg schieten. Daarom bestaan er wapenvergunningen....

Kennen jullie het verhaal van het jongetje dat ´wolf´ riep???
Je kan het luiden van de alarmklok beter reserveren voor alarmerende situaties.

hc

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:11

Huertecilla schreef:
....er zijn prima paden voor jullie aangelegd...
hc

koelinka schreef:
eh... nogmaals: er is GEEN ruiterpad!!! er zijn alleen PAALTJES hier en daar in de bestaande aarde geslagen om een ruiterROUTE aan te geven.
We klagen dus niet over iets dat er IS, maar dat er moet KOMEN .....

Bron wikipedia:
Ruiterpad
Een ruiterpad is een speciaal zandpad waarover ruiters in de natuur met hun paarden kunnen rijden. Een ruiterpad ligt voor het grootste gedeelte vrij van het overige verkeer waardoor een ruiter met zijn paard geen overlast bezorgt aan andere weggebruikers.

kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:29

Huertecilla schreef:
CounTree schreef:

Wel geschoten soms in je eigen voet of die van een ander.

Jullie verkeren in een onwaarschijnlijk luxe situatie: bij de inrichting van een recreatiegebied is de ruiterij in het plan opgenomen en er zijn prima paden voor jullie aangelegd.

Zonder kennis van zaken gaan jullie met onzinnge argumenten eisen stellen.Dat is als in het wilde weg schieten. Daarom bestaan er wapenvergunningen....

Kennen jullie het verhaal van het jongetje dat ´wolf´ riep???
Je kan het luiden van de alarmklok beter reserveren voor alarmerende situaties.

hc

Leuk Bloos Haha! Duivel Huilen Ach gut Slapen

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 13:15

Overigens moet er ook een bedrijf draaiende van gehouden worden HC. Naast het gelegen natuurstukje zit een grote manege die ook veel buitenrij klanten heeft. Zou men voor de korte weg gaan dan zou HC Simonshaven er ook totaal niet blij mee zijn.

En wat Nance zegt, ik zit met een ploeger, maar toch ondervind ik ook problemen met die paden. In een drassig grasstuk waar ze best diep wegzakt gaat het prima en bijna geen glijpartijen. Probleem met de bermroutes is dat je er niet diep in weg kan zakken want het is best vlak. Maar door de blubber erboven op en het harde stuk eronder kunnen ze geen grip krijgen en glijd ook mijn ploeger regelmatig onderuit. (heb al een aantal keer gehad dat ik der een week weiderust moest geven omdat een borstspier gescheurd was en die van mij is echt veel gewend) Daarnaast door de overhangende takken kan ik niet eens normaal met mijn ploeger rijden want ik moet telkens over haar nek heen hangen wil ik geen tak in mijn gezicht krijgen.

Dus hier spreken toch echt wel mensen die menig buitenrit achter de rug hebben.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 13:19

CounTree schreef:
Bron wikipedia:
Ruiterpad
Een ruiterpad is een speciaal zandpad waarover ruiters in de natuur met hun paarden kunnen rijden. Een ruiterpad ligt voor het grootste gedeelte vrij van het overige verkeer waardoor een ruiter met zijn paard geen overlast bezorgt aan andere weggebruikers.

ROFL

Dat sluit nogal wat uit zeg die ´definitie´.
Geen zand is geen ruiterpad en een vrouw geen ruiter Cool

Een ruiterpad is simpel een pad bedoeld voor ruiters. Punt.
In het wegenverkeersreglement is het verplicht er gebuik van te maken als het op de gekozen route ligt.
De beheerder is voor onderhoud verantwoordelijk.

Je kan dus met de wet in de hand de beheerder op een veilige inrichting en -onderhoud aanspreken. daarbij moet je uiteraard de redelijkheid in acht nemen.
Dat ´redelijkheid´ omvat de omstandigheden maar ook de politieke agenda.

Wellicht is in de ogen van de modale ruiter het eisen van een goed gedraineerd, geëgaliseerd, horizontaal, breed zandpad met vrije bermen redelijk.
Ikzélf ben met toestemming om een route te paard te volgen al heel blij Cool

Hier in onze vallei is een off-road route van 65 kilometer. Deze is uitgezet voor een wedstrijd in het ATB-kampioenschap. Zo lang er geen overlast ontstaat hebben ruiters, ATB-ers en terreinmotorfietsrijders ´toestemming´ om er gebruik van te maken.
Niet iedere landeigenaar is daar even blij mee maar wil toch geen golven maken. Er liggen soms ´omgevallen´ bomen over de route. ´Route´ want pad is het niet. Klagen of er omheen rijden is niet verstandig want dat zijn beiden argumenten voor de eigenaar de burgemeester te vertellen dat hij het gezeur en de schade zat is.
Alle gebruikers zijn blij dát ze er kunnen rijden.
Een paar weken terug was bokt-Bandida hier en ik heb een stukje met haar over die route gereden. Uiteaard kwamen we op een héél smal deel een paar rap afdalende ATB-fietsers tegen. Ook al hebben we als stijgende verkeer voorrang werkt dat zo niet. Zíj konden op die listige helling niet makkelijk remmen/uitwijken en wij konden hen ook véél eerder opmerken.
Een stukje verder was het zó overgroeid dat de krassen op de zadels stonden.
´Réchten´???? Tsk. Ik tel mijn zegeningen, geef graag voorrang, buk of stap af, dat is ´redelijkheid´want ik ben heel blij dát ik er kan rijden....
Maar ja, ik woon ook in de ruime vrijheid blijheid.... Verward

hc

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 00:52

Huertecilla schreef:
....In het wegenverkeersreglement is het verplicht er gebuik van te maken als het op de gekozen route ligt.
De beheerder is voor onderhoud verantwoordelijk.

Je kan dus met de wet in de hand de beheerder op een veilige inrichting en -onderhoud aanspreken. daarbij moet je uiteraard de redelijkheid in acht nemen.
Dat ´redelijkheid´ omvat de omstandigheden maar ook de politieke agenda.

OK dan! Pling Slim Doei, doei