Toerist gevallen van paard wekt vragen op bij strandwacht

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mammaslamma

Re: Toerist gevallen van paard wekt vragen op bij strandwacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 16:04

Ik kom een paar keer per week op deze manege, en er staat met grote letters dat het voor eigen verantwoording is, en als ik dan zie dat ze met teenslippers, korte broek en bijna achtertse voren wegrijden, zakt mijn broek daar van af.......
Blijkbaar denken mensen dat paardrijden een makkie is, het ziet er zo simpel uit.......
Je kunt het de manegehouder niet kwalijk nemen, boterhammen moeten er verdient worden, menden moeten zelf es wat slimmer zijn , er wordt verplicht dat je met cap rijd, en de paarden(redelijk) aangepast aan de rit.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 16:13

Voor ik mijn eigen paard had heb ik jarenlang veel buitengereden, ook op het strand. Een manege op Texel was het zooo verschrikkelijk zat dat mensen hun niveau te hoog inschatten dat ze iedereen die mee naar het strand wil laten voorrijden in de bak.
Als ze het niet vetrouwen, gaat de strandrit niet door voor deze ruiter. Desnoods gaat er een andere begeleider mee het bos in.
Deze zomer gingen dochter en vriendin een weekje naar texel en ik bracht ze weg. Ik had van tevoren ook een bosritje bij De Elzenhof geboekt en maakt een praatje met de eigenaar. Dit gaat dus nog steeds zo. Andere maneges (zoals Kikkert) laten mensen ook voorrijden voor ze naar het strand meemogen. Een meisje dat de ene dag bij Kikkert eraf gehaald werd, probeerde het gewoon de andere dag bij De Elzenhof. Ook daar viel ze door de mand en ging de strandrit niet door voor haar.
Je moet maar durven! Sommige mensen onderschatten de paarden en overschatten zichzelf....
Enne, geen ruiter gaat zonder fatsoenlijke cap op en goede schoenen aan mee hoor. En zo hoort het ook vind ik.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 16:25

het is wel waar hoor, ik heb ook ene keer een strandrit gemaakt,
ik kan dan paardrijden maar en waren er ook genoeg bij die nog nooit op een paard hadden gezeten.
Ze zetten je op een paard en gaan met die banaan...

Ik vind wel dat de verantwoordelijkheid aan beide partijen ligt.
Je kunt zelf nadenken dat als je niet (goed) kunt rijden dat het niet verstandig is om mee te gaan met een strandrit.
En de mensen die de paarden 'uitlenen' hebben daar ook een verantwoordelijkheid in.
Zowel voor hun paard als voor de 'klant'

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 16:34

Ik heb meerdere strandritten gereden, in Schoorl en in Renesse.
Moet zeggen dat de begeleiding in Schoorl 100x beter was dan in Renesse.
Kleine groep, ervaring werd duidelijk gevraagd en de risico's besproken.
Zelfs als je twijfelde mocht je niet mee.
2 begeleiders, 1 voor en 1 achter.

In Renesse waren we met een man of 25, slechte tuigage en slechte begeleiding.
Maar dat is mijn ervaring van toen Knipoog

MirK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 16:38

Met manege-eigenaars die centen willen verdienen en daarom beginnelingen de mooiste (wildste)ritten laten maken, heb ik geen meelij als ze eens een schadeclaim krijgen Bloos . Ze hebben verantwoordelijkheid naar hun klanten, maar ook naar hun eigen broodverdieners de paarden.Je kunt toch zo beoordelen of mensen weten hoe op te stijgen, de riemen in orde te maken en er enigszins netjes op te zitten?
Mensen die totaal geen verstand van de risico's van paardrijden hebben, verdienen het ook weer niet om ernstig letsel op te lopen op het strand...
Maar ongelukken kunnen altijd gebeuren. kan ook eens samenloop van omstandigheden zijn dat een goede ruiter van een goed manegepaard kukelt.
Zoals de verhalen van de manege's op Texel, dat klinkt als een verantwoord bedrijf.
Ik wil niet eens met een grote groep mee op strandrit, vaak erg hectisch en onoverzichtelijk Knipoog .

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 16:44

Yep, Ik heb daar nog nooit problemen gehad, ook geen absurd grote groepen. En die mensen moeten er ook van eten, maar wel op een verantwoordelijke manier. De zaken gaan trouwens prima, want de strandritten zitten al dagen van tevoren volgeboekt en dat is niet voor niets. Haha!

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 17:10

mammaslamma schreef:
Ik kom een paar keer per week op deze manege, en er staat met grote letters dat het voor eigen verantwoording is, en als ik dan zie dat ze met teenslippers, korte broek en bijna achtertse voren wegrijden, zakt mijn broek daar van af.......
Blijkbaar denken mensen dat paardrijden een makkie is, het ziet er zo simpel uit.......
Je kunt het de manegehouder niet kwalijk nemen, boterhammen moeten er verdient worden, menden moeten zelf es wat slimmer zijn , er wordt verplicht dat je met cap rijd, en de paarden(redelijk) aangepast aan de rit.

Wat een paupermanege zeg, als ze daar met teenslippers en korte broek mogen rijden.
Dát vind ik dus fout.

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 17:14

paardrijden is niet alleen maar op je gat zitten en voor de rest het paard laten werken, al denken veel mensen dat wel.

en willen de mensen er aan denken dat wij een cáp en geen helm dragen. Knipoog

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 17:27

Wat een paupermanege zeg, als ze daar met teenslippers en korte broek mogen rijden.
Dát vind ik dus fout.[/quote]

Zoals gezegd, dat is hun eigen verantwoording, als er wat van gezegd wordt en mensen willen toch zo gaan rijden, so be it.......
Kun je van alles over verzinnen, het is ook niet goed te praten, maar de zogenaamde ruiters die hier naar het strand komen om te rijden, komen in hun strandkloffie, stom, maar het gebeurt.....

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 17:29

mammaslamma schreef:
Zoals gezegd, dat is hun eigen verantwoording, als er wat van gezegd wordt en mensen willen toch zo gaan rijden, so be it.......
Kun je van alles over verzinnen, het is ook niet goed te praten, maar de zogenaamde ruiters die hier naar het strand komen om te rijden, komen in hun strandkloffie, stom, maar het gebeurt.....

Dán nog vind ik het niet netjes dat die mensen mogen gaan rijden. Bloos

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 17:32

Sammie schreef:
En wat als je je eigen rijervaring te hoog in schat Verward

het is mij even onduidelijk of dit een eigen paard of een rit op een manege paard betreft, maar hoe vaak ik in het laatste geval niet touristen heb horen zeggen: "Ja, ik kan rijden" en dan doelen ze later op een ritje op de kermis van 5 jaar geleden.

hoe serieus het onderwerp is vind ik dit toch echt een briljant grappige uitspraak.
Zo ook een vriendin van mij die overtuigt goed kon rijden en op een buitenrit met mij kon.
Als test 1 keer op mijn verzorgpony laten zitten en zoals verwacht lukte dat voor geen meter (zelfs aan de longe ging het maar moeilijk) dus ik had niet willen weten wat er had kunnen gebeuren als ik haar gewoon op haar woord had geloofd

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 17:34

EHBO diploma hebben een aantal begeleiders bij Grol zeer zeker, evenals het ruiterbewijs, verplicht voor de leiding.
Grote groepen ja, maar als ze zien dat iemand niet kan rijden, moet die gene terug, vaak gaat er een begeleiding op de fiets mee, om degene die niet kunnen rijden door het grote duinen te leiden.
Overigens, wie weet kon ze wel rijden, maar rijdt ze alleen in de bak, en daar rij je geen klettergalop. Hoe vaak zie ik het ook niet dat mensen die nooit buiten rijden, alleen in de bak, het buitenrijden niet aan kunnen.
En een paupermanege. tsja, beetje kromme redenering. Grol is de afgelopen jaren enorm verbeterd, en laarzen komen binnenkort ook in de verhuur, omdat ze geen slippers meer op paarden willen, enne Marion, ik heb ze een keer naar boven zien komen hoor, omdat ze slippers aan hadden en van de begeleiding zo niet mee mochten,en dan nog verontwaardigd zijn ook.
En wie weet was het geen manegerit, maar een eigen rit. Vanaf 19.00 uur mag je het strand op, en loopt half de manege leeg aan toeristen met eigen paarden. Die vaak ook geen strand kennen...

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 17:43

Hoi Maris,het wordt nog wel es wat bij Grol, prima initiatief die laarzenverhuur.......
Zo is er altijd wat, ken menig goede dressuurruiter/amazone die je je paard niet toe zou vertrouwen om een ritje over het strand te maken, dat is toch net ff andere koek als een handgalopje in de bak.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 17:44

Tsonge jonge nog steeds niets veranderd in al die jaren. Heb ooit ook eens een aantal jaren terug een strandrit gedaan in Renesse. Denk ook dezelfde manege. Ik heb de hele rit met een handpaard gereden omdat diegene die erop zat het vertikte nog een stap verder te rijden en de twee begeleidsters het ook niet meer wisten met een groep van 25 man waarbij er een al voor het strand af lag en de volgende op het strand.

Moet wel zeggen dat nadat we ons beklag hadden gedaan, wij met ons groepje van zes een gratis nieuwe rit hebben gekregen.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 17:46

mammaslamma schreef:
Hoi Maris,het wordt nog wel es wat bij Grol, prima initiatief die laarzenverhuur.......
Zo is er altijd wat, ken menig goede dressuurruiter/amazone die je je paard niet toe zou vertrouwen om een ritje over het strand te maken, dat is toch net ff andere koek als een handgalopje in de bak.

Dat van die laarzen is inderdaad een prima initiatief! Zelfs ik (fanatiek buitenrijder Knipoog ) vind het altijd nog wel spannend om op een onbekend paard op buitenrit te gaan. En als ik het niet vertrouw ga ik ook geen gekke dingen uithalen. Doe mij ook maar een ritje vooraf in de bak, kan je ook aan het paard wennen.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 17:58

Mijn instructeur heeft me op het hart gedrukt altijd bescheiden te zijn over mijn eigen rijkunst. Nu gingen wij vroeger met de manegepaarden ook buitenrijden, niet op het strand, maar wel in rengalop over een groot veld of een lang zandpad, dus daar was ik wel aan gewend. Toch vind ik het ook altijd spannend op een vreemd paard. In juli op Texel was de eerste in de drie jaar dat ik nu mijn eigen paard heb. Aan de andere kant heb ik op hem wel veel geleerd hoor, ik merkte dat mjn balans veeeel beter was dan vroeger. Dan stond ik toch ietwat verstijfd in de rengalop en nu totaal niet meer. Toen mijn paard wat drammerig werd kon ik dat ook veel beter aan dan vroeger.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 18:18

Het gaat er gewoon nog te vaak onverantwoord aan toe. Ik huur ook weleens een paard bij een manege aan zee en ik heb tot nu toe bijna altijd bokkende paarden getroffen. De meeste keren werd dat ook vooraf wel gezegd, dat hij op het strand in al zijn enthousiasme wel een bokje kon geven. Maar toch, het was wel zo van ja hij moet mee op buitenrit dus wie durft. Als je dan aan hebt gegeven dat je thuis een eigen paard hebt, en al je hele leven rijdt ben je toch snel degene die ze erop zetten.
Mijn vader heeft er ook weleens naast gelegen, terwijl die toch een aantal jaar land met een eigen paard iedere week ging buiten rijden, in rengalop over de hei etc. En zijn ruiterbewijs heeft gehaald, dressuurmatig kan hij niks, maar blijven zitten en op kracht een paard rondsturen op een buitenrit wel.
Hij zei dat hij een jaar of twee-drie niet had gereden en dus een braaf paard wilde (ja hoor geen probleem) vervolgens op het strand bokte het paard al een paar keer en toen hij daarna in de duinen op een heuvel begon te bokken (dat doe hij anders noooit) is mijn vader er maar naast gesprongen. Gelukkig niks gebeurt maar het geeft wel aan wat voor risico's er ook vanuit de manege's genomen worden.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 18:28

Het probleem is, dat de meeste die komen, geen instructeur hebben die ze op hun eigen tekortkomingen kan wijzen, omdat ze nog nooit op een paard gezeten hebben, maar denken het wel te kunnen.......
Er wordt op de manege hard gewerkt om het een en ander beter op orde te krijgen, maar als je zoveel aanbod hebt van klanten,gaat het wel es mis en dat lees je dan weer hier, leuk om te lezen dat ze ook redelijk zijn met het teruggeven van je geld of een andere optie bieden.

Het is een relaxte manege de rest van het jaar, de zomer is eigenlijk te veel van alles, zie dan ook weer uit naar het najaar...

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 18:33

mammaslamma schreef:
Het probleem is, dat de meeste die komen, geen instructeur hebben die ze op hun eigen tekortkomingen kan wijzen, omdat ze nog nooit op een paard gezeten hebben, maar denken het wel te kunnen.......
Er wordt op de manege hard gewerkt om het een en ander beter op orde te krijgen, maar als je zoveel aanbod hebt van klanten,gaat het wel es mis en dat lees je dan weer hier, leuk om te lezen dat ze ook redelijk zijn met het teruggeven van je geld of een andere optie bieden.

Het is een relaxte manege de rest van het jaar, de zomer is eigenlijk te veel van alles, zie dan ook weer uit naar het najaar...

Ik ook!!! Haha!

Kijk het is heel simpel, op ieder manege vallen er regelmatig mensen van een paard, ook in de bak.
Dit kan gebeuren zelfs bij vergevorderde ruiters.
Gelukkig verloopt een val meestal zonder kleerscheuren maar soms ook niet.

Dat is een risico dat iedereen die paardrijdt neemt.

Zo kan het natuurlijk ook op een buitenrit wel eens gebeuren dat er iemand valt.

Ook Anky heeft wel eens een gebroken been of een paar gekneusde ribben. Knipoog
Albert Zoer zou op dit moment eigenlijk in Peking moeten zijn maar zit thuis en we weten allemaal waarom, en was het niet Jeroen Dubbeldam die tijdens een buitenrit zo'n klap kreeg van een ander paard dat er ook enkele stalen pennen gezet moesten worden.
Hoelang is het geleden dat 1 van de broertjes schroder een gebroken nek had, paar weken later brak de andere broer ook iets.
Zo zie je maar, het kan de beste overkomen, dus ook mensen die best een strandrit kunnen maken, maar net even vette pech hadden.

ntmphoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 18:47

Ik denk zelf dat er aan verhalen zoals deze altijd twee kanten zijn.
Natuurlijk ligt een groot deel van de verantwoordelijkheid bij de manegehouders die hun klanten misschien eens wat zorgvuldiger zouden moeten kiezen. Aan de andere kant zijn er genoeg mensen die inderdaad hun eigen rijkunst onderschatten, of het rijden opzich al onderschatten. Ik moet zeggen mijn vriendin dacht ook dat ze wel zou kunnen paardrijden... ik heb haar op mn paard gezet maar dat was geen succes Clown viel dus toch wel even tegen Knipoog
Ik denk dat er heel veel meer mensen zo zijn.
Verder heb ik zelf eigenlijk nog nooit een strandrit gemaakt met manegepaarden dus weet ik ook niet echt hoe dat eraan toe gaat, maar misschien kan iemand mij vertellen of je op zo'n rit je eigen paard moet klaarmaken/poetsen ed. Dit vind ik zelf altijd wel heel belangrijk omdat je op zo'n moment wel een beetje een band kunt krijgen met een paard en hem/haar al meteen leert aanvoelen en ook soms al weet waar de zwakke plekken zitten.
Ook denk ik dat je als begeleider van zo'n rit ook wel kunt zien of iemand kan rijden aan de manier van poetsen/opzadelen.
maar goed... in de zomer zullen er toch meer dingen fout gaan omdat het gewoon veel drukker is, als er dan eens een keer iets de krant haalt bij wijze van spreken is dat ook niet zo gek. Ik kan me er zelf niet al te druk om maken.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 18:54

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 19:21

Nee, die is verplaatst naar de MH/verwijderd. Omdat deze er al op stond. Lachen

Dat was trouwens hetzelfde artikel

zonnestraal2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 20:56

gaat dit over grol?

Zware hersenschudding na val op strand
12/08/2008 11:23
In Renesse raakte maandagavond een achttienjarige Duitse toeriste gewond na een val van haar paard. Strandreddingsbrigade Westerschouwen verleende eerste hulp. Het slachtoffer liep een zware hersenschudding op. De strandreddingsbrigade is ongerust over het aantal ongevallen met paarden.

Paardrijden is volgens de brigade populair bij toeristen. De organisatie vraagt zich af of de begeleiding en voorbereiding van strandtochten met paarden door vakantiegangers niet te wensen overlaat, volgens hen valt er wekelijks iemand van een paard. De strandwacht denkt dat het goed zou zijn als begeleiders in het bezit zijn van een EHBO-diploma. De verschijnselen waar de reddingsbrigade vaak mee te maken krijgt, zijn volgens een woordvoerder verminderd bewustzijn, geen gevoel in benen of onderlichaam, kneuzingen en hoofdpijn, duizeligheid of misselijkheid. Dit laatste duidt vaak op een hersenschudding. Soms is er sprake van tijdelijke verlamming met de mogelijkheid tot blijvende invaliditeit. Een val van een paard in galop op een nat strandgedeelte is volgens de strandwacht te vergelijken met de val van een hoog gebouw op straat. ,,Een cap biedt bescherming, maar kan niet alle verwondingen voorkomen”, aldus de woordvoerder.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 20:59

Vraag me zowieso af hoe je t in je hoofd haalt als begeleiding (als dat het geval is, als je alleen bent, moet je gewoon zorgen dat je een telefoon bij je hebt of niet alleen gaan Lachen ) om iemand te laten liggen. Ik heb ook strandritten begeleid op Terschelling en je merkt t echt wel hoor als er iemand afdondert Knipoog

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 21:17

Niemand zegt dat men iemand laat liggen hoor!

Beter lezen, zo komen de roddels in de wereld.

En als je alleen gaat en je bent buiten westen helpt die telefoon je ook niet.