Potentiële dreiging door Afrikaanse paardenpest

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Emeraldo

Re: Potentiële dreiging door Afrikaanse paardenpest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 14:09

Knutten zitten er inderdaad al jaren. Maar er zijn ontzettend veel verschillende soorten cullicoides. De ene kan wel drager zijn van BTV of AHS, de andere niet. De cullicoides die deze ziektes kunnen verspreiden zijn de afgelopen jaren naar het noorden getrokken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 14:10

Ja, dat snap ik wel, maar helaas kan ik er weinig aan doen voor dit moment. Als er vaccinatie komt, ben ik de eerste die mijn paard laat inenten. Maar ondertussen staat hij gewoon bij de knutten e.d.

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 14:16

Nu is er niks aan te doen. Op het moment hoeft dat ook helemaal niet. Paard binnen zetten heeft toch geen zin, want uit onderzoek is gebleken dat knutten net zo veel binnen als buiten zitten. Mijn paard staat ook gewoon buiten.
Er is nog geen AHS in Europa, zodra het in Spanje of Frankrijk arriveert ga ik me pas zorgen maken...

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 14:16

Gedverdemme, hopelijk blijven die vieze muggen ver van ons weg

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 14:21

Emeraldo schreef:
Nu is er niks aan te doen. Op het moment hoeft dat ook helemaal niet. Paard binnen zetten heeft toch geen zin, want uit onderzoek is gebleken dat knutten net zo veel binnen als buiten zitten. Mijn paard staat ook gewoon buiten.
Er is nog geen AHS in Europa, zodra het in Spanje of Frankrijk arriveert ga ik me pas zorgen maken...

Tja, en dan nog...... Mijn paard is doodongelukkig binnen en ik kan hem moeilijk opsluiten. Daarbij rij ik ook in een gebied met knutten.... Dus moeten we dan allemaal een binnenbak met horren gaan regelen? Verward

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 16:14

Hopelijk is dit niet een ziekte waardoor paarden geruimd moeten worden zoals de vogels en koeien...
Was er al bang voor dat ze wat zouden vinden om zo ook het paarden aantal te verkleinen Boos!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 16:35

Emeraldo schreef:

???

Vorig jaar op drie verschillende paardhouderijen hier in Andalusië!!!
Je Junta heeft de registratie en controle echter goed voor elkaar en het bleef beperkt tot die adressen.
De laatste grote epidemie was begin jaren negentig onder controle. Je ziet hier veel oudere paarden met een X op de schouder gebrand ter identificatie tijdens het vaccinatieprogramma destijds. Onze oudste merrie idem.

De mug welke blauwtong verspreid is dezelfde als voor paardenpest en het vliegje migreert hier vrijwel het hele jaar.
Blauwtong lijkt hier helaas endemisch geworden te zijn.
De maatregelen welke de migratie van de mug en de verspreiding van blauwtong moeten beperken beschermen ook de paarden tegen de verspreiding van paardenpest.
Óf AHS in Europa voorkomt is geen vraag: het komt regelmatig voor. Het is alleen de vraag hoe goed de Europese overheid de verspreiding kan voorkomen. Daarvoor is medewerking van de houders nodig: hou je bijvoorbeeld strikt aan de veterinaire regels voor registratie en vervoer.

hc

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 16:49

Ik weet dat er eerder wel uitbraken zijn geweest in Zuid-Europa en Noord-Afrika. Maar geen actuele uitbraken (zie de link die ik gaf op de vorige pagina).

Áls de ziekte uitbreekt worden alleen de besmette paarden geruimd. (zie draaiboek op www.minlnv.nl)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 17:27

Emeraldo schreef:
Maar geen actuele uitbraken (zie de link die ik gaf op de vorige pagina).

Nee geen uítbraken; het bleef netjes tot de bedrijven beperkt. Het draaiboek van de andalusische junta werkt prima.
Vorig jaar drie keer de kop opsteken in de deelstaat waar ik woon vind ik evenwel actueel genoeg om mijn paarden netje te de-insecticeren bij verplaatsing ervan Knipoog

hc

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 17:32

Emeraldo schreef:
Áls de ziekte uitbreekt worden alleen de besmette paarden geruimd. (zie draaiboek op http://www.minlnv.nl)

En dat is nou precies waar ik bang voor ben...ik hou mooi mijn mond stijf dicht mocht Miro symptomen krijgen....
Maar het zal wel weer van een knut een olifant maken zijn Tong uitsteken

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 17:35

AnjaKos schreef:
Emeraldo schreef:
Áls de ziekte uitbreekt worden alleen de besmette paarden geruimd. (zie draaiboek op http://www.minlnv.nl)

En dat is nou precies waar ik bang voor ben...ik hou mooi mijn mond stijf dicht mocht Miro symptomen krijgen....
Maar het zal wel weer van een knut een olifant maken zijn Tong uitsteken

Besmette paarden overlijden vrijwel zeker en op een heel ellendige manier. Beter rap de DA bellen als je het ziet en hopen dat de paarden van je buren niet ook besmet worden.

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 18:00

Op pagina 1 staat anders dit: Vesiculaire stomatitis is een virusziekte die voorkomt bij paarden, runderen en varkens en mogelijk bij schapen en geiten. Ook de mens is er gevoelig voor. Er gaan weinig dieren aan de ziekte dood. De verschijnselen van vesiculaire stomatitis lijken op mond- en klauwzeer.

Dus als ik mijn paard op wat voor manier kan redden zal ik dat zeker doen....

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 18:23

AnjaKos schreef:
Op pagina 1 staat anders dit: Vesiculaire stomatitis is een virusziekte die voorkomt bij paarden, runderen en varkens en mogelijk bij schapen en geiten. Ook de mens is er gevoelig voor. Er gaan weinig dieren aan de ziekte dood. De verschijnselen van vesiculaire stomatitis lijken op mond- en klauwzeer.

Dus als ik mijn paard op wat voor manier kan redden zal ik dat zeker doen....

Op pagina 1 staat gewoon een slecht geschreven krantenartikel met een opsomming van een aantal verschillende dierziektes.
De discussie waarop jij in je eerste post reageerde ging over Afrikaanse Paardenpest (African Horse Sickness). Dit is een andere ziekte dan de Vesiculaire stomatitis die je in je laatste post aanhaalt.

Afrikaanse paardenpest is zeker geen fijne ziekte, en de kans dat een paard deze overleeft zonder door een lijdensweg te gaan is zéér klein. Het is dus ook in het belang van je paard als je je gewoon aan het draaiboek houdt.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 18:43

Plus, stel je voor, laat je je eigen paard een lijdensweg doorgaan maar hoe denk je dat de buurt reageert als al hun paarden ook ziek worden en overlijden? Ze komen er echt wel achter hoor. Dat doe je een ander toch niet aan....

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 18:48

rebati schreef:
Dit bericht stond niet zo in de krant, iig bij ons niet. Er stond een stuk over blauwtong bij schapen enz, en daar stonden verschillende andere ziektes ook bij beschreven.

Er hoort idd nog een heel stuk bij Ja

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 19:17

De paarden zullen uiteindelijk stikken in de meeste gevallen. Met google kun je ook foto's vinden als je zoekt op AHS. Bij de palomino die daar ligt zie je een soort schuim uit de neusgaten komen. De longen lopen simpelweg vol. Als mijn paard deze ziekte ooit krijgt zal ik zo snel mogelijk de dierenarts bellen. Voor mijn paard zelf en natuurlijk voor alle andere paarden in de omgeving!

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 22:31

oomens schreef:
Op pagina 1 staat gewoon een slecht geschreven krantenartikel met een opsomming van een aantal verschillende dierziektes.
De discussie waarop jij in je eerste post reageerde ging over Afrikaanse Paardenpest (African Horse Sickness). Dit is een andere ziekte dan de Vesiculaire stomatitis die je in je laatste post aanhaalt.

Afrikaanse paardenpest is zeker geen fijne ziekte, en de kans dat een paard deze overleeft zonder door een lijdensweg te gaan is zéér klein. Het is dus ook in het belang van je paard als je je gewoon aan het draaiboek houdt.

Ok dan heb ik het verkeerd gelezen/begrepen, sorry dan.
Voorlopig maak ik me geen zorgen, als het in de buurt komt is dat vroeg genoeg maar het zal wel meevallen allemaal.
Ze willen gewoon het mestoverschot inkrimpen en ik had wel verwacht dat ze bij de paarden ook iets zouden vinden.
MKZ, vogelgriep, varkenspest en nu de Afrikaanse Paardenpest, komt ze wel erg goed uit allemaal Boos!

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 23:16

toevallig vond ik vandaag een bit terug van een jaartje geleden. Hierin staat een uitgebreid artikel over paardenpest. Er is een vaccin tegen maar die wordt nog niet geproduceerd omdat producenten het niet willen voordat het uitbreekt omdat er dan niks verkocht wordt. En dat het in 1996 in Spanje is geweest.
In het draaiboek wat Bit toen als laatste zo'n beetje heeft gelezen stond dat alle paarden die op dezelfde plek staan dan 1 besmette zullen moeten worden afgemaakt. Maar dit draaiboek zou weer veranderen. Dat is jammergenoeg niet erg duidelijk.

Die Knutten die het overbrengen overleven omdat de aarde opwarmt en ons klimaat dus warmer wordt en ze hier zelfs de winter overleven, ook mensen met zomereczeempatientjes merken dit, want dat zijn dezelfde mugjes.