Sportiviteit en dressuur gaan nog niet hand in hand?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Unfaithful

Re: Sportiviteit en dressuur gaan nog niet hand in hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:25

Tsja. Ik denk overigens ook dat als Satchmo niet in de staak was gegaan, Isabell het goud had gewonnen. Nu is het gewoon zo dat Anky beter heeft gereden en het goud dus verdiende. Vind dus niet dat Isabell d'r kür hoger gewaardeerd zou moeten worden, eerder een paar procenten lager vanwege het staken en andere foutjes. Maargoed, dat is mijn idee Haha!

Edit: Dat bedoel ik overigens niet negatief hoor. Er zaten natuurlijk ook hele mooie onderdelen in Isabell haar proef.
Laatst bijgewerkt door Unfaithful op 19-08-08 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:26

Over die "angst"

Ik denk dat het niet meer dan normaal is om voorzichtiger te worden als je een paar goede klappers gemaakt hebt.. Ze had haar been gebroken door Joker als ik me niet vergis en ze is toen ook lelijk van Nelson afgeklapt een keer op een groot evenement..

Zou niet iedereen dan voorzichtiger worden? We zijn allemaal geen 12 meer (althans de meeste van ons)

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:31

Wat ontzettend leuk om die reactie's van een duits forum te lezen Haha!
Waren we niet de enige Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:33

Ik vind dat Isabell fantastisch kan rijden, en gun haar zeker veel...

Maar NIET vandaag (en ook niet tijdens de GP en special Haha! Haha! )!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:36

CielitoLindo schreef:
runningkawa schreef:
Ik denk als satchmo niet in de staak was gegaan dat isabel had gewonnen. En denk zelfs terecht. Ja

Maar waar ik me wel over verbaas dat een paard zo giga in de staak een 2e plek kan rijden...
Dat kan imo niet...

Mee eens Ja

Als een paard tijdens een springproef zo in de staak zou gaan wordt je geelimineerd..

Volgens mij geldt dat hooguit als een weigering.

Paard gaat op 1 oefening in de staak. Dus voor 1 onderdeel een 0. Wij simpele zielen kunnen dat meestal niet meer goed breien. Maar iemand als Isabel, die 9ens en 10en rijdt wel.
Ik heb niet de punten per onderdeel gezien. Dus ga hier verder niet over oordelen.
Ben het wel eens met het gegeven dat er een aantal nette kuren onderwaardeerd zijn vandaag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:37

Niet om het een of ander hoor, maar wat is de voorpagina nieuwswaarde van dit topic? Dat 'men' onsportief is, is iets van alle dagen en komt in alle sporten voor geloof ik Lachen.

Dat Isabell niet genoeg is afgestraft is voor sommigen misschien, maar het was maar 1 onderdeel en 2 keer de overgang en ik denk dat ze daar 0-en voor heeft gekregen. Zolang je binnen een x aantal seconden je proef weer hervat, kun je niet geëlimineerd worden, hoe graag een aantal bokkers dat ook had gewild. De rest van de onderdelen mocht gewoon weer een eerlijk cijfer krijgen, hoog bij goed en niet hoog bij niet goed.
Ze kan beter, maar dat komt nog wel!

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:39

Deze was eerlijk voor Nederland die vorige was eerlijk voor Duitsland.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:40

Needje schreef:
CielitoLindo schreef:
Mee eens Ja

Als een paard tijdens een springproef zo in de staak zou gaan wordt je geelimineerd..

Volgens mij geldt dat hooguit als een weigering.

En 2 weigeringen is een bel dat je mag vertrekken. Als Satchmo 2x in de staak was gegaan had ze nog niet hoeven vertrekken

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:40

Om heel eerlijk te zijn zag ik echt een geweldige combi toen Isabel met Satchmo de ring in kwam. Zo mooi! Het leek allemaal zo gemakkelijk te gaan en met zoveel kwaliteit.
Zonde dan ook dat hij vandaag voor de 2e keer de staking in ging. Ik was eigenlijk nog tamelijk verbaasd dat ze nog zoveel punten kregen.

Ankie heeft terecht gewonnen. Maar haar proef vond ik er veel meer gespannen uit zien. Als Isabel geen verzet had gehad dan was zij imo de terechte winnares geweest. Maar zo was het niet.

HP vond ik vandaag veel fijner en meer ontspannen rijden dan de vorige 2 keren.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:42

Als Isabell haar paard niet in staking was gegaan en hogere punten had gehad, had Anky anders gereden dan nu, ze ging nu op safe.Dus hóe kun je nu beoordelen dat Isabell dan hoger had gescoord Verward

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:42

bizzybijtje schreef:
pharagirlke schreef:
Overigens waarom dressuursport weer? Terwijl het er bij de springsport volgens mij minstens even hard aan toe gaat... En dan is bokt zo'n "anti generaliseren" forum Lachen Way to go

Ik denk overigens ook dat Isabelle gewonnen had als hij niet in de staak was gegaan. Hij liep de proeven die ik gezien heb veel soepeler dan Sali. Anky reed heel voorzichtig en dat straalde er van af... Te begrijpen maar Isabelle durfde meer risico te nemen, had dat gelukt (foutjes zijn menselijk en paardlijk) had ze beslist gewonnen. Lachen

Anky had minder risico genomen omdat het niet nodig was, omdat het bij Isabell dus misging.

Bij springsport is het wel eerlijker omdat het geen jurysport is. Balk eraf is balk eraf. Weigering is weigering.
Dus dat vind ik niet te vergelijken.

De jury doet er ook niet toe. Het gaat hier om de supporters Knipoog Ik kan met jumping even zeer zeggen "ik hoop dat die Nederlanders het goed verknoeien zodat Jos op 1 staat" Knipoog Das evenzeer onsportief.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:44

Voordeel van het springen blijft toch Pharagirlke, dat er geen discussie mogelijk is over de puntenverdeling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:45

Nou, als Isabell voor die Piaffe gewoon 2 x een 8 had gehad ipv een 0 en ook voor de overgangen 8-en (2 x) dan had dat 32 punten gescheeld in het totaal. Dan nog wat algemene onderdelen, maar ik weet niet uit mijn hoofd wat er allemaal beoordeeld wordt aan harmonie enzo.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:45

Ben ik dan nu echt de enige die de passage-piaffe van Isabel niet sterk vond? Ook niet aan het begin van haar proef. Neemt niet weg dat ze een zeer mooie proef heeft gereden, maar in die 2 gangen mist Satchmo naar mijn gevoel toch wat actie van achteren uit.
Daarentegen vond ik de Rus erg sterk, ik ben benieuwd of we nog meer van deze amazone gaan horen. Paard is immers al 18, maar het was erg jammer dat hij zo druk was en daardoor zijn overgangen verspeelde.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:47

CielitoLindo schreef:
Voordeel van het springen blijft toch Pharagirlke, dat er geen discussie mogelijk is over de puntenverdeling

dáár heb je me ook niet over gehoord Haha! Maar voor zover ik hier lees, gaat het vnl om de reacties van de bokkers (en duitse forummers) over de ruiters. En dat kan net zo goed bij de springruiters. Knipoog Die puntenverdeling hebben wij ons IMO niet mee te moeien, de jury is daar voor op geleid en zal naar eer en geweten punten.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:49

En Needje om nog even terug te komen op het staken in een verder "perfecte" proef, ik vind persoonlijk dat op Olympisch niveau een paard gewoon helemaal niet hoort te staken op die manier.

Tactfoutjes en/of kleine miscommunicatie vind ik wat anders dan een paard wat echt in protest gaat zoals Satchmo deed.

Maargoed dat is mijn persoonlijke mening, ik ben verder geen dressuurfan wat dat aangaat..

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:50

pharagirlke schreef:
CielitoLindo schreef:

dáár heb je me ook niet over gehoord Haha! Maar voor zover ik hier lees, gaat het vnl om de reacties van de bokkers (en duitse forummers) over de ruiters. En dat kan net zo goed bij de springruiters. Knipoog Die puntenverdeling hebben wij ons IMO niet mee te moeien, de jury is daar voor op geleid en zal naar eer en geweten punten.

En daar gaat nou juist de hele discussie over op dit moment dacht ik Lachen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:51

CielitoLindo schreef:
En daar gaat nou juist de hele discussie over op dit moment dacht ik Lachen

Als ik de quotes zie draait het vooral om "hopen dat satchmo schrikt" en "anky is een schijter" Clown Las iig weinig van de jury. Haha!

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:52

Nou volgens mij gaat het nu (weer) over het wel of niet verdiend winnen/verliezen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:54

CielitoLindo schreef:
Nou volgens mij gaat het nu (weer) over het wel of niet verdiend winnen/verliezen

Maakt ook niet uit waar het over gaat Haha! Mensen zouden eens moeten leren dat dingen nu eenmaal zijn zoals ze zijn. Over vier jaar weer een kans. Halve oorlogen om die stomme medaille...Da's toch niet meer normaal. Zo hoort competitie niet te zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:55

CielitoLindo schreef:
En Needje om nog even terug te komen op het staken in een verder "perfecte" proef, ik vind persoonlijk dat op Olympisch niveau een paard gewoon helemaal niet hoort te staken op die manier.

Tactfoutjes en/of kleine miscommunicatie vind ik wat anders dan een paard wat echt in protest gaat zoals Satchmo deed.

Maargoed dat is mijn persoonlijke mening, ik ben verder geen dressuurfan wat dat aangaat..

Isabell vertelde een paar dagen geleden in een interview met de duitse tv, dat het jaren geleden was dat Satchmo zo gereageerd had, maar dat het altijd kan gebeuren bij zo'n sensibel paard...en nu vandaag dan weer...vond het erg sneu en heb stiekem ff een traantje gelaten Bloos! Maar dat moet je hier niet te hard roepen in het oranje-kamp geloof ik Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:58

Picasso, ik kreeg het er ook koud van hoor en ik hoop dat Isabell wel verder blijft gaan met hem, want hij is een klasse apart.
Er is een ander topic over de jurering, dit topic gaat over de onsportiviteit onder de fans van de verschillende ruiters.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 21:59

Ik vond het gewoon enorm sneu voor Isabel.
Ik vind het een fijne amazonde en ze heeft het imo ook netjes opgelost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 22:01

Wie van ons had er niet de rest van de proef als een verschrikt hert op gezeten Lachen. Nja, of in ieder geval een beetje van ons a propos. Ga er maar aan staan, voor het oog van de wereld.

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 22:02

Feit blijft dat Isabelle een goede proef heeft gereden. Dat haar paard staakt is een momentopname en daar wordt ze voor gestraft door de mindering in punten op dat onderdeel.
Zou toch ook van de zotte zijn dat door een staking op 1 onderdeel de rest ook nog maar matig beoordeeld zou mogen worden. Als de rest goed gaat dan dien je daar toch ook goed op beoordeeld te worden??!!
Een dergelijke staking zou misschien niet mogen op dit niveau, maar het blijven dieren en mensen die met ongekende spanningen hebben te dealen en ja dan kan zoiets gebeuren.
Vind ik niet dat ze daardoor dan maar van het podium af moet. Nee alsnog een verdiende 2e plek vind ik.. Pling