"Paardenmarkten zijn niet meer van deze tijd"

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rody01

Re: "Paardenmarkten zijn niet meer van deze tijd"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 10:48

Een buurman van ons gaat ook altijd naar markten, om bloemen te verkopen. Dan neemt hij altijd paarden mee naar huis. hij heeft er nu al 150. Maar ze hebben genoeg plaats in de weilanden die hij heeft. Als ze een mooi pony'tje vinden, gaat ie naar zijn dochter. En een keer mocht ik een geweldig bonte b pony hebben. Spijtig genoeg kon ik niet met haar opschieten. We pasten gewoon niet bij elkaar. Nu heeft mijn vader er een gekocht voor mij(Niet bij de markt weg hoor! Gewoon uit een gezin.). Natuurlijk hoef ik er dan niet meer 1 van hem. Maar 3 dagen terug had ie een jonge fries. Voor 3 euro wilde hij hem verkopen aan ons!
Ik vind markten ook vreselijk! Maar die man haalt er wel allemaal gezonde paarden weg. Dus ze zijn er wel.
Ik ben er 1 keer geweest.

Edit: geen echte fries!

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 10:55

Ik ben afgelopen week naar de markt in Bemmel geweest.
Het viel me heel erg mee. De paarden staan er van 5.30 tot 9.30 en de kermis is helemaal aan de andere kant.
De paarden zijn lang niet meer zo slecht verzorgd als een paar jaar terug er is nu ook(steekproef gewijs) controle van een dierenarts dus de handelaren nemen het risico niet meer.

Er is ook continu controle door organisatoren van de paarden markt en ook de dierenbescherming en de politie loopt er rond dus als er echt iets ernstig mis is dan word er heus aan de bel getrokken.

En mensen die hun paard (onnodig)een paard een lel verkopen die zie je ook ook op wedstrijden rond lopen als hun paard niet heeft gedaan zoals zij zelf verwacht hadden(wiens schuld is het dan...).

Wel vind ik het erg dat er veel pony's verkocht worden aan mensen die er de ballen verstand van hebben....leuk een pony voor op het balkon

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 11:05

Ik heb mijn shetlandpony gekregen en ze kwam van de markt. Ik ben blij dat ze nu een superleven bij mij heeft. Bloos

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 11:16

ik ben geweest en heb de belg gezien.. wat die aan zn been had?? een begin stadium van dit...

[MD] Weet iemand wat dit paard heeft??? (foto)

heb even staan kijken, ik rook de lught en herkende het meteen ( een van onze paarden had een kwaadaardigtumor aan z'n piemel)
en meteen moest ik denken aan het topik die ik hierboven heb gelinkt ( deze belg vd markt had het alleen vele malen minder)
De fries had erg lange voeten, zou je die bekappen dan bleef er een mooie voet over ( moest zo een 5sentimeter af) wat die fries "zielig" maakte was dat ze exzeem had en dus veel kale plekken.
zelf hebben we een witte pony mee naar huis genomen, die nu vrolijk in de wei staat te eten, ook zij heeft wat mok aan dr aghterbeen, maar sommige dingen moet je doorheen kijken, een paard bij een partikulier thuis in de wei kan ook mok hebben..
Ik kan niet zeggen dat ik ( buiten die 2 gevallen) het erg dramatish vond, kom elke 2 weken op markten en daar zie je wel eens ergere dingen....

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 11:18

vind het een beetje overdreven.
kom zelf regelmatig op paardenmarkten en heb eigenlijk nog nooit iets onwijs schokkends gezien wat mij is bij gebleven.
tuurlijk zijn er pony's bij die een hoefsmidje kunnen gebruiken of wat meer vet op lichaam mogen hebben.
maar bedenk is waar die paarden vandaan gehaalt worden ook vaak bij een particulier of een boer hoor , en daar komen ze ook vaak vandaan met slechte hoeven etc.
dus het is niet alleen bij handelaren dat de beesten het 'slecht' hebben , ga eens kijken bij particulieren daar staan ook genoeg ziellige beestjes tussen hoor.
en dr zijn ook pony's die wel een goed tehuis krijgen.

ook word er vaak bij aanvoer wel gecontroleerd op wat voor paarden er de markt op worden gebracht.

en als een paard een tik krijgt hoeft dat echt niet altijd onnodig te zijn , toeschouwers weten vaak niet wat er aan de hand is of als een paard druk word met ze alle eromheen gaan staan en toe gaan kijken... jaa dat zal het paard fijn vinden Vork en als paard dan ff een corigerende tik krijgt is het gelijk AAAHHH hij slaat het paard.

veder staat er in artikel iets over jongeren , ik kan me vaak eerder ergeren aan ouders die zo-maar hun kind op een pony zetten Sigaar

veder vermaak ik me toch altijd goed op paardenmarkten , heb zelf pony die vroeger van de paardenmarkt is afgekomen en dat is ontzettend leuk beestje Lachen

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 11:21

Ik sprak gisteren nog een menner die aan het trainen was met zijn Fjord. Hij rijdt klasse 2. Heeft het dier als veulentje op de markt in Loenen gekocht.....zo zie je maar...

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 11:22

weet je waar ik me kwaad over heb gemaakt??

een vrouw met zo een duo wandelwagen loopt ertussen, 2 jonge friezen waren aan het dolle en die wandelwagen lag er bijna onder, die vrouw kwam lijkwit naast ons staan, zegt mn vriend

das ook niet slim he??

ja hoezo?? wat moet ik dan doen???

ja duhhh je kids thuis laten, of niet er tussendoor gaan lopen!!!

ik vraag me dan af... willen die ouders van hun kinderen af?? het word TIG KEER om geroepen,
"ouders let op uw kinderen, ga niet met ze tussen de paarden door"

sommige leren het gewoon nooit

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 11:26

stalnijmegen schreef:

een vrouw met zo een duo wandelwagen loopt ertussen, 2 jonge friezen waren aan het dolle en die wandelwagen lag er bijna onder, die vrouw kwam lijkwit naast ons staan, zegt mn vriend

das ook niet slim he??

ik vraag me dan af... willen die ouders van hun kinderen af?? het word TIG KEER om geroepen,

klopt en gebeurt er dan wat dan ligt het natuurlijk weer aan het paard Ach gut

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 11:33

stalnijmegen schreef:

das ook niet slim he??

He-le-maal mee eens.. hier verwonder ik me dus altijd over inderdaad...
2 jaar geleden is er iemand met zijn kop op de stoeprand geduwd door een paard wat gigantisch opgejaagd werd, welteverstaan een hengst... En dan staat er een vrouw met een kinderwagen naast, dan denk ik: Mens...? ben je wel wijs???
Sommige mensen hebben werkelijk het verstand in hun reet zitten.

Wat de paardenmarkt betreft, ja je komt inderdaad het één en ander tegen, maar net zoals hier eerder gezegd wordt, voor genoeg paarden is het een verlossing. Buiten dat trek ik ook wel eens mijn bek open naar iemand die labiel staat te doen. Afgelopen oktober stond er een handelaar een ezel te verkopen. Dat beest was ontzettend lief, en die man gaat doodleuk op zijn kop staan rammen en aan zijn oren trekken om maar te laten zien dat hij zo braaf is. Waarop ik even meldde: '' HEY wil je ff normaal doen, ik ram toch ook niet op jouw hoofd en trek toch ook niet aan jouw oren om te laten zien dat je braaf bent!
daar krijg je wel weer dit op: ''Wie zegt dat ik braaf ben..?'' maar ik was het toch maar ff kwijt Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 11:36

Grootste probleem van de markten: alleen maar stadsmensen die alles zielig vinden en steeds minder echte paardenmensen/handelaren/boeren die tenminste wel weten waar ze mee bezig zijn.

Natuurlijk gebeuren er dingen die niet door de beugel kunnen qua omgang en gezondheid. Alleen vind ik de markten echt niet veel slechter dan het gemiddelde concoursterein waar er rustig op los geslagen en geprikt wordt en paarden vaak ook met 30graden uren op een trailer staan.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 11:44

Ik heb er al een paar keer een (leuk) paardje weggehaald en ik ben vrij weinig schokkende dingen tegengekomen. Ik hou van de sfeer van mensen met handjeklap en boerenpetjes. Ik ben alleen geen fan van markten die de hele dag duren, dat vind ik voor de paarden ook te lang

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 12:00

Ik ben het er wel mee eens, maar wat is het alternatief dan??? waar moeten dan die dieren verhandeld worden? Imo beter een dag op de markt dan 3 weken in een vieze ouwe schuur......

zolang er geen beter alternatief is lijkt het me heel zinvol die markten te laten bestaan....... anders krijg je nog veel meer schrijnende gevallen

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 12:19

Paardenmarkten zijn inderdaad niet meer van deze tijd. Helemaal mee eens en van mij mogen ze allmeaal afgeschaft worden. Het is natuurlijk ook zo dat we in eigen boezem moeten kijken. Ikzelf heb nog nooit een paard verkocht voor de slacht. Ik heb überhaupt nog nooit een paard verkocht èn dat in 30 jaar tijd dat ik in de paarden zit.
Men kan natuurlijk niet allemaal zo krankzinnig zijn als ik maar ik vind als je een veulen fokt, dat je er verantwoordelijk bent. Momenteel staan we met zo'n 10 paarden waaronder 1 twenter, 2 jaarlingen en 2 veulens. Als ik er eentje verkoop dan zal het zeker aan iemand zijn waar ik een goed gevoel bij heb. Bovendien zijn al onze jonge paarden "niet voorbestemd voor menselijke consumptie" (staat in paspoort).
Ik zou nog liever een paard veel goedkoper verkopen aan iemand waarvan ik weet dat hij of zij er goed gaat voor zorgen dan aan een of andere springjuppy met een kast van een vrachtwagen maar zonder hart voor zijn dieren.
Ik erger mij tegenwoordig dood aan al dat gedoe op de wedstrijden. Je ziet tegenwoordig heel veel mensen met paarden maar bitter weinig paardenmensen. Paardensport is een soort forum geworden van de happy few die zich kost wat kost in de kijker willen plaatsen. Voor mij hoeft dit allemaal niet meer en vandaar dat ik quasi niet meer naar wedstrijden ga kijken.
Wat dat betreft vind ik in de military echte paardenmensen.
De engelsen zijn op dat punt ook top vind ik. Ik heb zo de indruk dat het daar nog echt om het paard gaat terwijl het hier meer en meer een circus wordt van de hele rijken.
Gelukkig zijn er nog die uitzonderingen die het allemaal nog mooi houden. Daarom vind ik Nederland ook een echt paardenland in vgl. met mijn Belgenlandje.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 12:45

frisiangirl schreef:
Voor zover ik weet staat bij de ingang van de Zuidlaardermarkt de LID en controleerd (zo goed en zo kwaad als het kan) de paarden die aangevoerd worden. Natuurlijk staan er op de markt ook paarden die erg mager zijn of slechte hoeven hebben, maar die mensen worden wel degelijk aangesproken. Zo waren er ook een paar polen die probeerden met geweld een paar veulens in een vrachtauto te krijgen. De LID is erbij gekomen en de polen hebben een waarschuwing gekregen en de LID heeft hen geholpen op normale manier de veulens te laden. Het is een begin en natuurlijk zal er echt wel eens een paard aan hun oog ontglippen, maar er wordt in elk geval geprobeerd om er wat aan te doen!
Ik ga nog steeds met plezier naar de markt en koop daar ook wel eens een paard.

het enige probleem met al die mensen is dat ze denken dat als de markt wordt afgeschaft er geen zielige paarden meer zijn voor de slacht. lekker kortzichtig.
ik kom al jaren op de markt met de handelaar waar ik verzorg en vind het leuk.
tuurlijk zitten er tussen die eigenlijk niet kunnen maar vind het de laatste 2 jaar steeds beter worden.
vind het een domme reactie: hun staan er bij maar doen echt niets, als je het er niet mee eens ben doe dan wat.
maarz e lopen alleen interessant rond.

en over de huisvesting: kom gerust een keer bij ons kijken en en ik weet er nog wel een paar waar je hartelijk welkom bent.
we hebben meest goede papieren pony's die prima in orde zijn.
ze hoeven op de paardenmarkt na niets te doen en worden dagelijks verzorgd.
en er lijken nog steeds echt mensen te denken dat handelaars slachtpaarden fokken ofzo
meestal is het voor het plezier en de kunst is zo goed mogelijke pony's te krijgen.
voor de winst redt je tegenwoordig bijna niet meer.
en ik de stallen door heel nederland zijn er ook zat pijnlijke gevallen.

als de DB nou eens wat meer deed zou het echt leuk worden.
tuurlijk hebben ze beperkte rechten, maar misschien zouden ze daar moeten beginnen.
als heel bokt zijn handtekening zet..

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 13:04

quintolover schreef:
Binnenkort is hier in purmerend een paardenmarkt.
Ik ga er misschien heen, want ik vind dat ook paarden daar
een tweede kans verdienen.
Alleen ik neem ze liever allemaal mee.
Ik ben nog nooit op een paardenmarkt geweest en weet ook niet
wat ik kan verwachten.

Ik wou daar ook graag heen met de bedrijfsleider van de manege waar ik rij.
Ik wacht er nog minimaal een jaar mee.
Zorg ervoor dat je iemand mee neemt die verstand heeft!

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 13:12

Het blijft gewoon een hekelpunt. Zoals eerder is gemeld er zijn te veel mensen met paarden en te weinig paardenmensen. Daarnaast kunnen vele mensen niet een juist oordeel vellen omdat ze er geen verstand van hebben maar hun menselijke emoties op het paard projecteren.

Dat we blij moeten zijn dat paarden op de markt terecht komen zodat ze weg kunnen uit slechte huisvesting ben ik het niet mee eens. Als er meer controle zou zijn op huisvesting en gezondheid zouden er minder paarden verwaarloosd worden. Eigenlijk is het wel belachelijk dat je er doorheen moet kijken dat een paard slecht op zijn hoeven staat, mager is of een slecht gebit heeft. Wij als eigenaar zijn verantwoordelijk, en het is niet zo dat als je die verantwoording niet aan kan je eerst het paard mag verwaarlozen en dan naar de markt mag brengen. Mijn mening is dat er in het algemeen harder opgetreden moet worden en daar hebben we zelf ook een aandeel in. Probeer zelf ook rond je te kijken en het eventueel te melden als er iets opvalt. Aan de andere kant moet er wel heel wat gebeuren wilt de dierenbescherming optreden.

Je moet je eens bedenken dat je als paard GEEN keus hebt en afhankelijk bent van wat je baasje met je wilt. Ik heb medelijden met menig sportpaard, oud paard en het overschot aan veulens.

Ook ik kan me niet verlossen van mijn paarden, want ik heb voor ze gekozen en zal er alles aandoen om ze een goed leven te kunnen bieden. Dat is dus ook op tijd beseffen dat je niet in staat bent de zorg te dragen of dat ze lichamelijk dusdanig afgetakelt zijn dat euthanasie de enige optie is. Hiervoor heb ik geen paardenmarkt nodig. En zo zou dat ook bij alle andere eigenaren moeten zijn!

Om dus iets aan het dierenleed te kunnen doen heb ik een stichting die oude en geblesseerde paarden opvangt. Dat zijn dan toch weer een aantal paarden die gered zijn uit de donkere stalletjes en niet op transport hoeven naar Italië. En ik kan je verzekeren dat dat een beter gevoel geeft dan de paarden op de markt te bekijken en te zeggen dat het wel meevalt.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 13:17

daar ben ik het mee eens!
Het begint met de eigenaars, maar dat is al vaker gezegt.
Goed dat je zulke paarden wil opvangen.
Dat is ook wat ik wil gaan doen.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 13:19

Ben het er zooo mee eens.
Stoppen met die markten.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 13:26

gekvanfleur schreef:
frisiangirl schreef:
Voor zover ik weet staat bij de ingang van de Zuidlaardermarkt de LID en controleerd (zo goed en zo kwaad als het kan) de paarden die aangevoerd worden. Natuurlijk staan er op de markt ook paarden die erg mager zijn of slechte hoeven hebben, maar die mensen worden wel degelijk aangesproken. Zo waren er ook een paar polen die probeerden met geweld een paar veulens in een vrachtauto te krijgen. De LID is erbij gekomen en de polen hebben een waarschuwing gekregen en de LID heeft hen geholpen op normale manier de veulens te laden. Het is een begin en natuurlijk zal er echt wel eens een paard aan hun oog ontglippen, maar er wordt in elk geval geprobeerd om er wat aan te doen!
Ik ga nog steeds met plezier naar de markt en koop daar ook wel eens een paard.

het enige probleem met al die mensen is dat ze denken dat als de markt wordt afgeschaft er geen zielige paarden meer zijn voor de slacht. lekker kortzichtig.
ik kom al jaren op de markt met de handelaar waar ik verzorg en vind het leuk.
tuurlijk zitten er tussen die eigenlijk niet kunnen maar vind het de laatste 2 jaar steeds beter worden.
vind het een domme reactie: hun staan er bij maar doen echt niets, als je het er niet mee eens ben doe dan wat.
maarz e lopen alleen interessant rond.

en over de huisvesting: kom gerust een keer bij ons kijken en en ik weet er nog wel een paar waar je hartelijk welkom bent.
we hebben meest goede papieren pony's die prima in orde zijn.
ze hoeven op de paardenmarkt na niets te doen en worden dagelijks verzorgd.
en er lijken nog steeds echt mensen te denken dat handelaars slachtpaarden fokken ofzo
meestal is het voor het plezier en de kunst is zo goed mogelijke pony's te krijgen.
voor de winst redt je tegenwoordig bijna niet meer.
en ik de stallen door heel nederland zijn er ook zat pijnlijke gevallen.

als de DB nou eens wat meer deed zou het echt leuk worden.
tuurlijk hebben ze beperkte rechten, maar misschien zouden ze daar moeten beginnen.
als heel bokt zijn handtekening zet..

Mij is niet helemaal duidelijk waarom je mijn quote gebruikt.... Bloos

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 13:54

Bij ons in de stad is er ook ieder jaar een "paardenmarkt".
Vroeger werden er ook echt paarden verkocht enzo, nu is het meer een toeristen iets. Er staan wat trekpaarden, lekker hooi te eten, in een apart hoekje, waar onze manege ook met wandelpony's loopt. Dat vind ik wel een mooi alternatief. Je hebt toch nog een beetje een paardenmarkt idee, maar je komt geen zieke dieren tegen die voor de slacht bedoeld zijn. Lachen

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 13:57

Miss_Malfoy schreef:
Vroeger werden er ook echt paarden verkocht enzo, nu is het meer een toeristen iets. Er staan wat trekpaarden, lekker hooi te eten, in een apart hoekje, waar onze manege ook met wandelpony's loopt. Dat vind ik wel een mooi alternatief. Je hebt toch nog een beetje een paardenmarkt idee, maar je komt geen zieke dieren tegen die voor de slacht bedoeld zijn. Lachen

Misschien kunnen ze dit dan beter promoten! Zeker een goed alternatief

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 14:01

nickynicole schreef:
Miss_Malfoy schreef:

Misschien kunnen ze dit dan beter promoten! Zeker een goed alternatief

Vind dit eerlijk gezegd niks meer met een markt te maken hebben...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 14:06

frisiangirl schreef:
Vind dit eerlijk gezegd niks meer met een markt te maken hebben...

Die paarden staan er dan ook meer voor het idee. Het is al een heel oud iets, die markt. Het is dus vooral kermis, toeristen, kraampjes, maar in een rustig hoekje staan wat oude trekkers, trekpaarden, eventueel met veulens, wandelpony's, en soms kun je ook (onder begeleiding) een rondje daarop rijden. Dan zit er iemand achter of voor je die stuurt zegmaar.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 14:13

Quintolover: de markt in Purmerend stelt vrij weinig voor (of ze moeten hem nu wat groter gemaakt hebben) Haha!.

De veterinaire controle bij aankomst is goed, maar kan wel beter vind ik. Ze zien imo nog wel veel door de vingers.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 15:15

In zuidlaren proberen ze 1 toegang te maken waar elk dier doorheen moet, maar je hebt altijd mensen die via een andere route toch nog op het terrein weten te komen...
Ik heb nog 1 verhaal wat ik even wil vertellen omdat je soms snel verkeerd kunt oordelen:
Ik zag een friese merrie staan die erg mager was, een doorgezakte rug had. Er waren enkele mensen al naar de LID gestapt om deze te waarschuwen. De LID heeft de eigenaar gezocht en hem ter rede gesteld. Bleek dat dit een oude merrie was (25 jar) en hij hem niet meer kon verzorgen. Hij had haar mee naar de markt genomen omdat hij vlak in de buurt woonde en internet had hij nog nooit van gehoord. Hij had al meerdere kopers afgewezen omdat hij haar niet naar de slacht wilde laten gaan (merrie was door hem gefokt). Natuurlijk waren er toen ineens allemaal omstanders die haar wel wilden kopen ...uit medelijden! Ik ben in de buurt van die man gebleven en een wat ouder echtpaar is op hem afgestapt. Ze wilden de merrie graag van hem kopen voor hun 5 jarige friese merrie die door een ongeval niet meer te rijden was, maar die ze wel wilden houden. De boer was nogal sceptisch, maar de mensen hebben ( woonden in de buurt) hem direkt meegenomen naar hun huis en alles laten zien. Ze hebben zelfs een contract opgesteld! Ik heb van hem vernomen dat hij haar aan de mensen heeft gegeven, hij wilde liever een goed plek dan geld.....

Dus niet alle slecht uitziende paarden zijn slecht verzorgd of hebben slechte eigenaren. Wel is het natuurlijk goed dat mensen de LID erop wijzen...